Jumaat, 12 Mac 2021

Revolusi Al-Hussein - Jihad Akbar didahului oleh jihad Ashghar

 


Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi

Ahmed Alhasan الحسن احمد / 24 Oktober 2015:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اَبا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللهِ وَابْنَ ثَارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى اْلاَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعًا سَلاَمُ اللهِ اَبَداً مَا بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهَار  .يَا اَبا عَبْدِاللهِ لقد عَظمتِ الرَّزيَّة وجلت وعَظمتِ المصيبة بكَ علينا وعلى جميع أهل الإسلام وجلت وعظمت مُصيبتك في السَّماوات على جميع أهل السَّماوات فلعن الله أمَّة أسَّست أساس الظُلم والجور عليكم أهل البيت ولعن الله أمَّة دفعتكم عن مَقامكمْ وأزالتكمْ عن مَراتبِكمْ التي رَتبكمُ الله فيها ولعَنَ الله أمَّة فتلتكم  ولعن الله الممَتهدِين لهم بالتمكينِ من قتالكم برئت إلى الله وإليكم منهم ومن أشياعهم وأتباعهم وأوليائهم يا أبا عبد الله إني سلم لمن سَالكمْ وحرب لمن حاربكم إلى يوم القيامة

Salam atasmu, wahai Aba Abdillah, Salam atasmu, wahai putera Rasulullah, Salam atasmu wahai putera Amirul Mukminin dan putera penghulu para washi, Salam atasmu, wahai putera Fatimah, penghulu wanita seluruh Alam, Salam atasmu, wahai pejuang Allah dan anak kepada pejuang revolusiNya dan yang mengikat ketat. Salam atasmu dan atas roh-roh yang telah fana pergi bersamamu. Atasmu dariku semuamya salam Allah untuk selama-lamanya. selagi aku hidup dan selagi ada malam dan siang. wahai Aba Abdillah, Sungguh besar kedukaan padamu dan sungguh besar dan tidak tertanggung musibah padamu pada kami dan semua orang-orang Islam. dan sungguh besar dan tidak tertanggung musibahmu di langit pada semua penghuni langit. Maka, semoga Allah melaknat orang-orang yang meletakkan asas penganiayaan dan kebencian terhadap kamu, wahai Ahli Bait. Semoga Allah melaknat orang-orang yang mengusir kamu dari kedudukanmu dan menjauhkan kamu daripada martabat kamu yang Allah telah berikan padamu. Semoga Allah melaknat orang-orang yang membunuhmu. Semoga Allah melaknat orang-orang yang membuka jalan bagi mereka. yang memungkinkan mereka untuk memerangi kamu. Aku berlepas diri di hadapan Allah dan Engkau dari mereka. dan dari mendokong, mengikut, dan berwalikan kepada mereka.. Wahai Aba Abdullah, Aku berdamai pada orang yang berdamai denganmu. Aku berperang pada orang yang berperang denganmu sampai hari kiamat

......

Imam Al-Baqir (Shalawatu Allah 3alaih), pada awal Ziarah Asyura yang terkenal, menjelaskan mengapa para penzalim membunuh Al-Hussein (Shalawatu Allah 3alaih).

Ini adalah kisah yang sama yang berulang dengan Khalifah Allah: (Semoga Allah melaknat orang-orang yang mengusir kamu dari kedudukanmu dan menjauhkan kamu daripada martabat kamu yang Allah telah berikan padamu.)

Ulasan / 19 November 2015:

Mustafa Hamid: Al-Salamu 3alaikum, Ya Maulai, semoga ruhku menjadi tebusan kamu dan rahmat Allah serta keberkatannya.... Alhamdu Lillah, saya telah berjaya. Saya berterima kasih kepada Allah dan pada Tuan. Maka, terimalah saya yang datang kepada tuan, dan maafkan saya kerana kekurangan saya ...

أللهم صل على محمد وأل محمد ألائمة وألمهديين وسلم تسليما كثيرأ.

Ahmed Alhasan الحسن احمد:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..

Semoga Allah memberi ganjaran pada anda dengan ganjaran terbaik untuk orang-orang yang membuat kebaikan, dan saya mohon kepada Allah agar diberi kejayaan, keberhasilan dan panduan yang berterusan.

Ulasan / 19 November 2015:

Karar Al-Shalihi: Al-Salamu 3alaikum Ya Hibibi Wa Rahmat Allah Wabarakatuh

Untuk masalah Alam Semesta kesemuanya tuan menghadapinya bersendirian,

Kami ansar tuan terselamat, Ya Ahmed, dan wahai saksi agama saya

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikum Al-Salamu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh.. Saya khadammu, insya Allah, dan semoga Allah memberi ganjaran pada anda dengan ganjaran terbaik untuk orang-orang yang membuat kebaikan.

Ulasan / 19 November 2015:

Umm Zainab Ahmad: Salam atas kamu wahai Ahl Al-Bait Nubuwah dan Rahmah lombong ilmu dan tempat risalah. Saya mohon kepada Allah SWT, semoga tuan dalam keadaan baik dan sihat. Bapa tebusan kami dan Ahli Bait tuan, orang-orang yang baik dan disucikan.

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu Al-Salamu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh.. Semoga Allah menghidupkan anda, Doktor Ibtisam. semoga Allah memberi ganjaran pada anda dengan ganjaran terbaik untuk orang-orang yang membuat kebaikan.

Ulasan / 19 November 2015:

Nisma Al-Amiri: bergabung dengan tuan, Ya Ahmad Al-Hassan

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu Al-Salamu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh.. Semoga Allah menghidupkan anda, kita semua pergi kepada Allah Yang Maha Suci, Dan kami bergabung bersamaNya dan perisai di guaNya dan mohon kepadaNya kejayaan dan panduan, saya harap anda tidak melupakan saya dalam doa dan istighfar dan semoga Allah memberi ganjaran pada anda dengan ganjaran terbaik untuk orang-orang yang membuat kebaikan.

Ulasan / 19 November 2015:

Ahmed Eqabi : Al-Salamu 3alaikumu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh, wahai anak Rasulullah

Ahmed Alhasan الحسن حمد:: Wa 3alaikumu Al-Salamu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh..  Semoga Allah memberi ganjaran pada anda dengan ganjaran terbaik untuk orang-orang yang membuat kebaikan semuanya.. dan salam saya kepada semua orang di halaman ini. Saya harap anda tidak melupakan saya dalam doa dan istighfar

Ulasan / 19 November 2015:

Adil Abdullah Al-Saeedy:

بسم الله ألرحمن ألرحيم

وألحمد لله رب ألعالمين وصلى على محمد وأل محمد ألائمة وألمهديين وسلم تسليما

ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saidi Yamani, Aali Muhammad (S) Saya mohon kepada Allah agar tuan berada dalam keadaan baik dan sihat pada tuan dan sesiapa yang berlindung dengan tuan, saya mengajukan soalan kepada tuan, dan saya tidak layak untuk bertanya kepada tuan kerana saya telah menghilangkan apa yang saya susun dengan rapi pada masa lalu, jadi bagaimana berhak bertanya tentang apa yang samar dengan apa yang datang dan kerana orang yang terhormat seperti tuan tidak dikatakan kedekut seperti saya, maka saya mengharapkan kebaikan dan ilmu tuan dari Ahl Al-Bait (Shalawatu Allah 3alaihim), dan jika saya menjawab orang-orang seperti saya untuk menanyakan sesuatu seperti anda, maka kami harus bertanya, dan anda tidak perlu menjawab,

﴿هَذَأ عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْ سكْ بغَيْ ر حسَابٍ

Inilah anugerah Kami; maka berikanlah (kepada orang lain) atau tahanlah (untuk dirimu sendiri) dengan tiada pertanggungan jawab.[Shad: 39].

Kami mengadakan perbincangan tentang kefahaman jihad, dengan harta dan diri, mana yang lebih utama? Kami hadirkan hadits yang kami nyatakan sebahagian di antaranya: (Al-Hussein (as) berjalan sehingga dia sampai di istana Bani Muqatil, maka dibuat khemah, tombak yang didirikan, dan pedang yang tergantung, dan kuda berdiri di tempat makannya, Maka Al-Hussein (as) berkata: Untuk siapa khemah ini? Maka dikatakan: Kepada seorang lelaki bernama Ubaidillah bin Al-Harr Al-Ja`fi. Oleh itu, berbalik di antara mereka berbicara... Al-Hussein (as) berkata: Kamu, wahai Ibnu Al-Harr, ketahuilah bahawa Allah AWJ mengambil kamu atas apa yang kamu usahakan dan dosa-dosa yang terdahulu pada hari-hari yang terakhir, dan aku menyerumu pada waktuku ini untuk kamu bertaubat dengan membersihkan dari dosa-dosa kamu, dan aku mengajak kamu untuk menolong Ahl Al-Bait, dan jika kami diberi hak kami, kami memuji Allah untuk itu dan kami menerimanya, dan jika dihalang hak kami dan perjalanan kami secara zalim, kamulah orang yang menolong ku dalam mencari kebenaran. Ubaidillah bin Al-Harr berkata: Demi Allah! Wahai anak puteri Rasulullah! Sekiranya tuan berada di Kufah akan aku tolong berperang bersamamu, aku akan memaksa mereka melawan musuhmu, tetapi aku melihat Syiahmu di Kufah dan mereka tinggal di rumah mereka dihimpit oleh ketakutan akan Bani Umayyah dan pedang mereka, Maka aku sangat meminta tuan kepada Allah agar meminta aku akan kedudukan ini! Aku akan sempurnakanmu semampuku, dan ini adalah kudaku yang jinak, Demi Allah, aku tidak meminta apa-apa atasnya selain mempertahankan tempat selamat kematian.. Lalu Al-Hussein (as) berkata kepadanya: Wahai Ibn Al-Harr, kami tidak datang kepadamu kerana kesatriaan dan pedangmu, tetapi kami telah datang kepada kamu untuk mendapatkan pertolonganmu, dan jika kamu tidak menunaikannya pada kami, kami tidak perlukan suatu apa pun dari hartamu, dan tidaklah aku orang yang mengambil orang-orang yang sesat itu sebagai penolong, kerana aku telah mendengar sabda Rasulullah (S), baginda bersabda: Dia yang mendengar seruan Ahl Al-Baitku, dan tidak menolong mereka akan hak mereka, nescaya Allah akan menghimpunkan wajahnya dalam api neraka).

Seperti yang kita perhatikan dalam hadits di atas, lebih sempurna menawarkan diri daripada harta, bahkan harta tidak diterima, dan seperti yang kita tahu bahawa kebaikan dalam diri adalah tujuan yang terbaik ... maka apa yang diperkatakan pada ayat-ayat berikut yang menawarkan harta mengatasi diri?

Kami sebutkan sebahagian di antaranya:

﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ ﴾

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar. [Al-Hujurat: 15]

﴿لَـٰكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ وَأُولَـٰئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴾

Tetapi Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berusaha dengan harta dan jiwa mereka dan yang pertama daripadanya mempunyai kebaikan.

﴿ لَّا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا 

Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak ikut berperang) yang tidak mempunyai 'uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar, [Al-Nisa’ 95.]

Adel Al-Saeedi.

Ahmed Alhasan الحسن احمد: Wa 3alaikumu Al-Salamu Wa Rahmat Allah Wabarakatuh, Semoga Allah menghidupkan Adel dalam kecerdasan, dan saya mohon kepada Allah agar diberi kejayaan, keberhasilan dan panduan yang berterusan, dan saya harap anda tidak melupakan saya dalam doamu. Jihad Akbar (jihad diri) pasti didahului oleh jihad Ashghar (jihad dalam diri), kerana orang yang tidak berjihad (memerangi) dirinya tidak boleh berjaya untuk dirinya berjihad dengan Khalifah Allah di bumiNya, dan jihad dengan harta adalah dari jihad diri, dan untuk ini ia didahului oleh jihad dalam diri dan oleh itu tidak diharapkan seseorang yang enggan mendahulukan harta-hartanya untuk menjayakan jihadnya dengan Khalifah Allah di bumiNya, kerana orang yang sayang harta-hartanya lebih sayang akan dirinya sendiri, dan di sisi lain, tidak semua orang yang memberikan harta-hartanya adalah orang yang dirinya telah berjihad dan akan berjaya berjihad dengan Khalifah Allah di bumiNya, ada banyak sebab yang boleh mendorong seseorang untuk menyumbang hartanya selain dari ikhlas kepada Allah SWT. Seseorang boleh menyumbang harta-hartanya dan menyayangi dirinya sendiri, walaupun dia menawarkan hartanya dengan ikhlas terhadap Allah, dia akan menawarkan dirinya dan menjayakan untuk berjihad dengan Khalifah Allah di bumiNya.

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: