Soalan 334: azan iqamah - berpuasa wajib
dan pada hari-hari mustahab -upah sholat dan puasa - syarat Muth3ah
Soalan 334:
1 - Seorang mukmin azan dan iqamah untuk
sholat. Dan semasa sholat terdapat apa yang membatalkan sholat, Adakah dia
perlu melakukan azan dan iqamah selepas wudhu'? Adalah diketahui bahawa dia
telah menukar kedudukan kerana pergi berwudhu'
2. Puasa seorang mukmin yang berpuasa wajib
dan pada hari-hari mustahab berpuasa misalnya puasa tiga hari setiap bulan pada
hari-hari dalam bulan Zhu Al-Hijjah, adakah dia mendapat pahala puasa mustahab
pada hari-hari tersebut?
3. Dalam fempoh sebulan berpuasa dan fempoh
bertahun sholat diupah sebagai ganti yang tertinggal, dan dua kali khatam
Al-Quran tidak sempurna dan semua itu diberikan wang sebagai upah. Anak-anak
perempuan saya juga membaca bersama jiran, dan dengan (demikian) mereka berada
dalam jagaan saya,sekarang, dan juga seorang wanita mukminah berpuasa dan bersholat sebagai
upah dan selebihnya adalah untuk hidup dalam kemuliaan, menjauhi dari
orang-orang yang tidak bersih yang akan menguasai singgasana-singgasana kamu
dan menjatuhkan kamu dari kedudukan kamu, yang Allah berikan kedudukan di dalamnya.
Mereka menghalalkan apa yang diharamkan dan mengharamkan apa yang dihalalkan,
Wahai tuan, wahai anak yang dirahmat, dibimbing dan diberikan nikmat serta
kepimpinana, wahai putera Mekah dan Mina, wahai putera Taha dan Al-Mahkamat,
ajarlah saya dengan arahanmu, ajarlah saya dengan ilmu-mu, ambillah apa yang
ada di tanganku agar keluar dari semua yang haram dan bantulah saya dalam
tugas-tugas kepada yang halal. Dan apa yang telah berlaku dengan amalan dan
wang ini adakah ia diterima?
Adalah diketahui saidi, dan tuan lebih tahu
perkara itu. Mereka yang memberi perkara itu adalah perantara yang bukanlah
orang yang beriman dengan tuan, Setakat yang saya tahu, dan begitu juga
orang-orang yang mati
bersama mereka. Wa Allauh A3lam..
4 Saya telag mengerjakan Haji ke Bait Allah
Al-Haram tiga kali, sekali Haji Islam (wajib) selepas berihram Umrah Tamattu3.
Saya, isteri dan anak-anak perempuan saya menaiki kereta yang menyalahi dengan
agama Allah dengan berteduh (berbumbung), apa hukumnya dalam hal ini?
Dan haji yang ketiga, mengerjakan upah
haji, apakah hukum upah haji ini? Saya berteduh (beratap) selepas Umrah
Tamattu3 juga, apa hukumnya. Pada Haji kedua saya mengerjakan lima kali Umrah
upah, kesemuanya ada berteduh (beratap) selepas Ihram apa hukumnya dalam hal
ini?
4. Diriwayatkan fari Mufadhdhal bin Umar,
dari daruk tuan Al-Imam Al-Shadiq (as): (Bagi Muth3ah ada tujuh puluh syarat
...), jika diterangkan mengenainya, apakah rukun ‘aqad dan apa yang diwajibkan
dan apa yang mustahab iaitu apakah syarat yang dengan menyalahinya membatalkan
‘aqad dan menjadikannya sebagai perzinaan?
6. Seorang lelaki memegang ikatan (‘aqad)
perkahwinan sementara kepada seorang wanita selama dua tahun dan tidak ada
tahun ketiga pada mereka kerana keadaan khusus wanita, kerana takut kepada ibu
bapa dan anak-anaknya khususnya, dan begitu juga lelaki itu, demi menjaga
keluarganya dari dipisahkan daripadanya, apa hukumnya dalam hal ini?
Pengirim: Muhammad
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد
لله رب العالمين.
J 1: Tidak perlu diulangi Azan dan
Iqamahnya. Tetapi orang yang perlu mengulangi Azan dan Iqamahnya adalah orang
yang meninggalkan tempat sujud setelah sholat kepada kerja-kerja yang lain,
orang mukmin ini meninggalkan tempat sujud hanya untuk berwudhuk untuk sholat
bukan untuk berpaling dari sholat untuk kerja-kerja lain.
J 2: Ya Insya Allah.
J 3: Mengambil upah untuk membaca Al-Quran
dengan suara (jihar - kuat) adalah dibenarkan, walaupun ia tidak dihadiri oleh
seorang manusia pun, ia dihadiri oleh mereka yang tidak dilihatnya dari jin
mukmin.
J: a: Tidak ada yang salah dengan kamu
ketika kamu berpuasa dan bersholat untuk menerima upah pada masa lalu,
jika kamu tidak mengetahui bahawa ia adalah bid'ah, dan tidak disyari’atkan di
dalam Al-Quran atau Sunnah dari Nabi (S) dan Ahl Bait baginda (as).
J b: Adapun apa yang kamu qadhakan padanya
dengan upah puasa dan sholat untuk orang-orang mati (atas wilayah hujah Allah
di masa mereka atau jahil akan keadaan mereka) dan tidak melakukannya. Saya
berharap agar kamu, isterimu, anak-anak perempuanmu, dan wanita mukminah itu
dihitungnya dan Insya Allah saudara saudara mukmin akan memberikan sedekah pada
jumlah yang apabila mereka mengetahui jumlah yang anda telah beritahu kepada
mereka. mereka sedang menunggu balasan anda.
Anda juga boleh mengqadhakan sholat dan
puasa untuk orang-orang mati oleh orang-orang yang mengupah anda untuk
mengqadhakan nagi pihak mereka pada masa lalu (jika anda tidak mengetahui
bahawa menerima upah bagi sholat dan puasa, ia adalah bid'ah) tetapi kini
anda boleh berniat mengqadhakan untuk mereka lebih dekat kepada Allah, bukan
untuk mendapat upah digenggamnya pada masa lalu.
Untuk mengqadhakan sholat maka qadhakanlah
pada malam dua puluh tiga Ramadan yang menyamai seribu bulan, jika seseorang
berhutang, sebagai contoh, setahun atau sepuluh tahun, atau bahkan seribu bulan
cukup untuknya mengqadhakannya sehari pada Malam Al-Qadar.
J 4: Haji yang diganti dengan upah
(diwakilkan) adalah dibenarkan, dan tidak mengapa dengan berteduh (dibumbung kereta) dan kamu
diharamkan sebelum beriman dengan kebenaran.
Saya datang untuk memusnahkan haikal (rumah
ibadat) batil dan membina haikal Al-Haq dengan daya Allah dan kekuatanNya dan
kehendakNya Yang Maha Suci dengan bantuan saudaara kepada kebenaran dan dengan
bawaan saudara kepada kebenaran, Insya-Allah, dan saya tidak datang untuk
dipikulkan kepada saudara apa yang tak sanggup saudaara memikulnya Sesungguhnya
syari’ah bapa-bapa kami yang disucikan, dan bapa-bapamu Ibrahim (as) adalah
syari’ah yang pemaaf, dan ia adalah fitrah Allah dan dibawa oleh Rasulullah
Muhammad (S)
لَا
يُكَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا
مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا
لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا
وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن
قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا
وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖوَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ
لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنتَ
مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Allah tidak membebani
seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari
kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang
dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum
kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau
bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada
orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami
apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan
rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum
yang kafir". [86].
J 5: Syarat pada perkahwinan kekal dan
sementara mestilah:
1. Saksi atau
isytihar (pengumuman).
Kesaksian itu
dengan dua orang saksi. Isytihar dan pengumuman hendaklah selepas selesai ‘aqad
dan sebelum bersama, dan memastikan apa yang dikenali sebagai Isytihar dan
pengumuman dengan mengadakan majlis Walimati Al-‘Urus (majlis perkahwinan) dan
seumpamanya.
2. Tempoh ikatan
perkahwinan sementara sekurang-kurang enam bulan. Maklumat yang lebih
terperinci boleh didapati Insya-Allah, dalam kitab Syara’ei3 Islam, Ia telah
lengkap dan pihak penerbitan ansar akan menerbitkannya tidak lama lagi,
Insya-Allah.
J 6: Dalam masalah ini anda menyebut ia
mungkin sukar untuk isytihar (mengumumkan) tetapi tidak sukar mengadakan
saksi-saksi, maka bolehlah menyambung semula ‘aqad (ikatan) perkahwinannya
dengan dua orang saksi dengan meninggalkan pesan supaya menyembunyikan perkara
itu melainkan apabila perlu atau untuk membuktikan hak-hak tersebut.
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
----------------------
[86] – Al-Baqarah 2:286
Tiada ulasan:
Catat Ulasan