Khamis, 27 Januari 2022

AGAMAWAN DAN SAINS Bab 1.8

Bab 1.8 Kisah Muhammad Al-Shirazi Dan Darwin

 

Al-Syed Muhammad Al-Shirazi menjawab teori Darwin di dalam sebuah buku yang berjudul "Antara Islam Dan Darwin". Beliau menyebutkan dirinya di awal buku tersebut sebagai "Yang Mulia, Al-Marji’ Al-Dini, Al-A’laa Al-Imam Al-Shirazi”,[1] Semoga ditingkatkan naungannya .

 

Tidak ada salahnya bagi kita untuk meneliti penghujahan beliau ke atas sains, sejarah, geologi dan teori evolusi untuk menentukan samada ia mempunyai nilai saintifik (ilmiah), atau "beliau telah mendengar secara salah, lalu menjawabnya secara salah". Di dalam bukunya, dia menulis atas nama Darwin dan mengaitkan kata-katanya itu kepada Darwin. Kemudian Al-Shirazi akan membalas apa yang dibayangkannya sebagai kata-kata Darwin itu kepada nama yang dia pilih untuk dirinya sendiri dalam ceritanya dan nama Al-Shirazi ialah "Muslim":

 

Di dalam bukunya, Al-Shirazi menulis:[2]

 

Darwin [Al-Shirazi membayangkan apa yang diucapkan oleh Darwin]: Pengalamannya adalah: pemeriksaan dan bukti-bukti yang lain.

 

________________

[1] Muhammad Al-Al-Shirazi (1928-2001) adalah seorang ulama Syiah Iran. Beliau menulis banyak buku dalam pelbagai subjek termasuk politik, sains dan agama.

[2] Muhammad Shirazi. Antara Islam dan Darwin. Cetakan pertama 1392 Hijrah / 1972 Masihi. Boleh didapati di:

http://www.alShirazi.com/compilations/nirai/darwin/fehres.htm

 

                

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  49

 

Pemeriksaan:

 

Jika seseorang itu memeriksa lapisan-lapisan bumi, dia akan mendapati fosil-fosil tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia. Fosil setiap lapisan ini adalah saling berbeza antara setiap lapisan. Selain itu, semakin hampir fosil tersebut kepada lapisan luaran bumi, maka ia semakin utuh, sementara jika ia semakin jauh dari lapisan luaran bumi, maka ia semakin kurang utuh.

 

Muslim [Al-Shirazi memeberi respon kepada kononnya pendapat Darwin]: Bagaimana ini dapat dikaitkan dengan evolusi, dan mengetahui asal usul kehidupan dan membuktikan manusia dijadikan daripada kera?

 

Darwin [Al-Shirazi membayangkan apa yang diucapkan oleh Darwin]: Sekarang saya katakan, kaitannya adalah:

 

1. Lapisan bawah bumi mengandungi fosil cengkerang, span, batu karang, udang, ikan, organisme sel tunggal bercengkerang dan tumbuhan alfalfa.

 

2. Lapisan kedua mengandungi pokok pain, pokok palma, reptilia, burung, ikan dan marsupial.

 

3. Lapisan ketiga mengandungi ular, ikan paus, mawas dan pohon moden.

 

4. Lapisan keempat mengandungi mammoth, kuadraped berbulu, manusia dan semua pokok moden.

..............

 

Muslim [Al-Shirazi]:

 

Pertama sekali, bagaimana anda membuktikan semua lapisan fosil ini wujud? Dan bagaimana anda membuktikan dakwaan anda bahawa semua lapisan fosil ini berevolusi dari lapisan sebelumnya?

.....................                

 

Kelima: Jika kita mengandaikan manusia tidak wujud sama sekali di semua lapisan bawah, adakah ini perubahan (penggredan) fosil

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  50

 

 

menunjukkan evolusi yang anda dakwa? Dan jika seseorang berkata kepada anda: Tuhan mencipta hidupan span di lapisan bawah... dan seterusnya, apakah jawapan anda?

 

Seterusnya, adakah kewujudan kereta kecil di tingkat bawah sebuah bangunan, kereta yang lebih besar di tingkat kedua, kereta yang lebih besar ditingkat ketiga dan seterusnya, kerana mereka mempunyai saiz yang pelbagai, membuktikan kereta ini berevolusi dengan sendirinya dan setiap satu darinya tidak dibina secara berasingan?

 

Dan jika kita andaikan: ada sebuah tanah runtuh di bandaraya New York, dan 1000 tahun kemudian, seseorang menemui bangunan tersebut bersama semua tingkat bangunan dan kereta-keretanya. Adakah dia boleh mengatakan seperti yang anda katakan? Bagaimana jawapan anda jika dia berkata sedemikian? Apa bezanya di antara artikel anda dan artikelnya? [1]

 

Ulasan: Dengan gerakan pena sahaja dan dengan masalah yang sangat remeh (ringkas), beliau ingin memusnahkan ilmu sejarah geologi dengan runtuhan tanah dan timbunannya, serta kemampuannya untuk menentukan umur lapisan-lapisan bumi, dan seterusnya umur fosil yang berada di dalamnya. Al-Shirazi berkata:

 

“Bagaimana anda dapat membuktikan dakwaan anda bahawa semua lapisan fosil ini wujud?”

 

Kemudian dia mendakwa melalui dialognya bahawa sains atau Darwin atau pihak lain dalam dialognya tidak mampu dan dia tidak berupaya menjawab masalah atau persoalan ini!

 

Berkenaan dengan contoh bangunan tersebut, nampaknya Al-Syed Al-Shirazi membayangkan ahli geologi mengklasifikasikan lapisan bumi berdasarkan susunan yang mana berada di atas atau bawah, tanpa apa-apa standard saintifik atau peraturan untuk mengurangkan risiko kesilapan secara signifikan (mengikut kepentingan). Jadi beliau membayangkan para geologi ini akan mengabaikan peristiwa alami seperti tanah runtuh, gempa bumi, letusan gunung berapi, atau pergerakan plat tektonik bumi tanpa sebarang perhatian kepada semua ini semasa mereka menetapkan standard saintifik untuk tujuan klasifikasi. Sepatutnya beliau terlebih dahulu mengenali kaedah geologikal untuk mengklasifikasikan dan menentukan umur lapisan bumi. Apakah mekanisme dan kaedah pemeriksaan yang diikuti, dan adakah ia kaedah saintifik yang tepat atau tidak, supaya dia tidak menimbulkan masalah dengan

 

________________

[1] Muhammad Al-Shirazi. Antara Islam dan Darwin: Bab Pemeriksaan. Cetakan pertama 1392 Hijrah / 1972 Masihi. Boleh didapati di:

http://www.alShirazi.com/compilations/nirai/darwin/part1/2.htm

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  51

 

 

tahap kenaifan yang tidak penting ini, namun pada masa yang sama dia menggelar dirinya sebagai seorang imam dan Ayatullah!

 

Umumnya, sesiapa yang mencari kebenaran hanya perlu mengkaji untuk mendapati kaedah saintifik berikut digunakan untuk mengklasifikasikan umur lapisan-lapisan bumi:

 

1. Kaedah Pentarikhan Relatif (Relative Dating Method):

 

Kaedah ini bergantung kepada beberapa faktor termasuk: Untuk sebarang giliran lapisan batu yang tidak dirosakkan oleh bukaan atau lipatan, lapisan bawah adalah lebih tua dari lapisan atasnya, dan seterusnya. Oleh itu, menentukan lapisan yang lebih tua bukanlah secara rambang seperti yang dibayangkan oleh Al-Shirazi, ia adalah klasifikasi yang tertakluk kepada standard saintifik. Pada asasnya, kaedah ini menentukan umur lapisan batu secara relatif dengan lapisan batu yang lain, tanpa mengetahui umur sebenar bagi setiap lapisan.

 

2. Kaedah Pentarikhan Mutlak (Absolute Dating Method):

 

Kaedah ini mengguna pakai elemen radioaktif isotop.[1] Apabila meningkat tua, nukleus sebuah atom itu akan mereput dan membentuk isotop radioaktif. Pereputan ini berlaku pada kadar tetap bagi setiap elemen. Oleh itu, tempoh masa bagi lapisan batu yang mengandungi isotop radioaktif dapat dikira dengan membandingkannya dengan isotop asal yang diketahui. Kaedah ini telah masyhur selama berdekad-dekad lamanya, dan diketahui lama sebelum Al-Shirazi menulis bukunya. Sekarang ia digunakan untuk menentukan umur lapisan batu dengan ketepatan yang tinggi. Beberapa isotop digunakan untuk menentukan umur batu-batan, fosil dan bahan organik, seperti Isotop karbon (C) dan isotop argon (Ar) ...... dsb.

 

Inilah bagaimana Al-Shirazi memberi respon kepada Darwin dan para Saintis Evolusi:

 

"Dan bagaimana anda membuktikan dakwaan anda bahawa semua lapisan fosil ini berevolusi dari lapisan sebelumnya?”

 

Jawaban bagi soalan ini sangat mudah. Kita ada lapisan bumi, setiap satu di atas lapisan yang lain, yang telah diperiksa menggunakan kaedah saintifik berketepatan tinggi tanpa memberi ruang untuk kesalahan. Kita telah mendapati lapisan bawah adalah yang paling tua, dan lapisan atas adalah lapisan yang paling baru, perbezaan umur antara lapisan sesetengahnya mencapai ratusan juta tahun. Kita dapati bahawa lebih kuno (tua) lapisan ini,

 

___________

[1] Jenis atom serupa boleh diubah sedikit untuk membentuk isotop yang berbeza. Unsur (elemen) mungkin mempunyai beberapa isotop. Sifat setiap isotop menyumbang kepada sifat elemen.

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  52

 

ia akan mengandungi organisma primitif, dan semakin kita bergerak ke atas, organisme menjadi semakin maju, berevolusi dan kompleks. Oleh itu, tidak dapat dikatakan bahawa keseluruhan proses penciptaan terjadi dalam satu peringkat, kerana sesetengah organisme ini datang selepas ratusan juta tahun dari organisme yang lain. Malah, kompleksiti dan kepelbagaian pada jasad makhluk datang setelah jasad yang ringkas selama ratusan juta tahun.

 

Kemudian semua itu dianalisis, dikelaskan dan dibandingkan dengan sains yang tepat seperti Perbandingan Anatomi dan alat pemeriksaan terkini, dan didapati bahawa mereka adalah generasi maju antara satu sama lain mengikut bukti saintifik dan penyelidikan.

 

Sekarang, sesiapa yang menolak keputusan pemeriksaan dan analisis saintifik ini akan berkata: Ia dicipta secara langsung, setiap kumpulan pada satu tempoh waktunya, Bagaimanapun dia perlu menjelaskan mengapa Tuhan menciptanya dalam kumpulan dan menjadikannya seolah-olah mereka dikembangkan (berevolusi) sebahagian atas sebahagian yang lain, adakah untuk menipu manusia, jauh Dia Yang Maha Suci dari berbuat demikian?!

 

Jadi, perkaranya mudah sahaja dan ianya berkembang (berevolusi) sebahagian atas sebahagian yang lain.

 

Perkara ini adalah sesuatu yang kini boleh kita uji di makmal, memanipulasi gen-gen dan mencipta jenis (spesis) organisma baharu.

 

 

Al-Shirazi juga berkata:

 

Kesembilan: Andaian bahawa sel pertama adalah sel hidup tidak cukup untuk memberikan kehidupan kepada jutaan atas jutaan organisme (hidupan). Dari mana datangnya kehidupan yang wujud pada hidupan ini? Adakah anda melihat jika terdapat sekeping besi, itu cukup untuk membenarkan kewujudan berjuta-juta tan besi? Semestinya tidak![1]

 

Ulasan: Saya tidak pasti samada Al-Shirazi memahami konsep pembiakan atau tidak. Adakah beliau tahu di dalam makmal, satu sel bakteria tunggal boleh menggandakan diri untuk membentuk jutaan sel bakteria?! Saya rasa ini sudah memadai untuk menjelaskan penggandaan hidupan adalah satu perkara yang sangat semulajadi dan biasa, jika bahan mentah dan syarat yang sesuai ditemui untuk perkara ini. Saya percaya bahawa tidak dapat dinafikan, bumi menyediakan keadaan yang mencukupi untuk hidupan berkembang biak, dan masalah ini adalah sesuatu yang boleh

 

________________

1. Muhammad Shirazi. Antara Islam dan Darwin: Bab Pemeriksaan. Cetakan pertama 1392 Hijrah / 1972 Masihi. Boleh didapati di:

http://www.alShirazi.com/compilations/nirai/darwin/part1/2.htm

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 53

 

 

diuji dengan mudah di dalam makmal. Adapun kepelbagaian hidupan adalah sangat semulajadi dan tidak dapat dielakkan, jika kita tahu bahawa kehidupan fizikal ada asasnya iaitu pelan genetik. dan terdapat mutasi yang sentiasa terjadi dalam pelan ini yang menghasilkan pembezaan (variasi). Jika variasi, pembiakan dan alam semulajadi yang memilih hidupan yang paling kuat untuk terus hidup itu wujud, dan organisme hidup mewariskan gennya kepada generasi seterusnya melalui pembiakan (reproduksi), evolusi tidak dapat dielakkan terjadi.

 

 

 

Al-Shirazi juga berkata:

 

Kedua: Jika alam semulajadi memilih yang terkuat, mengapa tumbuhan dan haiwan primitif masih wujud? Mengapa alam semulajadi tidak menukarkan mereka kepada bentuk terbaik?

 

Ketiga: Mengapa anda melihat[1] haiwan yang kurang kuat menyerang yang kuat dan membunuh mereka yang lebih kuat? Sebagai contoh, singa membunuh manusia, haiwan berbisa seperti kala jengking dan ular menyengat dan menggigit manusia iaitu haiwan yang lebih kuat lalu membunuhnya? Kuman (mikrob) membunuh manusia yang lebih baik.

 

Keempat: Mengapa sesuatu yang lebih kuat (baik) berubah menjadi kurang kuat (baik)? Seperti mana manusia menjadi lemah lalu mati, dan kemudiannya menjadi tanah, perkara yang sama terjadi kepada tumbuhan dan haiwan?

 

Kelima: Mengapa wujud fosil haiwan yang telah pupus, yang tergolong dalam haiwan dari kalangan kelas atasan, dari sudut saiz badan dan kesempurnaan bentuk........

 

Keenam: Apakah sifat semulajadi yang memilih?" 

 

Jika ia mempunyai akal, pemahaman dan perasaan, maka apakah ia? 

 

Jika ia tidak mempunyai akal atau pemahaman, maka bagaimana ia memilih? 

 

Tidakah jika seseorang mengatakan "kepingan besi itu telah memilih batu bata menjadi pasangannya", bukankah ia kedengaran mengarut dan tidak masuk akal?

 

_______

[1] Dalam versi elektronik: (anda tidak lihat), dan ini menjadikan teks bercanggah, jadi ia mungkin ia terjadi akibatsalah taip atau yang serupa dengannya.

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 54

 

 

Bagaimana alam semulajadi boleh disebutkan dengan sifat "pemilihan ini" yang lebih baik dari pemilihan semua saintis, bijak pandai, para filsuf, ahli ilmu, pemahaman dan pengalaman?![1]  

 

Ulasan: Kenyataan Al-Shirazi bahawa kera-kera dan tumbuh-tumbuhan tidak berevolusi adalah batil. Ini adalah perkara sejarah yang dapat dibuktikan dengan mudah berdasarkan perbandingan fosil, serta merujuk kepada fakta berkaitan arkeologi dan fosil. Sebagai contoh, telah terbukti bahawa tumbuh-tumbuhan berbunga tidak wujud di masa silam, jadi tumbuh-tumbuhan telah berevolusi. Kera-kera juga telah berubah dan berevolusi, kera-kera yang kita lihat hari ini adalah berbeza sama sekali dengan kera-kera awal. Kera-kera besar tidak wujud di masa silam, malah 70 juta tahun yang lepas, tidak wujud kera-kera sama sekali. Yang wujud hanyalah mamalia kecil, yang mana makhluk masa kini, termasuk kera-kera, berevolusi darinya, setelah dinasor pupus.

 

Berkenaan dengan kenyataan Al-Shirazi berkaitan haiwan yang lebih rendah kedudukannya membunuh individu dari kalangan atasan:

 

Sebagai contoh, singa membunuh manusia, haiwan berbisa seperti kala jengking dan ular menyengat dan menggigit manusia iaitu haiwan yang lebih kuat lalu membunuhnya? Kuman (mikrob) membunuh manusia yang lebih baik (kuat).

 

Andaian beliau bahawa contoh ini adalah penafian kepada pemilihan semulajadi membuktikan beliau tidak mempunyai pemahaman dalam perkara ini. Singa, kala jengking, ular, bakteria dan virus semuanya mewakili kaedah alam semulajadi yang mempengaruhi sesuatu spesis yang sedang menjalani pemilihan – dalam contoh beliau, adalah manusia - Kaedah ini memilih individu yang terkuat (baik) untuk bertahan daripada spesies tersebut atau mampu bertahan dan melepasi halangan-halangan tersebut dan mewariskan gen-gen mereka kepada generasi seterusnya. Malah, sesetengah ahli dari spesis yang sama kadang kala menjalankan peranan ini dengan lebih agresif berbanding ahli spesis yang lain, kerana persamaan persekitaran mereka lebih besar sebagai individu bagi satu spesies

 

______________

1. Sumber (Al-Shirazi, Antara Islam dan Darwin): Pemilihan Terkuat (terbaik).

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassa 55

 

 

Saya akan persembahkan sebuah contoh berdasarkan standard Al-Shirazi untuk membantu mereka yang terpedaya dengan beliau untuk memahami apa yang saya katakan:

 

Andaikan kita berada 2 juta tahun yang lalu di mana satu spesis manusia bernama Homo Erectus wujud. Spesis ini mempunyai otak yang kecil (lebih besar dari chimpanzi namun lebih kecil dari Homo Sapiens, atau manusia moden). Adalah dipercayai spesis manusia moden, Homo Sapiens, berevolusi dari Homo Erectus dan menjadi spesis yang berasingan 200 ribu tahun yang lepas. Sekarang mari kita bayangkan bahawa kita sekarang sedang memerhatikan sekumpulan Homo Erectus yang terdiri daripada 10 betina remaja dan 10 jantan remaja, yang dikelilingi oleh pemangsa yang merbahaya seperti singa, haiwan berbisa seperti kala jengking dan ular dan bakteria merbahaya (membunuh). Ahli kumpulan yang terdiri dari 10 orang remaja ini berbeza antara satu sama lain, sesetengahnya tinggi, dan ada juga yang rendah. Ada yang mempunyai kaki yang lurus, dan ada juga yang mempunyai kaki yang bengkok sedikit, sifat-sifat ini semuanya diwarisi serta akan memperlahankan kelajuan mereka. Sesetengahnya mempunyai badan yang kuat, ada juga yang lemah. Sesetengahnya mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap bakteria, dan sesetengah yang lain mempunyai ketahanan yang rendah terhadap bakteria. Ada yang mempunyai otak yang lebih besar dari yang lain, dan ada juga yang berotak kecil. Maka apabila mereka diserang oleh pemangsa, Homo Erectus yang terkuat, yang paling laju dan paling cerdik dari kalangan mereka selalunya akan terus hidup, sementara yang paling lemah, paling lambat dan kurang cerdik akan mati. Sebagai contoh, mereka yang cerdik akan menjumpai satu cara untuk menghalang ular dari mematuk lebih kerap berbanding mereka yang kurang cerdik, dan dengan ini, Homo Erectus yang lebih cerdik (mereka yang mempunyai otak yang lebih besar dan bagus) akan terus hidup, menjadi dewasa, membiak dan mewariskan gen-gen-nya kepada generasi baru. Dengan cara ini, generasi selepas generasi, berdasarkan variasi (kepelbagaian), pemilihan dan pembiakan (reproduksi), sifat-sifat seperti saiz otak dan kelurusan kaki akan tertegak lebih kuat, sama juga dengan ketahanan terhadap bakteria serta sifat yang lain.

Maka begitu juga, manusia, rusa, ular dan bakteria semuanya akan menjadi sebahagian dari alatan alam semulajadi kepada singa. Oleh itu, jika kita bayangkan dua ekor singa, salah seekor dari mereka adalah kuat dan laju, sementara seekor lagi lebih lemah dan lambat, lebih lambat dari kelajuan purata seekor rusa dan antelop yang tinggal di persekitaran tersebut, singa itu berkemungkinan besar akan mati, atau menjadi terlalu lemah sehingga tidak dapat bersaing dengan jantan yang lain, untuk membiak, melahirkan dan mewariskan gen-gen kepada generasi seterusnya. Sementara, singa yang kuat dan laju berkemungkinan besar dapat mengawan, membiak dan mewariskan gennya. Inilah caranya alam semulajadi memilih mereka yang paling mampu terus hidup dan bertahan di dalamnya.

Kita ambil pula contoh rusa, di mana singa akan menjadi alatan alam untuk memilih rusa yang laju, yang paling mampu mengelak dan melepaskan diri dari pemangsa. Dengan cara ini, gen yang paling mampu bertahan dengan alam semulajadi akan terus diwariskan, sementara gen yang tidak mampu bertahan akan pupus.

Jadi inilah pemilihan semulajadi dan keterusan hidup bagi yang paling kuat, dan ianya bukanlah seperti yang difahami oleh Al-Shirazi – bahawa ahli (anggota) spesis yang kurang maju tidak dapat mengapa-apakan spesis yang lebih maju. Beliau mempersembahkan hujah beliau berdasarkan kepada salah faham ini.

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 56

 

 

Baki penghujahan Al-Shirazi adalah berdasarkan salah faham beliau tentang pemilihan semula jadi. Jika beliau tahu bahawa pemilihan semulajadi itu adalah penerusan hidup bagi yang terkuat untuk hidup dan membiak di dalam persekitaran semulajadi organisme tersebut, maka beliau tidak akan mempersembahkan penghujahan yang sangat ringkas seperti ini.

Sebagai contoh, makna pemilihan semulajadi bagi haiwan tinggi yang tinggal di persekitaran yang mana makanan ada pada ketinggian tertentu bermakna hanya haiwan yang cukup tinggi untuk mendapatkan makanan akan mewariskan sifat ketinggian kepada keturunan mereka. Ia juga bermakna, haiwan yang rendah akan samada mati, atau mereka tidak dapat mencari makanan yang mencukupi untuk membiak dan mewariskan genetik mereka kepada generasi seterusnya.

Begitu juga, sebuah persekitaran yang dapat memberikan makanan yang banyak kepada haiwan tertentu akan membenarkan ia bertambah saiz setiap kali ada mutasi yang memberikan gen-gen untuk pertambahan saiz.

Oleh itu, pemilihan semulajadi yang terkuat (terbaik) bermaksud keadaan di dalam alam semulajadi tersebut yang membenarkan penerusan hidup bagi sesetengah individu dari sesuatu spesis yang mempunyai gen-gen yang terpilih, dalam masa yang sama keadaan alam itu juga tidak membenarkan penerusan bagi makhluk yang lain. Ini kerana kondisi ini sesuai untuk individu yang terselamat, bukan untuk mereka yang mati – iaitu spesis yang tidak mewariskan gen-gen mereka kepada generasi seterusnya kerana mereka tidak membiak.

 

Al-Shirazi juga menulis dialog yang dia bayangkan berlaku antara dia dan Darwin di bawah tajuk evolusi, jadi mari kita lihat apa yang Muhammad Al-Shirazi tulis tentang ini:

 

 

“Darwin:  Bukti kedua adalah evolusi, yang terjadi dalam banyak spesis haiwan. Jadi kita melihat jika seorang manusia dilahirkan dalam cuaca dingin, dia akan menjadi putih. Perkara yang sama juga terjadi pada haiwan. Maka satu spesis mempunyai keadaan, bentuk dan sifat tertentu dalam setiap persekitaran. Sama juga pada tumbuh-tumbuhan. Oleh itu, jika ianya dicapai, maka tiada beza antara evolusi melintang, yang mana warna, saiz dan sifat sesuatu haiwan berubah kerana perbezaan cuaca dan keadaan lain, dengan evolusi menegak, disebabkan satu sel bertukar menjadi tumbuhan, tumbuhan menjadi binatang dan binatang menjadi manusia.

 

Muslim [Al-Shirazi]: Alasan anda sangat aneh, kerana terdapat dua perkara:

 

1. Seekor haiwan, sejenis tumbuh-tumbuhan atau seorang manusia hanya berbeza sedikit sahaja mengikut persekitaran serta cuaca. Selain itu, semua individu ini masih tergolong dalam spesis yang sama, seperti manusia, ada yang hitam, merah atau kuning.

 

Atau boleh juga kita lihat pada spesis beruang, semua beruang polar mempunyai sifat tertentu, sementara beruang lain di kawasan yang lebih panas mempunyai sifat yang lain.

 

Atau kita lihat spesis pohon gandum, gandum Iraq mempunyai sifatnya dan gandum Australia ada sifatnya tersendiri.

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 57

 

 

2. Bahawa sesuatu perkara itu berbeza, mengikut perbezaan pada persekitaran, secara asasnya, seperti jika yang ini adalah kera, yang itu adalah manusia, dan yang itu pula tumbuh-tumbuhan, walaupun kesemuanya berasal dari asal yang sama.

 

Apa yang kita lihat dan semua orang tahu ia adalah bahagian pertama.

 

Berkenaan dengan bahagian kedua, apakah bukti anda atasnya?

 

Ia seperti anda mengatakan:

 

Seperti tanah liat yang boleh digunakan untuk membuat bata, tembikar dan bahan binaan, ia juga boleh dibuat daripada besi, gading dan air.

 

Adakah mungkin ada perbandingan seperti ini?

 

Darwin: Saya sedang berfikir!

 

Muslim [Al-Shirazi]: Maka pembuktian kedua anda telah dinafikan. Apa bukti kamu yang ketiga?”

 

 

Ulasan: Darwin telah difitnah dalam dialog imaginasi Al-Shirazi. Darwin tidak pernah membahagikan evolusi secara menegak atau melintang, beliau juga tidak pernah mengatakan sebuah sel boleh berubah menjadi tumbuh-tumbuhan, tumbuh-tumbuhan menjadi binatang, atau seekor binatang menjadi manusia. Dia tidak menyebut mengenai mutasi pada spesis, dan tidak ada ahli biologi evolusi semasa yang mengatakan mutasi pada spesis dan malah ahli biologi dan punctuationis tidak menyatakan mutasi pada spesis.

 

Berkenaan dengan kata-kata Al-Shirazi: “Apa yang kita lihat dan semua orang tahu ia adalah bahagian pertama.”

 

Ini bermakna Al-Shirazi telah mengakui kebenaran evolusi tanpa menyedarinya. Beliau telah mengakui evolusi dalam had sebuah keluarga spesis, seperti keluarga beruang, sementara beliau menolaknya apabila ia mencapai tahap pemisahan taksonomi (sains pengelasan hidupan) yang berbeza. Oleh itu, beliaulah yang harus mempersembahkan bukti bahawa evolusi terhenti pada had sebuah keluarga spesis. Mengapa ia dianggap mustahil untuk mencapai taksonomi yang berbeza, sebuah tahap yang pasti dicapai dengan berlalunya masa, memandangkan ia adalah perkara normal, hasil dari evolusi terkumpul dalam suatu tempoh masa.

 

 

_________________

[1] Sumber sebelumnya.

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 58

 

 

Kita mempunyai mutasi genetik yang pasti membawa kepada kepelbagaian. Kombinasi mutasi genetik, pemilihan semulajadi dan pembiakan akan membawa kepada kemunculan sifat yang baru dan khusus dalam sesebuah organisme, seperti saiz, bentuk, jenis rambut, kuku dan lain-lain. Perbezaan sifat ini menjadi jelas setelah beberapa waktu kerana perubahan ini terkumpul sedikit demi sedikit.

Al-Shirazi dan orang-orang seperti beliau menerima semua perkara ini namun menghadkannya dalam konteks satu keluarga spesis sahaja. Ini bermakna mereka menerima fakta bahawa pengumpulan sifat perbezaan ini terjadi selama lebih ratusan ribu tahun, atau mungkin lebih dari beberapa juta tahun. Namun Al-Shirazi tidak menerima bahawa perbezaan ini akan membawa kepada perubahan spesis yang lain, walaupun pembezaan ini tidak dapat dielakkan akibat daripada pengumpulan variasi dalam tempoh waktu tertentu – puluhan juta tahun sebagai contoh. Tempoh waktu ini cukup panjang untuk membuktikan terjadinya perpisahan spesis dengan pembuktian yang kukuh, cukup untuk menghasilkan klasifikasi biologikal keluarga spesis yang berbeza.

Beliau menerima bahawa adanya modifikasi (penambah-baikan) secara berterusan dan pengstrukturan semula organisme bergantung kepada persekitarannya. Pengstrukturan dan modifikasi ini bertanggungjawab ke atas variasi antara beruang kutub dan beruang matahari, dengan mengambil kira perbezaan besar antara keduanya dari segi bentuk, saiz, berat, warna, jenis makanan dan metabolisme. Bagaimanapun, Al-Shirazi menolak penghujahan bahawa pengstrukturan dan modifikasi ini mencapai tahap variasi sehingga meletakkan hidupan tersebut ke dalam keluarga spesis yang baru. Jadi Al-Shirazi perlu memberikan bukti untuk penolakan beliau memandangkan pengklasifikasian adalah hasil yang tidak dapat dielakkan akibat dari hasil terkumpul pengstrukturan dan modifikasi. Ia adalah proses yang bergantung kepada mutasi genetik, di mana secara teorinya adalah tidak mustahil untuk sebuah mutasi genetik membentuk spesis, genus dan keluarga baru apabila diberikan masa yang mencukupi.

 

Mengubah struktur genetik adalah persoalan yang telah dibuktikan oleh makmal, yang boleh dilakukan sama ada dengan cara yang tidak terkawal, seperti dalam ledakan radioaktif, atau dalam cara terkawal, seperti yang diamalkan secara meluas pada masa ini.

 

Malah, kita telah mencapai tahap di mana pelan genetik bakteria yang lengkap dapat dibina dengan menggunakan bahan kimia yang bukan hidup. Dengan cara ini, secara teorinya adalah tidak mustahil untuk menghasilkan manusia di dalam makmal dengan menggunakan ovum dan sperma Chimpanzi, atau hanya menggunakan sel nukleus seekor Chimpanzi dan ovum seorang wanita yang dibuang nukleusnya. Apa yang perlu kita lakukan adalah mengubah kromosom chimpanzi agar mempunyai nombor yang sama dengan kromosom manusia, yang mana ianya tidak mustahil secara teorinya.

 

Kita telah mencapai tahap yang lebih jauh dari ini. Sama halnya seperti pelan genetik bakteria yang sempurna telah dihasilkan di dalam makmal dengan menggunakan bahan kimia bukan hidup, dan kemudiannya ia diimplankan kepada cytoplasma bakteria dan kromosom itu mampu untuk terus hidup

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 59

 

 

dan mereplikasi (menggandakan) dirinya.[1] Begitu juga sebuah pelan kromosom manusia yang sempurna juga boleh dihasilkan dengan menggunakan bahan kimia bukan hidup, kerana perbezaan antara kromosom bakteria dan manusia adalah sama seperti perbezaan antara bangunan kecil dan besar, kerana keduanya mempunyai bahan binaan yang sama.

 

Perlu diberikan perhatian bahawa klasifikasi biologi antara manusia, chimpanzi, gorila dan orangutan telah meletakkan semua mereka dalam satu keluarga yang sama iaitu keluarga Mawas Besar (Pent: the great apes), seperti halnya semua beruang diletakkan dalam satu keluarga Ursidae (beruang). Perbezaan antara manusia dan chimpanzi adalah sama seperti perbezaan antara beruang matahari dan beruang kutub. Bahkan, perbezaan jasmani antara chimpanzi dan manusia adalah kurang dari apa yang ditemukan antara beruang matahari dan beruang kutub. Oleh itu, Al-Shirazi menerima evolusi itu wujud, namun menilainya hanya terhad kepada dalam keluarga sesuatu spesis sahaja, tanpa menyedari bahawa berdasarkan apa yang dikatakannya, beliau telah mengakui chimpanzi, bonobos dan manusia telah berevolusi dari asal usul yang sama, kerana semua mereka adalah adalah satu keluarga yang sama.

 

Berkenaan dengan kenyataan beliau:

 

“Ini sama seperti dia mengatakan: 

Bahawa tanah liat yang boleh digunakan untuk membuat bata, tembikar dan bahan binaan, ia juga boleh dibuat daripada besi, gading dan air.

Adakah mungkin ada perbandingan seperti ini?”

 

Ini tidak mempunyai apa-apa makna kerana pembuatan bata dari tanah liat tidak mengubah atom pada peringkat partikel nuklear. Maka kita tidak boleh membandingkan perkara ini dengan perubahan tanah liat kepada elemen lain seperti besi, sebagai contoh, kerana transformasi sebuah elemen kepada elemen yang lain memerlukan pengstrukturan partikel nuklear. Kita mempunyai dua peringkat yang berbeza sama sekali di sini, maka perbandingan ini tidak mempunyai apa-apa makna. Tiada makna juga bagi Al-Shirazi untuk membandingkan contoh ringkas ini dengan apa yang terjadi dalam

 

_________________

[1] Profesor Craig Venter membuat sel hidup pertama dalam makmal.

[Richard Alleyne (20 May 2010). Scientist Craig Venter creates life for first time in laboratory sparking debate about 'playing god'.]

Richard Alleyne (20 Mei 2010). Saintis Craig Venter mencipta hidupan buat kali pertama di makmal mencetuskan perdebatan tentang 'mempermainkan tuhan'. Telegraf. Boleh didapati di::

www.telegraph.co.uk/science/7745868/Scientist-Craig-Venter-creates-life-for-first-time-inlaboratory-sparking-debate-about-playing-god.html

 

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 60

 

 

evolusi, kerana variasi (kepelbagaian) dalam evolusi terjadi pada peringkat molekul tunggal, iaitu pengstrukturan kromosom yang mempunyai komposisi molekul yang sama dalam semua organisme. Satu-satunya perkara yang berbeza antara kromosom dalam setiap organisme adalah susunannya. Hakikatnya, adalah lebih baik bagi beliau jika tidak membuat sebarang perbandingan. Dan dengan ini saya mengakhiri respon - ulasan - saya, namun tidak ada masalah untuk menjelaskan perkara ini dengan lebih mendalam:

 

Nampaknya Al-Shirazi tidak memahami apa yang beliau katakan kerana apabila kita berbicara tentang evolusi hidupan, maka kita sedang berbicara tentang pengstrukturan kromosom – iaitu bahan binaan untuk hidupan. Dan apabila membandingkan kromosom kepada elemen, analogi (perbandingan) bagi pengstrukturan kromosom adalah pengstrukturan nukleus atom (inti atau pusat atom) – bahan binaan bagi elemen.

Elemen bahan kimia boleh dibentuk dan distruktur. Alangkah baiknya jika beliau bertanyakan kepada mana-mana ahli astrofizik atau ahli fizik, beliau akan mengetahui bahawa besi dihasilkan dari elemen lain dalam alam semesta di sekeliling kita, dan dihasilkan dalam jumlah yang besar. Besi dan banyak elemen yang lain dihasilkan dari pelakuran nuklear, sebuah proses yang terjadi pada bintang-bintang di sekeliling kita. yang membawa kepada penstrukturan dan pembentukan unsur-unsur (elemen-elemen).

Apabila kita bercakap di peringkat subatom dan membentuk semula nukleus atom, tidak ada perbezaan antara besi, oksigen, karbon, helium dan hidrogen, kerana kesemuanya dibina dari bahan binaan yang sama. Oleh itu, sebuah elemen boleh diubah dan distruktur semula untuk menghasilkan material lain dari bahan binaan utama yang sama dengan elemen tersebut. Inilah yang terjadi di dalam bintang apabila mereka membakar hidrogen dan helium. Akibat daripada gabungan nukleus unsur ringan, nukleus unsur yang lebih berat akan terhasil lebih banyak proton dan neutron. Dengan cara ini, karbon, oksigen dan elemen selebihnya dihasilkan sehingga menjadi besi, sebuah elemen yang paling stabil. Kemudian, apabila letupan bintang supernova yang besar terjadi, proses pelakuran nuklear memproses lebih stabil dari besi, iaitu kepada elemen yang lebih berat seperti Uranium.

 

Maka kita boleh membuat besi dari elemen lain jika kita dapat mengawal partikel nuklear atomik (proton dan neutron). Apa yang kita perlukan adalah sejumlah tenaga yang besar untuk membawa partikel-partikel sedekat yang mungkin supaya tenaga nuklear dapat mula bekerja dan terjadinya pelakuran nuklear. Jumlah tenaga sebesar ini wujud dalam bintang-bintang di alam kita. Atas sebab ini, pengeluaran satu elemen dari elemen yang lain sentiasa terjadi dalam alam semesta di sekeliling kita.

Bagaimanapun, adalah lebih mudah untuk menghasilkan nukleus yang lebih ringan dari nukleus yang lebih berat, kerana kita tidak tidak memerlukan banyak tenaga untuk menyatukan zarah, tetapi kita hanya perlu menggalakkan nukleus yang tidak stabil, seperti nukleus Uranium-235, kepada pembelahan. Inilah yang terjadi dalam reaktor nuklear, namun dalam keadaan yang terkawal. Sebagai contoh, Dengan menambahkan bahan seperti aloi kadmium untuk menyerap neutron berlebihan, proses pembelahan nuklear akan diteruskan pada kadar yang boleh diterima, dan proses pembelahan tidak diteruskan pada kadar eksponen yang tidak terkawal dan menjadi bom nuklear.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: