Pengenalan
مقدمة
1
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
الحمد لله رب العالمين، مالك الملك، مجري الفلك، مسخر الرياح، فالق الإصباح، ديّان الدين، رب العالمين
Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Raja segala raja, Dia yang menetapkan
perjalanan bintang-bintang, dan memanfaatkan
angin dan yang menyingsingkan pagi, dan menetapkan agama. Tuhan sekalian alam.
الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء
وسكانها، وترجف الأرض وعمّارها، وتموج البحار ومن يسبح في غمراتها
Segala
puji bagi Allah, yang takut padaNya gemuruh dari langit dan penghuninya, dan bergoncang
bumiNya dan bergegar bangunannya, dan bergelora lautNya dan yang berenang di
kedalamannya.
الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي
لولا أن هدانا الله، وعرفنا علم الكتاب بفضله ومنه وجعل لنا نوراً نستغني به و
نسير به في الناس
Segala
puji tertentu bagi Allah yang memberi hidayah pada kita ini. Da tidaklah kita
mendapat hidayah jika kita tidak diberi hidayah oleh Allah, dan mengenalkan
kita ilmu al-Kitab dan dilebihkanNya dengannya, dan Dia menjadikan kita cahaya
yang memperkayakan diri kita dan menyebarnya di kalangan manusia
﴿وَكَذَلِكَ
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ
وَلا الْأِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ
عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾
{Dan
demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu
tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula mengetahui apakah iman itu,
tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa
yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu
benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.}[Asy-Syura 42:52] [1],
sesungguhnya
Rasul-rasul Tuhan kami telah datang dengan kebenaran, dan Allah telah memenuhi janji-janji-Nya,
sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji-Nya.
Dan
Selawat dan Salam atas Muhammad dan Keluarga Muhammad yang baik-baik dan Suci, Ya
Allah selawatkanlah (sanjung pujilah) atas
Muhammad,
dan keluarga Muhammad, bintang-bintang yang beredar berterusan dalam kemelut
hangat yang mengaman selamat sesiapa yang menaikinya, dan hanyut lemas
tengggelamlah sesiapa yang meninggalkannya. Akan musnah sesiapa yang
mendahuluinya, dan yang tertinggal di belakang mereka akan sesat, dan yang
mematuhi mereka bertahan.
Dan
selawat Allah ke atas api dan ke atas orang-orang yang di dalam api dan yang di
sekelilingnya api, dan berkat Allah Tuhan sekalian alam
﴿فَلَمَّا
جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ
اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾
{Maka
tatkala dia tiba di (tempat) api itu, diserulah dia: "Bahwa telah
diberkati orang-orang yang berada di dalam api itu, dan orang-orang yang berada
di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam".} [2].
Dan
selawat Allah ke atas air, dan ke atas taman-taman dan ke atas pokok-pokok yang
diberkati di dalamnya, berkat Allah Tuhan sekalian alam
﴿وَأَنْزَلْنَا
مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى
ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ * فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ
وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ *
وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ
لِلْآكِلِينَ﴾
{Dan
Kami turunkan air dari langit menurut suatu ukuran; lalu Kami jadikan air itu
menetap di bumi, dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa menghilangkannya.* Lalu
dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di
dalam kebun-kebun itu kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari
buah-buahan itu kamu makan,* dan pohon kayu keluar dari Thursina (pohon
zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang
makan.} [3].
--------------
[1].
Surah Ash-Shura (42): 52.
[2].
Surah An-Naml (27): 8.
[3].
Surah Al-Mu'minuun ( 23): 18-20.
2
Dan
selawat Allah ke atas negeri-negeri yang dilimpahkan berkat, dan keberkatan ke
atas negeri-negeri yang berdekatan
﴿وَجَعَلْنَا
بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرىً ظَاهِرَةً﴾
{Dan
Kami jadikan antara mereka dan antara negeri-negeri yang Kami limpahkan berkat
kepadanya beberapa negeri yang berdekatan.} [1].
Seolah-olah
saya melihat beberapa orang yang jahil yang mendakwa membaca baris-baris ilmu dalam
buku ini dan mengatakan bahawa ini adalah syirik dan ini adalah kufur, dan
mereka tidak membezakan antara kerak dan teras dan antara batu dan permata, dan
aku berlindung kepada Allah dari keakuanku (al-Ana), hamba fakir yang
serba kurang dengan rahmat Tuhannya, hamba yang miskin dan mengharapkan huluran
antara Tangan-tangan Tuhannya, aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah Keesaannya
dan tidak ada sekutu bagiNya.Tuhan Yang Satu, Tempat HambaNya bergantung, Yang
tidak mempunyai sahabat tidak juga anak, BagiNya Uluhuiyah Mutlak, dan BagiNya
Rububiyah Mutlak, BagiNya penciptaan dan BagiNya Perintah dan Maha Suci Allah
dari apa yang mereka sekutukan. Dan bahawa Muhammad (sawas). penciptaan terbaik
Allah, penciptaan pertama, dan akal yang pertama, dia adalah hamba Allah
(Abdullah) dan Rasul-Nya kepada seluruh penciptaanNya daripada manusia,
malaikat, jin, dan apa yang diketahui dan apa-apa yang tidak diketahui.
Sesungguhnya
galur Para Nabi dan Aushiak ke atas mereka selawat Tuhanku, dalam sebuah
pernyataan, dua perkataan dari Makrifah dan Tauhid dan tidak ada yang
menerimanya dari mereka, kecuali sebahagian anak-anak Adam, selepas yang itu
dan yang ini. Dan apa yang diperlukan hari ini, dan apa yang akan dicapai esok,
yang akan disimpulkan kepadanya adalah menjelaskan dua puluh tujuh huruf
dari Makrifah dan Tauhid.
Dari
Abi Abdullah (as), beliau berkata: (Ilmu adalah dua puluh tujuh huruf. Maka
semua yang datang pada rasul adalah dua huruf, dan tidak mengenal manusia
sehingga hari ini selain daripada kedua-dua huruf itu. Dan apabila bangkit Qaim
kita, dia membawa keluar dua puluh..-lima huruf dan dia menyebarkannya kepada
manusia, dan termasuk dua huruf kepadanya, supaya dia menyebarkannya dua puluh
tujuh huruf) [2].
Dan
Makrifah dan Tauhid yang dibolehkan untuk anak-anak Adam adalah dua puluh lapan
huruf, satu huruf daripadanya adalah khusus untuk keluarga Muhammad (as) dan ia
adalah rahsia mereka, sesuatu yang diperintahkan kepada mereka tidak terjangkau
oleh manusia dan tidak terpikul oleh manusia.
--------------
[1].
Surah Saba ' ( 34): 18.
[2].
Kelantan Al-Anwar: Bahagian 52, Page 336.
3
Dari
Ahmad bin Muhammad, dari Muhammad bin al-Husain daripada Mansur bin al-'Abbas daripada
Safwan bin Yahya dari 'Abdallah bin Maskan dari Muhammad bin 'Abd al-Khaliq dan
Abi Basir yang telah berkata. Abu Abdullah (as) berkata: (Wahai Aba Muhammad,
dengan kami ada rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah.Demi Allah, tiada
malaikat dekat kepada Allah mampu untuk menanggungnya, tidak pada nabi yang menjadi
rasul dan tidak juga orang beriman yang telah diuji Allah hatinya dengan iman.
Demi Allah, tidak dikehendaki Allah sesiapa memikulnya yang selain kami dan tidak
pula beribadat kepada-Nya sesiapa pun selain kami.
Pada
kami ada satu rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah, kami
diperintahkan Allah dengan penyampaianNya, maka sampailah kepada Kami dari
Allah Azza Wa Jalla, apa yang kami diperintahkan dengan penyampaianNya. Maka
tidak dapat diusahakan untuk melaksanakannya dan tidak di alu-alukan dan tidak terbawa
untuk bertahan dengannya sehingga Allah menciptakan baginya sesuatu kaum, diciptanya
daripada tanah yang darinya dicipta Muhammad dan Keluarganya dan keturunannya (as)
dan dari cahaya yang darinya Allah telah cipta Muhammad dan keturunannya, Dia
menjadikan mereka dengan limpah rahmatNya yang dengannya Dia telah menjadikan
Muhammad dan keturunannya. Maka kami sampaikanlah dari Allah apa yang kami
diperintahkan dengan menyampaikannya, maka diterimanya dan menanggungnya. [maka
mereka menerimanya dari kami dan mereka menanggungnya]. Maka disampaikan kepada
mereka peringatan kami, maka hati mereka cenderung untuk mengenali kami dan percakapan
kami, Sekiranya mereka tidak diciptakan dari ini mereka tidak akan menjadi
seperti itu, Tidak, demi Tuhan, mereka tidak dapat menanggungnya
Kemudian
dia (as) berkata: (Allah mencipta kaum-kaum tertentu untuk Jahanam dan api Neraka.
Maka diperintahkan kami untuk menyampaikan kepada mereka seperti yang telah kami
sampaikan kepada mereka, dan kepada orang-orang yang kemudian seolah-olah
menjijikkan dan hati mereka merasakan kebencian dan mereka menolaknya dari kami,
tidak mengakuinya dan mendustakanya dan mereka berkata, "ahli sihir pendusta."
Allah akan mengecap ke atas hati mereka dan menjadikan mereka lupa. Allah
kemudian membuka lidah mereka dengan beberapa kebenaran. Oleh itu, mereka
bercakap mengenainya tetapi hati mereka berada dalam penafian. Dia
menggunakannya dalam mempertahankan rakan-rakannya dan orang-orang yang taat
kepadanya. Kalaulah tidak ada tidak ada hamba Allah di muka bumiNya. Maka
diperintahkan kami untuk menghentikan mereka, menutup dan menyembunyikan mereka.
Maka disembunyikan dari yang diperintahkan Allah dengan menghentikan darinya dan
ditutup yang diperintahkan Allah dengan tutupan dan disembunyikan darinya.
Dia
berkata: Kemudian dia (as) mengangkat tangannya
dan menangis dan berdoa:(Ya Allah, ini adalah satu kumpulan yang sangat kecil.
Jadikanlah kehidupan kami seperti kehidupan mereka dan kematian kita seperti
kematian mereka. Janganlah jadikan kami dikuasai oleh mereka musuh-musuhMu yang
menyebabkan kami mengeluh dengan mereka. Jika Engkau biarkan kami disakiti oleh
mereka tidak akan ada yang menyembah Engkau di bumiMu selamanya. Dan selawat
Allah atas Muhammad dan keluarganya salam dan keselamatan) [1].
Dan
dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Urusan kami adalah rahsia dari rahsia
Allah, dan ia adalah rahsia yang tersembunyi, dan tiada yang berdasarkan rahsia
selain rahsia, dan rahsia di atas rahsia, dan rahsia yang bertudungkan rahsia) [2].
Dan
Abu Ja'far (as) berkata: (Bahawa urusan kami ini tersembunyi, ditutup oleh
Perjanjian [3], sesiapa yang melanggar, nescaya Allah akan
menghinanya) [4].
Dan
Abu Abdillah (as) berkata: (Bahawa urusan kami tersembunyi, ditutup oleh
Perjanjian, sesiapa yang melanggar, nescaya Allah akan menghinanya) [5].
--------------
[1].
Al-Kafi-Sheikh Al-Kulaini: V1, Page 402.
[2].
Basa'ir Ad-Darajat: Page 48.
[3].
Saudara akan mendapati maklumat lanjut mengenai Perjanjian dan Batu di mana
Perjanjian itu terdapat dalam Lampiran 5.
[4].
Basa'ir Ad-Darajat: Halaman 48.
[5].
Basa'ir Ad-Darajat: Halaman 48.
4
Dan
Abu Abdillah (as) berkata: (Bahawa urusan kami adalah kebenaran, dan kebenaran dalam
kebenaran, dan ia zahir dan batin kepada batin, dan ia adalah rahsia, dan
rahsia kepada rahsia, dan rahsia yang tersembunyi, dan rahsia bertudung oleh
rahsia) [1].
Dan
dua puluh lapan huruf dari ilmu dan makrifah ini adalah seperti
bilangan kedudukan bulan, empat belas bulan dan empat belas bulan sabit dalam sebulan,
dan ianya adalah hujjaj Allah dan Kalimah-Nya yang dikurniakan oleh Allah
kepada sekelian alam, dan Haji Akbar (haji dan umrah di musim haji).
Empat
belas hari-hari dalam bulan adalah: (Muhammad, Ali, Fatima, Al-Hasan, Al-Husein,
Ali, Muhammad, Ja'far, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Al-Hasan, dan Muhammad (selawat
Allah atas mereka).
Adapun
hari-hari bulan sabit, mereka adalah: (dua belas Mahdi, yang pertama daripada
mereka mempunyai dua maqam, Risalah dan Wilayah, maka ianya akan menjadi tiga
belas dan dengan anak perempuan Fatimah Az-Zahra' (as), jadi mereka akan
menjadi empat belas).
Dan
hari-hari bulan sabit (menurun) dari mereka adalah tanda-tanda As-Saah dan al-Qiamah
(Kebangkitan dan Kiamat)
﴿يَسْأَلونَكَ
عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ
بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى
وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ﴾
{Mereka
bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah
tanda-tanda waktu bagi manusia dan haji; Dan bukanlah kebajikan memasuki
rumah-rumah dari belakangnya, akan tetapi kebajikan itu ialah kebajikan orang
yang bertakwa. Dan masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya; dan
bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.} [2].
Dan
hari baki bulan adalah hari ketiadaan bulan sabit dan bulan-bulan, dan ia
adalah di sisi Allah seribu tahun dan beberapa ribu tahun
﴿يُدَبِّرُ
الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ
كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ﴾
{Dia
mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya
dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu} [3].
Dan
ia adalah bersamaan dengan ketiadaan Imam Al-Mahdi (as) seperti yang diketahui,
kerana dia perlu ghaib hari ini dan beberapa hari untuk mencukupkan Kalimah
Allah [4],
--------------
[1].
Basa'ir Ad-Darajat-Muhammad Bin Al-Hasan As-Shaffar: Page 48.
[2].
Surah Al-Baqarah (2): 189.
[3].
Surah As-Sajda (32): 5.
[4].
Perkataan ini, jika ia datang ke alam ini, ia akan menjadi hakim di antara
orang-orang yang benar dan dusta dengan kebenaran dan keadilan, jadi ia adalah
satu syarat untuk penghakiman ini, dan ia adalah janji yang Allah janjikan
kepada semua nabi-nabi dan Aushiak terdahulu,
(وَلَقَدْ سَبَقَتْ
كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ)
(Dan
sesungguhnya telah tetap janji Kami kepada hamba-hamba Kami yang menjadi rasul,)
[Surah As-Saffat (37): 171].
(وَمَا كَانَ النَّاسُ
إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن
رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ)
(Manusia
dahulunya hanyalah satu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tidaklah karena
suatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulu, pastilah telah diberi
keputusan di antara mereka, tentang apa yang mereka perselisihkan itu.) [Surah
Yunus (10):19].
(وَلَقَدْ آتَيْنَا
مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ
لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ)
(Dan
sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab kepada Musa, lalu diperselisihkan
tentang Kitab itu. Dan seandainya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari
Tuhanmu, niscaya telah ditetapkan hukuman di antara mereka. Dan sesungguhnya
mereka dalam keraguan yang menggelisahkan terhadap Al Quran.) [Surah Hud ( 11):110],
Surah Fussilat (41): 45.
(وَمَا تَفَرَّقُوا
إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ
سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ
الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ)
(Dan
mereka tidak berpecah belah, kecuali setelah datang pada mereka ilmu
pengetahuan, karena kedengkian di antara mereka. Kalau tidaklah karena sesuatu
ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulunya (untuk menangguhkan azab)
sampai kepada waktu yang ditentukan, pastilah mereka telah dibinasakan. Dan
sesungguhnya orang-orang yang diwariskan kepada mereka Al-Kitab sesudah mereka,
benar-benar berada dalam keraguan yang menggoncangkan tentang kitab itu.) [Surah
Ash-Shura (42):14],
dan
kalimah ini adalah Al-Qa'im Al-Mahdi (as) dan hukuman yang beliau iringi, dan
kedatangannya membawa dua puluh lapan huruf pengetahuan untuk menyebarkan dua
puluh tujuh di kalangan manusia untuk mereka mengetahui Ketidakupayaan untuk mengenal
huruf terakhir atau makrifah Realiti dan hakikat dan Al-Qa'im mesti datang
selepas akhir beberapa hari terakhir, supaya kedatangnya berada dalam masa yang
Allah perintahkan dalam hari terakhir bulan Allah, yang bermakna pada akhir zaman
(قَالَ
فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ)
((Allah)
berfirman: "maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi
tangguh,* sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan,) Surah Al-Hijr (
15): 37-38, hari terakhir, hari ghaib yang melambangkan huruf tersembunyi dan
dilindungi.
Dan
Imam Al-Mahdi mestilah ghaib dan tidak muncul sehingga kalimah Allah selesai,
dan Al-Qa'im akan membawa urusan itu dari anaknya dalam Alam Jasmani (dunia) ini,
sehingga Al-Mahdi mampu untuk menunjukkan seruannya dengan kehadiran waris dan
hukuman yang menemaninya, jadi Al-Qa'im adalah kalimah Allah dan hukuman di
mana Allah membalas kepada musuh-musuh-Nya dan musuh-musuh para nabi dan Aushiak,
dan dia adalah janji Allah kepada nabi-nabi-Nya iaitu kemenangan mereka pada
akhirnya, dan dia sendiri akan menghukum dan pertolongan yang terhad yang
menyertai dakwah mereka sebelum ini, dan dia akan menjadi hukuman dan
kemenangan yang paling besar yang Allah janjikan kepada mereka di akhir zaman
dari hari hari-hari Allah
(وَلَقَدْ
سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ
* وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ * فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ *
وَأَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ * أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ *
فَإِذَا نَزَلَ بِسَاحَتِهِمْ فَسَاء صَبَاحُ الْمُنذَرِينَ)
(Dan
sesungguhnya telah tetap janji Kami kepada hamba-hamba Kami yang menjadi rasul,
(yaitu) sesungguhnya mereka itulah yang pasti mendapat pertolongan. Dan
sesungguhnya tentera Kami itulah yang pasti menang, Maka berpalinglah kamu
(Muhammad) dari mereka sampai suatu ketika. Dan lihatlah mereka, maka kelak
mereka akan melihat (azab itu). Maka apakah mereka meminta supaya siksa Kami
disegerakan? Maka apabila siksaan itu turun dihalaman mereka, maka amat
buruklah pagi hari yang dialami oleh orang-orang yang diperingatkan itu.) Surah
As-Saffat (37): 171-177.
5
﴿وَلَوْلا
كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُسَمّىً﴾
{Dan
sekiranya tidak ada suatu ketetapan dari Allah yang telah terdahulu atau tidak
ada ajal yang telah ditentukan, pasti (azab itu) menimpa mereka.} [1],
dan
cukuplah hari-hari Allah dengan tibanya hari terakhir.
Pada
hari ini dan beberapa hari (hari Keghaiban) mewakili huruf tersembunyi dan
dilindungi di sisi Allah, yang tidak keluar daripada-Nya kepada selain-Nya, dan
tidak mengetahuinya suatu pun dari
ciptaan-Nya, dan ia adalah rahsia Keghaiban pada Hakikat dan Realiti, dan ia
adalah wau ( و )
pada Huwa (هو -
Dia). Adapun untuk Ha' ( ه) pada Huwa (هو -
Dia), ia adalah dua puluh lapan huruf yang tidak ada yang tahu sepenuhnya
kecuali bagi keluarga Muhammad (as), dan ia adalah rahsia mereka seperti yang dinyatakan
sebelum ini. Maka apa yang dituntut dan adalah - Tauhid Hakiki – Makrifat
Ism al-A’dzam (nama Teragung), tujuh puluh dua huruf [2], dan
ia adalah batin (dalaman) daripada dua puluh lapan huruf [3],
supaya dengannya hamba mengenal bahawa dia tidak berupaya mengenal baki huruf
yang tinggal, oleh itu tidak akan tinggal selain (ilmu) Makrifat yang dibenarkan.
Maka jika saudara mengenal م
ح م (MHM)
dari nama Muhammad ( محمد), bolehkah dikatakan saudara mengenal Muhammad? Atau dikatakan saudara
tidak mengenal Muhammad? Bahkan akhirnya, huruf yang tidak diketahui dari nama
itu dan tidak akan mengenal nama itu kecuali dengan kesemua huruf-hurufnya.
Dan
segala puji bagi Allah yang menurunkan Taurat, Injil dan al-Quran sebagai
petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk, akan menghidupkan
mereka yang hidup dan membinasakan mereka yang binasa dari keterangan itu
﴿سَيَقُولُ
الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلا آبَاؤُنَا وَلا
حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى
ذَاقُوا بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ
تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ * قُلْ
فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ * قُلْ
هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَذَا فَإِنْ
شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا
بِآياتِنَا وَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُمْ بِرَبِّهِمْ
يَعْدِلُونَ﴾
{Orang-orang
yang mempersekutukan Tuhan, akan mengatakan: "Jika Allah menghendaki,
niscaya kami dan bapak-bapak kami tidak mempersekutukan-Nya dan tidak (pula)
kami mengharamkan barang sesuatu apapun". Demikian pulalah orang-orang
sebelum mereka telah mendustakan (para rasul) sampai mereka merasakan siksaan
Kami. Katakanlah: "Adakah kamu mempunyai sesuatu pengetahuan sehingga
dapat kamu mengemukakannya kepada Kami?" Kamu tidak mengikuti kecuali
persangkaan belaka, dan kamu tidak lain hanyalah berdusta. Katakanlah:
"Allah mempunyai hujjah yang jelas lagi kuat; maka jika Dia menghendaki,
pasti Dia memberi petunjuk kepada kamu semuanya".Katakanlah: "Bawalah
kemari saksi-saksi kamu yang dapat mempersaksikan bahwasanya Allah telah
mengharamkan (makanan yang kamu) haramkan ini" Jika mereka mempersaksikan,
maka janganlah kamu ikut pula menjadi saksi bersama mereka; dan janganlah kamu
mengikuti hawa nafsu orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan
orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, sedang mereka
mempersekutukan Tuhan mereka.} [4].
Dan
segala puji bagi Allah dan Keesaannya.
Yang
berdosa dan bersalah
Ahmed
Al-Hasan
--------------
[1].
Surah Ta ha (20): 129.
[2].
Dalam martabat Realiti dan Hakikat atau Nama Teragung, Yang Teragung lagi Maha Teragung,
dari Abu Ja'far (as), beliau berkata: (Nama Allah Yang Teragung mempunyai tujuh
puluh tiga huruf . Salah satu huruf tersebut terdapat pada Ashif (bin Barkhiyah).
Dengannya dia bercakap pada tanah antara beliau dan takhta Ratu Balqis dari ditenggelamkan
sehingga dia boleh bawa takhta itu dengan tangan dan kemudian tanah itu kembali
lebih cepat daripada sekelip mata, Di sisi kami ada Nama Yang Teragung yang terdapat
tujuh puluh dua huruf bersama kami. Satu ada di sisi Allah Ta’ala sumbanganNya pada
ilmu ghaib di sisiNya. Dan tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Allah yang
Maha Tinggi, lagi Maha Agunf) Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 230.
Dari
Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Bahawa Isa Ibn Mariam (as) diberikan dua huruf
dan dia telah beramal dengannya. Empat huruf telah diberikan kepada Musa. Lapan
huruf telah diberikan kepada Abraham. Lima belas huruf telah diberikan kepada
Nuh. Dua puluh lima huruf telah diberikan kepada Adam. Sesungguhnya Allah, Yang
Maha Tinggi, menggabungkan kesemuanya untuk Muhammad (sawas). Nama Allah Yang Teragung
mempunyai tujuh puluh tiga huruf. Tujuh puluh dua huruf yang diberikan kepada
Muhammad (sawas) dan Dia menghijab satu huruf) Al-Kafi: V1, Halaman 230.
Dari
Ali bin Muhammad al-Naufali telah berkata bahawa dia mendengar Abi al-Hasan Sahib
al-'Askari (as) mengatakan yang berikut: (Nama Allah Yang Teragung mempunyai
tujuh puluh tiga huruf. Terdapat hanya satu huruf pada Ashif (bin Barkhiyah). Dengannya
dia bercakap pada tanah dan ditebuk tanah antara dia dan Saba’, mengambil singgahsana
Ratu Balqis dan dia telah persembahkan kepada Sulaiman. Tanah itu kemudian kembali
kepada keadaan asal dalam tempoh kurang dari sekelip mata. Terdapat tujuh puluh
dua dari huruf di sisi kami. Satu huruf pada Allah yang Dia telah menyimpannya dalam
Ilmu ghaib) Al-Kafi: Jilid1, Halaman
[3].
Dalam Martabat Az-Zat Au A-Ism Al-A’dzam Al-A’dzam Al-A’dzam
[4].
Surah Al-An'am (6): 148-150.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan