Soalan 332: Berbagai masalah Fiqh
Bilakah malam Al-Qadr bermula, adakah ia
apabila terbenamnaya matahari selepas maghrib, dan bilakah ia berakhir?
Adakah dibenarkan membuka restoran untuk menjual
makanan?
Adakah celak dibenarkan bagi wanita di
hadapan orang asing?
Bolehkah seorang wanita yang tidak
berkahwin bercelak di rumah dan juga di luar?
Adakah wajib melakukan ghusl yang
membatalkan puasa? Sebagai contoh, menyentuh orang mati membatalkan puasa.
Apabila masa yang (suntuk), apakah gugur
azan atau iqamah? Atau adakah mereka gugur kedua-duanya? Apakah hukumnya secara
terperinci?
Berapa umur yang dilarang untuk ibu bapa
melihat aurat anak-anak mereka?
Apakah mahar Al-Syedah Al-Zahra’ (as) pada zaman kita?
Apakah nilai biaya satu gram perak pada mahar Al-Zahra’ (as), adakah nilai
biaya satu gram perak pada mahar adalah nilai biaya satu gram
perak mentah iaitu logamnya, atau sama ada ia adalah nilai biaya satu gram
perak logam (barang-barang perhiasan) di mana nilai
biaya keduanya berbeza (tidak seimbang)?
Adakah tumbuhan selada/saderi air (Al-Tartir)
haram dimakan?
Pengirim: Jihad Asadi
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
J 1: Malam Al-Qadr (Lailat Al-Qadr) adalah
malam 23 Ramadan, tempohnya dari terbenam matahari hingga terbit Fajar Shadiq.
J 2: Dibenarkan membuka restoran dan menjual makanan.
J 3: Digalakkan merendah diri dan beramal
dan mengelakkan sifat angkuh dan bergantung kepada orang lain dan kenyataan bahawa
yang sia-sia dan yang melampau pada yang kaya menjauhi nikmat dan mendapatkan yang faqir dan yang berhajat.
sehingga yang berhajat kepada orang lain dan yang
faqir adalah dari nikmat Allah ke atas mereka yang beriman, Apabila merasa umur
tua atau nyanyuk kembalilah ke jalan yang benar dan mengingat tuhannya)
﴿وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ
الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ﴾
Dan Sesungguhnya Kami merasakan kepada
mereka sebahagian azab yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar (di
akhirat), mudah-mudahan mereka kembali (ke jalan yang benar). [85].
J 4: untuk menggunakannya supaya dilihat oleh orang
luar (ajnabi) tidak dibenarkan, tetapi jika anda menggunakannya menggunakannya di
dalam rumah suaminya tidak perlu dibawa keluar atau bertemu yang bukan muhrim.
J 5: Adalah dibenarkan bagi wanita yang tidak
berkahwin untuk memakai celak di rumah.
J 6: Hanya apa yang dinyatakan dalam Al-Syara’ei3
bahawa telah dinyatakan secara terperinci apa yang membatalkan puasa, namun
menyentuh mayat orang mati tidak membatalkan puasa.
J 7: Jika waktu suntuk dan tinggal hanya
setakat masa dia boleh melaksanakan rakaat-rakaat sholatnya barulah gugur azan
atau iqamah, dan jika ada untuk masa iqamah sahaja tanpa azan, wajib iqamah tanpa
azan.
J 8: Yang fardhu bagi ibu bapa tidak melihat
akan aurat anak-anak mereka – semasa kanak-kanak - melainkan setakat yang perlu
untuk pembersihan dan sebagainya, Apabila sampai masanya kanak-kanak itu boleh
membersihkan dirinya daripada najis dan mandi dan memakai pakaiannya sendiri
tanpa perlu dibantu ibu bapanya, maka ibu bapa wajib mengelakkan melihat aurat kanak-kanak
bila tiada keperluan (dharurat).
J 9: Adalah mas kahwinnya (mahar Al-Zahra’ - salamu
Allah 3alaiha) dari Allah ada Khumus Al-Dunia, , dan dari Ali (as) lima ratus
dirham perak dan semua berat dirhamnya dua mitsqal setengah (12.5 g), dan mas
kahwin (mahar - hantaran) pada masa ini adalah perkakas tumah tangga di mana dilangsungkan perkahwinan itu.
J 10: nilai mentah (logamnya).
J 11: Al-Jarjir - selada air, yang hampir dengan
sayuran lobak yang terkenal, Tiada masalah memakannya, dan Al-Tartir - saderi yang
merupakan tumbuhan padang pasir (bukan Al-Jarjir) juga tidak ada masalah
dengannya.
Ahmad Al-Hassan
-------------
[85]
– Al-Sajadah: 21.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan