Selasa, 29 Jun 2021

Yang Berkaitan Dengan Nazar: S 44 - 46

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Yang Berkaitan Dengan Nazar: 

 

S 44 / Sekiranya saya telah bernazar lebih dari satu nazar tetapi saya telah lupa akannya, bagaimana harus saya menyelesaikannya?

J / Dengan kealpaan sepenuhnya, tidak ada apa-apa, dan dengan mengingat beberapa perincian, kumpulkanlah mengikut apa yang anda ingat dan apa yang membawa kepada menjamin kepuasan (senang hati) dengan menunaikannya.

 

S 45 / Seorang wanita telah bernazar untuk berpuasa selama sebulan jika nazarnya itu dipenuhi, dan sekarang nazarnya telah dipenuhi tetapi suaminya tidak menerimanya untuk berpuasa atas nazarnya?

J / Sekiranya nazar itu boleh menyebabkan hilangnya beberapa hak suami, seperti nazar untuk berpuasa, Haji atau ziarah dan seumpamanya, dan suami adalah orang yang beriman, maka nazar wanita itu tidak sah jika suami tidak memberi kebenaran.

 

S 46 / Saya bernazar bahawa jika anak-anak saya berjaya di sekolah dengan kadar yang sangat baik, saya akan membawa mereka pergi ziarah ke tempat suci salah seorang putera para imam (as). nazar saya menunjukkan sesuatu bermakna, dan Al-Hamdu Lillah, hasrat saya menjadi kenyataan, tetapi masalahnya saya telah berpindah ke tempat lain, dan saya tidak pernah dapat sampai ke tempat suci itu. Apa yang harus saya lakukan, semoga Allah memberkati anda? dan adakah nazar akan tetap bersama saya jika Allah mengambil amanahnya?

J / Sekiranya untuk sampai ke tempat itu tidak mungkin kerana keadaan yang membawa perubahan, maka nazarnya harus dipenuhi ketika perubahan keadaan ini, tetapi jika memenuhi nazar itu tidak pernah mungkin, seperti yang dijelaskan dalam pertanyaan, maka tidak ada masalah jika anda tidak dapat menunaikannya, tetapi adalah mustahab untuk memenuhi nazar tersebut dengan menziarahi salah seorang maksumin (as).

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                        

 

Tiada ulasan: