Isnin, 8 April 2019

Soalan 282: Memperkenalkan seruan dakwah Al-Mahdi


Soalan 282: Memperkenalkan seruan dakwah Al-Mahdi












Soalan 282: Memperkenalkan seruan dakwah Al-Mahdi



Sir(s),


am giving an academic presentation on your group and on Mahdism in Iraq at a Middle East Studies Conference in Washington DC next week. Can you tell me:
1) what else about your group needs to be known?
2) why, if Ansar al-Mahdi is indeed peaceful, the government of Iraq insists it is not?
3) can you tell me your opinion of the following information: ................. Is it indeed Ansar al-Mahdi to which he refers?
4) When is the Mahdi going to publicly emerge, and how will he prove he is the true Mahdi?

Thank you.

Timothy R. Furnish, Ph.D


Terjemahan:

Saya akan memberi persembahan akademik mengenai kumpulan anda dan Fahaman Mahdi di Iraq di Persidangan Pengajian Timur Tengah di Washington, DC minggu depan.

Bolehkah anda memberitahu saya:

1) Apakah yang perlu diketahui mengenai kumpulan anda?

2) Mwngapa, jika Ansar Al-Mahdi memang bergerak secara aman, kerajaan Iraq menegaskan sebaliknya?

3)  Bolehkah anda beritahu saya pendapat anda maklumat berikut: ................. Adakah orang ini benar-benar sepert?i apa yang dimaksudkan  Ansar Al-Mahdi

4) Bilakah kemunculan Mahdi secara terbuka, dan bagaimanakah dia akan membuktikan bahawa dia adalah Mahdi yang sebenar?

Terima kasih.

Dr. Timothy French

Jawapan:

Mr Timothy French. Salam hormat, terima kasih kerana anda menghubungi kami dan minat anda terhadap matlamat kami,

Jawapan kepada soalan anda adalah seperti berikut:

Saya telah memberitahu anda sebelum ini bahawa Al-Syed Ahmad Al-Hassan (Al-Yamani yang dijanjikan) yang diutus  oleh Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) kepada umat Islam, dan dari Isa (as) kepada orang Kristian, dan dari nabi Elia (as) kepada orang-orang Yahudi.
Matlamat yang hendak dicapai adalah matlamat yang sama diusahakan oleh para nabi dan rasul-rasul untuk dicapai, dan saya akan menyebutkan kepada anda beberapa kata-katanya: (Isa (as) berkata: (Bukan dengan makanan sahaja anak-anak Adam hidup, tetapi juga dengan kalimah Allah), dan saya Abdullah mengatakan kepada anda dengan dengan makanan anak-anak Adam mati dan dengan kalimah Allah mereka hidup.

Seruanku adalah seperti seruan Noh (as), seperti seruan Ibrahim (as), seperti seruan Musa (as), seperti seruan Isa (as) dan sama seperti seruan Muhammad (S).

Untuk menyebarkan Tauhid ke segenap prlusuk dunia adalah matlamat para nabi dan washi yang juga adalah matlamat saya, dan menerangkan Taurat, Injil dan Al-Quran, dan apa yang diperselisihkan di dalamnya, menerangkan penyelewengan ulama Yahudi, Kristian dan Islam dan menerangkan yang mereka telah terkeluar dari Syariat Ilahiyah, dan pertentangan mereka dari wasiat (ajaran) para nabi (as).

Kemahuan saya adalah kehendak Allah SWT dan keinginan-Nya. Penduduk bumi tidak boleh berkeinginan kecuali apa yang dikehendaki Allah SWT. Bumi hendaklah dipenuhi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia telah sebelumnya ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan, Untuk menangani yang lapar dan tidak tinggal miskin (melarat) di tempat terbuka, mengembirakan anak-anak yatim selepas kesedihan yang panjang dan mencari janda-janda dan memenuhi keperluan fizikal untuk kemuliaan maruah mereka...... untuk... ... dan untuk... ... yang paling penting adalah untuk menerapkan keadilan dalam syari’at dan belas kasihan dan kejujuran) "([279]).

Ini adalah seruan yang diberkati yang telah dilancarkan di Iraq pada zaman Saddam yang kejam, dan dihadapi oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dan saudara-saudara ansar yang kemudian diburu oleh pasukan keselamatan dan perisikan rejim Saddam, terutama selepas bantahan awam kepada jenayah yang dimulakan oleh thaghut penzalim Saddam ketika beliau mengotori untuk menulis Al-Quran dengan darahnya sendiri [280].

Dan seruan dakwah mula bergerak di kota suci Najaf, pusat asas bagi pengajian tinggi agama masyarakat Syiah, dan pada masa itu saudara Ansar menghadapi pintu-pintu semua Marajik Syiah dan ulama agama, yang gembira dengan dakwah, yang telah lama dinanti-nantikan manusia, dan mereka berhujjah ke atas mereka itu dengan banyak dalil-dalil yang akan saya kemukakan kepada anda sebahagian daripadanya mengenai perkara yang berkait dengan risalah ini, tetapi para ulama ini telah mengkhianati para nabi dan washi-washi, Dan ini memberi mereka kuasa yang luas dan jumlah besar yang mereka kumpulkan atas nama Imam Mahdi (as) dan tidak hairanlah pilihan Ilahi itu tidak jatuh kepada salah seorang dari mereka, sehingga mereka mengambil pendirian menolak dan menentang, dan mereka menutup telinga mereka dari mendengar dalil saudara-saudara ansar, Dan lebih-lebih lagi mereka telah memulakan kerja-kerja penyiaran mereka dan memperkuat wakil-wakil yang menggunakan perkara berkaitan dengan mencanangkan pembohongan dan khabar angin yang menonjol yang bertujuan untuk menjauhkan manusia dari dakwah yang diberkati dan memutarbelitkan matlamat dakwah Ilahiyah. Pertempuran itu tidak berhenti dengan para ulama yang tidak baik (suuk) pada ketika itu, mereka ini sangat takut pada takhta kedudukan mereka yang palsu, mereka tidak pernah berputus asa atas kekalahan pemikiran mereka yang dikenakan ke atas mereka oleh dakwah  yang diberkati, Dan penyebaran pemikiran mereka di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, mereka datang dengan senjata akal yang kurang cekap dari segi intelek .. kepada senjata tangut-tangut penzalim dengan menghasut pihak kerajaan, Yang memuji mereka dan pihak-pihak yang selari dengan mereka dengan pencerobohan terhadap ansar dan masjid yang mereka bangunkan dengan wang mereka sendiri..

Hasutan-hasutan ini sentiasa ditemui di sepanjang perjalanannya untuk melaksanakannya di atas bumi yang terdapat pelbagai bentuk hasutan, termasuk tangkapan sewenang-wenangnya yang kerap dialami oleh ansar dan perobohan masjid-masjid, dan percubaan pembunuhan dan ancaman yang tidak pernah berhenti.

Kesemua ini dihadapi oleh para ansar dengan kenyataan dan jalan yang menyedihkan yang mengesahkan garis seruan dakwah dan ajaran yang aman. Mungkin kerajaan dihasut para ulama jahat di belakang mereka,  Mereka melihat reaksi damai dakwah sebagai tanda keadaan yang lemah,  Nemuk-bentuk tekanan yang semakin meningkat dan peningkatan kadar keganasan untuk menghapuskan dakwah yang dengan menghapuskan mereka.

Pada bulan Zhu Al-Hijjah dalam kalendar Islam  Pada masa lalu, para Marajik Najaf mengadakan persidangan yang dikenali sebagai persidangan para mubaligh yang membentangkan di beberapa saluran satelit yang ada kaitan dengan para Marajik dan pihak-pihak yang menyokong mereka, dan kata-kata dalam persidangan ini jelas mendesak kerajaan untuk membasmi seruan dakwah dan ansar dengan kekerasan. Ia berlaku, sebaik sahaja sidang berakhir, pelbagai pasukan keselamatan negara memulakan serbuan di waktu malam di rumah-rumah Ansar di wilayah-wilayah Iraq  dan pada masa ini telah mengakibatkan penangkapan berpuluh-puluh ansar, mengejutkan orang lain dan menakut-nakutkan kanak-kanak dan wanita mereka, dan beberapa siri tangkapan lagi dan ugutan ini masih berterusan sehingga masa saya menulis jawapan ini.

Anda tentu boleh menilai dakwah kami dari pemerhatian kenyataan dakwah ini yang berusia lebih lapan tahun, dan mungkin tidak perlu disebutkan kepada anda bahawa sifat matlamat yang kelihatan pada dakwah kami benar-benar tidak serasi (sesuai) dengan pendekatan keganasan. Dakwah untuk meyakinkan pemikiran manusia tertentu perlukah dengan keganasan?

Bahkan saya tambahkan kepada anda apa yang mereka selalu syakkan pada dakwah kami adalah keganasan, pada hal keganasan diamalkan dan dilaksanakan oleh pihak berkuasa Marajik, partu-parti dan kerajaan di belakangnya.

Ya, kerajaan suka melabelkan kami bersifat ganas, tetapi ini adalah sesuatu yang perlu anda fahami, ia adalah sikap kerajaan pelampau yang zalim, kerana dia tidak dapat menghadapi pemikiran dengan pemikiran maka jalan keluarnya adalah dengan alasan bersifat fitnah lapuk untuk mengekalkan sifat pergerakan haram terhadap lawan mereka untuk menyediakan pendapat umum agar membubarkan mereka dengan kekerasan.

Kemudian anda akan melihat bahawa pihak berkuasa agama sentiasa mempunyai kesenangan untuk menunjukkan kepada manusia dengan jubah suci dan rasa tidak bersalah, dan dari sini tentulah mereka mempunyai cara atau alasan untuk berhadapan dengan lawan mereka, itu adalah hujah lapuk yang diperbaharui;  Saya maksudkan tuduhan kebebasan beragama akan mebahayakan kepada orang ramai..

Ya, anda boleh berkata: Tetapi anda membawa senjata pada sepuluh Muharram, tetapi anda perlu tahu bahawa kami dalam keadaan menjaga diri kami tidak lebih dari itu. Kuasa jenayah telah sampai ke titik tidak kembali kepada persoalan pembubaran kami dan penghapusan dakwah kami, Anda mungkin tahu bahawa pendekatan yang membawa kepada dakwah ilahiyah adalah kaedah dialog, dalil-dalil dan hujah,, dan pendekatan ini boleh berubah dalam hal pembelaan yang sesuai dengan syari'at dari diri terpaksa menghadapi taghut penzalim dengan senjata yang sama kerana mereka diserang.

Dr. Timothy,  Adalah baik sekiranya anda menerangkan mengenai kami dengan pendapat anda mengenai sandiwara media ini yang disampaikan oleh saluran pihak berkuasa, Dan anda boleh temui di antara permainan dan drama-drama ini yang ditunjukkan oleh televisyen taghut penzalim Saddam, yang merupakan mangsa yang sama yang dibunuh hari ini. Saya tidak ragu-ragu anda akan temui senario yang paling dekat dengan fantasi atau komedi hitam!!

Abu Sajjad orang yang didakwah– dia pernah menjadi seorang perisik,, dan sebelumnya pernah menjadi ahli kumpulan Moqtada Al-Sadr – mengatakan, bahawa kami telah memberinya beribu-ribu dolar, dan kebohongan ini tidak dipercayai walaupun buluh yang kami gunakan untuk membina masjid kami, dan mengatakan bahawa kami benar-benar mengenal semua jwnayag pembunuhan yang diamalkan pada hakikatnya - Dan ini diketahui oleh masyarakat - Parti-parti yang berjuang untuk pengaruh di Basrah, dan cukup untuk membuktikan bahawa dia berbohong bahawa pembunuhan itu masih wujud itu hingga masa ini! Dia juga berkata bahawa kami merujuk kepada dakwah kami untuk filem animasi!. Adakah anda fikir ungkapan terakhir ini patut diberi ulasan?

Adapun mengenai bilakah kemunculan Mahdi secara terbuka, ini dikaitkan dengan kehendak Allah sahaja, dan dalam apa jua keadaan, kemunculannya (as) syarat-syarat dan tanda-tanda untuk mengesahkannya dan atas dasar ini  kami selalu mengulangi kata-kata ini: (Mereka melihatnya jauh dan kami melihatnya tidak lama lagi). Adapun bagaimana orang-orang mengetahui Al-Mahdi (as),  saya maklumkan dahulu contoh ini, yang dibawakan oleh  Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as):

(Jika seseorang memiliki sebuah kapal atau ladang atau apa saja di mana sekumpulan orang bekerja tidakkah sepatutnya dilantik seorang kapten kapal atau pengarah sesuatu kilang atau bagi orang-orang ini. Sekiranya ini dibiarkan, kapal akan tenggelam, atau kilang itu rosak atau berlaku kerosakan, sudah tentu boleh digambarkan sebagai suatu kebodohan atau kurang bijaksana..

Kemudian kapten  yang dilantik bagi kapal atau pengarah sesuatu kilang atau pemimpin bagi orang-orang ini, jika tidak diberitahu kepada mereka dalam mengetuai kapal atau pengurusan kilang atau kepimpinan orang-orang ini tentulah hasil pengeluaran kilang berkurangan atau  berlaku kecemasan yang diakibatkan oleh kerosakan tertentu seperti kapal yang akan tenggelam akibat kejahilan pemimpin ini atau oleh peraturan mengurus tumbuhan atau rawatan kecemasan, Bukankah amalan ini digambarkan sebagai tindakan kejahilan atau kurang bijaksana, Bukankah seharusnya dengan bijak mem dipilih yang paling berpengetahuan dari yang wuhud atau memberikan yang  dipilih itu dengan pengetahuan yang diperlukan untuk menjadi yang paling sempurna dan mampu memimpin kapal dan akan  dengan selamat dan pengurusan kilang mencapai pengeluaran terbaik..

Jika kita menganggap bahawa orang ini telah dilantik sebagai kapten kapal atau pengarah sesuatu kilang atau pemimpin orang-orang ini adalah yang paling  berpengetahuan dan yang paling sesuai untuk memimpin pengurusan kapal dan kilang, tetapi orang-orang itu tidak diperintahkan supaya taat kepada nakhoda atau pengurus atau pemimpin dan orang-orang itu bertindak sesuka hati dan  mengikut keinginan mereka sendiri; kerana mereka wajib mentaati pemimpin yang ditetapkan jika tidak akan mendapat kacau-bilau atau kerosakan disebabkan orang-orang itu tidak diperintahkan untuk taat kepada nakhoda atau pemimpin itu, sudah tentulah ia menggambarkan jauh dari kebijaksanaan berbanding kebodohan, dan kemudian apa manfaat pelantikannya sebagai pemimpin yang paling berkebolehan jika tidak diperintahkan untuk taat kepadanya?!

Saya tidak fikir seseorang yang bijak akan berkata sebaliknya. (Seorang pemimpin mesti dilantik dan mesti mempunyai atau diberikan semua pengetahuan yang diperlukan dan mesti memerintahkan mereka yang dipimpin itu untuk mematuhinyaa.)

Ini semua dibuktikan di dalam Al-Quran bilamana Allah SWT menetapkan peraturan ini bersama-sama dengan penentuan Adam a.s sebagai khalifah Allah yang pertama di atas muka bumiNYA. Ini adalah peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau hujahNYA ke atas hamba-hambaNYA, sekaligus peraturan dalam mengenal Allah SWT kerana dengan mengenali khalifah Allah ini, maka akan dikenali Allah SWT. Peraturan Ilahi ini disebutkan dalam firmanNYA seperti berikut:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: SesungguhNya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya, Adakah Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: SesungguhNya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. [281]


Hakikatnya bahawa khalifah ini adalah yang paling berpengetahuan seperti dalam ayat:

                  
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾

"Dan Dia telah mengajarkan Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkanNya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuaNya jika kamu golongan yang benar. [282]

Pelantikan Imam dan pemimpin dan pengganti Allah dalam ayat:

﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾

“Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud kepadanya”. [283]

Malahan terdapat banyak teks di dalam kitab Taurat dan Injil yang menerangkan hal yang serupa iaitu peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau peraturan dalam mengenal Allah SWT, iaitu tiga perkara sepertimana yang telah diterangkan. Tamat

Dalam teks yang disebutkan ini  Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) merujuk kepada perkara-perkara yang paling penting yang mana melaluinya Imam Mahdi (as) dapat dikenal, yang mana ia dinashkan dalam kitab-kitab samawi dan perkataan para nabi yang terdahulu, Dia juga memaklumkan kepada manusia di bumi, apa yang ada di dalam semua kitab-kitab samawi, dialah adalah pemilik dakwah kepada Hakimiyah Allah (Kerajaan Allah) di bumi, yang tidak dapat dilaksanakan melainkan dengan ketaatan kepada orang yang telah dijadikan Allah sebagai penguasaNya. Ia boleh dikenal melalui banyak hadits-hadits yang tidak ditinggalkan secara khusus kecuali keterangan mengenai; sifat-sifatnya, akhlaqnya, tubuh jasmaninya dan tempat kediamannya... dan banyak perkara lain yang khusus ada padanya, dan ada yang mengetahuinya melalui rukya (penglihatan dalam tidur) yang dilihat oleh orang-orang yang beriman, dan ada di antara mereka, beberapa orang-orang yang beriman melihat Isa (as) yang memerintahkan mereka untuk mengikutinya.


Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
                       
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                      
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy



✡✡✡✡✡


----------------

[279] - kata-kata yang diadaptasi dari jawapannya (as) kepada soalan, lihat Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet: J 1 jawapan untuk soalan no (3)..
[280] – Taghut penzalim Iraq, Saddam Hussein, pemerintah Iraq (la), membawanya kepada jenayah yang paling kejam, dan memperlekehkan semua nilai-nilai kemanusiaan, akhlaq dan agama, telah menulis Al-Quran menggunakan darahnya sendiri yang kotor dan najis. Apa yang lebih mengejutkan adalah bahawa umat Islam telah merasa bebas dari tanggungjawab dan tidak mempertahankan kesucian Al-Quran mereka, Para ulama juga tidak mempertahankan kemuliaan Al-Quran yang telah dijadikan Allah untuk membimbing umat dan mewakili identiti Islam mereka, Dan mereka melepaskan tanggungjawab mereka kerana takut Taghut penzalim yang terkutuk itu, sama ada ulama Sunni atau ulama Syiah, tiada seorang pun daripada mereka membantah jenayah besar terhadap Al-Quran itu, bahkan mereka tidak mahu sesiapa pun menaruh perhatian terhadapnya!!Tiada siapa yang mempertahankan Al-Quran, melainkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).... dan didedahkan satu kenyataan di dalamnya, ia bertarikh: 20 / Jamadi Al-Awwal / 1425 H, yang menjadikan ulamak suuk mengejar dunia dan jauh mereka dari mendapat keredhaan Allah, Sebalik nya, dia diusir oleh sebahagian daripada mereka seperti yang disebutkan (as) di dalam kitab jawapannya, Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet: J 2 dalam jawapan kepada soalan dua puluh tiga bahagian soalan akidah..
[281] - Al-Baqarah 2:30.
[282] - Al-Baqarah 2:31.
[283] - Al-Hijr:29.


Tiada ulasan: