Ahad, 24 April 2016

Dalil Mereka Mengikut Dakwaan Masyarakat Sunnah!


Dalil Mereka Mengikut Dakwaan Orang Ramai (Al-Sunnah)!
دليلهم على النيابة العامة !

Untuk melengkapi perkara di atas, maka dengan merujuk perkataan-perkataan sebahagian mereka mengenai tajuk pendakwaan orang ramai (masyarakat Sunnah) yang dikatakan terhadap Imam Al-Mahdi (as), didapati secara terang-terang sangat kurang sopan, dan persoalan yang timbul sama sahaja: Apakah bukti pendakwaan masyarakat Sunnah terhadap Imam itu?


Mengenai perkara ini Abdus Soleh (as) berkata:

Mengikut pemerhatian saya, dalil-dalil mereka sebagaimana yang dikatakan penduduk Iraq: (adalah cerita biasa dan tipuan melulu) ianya tanpa bukti, mereka melakukan perkara ini dan mendakwa dengan dakwaan ini, jika tidak, apakah buktinya?

Bukankah ini suatu akidah (kepercayaan) yang berbahaya dan perlu kepada bukti yang tepat (dalil qath’ei), mengikut kaidah mereka sendiri. Bagaimana sehinggakan ia bukan bukti yang diinginkan dan hanya menyerang (membuat sasaran) pada perkara yang besar ini, pada hal tiada satu riwayat pun yang teksnya dapat disandarkan untuk membuktikan perkara ini, semoga Allah membalasnya.

Maka saya bertanya kepada beliau mengenai campur tangan Imam Mahdi (as), di mana pengikutnya (Syiahnya) telah merujuk kepada riwayat hadith tersebut. Maka beliau (as) berkata :

Campur tangan pada zaman pendakwaan khas itu adalah, apa yang berkaitan dengan pendakwaan masyarakat Sunnah yang mengatakannya dengan sangat menyedihkan. Orang-orang lemah dan miskin diculik, dan apa yang berlaku pada pengikut (syiah) keluarga Muhammad, sesungguhnya mereka telah diculik (dipaksa) oleh kumpulan fanatik (kesukuan) yang tidak ada perbezaan antara mereka dengan peserta-peserta Saqifah (ahli syura di Saqifah Bani Saadah sebaik sahaja wafat Al-Nabi (S)).


✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: