Jumaat, 28 Mei 2021

Perbuatan (Perlakuan) dan Muamalat: S52-67

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2

 

Perbuatan (Perlakuan) dan Muamalat:

S 52 / Adakah dibenarkan bermain biliard di dewan orang ramai, dan membayar harga untuk bermain dan tidak bertaruh?

Adakah dibenarkan membuka dewan untuk permainan (stesen permainan, biliard, dll.) Dan mengambil harga untuk mereka yang bermain permainan tersebut?

Sebilangan pemain menetapkan pertaruhan dan ada yang tidak?

J / 1 - Dibenarkan.

     2 - Dibolehkan membuka dewan permainan, dan jika dia berpendapat bahawa seseorang akan bermain dengan taruhan, dia mesti meletakkan iklan (tanda kenyataan) yang menyatakan bahawa pertaruhan tidak dibenarkan menurut Syariah.

 

S 53 / Apakah hukum bekerja di bank?

J: Bekerja di tempat tukaran wang (bank) - walaupun mengamalkan riba - dibenarkan.

 

S 54 / Apa hukum bekerja di bank perdagangan di sisi Yamani Aali Muhammad? Apa hukum seseorang yang mengambil sejumlah (wang) pada akhir setiap tahun dalam apa yang disebut (bonus)? Untuk makluman, jabatan tempat saya bekerja adalah pusat perhubungan di bank.

Saya mengharapkan jawapan yang terperinci untuk melindungi diri saya dan keluarga saya dari perkara haram,(Semoga dilindungi Allah), dan terima kasih.

J: Bekerja di tempat tukaran wang (bank) - walaupun terdapat riba - dibenarkan, dan mengambil ganjaran (bonus) dan insentif (wang galakan) dibenarkan.

 

S 55 / Saya mempunyai pertanyaan mengenai pendirian Imam (as) dalam mencari pekerjaan di lapangan sukan (pemain bola sepak, ragbi ... dan lain-lain), dan apakah ini cara yang sah dalam syari’ah sebagai sumber rezeki?

J: Ia dibenarkan.

 

S 56 / Di Iran ada syarikat swasta yang membina dan menjual rumah sebelum ia siap. Mereka mengambil sebahagian dari jumlah tersebut dalam bentuk pembayaran awal dan selebihnya dalam bentuk ansuran yang selesa untuk jangka masa sekitar sepuluh tahun. Adalah diketahui bahawa harganya berbeza secara ansuran dari penjualan tunai, dan harga rumah berbeza dari satu tempoh ke satu tempoh yang berikutnya. Persoalannya: Adakah kita boleh membeli rumah ini, dan adakah jenis ansuran ini sejenis riba?

J: Boleh dibeli, dan ini tidak dianggap riba

.

S 57 / Penjualan yang ditangguhkan dengan kenaikan harga (Jual beli kredit - tertangguh) adalah riba, tetapi pertanyaannya adalah: Siapa yang menentukan harga barangan tersebut, kerana ada di antara mereka yang mengatakan bahawa saya menjual satu penjualan, dan semuanya secara ansuran, tetapi harganya lebih tinggi daripada harga pasaran. Soalan saya adalah mengenai kriteria yang diambil kira, apakah harga barangan di pasaran, atau adakah pemilik kedai itu sendiri yang menentukan harganya?

J: Orang yang menentukan harga adalah pemilik kedai bermaksud bahawa jika dia mengatakan: Saya menjual pada harga ini sekarang dan menjual dengan harga yang lebih tinggi secara kredit, maka itu adalah riba, kerana kenaikan harga (mengikut masa) dari harga pasaran, itu tidak mengikut ukuran (taksiran). Oleh kerana peniaga menetapkan harga yang berbeza sesuai dengan keadaan masing-masing.

Harganya, jika tinggi dengan ketara

juga menjadi masalah.

 

S  58 / Adakah kadar (nisbah) peratusan, misalnya, yang menghadkan masalah ini?

J / Nisbah pembezaan yang dibenarkan adalah 10%, sehingga diandaikan bahawa kenaikan tersebut tidak melebihi 10% dari kadar harga biasa di pasaran.

 

S 59 / Saya bekerja membuat Perancangan untuk salah satu calon dalam pemilihan Majlis Perundingan dan saya mengambil bayaran atasnya, dan calon di sini (penyoal bermaksud Negara Emiriah Arab Bersatu) tidak mencalonkan untuk suatu keputusan, tetapi mereka mencalonkan dan memilih untuk mengambil kedudukan penasihat atau cadangan yang memiliki penguasa untuk berunding atau mengusulkan hanya di Dewan Nasional di mana orang-orang yang dicalonkan adalah separuh daripada rakyat dan separuh lagi dipilih oleh pemerintah.

Pada masa itu saya tidak mengetahui apa-apa pekerjaan yang menguatkan peraturan batil. Saya mengambil upah dari pekerjaan ini dan sekarang saya mempunyai kira-kira 4 ribu dirham, dan sekarang saya menyimpannya untuk menggunakannya untuk perbelanjaan projek tamat pengajian yang memerlukan banyak wang, dan sekarang sudah 7 bulan dan jika saya perlu menggunakannya, ia akan bertahan dalam dua bulan akan datang kerana ini adalah waktu tamat pengajian saya.

Persoalannya ialah: Apakah hukum mengenai wang ini? Apa yang perlu saya lakukan dengannya? Mengisinya hingga penuh? Membayar khumus untuknya? Mungkin saya boleh menyalurkannya ke saluran satelit, misalnya!! Saya tidak tahu ... Jalan keluar saya adalah kepada tuan, wahai yang didatangkan dari Allah kepada kami, melalui tuan.

J / Anda boleh membelanjakan wang untuk keperluan anda, dan anda tidak perlu membayar apa-apa daripadanya, dan jangan membayar khumus untuknya melainkan masa yang ditetapkan untuk khumus setiap tahun tiba, atau satu tahun telah berlalu, dan semoga Allah menjayakan anda dan membimbing anda.

 

S 60 / Saya ingin bertanya mengenai hukum mengenai program komputer yang diciplak (cetak rompak) seperti program reka bentuk dan program perlindungan virus (anti virus), yang pada asalnya dibeli dan mungkin sangat mahal dan kami tidak mampu membelinya, jadi kami memperoleh salinan dari Internet yang diciplak (digodam), dan kita dapat menggunakannya tanpa membayar apa-apa. Apa hukum melakukan perkara ini (memuat turun dan memasang program yang diciplak - diretas)? Apa hukum menggunakan program-program ini yang telah kita pasang pada komputer kita sekarang? Bolehkah ia digunakan?

J / Sekiranya orang yang memilikinya mengharapkan wang tidak dibenarkan, jika sebaliknya, ia dibenarkan.

 

S61 / Apakah hukum membeli barang dengan wang palsu ketika pembeli mengetahui bahawa barang itu palsu, dan penjual tidak mengetahui hal itu, dan tidak mengetahui tempat tinggalnya (penjual itu sedang dalam perjalanan)?

J: Tidak dibenarkan.

 

S61 / Saya adalah pekerja di syarikat kerajaan, dan tugas saya adalah untuk mengagihkan gaji para pekerja. Setiap bulan kami mengagihkan gaji, jadi ada jumlah lebihan, jadi kami mengumpulkannya ke bulan berikutnya untuk mengisi kekurangan atau menggantikan (wang) yang terkoyak. Kadang-kadang kami habiskan apa yang kami kumpul, tetapi empat tahun lalu wang terkumpul sehingga menjadi jumlah yang besar. Saya mahu mengembalikannya, jadi mereka membuat saya melambat-lambatkannya sehingga pengedar menyiapkan gaji, dan jika saya memberikannya kepada yang baru orang yang akan mengambilnya dan dia tidak akan mengembalikannya kepada syarikat, apa yang harus saya lakukan dengan wang ini?

J / Anda seharusnya mengembalikan wang tersebut dengan cara yang anda pasti bahawa wang itu adalah milik syarikat yang anda percayai dan tidak ada yang mengambilnya. dan jika anda tidak menemui jalan untuk ini dan masalahnya terbatas antara memberikannya kepada orang ini dan mengambilnya sendiri, atau anda mengambilnya sendiri, maka anda boleh mengambilnya dan mengagihkannya kepada anak yatim, janda. dan orang miskin.

 

S 63 / Saya tinggal di Mesir dan saya mempunyai peluang pekerjaan di Bank HSBC, yang pejabat utamanya berada di luar negeri di Amerika. Pelanggan bank tersebut bukan orang Syiah kerana cawangan ini berada di Mesir, dan tugas saya adalah dalam urusan undang-undang bank. Adakah saya boleh mengambil pekerjaan ini?

J: Ia dibenarkan.

 

S 64 / Saya mahu berpindah, dan sekarang saya menerima surat dari bandar saya untuk menjadi juri di mahkamah. Saya tidak memilih dan tidak membantu Amerika dalam hidup saya. Saya tidak tahu sama ada mereka akan menerima penolakan permintaan saya kali ini atau tidak. Bukankah dilarang dalam Islam untuk duduk bersama orang-orang kafir yang tidak menyokong hak asasi manusia, dan seseorang itu dihukum tidak bersalah atau seseorang yang didapati tidak bersalah, terutama kerana mereka menggunakan istilah "beyond a resonable doubt" di luar keraguan yang munasabah. Juga: adalah diketahui mereka menggunakan kaedah yang membawa kepada kezaliman besar dalam semua jenis urusan?

J / Anda boleh menjadi (menyertai) juri sekiranya anda terpaksa mengambil bahagian.

Bagi orang yang tidak beriman dari mana-mana negara, dibenarkan duduk bersamanya dan memberitahunya tentang kebenaran dan menasihatinya, kerana kita tidak bermusuhan dengan mana-mana orang. Bagi Amerika, kita tidak bermusuhan dengan rakyat Amerika, atau dengan negara Amerika, atau dengan institusi ilmiah, atau institusi sosial, atau ...... Sebaliknya, kita mengkritik tindakan pemerintah Amerika, kezaliman dan kedudukannya yang tidak adil di dunia. Sayangnya, kita percaya bahawa ia adalah kedudukan yang sesat dan ekstremis.

 

S65 / Adakah dibenarkan memberi rasuah untuk tujuan pelantikan di Kementerian Pendidikan Iraq?

J: Orang yang menerima suapan (rasuah) memakan api di perutnya, tetapi orang yang memberikannya terpaksa bekerja dan hidup, jadi tidak ada masalah dengannya.

 

S  66 / Seorang profesor universiti dari Al-Ansar membantu pelajar di universiti untuk menaikkan gred mereka, apakah hukumnya?

J / Dia adalah seorang profesor dan tahu pelajarnya, ijazah pada umumnya tidak mempunyai nilai dalaman diri dan dari dirinya sendiri. Tetapi tidak dibenarkan baginya untuk memberi penilaian kepada pelajar dengan alasan bahawa dia layak untuk mengambil sijil, sementara dia tidak layak untuk itu, yang bermaksud, misalnya, seorang profesor di Kolej Kejuruteraan tidak dibenarkan memberi sijil lalu lintas dari kolej sebagai seorang jurutera dan dia tahu bahawa dia tidak layak dan tidak setaraf (sepadan). Kerana ini akan menimbulkan banyak masalah, tarafnya adalah tahap ilmiah.

Sudah tentu, jika penilaiannya terhadap pelajar itu adalah bahawa dia layak untuk lulus, maka dibenarkan baginya untuk memberikannya markah lulus walaupun skornya dalam peperiksaan tidak memungkinkan dia lulus.

 

S 67 / Ada masalah yang berlaku dengan kami (di bilik Paltalk ansar Imam Al-Mahdi), iaitu ada ansar yang masuk dengan nama dan mengetepikan diri sebagai penyoal, dan masalah ini adalah untuk dua alasan:

Yang pertama: menggerakkan bilik Paltalk itu dan mengaktifkan kerjanya, kerana kadang-kadang tidak ada soalan.

Yang kedua: Terdapat tetamu yang masuk ke ruang pelawat, jadi ini perlulah diketahui siapa yang masuk ke ruang tetamu.

Persoalannya: Adakah tindakan ini dibenarkan, atau tidak?

J / Ini adalah urusan merujuk kepada mereka yang menguruskan ruangan (bilik Paltalk) dan forum ini, jadi mereka seharusnya mengurus apa yang sesuai dengan pekerjaan mereka dengan apa yang diredhai Allah, dan semoga Allah menjayakan anda dan membimbing anda.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: