Binatang
Bumi dan Yang Muncul Di Timur
Bab I: Paksi Pertama: Nama Dan Gelaran.
Terdapat banyak riwayat-riwayat menyebut nama
Imam Mahdi (as) dan ini sebahagian daripadanya:
عَنْ أَبِي
عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: ( صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ لَا يُسَمِّيهِ بِاسْمِهِ إِلَّا
كَافِرٌ )
Dari Abi Abdillah (as)
berkata: (Tidaklah yang memberitahu nama Pemilik urusan ini, dengan namanya melainkan
ia kafir) [5]
Daud bin Qasim al-Jaafari berkata: Aku
mendengar Abu Al-Hasan Al-Askari (as) berkata:
(الْخَلَفُ
مِنْ بَعْدِي الْحَسَنُ فَكَيْفَ لَكُمْ بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِ الْخَلَفِ.
قُلْتُ، وَلِمَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ: لِأَنَّكُمْ لَا تَرَوْنَ
شَخْصَهُ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ ذِكْرُهُ بِاسْمِهِ. قُلْتُ كَيْفَ نَذْكُرُهُ؟
قَالَ: قُولُوا الْحُجَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ).
(Pengganti selepasku adalah
Al-Hassan, bagaimana kamu dengan pengganti selepas pengganti. Aku berkata, Bagi
apa yang dijadikan Allah sebagai tebusanmu. Beliau berkata: Oleh kerana kamu
tidak melihat peribadi itu dan tidak dihalalkan kamu menyebut namanya. Aku
katakan: Bagaimana kami menyebutnya?: Beliau berkata: Katakanlah Al-Hujjah dari
Aali Muhammad. [6]
Dan dari Ali bin Muhammad dari Abu Abdillah Al-Shalihi
berkata,
Aku bertanya Pemilik
kami selepas Abi Muhammad (as) Bahawa aku bertanya tentang nama dan tempatnya, Maka
keluarlah jawapan: (jika ditunjukkan nama mereka akan menyebarkannya, dan jika mereka tahu tempat mereka akan menunjuknya). [7]
Daru Abdullah bin Ja’far Al-Humairi, dari Muhammad
bin ‘Utsman Al-‘Umri, dalam satu percakapan sedungguhnys beliau berkata
kepadanya: Engkau melihat Pengganti? Dia menjawab: Ya demi Allah. Hingga dia
berkata: Aku bertanya, Apa namanya? Beliau berkata: diharamkan kepada kamu untuk
bertanya mengenainya, Aku sendiri tidak mengatakannya, ia tidak dihalal atau
diharamkan kepadaku tetapi hanya mengenainya (as) maka jika urusan kekuasaan
Aba Muhammad berlalu, ia tidak digantikan anaknya, Hingga dia berkata, dan jika
dinyatakan nama akan ada yang menuntut. Bertaqwalah kepada Allah dan berpegang
kepada hal itu). [8]
Diriwayatkan daripada Al-Shadeq (as) bahawa ketika
dikatakan kepadanya: Siapa Al-Mahdi dari anakmu yang mana? Dia berkata: (yang kelima
dari anak ketujuh, dihilangkan orangnya dari kamu dan kamu tidak boleh menamakannya)
[9]
Dari Al-Mudzafar bin Ja’far Al-‘Uluwi dari Ja’far
bin Muhammad bin Mas’ud dan Haidar bin Muhammad dari Muhammad bin Mas’ud, dari Adam
bin Mohammad Al-Balkhi, dari Ali Bin Al-Hussein Al-Daqqaq dan Ibrahim bin Muhammad,
katanya: kami mendengar Ali bin ‘Ashim Al-Kufi berkata, keluar pada perakuan Shohib
Al-Zaman (as): (Terkutuklah Terkutuklah orang yang memanggilku dalam perhimpunan
manusia)) [10]
Dan dari Muhammad bin Ahmad Al Sinani, dari
Muhammad bin Abi Abdillah dari Sahl bin Ziyad, dari Abdul ‘Azim Al-Hasani, dari
Muhammad bin Ali bin Musa (as) dalam menyebut Al- Qaim (as), beliau berkata: (Tersembunyi
kepada manusia kelahirannya, dan dihilangkan dari mereka peribadinya, Dan
dilarang atas mereka memanggil namanya, ia adalah nama Rasulullah (S) dan nama
panggilan baginda ... A;-Hadits) [11]
----------------------------
[5] Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 648.
[6] Al-Kafi: J 1 hal 328 h 12
[7] Al-Kafi: J 1 hal 328 h 2
[8] Al-Kafi: J 1 hal 328 h 1
[9] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 242.
[10] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243.
[11] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243.
Riwayat-riwayat tersebut mengharamkan dan
melarang dengan jelas dari menamakan Imam Mahdi (as), namun terdapat banyak riwayat-riwayat
dan doa-doa yang lain yang menyebut nama Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hassan (as)
pada banyak tempat, dan cukuplah disebutkan menyebut namanya dalam Wasiat
Rasulullah (S) .
Daripada Abi Abdillah (as), daripada
bapa-bapanya, daripada Amirul Mukminin Ali (as),
قال رسول
الله (ص). في الليلة التي كانت فيها وفاته لعلي (ع): (يا أبا الحسن أحضر صحيفة
ودواة، فأملى رسول الله (ص) وصيته حتى انتهى إلى هذا الموضع ،فقال: يا علي إنه
سيكون من بعدي إثنا عشر إماما ومن بعدهم إثنا عشر مهديا فأنت يا علي أول الإثني
عشر إمام، وساق الحديث إلى أن قال: وليسلمها الحسن إلى أبنه محمد المستحفظ
من آل محمد (ص) ....)
Telah berkata:
Rasulullah (S) telah bersabda kepada Ali di malam sebelum kewafatannya; (Wahai Aba
Al-Hassan bawakan lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah (S) memenuhi
wasiatnya sehinggalah ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Ali
sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas
orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama dari duabelas imam tersebut.
Dan hadis tersebut berterusan sehingga sampai kepada sabda, dan hendaklah Al-Hassan
menyerahkan kepada anaknya Muhammad Al Mustahfiz dari Aali Muhammad (S)....) [12]
Disebut nama Imam Mahdi, (as) dalam beberapa doa-doa
dan ziarah-ziarah, dalam kitab Mafatih Al-Jinan hal 795. Apa yang dibuat oleh Al-3alamah
Al-Majlisi (rahimahu Allah), (doa) kelapan dari himpunan (doa) ziarah-ziarah dalam
kitabnya (Tuhfah Al-Zair), katanya ziarah ini telah diriwayatkan oleh Al-Syed
Ibn Al-Thusi semasa doa ‘Arafah, dari Al-Shadiq (Shalawatu Allah 3alaihi) dan ziarah
mereka semua terutamanya di Arafah, berikut adalah (doa) ziarahnya:
((السلام
عليك يا رسول الله، السلام عليك يا نبي الله ... السلام عليك يا مولاي يا أمير
المؤمنين، ... السلام عليك يا فاطمة البتول، ... ( ثم يذكر السلام على الأئمة
جميعهم حتى يصل إلى .. السلام عليك يا أبا محمد الحسن بن علي، السلام عليك يا
مولاي يا أبا القاسم محمد بن الحسن صاحب الزمان صلى الله عليك وعلى عترتك الطاهرين
الطيبين ... ).
((Salam atasmu, Wahai
Rasulullah! Salam atasmu wahai Nabi Allah ... Salam atasmu, Ya Maulai, ya Amir
Al-Mukminin, ... Salam atasmu, wahai Fatimah Al-Batul. .. (kemudian itu
menyebut mengucapkan salam kepada semua imam sehingga ia sampai pada .. Salam
atasmu, Wahai Aba Muhammad Al-Hassan bin Ali, Salam atasmu, Ya Maulai, ya Aba Al-Qasim
Muhammad bin Al-Hassan, Shohib AL-Zaman, Selawat Allah atasmu dan atas ‘Itrah yang
disucikan lagi yang terbaik ...).
Al-Syeikh Majid Al-Zubaidi telah menyebut
dalam Kitab::. 500 Soal Jawab Haula Al-Mahdi (as), hal 14, dalam jawapan yang
ditunjukkan kepada soalan mengenai nama-nama, ungkapan-ungkapannya dan gelarannya
(as) beliau berkata: ((nama-nama dan ungkapannya (as) ada banyak, ia telah
disebut oleh Al-Syeikh Al-Marhum Tsiqah Al-Islam Al-Nuri (rahimahu Allah) dalam
Al-Najm Al-Tsaqib sebanyak seratus delapan puluh dua nama-nama baginya (as) dan
disebut sebahagian daripadanya: Baqiah Allah, Al-Hujjah, Al-Khalaf, Al-Khalaf
Al-Shalih, Al-Syarid, Al-Gharim, Al-Qaim, M H M D (م ح م د), Al-Mahdi, Al-Muntadzar, Maa’ Al-3ain, ...... .)).
Dan dari Al-Fadhil, dari Abi Abdillah (as): (...karena
sesungguhnya yang menriwayat-riwayatkan dan menunjukkannya kepada kami dan
menasabkan, memanggil dan menggelarkan kami dan memberi nama kepada kami adalah
oleh datuknya Rasulullah (S) dan nama panggilannya, supaya orang-orang mengatakan
apa yang kami kenalkan bagi namanya dan bukan nama gelarannya dan bukan nama
nasabnya:, Dan Allah membenarkan penjelasannya pada namanya dan nama gelarannya
dengan lidah-lidah mereka sehingga sebahagian mereka atas sebahagian yang lain memanggilnya
yang semuanya itu untuk memperbesarkan Al-Hujjah kepada mereka dan kemudian Allah
memenangkannya seperti yang dijanjikan oleh datuknya (S)...) [13]
-
Dan dari Muhammad bin Musa bin Al-Mutawakkil, dari
Abdullah bin Ja’far Al-Himyari, dari Muhammad bin Ibrahim Al-Kufi Bahawa Aba
Muhammad Al-Hasan bin Ali Al-‘Askari (as) telah menghantar sebahagian (daging) domba
betina yang disembelih untuk menamakannya dan berkata: (Ini dari aqiqah anakku
Muhammad). [14]
Dan darinya, dari Al-Himyari dari Muhammad bin
Ahmad Al-‘Alawi, dari Abi Ghanim Al-Khadim, katanya Anak kepada Abi Muhammad
(as) dilahirkan lalu dinamakan Muhammad dan mengizinkan sahabat-sahabatnya pada
hari ketiga dan berkata: (Ini adalah Pemilik kamu selepasku dan penggantiku
kepada kamu dan dia adalah Al-Qaim.) [15]
Dan dari Muhammad bin Muhammad bin 3ishnam,
dari Muhammad bin Ya’kub Al-Kulaini, dari 3allan Al-Razi, dari sebahagian sahabat-sahabat
kami, Sesungguhnya apabila hamil jariah Abi Muhammad (as), beliau berkata: (Akan
berbadan dua (hamil) seorang anak lelaki dan namanya adalah Muhammad dan dia
adalah Al-Qaim selepasku). [16]
Dari Abi Nadhrah, dari Abi Ja’far (as) dari
Jabir bin Abdullah dari Fatimah (as) bahawa terdapat bersamanya lembaran dari
mutiara di dalamnya terdapat nama-nama para Imam dari anak-anaknya lalu dia
membacanya hingga kepada kata: (Abu Al-Qasim Muhammad bin Al-Hasan Hujjah Allah
atas penciptaanNya, ibunya jariah yang bernama Narjis.) [17]
Dari Jabir, dari Abi Ja’far (as) dari Jabir
bin Abdullah (Sesungguhnya dilihat di hadapan Fatimah (as) papan (Lauh) yang
hampir cahayanya menutup mata padanya terdapat dua belas nama, dia berkata, lalu
aku bertanya, nama-nama siapakah mereka itu? Baginda menjawab: nama-nama para
washi: pertama dari mereka anak bapa saudaraku dan sebelas orang dari
anak-anakku dan yang terakhir dari mereka adalah Al-Qaim. Jabir berkata: Aku
melihat Muhammad Muhammad Muhammad pada tiga tempat dan Ali, Ali, Ali, Ali,
pada empat tempat). [18]
--------------------------------
[12] Ghaibah Al Thusi hal 107
[13] Bihar Al-Anwar: J 53 hal 3.
[14] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243. H 15.
[15] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243. H 16.
[16] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243. H 17.
[17] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243. H 18.
[18] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 243. Dan
diriwayatkan juga di dalam 3uyun Al-Akhbar.
Dari Al-Mufadhdhal bin ‘Umar, dia berkata: Aku
masuk bertemu Al-Shadiq (as), lalu aku berkata: Kalaulah diamanahkan kepada
kami Pengganti selepas tuan. Beliau berkata: (Imam selepasku anakku Musa dan Pengganti
yang diharapkan lagi ditunggu adalah Muhammad bin Al-Hasan bin Ali bin Muhammad
bin Ali bin Musa) [19]
Dan diriwayatkan dari Ibn Babawaih, dari Muhammad
bin Ibrahim bin Ishaq Al-Thalaqani, dari Abi Ali Muhammad bin Hammam dari
Muhammad bin ‘Utsman Al-‘Amri daripada bapanya, dari Abi Muhammad Al-Hasan bin
Ali (as) dalam khabar yang diriwayatkan dari bapa-bapanya (as) (bahawa bumi tidak
akan kosong tanpa Hujjah bagi Allah terhadap makhluk ciptaanNya dan bahawa sesiapa
yang mati dan tidak mengenal Imam Zamannya matinya adalah mati jahiliyah, lalu beliau
berkata: ini adalah hak dan haknya terang seperti siang hari, Lalu ada yang
bertanya: Wahai anak Rasulullah! Siapakah Al-Hujjah dan Imam selepas engkau?
Beliau berkata: Anakku Muhammad adalah imam dan Al-Hujjah selepasku, sesiapa
yang mati dan tidak mengenalnya matinya adalah mati jahiliyah)) [20]
Riwayat-riwayat ini dan riwayat-riwayat lain menjelaskan
nama Imam Mahdi (as) Muhammad bin Al-Hasan. Ia menimbulkan tanda tanya tentang
sebab di sebalik kenyataan itu dilarang di tempat lain. kita katakan bahawa
larangan itu dijelaskan adalah untuk melindungi Al-Imam daripada taghut penzalim
daripada Bani Al-Abbas dan lain-lain, dan dia adalah terhad kepada tempoh
tertentu sehingga apabila cukup masa untuk melupakan tokoh imam atau menghilangkannya
dari ingatan,
Dan dengan itu berakhirlah usaha yang
dikuatkuasakan oleh taghut penzalim.. kita perlu untuk memperakui penolakan riwayat-riwayat
ini menghilangkan larangan (yang disahkan oleh banyak riwayat-riwayat) pada menyatakan
nama bagi Imam Mahdi (as),
Dan jika riwayat-riwayat yang membatalkan
larangan itu banyak dari riwayat-riwayat yang menjelaskan, apakah makna
riwayat-riwayat yang menentukan tempoh larangan sehingga kezuhuran dan tidak
membenarkan dijelaskan (nama) semasa tempoh keghaiban. dan dengan itu kita tepu
(dipenuhi) dengan pengumuman yang bercanggahan dengan nama di sepanjang tempoh keghaiban
yang tiada siapa boleh menafikannya.
Riwayat-riwayat berikut ini menghadkan penjelasan
(nama) hanya pada masa kezuhuran sahaja:
Dari Abi Ja’far (as): (Umar Bin Al-Khathab bertanya
Amirul Mukminin (as), beliau berkata: Khabarkan padaku mengenai Al-Mahdi apa
namanya Ia (as) berkata:
أما إسمه فإن
حبيبي عهد إلي أن لا أحدث به حتى يبعثه الله)
Adapun mengenai
namanya, kekasihku amanahkan padaku supaya aku tidak menyebutnya sehingga Allah
mengutusnya) [21]
Ia bermaksud bahawa Namanya akan muncul dan
boleh diucapkan selepas dia diutus, dan tidak dibenarkan sebelum diutus untuk mengumumkan
mengenai dirinya.
-------------------------------------
[19] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 246. H 22.
[20] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 246 h 23.
[21] Bihar Al-Anwar: J 51 hal 36.
Daud bin Al-Qasim Al-Ja’fari dari Abi Ja’far (as)
dalam satu hadits Al-Khadhir (as), Bahawa beliau berkata: (dan aku bersaksi
kepada seorang lelaki dari anak Al-Hassan yang tidak dinamakan dan tidak ada
nama gelaran sehingga zahir urusannya, Dia akan memenuhi dengan keadilan sebagaimana
(sebelumnya)i ia dipenuhi dengan penindasan, Bahawa dia adalah Al-Qaim dengan
urusan Al-Hassan bin Ali (as).) [22]
Dan dari Abi Jafar (as), beliau berkata :(dan
aku bersaksi kepada seorang lelaki dari anak Al-Hassan, ia tidak dinamakan dan
tidak ada nama gelaran sehingga zahir urusannya, Dia akan memenuhi dengan
keadilan sebagaimana (sebelumnya) ia telah dipenuhi dengan penindasan...) [23]
Ini adalah untuk menekankan bahawa ia tidak
dinamakan dan tidak ada nama gelaran sehingga zahir urusannya, membawa kita
kembali kepada soalan yang sama: Apakah Imam Mahdi (as) sekarang dan sebelum
ini tidak dinamakan dan tidak ada nama gelaran?
Tiada jalan keluar dari halangan ini dan tidak
ada penentu bagi riwayat-riwayat mutasyabihat (samar) melainkan
memperimbangkan yang dimaksudkan dengan Al-Qaim dalam riwayat-riwayat itu ada
dua orang, bukan seorang, yang pertama adalah yang dicegah menyatakan namanya
dalam tempoh parah yang berbahaya semasa keghaiban kecil, dan mungkin pada permulaan
keghaiban besar, kemudian larangan ini dibubarkan secara beransur-ansur atau
diberi kelonggaran
:
Dari Ali bin ‘Asim Al-Kufi berkata, keluar
untuk perakuan Shohib Al-Zaman (as) ((Terkutuklah. Terkutuklah orang yang
memanggilku dalam perhimpunan manusia)) [24] Larangan yang
terkandung dalam perakuan yang tidak mutlak, tetapi hanya terhad pada perhimpunan
awam seperti yang dijelaskan.
Juga, Al-Syed Mahdi Bihar Al-3ulum, Shahib
Al-Karamat Wa Al-Muqamat Fi Al-Fawaid Al-Rijaliyah J 3 hal 136 membawa satu keteranganan
pada riwayat Ali bin Muhammad Al-Samari dari Imam Mahdi (as), yang berbunyi
seperti berikut ((Aku berkata, Ya tuan, kami telah riwayatkan dari syeikh-syeikh
kami bahawa ia adalah riwayat dari Shohib Al-Amr (as) Sesungguhnya beliau
berkata apabila berlaku urusan Al-Ghaibah Al-Kubra selsiapa yang melihatku
selepas keghaibanku telah berdusta, Jadi bagaimana kamu dapat melihatnya?
katanya, Kamu benar, bahawa dia (as), sesungguhnya berkata bahawa pada masa itu
ada banyak musuh-musuh Ahl Baitnya dan mereka yang lain dari firaun Bani Al-Abbas,
sehingga orang-orang Syiah dicegah antara satu sama lain daripada bercakap dengan menyebutnya. Pada masa ini tempoh masa yang panjang dan musuh-musuh berputus asa dan negara
kita jauh dari mereka dan dari penindasan mereka, Dan dengan keberkatannya (as)
tiada musuh yang sampai kepada kita)) [25]
Mungkin terdapat hilangnya perakuan-perakuan
yang dikeluarkan oleh Imam Mahdi (as) dalam tempoh keghaiban kerana ditarik
balik larangan ke atas kebenaran sehingga kini dibenarkan ke tahap terang-terangan
ini mutlak sepenuhnya, Jika ada yang mendakwa bahawa ini tidak dibenarkan, umat
itu akan dikutuk secara keseluruhan, seperti yang dijelaskan oleh riwayat-riwayat.
Jadi riwayat-riwayat yang digalakkan untuk
menjelaskan itu tidak dihadkan tempoh masa yang dikhaskan kepada Imam Mahdi,
Muhammad bin Al-Hasan (as), yang merupakan hasil yang dikhaskan kepada tempoh
sebelum keghaiban, dan tidak kepada seluruh keghaiban. Ada pun riwayat-riwayat
yang selebihnya yang menghalang untuk menjelaskannya sehingga mengumumkan kezuhuran
dikhaskan kepada Mahdi pertama (as). yang diawali kezuhurannya adalah kezuhuran
bapanya Imam Mahdi (as), dan terdapat tanda-tanda jelas yang diikut oleh Mahdi
pertama (as) dengan dua belas imam-imam (as) dan yang disediakan oleh mereka menjadikan
supaya dibenarkan memanggil Al-Mahdi, atau Al-Qaim tidak pernah datang dari kosong
selamanya, tetapi ia adalah rahsia dari rahsia-masa zaman kezuhuran yang telah
tersembunyi selama berabad-abad dari semasa ke semasa sehingga sampai waktunya,
walaupun riwayat-riwayatnya dipertimbangkan di kalangan manusia, tetapi tanpa mendapat
perhatian oleh sesiapa pun.
Dari Abi Ja’far (as): "Dua belas imam
dari keluarga Muhammad (as) semuanya juru bicara dari anak-anak Rasulullah (S)
dan dari anak-anak Ali, Rasulullah (S) dan Ali (as) kedua-duanya adalah bapa-bapa
mereka ...") [26] Adalah diketahui bahawa imam-imam dari
keturunan Ali bin Abi Talib (as) semuanya sebelas orang, siapakah yang ke-12 untuk
mencukupkannya?
Amirul Mukminin (as) berkata: (... Sesungguhnya
bagi umat ini ada dua belas orang Imam Petunjuk dari keturunan Nabinya, dan
mereka dariku ...) [27] Di sini kita ada masalah yang sama, Amirul
Mukminin (as) bukan dari zuriat Rasulullah (S), Jadi bagaimanakah Al-Rasul (S) boleh
menjanjikan mereka semua seramai dua belas orang?
Dan dari Abi Ja’far (as) Rasulullah (S)
bersabda: (Sesungguhnya Aku dan 12 dari anak-anak ku, dan kamu ya Ali adalah
penyeimbang (paksi) bumi ini, iaitu pasak-pasak dan gunun-gunungnya,
dengan kita Allah memasakkan bumi agar ia tidak musnah bersama penghuninya,
jadi jika 12 dari anak-anakku menghilang, bumi ini akan musnah bersama
penghuninya dan tidak kelihatan lagi.) [28] di sini,
juga, tidak boleh sama sekali dianggap Ali (as) anak dari Rasulullah (S) maka di
sini juga tidak termasuk dalam kiraan dua belas orang.
Dan dari Rasulullah (S): (dari anak-anakku ada
dua belas orang ketua yang unggul sebagai juru bicara yang memberi petunjuk, yang
terakhir dari mereka Al-Qaim, Dia akan memenuhi dengan keadilan sebagaimana
(sebelumnya) ia telah dipenuhi penindasan) [29]
Riwayat-riwayat dalam hal ini, terlalu banyak,
saya
pendekkan sebahagian darinya untuk
meringkaskannya dan supaya ansar-ansar mengambilnya untuk kajian khusus, Maka sesiapa yang inginkan yang lebih
terperinci sila rujuk Kitab saya: Al-Yamani
Hujjah Allah, Al-Mahdi Wa Al-Mahdiyin Fi Al-Quran Wa Al-Sunnah).
---------------------------------------
[22] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal
238.
[23] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 238.
[24] Wasail Al-Syi'ah J 16 hal 242.
[25] Bihar Al-Anwar: J 52 hal172.
[26] Al-Kafi J 1 hal 532.
[27] Al-Kafi J 1 hal 532.
[28] Al-Kafi J 1 hal 534.
[29] Syarah Ushul Al-Kafi oleh Al-Mazindrani J
7 hal 373.
Hasil Paksi Pertama
Hasil yang kita capai dari paksi ini yang
khusus kami teliti adalah untuk menjauhkan dari riwayat-riwayat yang menggalakkan
larangan secara muktamad dari menyebut nama Imam sehingga ia zuhur dan di sisi
lain untuk menjauhkan dari riwayat-riwayat yang menyebutkan nama dan nama gelarannya
dengan jelas dan secara langsung sejak zaman para Imam (as) dan jalan keluar
dari konflik ini adalah bahawa Al-Mahdi yang tersembunyi itu adalah Mahdi
Pertama yang akan membuka jalan (membuat persediaan) bagi kezuhuran bapanya.
dan dia adalah Al-Yamani yang dijanjikan dan hanya penyelesaian ini sahaja yang
menghilangkan keraguan dan konflik tersebut ..
Tujuan dari simbolik (perlambangan) ini bagi peribadi
ini adalah dia perlu mempersiapkan proses kezuhuran kerana dia memulakannya
dengan keseluruhan perlaksanaan dan pesiapan asas dan ini adalah barisan
pertama yang dihadapinya dan tugas berat dan terbesar pada memulakan
pengisytiharan kezuhuran, bagaimana cara untuk melindunginya tanpa simbol
(perlambangan) dalam khabar (hadits) mengenainya, dengan itu Ahl Al-Bait (as) menggunakan
simbol (binatang bumi, yang muncul di timur, bintang pagi dan seorang lelaki
dari Bani Hashim, Al-Yamani dan Pemegang panji-panji hitam dan banyak lagi yang
lain-lain) untuk menggambarkan sebagai tokoh bebas dari Imam Mahdi dan digunakan
(Al-Mahdi dan Al-Qaim) untuk merujuk pada kedudukab lain. Oleh itu mereka
menetapkan pendamping untuk menggunakan gelaran (ungkapan) biasa bersama Imam
al-Mahdi (as) untuk persediaan.. Jadi ia tidak mendedahkan rahsia dan tidak
boleh membuat kesimpulan dan menghalang mereka terhadapnya dengan memasang jalan
yang kukuh pada peribadi tersembunyi dan memperlihatkan apa yang mereka tidak
ketahui kepada yang umum dan disertakan
dengan gangguan itu.
Diriwayatkan dari Malik Al-Jahni katanya, Aku
berkata kepada Abi Ja'far (as): (Sesungguhnya disifatkan kepada pemilik urusan ini
dengan sifat yang tiada dimiliki oleh seorang manusia pun. Beliau (as) berkata:
(Tidak, Demi Allah, ia tidak dijadikan sebegitu rupa, sehinggalah dijadikan
untuk menghalang kalian yang dengannya dia menyeru kalian kepadanya) [30]
--------------------------
[30] Ghaibah Al-Nu3mani hal 377..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan