Isnin, 1 Julai 2019

Soalan 289: Adakah Aqidah dan Fiqh khusus


Soalan 289: Adakah Aqidah dan Fiqh khusus

Saya ingin mengetahui mengenai aqidah anda secara khusus dan adakah anda mempunyai hukum Fiqh khusus atau tidak?

Pengirim: Abu Fatimah – Mesir

Jawab:

بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Aqidah kami adalah aqidah para nabi, rasul-rasul (as) dan aqidah Al-Rasul Muhammad (S) dan para imam suci (as). Tiada yang boleh mengeluarkannya atau mengenepikannya atau tiada yang boleh menakutkan kami dari karenah orang-orang kafir di negara kami beriman kerana kami percaya bahawa akibat bagi orang-orang yang bertaqwa Walaupun selepas beberapa ketika.

Tidak ada ketetapan (hukum) kecuali hukum Allah, tidak ada syari’at melainkan syari’at milik Allah, tidak ada kecintaan melainkan kecintaan pada Allah, tidak ada kebencian melainkan kerana Allah, dan tidak ada pemikiran (pendapat) atau ijtihad (oenggubalan) dalam hukum-hukum Allah Taala.

Mengenai soalan anda tentang Fiqh, Al-Syed Ahmad Al-Hassan telah mengeluarkan dua Juzuk Kitab Syarzi3 Islam Juz I  dan Syarai3 Islam (Juzuk II, yang merupakan kenyataan hukum-hukum dari Imam Mahdi (as). Sebagai tambahan kepada jawapan terhadap banyak soalan-soalan yang terdapat dalam Kitab-kitab Al-Syed Ahmad Al-Hassan, serta banyak maklumat yang terdapat dalam terbitan ansar Imam Mahdi (as).

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

dan kami mohon anda mendoakan kami.

Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                      
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy

✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: