Ia Adalah Seperti Yang Telah Dijanjikan, Maka Adakah
Terdapat Suatu Manfaat Akidah Bertaqlid Kepada Yang Bukan Maksum!
وكان
ما وعد، فهل تنفعهم عقيدة تقليد غير المعصوم شيئاً !
Dari tempat di mana aku memberitahu kamu mengenainya, iaitu Syed Ahmad
Al-Hassan (as) berkata:
Mereka akan kehilangan segala-galanya kerana
kelakuan mereka terhadap Ansar.
Keadaan yang tenang apabila ia meletup (meledak) secara tiba-tiba ia
mengganggu semua pihak, Saya tidak memperbesar-besarkannya jika saya katakan: Mereka menderita dan mereka
tertekan ketika saya menuliskan ayat-ayat (perkara) ini.
Lalu ingatan saya kembali kepada sebahagian kata-katanya (Abdus Soleh)
(as):
Maka mereka mempersendakannya sehingga pada
kemunculan seruan pentunjuk (dakwah Al-Mahdiwiyah) ini, sepertimana kata-kata
mereka yang mengatakan: Sesungguhnya sebahagian seruan pentunjuk (dakwah) ini
melucukan, yang dimaksudkan adalah dakwah Al-Haq (kebenaran). Lalu persendaan ini
telah menimpa belakang mereka, dan mereka masih tetap berpegang dengan omong
kosong (ketidakpastian) yang mereka iktiqadkan dan dengannya mereka mewajibkan
manusia yang tertipu untuk beriktiqad. Padahal ia adalah akidah untuk mewajibkan
bertaqlid kepada yang bukan maksum. Tidak ada suatu ayat atau riwayat pun yang
jelas yang dikeluarkan dan dalil-dalil dari mereka untuk membuktikan semua
akidah mereka itu, dan tidak ada dalil aqli (akal) melainkan penipuan dan tanggapan
yang salah yang menjadilan rujukan orang jahil adalah kepada orang yang alim, kerana
kaedah akal ini tidak menepati dengan keadaannya, dan mereka sekadar mengikut
sangkaan sahaja. Dari manakah datangnya kewajipan untuk merujuk kepada sangkaan
dalam agama Allah SWT? Dan ini hanyalah kewajipan bagi mereka yang mengikut
sangkaan-sangkaan, kerana apa yang ada di sisi mereka kebanyakannya sesekali
sahaja mereka tidak melampaui batas orang-orang jahil dan kefahaman seperti
dalam hukum bayi tabung uji dan waktu sholat di kutub dan sebagainya.
Semua ini telah mereka persendakan terhadap dakwah
Al-haq (kebenaran). Demi Allah saya tidak mengetahui apa yang dipersendakan
oleh mereka dan inilah keadaan mereka?! Adakah tetap bagi kita dengan sesuatu yang
ada di tangan mereka tidak dapat kita hilangkan dan adakah apa yang ada dalam
tangan kita sesuatu yang mampu dihilangkan! Mungkinkah persendaan ini untuk
suka-suka dalam menghilangkan penipuan terhadap orang-orang yang serba kurang yang
mengikuti mereka.
Dan kesimpulannya, persendaan ini banyak
berlaku pada hari ini dan tagisan mereka akan berpanjangan di kemudian hari.
Bahkan tiada penghujungnya jika mereka masih dalam keadaan tersebut yang
menjadikan keadaan mereka dalam penghinaan ini.
Dan secara tepat untuk menyebut aqidah bertaqlid kepada yang bukan
maksum: Berikut ini kata-kata Abdus Soleh (as): kepada orang-orang yang berpandukan
(menjadikan rujukan) aqidah ini di atas mimbar-mimbar dan kehakiman mereka.
Sekarang ini…. Masyarakat sangat aneh
mengikuti perintah (ketetapan) mereka dan tidak takut kepada Allah dan tidak
takut perhitungan Allah. Telah jelas kepada mereka bahawa akidah mewajibkan taqlid
kepada yang bukan maksum adalah suatu pembaharuan (bid’ah) dalam agama dan
tiada dalil samada dalil aqli atau pun dalil naqli mengenainya. Maka mengapakah
mereka masih menyeru kepada manusia dengan akidah seperti ini? Perbuatan mereka
ini seperti perbuatannya orang-orang Quraisy pada awal zaman (Islam) yang
mengambil patung-patung berhala sebagai kebanggaan dan kemuliaan (tuhan).
Adapun manusia kefahamannya sangat sedikit
tidak dapat membezakan walaupun dalam menyimpulkan sesuatu hukum fiqh dan
akidah mewajibkan bertaqlid kepada yang bukan maksum dan menjadikan sandaran serta
tempat rujukan mereka (para marajik).
Dan mengenai kekecelaruan ini (orang jahil merujuk kepada orang alim)
yang berpegang teguh dengan dakwaan bahawa dalil mereka mencukupi dan wajib
manusia menjadikan mereka rujukan. Abdus Soleh (as) berkata:
Pada mereka ia adalah dalil akal (iatu):
Orang jahil merujuk kepada orang yang alim dengan memberikan contoh orang sakit
yeng merujuk kepada doktor dan mereka menganggap dengan dalil ini wajib
bertaqlid kepada mereka (orang alim). Dan ini rusak (terbatal) kerana perkataan
ini berkaitan agama dan membawa akibat kepada keabadian manusia. Maka kuasa tidak
diberikan kepada orang yang alim untuk menjadikan mereka rujukan kerana
kesalahan dalam urusan (ketetapan) agama jika dinisbahkan 1/100 sahaja dan
dengan kesalahan ini bererti kerusakan akan berkekalan kepada siapa yang
mengikutinya.
Seorang doktor tidak maksum (tidak
terpelihara) dari kesalahan ketika mengubati pesakitnya dan mungkin akan ada
kesalahan dalam pengubatannya. Maka pengetahuan yang sangat rendah bagi seorang
juru bedah akan menyebabkan pesakitanya meninggal dunia atau pun cacat. Maka di
sini ketetapan yang bukan maksum dalam ketetapan agama mengakibatkan keabadian (berkekalan
kepada) manusia itu sendiri yang akan menyebabkan kerusakan selamanya.
Ketahuilah, sebenarnya kaedah (peraturan) ini
tidak bermasalah, tetapi bagi yang alim mestilah yang maksum sahaja. Oleh itu,
yang menjadi dalil adalah dengan bertaqlid pada yang maksum dan berhujjah
kepada mereka sahaja. Mereka yang lain adalah para pembuat sangkaan dan adalah tidak
wajib menjadikan rujukan pada urusan yang bukan agama, maka bagaimana untuk
mewajibkan dan menjadi rujukan kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan ketetapan
agama.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan