Khamis, 6 Mei 2021

Kepentingan Demonstrasi

 


Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi ... 296

Ahmed Alhasan الحسن احمد / 10 Julai 2016

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ali Al Hasuna: Anda tahu bahawa semua penguasa Iraq selama bertahun-tahun telah berlanjutan sama ada membunuh atau menarik tali demonstrasi aman, hasilnya dijawab dengan kezaliman taghut.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Semoga Allah  memberkatimu saudara yang dikasihi, demonstrasi adalah langkah ke arah yang benar dan Insya Allah akan menjadi baik.

                 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Zainab Alshammari: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, maulai.

Saya mohon kepada Allah  agar tuan dalam keadaan sihat dan baik .. Saya mempunyai pertanyaan mengenai ucapan anda (Syiar agama dan puak yang berbahaya bagi demonstrasi). Adakah tuan maksudkan bahawa mereka yang hadir dalam demonstrasi pada umumnya tidak dikhususkan pada kumpulan dan agama mereka? Termasuk para ansar? Adakah ini bermaksud bahawa ia tidak mengibarkan panji Baiah kepada Allah dan petunjuk lain mengenai dakwah yang diberkati?

Semoga Allah  membalas jasa baik ibu bapa dan tuan, kami minta agar tuan mendoakan kami.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah memberkatimu anakku.Ya, memang. Apa yang diperlukan adalah pemergian orang Iraq, yang kebanyakannya, atau sebilangan besar dari mereka dari semua mazhab dan etnik, dan oleh itu adalah salah untuk mengemukakan slogan (syiar) agama secara khusus atau puak-puak khusus kerana mereka akan mengasingkan sesiapa yang tidak setuju dengan mereka, dan dengan demikian itu akan menjadi penolakan tujuan atau matlamat dicapai.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ali Hasan: Apa yang kami perhatikan ketika hadir di Dataran Tahrir ialah merasakan bahawa rakyat Iraq berpecah belah. Sehingga cara para penunjuk perasaan berdiri, walaupun mereka semua tertindas, anda dapat melihatnya. Dan kelihatan orang-orang berada dalam kumpulan, tetapi anda dapat melihat tanda-tanda saling curiga mencurigai di wajah kedua-dua kumpulan yang bersebelahan itu yang melaungkan sorakan yang sama. Malangnya, orang-orang beragama dan ahli politik yang korup berjaya memecahbelahkan rakyat dengan cara yang sangat besar,

Saya mohon kepada Allah agar menolong dan membantu tuan, untuk membina apa yang telah dirosakkan oleh orang lain.

 

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Semoga Allah  memberkati anda, saudara yang dikasihi, Jelaskan niat anda terhadap orang lain dan buka hati anda kepada mereka, inilah yang anda perlukan. Mengenai niat dan tingkah laku orang lain, anda tidak bertanggungjawab terhadapnya. Sekiranya mereka menyinggung perasaan merekalah yang menanggung beban tingkah laku dan niat mereka.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Nismah Al-Amiri: Al-Salamu 3alaikum Ya Yaimani Aali Muhammad (S). Semoga Allah memberkati tuan dengan kebaikan dan orang-orang dari mereka semua.

Saya menulis dalam komen sebelumnya kepada tuan:

(.... Ia diharuskan oleh masyarakat, terutama yang merdeka dan bebas dari penyembahan berhala, dan mereka adalah majoriti, untuk keluar dan menuntut hak mereka).

Saya tidak faham bagaimana kaum bebas dan penyembah berhala mereka adalah majoriti? Adakah mungkin untuk menerangkan ayat ini secara khusus?

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh.

Lihat kadar penyertaan dalam Pemilihan Dewan Negeri-negeri pada tahun 2013, misalnya, untuk mengetahui maksud kata-kata di atas, walaupun terdapat semua dorongan, semangat dan menakut-nakutkan yang dilakukan oleh parti politik dan bahkan agama yang mengharuskan pemilihan, kadar penyertaan di Baghdad adalah kecil, hanya 33% yang mengambil bahagian. Sekiranya majoriti taat kepada mereka, mereka akan turut serta. Begitu juga di Basrah, penyertaannya rendah. Begitu juga, jumlah pemilihnya sangat tinggi, bahkan dalam pilihan raya terakhir di Dewan Perwakilan Rakyat, walaupun ada tekanan yang diberikan oleh parti politik dan agama dan para khatib di mimbar, jadi bagaimana dengan hari ini?

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Sahar Al Ansari, tuan, patah hati saya dengan mengatakan bahawa ini bermaksud bahawa wanita merasa malu dengan mereka dan sukar untuk mengaturnya, kerana keadaannya sukar dan.. dan... dan mereka bahkan tidak mahu saya mendorong mereka walaupun mereka mengalami lebih panas dan lain-lain ..

Sekarang, jika mereka tahu perkara ini, bagaimana kedudukan mereka?! Ia tidak akan hilang dan hati saya dihimpit jadi mengapa dengan mereka? .. Saya tidak dapat memberitahu mereka apa yang mereka katakan kepada saya ..

Saya tak tahu nak buat apa, tuan, saya menyangka, sama seperti Al-Hussein (as), dia menebus isteri-isterinya (as), supaya dia menjadikan wanita-wanita itu menghadiri demonstrasi, perkara paling mudah dilakukan.

Saya tidak tahu apa yang betul

Mengapa kita dianggap sebagai keadaan bergantung pada yang lain dan bukan bantuan?!

Keluhan pada Allah dan kepada tuan, wahai keluarga Muhammad (as)

Walaupun dengan kelemahan kami, dan jika kita berusaha untuk dibantu, kami patah hati dengan dalih bahawa kami adalah wanita dan kami diberi peluang untuk hidup bersama Qaim dari keluarga Muhammad (as).

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Semoga Allah  memberkati anda semua. Sesiapa sahaja wanita boleh hadir pada hari Jumaat berikutnya, datanglah untuk tunjuk perasaan.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Alaa Al-Tufaili: Salam atas tuan, wahai bapa pemimpin-pemimpin.. semoga tuan dalam keadaan baik.. Saya teragak-agak untuk menulis atau tidak.. kerana mengetahui bahawa keresahan dan kerisauan tuan amat banyak, semoga Allah melepaskan tuan dari kesusahan .. Saya melihat di alam Hakikat dan Malakut seolah-olah saya menghantar kepada tuan dan tuan menjawab di halaman .. Dan setelah satu malam, tuan mula memilih untuk mengulas tulisan anak-anak tuan .. Saya mohon kepada Allah  yang mengenali tuan.. agar meneguhkan pendirian kami bersama tuan.. wahai yang mengetahui tentang keadaan saya mencukupi dengan soalan saya.. Saya minta maaf kerana saya melanggar janji saya tidak untuk menulis dan membebankan tuan untuk membaca .. Tetapi saya ingin mengambil apa yang dia ambil dari saya .. terpencilnya roh saya.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah  memberkati anda saudara yang tersayang, saya berbakti kepada anda pada bulan Syawal, Insya Allah, dan saya akan melayani anda sepanjang bulan ini. Saya mohon kepada Allah agar melapangkan anda, agar membuka pintu rahmat-Nya untuk anda, dan memberkati anda dengan yang terbaik dari akhirat dan dunia, dan Dialah Yang Maha Penyayang dari para penyayang.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ahmad Al Qatarani: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh, tuan. Saya menerbitkan topik ini di Facebook, bahawa Imam Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaih), keluar untuk mencari reformasi (islah) dengan demonstrasi dari Mekah ke Karbala, yang diabadikan oleh sejarah, Al-Hussein, telah menunjukkan jalan bagi Syiahnya untuk menolak penindasan dan taghut penzalim pada setiap zaman. Oleh itu, marilah kita berdemonstrasi menentang orang-orang yang merusak, dan marilah kita menjalani perarakan Imam Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaih) yang abadi, sehingga dalam perkataan dan perbuatan sebagai orang-orang Al-Hussein dalam sisa kehidupan kita.

Oleh itu, tolong tunjukkan satu aspek dari perarakan Imam Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaih).

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah  memberkatimu, saudara yang dikasihi. Al-Hussein keluar untuk revolusi, dan tentunya sebahagian besar daripadanya adalah menjelaskan kebatilan dan menerangkan kerusakan seperti yang anda lakukan hari ini. Berapa banyak dia berkhutbah dan menasehati dalam perjalanannya dan di Karbala, berapa banyak yang dia nasihatkan, dan berapa banyak yang dia terangkan kepada manusia tentang kerusakan rejim pemerintah dan penguasa.

 

Dan anda keluar hari ini dan anda berada di jalan yang sama dengan Al-Hussein (as) tanpa syak dan tidak diragukan lagi, insya Allah. Ini adalah jalan panjang yang memerlukan kesabaran, memakan masa, dan berpegang teguh pada prinsip. Oleh itu, apakah tuntutan pemikiran yang diinginkan?

 

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Hassanein Al-Barun: Saidi wa Maulai, Ya Ahmad Al-Hassan, Ya Qaim Aali Muhammad (S)

Wahai pengembala, yang soleh, saya mohon kepada tuan agar berdoa kepada Allah SWT untuk kebaikan akhirat dan dunia saya, dan untuk menyelamatkan saya dari keakuan (Ana) dari dosa-dosa di mana saya berada, dan kegagalan saya untuk melakukan hak tuan yang tidak meninggalkan saya yang hanya diberkati dengan doa tuan agar kami berjaya dalam amalan dan keikhlasan di dalamnya.. Semoga Allah  memelihara tuan, menempatkan tuan apa yang Dia janjikan kepada tuan, dan mengambil alih wilayahNya SWT, dan meredhai tuan. Tuan, kami semua adalah tentera dan pekerja yang setia dan taat dengan tuan, dengan kekuasaan Allah dan kekuatanNya.

Tuan, saya tahu bahawa saya tidak layak mendapat salam dan doa tuan yang diberkati, yang akan banyak mengubah keadaan saya ...

Tetapi saya rasa belas kasihan tuan layak untuk memasukkan orang-orang yang berdosa seperti saya, menyelimutinya dengan kekuatan dan kerajinan, dan membuatnya dengan saya kecuali tuan membuatnya berpuluh-puluh tahun dalam hidup saya.

Doa dan nasihat tuan kepada saya, melentur hidup saya ke arah kehidupan cahaya yang abadi.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Semoga Allah  memberkati saudara yang dikasihi, saya mohon kepada Allah untuk menjayakan anda untuk kebaikan akhirat dan dunia.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Hassan Ramadan Al-Mansuri: Salam 3alaikumu, tuan. Saya ingin menjawabnya kepada ansar, dan saya harap saya dapat memberi respons kepada mereka dan menyeru mereka dengan berhasil dan pertolongan tuan, saya harap tuan akan menjawabnya, dan tuan adalah bapa yang mulia dan anak kepada orang-orang yang mulia.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah  memberkati saudara yang dikasihi, dan saya mohon kepada Allah untuk memberi anda kejayaan untuk kebaikan akhirat dan dunia.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ali Nasser Al-Yamani: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Bapaku yang dikasihi, saya dahulu memperolok-olok semua orang yang keluar untuk tunjuk perasaan (demonstrasi) terhadap pemerintah ini yang tidak naik ke pentas untuk menghakimi kecuali melalui pilihan raya di mana saya memilih rakyat kumpulan ini. Adapun hari ini, saya tahu dengan pasti bahawa urusan khalifah Allah adalah dengan menunjukkan di dalamnya dari yang terbaik bagi kebanyakan orang untuk masyarakat, tetapi wahai bapaku yang dikasihi, golongan ini tidak akan memenuhi permintaan terhadap rakyatnya, sesuai dengan makna yang jelas .. Dan dengan ini, saya mohon Allah Taala untuk menjadi salah seorang yang meletakkan di hadapan tuan, Maulai, yang bernilai dan yang berharga dan orang yang baik oleh dirinya sendiri dan apa yang akan dia tunaikan untuk tuan. Demi Allah, saya melihat saya sebagai orang yang pertama dari orang-orang yang gagal di tanganmu. Semoga Allah memberi tuan kesihatan yang baik dan mempercepat dengan penempatan, dan agar kami berkhidmat dan buat kami tabah dalam mentaati tuan dan menyerah kepada tuan, bapaku yang dikasihi.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah memberkati saudara yang dikasihi, Saya setuju dengan anda mengenai hal itu. Tentunya, mereka tidak mahu memenuhi permintaan apa pun, tidak kira seberapa sederhana dan rendah, walaupun kata-kata rakyat Iraq menyetujuinya, tetapi hak milik tidak dibiarkan tanpa tuntutan,

Saya menuntut pada tahun 2011 keluar bersama rakyat Iraq dan saya menuntut pada tahun 2015 keluar untuk menuntut hak paling sederhana yang dicuri, dan pihak-pihak pemerintah tersebut tidak memenuhi permintaan apa pun dan tidak melakukan tindakan yang positif, juga mendorong mereka untuk mengakui dan mendengarkan sedikit kecuali ketakutan mereka terhadap orang-orang Sadr kerana mereka adalah bilangan yang berpengaruh. Kerana mereka dikatakan tidak takut dan tidak malu. Sekarang, saya meminta anda untuk terus keluar, bukan pada persepsi saya bahawa pihak atau parti pemerintah akan pernah menunaikan tuntutan rakyat selamanya, tetapi untuk memastikan bahawa cepat atau lambat anda akan mengambil hak anda sebagai rakyat Iraq yang ditindas, dan demonstrasi adalah langkah di jalan ini, insya Allah.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ali Habib Al-Mukhtar: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Pemerintahannya pada kita membawa maut

         

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah memberkati anda, saudara yang dikasihi Ali. Saya rindukan saudara, Masya Allah.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Ahmad Jasim Al-Abassawi: Al-Salamu 3alaikum, tuan. Saya mempunyai seorang pesakit dan mereka mengatakan bahawa doktor-doktor tidak ada jalan keluar, kerana saya takut pergi berjumpa doktor dan mereka adalah penyebab penyakit anak perempuan saya, Fatimah. Saya takut untuk meninggalkannya dan ia menjadi sebab saya sendiri, dan kerana saya keliru, tuan. Tarikh pelajaran saya akan bermula Sabtu depan, dan saya tidak mahu meninggalkan pelajaran saya. Ini pelajaran yang paling sukar. dan mengenai kumpulan orang-orang kita di Iraq, saya menimbang ingin pergi ke dua jalan kerana ia dari institusi pelajaran dan kerana dari rawatan anak perempuan saya dan semalam saya melihat rukya yang mengatakan bahawa saya melihat seorang lelaki bernama Ahmad mengatakan rawatan terhadap anak perempuan anda di antara dua tempat suci itu, apakah rawatannya, wahai Yusuf Aali Muhammad, dan saya mohon kepada Allah dengan hak ibu tuan, Fatimah agar menghilangkan semua kebimbangan dan kesedihan tuan, dan memungkinkan tuan dalam keadaan aneh, bagi orang yang mendesak, Amin Ya Raba l-3alamin.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah memberkati anda, saudara yang dikasihi. Jangan tinggalkan rawatannya dan berjumpa doktor pakar, tetapi sebelum semua itu, bawa dia ziarah Imam Al-Hussein.

 

Ulasan / 10 Julai 2016:

Aiham Adnan: Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allah

Apakah hukum ansariah yang tinggal bersama keluarga mereka yang menentang, dan selalunya bagi penentang akan mencegah kita keluar untuk berdemonstrasi, kerana dia tidak iltizam dengan urusan tuan, sama seperti ansar baru.

Dan bagaimana tuan menasihati saya untuk berurusan dengan ibu saya yang menentang, tetapi dia serba kurang dan mengasihi kami, dan saya tidak suka menyedihkannya?

Adakah saya wajib berdemonstrasi? Dan untuk menahan diri dari menyakitkan ibu yang ditempuhi dengan keperitan hidup dengan tidak menyedihkannya.

Saya mohon tuan mendoakan saya, kerana ia telah menghimpit dada saya, dan saya mengatakan tipu daya saya, dan saya tidak dapat menanggung lebih banyak lagi untuk anak perempuan tuan ini, Wahai cahaya mataku.

 

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu l-Salam Wa Rahmatu Allahi Wabarakatuh. Semoga Allah memberkati anda, anakku. Wanita itu pasti mempunyai peranan yang besar. Sebaliknya, lelaki tidak dapat menggantikan peranan wanita kerana dia mempunyai keunikan yang seorang lelaki tidak punyai, dan pengaruh sosial wanita kadang-kadang jauh melebihi pengaruh lelaki.

 

Seorang wanita yang berpendidikan, yang memiliki kemampuan untuk menangani dan mempengaruhi masyarakat, tentunya memiliki kewajiban moral terhadap masyarakatnya, terutama dengan pandangannya tentang ketidakadilan yang merosakkan rakyat dan hak mereka, dan orang lain mesti menolong dan menyokongnya dan keluar bersamanya.

 

Mengenai masalah wanita yang menghadiri demonstrasi, ada lebih dari satu jawapan sebelumnya yang dapat anda lihat, dan saya tidak mengatakan bahawa berdemonstrasi adalah wajib syar’ei bagi wanita.

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: