Soalan / 335: Ganjaran Sholat Di Masjid Khusus
عن
علي بن محمد، عن سهل بن زياد، عن محمد بن الريان، قال: (كتبت إلى أبي جعفر (ع):
رجل يقضي شيئاً من صلاته الخمسين
Dari Ali bin
Muhammad, dari Sahl bin Ziyad, dari Muhammad bin Al-Rayan, katanya: (Saya
menulis surat kepada Abi Jafar (as): Seorang lelaki menghabiskan sebahagian
dari sholat 50 rakaatnya [87] di Masjid Al-Haram atau Masjid
Al-Rasul (S) atau di Masjid Kufah, Saya fikir ia adalah rakaat-rakaat untuk
melipatgandakannya seperti apa yang dikatakan oleh bapa-bapa tuan (as) di
masjid-masjid ini sehingga bahagiannya mencapai sepuluh ribu rakaat bagi sholat
seratus rakaat [88] lebih atau kurang, dan bagaimana keadaan
demikian? Dia (as)[89] telah menetapkan: menganggapnya dilipat gadakan,
Sama ada sholat pendek keadaannya seperti itu [90] tidak dikira, Ia
adalah untuk tambah lebih dekat daripada mengurangkannya) [91].
Dari Harun bin Kharijah, dari Abi Abdillah
(as), dia berkata haq masjid Kufah: (... Tidak ada Abdul Saleh atau seorang
nabi melainkan dia telah sholat di masjid Kufah. Oleh itu, Rasulullah (S)
ketika diisra’ (dijalankan)) oleh Allah, Jibril berkata kepada baginda (S):
kamu tahu di mana kamu, wahai Rasulullah pada saat ini, kamu berada di masjid
Kufah... dan bahawa sholat sekali di dalamnya ditulis menyamai seribu kali
sholat, dan sholat nafilah di dalamnya menyamai lima ratus sholat, dan duduk di
sana tanpa membaca mahu pun berzikir untuk beribadat dan sekiranya manusia tahu
mengenainya mereka akan mendatanginya, walaupun dengan merangkak ). [92]
S 1: Apakah maksudnya ya saidi, (selawat
Allah atasmu dan atas bapa-bapa dan anak-anakmu), adakah ia tertulis termasuk
untuk mengqadhakan sholat [93], Dan dia mahu laksanakan di masjid
Kufah yang besar dan berlipat ganda kepadanya? Iaitu jika seseorang perlu
mengqadhakan sepuluh ribu rakaat, adakah memadai dengan sholat seratus rakaat,
di masjid Kufah atau diganjarkan dengan sepuluh ribu rakaat yang telah
dilepaskannya (dihutangnya), atau tidak?
S 2: Apa yang dimaksudkan dengan kata-kata
Imam Al-Baqir (as) dalam riwayat yang pertama: (...Sama ada sholat pendek
keadaannya seperti itu tidak dikira,)?
S 3: Apakah persamaan setiap satu rakaat
dalam setiap yang (berikut): masjid Al-Sahl, masjid Sha3sha3ah bin Shauhan,
Masjid Amirul Mukminin (as) di Basrah bernama (Al-Khuthuwah), Masjid Abu
Al-Mahdiyin di Basrah [94] dan Masjid Jamkaran?
Pengirim: Sheikh Jihad Asadi
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
- Perinciannya akan didatang pada masa lain,
InsyaAllah.
- iaitu untuk mengabaikan (tak
mengendahkan) sholat dan bergantung kepada qadha di masjid-masjid ini, amalan
ini tidak sah dan tidak dikira melipatgandakannya.
- Bagi masjid yang bersholat nabi-nabi dan
washi-washi akan memuliakannya, Perincian keutamaan sebahagiannya akan didatang
pada masa lain, insya Allah.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
--------------------
[87] - Sholat lima puluh (rakaat) adalah
sholat harian wajib ditambaah dengan sholat nawafil dan sholat malam.
[88] Maksudnya, setiap rakaat adalah
bersamaan dengan seribu rakaat, jadi ia adalah 100 rakaat rakaat x 1000 rakaat
= 10,000 rakaat.
[89] - Sebarang jawapan oleh yang mulia
(as).
[90] - Di dalam Al-Marrah "Li Hallaha".
[91] Kitab Al-Kafi - Al-Sheikh Al-Kulaini:
J 3 hal 455 hadits 19.
[92] - Al-Kafi - Al-Sheikh Al-Kulaini: J 3
hal.490 - 491.
[93] - Al-Sholat Al-Maktubah Aqshad biha
Al-Sholat Al-Khamsah (Al-Sheikh wa Al-Thahirin wa Al-3asya;eiyin) sebagai tambahan
kepada Al-Sholat Al-Ayat.
[94] - Maksud saya, masjid di Basrah adalah
daerah kehidupan Al-Zahra.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan