Sabtu, 4 November 2017

Keperluan Merahsiakan Di Sekitar Peribadi Yang Membuat Persiapan Memerlukan Simbol (Perlambangan)

Binatang Bumi dan Yang Muncul Timur

Bab I

Keperluan Merahsiakan Di Sekitar Peribadi Yang Membuat Persiapan Memerlukan Simbol (Perlambangan)

Menyebut riwayat-riwayat yang dikhususkan mengenai masa kezuhuran yang suci banyak terdapat peribadi-peribadi yang mengiringi proses kezuhuran dan yang mempunyai kesan yang besar pada kita dalam perbahasan ini adalah untuk mengenal pasti ciri-ciri peribadi-peribadi tersebut dan meletakkan mereka di atas penyelidikan ilmiah yang panjang, dan menyingkirkan kesamaran dan kekeliruan yang menyelubungi peribadi-peribadi tersebut selama beratus-ratus tahun, dan sudah tiba masanya untuk kita menyingkap hakikat-hakikatnya, dan dengan izin Allah SWT untuk sesuatu ilmu yang besar dengan zahirnya cahaya itu, marilah kita mulakan kerja-kerja menegakkan Daulah
keadilan ilahi ..., Mudah-mudahan akan diperlihatkan peribadi-peribadi yang dimaksudkan tersebut dengari zuhurnya peribadi yang membuat persediaan yang pertama iaitu Al-Yamani, demi kepentingannya, kebesarannya dan menjadi hujjah ke atas manusia, disebabkan penjelasan riwayat-riwayat dalam pengertian ini tidak dapat dinafikan oleh yang bersetuju atau yang menentangnya. .
. ..

Ungkapan-ungkapan atau nama-nama yang dibincangkan yang ditulis bagi peribadi-peribadi tersebut dalam tempoh persediaan kezuhuran suci ini ada terlalu banyak, seperti (Al-Yamani, Dabbah Al-Ardh (binatang bumi), Al-Khurasani, Thala3a Al-Masyriq, seorang lelaki dari Ahl Al-Bait, dan Al-Hasani dan bintang (Al-Najm), planet (Al-Kawakib), bulan, bulan sabit, komet, bintang pagi atau meteor, dan banyak lagi yang lain..... dan sebagainya).


Untuk menyelidiki keperibadian ini dan untuk mengenal pasti perbezaan di antara mereka, penyelidikan harus memberi tumpuan kepada satu titik penting yang akan menjadi permulaan penyelidikan, dan hal ini menjadi jelas dalam soalan berikut:

Adakah riwayat-riwayat tersebut menggunakan simbol-simbol merujuk kepada beberapa peristiwa dan keperibadian, atau penyampaiannya mudah difahami dan tiada kesamaran??

Untuk menjawab soalan ini, kita mesti melihat kepada butiran-butirannya dan tidak ada cara lain untuk menjawabnya. Kerana butiran-butiran dalam proses kezuhuran amat luas dan rencam disebabkan ia adalah khusus kepada peringkat masa dan sejarah hebat dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa dan perselisihan besar yang akan mengubah wajah kemanusiaan, dan peristiwa-peristiwa ini tidak dikhususkan pada tempat tertentu, tetapi di seluruh dunia. Tambahan pula penentu kepada kejayaan rancangan bagi kezuhuran itu diperolehi dari sebab-sebab yang ghaib dan ketuhanan dan untuk mengetahui rahsia-rahsia sepenuhnya adalah sesuatu yang mustahil. ..

Jadi pengetahuan semua pembolehubah dan percanggahan yang mungkin membayangkan bahawa ia menemani butiran kezuhuran adalah mustahil juga. Kerana manusia biasa tidak mengetahui pengetahuan Ahl Al-Bait (as), oleh itu jadilah perbincangkn butir-butir yang dimaksudkannya hanyalah secara umum dan di sekitar pemahaman yang sahih dari riwayat-riwayat tersebut. Tidak seharusnya ada percanggahan pada riwayat-riwayat lain dan sevovok dengan kefahaman riwayat-riwayat lain.
Dan hendaklah menjadikan riwayat-riwayat yang mugkam (jelas) iaitu pemahaman yang jelas mengikut kaidah
untuk pergi kepada pemahaman riwayat-riwayat yang lain yang mutasyabihat (samar) untuk dimuhkamkan (menjadi jelas) .. Kami akan memilih sebahagian pembicaraan yang menzahirkan pengertian pendua dan tidak boleh dalam apa jua keadaan dianggap ia bermaksud sebagai satu makna untuk membuktikan bahawa riwayat-riwayat mempunyai pedekatan simbolik (perlambangan) sebagai petunjuk secara tidak langsung dan tanpa sebarang keraguan ...

Apabila pemahaman kita mengenai riwayat-riwayat hanya pada zahir, anda tidak akan dapat memahami sesuatu, bahkan akan membawa kepada penolakan sebahagian besar riwayat-riwayat kezuhuran jika tidak dibawakan kesemuanya, selaras dengan peraturan yang berkuat kuasa sebagai asas (jika riwayat-riwayat bercanggah ia akan digugurkan), Maknanya adalah riwayat-riwayatnya ditolak, begitu juga terdapat jalan keluar untuk memahami yang diambil dari apa yang meletakkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) melalui bantahannya terhadap orang-orang Islam bahawa dia adalah Al-Yamani dan Mahdi pertama, dan penjelasan yang disertakan untuk mengesahkannya, ada terlalu banyak, untuk memahamkan ia adalah suatu kepentingan bukannya maklumat sebagai petunjuk, seperti Al-Yamani, Al-Khurasani Al-Shaihah, Al-Dajjal dan lain-lain; Jadi ia diambil dari riwayat-riwayat itu jika ia secucuj dengan Al-Quran dan Al-Sunnah.


Pemahaman umum lebih utama dari meninggalkannya.. Ini juga merupakan kesepakatan umum (himpunan riwayat-riwayat adalah lebih baik daripada menggugurkannya), apatah lagi ada peringatan mengenai penolakan riwayat-riwayat:

عن أبي جعفر (ع) : ( أما والله إن أحب أصحابي إلي أورعهم وأكتمهم لحديثنا، وأن أسوأهم عندي حالاً وأمقتهم إلي الذي إذا سمع الحديث ينسب إلينا ويروى عنا فلم يعقله ولم يقبله قلبه إشمأز منه وجحده وكفَّر بمن دان به وهو لا يدري لعل الحديث من عندنا خرج وإلينا أسند فيكون بذلك خارج عن ولايتنا)[1]

Dari Abu Jafar (as): (Demi Allah, mereka yang paling buruk perlakuannya di sisiku dan paling dibenci adalah mereka yang apabila mendengar sesuatu hadits yang dinisbahkan kepada kami dan diriwayatkan daripada kami yang tidak bersesuaian dengan akalnya, maka dibencinya, ditentangnya dan mengkafirkan mereka yang berpegang dengannya. Sedangkan dia tidak mengetahui bahawa hadits itu memang dikeluarkan dari sisi kami dan disandarkan kepada kami, maka dengan demikian dia telah terkeluar dari wilayah kami.) [1]

عن سفيان بن السمط، قال: قلت لأبي عبدالله (ع) (جعلت فداك، يأتينا الرجل من قبلكم يُعرف بالكذب فيحدث بالحديث فنستبشعه، فقال أبو عبدالله (ع): يقول لك أني قلت الليل أنه نهار والنهار أنه ليل؟ قلت لا، قال (ع) : فإن قال لك هذا إني قلته فلا تكّذب به فإنك إنا تكذبني)

Dari Sufian bin Al-Simath katanya: Aku berkata kepada Abi Abdillah (as) (Semoga aku menjadi tebusan tuan, kami didatangi seorang lelaki yang dikenali dengan berdusta, lalu berbicara tentang suatu hadits, maka kami menganggapnya sebagai jelik. Maka berkata Abu Abdillah (as): Dia berkata kepada kamu bahawa aku berkata sesungguhnya malam itu adalah siang dan siang adalah malam? Aku berkata: Tidak. Berkata (as): Jika dia telah berkata sebegini kepada kamu  bahawa aku telah katakannya, maka janganlah kamu mendustakannya dan sesungguhnya kamu seolah-olah sedang mendustakan aku) [2]

Di dalam hadits, beliau (as) berkata:

"Bukankah aku telah menceritakan kepada kamu?" Aku berkata, "Ya.” Dan beliau (as) berkata, "Maka adakah dikatakan sesungguhnya malam itu adalah siang dan siang adalah malam." Aku berkata: tidak. Beliau berkata: maka kembalikanlah ia kepada kami, maka (dikhuatiri) jika kamu mendustakannya, kamu mendustakan kami) [3]

عن أبي  عبد الله (ع) :(لا تكذبوا الحديث أتاكم به مرجئ ولا قدري ولا خارجي نسبه إلينا، فإنكم لا تدرون لعله شيء من الحق فتكذبون الله عز وجل فوق عرشه)

Dari Abi Abdillah (as) katanya: "Jangan kalian dustakan hadits apabila datang kepada kalian seorang Murji’, Qadari, dan Haruji yang menisbahkannya kepada kami. Itu karena kalian tidak mengetahui barangkali hadits itu termasuk kebenaran sehingga (ketika kalian mendustakannya) kalian mendustakan Allah di atas ‘Arasy-Nya”) [4]

Dan untuk menjalankan penyelidikan mengikut pendekatan ini, yang diseru oleh Ahl Al-Bait (as), kita akan mengikuti dan menumpukan pada keperibadian penyedia peringkat pertama dan apa yang meliputinya dari tersembunyi dan simbolik (perlambangan) dalam menyampaikan dan dalam  bentuk yang disahkan dan tentunya tidak menerima keraguan melalui beberapa paksi:

Paksi pertama: Nama dan gelaran.
Paksi Kedua: Sifat-sifat.
Paksi Ketiga: Keterangan proses kezuhuran.


------------------------              
[1] Bihar Al-Anwar: J 65 hal 176..
[2] Mukhtashar Bashair Al-Darajat hal 76
[3] Mukhtashar Bashair Al-Darajat hal 77
[4] Mukhtashar Bashair Al-Darajat hal 77




Tiada ulasan: