Soalan 342: kafarah berbuka puasa – aurat wanita
- baligh
1) Orang yang kita tahu telah mendapat
taufiq Allah dari tuan (selawat Allah dan salam atas kamu dan atas bapa-bapa kamu
dan keluarga kamu) dan apa yang kita telah belajar dari Kitab Syara’ei3 Islam: Bahawa
kafarah berbuka puasa satu hari dengan sengaja pada bulan Ramadan, adalah
memerdekakan seorang hamba, atau berpuasa selama dua bulan berturut-turut, atau
memberi makan enam puluh orang miskin, dan dibebaskan memilih salah satu
daripadanya..
Jika dia tidak mampu memerdekakan seorang hamba
atau memberi makan enam puluh orang miskin, ia mesti berpuasa dua bulan
berturut-turut, Jika tidak mampu berpuasa juga berpuasalah lapan belas hari, Jika
dia mampu tidak berpuasa sama sekali, maka memohon ampunan dari Allah adalah
kafarahnya.
Diwajibkan bagi yang berbuka puasa dengan yang
diharamkan pada siang hari Ramadaan dengan tiga jenis kafarah, iaitu memerdekakan
seorang hamba, memberi makan kepada enam puluh orang miskin dan berpuasa selama
dua bulan berturut-turut. Dan dibolehkan kafarah pilihan seperti yang dijelaskan,
dan jika dia tidak dapat memerdekakan seorang hamba boleh membayar nilai
(harga) yang ditentukan imam atau washinya.
a: Adalah baik jika yang berbuka puasa satu
hari dengan sengaja pada bulan Ramadan kafarah yang dikenakan kepadanya adalah memohon
ampun, dan kemudian mampu setelah memohon ampun dan boleh melakukan salah satu kafarah
memerdekakan seorang hamba atau memberi makan enam puluh orang miskin, atau
boleh setelah memohon ampun berpuasa selama dua bulan berturut-turut sahaja,
apa yang dituntut dalam masalah ini, tuan?
b: Jika tidak dapat memerdekakan seorang
hamba boleh bayar nilai (harga) yang ditentukan imam atau washinya atau orang-orang
yang dilantik untuknya, berapakah nilai (harga) memerdekakan seorang hamba pada
masa ini?
2) Saidi disebut dalam Al-Syara’ei3 paragraf
kedua perenggan keempat Kitab Puasa: Jika berbuka dari puasa pada masa nazar puasanya
mengikut perinciannya, adalah qadha dan kafarah yang besar dan baik..
a: Apakah maksud nazar puasanya mengikut
perinciannya?
b: Apakah bentuk qadha, adakah hari mengqadhakannya
terhadap setiap hari yang ia berbuka atau apa? Apakah kafarah yang besar dan baik
bagi orang berbuka dari berpuasa pada masanya?
3) Ini adalah soalan-soalan berasingan yang
turut disertakan dalam forum:
a: Tuan menyebutkan bahawa untuk tumbuh
tanda-tanda akil baligh, adakah rambut kasar pada kemaluan dan ketiak, atau tumbuh
pada salah satu sahaja cukup sebagai tanda akil baligh?
b: Apakah nilai satu gram perak dalam mahar
Al-Zahra; (as), adakah nilai gram mahar adalah nilai satu gram perak mentah iaitu
logamnya, atau sama ada ia adalah nilai mentah (logamnya, di mana nilai bagi
keduanya tidak sama.
4: Saya menjawab soalan sebelumnya, Tuan,
dalam hal apa yang harus dilindungi oleh wanita dengan jawapan berikut: Furman
Allah
﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ
أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْأِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ
أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا
يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا
إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾
Katakanlah kepada
wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan
kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang
(biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung
kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka,
atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau
putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau
putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan
mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau
pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau
anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka
memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan
bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya
kamu beruntung. [95].
Apa yang boleh ditunjukkan oleh wanita di hadapan
ajnabi adalah wajah, dua tangan dan kaki, dan boleh ditunjukkan oleh wanita di
hadapan muhrim adalah leher dan ke atas, dan anggota untuk wuduk iaitu tangan,
dan pertengahan kaki dan bawah, dan bagi suami seluruh badannya.
Saya telah membaca jawapan tuan (Selawat
Tuhanku atasmu) Tuan telah mendedahkan kepada kami kebenaran-kebenaran yang kami
tidak ketahui sebelum ini, dan terima kasih kepada kamu Ahl Al-Bait. (Salam Allah
atasmu.) kami telah diterangi dengan cahaya kamu, Saya bermohon kepada Allah
agar menambahkan maktifah dari tuan dan meningkatkan nilai sumber yang lebih banyak
lagi.
Saya ingin bertanya kepada tuan, dan bahawa
saya telah menyembunyikan beberapa perkara dengan mengharapkan tuan menerangkannya
kepada kami dan mendapat faedah dengannnya, ia merupakan pengecualian kepada masalah
di atas::
a: Apa yang dimaksudkan (بالزينة - dengan perhiasan) dalam ayat yang mulia,
dan apa yang terkait di sisi wanita?
Apakah had umurnya? .. Kanak-kanak yang
tidak kelihatan lagi pada aurat wanita?
Dan apa yang dimaksudkan dengan ayat ini :
﴿.. وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ
لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ﴾
........Dan janganlah mereka memukulkan
kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. .... ?
b: Saya telah baca jawapan tuan yang menerangkan
ketetapan yang diwajibkan atas wanita memakai tudung, tetapi saya tidak tahu
apakah had tudung bagi wanita jika dilihat oleh ibu dan neneknya salah seorang
daripada ibu bapa dan mereka dapatkan, atau mukallaf seperti kakak saudara dari salah satu daripada ibu bapa dan
anak-anak perempuan dan anak perempuan saudara dan lelaki dan perempuan mereka jika
mereka menginap bersama, atau anak-anak lelaki dan perempuan suami selepas bersama,
emak saudara atau bapa saudara sebelah kedua ibu bapanys, ibu saudara perempuan
ibu dan saudara perempuan dari ibu kepada kedua kedua ibu bapanya?
Apakah had tudung bagi wanita jika dilihat oleh
anak-anak yang mumaiyiz, sama ada kanak-kanak itu lelaki atau perempuan dari anak-anaknya
dan jika mereka menginap bersama, atau saudara-saudaranya, atau siapa yang
tidak noleh menyertai mereka dengan anak-anak yang mumaiyiz?
Apakah had tudung bagi wanita jika dilihat anak-anak
lelakinya yang melihatnya atau anak-anak perempuannya atau orang lain yang
berada di atas usia mumaiyiz dan di bawah umur mukallaf?
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
J 1 a: Setelah membayar kafarah tiada
apa-apa lagi selepas menunaikannya, walaupun membayar kafarahhya dalam bentuk memohon
pengampunan.
J 1 b: Imam akan menganggarkan harga/nilai dan
menggugurkannya atau sebahagian daripadanya.
J 2 a: Dia bernazar (berjanji) untuk
berpuasa pada masa tertentu, seperti melakukannya pada hari tertentu dan dalam
bulan tertentu dalam tahun yang tertentu.
J 2 b: mengqadhakan hari-hari sebagai, ganti
hari-hari dia berbuka, dan kafarahnya adalah sama dengan kafarah berbuka hari-hari
pada bulan Ramadhan di antara memberi makan atau berpuasa atau memerdekakan hamba.
J 3 - a: Tumbuh tanda-tanda (akil baligh) ialah
keluar rambut kasar pada kemaluan.
J 3 - b nilai
mentah (logamnya)..
J 4: a: perhiasan bagi wanita adalah semua
yang mesti ditutup dari dipandang ajnabi (orang luar), ia termasuk seluruh badan
kecuali muka dan tangan dan kaki.
Kanak-kanak yang di bawah jagaan seorang wanita
adalah seorang mumaiyiz, dan biasanya selepas cukup tempoh tujuh tahun, mungkin
pada umur lapan tahun atau sembilan atau sepuluh atau selepasnya, mengikut keadaan
Kanak-kanak lelaki itu dan disedarinya. Dan yang dimaksudkan dengan firman
Allah SWT:
﴿وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ
مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ﴾
Dan janganlah mereka memukulkan kakinya
agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan: adalah berpunca dari bunyi
gelang kaki.
J 4 - b: Adalah wajib menutupnya dari
pandangan wanita dari kakak perempuannya di dalam ayat:
﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ﴾
Katakanlah kepada wanita yang beriman:
"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, ,
Iaitu dari dilihat. Maka tidak dibenarkan
seorang wanita melihat aurat saudara perempuannya, serta memelihara dan
menutupi 'auratnya kepada wanita lain dari melihatnya. Ini adalah wajib.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
---------------------------
[95] [Al-Nur 24:31]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan