Sebahagian Kalimat di dalam Taurat dan Injil
بعض الكلمات في التوراة والإنجيل
Sebahagian
orang membayangkan makna Perkataan (Kalimaat) Tuhan Yang Mutlak (Lahut Mutlaq) datang
dalam Alam-alam Penciptaan sebagai manusia, dan penjelasannya adalah:
Perkataan
(الكلمة – Kalimah - Firman) :
Di
dalam kitab Ketuhanan Kristus oleh Pope Shenouda Ketiga (Pope Ortodoks Koptik),
Shenouda Ketiga berkata:
Bab
Pertama: Ketuhanannya dari segi kedudukannya dalam Triniti Suci adalah Logo (Kalimah).
[Yohanes
1:1]: "Pada mulanya adalah Kalimah, dan Kalimah itu di sisi Allah, dan ia
adalah Kalimah Allah" dan di sini ucapan mengenai ketuhanannya adalah
benar-benar jelas).
Jawab
Balas
Saya
telah dijelaskan dalam kitab ini bahawa Isa (as) adalah hamba dan dia bukan Ketuhanan
Mutlak, dan saya telah bawakan pasal ucapan-ucapan dari ayat yang jelas (Muhkamat)
tepat disahkan dari Injil [1],
Oleh
itu, nash ini dan yang lain-lain tidak betul ditafsirkan dan pemahaman yang
tidak wajar
untuk
Isa (as) dia adalah Ketuhanan Mutlak, seperti yang telah terbukti dari apa yang
telah dibentangkan bahawa Isa (as), atau Kristus (as) tidak mungkin dapat
menjadi cahaya yang tidak mempunyai kegelapan di dalamnya, dan bahkan dia adalah
cahaya dan kegelapan, dan ini sentiasa menjadi keadaannya kerana dia adalah
makhluk yang memerlukan, dan serba kurang dalam, (Al-Lahut) Ketuhanan Mutlak
Yang Maha Suci.
Tafsiran
Nash ini:
(Pada
mulanya adalah Kalimah) : (Al-Lahut) Ketuhanan Mutlak Yang Maha Suci
tidak ada permulaan untuk dikatakan pada mulanya, sebaliknya, sesuatu
yang ada permulaan adalah makhluk, dan oleh kerana itu Kristus (Isa as) adalah
makhluk yang dicipta, dan ayat dicipta. Ya, adalah mungkin untuk dikatakan
bahawa apa yang dimaksudkan di sini adalah makhluk pertama yang diciptakan atau
Akal yang pertama, maka perkara ini boleh dibincangkan, Adakah Kristus (Isa as)
Kalimah pertama? Atau Kristus (Isa as) Kalimah dari kata-kata Allah yang datang
kemudian selepas Kalimah pertama?
(dan
Kalimah itu di sisi Allah): Hakikat Ketuhanan Mutlak bukanlah satu kandungan
(susunan), dan untuk mengatakan bahawa ia adalah (susunan) sebatian atau apa
yang dituntut untuk mengatakan bahawa ia terdiri [bahagian] ia adalah palsu
(batil), kerana mempercayai bahawa apa yang dimaksudkan dengan kata-kata (dan
Kalimah itu di sisi Allah) adalah bahawa Kalimah adalah Ketuhanan
Mutlak, maka ini bermakna Ketuhanan Mutlak adalah terdiri daripada ini menunjukkan dengan jelas bahawa dia bahagian-bahagian.
Adapun beriktikad [2] bahawa Kalimah adalah Allah -
bermakna Dia adalah pasangannya dan pasangannya adalah Dia tanpa ada perbezaan
di antara mereka - walaupun ia tidak terdiri daripada bahagian-bahagian,
menjadikan ucapan ini bodoh dan bebas daripada sebarang bentuk kebijaksanaan.
Kerana ia tidak bermakna untuk mengatakan bahawa ia berpasangan dengan dirinya
sendiri.
(dan
ia adalah Kalimah Allah): Di sinilah tempat kekeliruan, dan di sini terdapat
kiasan berlaku pada Shenouda seperti yang berlaku sebelumnya apabila ia adalah
dari Dianya. Dan hakikatnya adalah, selepas pernyataan itu menjelaskan bahawa Kalimah
adalah makhluk yang dicipta, dan dia
sendiri tidak boleh menjadi Ketuhanan Mutlak, maka tiada apa kekal kecuali
bahawa Allah [disebutkan] di sini bukanlah Ketuhanan Mutlak, sebaliknya, apa
yang dimaksudkan adalah "Allah dalam Penciptaan", yang bermaksud,
imej Allah, seperti yang telah dinyatakan di dalam Taurat atau Perjanjian Lama (26
Kemudian Allah berkata, 'Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan
rupa Kita,) [3] (27 Maka Allah menciptakan manusia itu menurut
gambar-Nya, menurut gambar Allah diciptakan-Nya dia) [4]
Immanuel atau Allah bersama kita :
((7) sebab itu, sesungguhnya, Tuhan akan membuat air sungai
Efrat yang kuat dan besar, meluap-luap atas mereka, yaitu raja Asyur dengan
segala kemuliaannya; air ini akan meluap melampaui segenap salurannya dan akan
mengalir melampaui segenap tebingnya,
(8) serta
menerobos masuk ke Yehuda, ibarat banjir yang meluap-luap hingga sampai ke
leher; dan sayap-sayapnya yang dikembangkan akan menutup seantero negerimu, ya
Imanuel!"
(9) Ketahuilah,
hai bangsa-bangsa, dan terkejutlah, perhatikanlah, ya segala pelosok bumi,
berikatpingganglah, dan terkejutlah; berikatpingganglah dan terkejutlah!
(10) Buatlah
rancangan, tetapi akan gagal juga; ambillah keputusan, tetapi tidak terlaksana
juga, sebab Allah menyertai kami!) [5]
Ya,
Allah berserta orang-orang yang beriman yang mengikuti pengganti Allah di
setiap zaman.
(Semua
ini berlaku untuk memenuhi apa yang Tuhan telah berkata melalui nabi : (23) "Sesungguhnya, anak dara itu akan mengandung dan
melahirkan seorang anak laki-laki, dan mereka akan menamakan Dia Imanuel"
-- yang berarti: Allah menyertai kita." (yang bermaksud " Tuhan
(Allah) adalah dengan kita ") [6]
Pengganti
Allah di Bumi-Nya ialah wakil Allah, dan jika dia adalah tangan Allah dan wajah
Allah maka dia adalah Allah dalam Penciptaan, tetapi dia bukan Ketuhanan Mutlak,
bahkan, dia adalah makhluk serba kurang (fakir) yang memerlukan dan dia bukanlah
cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, sebaliknya, dia adalah cahaya dan kegelapan.
Dan
jika semua apa yang telah dimasukkan ke dalam Perjanjian Baru risalah dan amalan
telah diterima, para ulama tidak beramal tidak akan dapat membuktikan bahawa
seorang manusia adalah Ketuhanan Mutlak. Mereka hanya mengikut maksud yang samar-samar
kepada mereka dan mereka mentafsirkannya menurut apa yang sesuai dengan
keinginan mereka. Maka, ia akan pasti bercanggah dengan risalah dan amalan-amalan,
dan ia adalah jelas dan Muhkamat bahawa Isa (as) atau Kristus (as) adalah hamba
yang dicipta, sebaliknya ia akan bercanggah dengan Perjanjian Lama di mana
mereka percaya, dan ia akan bercanggah dengan semua ucapan-ucapan para nabi
terdahulu yang menyeru mereka beriman dengan mereka, dan Isa as (Kristus) tidak
pernah mendakwa sebagai Tuhan Mutlak, dan orang-orang terdahulu tidak pernah
mendakwa bahawa Isa (as) adalah Tuhan Mutlak. Sebaliknya, perkara ini (dakwaan Isa
adalah Tuhan Mutlak) muncul dan telah datang selepas beratus-ratus tahun dan
telah disahkan dalam Majlis Nicaea pada 325 Masehi [7].
Dan
ramai orang menentangnya pada masa itu, dan juga selepas ia disahkan dalam
Majlis Nicaea, dan sehingga hari ini, masih terdapat orang-orang Kristian yang
tidak menerimanya (bahawa Yesus adalah Tuhan Mutlak) dan tidak mengakui ajaran
yang menyeleweng ini.
✡✡✡✡✡
--------------------------------
[1]
(Tetapi kira-kira hari itu atau saat tidak ada yang tahu, tidak juga
malaikat-malaikat di syurga, mahupun Anak, tetapi hanya Bapa) Mark: 13:32
[2]
Pada hakikatnya mereka tidak percaya dengan, sebaliknya mereka percaya bahawa
terdapat perbezaan, tetapi kerana banyak kekeliruan dan kata-kata dan perbezaan
dalam percubaan mereka untuk meletakkan gangguan dalam kepercayaan Ilahiyah oleh
mereka, saya terpaksa bertindak balas terhadap apa yang mereka katakan dan apa
yang mereka mungkin boleh katakan.
[3]
Taurat: Kejadian, bab 1
[4]
Taurat: Kejadian, bab 1
[5
] Taurat: Yesaya bab 8 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 1 - Jemaah Gereja
Timur
[6]
Injil Matius - Bab 1 - Perjanjian Lama dan Baru - jilid 2 - Jemaah Gereja Timur
[7
] (Maharaja Konstantin Pertama, menghadiri pembukaan Majlis, dan Majlis Nicaea
mula sesi yang 20 Mei 325 Masihi. Majlis telah diadakan mengikut arahan
daripada Maharaja Konstantin Pertama, untuk mengkaji pertikaian di antara Arius
dan pengikutnya dari satu pihak, dan di antara Gereja Alexandria yang diwakili
oleh Alexander The Pertama (Pope Alexandria) dan pengikut-pengikutnya di sisi
lain, mengenai sifat Kristus, ia sifat yang sama seperti Tuhan atau adakah ia
sifat Manusia.
Arius
menafikan Ketuhanan Kristus, dia percaya ada masa apabila Isa tidak wujud di
dalamnya, dan dia menganggap Isa adalah dari Makhluk Allah dan dari pencipta-Nya,
dan dia menganggap Roh Suci adalah dari cipta Allah juga.
Sebaliknya,
Alexander Pertama (Pope Alexandria) menekankan bahawa sifat (tabiat) Kristus
adalah dari sifat Allah, dan pendapat Alexander Pertama (Pope Alexandria) menang
dengan undian, di bawah kuasa Maharaja Konstantin yang telah menyokong Pope
Alexandria, dan Arius dan dua dari para paderi enggan menandatanganinya walaupun
didesak, maka mereka telah dibuang ke Alera (Balkan pada masa ini), dan
buku-buku Arius telah dibakar, dan ajaran beliau telah dinamakan "Bidaah
Arius", dan pengikut-pengikutnya telah dicop Sehingga hari ini sebagai
musuh agama Kristian.
Dan
hasil daripada Sidang Nicea yang pertama satu bentuk kepercayaan bahawa
Ketuhanan Kristus adalah Ketuhanan mutlak, dan hubungan antara Gereja dan Penguaasa
mula dibentuk selepasnya menjadi kesatuan agama. Dan tiga abad kemudian,
selepas pembangunan ideologi gereja dan pencampuran dengan pemikiran dan agama meliputi
dari semua arah dan dari Roman Paganisme (agama sebelumnya Konstantin), Gereja
yang disokong oleh Maharaja Rom menjadi rujukan dan pihak berkuasa yang
menentukan apa yang memasuki sempadan iman dan yang keluar daripadanya)
Ucapan
ini adalah hampir sama dengan apa yang yang disebut dari Gereja dan sejarah
daripada Majlis, dengan tindakan tentunya, Dan saya tidak percaya bahawa
seorang penyelidik yang adil akan menjadi lalai dari [hakikat bahawa] Konstantin
menyokong Alexander dan telah disemak dan disahkan kepercayaan pagan beliau di
dalam agama Kristian, kerana selepas separuh daripada Paderi Kristian telah menyokong
Arius, mereka takut mereka mungkin akan ditindas oleh Konstantin menjadikan
mereka mengundur ke belakang [dari pendirian mereka]. Dan siapa yang tidak tahu
yang Konstantin bagaimana dia akan menindas sesiapa sahaja yang menentang
beliau, walaupun yang menentang beliau adalah orang yang paling dekat dengan
beliau, maka hendaklah dia menyemak semula sejarah zalim ini yang menyebarkan
agama Kristian rosak di Eropah, dan yang tidak pernah teragak-agak untuk
membunuh sepupu beliau dan orang yang paling rapat kepadanya jika mereka
menentang beliau. Walaupun anda mencari paderi hari ini dengan tidak mengambil
kira sejarah berdarah Konstantin, dan mereka menggambarkan Konstantin menjadi
kambing lembut yang mengadakan majlis ini dan memberi kebebasan kepada semua
orang yang bersetuju dengan beliau dan menentang beliau, walaupun menghalau dan
menganiaya Arius dan melarang kepercayaan beliau selepas majlis yang cukup
untuk mengenali tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, dan itu adalah untuk
memusnahkan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus adalah hanya seorang yang diwujudkan,
dan menyebarkan ajaran Pagan dalam Kristus, bahawa dia adalah Allah.
Terjemahan teks Latin:
Kami
percaya kepada Tuhan yang satu, Bapa yang mampu dalam segala-galanya, pencipta
kepada segala sesuatu yang kelihatan dan yang tidak kelihatan, Kami percaya
kepada Tuhan yang satu Jesus Kristus, Anak Allah, Anak Tunggal Bapa, iaitu dari
Jauhar bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari cahaya, Tuhan Haq dari Tuhan Benar,
dilahirkan, tetapi bukan makhluk, dia adalah sama dengan bapa Jauhar, ditentukan
bagi kita manusia dan untuk keselamatan kita diturunkan dan dijelmakan, menjadikan
manusia, dan menderita dan berdiri pada hari ketiga sekali lagi, sesiapa yang melalui
dia segala-galanya dapat wujud, segala-galanya dalam Langit dan segala sesuatu
di Bumi, dan dia naik ke langit, dia datang untuk menghakimi yang hidup dan
yang mati dan oleh Roh Kudus. Bagi orang-orang yang berkata ' Ada satu masa
apabila dia (kalimah) tidak ada sesuatupun ;' dan ' Dia bukan sebelum dilahirkan;
' dan ' Dia datang untuk kewujudan dari yang tidak wujud, 'atau mereka berkata
tentang Kewujudan anak Allah yang dia adalah dari yang lain atau Jauhar yang
lain,' atau (bahawa dia adalah seorang makhluk ciptaan) atau 'bertukar,' atau 'berubah
- mereka dikutuk oleh Gereja Suci Katolik dan Kerasulan).
Dan
semua paderi yang hadir menandatangani fahaman Undang-undang ini, kecuali dua orang
daripada mereka - dan mungkin lebih - dan sudah tentu di samping Arius dan kaumnya).
Dan
Pope Ortodoks di Mesir, Shinouda Ketiga, berkata di dalam bukunya Sifat Kristus:.
(Arius mendustakan Ketuhanan Kristus, dan melihat bahawa dia adalah kurang
daripada bapa pada dasarnya, dan bahawa dia telah dicipta Dan akar Arian masih
ada sehingga hari ini. Walaupun selepas ia dikutuk oleh Majlis Ekumenikal
Nicaea pada tahun 325 Masihi, Arius dan pengikutnya (Arian) [yang datang]
selepas dia kekal sebagai sebab bagi masalah dan perpecahan dan keraguan kepada
gereja suci).
Dan
sudah tentu Shinouda Ketiga di sini dibentangkan oleh Saksi-saksi Yehovah, ajaran
Kristian yang telah merebak di dunia Kristian dengan cara yang hebat, dan
terutamanya di Barat. Dan Saksi-saksi Yehovah tidak mengaku banyak
penyelewengan di Gereja, dari contoh-contoh Trinity dan bahawa Kalimah dialah
Allah dan lain-lain bid’ah. Dan di antara bukti-bukti bahawa kepercayaan bahawa
Kristus adalah Tuhan adalah satu bid’ah yang telah disahkan dalam Majlis Nicaea,
adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir dalam Majlis Nicaea telah
menyokong Arius, atau berkecuali, dan kepercayaan bahawa Isa (Kristus) hanya
yang dicipta adalah kepercayaan umum dan tersebar luas di zaman Arius, dan ini
adalah satu perkara yang para paderi mengakui dalam buku-buku mereka sehingga hari
ini:
Ia
disebut di dalam kajian daripada Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Bishop
Bishoy (... 4 - Majlis Nicaea : 1 - Keadaan ketika mengadakan majlis itu.........
B-
Adapun sebab langsung untuk mengadakan majlis ini, ia adalah Ubahan Arius (Bidaah
Arius), kerana empayar hendak dibahagikan kerana bidaah ini.........
Majlis
Ekumenikal telah diadakan dengan arahan Raja Konstantin daripada rasa takut
pada bahagian yang serius yang hadir di dalam empayar kerana bidaah Arius.
Majlis telah diadakan pada Tahun 325 Masehi. di Nicaea, dan ia mempunyai 318
uskup. Dan sebagai Saint Athanasius, yang merupakan saksi mata dan salah satu
daripada ahli-ahli majlis, telah menyebut dalam ucapan beliau pada mulanya enam
belas biskop telah menyokong Arius, dan dua puluh dua biskop telah menyokong Pope
Alexander, dan yang lain daripada mereka mempunyai pendirian yang berkecuali.
Dan pada akhir Majlis, hanya dua biskop terus menyokong kepada Arius, dan
mereka Secundus dan Theonas, yang enggan menandatangani fahaman Majlis dengan
seluruh paderi-paderi yang telah turut menyertainya. Dan pada zaman Saint
Epiphanius, tandatangan 318 yang hadir di Nicaea masih di sana. Itu adalah
kerana penjelasan Saint Epiphanius kepercayaan dan jawapan beliau kepada fitnah
dan tuntutan palsu Arius. Dan dengan itu, kami datang untuk melihat sejauh mana
kehebatan pertahanan Alexandria dalam Majlis. Dan mencapai keputusan Majlis
bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya, ia memerlukan banyak usaha...
5
- Majlis Nicaea : 2) Arius dan Bidaah beliau.
Telah
berlalu masa di mana sebahagian besar dunia hampir menjadi Arian, jika ia bukan
untuk Epiphanius, kerana pada satu masa, Maharaja mengasingkan Pope Roman dan melantik
untuk menggantikannya satu sama lain supaya dia boleh menandatangani fahaman undang-undang
Arian. Dan apabila pope itu datang kembali dari penjara ke kerusinya, dia
menandatangani undang-undang fahaman Arian yang sebelum ini beliau telah tolak
untuk menandatanganinya. Ini adalah peringkat di mana tiada hanya Epiphanius
dan uskup tinggal di Mesir, dan mereka adalah orang-orang yang hanya memegang
ketat untuk fahaman yang betul. Atas sebab itu, ia tidak pelik bahawa Yesaya
nabi berkata: "Maha Suci Mesir kaumku" (Yesaya 19:20), tetapi dalam
banyak masa yang lain Alexandria Pope disokong oleh Pengerusi Rom, seperti Pope-eope
yang berada dengan Pope Epiphanius dan menyokong beliau.
Kristian
runtuh di seluruh dunia dan diserahkan di depan Kezaliman Arian, dan tiada apa
yang kekal hanya pengerusi Alexandria yang diwakili oleh Pope Alexandria
dibuang negeri dan biskop dari Mesir. Dan apabila kita arif dengan jejak
langkah bapa kita.........) Majlis-majlis Kristian Ekumenikal - Majlis-majlis
Ekumenikal dan Bidaah-bidaah - Bishop Bishoy.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan