Isnin, 17 Januari 2022

Memperkenalkan Buku

 Memperkenalkan Buku (Kitab)

  


Akhirnya, dan untuk pertama kalinya dalam sejarah, perdebatan "serius" bermula antara iman dan ateisme.

 

Kenapa saya katakan kali pertama?

 

Ia semata-mata kerana saya berpendapat bahawa semua perbincangan sebelum ini tidak boleh dianggap sebagai perdebatan yang sebenar atau tindak balas sebenar terhadap keilmuan ateisme, dan kerana ia adalah perdebatan dan perbincangan antara mereka yang mendakwa mewakili agama dan mempunyai pandangan dan pemahaman khusus tentang teks agama dengan para ateis yang menolak agama yang dikemukakan oleh alim ulama dan bukan kepada agama itu sendiri..dan mungkin kata-kata saya tidak akan memuaskan hati sesetengah pihak!

 

Siapakah di antara kita yang tidak melemparkan pertanyaan, walaupun untuk sementara waktu dalam hidupnya, bertanyakan soalan-soalan eksistensial[1] dan mencari jawapan untuk memuaskan rasa ingin tahu manusia dalam pencariannya yang berterusan tentang punca dan asal-usul sesuatu, sama ada soalan-soalan ini berada pada tahap kehidupan di bumi ini, seperti: "Mengapa kita wujud?", "Adakah kehidupan mempunyai makna?", "Siapakah manusia?" dan "Dari manakah tamadun kita berasal?", atau pada peringkat seluruh alam semesta, seperti: "Bagaimanakah kita dapat memahami alam semesta tempat kita hidup?”, atau “Adakah alam semesta memerlukan Pencipta?”.

 

Ia mungkin ada terlalu banyak jawapan dan sangat pelbagai, tetapi nampaknya ia akhirnya terhad kepada memilih antara

dua perkara: Tuhan atau ilmu... Kepercayaan kepada Tuhan atau kepercayaan kepada ilmu (sains)?

...Adakah kita benar-benar tidak perlu memilih antara kepercayaan kepada tuhan atau kepercayaan kepada ilmu (sains)?

_________________

[1] Kebolehan untuk memahami dan menimbangtara perkara-perkara berunsur falsafah yang berkaitan dengan kewujudan Tuhan dan fitrah makhluk.

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  4

 

Sebenarnya saya melihat ateisme hari ini, atas alasan logik, bergembira dengan kemenangan saintifiknya ke atas agamawan. Mereka yang mendakwa mewakili agama bertindak balas terhadap topik saintifik yang mereka lihat sebagai bertentangan dengan agama, tanpa memahami teks-teks agama mahupun teori saintifik. Saya secara peribadi mendapati, dengan membaca maklum balas agamawan, atau melalui pemerhatian saya terhadap pertemuan-pertemuan atau program visual, bahawa mereka sering mendapat pemahaman yang benar-benar terpesong dan salah dan kemudian membalas salah faham mereka dengan kata-kata yang tidak cerdik (naif) dengan beberapa campuran kekeliruan dan simpati.

Siapa yang tidak pernah mendengar ayat ini: "Evolusi mendakwa bahawa manusia berasalnya dari beruk"! Yang mana dengan cara ini adalah salah sama sekali, atau "Evolusi mahu kita percaya bahawa semua yang kita lihat adalah kebetulan!" Malangnya, ia adalah perkataan yang salah, tetapi ia mempunyai penyokongnya! Kata-kata ini dikeluarkan oleh agamawan atau pengikut mereka, sama ada tidak mempunyai pengetahuan atau secara tidak sedar, dan hasilnya adalah sama.

 

Akhirnya, sebahagian agamawan, di bawah pengaruh kekuatan bukti teori saintifik (ilmiah), telah mula menyerah dan mengakui bahawa mereka benar di satu sisi, dan bahawa mereka tidak bercanggah dengan agama di sisi yang lain!

Tetapi..... bagaimana ia tidak bertentangan dengan agama!?

 

Teori-teori saintifik yang dilihat oleh ateis kini mewakili tesis bersepadu (saling menyempurna) yang melukis satu lagi gambaran tentang asal usul dan perkembangan (evolusi) alam semesta dan kemunculan dan perkembangan kehidupan di bumi tanpa memerlukan hipotesis (perkiraan) "kewujudan tuhan". Bahkan gambaran itu juga memuatkan kisah asal usul dan perkembangan agama sebagai yang dihasilkan oleh manusia.. Oleh itu, penciptaan adalah kisah ilmiah yang mereka tidak perlukan pendapat kesedaran dan matlamat kewujudan Tuhan untuk menulisnya. Bolehkah seorang saintis yang waras mengatakan bahawa dengan pengumpulan kisah ilmu semasa adalah lengkap seratus peratus, dengan kepercayaan kepada Tuhan, tanpa memberikan penyelesaian kepada percanggahan antara keduanya?

 

Kami mempunyai dua tafsiran berbeza yang kelihatan bercanggah, dan pandangan ini mengingatkan kita tentang teori lima rentetan,[2] yang dibangunkan untuk menggabungkan teori kuantum[2a] dan relativiti am[3], kerana ia kelihatan berbeza dan bercanggah, maka teori segala-galanya atau teori M didatangkan untuk menerangkan bahawa semuanya adalah pendapat-pendapat yang berbeza untuk kebenaran yang sama.

.

 

Buku "Delusi Ateisme" menyingkirkan percanggahan dan meletakkan setiap bahagian pada tempatnya supaya anda dapat melihat "segala-galanya" dalam satu gambaran yang harmoni!

___________________

[2] Teori rentetan adalah teori matematik yang cuba menjelaskan fenomena tertentu yang tidak dapat dijelaskan di bawah model fizik kuantum standard.

[2a] Teori kuantum adalah teori yang menerangkan sifat objek pada tahap atom. Menurut teori kuantum, tenaga, momentum, dan momentum sudut adalah nilai diskrit; kami menyebutnya "dikuantisasi". Di sini, objek mempunyai sifat gelombang dan zarah. Kadang-kadang, ini adalah satu-satunya teori yang dapat menggambarkan tingkah laku zarah subatom - elektron, proton, dll.

[3] Relativiti am adalah teori graviti yang dibangunkan oleh Albert Einstein.

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  5

 

Ahmed Al-Hassan tahu dengan baik bagaimana untuk membangkitkan perhatian dan minat pembaca yang bukan khusus bidangnya, dan bagaimana untuk menyampaikan maklumat saintifik kepadanya, dan pada masa yang sama dia tahu dengan baik bagaimana untuk menghentikan saintis khusus pada titik (poin) yang harus dihentikannya!! Ia adalah satu tugas yang sukar untuk dilaksanakan.

 

Buku ini membincangkan dengan cara yang tiada tandingan, tepat dan saintifik (ilmiah) teori yang paling penting dan terbukti secara empirik (berdasarkan pemerhatian atau eksperimen) atau secara matematik dan teori, dan terdedah kepada pelbagai ilmu seperti: ilmu evolusi (perkembangan) biologi, kejuruteraan genetik, perubatan, antropologi, geologi sejarah, sejarah purba, arkeologi, teori fizik, kosmologi, falsafah, dan lain-lain.

 

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa buku ini sebenarnya mengandungi perbahasan saintifik peringkat tinggi dengan Profesor Richard Dawkins, yang dianggap sebagai salah seorang ahli biologi perkembangan kontemporari yang paling hebat, dan perdebatan dengan Profesor Stephen Hawking yang juga merupakan salah seorang ahli teori fizik dan matematik gunaan, pakar yang paling hebat dalam kosmologi, yang mempunyai teori yang terbukti dalam Radiasi (Sinaran) Lubang Hitam, diselangi dengan perdebatan saintifik dengan penyelidik dalam tamadun purba yang mengikuti kaedah Profesor Samuel Kramer dalam membaca sejarah manusia purba, yang menyimpulkan bahawa agama adalah hasil keluaran manusia. yang timbul beribu-ribu tahun dahulu dan berkembang dengan orang-orang Sumeria dan Akkadia, kemudian kepada orang-orang Islam, melalui orang-orang Yahudi dan Kristian.

 

Dan tidak keterlaluan jika saya katakan: Bahawa buku ini membawa anda dengan cara yang indah dan jelas ke tahap yang menakjubkan dalam perjalanan penerokaan yang bermula dari "manusia" untuk kembali kepada "manusia", menghubungkan masalah-masalah saintifik terdalam yang berkaitan dengan asal usul kehidupan, manusia dan sifat alam semesta di satu sisi, dan sebagai tujuan bijaksana tentang kewujudan Tuhan di sisi yang lain. Ia membuatkan anda sekurang-kurangnya buat sementara waktu yakin bahawa tiada perkara lain yang lebih penting daripada mengenal perkara Ketuhanan ini. Sebuah perjalanan yang terdiri daripada enam bab yang menarik perhatian anda dari halaman pertama hingga halaman terakhir, di mana Ahmad Al-Hassan membuktikan bahawa sains tidak diletakkan sebagai menerima dengan kewujudan Tuhan.

 

Para agamawan banyak kali menolak teori saintifik tanpa pemahaman, seperti yang telah saya sebutkan sebelum ini. Dan ia adalah pilihan yang berjaya dibuat oleh penulis, kerana dia membuka pada bab pertama dengan menjelaskan peranan berbahaya yang dimainkan ini dan masih dimainkan oleh ulama dari latar belakang yang berbeza, dari agama Yahudi, Kristian, Muslim, Sunnah dan Syiah.. Dalam bab ini anda akan menemui contoh yang menyatakan beberapa jawapan daripada wakil agamawan, terutamanya yang berkaitan dengan teori evolusi,. Penulis bukan sahaja menyenaraikan contoh-contoh, tetapi menganalisisnya dan memberikan jawapan kepada mereka sebagai seorang saintis yang khusus.

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  6 

 

Ia menerangkan kekosongan saintifik mereka dan tahap kenaifan mereka yang dikesali dan memalukan pada masa yang sama. Kemudian penulis menerangkan selepas itu kemustahilan apa yang dikatakan oleh sebahagian daripada mereka hari ini tentang kemungkinan menggabungkan pernyataan evolusi secara mutlak dan kepercayaan kepada Tuhan tanpa menghapuskan percanggahan yang nyata.

 

Penulis tidak mengabaikan sedikit pun keadilan pembaca, mahupun kewajaran para ulama agama yang mengkritik kedudukan mereka dalam bab pertama. Sama ada pembaca percaya bahawa teori evolusi itu tidak betul atau ia hanya "hipotesis" atau teori yang tidak terbukti, masih ada harapan bahawa akan ada sesuatu "mungkin tidak lama lagi" yang akan membatalkannya dan memusnahkannya, sehingga para alim ulama agama yang mengingkarinya akhirnya menang. Atau anda seorang ulama agama dengan kedudukan yang serupa dengan salah satu kes yang dikritik dalam bab pertama, kemudian Ahmad Al-Hassan dalam bab kedua menerangkan teori-teori evolusi dan menunjukkan bukti (dalil-dalil), dalam bentuk - saya secara peribadi percaya - bahawa ia boleh digunakan dalam pengajaran atau seperti ilmu evolusi yang dipemudahkan, seperti anatomi perbandingan, fosil, evolusi dalam siri organisma yang sedia ada, peraturan umum evolusi kosmik, kemerosotan atau melemah dan kehilangan organ dan ekosistem terpencil, kehadiran sistem kehidupan yang berbeza di dalamnya, kehadiran ciri-ciri yang tidak normal dalam sesetengah organisma, penjinakkan dan pembiakan, dan bukti genetik seperti penyepaduan kromosom kedua pada manusia, dan perkaitan antara manusia dan seluruh primat (mamalia) dalam retrovirus.[4]

 

Dalam bab ini, beliau menjawab masalah paling penting yang timbul di sekitar teori, kemudian menyentuh perkara yang rumit, iaitu hipotesis (tekaan/andaian intelek) kemunculan kehidupan di Bumi dan ketiadaan sebarang teori saintifik yang menjelaskannya dengan penjelasan saintifik yang boleh diterima dan disokong oleh bukti, dan ini sebenarnya adalah kelemahan dalam persepsi ateis bersepadu yang dikatakan.

 

Pada penghujung bab ini, atau mungkin sebelum itu, anda akan mempunyai idea yang baik untuk mengambil kedudukan terakhir anda mengenai teori evolusi di satu sisi, dan mengenai jawapan mereka yang mendakwa mewakili agama di sisi yang lain.

 

Teks agama tetap tidak bercanggah dengan teori evolusi, dan penulis menerangkan perkara ini dalam bab ketiga dan yang paling bijak daripada teks-teks agama yang paling penting yang sesetengah penganut agama bayangkan bahawa ia bertentangan dengan teori evolusi dan mustahil sahih bagi sebahagian yang lain, kemudian - untuk pertama kalinya - menerangkan tempat agama Adam dalam kisah saintifik (ilmiah) perkembangan kehidupan dan hubungannya dengan seluruh umat manusia terdahulu dan bagaimana tubuh manusia akan berkembang yang mana akan dikaitkan dengan roh kemanusiaannya dalam cadangan unik yang tidak pernah disokong oleh sesiapa pun dengan bukti-bukti saintifik dan sejarah.

Ia juga membincangkan dalam bab yang sama apa yang dibayangkan oleh sesetengah orang tentang kisah penciptaan tubuh Hawa (as) dari

__________________

[4] virus RNA membentuk DNA semasa mereplikakan

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  7

 

tubuh Adam (as) dan menjawab kisah sumbang mahram antara anak-anak lelakinya.

Dalam bab ini, beliau juga telah menjawab salah satu masalah agama yang paling kompleks dan sukar dipecahkan yang dipercayai oleh kedua-dua orang-orang Kristian dan Muslim dan yang tidak pernah dijawab oleh sesiapa pun setakat ini, yang merupakan penjelasan saintifik yang mungkin tentang kisah kelahiran Isa (as) tanpa bapa.

 

Memandangkan teori evolusi mewakili bagi mereka yang melihat ateisme sebagai satu teori bersepadu (lengkap) yang menerangkan asal usul dan perkembangan kehidupan dan tidak perlukan kewujudan tuhan, di manakah tempat ketuhanan di dalamnya bagi penganut agama yang menerimanya? Bab keempat menggerakkan kita untuk membuktikan kewujudan Tuhan daripada teori evolusi yang sama, yang tertakluk kepada peta genetik dan kesahihan evolusi atau kemajuan pemilihan semula jadi dan matlamatnya yang membawa anda, sekurang-kurangnya untuk menafikan dengan pasti bahawa Tuhan tidak ada!

 

Sebaliknya, bab ini membentangkan "Pendekatan Reka Bentuk Pintar" di mana penyokongnya cuba membuktikan reka bentuk pintar dalam rantaian organisma hidup dan bahagian-bahagiannya, dan dengan itu membuktikan kewujudan tuhan. Tetapi reka bentuk pintar menghadapi satu set kelemahan utama. Jika perancangnya adalah "Allah", maka ilmunya adalah mutlak dan kuasanya adalah mutlak, dan sesiapa yang seperti itu, reka bentuknya mesti disepadukan dan tidak mengandungi kelemahan, contohnya pemanjangan. saraf laring, jadi apakah penjelasan untuk "kesilapan" ini adalah reka bentuk dalam (perancangan)?

 

Kemudian dia melengkapkan perjalanan epistemologi[5] untuk tiba di bab kelima kepada jenis pembangunan lain "pembangunan budaya". Hakikatnya ia adalah lonjakan budaya dan keupayaan spesies manusia untuk menghadapi arus keegoisan genetik yang luar biasa, yang tidak mempunyai matlamat selain kelangsungan hidup, dengan moral (akhlak) dan altruisme[6] sejati, bahkan teori memes[7] pun tidak dapat menjelaskan dan mennerangkan asal usulnya dan meneruskan kewujudannya. Apakah sebab lonjakan budaya ini dalam beribu-ribu tahun yang lalu sahaja?

Untuk menjawab soalan-soalan ini, Ahmad Al-Hassan membawa kita kepada tamadun dan budaya pertama yang muncul di bumi ini melalui epik dan kisah Sumeria yang mewakili lonjakan budaya besar yang tiba-tiba muncul di Mesopotamia. Kami bertanya kepada panel dan personaliti; kami bertanya kepada Gilgamesh dan Demozi..!! Dan kami membaca epik mereka dengan bacaan baru dan unik yang mengubah sudut pandangan teks-teks ini sebanyak 180 darjah, untuk mengetahui dengan cara yang tidak begitu mengejutkan, kisah lengkap agama ilahi sejak zaman itu, dengan semua butiran dan kelebihannya. Kemudian dia membawa kita bersamanya kepada Nuh dan kisah banjir besar yang diceritakan oleh kitab-kitab samawi sebagai penjelasan, dan juga - untuk pertama kalinya - bagaimana ia berlaku, masa dan tempatnya, dan sama ada ia termasuk seluruh bumi dan binasa semua yang bernyawa dengan banjir ini seperti yang dipercayai oleh sesetengah ulama agama,

___________________

[5] Epistemologi adalah penyiasatan ke atas sifat pengetahuan itu sendiri. Kajian epistemologi memberi tumpuan kepada cara kita untuk memperoleh pengetahuan dan bagaimana kita dapat membezakan antara kebenaran dan kepalsuan.

[6] Altruisme: Amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri sendiri

[7] Memes, serupa dengan genetik, berbeza-beza kemampuannya untuk meniru; meme yang berjaya kekal dan tersebar, sedangkan yang tidak sesuai terhenti dan dilupakan

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  8

 

mereka yang tidak dapat menjelaskan masalah yang paling mudah, seperti kehadiran haiwan terpencil di pulau sahaja, dan masalah besar bagaimana Nuh mengumpul ribuan haiwan yang berbeza saiz, spesies dan persekitaran, sambil makan dan minum, tanpa menyebut jutaan spesies serangga yang ada, dan tentang sumber dan nasib air yang membanjiri seluruh dunia... Semua perkara yang tidak dapat difahami ini mendapat penjelasannya, dengan cara menggabungkan ketepatan saintifik dan teks agama yang terbukti, dalam Bab Lima.

 

 

Selepas membincangkan teori kemunculan dan perkembangan kehidupan di Bumi dan hubungannya dengan kepercayaan kepada Tuhan dan tafsiran lonjakan budaya dalam sejarah manusia, bab keenam membincangkan teori kemunculan dan perkembangan alam semesta secara automatik daripada "tiada sesuatu”. Perbincangan ini bukan sahaja memerlukan pandangan baru tentang realiti dan perkara, tetapi juga teori saintifik yang mampu menangani tahap penyesuaian (ukuran) yang lain, saiz, jarak, masa, darjah tenaga, suhu dan seumpamanya. Alam semesta tempat kita hidup sekarang atau (pemandangan daripadanya) adalah jauh lebih besar daripada bumi dan galaksi yang merupakan galaksi kita "Bima Sakti" yang mengandungi bilangan yang sangat besar, dan ia pada permulaannya sangat kecil lebih kecil daripada atom terkecil dalam sel kita, tetapi jauh lebih kecil, hanya satu titik, dan kelahirannya ditentukan oleh keadaan tenaga dan ketumpatan yang melampau, dan dalam beberapa peringkat awal ia mengembang pada kelajuan yang jauh melebihi kelajuan tertinggi yang dibenarkan untuk cahaya bergerak melaluinya (peringkat mengembang).

 

Perjalanan mencari asal usul kewujudan menggerakkan kita, dalam bab keenam, untuk memeriksa segala sesuatu yang mengelilingi kita dari segi ruang, masa, daya, tenaga, jirim, jisim, zarah dan lawannya, planet, bintang, galaksi, lubang hitam, cahaya, jirim gelap, graviti, dan tenaga gelap yang aneh. Dalam bab ini, Ahmed Al-Hassan menghentikan kita pada penemuan saintifik terkini dan tafsiran teori, dan menyelami kita jauh ke dalam sejarah penciptaan yang mendalam, lebih daripada 13 bilion tahun, dan membincangkan asal usul alam semesta dan teori Big Bang, melalui relativiti khas dan am, fizik kuantum dan kepelbagaian alam semesta, dan tiba pada apa yang mungkin menjadi teori "menyeluruh (komprehensif)", iaitu Teori M.

Lonjakan besar yang telah diketahui oleh fizik sejak awal abad yang lalu, terutamanya dengan kemunculan teori relativiti dan mekanik kuantum, membawa kita untuk mengetahui sejauh mana pemahaman mudah kita tentang dunia berdasarkan pengalaman harian kita. Dalam fizik moden, terdapat banyak perkara aneh yang bercanggah dengan pandangan kita tentang realiti dan perkara yang sukar untuk difahami atau dibayangkan, bagaimana boleh difahami bahawa zarah (contohnya zarah cahaya atau jirim) tidak mempunyai tempat yang pasti dan ia adalah sekumpulan zarah hantu atau gelombang kemungkinan kewujudan hantu

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  9

 

dan bahawa pemerhati adalah orang yang mencapainya apabila menghadap atau menyaksikannya? Kemudian ke manakah perginya kewujudan hantu yang lain sehingga hanya satu daripadanya yang kekal, atau apabila fungsi gelombang runtuh dan zarah itu kembali berkelakuan sebagai badan sebenar? Bagaimanakah boleh difahami bahawa penyaksi atau pemerhati mempengaruhi tingkah laku zarah, memandangkan seluruh dunia terdiri daripada zarah? Bagaimanakah penghantaran maklumat lebih cepat daripada kelajuan cahaya boleh difahami dan dijelaskan, walaupun ini adalah mustahil dalam teori relativiti?

 

Perkara yang paling menakjubkan tentang ini dan itu ialah teori alam semesta selari, di mana setiap masa Planck membelah alam semesta dibahagikan kepada sebilangan besar daripadanya dan penyaksinya ditentukan oleh salah seorang daripadanya! Lalu siapakah penyaksi ini? Dan apakah hadnya? Adakah ia syarat awal atau akhir dalam persamaan kewujudan alam ini?!

Apakah maksud teori membran atau teori M? Apakah maksud kewujudan lebih daripada empat dimensi di alam semesta ini, sebelas dimensi setakat ini? Dan apakah tindak balas terhadap apa yang dikemukakan oleh Profesor Stephen Hawking baru-baru ini tentang asal usul dan permulaan alam semesta, dan bahawa teori M dan teori kuantum cukup untuk menjelaskan kemunculan alam semesta daripada tiada. Dan bahawa kemunculan alam semesta dari tiada tidak memerlukan kewujudan hukum graviti sahaja, yang tersedia sejak awal mengikut teori segala-galanya atau teori M, Dan bahawa alam semesta boleh muncul tanpa perlu kewujudan tuhan memaksakannya? Apakah maksud apa yang dikatakan ahli fizik bahawa jumlah tenaga positif dan tenaga negatif dalam alam semesta fizikal adalah sifar? Adakah cukup untuk menjawab bahawa sebab kewujudan alam semesta adalah kewujudan peraturan yang tidak diketahui asalnya dan ruang primitif yang tidak diketahui asalnya, dan bahawa alam semesta, bahkan alam-alam semesta, mencipta diri mereka sendiri dan masih mencipta diri mereka secara automatik dan daripada diri mereka sendiri?!

 

Bolehkah kita sebagai orang-orang yang berakal, apabila kita gagal memahami sepenuhnya teori apa yang kita berikan, berpuas hati dengan menghapuskan sebab musabab atau menangani soalan yang jelas dan munasabah tentang sebab yang telah dan terus menjadi motif dan jentera penyelidikan saintifik untuk beribu-ribu tahun, "mengapa"? Adakah memadai, sebagai contoh, untuk tidak membongkar soalan itu dengan memetik kata-kata seorang saintis yang menang atau calon untuk Hadiah Nobel, apabila dia menerangkan "soalan sebab" sebagai soalan "bodoh" atau "tidak diperlukan"?!

Semua soalan yang sangat penting ini ditangani oleh Ahmad Al-Hassan dalam buku berharga ini "Wahmu Ilhad - The Illusion of Atheism - Delusi Ateisme" dengan teks-teks agama yang adil. Saya tidak fikir sesiapa pun memahami maksudnya sehingga hari ini..

 

Antara kecuaian dan keterlaluan: "Moss Ockham dan Moss Lichtenberg".. (Lichtenberg) dalam komuniti saintifik dan falsafah, di mana terdapat beberapa kawalan dalam menangani teori dan model, dan saya tidak mahu menyiasatnya, tetapi saya akan menghadkan diri saya kepada beberapa contoh yang saya perlukan, contohnya: Jika kita mempunyai teori yang terbukti secara empirik (berdasarkan pemerhatian atau eksperimen) dan teori yang menerangkan dengan baik semua yang dirumuskan.

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 10

 

Maka kita menganggapnya sebagai teori yang baik dan kita tidak nampak sebab untuk mencari yang lain, tetapi jika teori itu gagal dalam beberapa aspek dan berjaya dalam aspek yang lain, dan ada cara untuk memperbaikinya atau menambahnya, maka perlu mencari yang lain jika boleh, dan pada masa sukar, teori kedua diletakkan untuk merapatkan kekurangan dan kedua-dua teori itu mungkin tidak menerima penggabungan, seperti kes relativiti dan kuantum mekanik.

 

Tetapi terdapat juga kes di mana kita mempunyai dua teori, yang kedua-duanya meniru realiti dan pengalaman serta memberikan ramalan yang sama, dan satu tidak boleh diutamakan berbanding yang satu lagi, maka yang lebih ringkas dan lebih elegan dipilih. Salah satu komponen yang paling penting dalam kesederhanaan dan keanggunan ini adalah untuk menghadkan diri kita agar menganggap hanya apa yang perlu, sebagai contoh: jika kita menganggap bahawa model aether (medium udara) dan model relativiti adalah sama dalam setiap aspek (bukanlah demikian), maka sudah pasti bahawa para saintis akan memilih model relativiti kerana tidak perlu menganggap kewujudan aether (Dan mungkin ia boleh mempunyai pulangan, atau ia sebenarnya telah kembali, tetapi dengan cara lain: ketiadaan kuantum). Contoh lain ialah: Pemalar kosmologi Einstein, yang sebenarnya telah ditinggalkan pada satu ketika, dan keperluan telah mengembalikannya, dan terdapat contoh lain di mana pemadaman adalah muktamad..

Ini adalah prinsip metodologi dalam penyelidikan falsafah dan saintifik, walaupun ia bukan bentuk sepenuhnya sekurang-kurangnya telah dibuktikan, dan prinsip itu dikenali sebagai "Occam's Moss" yang memotong semua yang berlebihan, yang dirujuk dalam dialog terkenal yang dikaitkan dengan Laplace dengan Knapp dan Leon:

«Napoleon: Encik Laplace, saya dapati dalam sistem anda tidak menyebut tentang Allah!

Laplace: Tuan, saya tidak memerlukan hipotesis ini.

 

Para ilmuan lain kesal kerana Laplace berjimat cermat menggunakan hipotesis yang boleh menjelaskan segala-galanya!

 

Laplace menjawab kali ini: Ya, tuan, hipotesis ini menerangkan segala-galanya, tetapi ia tidak membuat ramalan, dan saya, sebagai seorang saintis, mesti memberi anda karya yang membolehkan anda membuat ramalan. » Tamat.

 

Prinsip ini boleh dirumuskan dalam pelbagai bentuk, dan ia juga boleh dipanggil dengan banyak nama, dan saya akan membenarkan diri saya untuk merumuskannya seperti ini: "Penyelesaian yang paling mudah harus dicari, tetapi tidak keterlaluan atau tidak cuai." Adapun formula Latin yang dikaitkan dengan William Ockami (yang hidup antara abad ketiga belas dan keempat belas Masehi) adalah:

 

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 11

 

"necessitate sine pluralitas est ponenda numquam"

Yang secara kasar bermaksud: "Jangan menganggap bahawa terdapat lebih banyak kewujudan daripada yang diperlukan."

 

Tetapi Occam Moss adalah pisau cukur bermata dua, dan menyalahgunakannya mungkin memberikan hasil yang bertentangan sepenuhnya, dan penyalahgunaannya adalah menahan diri secara berlebihan daripada melengkapkan teori dan memaksakan kesempurnaannya dengan menggunakan tafsiran dengan mengorbankan aksiom[8]. Buku "Wahmu Ilhad - The Illusion of Atheism - Delusi Ateisme" dihidangkan mengikut cadangan pengarang, banyak tempat untuk penggunaan sedemikian, sebagai contoh: tafsiran ortodoks mekanik kuantum berbanding dengan tafsiran kausal (penjelasan sebab akibat) yang menganggap kewujudan alam-alam semesta lain untuk keperluan ini. Maka penulis menerangkan bahawa tafsiran adalah satu keperluan dan hipotesis multiverse[9]  tidak berlebihan, sebaliknya ia diandaikan dalam satu gambaran atau dengan yang lain di tempat lain dalam teori asal usul alam semesta (Teori M).

 

Oleh itu, kami membuat kesimpulan bahawa teori menjawab soalan "mengapa" dengan "jadi tanpa sebab", iaitu, penggunaan Moss Occam secara salah menjadikannya pisau cukur yang tidak mempunyai cengkaman dan hanya kekurangan bilah " Moss Lichtenberg".

 

Buku "Delusi Ateisme" memberikan penyelesaian, bukan untuk menghapuskan percanggahan antara teori-teori ini, dan kemudian memberikan tempat yang paling penting di mana Occam Moss mungkin telah disalahgunakan dalam teori-teori kemunculan dan perkembangan kehidupan, alam semesta dan budaya manusia!

 

Anda dapati dia (penulis) seorang lelaki yang mempunyai pengetahuan yang luas tentang kehidupan dan kaedah perkembangannya dalam butiran yang lebih tepat perinciannya, kadang-kadang pakar dalam biologi, pada masa lain dalam arkeologi, kemudian dalam sejarah manusia dan dalam kepingan tablet (tinggalan sejarah), kemudian anda melupakan semua ini dan mendapati diri anda membaca buku sederhana yang paling indah dari alam kosmologi, maka anda dapati dia seorang sarjana moral yang tiada tandingannya, unggul dalam semua peringkat.

 

Tidak ada keraguan di dalamnya bahawa pembaca yang dikasihi akan memberi perhatian kepada salah satu ciri yang paling penting dalam buku itu, iaitu kejujuran ilmiah (saintifik) yang hebat yang terbukti dalam semua bab buku itu, kerana semua petikan pengarang adalah lengkap dan tidak pernah ditinggalkan, dan ini adalah perkara yang sangat penting yang membuatkan anda berasa yakin dan selesa serta menunjukkan kejujuran dan keadilan..

 

Saya tidak boleh tidak mendapati diri saya jatuh cinta dengan buku ini... Tetapi bukan sahaja untuk sebab-sebab ini, tetapi mungkin juga oleh kecemerlangan gaya, dan oleh sambungan yang lancar antara apa yang kelihatan mustahil untuk disambungkan...

_______________

[8] aksiom = dianggap berharga atau sesuai’’ atau ‘’dianggap terbukti dengan sendirinya

[9] Multiverse adalah kerangka teoretis dalam kosmologi moden (dan fizik tenaga tinggi) yang membayangkan gagasan bahawa terdapat banyak potensi alam semesta yang sebenarnya nyata dalam beberapa cara. Terdapat beberapa jenis alam semesta yang berpotensi - banyak interpretasi dunia (MWI) fizik kuantum, braneworlds yang diramalkan oleh teori rentetan , dan model lain yang lebih mewah - dan begitu parameter yang sama dengan apa yang menjadi multiverse adalah berbeza bergantung kepada siapa anda bercakap dengan.

Tidak jelas bagaimana teori ini sebenarnya boleh digunakan secara saintifik, jadi ia masih kontroversial di kalangan ahli fizik banyak.

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 12

 

Saya juga tidak menyembunyikan bahawa banyak kekaguman saya adalah disebabkan oleh penghormatan besar pengarang terhadap manusia dan fikirannya dalam semua makna perkataan tanpa pelanggaran, keangkuhan atau kepalsuan, yang dia lihat sebagai tidak memuji dalam apa yang tidak patut dihormati, dan memuji apa yang patut dipuji, buku ini menyeru setiap orang yang waras hendaklah mencari dan berpuas hati hanya dengan ilmu.

 

Walaupun saya sepatutnya bersedia ke penghujung buku, saya terkejut apabila saya mencapai halaman terakhir dan mendapati bahawa buku itu telah tamat... Setiap bab memberi saya peluang untuk terus mengetahui lebih lanjut mengenai perkara-perkara tersebut yang dibentangkan buat pertama kali. Pada halaman terakhir, saya kehilangan harapan untuk mengakhiri perjalanan saya, yang saya ingin teruskan selama-lamanya..!

 

Dan mungkin saya banyak kali berkata "kali pertama" dalam pengenalan saya kepada buku "Delusi Ateisme", tetapi saya menjangkakan bahawa anda akan memaafkan saya - pembaca yang dihormati - selepas anda menyelesaikannya atau mungkin sebelumnya, dan saya meragui bahawa orang yang adil mampu menentang buku ini, dan oleh itu dia tidak akan kekal untuknya sekurang-kurangnya, dia tidak mempunyai pilihan selain mengakui kekuatan dan hujah keilmuan dan kesimpulannya.

Walau bagaimanapun, saya tidak pasti secara peribadi tentang keputusan yang anda akan perolehi selepas anda tama membaca buku ini, dan sama ada anda akan memilih "ateisme dan ilmu (sains)," atau "agama dan ilmu (sains)," atau "khurafat - khayalan". Itu adalah sesuatu yang saya tidak inginkan untuk anda.. Tetapi saya tidak akan mengambil risiko jika saya berkata: Buku ini pasti akan memberi anda, sebagai tambahan kepada penjelasan yang mudah dan pada masa yang sama tepat tentang teori moden yang paling kompleks dan hubungannya dengan kewujudan atau ketiadaan tuhan, peluang untuk meletakkan perkara yang paling penting dalam perbalahan dan konflik antara sains dan kepercayaan (ilmu dan iman) kepada Tuhan pada tempatnya dan untuk mengenal pasti bukti ahli teori tentang ateisme dan menolaknya dengan cara saintifik yang tepat, dan jelaslah bahawa sisa-sisa tulisan alim ulama agama amat kurang dalam dirinya, dengan harapan mereka akan sampai kepada mengetahui khayalan ateisme dan tanda-tanda tauhid..

                                   

Mengenai keputusannya, maka penulis Ahmed Al-Hassan menyerahkannya kepada anda.

 

Bagi bijak pandai atheis, saya katakan: Buku ini sebenarnya membuka buat pertama kalinya pintu dialog dan perbahasan atas dasar sains (ilmiah), dan mencadangkan tafsiran dan penyelesaian baru yang hanya boleh dipertimbangkan, dinilai dan dibincangkan. Juga, buku itu mencadangkan kemunduran dan masalah dengan bahagian-bahagian teori saintifik, dan oleh itu pengarang memindahkan masalah ke arena saintifik (ilmiah), dan atas sebab ini, mengabaikan atau tidak mempertimbangkan bahan yang dibentangkan dalam buku atau tidak bertindak balas boleh disimpulkan secara logik dan ringkasnya tiada kuasa veto terhadap apa yang diterbitkan oleh penulis. Sudah tentu, pemerhatian dan keputusan yang sama berlaku kepada alim ulama agama.

 

Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 13

 

Sebagai seorang sarjana akademik, saya tidak dapat tidak, menyatakan kegembiraan saya dengan kewujudan buku sedemikian, tanpa mengira apa yang dibentangkan di dalamnya, kerana cabaran saintifik yang hebat adalah jentera utama untuk bergerak ke hadapan dengan penyelidikan saintifik dan falsafah, dan tanpa semua ini. hasilnya akan menjadi jumud (beku) dan dan mungkin juga kemunduran intelektual, dan sejarah adalah saksi terbaik untuk itu.

 

Katakan bahawa buku "Delusi Ateisme" adalah hasil daripada dialog bertamadun, dan saya berharap dengan segala kekuatan dan kerinduan bahawa dialog itu akan berkembang dan bangkit mengikut peraturan pemilihan saintifik untuk hujah dan bukti yang paling kuat: "Kemunculan dan kemajuan dialog antara sains dan agama.”

 

Bacaan yang menyeronokkan.

 

Dr. Taufiq Masrur[10]

_________________________________

[10] Dr. Taufiq Masrur - memegang ijazah kedoktoran dalam matematik gunaan di Ecole Nationale des Ponts et Chaussées ENPC Paris - Perancis pada tahun 1995 dengan ijazah kedoktoran

"Satu keistimewaan yang sangat mulia dengan ucapan tahniah dekan fakulti ", di bawah pengawasan ahli Akademi Perancis, Profesor Cearly P.G. Ciarlet.

Sebelum itu, beliau memperoleh ijazah sarjana dalam Permodelan Matematik dan Analisis Berangka dari Universiti Pierre dan Marie Curie (Paris 6)) pada tahun 1992. Beliau telah bekerja sejak 1998 dalam pengajaran dan penyelidikan di Universiti Meknes di Maghribi dengan pasukan penyelidik "Kecerdasan Buatan Sains Kejuruteraan" di Sekolah Tinggi Seni dan Profesion Jurutera Kebangsaan (ENSAM), dan juga di Universiti René Diderot (Paris) (7) di Paris (1995 - 1997) dan juga di University of France Conte (2001-2003) di Besançon, Perancis.

Bidang minatnya dalam penyelidikan saintifik ialah model matematik kecerdasan buatan, dan teori kawalan.

Pemantauan sistem teragih melalui analisis global dan mikro-tempatan keunikan dan sifat penyebaran maklumat. analisis mikrolokal bagi singulariti)


Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya


Tiada ulasan: