Rabu, 15 November 2017

Bab I: Paksi Kedua: Sifat-sifat



Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur



Bab I: Paksi Kedua: Sifat-sifat

Disampaikan terlalu banyak riwayat-riwayat yang menyebut sifat-sifat pada tubuh badan Imam Mahdi (as), Perkara yang kita boleh ambil daripada paksi ini berhubung dengan penyelidikan kami adalah untuk menyatakan sifat-sifat yang bercanggah dalam riwayat-riwayat, ini bukan satu kesilapan dan penyelewengan jika kita tahu bahawa riwayat-riwayat itu salinannya ditulis pada tingkatan pertama di sisi Syiah, Isi kandungan seperti ini telah diulang pada banyak riwayat yang menarik .

Adalah memadai bagi mereka yang tidak berminat dengan kitab-kitab dan sumber-sumber supaya membuka lembaran baru Ensiklopedia Imam Mahdi (as) oleh Al-Syed Al-Syahid Muhammad Shadiq Al-Sadr, (rahimahu Allah) untuk melihatnya, beliau telah membawakan dalam menunjukkan kajian beliau dalam kitabnya sifat-sifat formal dan fizikal (Al-Shifat Al-Syakliyah Wal-Jismiyah) hal 357 J 3. Terdapat sangat banyak riwayat-riwayat, dan ia dibahagikan kepada dua bahagian:.
 -
Bahagian I: Riwayat-riwayat mengenai Usia

Mungkin catatan riwayat-riwayat yang menyentuh untuk menggambarkan usia Imam Mahdi (as) ketika kezuhuran juga boleh dibahagi tiga kategori, kategori yang menyentuh panjang usia yang melibatkan riwayat-riwayat yang terbukti khas bagi Imam (as), dan riwayat-riwayat ini mungkin dinilai melibatkan riwayat-riwayat mutasyabihat (samar), dan untuk memastikannya memerlukan penelitian khas dan merujukkan kepada Al-Maksum lebih baik daripada membuat keputusan mengenainya, adapun riwayat-riwayat yang lain yang kukuh sanadnya dan sah dalam memahaminya, Insya Allah, akan dibahagikan kepada dua bahagian: -

Kategori pertama: riwayat-riwayat yang menghadkan umur hampir empat puluh tahun:

عن الرضا (ع): ( ... علامته ( يعني القائم ) ان يكون شيخ السن شاب المنظر، حتى ان الناظر اليه ليحسبه ابن اربعين سنة او دونها، وان علامته لا يهرم بمرور الايام والليالي حتى يأتيه الاجل )


Dari Al-Redha (as): (...tanda-tandanya (Al-Qaim) ia adalah sebagai seorang lelaki tua yang muda pada pandangan, sehingga sesiapa yang melihatnya akan mengira ia berumur empat puluh tahun, atau kurang daripadanya, dan tanda-tandanya tidak menjadi tua dengan berlalunya hari-hari siang dan malam sehingga sampai ajalnya) [31]
                                  
عن رسول الله (ص) :ـ ((المهدي من ولدي ابن اربعين سنة ...))

Dari Rasul Allah (S): ((Al-Mahdi dari anakku berumur empat puluh tahun ...)) [32]

Dari Abi Ja’far (as): ((bukankah pemilik urusan ini diperkenankan berumur empat puluh ...) [33]

عن الحسن المجتبى (ع) : ( التاسع من ولد أخي الحسين إبن سيدة الإماء، يطيل الله عمره في غيبته ثم يظهره الله بقدرته في صورة شاب دون الأربعين سنة ... ). [34]

Dari Al-Hasan Al-Mujtaba (as): (Yang kesembilan dari anak kepada saudaraku Al-Husein, anak seorang hamba perempuan, Allah memanjangkan umurnya semasa keghaibannya dan kemudian Allah menzuhurkannya sebagai seorang pemuda berumur kurang dari empat puluh tahun...). [34]

Semua riwayat-riwayat ini memberikan nilai terhad usia Imam Mahdi (as) ketika kezuhuran iaitu yang hampir dengan empat puluh tahun, seperti yang dijelaskan dari kata-kata Al-Redha (as): (sehingga sesiapa yang melihatnya akan mengira ia berumur empat puluh tahun, atau kurang daripadanya) digambarkan di sini (berumur empat puluh tahun, atau kurang daripadanya) Kurang dari setengah dekad, iaitu sekurang-kurangnya berumur 35 tahun, kerana dalam keadaan ini tidak boleh digambarkan sebagai seorang yang berumur empat puluh atau kurang daripadanya, tetapi di antara tiga puluh dan empat puluh tahun, walaupun telah diturunkan angkanya iaitu di bawah tiga puluh lima adalah lebih sesuai digambarkan sebagai berumur tiga puluh atau lebih sedikit. Iaitu ia membawa kita kepada menganggap bahawa yang dimaksudkan pada tempoh umur kezuhuran Imam (as) mendekati empat puluh tahun, Sekiranya ia kurang daripada itu, ia akan sukar dipercayai dan disifatkan antara tiga puluh dan empat puluh, suatu jarak yang sangat kecil supaya ia boleh memikirkannya semasa kezuhuran Imam, dan menganggapnya sebagai sampingan yang dapat digunakan dalam mengenal Imam seorang yang berumur empat puluh sahaja, tetapi jika ia kurang daripada itu, ia tidak memeranjatkan melainkan hanya kekeliruan orang-orang yang melihatnya jika tidak ia menunjukkan suatu tempoh umur tertentu, dan ini membuatkan kata-kata untuk tanda-tabda itu adalah apa yang berlaku dikemukakan sebaliknya, Jika difikirkan pada tanda-tanda itu tidak ada manfaat sama sekali?! .

Kategori kedua: riwayat-riwayat yang menentukan umurnya tiga puluh tahun atau lebih;

Dari apa yang ditulis oleh Al-Syed Al-Syahid Muhammad Shadiq Al-Sadr juga dalam Ensiklopedia (Al-Mausu3ah) J 3 hal 359:

Ali bin Abi Talib (as) dalam hadits mengenai Al-Mahdi (as) katanya:

(يبعث وهو ما بين الثلاثين الى الاربعين)

(akan diutus seseorang yang berumur antara tiga puluh ke empat puluh tahun)

Dari Abi Abdillah (as)

(لو قد قام القائم لأنكره الناس،لأنه يرجع إليهم شابا موفقا)

(jika telah bangkit Al-Qaim, ia akan ditolak oleh manusia, kerana pada mereka dia seorang yang lelaki muda)

Dan dia (as) berkata: (Bahawa termasuk musibah yang paling besar adalah keluarnya kepada mereka pemilik mereka seorang pemuda yang mereka anggap dia seorang lelaki tua)

Dari Abi Abdullah Ja’far bin Muhammad (as)

(ويظهر في صورة شاب موفق ابن اثني وثلاثين سنة حتى يرجع عنه طائفة من الناس)

(dan muncul sebagai seorang pemuda yang berjaya berumur tiga puluh dua tahun sehingga berundur  daripadanya sekumpulan manusia)


---------------------------------
[31] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 285.
[32] Mausu3ah Al-Syed Al-Sadr J 3 hal 359
[33] Sama seperti sumber sebelumnya
[34] Sama seperti sumber sebelumnya


Dalam kategori ini dari riwayat-riwayat terdapat dua sifat yang berbeza dengan kategori pertama:

Sifat Pertama: Riwayat-riwayat yang disifatkan pada kategori kedua dengan dihadkan tempoh umur yang disifatkan kepada Imam Mahdi (as) semasa kezuhuran berbeza sekali daripada tempoh itu, Ia merupakan pada tiga puluhan dengan tambahan ke pertengahan dekad, walaupun kita bawakan alasan (perdebatan) dan memberikan riwayat-riwayat kedua-dua kategori yang satu pengertian satu atau satu pengesahan untuk memungkinkan keadaan riwayat-riwayat yang mensifatkan Imam (as) antara tiga puluh dan empat puluh tahun dan mustahil di sisi lain, disesuaikan riwayat-riwayat yang digambarkan dengan tiga puluh atau tiga puluh dua tahun dengan yang digambarkan sebagai seorang yang berumur empat puluh tahun. Ia pada satu peribadi adalah mustahil, Maka seorang yang berumur empat puluh mudah dibezakan dengan orang yang berumur tiga puluh kerana jarak usia yang besar antara mereka, iaitu tidak mungkin sama sekali diberikan kedua-dua sifat itu pada satu orang. Oleh itu, kategori ini merujuk kepada Mahdi Pertama (as) dan bukan Imam Mahdi (as) sebagai gabungan semasa kezuhuran, kerana ia zahir membuat persediaan sebelum bapanya Imam Mahdi (as) dan ianya selaras pada kenyataannya bagi umur ketika zahirnya Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) pada awal seruan dakwahnya dan berlangsung lama atas seruan dakwah Al-Yamani (as) seperti dalam riwayat-riwayat (Sila lihat Perbincangan Al-Yamani hujjah Allah), maka tidak menghairankan bahawa gambaran kezuhurannya memanjang yang bermula dari umur tiga puluh dan sehingga pertengahan dekad itu, dan mungkin juga empat puluh sejajar dengan peringkat kezuhuran yang bermula dengan seruan dakwah secara rahsia dan kemudian terbuka, kemudiannya mengisytiharkan (mengajak) Perdebatan dengan ulama, kemudian turun menemui masyarakat dan akhirnya menghunus pedang. dan yang berikutnya banyak peringkat penyelesaian, peringkat ini memerlukan kerja selama bertahun-tahun, ia adalah satu revolusi yang besar, revolusi sebelum berhadapan dengan penzalim penindas, ia adalah revolusi terhadap diri dan Al-Ana (keakuan). Jadi, ia mengambil masa bertahun-tahun untuk dipersiapkan ..


Sifat Kedua: riwayat-riwayat yang disifatkan pada kategori kedua dengan sifat yang lain tidak membincangkan perkara dalam riwayat-riwayat kategori pertama yang menggambarkan ia akan ditolak oleh manusia, kerana pada mereka dia orang muda yang berjaya dan mereka menafikannya kerana itu, mereka mengira dia seorang lelaki tua ke tahap di mana Imam Al-Shadiq (as) menerangkan keadaan ini (musibah yang paling besar.)

Persoalannya ialah: Adakah orang-orang Syi'ah tidak percaya bahawa Imam (as) jika dia zuhur akan kelihatan muda? Sesungguhnya, asal-usul akidah Syiah bahawa Imam Mahdi (as) masih hidup sejak keghaiban beliau, dan dia tidak menjadi tua dan tidak akan mati sehingga Allah menzahirkan perintahNya, dan inilah yang ditulis oleh para penyelidik, cendekiawan agama dan ulama ummah, dan sebulat suara menyeetujuinya, tidak kira bangsa, negara atau penduduknya, kecuali golongan sunnah, Bagi orang-orang yang menyimpang dengan konsep Syiah ini, mereka telah menyimpang dari Al-Tasyaiyu’ (Syiah) dan tidak boleh dianggap di kalangan Syiah, mereka berada dalam masalah yang tidak berasaskan sumber untuk memahami riwayat ini untuk diterapkan di lapangan, jika perkara-perkara mutad ini mereka mendakwanya akan menjadi golongan ke atas apa yang mereka sifatkan.dan golongan ini wajib beriman dengan Imam Mahdi (as) dan keghaibannya serta menantikan kezuhurannya, iaitu yang mempercayainya adalah golongan Syiah, dan apabila terlaksana kezuhurannya, mereka berpaling dari menolongnya kerana mereka tidak berjaya untuk mengenalinya pada asalnya, dan alasannya sebagaimana yang digambarkan dalam riwayat mereka menjangkakan ia adalah urusan orang tua lalu mereka mengingkarinya. ..

Oleh sebab itu, sebab kemurtadan ini jelas, karena manusia tidak menjangkakan hakikat kedatangan imam sebagai orang muda ketika kezuhurannya, karena itu telah ditetapkan dalam akidah Syiah, mengapa pula berlakunya kemurtadan ini.

Ini tidak akan berlaku jika kita mengambil kira seruan dakwah Al-Yamani, yang mewakili Al-Imam (as), yang merupakan duta Imam (as) kepada manusia. Dia adalah orang yang menyeru manusia kepada Imam Mahdi (as). Maka manusia mengingkarinya dan tidak menerimanya kerana mereka membayangkan urusan ini akan ditangani oleh seorang tua. Al-Syeikh ini yang dimaksudkan dalam riwayat itu adalah tempat rujuk agama (Al-Marji3 Al-Dini), mereka adalah para syeikh tua umurnya dan orang tua biasanya tidak menerima panduan melainkan dari mereka sahaja dan tidak taat melainkan arahan mereka adalah timbalan Imam Mahdi (as) (seperti yang mereka dakwakan), ia tidak akan dijadi dalil bagi Imam Mahdi (as) selain mereka, jika datang seorang pemuda menyeru manusia kepada Imam Mahdi (as) apakah mereka menolaknya pada masa itu kerana kepimpinan membuta tuli kepada ulama, dan dengan itu riwayat ini tercapai (benar) dan diterapkan kesemua tempat dan banyak riwayat-riwayat yang mengesahkan bahawa Imam Mahdi (as) menghubungi ummah pada permulaan penampilan kezuhurannya melalui satu peribadi ..

Dari Abi Abdillah (as):

( إن لصاحب هذا الأمر غيبتين أحداهما تطول، حتى يقول بعضهم مات ويقول بعضهم ذهب، حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا نفر يسير، ولا يطلع على موضعه أحد من ولده ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره )

(Pemilik Urusan ini, (Shohib Al-Amr) akan mempunyai dua keghaiban, salah satu darinya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan mengatakan dia telah mati, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang tinggal daripada sahabat-sahabatnya melainkan beberapa orang. Dan tiada seorang pun yang mengetahui urusannya hatta anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula yang akan menggantikannya.) [35]

Dari Imam Abi Ja’far (as):

(يكون لصاحب هذا الأمر غيبة في بعض الشعاب ثم أومأ بيده إلى ناحية ذي طوى حتى إذا كان قبل خروجه بليلتين إنتهى المولى الذي يكون بين يديه يلقى بعض أصحابه فيقول: كم انتم هاهنا؟ فيقولون: نحو من أربعين رجلاً، فيقول كيف انتم لو قد رأيتم صاحبكم؟ فيقولون: والله لو يأوي بنا الجبال لآويناها .....)

(Pemilik Urusan ini akan mengalami keghaiban pada sebahagian laluan tersebut” dan dia menunjuk dengan tangannya ke arah Zhi Thawa. “Sehingga sebelum kemunculannya, Maula yang ada bersamanya akan tampil lalu dia menemui sebahagian sahabat-sahabatnya dan bertanya: ‘Berapa ramai kamu di sana?’ Mereka menjawab: ‘Kami empat puluh orang.’ Kemudian dia bertanya: ‘Apa yang akan kamu lakukan jika kamu melihat Shahib kamu (Shahib bagi Urusan ini)’. Mereka menjawab: ‘Demi Allah, jika dia pergi dari sini dan berlindung di mana-mana gunung, kami juga akan berada bersamanya....’)[36]

Dan dari Abi Ja’far (as):


(وليس في الرايات راية أهدى من راية اليماني، هي راية هدى، لأنه يدعو إلى صاحبكم، فإذا خرج اليماني حَرُم بيع السلاح على الناس وكل مسلم، وإذا خرج اليماني فانهض إليه، فإن رايته راية هدى، ولا يحل لمسلم أن يلتوي عليه، فمن فعل ذلك فهو من أهل النار، لأنه يدعو إلى الحق والى صراط مستقيم ...)

“Tiada panji-panji sebagai panji  petunjuk selain daripada panji Al-Yamani, panjinya adalah panji petunjuk (hidayah), kerana dia mengajak kepada pemilik kamu (Imam Al Mahdi (as). apabila keluar Al-Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke atas orang ramai dan setiap muslim. Dan apabila keluar Al-Yamani, maka pergilah kepadanya kerana panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan bagi muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian adalah dari kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang lurus..”) [37]
                              
Dari riwayat-riwayat ini kita sampai kepada kesimpulan bahawa kategori kedua tidak dimaksudkan kepada Imam Mahdi (as), tetapi dimaksudkan, yang menunjukkan Imam (as), dan apabila ia berada dalam urusan orang muda, maka ia akan menjadi musibah yang diucapkan oleh Imam Al-Shadiq (as) dan tidak seorang pun percaya kepadanya, mereka mengharapkan urusan itu ada pada salah seorang syeikh yang sedang duduk di dalam Hauzah (pusat-pusat pengajian), bukan pada seorang lelaki asalnya yang tidak aktif!!!.

------------------------------------
[35] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 152.
[36] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 342..
 [37] Ghaibah Al-Nu3mani hal
264.

Bahagian II: riwayat-riwayat sifat-sifat Jasmani Imam (as)

1. Warna kulit

Ada banyak riwayat-riwayat yang saling berkaitan antara satu sama lain dan ada yang bercanggah pada sebahagian sifat-sifat, sebagai contoh, disebutkan sebahagian percanggahan yang tidak boleh diabaikan:

Dari Rasulullah (S):

(Al-Mahdi, adalah seorang lelaki dari anak keturunanku, wajahnya bak bintang berkilau, warna (kulitnya) warna orang Arab. dari (bentuk) badanmya seperti Bani Israel) [38]

Dari Nabi (S) bersabda:

(انه رجل من ولدي، كأنه من رجال بني إسرائيل، يخرج عن جهد من أمتي وبلاء، عربي اللون، ابن أربعين سنة، كأنه وجه كوكب دري، يملأ الأرض عدلاً كما مُلئت ظلماً وجوراً، يملك ..... )

Dia adalah seorang lelaki dari anak keturunanku, ia seperti lelaki Bani Israel, dia akan keluar berjihad bersama umatku dan bencana itu, warna kulitnya seperti orang Arab, dia berusia empat puluh tahun, wajahnya seakan-akan bintang bercahaya seperti mutiara, yang akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan, dia memerintah. ...) [39]

Warna yang dimaksudkan di sini adalah coklat (sawo matang) seperti yang dijelaskan Al-Syed Al-Sadr dalam Al-Mausu3ah J 3 hal 265, dan sebahagiam riwayat menerangkan secara jelas di mana Imam Al-Shadiq (as) menyifatkan Al-Qaim dengan mengatakan: (berkulit coklat, dengan kecoklatannya yang kekuningan kerana berjaga malam) [40]

Sementara di sisi yang lain ada riwayat-riwayat:

Dari Amirul Mukminin (as): (Akan keluar seorang lelaki dari anak keturunanku pada akhir zaman berkulit putih kemerahan
mempunyai perut yang luas (besar), paha yang lebar ....) [41]

Dalam satu khabar lain disifatkan oleh Imam Al-Shadiq (as) katanya: (dahinys jelas, wajahnya putih, matanya bercahaya, tapak tangannya terasa tebal, lututnya melengkung) [42]

riwayat-riwayat ini dan riwayat-riwayat lain menjelaskan bahawa ia berkulit putih bukannya coklat.

-----------------------------
[38] Bihar Al-Anwar J 51 hal 65
[39] Al-Malahim Ws Al-Fitan oleh Ibn Al-Thawus hal 141.
[40] Ilzam Wa Al- Nashib: J 1 hal 420.
[41] I3lam Al-Wari, hal 465.
[42] Ilzam Wa Al- Nashib: J 1 hal 420



2. Kedua-dua paha

Dari Amirul Mukminin (as): (Ia adalah seorang lelaki berdahi bersih (jelas), hidungnya mancung, perutnya besar, kedua pahanya kecil, paha kanannya tahi lalat) [43], dan erti kedua pahanya kecil dan adalah kurang besar dikeluarkan paha yang bercanggah dengan hadits sebelumnya, yang ia menerangkan sebagai paha lebar.


3. Kening

Ali bin Ibrahim Mahziyar dalam menyifat Al-Mahdi (as), berkata (...... sampai dahi, kedua keningnya halus memanjang (lebar) ke pangkal hidung, pipinya rata .....) [44]

Dua keningnya halus (kening yang halus melebar)) Lebat yang tak sama ((iaitu, keningnya cukup lebar tetapi tidak bersambung))


Bagi riwayat-riwayat yang bertentangan dengannya, mengatakan Dua kening yang tinggi:

Dari Abi Jaafar Al-Baqir (as): (... yangcenderung kemerahan kedua matanya yang cengkung, kening tinggi, bahunya luas (dada bidang), kepalanya berkelemumur, dan mukanya ada bekas tanda, ada pertalian dengan Musa) [45]


Al-Syed Al-Sadr berkata pada kedua-dua riwayat ini dan membincangkan percanggahan yang terbit pada sifat kedua-dua kening dalam Al-Mausu3ah J 3 hal 366 apabila beliau berkata: Maksud (kedua keningnya halus memanjang (lebar)) dikatakan halus keningnya lebat dan lebar. manakala sifat lain (tinggi kedua keningnya), yang bermaksud bahawa keningnya lebar dan jarak yang membawa percanggahan..


4. Ciri-ciri mata

Lihat sifat-sifatnya (as) bahawa matanya besar, dan dalam riwayat-riwayat pada sifat No. 3 (kening) matanya cengkung, yang bermakna bahawa ia tidak besar.

5 Tanda pada muka

Rasulullah (S) bersabda: (....Wajahnya bagai bintang berkilau, di pipi kanannya terdapat tahi lalat hitam, ia mengenakan dua helai kain katun (Quthwanatan). ....) [46], bahawa tanda mukanya di pipi- kanannya, terdapat tahi lalat hitam pada sifat No. 3 (kening) mukanya ada bekas tanda, dan ini jelas berbeza ((....dan mukanya ada bekas tanda, ada pertalian dengan Musa)).
                                      
---------------------------------
[43] Bihar Al-Anwar: J 51 hal 131..
[44] Al-Kharaij Wa Al-Jaraih J 2 hal  787
[45] Ghaibah Al-Nu3mani
hal 215.
[46] Bihar Al-Anwar: J 15 hal  96.



Hasil Paksi Kedua

Percanggahan yang jelas dalam menggambarkan Imam (as) sewaktu kezuhuran pada umur dan perihal sifat-sifat jasmaninya todak diragukan lagi bahawa terdapat dua orang seperti yang dimaksudkan oleh riwayat-riwayat tersebut, ianya tidak boleh dikaitkan kepada hanya kepada seorang lelaki dan kedua-duanya telah disifatkan dalam semua riwayat-riwayat pada Al-Qaim atau Al-Mahdi atau Al-Imam dan ini menyaksikan bahawa orang yang dimaksudkan dalam riwayat-riwayat ini adalah Qaim Keluarga Muhammad juga, yang juga adalah Al-Mahdi dan juga seorang imam dalam urusan ini seperti yang saya katakan sebelum ini, dan ia adalah rahsia-rahsia dan simbolik yang diperlukan untuk menyelamatkan perlaksanaan kexuhuran...

Terdapat satu perkara yang penting yang saya ingin merujuknya dalam riwayat-riwayat sifat-sifat ini yang jika diambil riwayat yang di dalamnya ada sifat bertentangan bagi jenis sifat yang sama seperti warna, sebagai contoh, maka yang lain daripada sifat-sifat yang disebut dalam riwayat-riwayat ini menghadkan sifat-sifat daripada dua peribadi tersebut, dan mengumpulkan riwayat-riwayat lain yang mengandungi sifat-sifat tentang warna (kulit) untuk menjadikan riwayat-riwayat tersebut riwayat-riwayat yang dianggap sebagai sifat tertentu dalam riwayat-riwayat lain dan ini menjadikan semua riwayat yang khusus itu dengan sifat-sifat yang telah dikumpulkan dalam dua kumpulan dan sifat-sifat yang terkandung dalam salah satu daripada dua kumpulan riwayat-riwayat dan ia adalah sifat-sifat khusus untuk orang yang berbeza bahkan juga bercanggah dengan sifat-sifat orang yang dimaksudkan dalam kumpulan yang lain dengan penglibatan mereka dengan beberapa sifat, seperti ketinggian orang Israel, dan penyakit kelumumur dan lain-lain.

Jika terdapat keadaan yang bercanggah kami akan menunjukkan sifat-sifat dalam kumpulan yang satu, sebagai contoh sifat-sifat yang diberikan kepada Mahdi Pertama (as) dan disifatkan dengan tepat bahawa kulitnya coklat, seorang yang tinggi dan menerangkan ciri-ciri mukanya, kurus paha, iaitu dia tidak besar badannya tetapi terdapat satu sifat lain yang disebut oleh salah sebuah riwayat yang dia mempunyai perut yang besar pada hal ia antara sifat yang tidak setimpal diandaikan dengan sifat tubuh badan Mahdi Pertama (as) dan keadaan ini mungkin disebabkan oleh dua perkara: -

Pertama adalah beban pada simbol (perlambangn) untuk menghapuskan percanggahan secara zahir yang mengharuskan kita tergantung pada pada riwayat-riwayat ini.

Kedua: Perbezaan dalam sifat-sifat yang dalam kumpulan yang sama jika ia berlaku, ia boleh kembali kepada penyampai, mereka memindahkan riwayat-riwayat dari para Imam (as) dan dicatatkan atau disalin dalam pelbagai peringkat masa, jika terlalu banyak riwayat-riwayat tentang sifat-sifat dan para perawi tidak menyedari bahawa terdapat dua orang yang dimaksudkan dengan gelaran Al-Mahdi pada riwayat-riwayat itu maka kelalaian dan kesilapan mungkin akan berlaku kerana sifat yang terkandung dalam riwayat-riwayat itu adalah sama.

Maksudnya ia tidak memerlukan penelitian, jika berlaku tambahan salah satu sifat bagi riwayat ini kepada kepada sifat-sifat pada riwayat lain ia adalah khusus dimiliki oleh imam yang sama tidak berlaku pelanggaran atau penyelewengan dari sudut pandangan perawi, Wa Allahu A3lam.

Kesimpulan terakhir ialah percanggahan dalam sifat-sifat setiap kumpulan adalah sangat kecil sehingga ia tidak mengubah konsep umum yang kukuh dan jelas, iaitu, bahawa sifat-sifat itu dibahagikan kepada sifat-sifat dua orang lelaki dan bukannya seorang lelaki. Oleh itu, paksi kedua membuktikan perlunya simbol (perlambangn) dalam merujuk kepada persediaan (kezuhuran).




Tiada ulasan: