﴿لَمْ يَلِدْ وَلَمْ
يُولَدْ﴾:
Lam Yalid wa Lam yulad
{Dia tidak melahirkan dan tidak pula dia dilahirkan }
Lam Yalid wa Lam yulad
{Dia tidak melahirkan dan tidak pula dia dilahirkan }
Tidak
syak lagi bahawa apa yang dimaksudkan dengan kelahiran di dalam ayat ini bukan
lahir jasmani, dan tidak ada satu pun yang mengatakan sesuatu yang dimaksudkan
di sini adalah kelahiran Jasmani (fizikal) untuk dinafikan, walaupun terdapat
sekumpulan orang yang telah disesatkan oleh khurafat dan waham kejahilan ke
lembah penjelmaan jisim yang tiada akal yang sihat dan tidak ada fitrah yang
bersih bagi manusia boleh menjisimkan Zat Ilahiyah. Oleh itu, apa yang dimaksudkan
menafikan Kelahiran di sini, adalah pengertian pemisahan daripada kelahiran ibu atau
asal-usul telah
dipisahkan daripada Zat Ilahiyah, atau sebahagian
yang telah dipisahkan daripada Zat Ilahiyah. Dan penafian ini, walaupun ia
mempunyai tindak balas kepada orang-orang yang mengatakan bahawa Isa adalah
anak Allah atau orang-orang yang berkata ‘Uzair adalah anak Allah atau
orang-orang yang percaya dalam Tiga Uknum (Trinity) atau orang-orang yang
beriman kepada Dualisme , tetapi sebenarnya ia disertakan dengan ayat-ayat
sebelumnya. Jadi jika Zat Ilahiyah, atau Allah, dikumpulkan dalam semua
Nama-nama dan Sifat-sifat Ilahiyah, maka akan ada dua soalan di sini :
Soalan
pertama : Adakah Nama-nama dan Sifat-sifat yang sedia ada (qadim) ini adalah
tuhan-tuhan yang berasingan daripada Allah, dengan menganggap Ketuhanan MutlakNya
pada arah-arah (aspek) yang diwakili?
Dan
jawapannya adalah jelas seperti yang telah dibentangkan sebelum ini : Sifat-sifat
dan Nama-nama ini, iaitu Mengetahui , Berkuasa, Bijaksana, tidak terpisah
daripada Zat Ketuhanan, sebaliknya, ia adalah ain Zat Ketuhanan, seperti yang
telah dibentangkan, Dia Maha Kuasa dan Berkuasa pada Zat-Nya , dan Dia Maha
Mengetahui dan Berpengetahuan pada Zat-Nya , dan .......
Soalan
kedua :: Adakah Zat Ilahiyah, atau Allah, berasingan daripada hakikat dan Realiti
"Huwa" ( Dia) atau Nama Yang Teragung, Maha Teragung lagi Maha Teragung?!
Dan
jawapannya ialah: Sesungguhnya Zat Ilahiyah, atau Allah, adalah tajalli dan zuhur
(kemunculan) padanya Hakikat dan Realiti wajah Allah SWT dalam penciptaan. Jadi
, kerana keperibadian penciptaan adalah kemiskinan, sudah tentulah berbeza dengan
kekayaan, Oleh itu, Yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi, mengadapi kegelapan, ketiadaan
dan kekurangan pada kewujudan dan kesempurnaan cahaya. Kerana Zat Ilahiyah,
atau Allah, adalah ain (mata) Hakikat dan Realiti, seperti yang disebut dalam
satu riwayat dari Ali bin Musa al-Ridha (as) bahawa dia berkata: (Sesungguhnya
Bismillah Al-Rahman Al-Rahim adalah lebih dekat dengan Nama Allah Yang Teragung
daripada dekatnya mata hitam dan mata putih.) [1]
Oleh
itu, Hakikat dan kemunculan Zat Ketuhanan atau (Allah) dalam arah (aspek) hajat
penciptaan (makhluk) yang mempunyai kekurangan, dan bagi makrifat (Allah SWT adalah
perbendaharaan, maka, Dia mencipta penciptaan (makhluk) supaya Dia boleh
dikenali). Dan makrifat tidak akan terjadi kecuali dengan mengenal (makrifat)
Zat Ilahiyah dengan mengenal ( Nama-nama dan Sifat-sifat), Bagi mengenal Realiti
dan Hakikat, tidak akan terjadi kecuali dengan mengenal kebolehan makrifat.
Dan
keputusannya: sama seperti Nama-nama dan Sifat-sifat yang fana’ (melebur) dalam
Zat Ilahiyah (Allah , dan ia adalah ain (mata) Zat, seperti juga Zat Ilahiyah fana’
(melebur) di dalam Realiti dan Hakikat, yang merupakan tujuan dan erti sebenar dalam beribadah. Dan dari sini, tidak ada pemisahan
dari Zat Ilahiyah, dan seperti mana Zat Ilahiyah, atau Allah tidak terpisah
daripada kebenaran, bahkan, ia adalah satu tajalli dan Kemunculan Realiti dan Hakikat.
✡✡✡✡✡
------------------------------
[1] 'Uyun Akhbar Al-Ridha (as) - Sheikh Al-Sodouq, Jilid , Halaman 8
[1] 'Uyun Akhbar Al-Ridha (as) - Sheikh Al-Sodouq, Jilid , Halaman 8
Tiada ulasan:
Catat Ulasan