Jumaat, 5 Julai 2019

Soalan / 292: Pertanyaan seorang sunni


Soalan / 292: Pertanyaan seorang sunni 

Allah SWT berfirman:

بسم الله الرحمن الرحيم ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً﴾

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu.. [386]

Maha benar Allah yang Maha Agung.

Ayat ini menunjukkan bahawa agama kita telah lengkap dan tidak memerlukan sesuatu untuk melengkapkannya, dan dari mereka yang berkata sebaliknya dengan meragukan Al-Quran dan apa yang diturunkan kepada Muhammad, dan hadits-hadits Al-Ghadir didustakan dan dibuang untuk merobek agama kita dan agama kita tidak bergantung kepada orang tertentu, ia adalah agama Allah dan ketaatan kita hanya kepada Allah semata-mata, Allah SWT berfirman:
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ...﴾

Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul.

Maha benar Allah yang Maha Agung.


Ini bukanlah bermakna mengecilkan Al-Musrafa (Shalawatu Allah 3alaih), tetapi tahap cinta kita kepadanya tidak mencapai kedudukan Tuhan. Apabila saya mendengar ucapan kamu saya membayangkan bahawa Ahl Al-Bayt (as) di tangan mereka ada kunci alam semesta seolah-olah merekalah yang telah menciptakan dunia dan bukan Allah, dan sehingga Rasul kita paling agung tidak seperti yang mereka sebutkan, dan tafsir Al-Quran dalam memihak kepada Ahl Al-Bayt dan mengkafirkan semua orang-orang yang hidup sezaman dengan Al-Rasul dan pendek kata kepada sesiapa yang berpaling dari Ahl Al-Bayt bukanlah dari hamba Tuhannya, pada hal mereka adalah mereka difirmankan Allah

بسم الله الرحمن الرحيم
﴿َقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً﴾

Sesungguhnya Allah telah ridha terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia kepadamu di bawah pohon, maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi balasan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat (waktunya).

Maha benar Allah yang Maha Agung.


Saya tahu anda akan menafsirkannya mengikut kaedah tafsiran anda atau apabila saya mendengar bahawa ayat ini telah dinasakhkan (mansuh), kerana Allah telah redha terhadap mereka semasa pembukaan Mekah dan kemudian membenci mereka.

Yang saya tertanya-tanya mengapa Al-Mahdi Al-Muntadzar tidak datang kepada Ahli Al-Sunnah, adakah mereka kafir dan tidak ada seorang pun daripada mereka yang baik? Al-Rasul yang mulia pertama-tama menyeru orang-orang kafir Mekah ..... Atau adakah ia hanya datang kepada orang-orang yang menyeru manusia untuk berwalikan imam-imam dan diringkaskan beriman kepada mereka dan tidak beriman kepada Allah?

Jika anda adalah washi seperti yang didakwa, maka seruan dakwah mestilah hingga kepada orang-orang kafir dan tidak hanya kepada orang-orang Syiah seolah-olah mereka sahajalah majhluk ciptaan Allah, Kemudian wali tidak menghina sesiapa dan bertolak ansur dan tidak seperti kaum Syi'ah, kamu akan menghina para khalifah untuk mendustakan yang terpilih darinya untuk merobek agama kita, seolah-olah agama kita untuk menyembah Aali Al-Bayt dan bukan Allah SWT, dan mengutuk umat membunuh anak-anak Rasulnya dan tidak mengutuk umat yang membunuh sepupunya dan suami anak perempuannya, seperti yang dikatakan pembicara saluran Al-Zahra’, telah menghina orang-orang Arab dan memuliakan orang-orang Farsi, dan kemudian berapa lama lagi umat Muhammad akan tetap menyesali atas Al-Hussein (ra), pembunuhan dan yang haram melebihi apa yang berlaku dalam kebaikan, Sebahagian daripada mereka yang mengikuti anda, yang menginjaknya dengan kesederhanaan mereka dan membunuhnya dan menyebabkan dia berdarah... Dan kita masih menangisi Al-Hussein membuatnya menjadi bahan tertawa pada orang-orang yang tidak mengenalinya. seolah-olah tidak ada yang lain yang syahid, Hamzah bapa saudara Nabi terbunuh dan dimakan jantungnya tidak disesali oleh seorang pun, Dan Ammar bin Yasir diberi khabar gembira oleh Allah dan ibu bapanya dan ibunya adalah wanita pertama syahid dalam Islam tidak disesali oleh seorang pun dan mereka yang lain, kerana syahid adalah keinginan terbesar setiap manusia dan bukan perdagangannya yang dimaksudkan untuk menyinggung perasaan umat Muhammad.


Penghantar: Sara – Sweden

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Pertama, Sesungguhnya dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan tidak terhad kepada orang-orang Syiah, bahkan tidak terhad kepada umat Islam secara umum, ia adalah untuk semua penduduk bumi, dan sila rujuk sumber-sumber terbitan dan kenyataan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan dan ansarnya yang menjelaskan perkara tersebut.

Kedua, Tentulah bagi Nabi Muhammad (S) sebelum kematiannya akan menyediakan pengganti untuk umatnya orang yang menegakkan kedudukannya agar tidak meninggalkan umatnya terabai tanpa gembala dilambung ombak perpecahan dan persaingan ke dalam gaung, dan mesti baginda melantik khalifah dari seorang manusia yang paling berilmu dan dinashkan supaya mentaatinya, dan sifat-sifat ini tidak ada selain pada Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as).

Bagi Abu Bakar, dia bukanlah pengganti Al-Rasul dan tidak diperintahkan untuk mentaatinya, Tambahan pula bahawa dia bukanlah orang yang paling berilmu  dari umat dan kamu sendiri melihat bagaimana Abu Bakr bertanya kepada orang jika dia tudak mengetahui jawapannya?

Bagi Umar cukuplah bagi kamu kalimah Umar yang masyhur (Kalaulah tidak ada Ali binasalah Umar).[387] Sesungguhnya ianya telah diriwayatkan dalam sumber-sumber kamu, dinashkan dalam Al-Quran, nash-nash Al-Sunnah dan akal fikiran mengakui bahawa melantik orang yang tidak berilmu untuk memimpin umat adalah jauh dari kebijaksanaan.

Jika kamu katakan: Sesungguhnya Al-Rasul (S) mati tidak melantik pengganti ke atas umat.

Saya katakan: Ini adalah sunnah – yang kamu fardhukan – maka mengapa Abu Bakar melanggarnya dan mewasiatkan Khilafah (pengganti) kepada Umar bin Al-Khattab??!!

Adakah Abu Bakar lebih menginginkan umat dari Rasulullah (S) sehingga berwasiat melantik penggantinya selepasnya dan Rasulullah (S) meninggalkan umat terabai  tanpa pengembalanya??!!

Setiap orang harus melihat dengan dalil ilmu yang teguh mengenai khalifah Rasulullah yang sebenar, dan kemudian mereka akan walak (patuh) kepada siapa walinya dan kembali kepada siapa yang berhak.

Persoalan Sahabat Al-Rasul (S) kami menghormati dan memuliakan mereka yang meneguhkan wasiat Al-Rasul Muhammad (S), dengan Al-Kitab dan Itrah dipertimbangkan melainkan ia melanggar Al-Kitab dan Itrah, dan teks Nabi Muhammad (S) mengenai penyelewengan sebahagian sahabat-sahabat selepas baginda:

Berkata Bukhari dalam Shahih-nya: (J 5  hal 191), dan juga Muslim dalam Shahih-nya: (J 8 hal 157):

عن ابن عباس، قال خطب رسول الله (ص) فقال: (يا أيها الناس، إنكم محشورون إلى الله حفاة عراة غرلاً، ثم قال:
Dari Ibnu Abbas, katanya: "Rasulullah (S) memberi ucapan. Baginda bersabda: "Hai sekalian manusia, sesungguhnya kamu semua akan dikumpulkan kepada Allah Ta'ala dalam keadaan telanjang kaki, telanjang badan dan tidak dikhitan, sebagaimana firman Allah Ta'ala:
﴿كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْداً عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ﴾

Sebagaimana Kami telah memulai panciptaan pertama begitulah Kami akan mengulanginya. Itulah suatu janji yang pasti Kami tepati; sesungguhnya Kamilah yang akan melaksanakannya.nya

ثم قال: ألا وإنّ أول الخلائق يكسى يوم القيامة إبراهيم، ألا وانه يجاء برجال من أمتي فيؤخذ بهم ذات الشمال فأقول يا رب أصحابي، فيقال انك لا تدري ما أحدثوا بعدك، فأقول كما قال العبد الصالح وكنت عليهم شهيداً ما دمت فيهم فلما توفيتني كنت أنت الرقيب عليهم، فيقال إنّ هؤلاء لم يزالوا مرتدين على أعقابهم منذ فارقتهم).

Kemudian bersabda: "Ingatlah, bahawa pertama-tama makhluk yang diberi pakaian pada hari kiamat ialah Ibrahim (as). Ingatlah, bahawa Ibrahim itu akan didatangkan dengan disertai beberapa orang dari umatku, kemudian orang-orang itu diseret ke sebelah kiri. Aku berkata: "Ya Tuhanku, mereka adalah sahabat-sahabatku." Lalu dikatakan kepadaku: "Sesungguhnya engkau tidak mengetahui apa yang mereka ada-adakan sepeninggalmu." Oleh sebab itu aku berkata sebagaimana yang diucapkan oleh seseorang hamba yang soleh: "Dan aku dapat menyaksikan perbuatan mereka selagi aku ada di kalangan mereka, Maka dikatakan "Sesungguhnya mereka itu menjadi murtad sepeninggal kamu."

Bukhari menyebut dalam Shahih-nya: (J 7 hal 206):

عن المغيرة، قال: سمعت أبا وائل، عن عبد الله، عن النبي (ص)، قال: (أنا فرطكم على الحوض وليرفعن رجال منكم ثم ليختلجن دوني، فأقول يا رب أصحابي، فيقال إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك).

Dari Al-Munghirah, beliau berkata: Aku mendengar Aba Wael, dari Abdullah, dari Nabi (S), Baginda bersabda: (Aku akan mendahului kalian di Al-Haudh dan pasti di antara kalian (para sahabat) akan dibawa di hadapanku. Kemudian mereka akan dipisahkan jauh daripadaku. Aku akan bertanya: Wahai Tuhan, mereka adalah para sahabatku! Maka dijawab: Sesungguhnya kamu tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh mereka selepas kamu meninggalkan mereka).

Bukhari menyebut dalam Shahih-nya: (J 7 hal 207), dan juga sebagai seorang Muslim dalam Shahih-nya: (J 7 hal 70):

عن أنس، عن النبي (ص)، قال: (ليردن على ناس من أصحابي الحوض حتى إذا عرفتهم اختلجوا دوني، فأقول أصحابي، فيقول لا تدري ما أحدثوا بعدك).

dari Anas, dari Nabi (S), Baginda bersabda: (Akan bertemu kembali beberapa orang dari sahabat-sahabatku, di Al-Haudh sehingga aku mengetahui mereka diseret dijauhkan dariku, Maka aku mengatakan: Mereka adalah sahabat-sahabatku, Maka dikatakan, engkau tidak tahu apa yang mereka lakukan selepasmu).


Muslim berkata di dalam Sahihnya: (J 1 hal 150):

عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله (ص): (ترد على أمتي الحوض وأنا أذود الناس عنه كما يذود الرجل إبل الرجل عن إبله. قالوا: يا نبي الله أتعرفنا ؟ قال: نعم، لكم سيما ليست لأحد غيركم تردون علي غرا محجلين من آثار الوضوء، وليصدن عني طائفة منكم فلا يصلون، فأقول يا رب هؤلاء من أصحابي، فيجيبني ملك فيقول وهل تدري ما أحدثوا بعدك).

Dari Abu Hurairah, beliau berkata: Rasulullah (S):bersabda: Akan dikembalikan umatku di Al-Haudh Dan aku akan melindungi manusia darinya, seperti seorang lelaki akan melindungi seekor unta dari untanya. Mereka berkata: Wahai Nabi Allah, adakah engkau mengenali kami? Baginda bersabda: Ya, kamu terutamanya kerana kamu bukan untuk orang lain selain kamu, kamu akan dikembalikan kepadanya dengan terlekat bekas putih bercahaya karena bekas wudhu’' Dan akan dijauhkan dariku segolongan kamu maka mereka tidak akan sampai, lalu aku berkata, ya Tuhan, mereka adalah sahabat-sahabatku, Maka dikatakan, tidakkah engkau tahu apa yang mereka lakukan selepasmu).

Selepas semua itu tidak ada yang dapat mendakwa dan mengatakan semua sahabat adalah adil dan bahawa tidak ada kemurtadan selepas Rasulullah (S), kemurtadan yang berlaku kepada ramai para sahabat.

Tidak dapat disembuntikan lagi bahawa hadits-hadits telah menyatakan bahawa kemurtadan telah berlaku hanya selepas kematian Al-Rasul Muhammad (S) sebagaimana dibuktikan oleh hadits-hadits sebelumnya: (Sesungguhnya mereka itu menjadi murtad sepeninggal kamu). Tidak ada kemurtadan setelah Al-Rasul secara langsung, selain murtad atas Kekhalifahan Ali bin Abi Talib (as) dan pelanggaran kata-kata Al-Rasul Muhammad (S) dalam nash (teks) dalam berpuluh-puluh keadaan (bentuk).

والحمد لله أولاً وآخراً..


Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                                           
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy

                                           
✡✡✡✡✡

----------------------
[386] - Al-Maidah 5:3.
[387] - Lihat Al-Ghadir: J 3 hal 79, di yang menyebutkan banyak riwayat-riwayat dengan sumbernya.

Tiada ulasan: