Jumaat, 21 Mei 2021

Istikharah S18, Sumpah Palsu Dengan Al-Quran S 19 Mengumpat S20

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 2

Istikharah S18, Sumpah Palsu Dengan Al-Quran S 19 Mengumpat S20


Istikharah

S18 / Pertanyaan saya: Ya maulai, mengenai menentukan pilihan dengan pilihan Al-Imam Al-Shadiq (as), yang merupakan sebuah kitab kecil yang berjudul Khairah (pilihan) Al-Imam Al-Shadiq (as), adakah kita boleh menggunakannya atau tidak?

J / Boleh menggunakannya dan yang lain, semoga Allah menjayakan anda dan membimbing anda.

✡✡✡✡✡✡

Sumpah Palsu Dengan Al-Quran

T19 / Saya bertengkar dengan seseorang dan saya memukulnya. Maka dia membuat aduan di pusat aduan dan saya dibicarakan dan dia memfitnah saya dan menuduh saya mencuri, sedangkan ia tidak benar, dan ketika saya dibawa ke hadapan qadhi, dia berkata: Adakah kamu bersumpah dengan Al-Quran untuk membebaskan kamu? Sekiranya anda tidak bersumpah, anda akan dihukum kerana mencuri, dan menurut katanya akan dihukum lima belas tahun. Oleh itu, saya bersumpah dengan Al-Quran bahawa saya tidak memukulnya. Saya memukulnya dengan pertengkaran, maka setelah saya bersumpah, saya dilepaskan.

Sekarang, apa yang tuan putuskan pada saya atas sumpah dusta saya dengan Al-Quran demi keselamatan saya dari tuduhan mereka? Apakah saya dikenakan kifarah, dan apakah ia? Semoga Allah menjayakan tuan dengan segala kebaikan.

J / Sekiranya anda bersumpah palsu, maka anda harus meminta pengampunan kepada Allah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Mengumpat (Gunjingan):

S20 / Apakah yang membawa maksud mengumpat dibenarkan, atau yang membolehkan umpatan (penghinaan)?

Adakah perkara mengumpat hanya dilarang bagi orang-orang yang beriman, atau apakah itu termasuk orang yang menyalahi aqidah yang sebenar?

Dan siapakah di antara orang-orang berselisih diizinkan umpatan mereka? Adakah ini termasuk orang-orang bawah umur dan yang terbatas dalam mengenali kebenaran?

Bagaimana dengan orang yang bersikap acuh tak acuh (degil)?

J / Mengumpat yang haram: Ialah menyebut kecacatan (aib) tersembunyi bagi orang yang beriman dalam umpatannya, maka jangan mengumpat orang yang beriman dengan kebenaran. Tetapi diandaikan bahawa salah satu akhlak orang beriman adalah agar tidak menyelidiki kesalahan (aib) tersembunyi orang lain, sekiranya dia telah melihatnya. Kecacatan (aib) yang disembunyikan oleh orang yang beriman tidak boleh disebut di hadapan orang lain apatah lagi jika dia ada bersama. Sekiranya dia menyebutnya, dia akan sengaja menghina orang yang beriman, dan ini juga merupakan tindakan yang dilarang (haram), seperti mengumpat.

 

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: