Penerangan Kebenaran
Dari Pengisian Pernomboran (Juzuk I)
Diterbitkan
pada: Jul 27, 2012
Terbitan
Ansar Imam Mahdi (as)
Bilangan
(26)
بيان الحق والسداد من الأعداد
Penerangan Kebenaran
Dari Pengisian Pernomboran
(Juzuk
I)
﴿أَمْ
حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً﴾
Adakah
engkau mengira, bahawa kisah "Ashaabul Kahfi" dan
"Ar-Raqiim" itu sahaja di antara tanda-tanda Kami yang menakjubkan?
Ahmad
Al-Hassan
Washi
dan Utusan Imam Mahdi (as)
Edisi
kedua
1431 H
– 2010 M
Untuk
mengetahui lebih lanjut mengenai Seruan dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
Anda
boleh melayari lelaman berikut:
Kitab ini:
Kitab ini adalah jawapan oleh Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) Washi dan utusan Imam Mahdi (as) (Al-Yamani yang dijanjikan)
kepada soalan penulis Al-Ustaz Majid Al-Mahdi. Di dalam jawapan ini Al-Syed Ahmad
Al-Hassan telah menggunakan perkiraan huruf dengan nombor-nombor, dan dengan
memberi perhatian pada penjumlahan besar dan penjumlahan kecil. Untuk diperkenalkan
kepada pembaca walaupun secara keseluruhannya ia bukanlah perkara yang rumit mengenainya, kita sampaikan kepadanya sebahagian
dari apa yang ditulis oleh Al-Ustaz Majid Al-Mahdi dalam bukunya (Bermulanya
Perang Amerika Terhadap Imam Al-Mahdi.) dalam bab ketiga, di mana beliau
berkata:
(Pembaca akan mendapati
kebenaran (ilmu huruf) melalui apa yang akan dilihat nanti, Insya-Allah. Asas ilmu
huruf adalah bahawa setiap huruf mempunyai nilai berangka (nombor) tertentu
yang menjadikan sifat bagi huruf ini (atau apa yang dipanggil roh huruf ini).
Berikut adalah susunannya mengikut tertib (Abjad (أبجد
هوز حطي …)), iaitu:
ت = 400
ث = 500 خ = 600 ذ = 700 ض = 800 ظ = 900 غ = 1000 |
س = 60
ع = 70 ف = 80 ص = 90 ق = 100 ر = 200 ش = 300 |
ح = 8
ط = 9 ي = 10 ك = 20 ل = 30 م = 40 ن = 50 |
ا = 1
2 = ب ج = 3 د = 4 هـ = 5 و = 6 ز = 7 |
Terdapat beberapa
jenis kiraan huruf dengan penjumlahan huruf ia dipanggil (huruf pada pejumlahan
besar), Ada pun penjumlahan huruf [dengan menukarnya nombor tunggal seperti
huruf Lam (ل) = 30,
dan menukarkannya kepada nombor satu digit (angka) ia dengan memadamkan nilai
perpuluhan maka jadilah Lam (ل) = 3, serta bagi nombor-nombor bernilai ratus dipadamkan nilai
ratusnya, sebagai contoh, Ta’ (ت) = 400, maka jadilah Ta’ (ت) = 4]. Penjumlahan ini dipanggil (penjumlahan kecil). Berikut
adalah beberapa contoh oleh kebenaran ilmu huruf:
Pada soalan: Apa dia
kitab Allah (ما هو كتاب الله)
Diberikan setiap
huruf nilai mengikut kiraan penjumlahan kecil:
م + ا +
هـ + و + ك + ت + ا + ب + ا + ل + ل + هـ
4 + 1 + 5 + 6 + 2
+ 4 + 1 + 2 + 1 + 3 + 3 + 5 = 37
Jawapannya: ialah
Al-Quran Al-Karim (هو
القرآن الكريم).
Apabila menjumlahkan
nilai huruf untuk ayat (هو
القرآن الكريم), kita dapati bahawa nilai
berangka (bernombor) yang sama:
هـ + و + ا + ل + ق + ر +
ا + ن + ا + ل + ك + ر + ي + م
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 2
+ 1 + 5 + 1 + 3 + 2 + 2 + 1 + 4 = 37
Sekarang untuk
soalan: Siapakah dia Muhammad? (من هو محمد؟)
م + ن +
هـ + و + م + ح + م + د
4 + 5 + 5 + 6 + 4 + 8 + 4 + 4 = 40
4 + 5 + 5 + 6 + 4 + 8 + 4 + 4 = 40
Jawapannya: Dia
adalah Rasulullah (هو رسول الله).
هـ + و +
ر + س+ و + ل + ا + ل + ل + هـ
5 +6 + 2 + 6 + 6 + 3 + 1 + 3 + 3 + 5 = 40
5 +6 + 2 + 6 + 6 + 3 + 1 + 3 + 3 + 5 = 40
Kita dapati bahawa
kedua-dua ayat mempunyai nilai bernombor yang sama, ia dikenali bahawa nilai
berangka kepada nama Muhammad adalah penjumlahan besarnya adalah (92) iaitu 90
+ 2 apabila menukar kepada penjumlahan kecil yang menjadi (9 + 2).
Sekarang untuk soalan
yang lain:
Siapakah Muhammad (من
هو محمد):
م + ن + هـ + و + ) م + ح + م + د(
4 + 5 + 5 + 6 + ( 2+9) =
31
Jawapan: Ia adalah
nabi Allah (هو نبي الله).
هـ + و + ن + ب + ي + ا+ ل + ل +
هـ
5 + 6 + 5 + 2 + 1 + 1 + 3
+ 3 + 5 = 31.
Contoh-contoh mudah
ini dari kemungkinan-kemungkinan yang boleh diperolehi apabila menggunakan ilmu
yang luas ini...) akhir kata-kata Al-Ustaz Majid Al-Mahdi.
Di sini Al-Syed Ahmad Al-Hassan perlu menjawab
sendiri apa yang diperlakukan oleh penulis, dan semua orang-orang yang mematuhi
penjumlahan ini untuk menjadi hujah yang jelas lagi kuat dan sempurna,
dari pintu yang mengharuskan mereka dengan mengharuskan diri mereka sendiri,
dan mungkin ia akan menjadi pintu pintu petunjuk bagi orang-orang yang mencari kebenaran
melalui ilmu ini, maka ia adalah jalan-jalan yang membawa kepada Allah SWT pada
sebilangan diri-diri yang layak.
Ansar Imam Mahdi
Semoga Allah menempatkan beliau di bumi ini.
1426 H
Soalan Al-Ustaz Majid Al-Mahdi
بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد
لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين،
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Penyayang, dan pujian kepada Allah, dan selawat dan salam kepada Muhammad
penghulu kita dan kepada keluarganya yang baik-baik dan suci,
Al-Syed Ahmad Al-Hasan ....
السلام عليكم و رحمة الله
و بركاته
Salam kamuu dan rahmat Allah keberakanNya.
Saya pengarang kajian tentang Imam Al-Mahdi
(as) di bawah tajuk: (Bermulanya Perang Amerika Terhadap Imam
Al-Mahdi (as)), buku ini boleh didapati di laman web berikut:
(tidak dapat diakses lagi)
Salah seorang ikhwan memberitahu saya tentang
seruan tuan, dan memberikan saya pautan ke laman web tuan supaya saya dapat
maklumat mengenai pandangan dan seruan tuan. Sebenarnya saya - dan maafkan saya
demi kata-kata saya - tidak berjumpa dalam dakwaan tuan kecuali kata-kata yang
tidak berguna, dan ia adalah kata-kata yang didakwa oleh ramai orang dari masa
ke masa, Ia tidak membuktikan kepada saya bahawa Imam Al-Hujjah (Semuga Allah SWT
menyegerakan kelapangan beliau yang mulia) akan mengutus utusan kepada manusia,
tetapi saya tahu beberapa perkara yang saya tidak sebut dalam buku ini, jadi
jika tuan benar seperti apa yang tuan dakwa maka tentu tuan mengetahuinya;
kerana tuan mendakwa antara orang paling berilmu di kalangan manusia hari ini
mengenai kitab Allah SWT, dan soalan saya ialah:
Terdapat dua nama yang tersembunyi di dalam
Surah Al-Fatihah dan berasal darinya, dan ia ditulis tidak seperti apa yang
diketahui mengenai keduainya. Salah satu darinya ditulis dari kanan ke kiri,
dan yang satu lagi dari kiri ke kanan. Jadi apakah nama kedua-duanya, dan
apakah cara untuk menunjukkannya? Jika saya menerima jawapan daripada tuan
mengenai soalan saya, saya akan jadi salah seorang dari mereka yang berikrar
setia (berbai’ah) kepada tuan, Insya Allah. Tetapi jika saya tidak menerima
jawapan yang berguna, maka ini menunjukkan yang dakwaan adalah batil dari tuan
tentang ketidaksahan tuan.
و
الحمد لله رب العالمين الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله، وصلى
الله على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين.
Dan Segala puji bagi Allah yang membimbing
kita kepadaNya dan kita tidak akan diberi petunjuk jika Allah tidak memberi
hidayah kepada kita. Selawat dan salam ditujukan kepada Muhammad Penghulu kita
dan keturunan baginda yang disucikan.
Majid Al-Mahdi
24 / Rabi3 Al-Tsani / 1426 H
Jawapan Al-Syed Ahmad
Al-Hasan: Washi dan utusan Imam Al-Mahdi (as) – Al-Yamani yang dijanjikan)
بسم الله الرحمن الرحيم،
والحمد لله رب العالمين، وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dari Allah
ke atas Muhammad dan keturunannya, para Imam dan para Mahdi.
﴿إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِمَنْ خَافَ عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ
يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ ۞ وَمَا
نُؤَخِّرُهُ إِلَّا لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ﴾
Sesungguhnya pada
kejadian yang demikian, ada tanda-tanda bagi orang yang takut kepada azab
akhirat, iaitu hari yang dihimpunkan manusia padanya. dan hari yang demikian
ialah hari yang dihadiri oleh sekalian makhluk.* Dan tiadalah Kami lambatkan
hari kiamat itu melainkan untuk suatu tempoh yang tertentu. [1]
1 - Jika saudara lihat sepintas lalu dan tidak
dengan terperinci pada kitab Mutasyabihaat, Fatihah,
Pencerahan, Al-3ijl dan lain-lain buku di laman web, yang menurut pendapat saudara
adalah tidak bernilai dan tidak menanamkan kesan, saudara akan dapati saya menerangkan
bahawa semua nama-nama Allah SWT dalam surah Al-Fatihah, adalah nama Nabi (S),
Ali (as), Fatimah (as), para Imam dan para Mahdi (as) adakah semua ini tidak
bernilai juga.
2 - Jika kata-kata saya tidak bernilai maka
permohonan maaf tidak perlu dan hanya akan menjadi kata-kata kosong, dan jika
ia adalah sebaliknya maka tidak ada permohonan maaf kecuali untuk bertaubat dan
meminta ampun dari Tuhan Yang Satu Yang Menakluk.
3 - Ia tidak terbukti kepada tuan bahawa Imam
Mahdi akan menghantar utusan kepada manusia, bukankah Muhammad yang berjiwa suci
[Al-Nafs Al-Zakiyyah] seorang rasul (utusan)? Bukankah maula (Tuan) yang akan
mengikuti peintahNya' seorang rasul? Bukankah Al-Yamani seorang rasul? Bukankan
yang muncul dari Timur itu seorang rasul? (Bacalah hadits-hadits yang telah
diriwayatkan oleh Aali Muhammad yang mana Syeikh Nazim Al-‘Uqaili (Semoga Allah
melindungi beliau) telah menyebut di dalam kitabnya Al-Rad Al-Qashim (The Shattering
Reply – Jawapan menghancurkan), ia adalah satu perbahasan dengan Al-Syed
Al-Sistani dan pejabat beliau dan Pusat Kajian Aqidah yang dimiliki oleh
beliau), mungkin Allah akan menyinari hati saudara dan membimbing saudara
kepada kebenaran, dan ini adalah permata dari Lautan Amirul Mukminin Ali bin
Abi Talib yang menyebut mengenai saya.
ورد عن الأصبغ بن نباتة، قال: (أتيت أمير المؤمنين
(ع) فوجدته ينكت في الأرض، فقلت له: يا أمير المؤمنين ما لي أراك مفكرا تنكت في
الأرض؟ أرغبة منك فيها؟ قال: لا والله ما رغبت فيها ولا في الدنيا قط، ولكني تفكرت
في مولود يكون من ظهر الحادي عشر من ولدي هو المهدي الذي يملأها عدلاً وقسطاً كما
ملئت ظلماً وجوراً، يكون له حيرة وغيبة تضل فيها أقوام ويهتدي فيها آخرون. قلت: يا
مولاي فكم تكون الحيرة والغيبة؟ قال: ستة أيام، أو ستة أشهر، أو ست سنين. فقلت:
وإن هذا الأمر لكائن؟ فقال: نعم كما أنه مخلوق، وأنى لك بهذا الأمر يا أصبغ، أولئك
خيار هذه الأمة مع أبرار هذه العترة، قال: قلت: ثم ما يكون بعد ذلك؟ قال: ثم يفعل
الله ما يشاء فإن له بداءات وإرادات وغايات ونهايات)
Diriwayatkan dari
Al-Ashbagh bin Nabatah berkata: [Satu hari, aku datang menemui Amirul Mukminin,
Ali (as) semasa dia sedang bermenung dan mengais tanah, dan aku bertanya
kepadanya: “Wahai Amirul Mukminin, mengapa tuan mengais-ngais tanah? Adakah
kerana tuan mempunyai keinginan kepadanya?” Beliau menjawab: “Tidak, demi
Allah! Tidak sekali aku menginginkan Bumi atau keseronokan duniawi! Aku sedang
berfikir akan bayi baru lahir yang akan lahir dari keturunan kesebelas
keturunanku, beliau adalah Al-Mahdi yang akan memenuhi dunia ini dengan
keamanan dan keadilan seperti ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia
akan hilang (kebimbangan) dan ghaib di mana sesetengah orang akan sesat dari
kebenaran dan beberapa orang lain akan mencari jalan mereka ke jalan yang
betul.” Aku kemudian bertanya: “Wahai Maulai, berapa lama akan hilang (kebimbangan)
dan ghaib ini akan berlalu?” Beliau menjawab: “Enam
hari, enam bulan, atau enam tahun. Aku menjawab: Adakah perkara ini akan
berlaku? Beliau menjawab: Ya, seperti yang seorang makhluk. Dan aku kepada
engkau pada perkara ini, Ya Ashbagh? Mereka adalah yang terbaik dari umat ini
dan yang paling bertakwa di antara keturunan ini.” Aku berkata: Kemudian apa
yang akan berlaku selepas itu?”Beliau berkata: “Kemudian
Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya, kerana Dia mempunyai permulaan,
kerelaan, kemahuan dan penamatan).”[2]
Keturunan Amirul Mukminin (as) yang ke sebelas
dari adalah Imam Al-Mahdi (as), dan salah satu daripada keturunannya
adalah Mahdi Pertama daripada dua belas Mahdi, dan dia adalah Washi
dan utusan Imam Al-Mahdi (as).
Dalam doa Imam Al-Ridha (as) untuk Imam
Al-Mahdi (as): (... Ya Allah berikan kepadanya, keluarganya, anak-anaknya,
keturunannya, umatnya dan seluruh rakyatnya menyejukkan matanya...) [3],
maka anaknya ini khasnya Imam Al-Redha (as) telah menyebut di dalam doanya
adalah Mahdi Pertama, Washi dan utusan Imam Al-Mahdi (as). Saya berterima kasih
kepada Allah yang menjadikan saya disebut oleh Allah dan oleh bapa saya Nabi
Besar Muhammad (S), Amirul Mukminin Ali (as) dan para Imam dan tidak menjadikan
saya dilupakan.
Oleh itu, di dalam buku saudara yang diberikan
tanda perlunya diutus seorang Rasul oleh Imam Al-Mahdi, jadi apa yang berubah?
Dan ini adalah tulisan kata-kata saudara dalam Bab III: (Saya harap pembaca
tidak akan menjadi seperti orang-orang yang berkata kepada Nabi Allah Musa (as),
Allah menunjukkan kepada kita secara terang-terang. Sekarang jika kita
menganggap bahawa Allah SWT mahu menjadikan ia jelas kepada manusia bahawa tidak
lama lagi akan zuhur Imam Mahdi, insya Allah dan bahawa mereka mesti menyokong
beliau untuk menaikkan panji-panji لا إله إلاّ الله محمد رسول الله ', bagaimanakah menyempurnakan penjelasan ini atau menyampaikannya?
Oleh itu, ini perlu disempurnakan perkara itu dengan sungguh-sungguh kerana
Allah SWT berkehendak dari hamba-hambaNya untuk menunjukkan apa yang Dia
kehendaki di tanganNya dan pada masa yang menasabah, kerana kepentingan untuk
mengetahui perkara ini dan pada masa ini khususnya, supaya dia akan mengadakan
hujjah yang kuat pada hamba-hambaNya).
Jadi adakah saudara lupa atau berpura-pura
lupa apa yang tangan saudara tulis di dalam buku saudara!
4 - Bagaimana saudara membuat keputusan bahawa
jika saya tidak terlibat dalam pengiraan yang telah saudara libatkan [dan
menterbalikkan perkataan] yang saudara fikir ia adalah betul, bahawa saya telah
membuat dakwaan secara palsu (batil), wahai Sa’ad tidak seperti ini cara
mengeluarkan unta [[ungkapan asalnya berbunyi: أوردها
سعد وسعد مشتمل ** ما هكذا يا سعد تورد الإبل – Sa’ad mengeluarkannya dan Sa’ad dalam keadaan berselimut- tidak
seperti ini wahai Sa’ad cara mengeluarkan unta. - Ungkapan ini disebutkan untuk
setiap orang yang memaksakan diri untuk melakukan sesuatu yang tidak dia pahami
dan kuasai, - pent]]
5 - Jika saudara melakukan cara pengiraan
saudara dan yang pasti daripadanya dan dengan kebenarannya, maka mengira
melalui cara saudara yang sama dan melalui pengiraan nombor yang terbukti
kepada saudara dan saudara mahu membuktikannya kepada orang ramai melalui
pengiraan:
Siapakah Ahmad (من
هو أحمد) = Dia utusan Al-Mahdi (هو
رسول المهدي),
cara yang sama saudara kira,
Siapakah Muhammad (من
هو محمد) = dia adalah nabi Allah (هو
نبي الله), dalam buku saudara yang dinyatakan di
atas bab tiga. Dan (Al-Mahdi - المهدي) dikira dengan penjumlahan besar nombornya (90), ia ditukar
kepada penjumlahan kecil maka ia menjadi (9), cara yang sama saudara kira
(Muhammad - محمد) di
dalam buku saudara.
م + ن + هـ + و + ا + ح + م + د
4 + 5 + 5 + 6 + 1 + 8 + 4 + 4 = 37
4 + 5 + 5 + 6 + 1 + 8 + 4 + 4 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + ( ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 + ( 9 ) = 37
Juga mengira [Apa dia kitab Allah (ما هو كتاب الله)], saudara akan dapati ia sama dengan [dia adalah utusan Mahdi (هو رسول المهدي)] cara yang sama saudara kira di dalam buku saudara, apa dia
kitab Allah, [ia adalah Al-Quran (هو القرآن الكريم)].
م + ا + هـ + و + ك + ت + ا + ب +
ا + ل + ل + هـ
4 + 1 + 5 + 6 + 2 + 4 + 1 + 2 + 1 + 3 + 3 + 5 = 37
4 + 1 + 5 + 6 + 2 + 4 + 1 + 2 + 1 + 3 + 3 + 5 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + ( ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 + ( 9 ) = 37
هـ + و + ا + ل + ق + ر + ا + ن +
ا + ل + ك + ر + ي + م
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 2 + 1 + 5 + 1 + 3 + 2 + 2 + 1
+ 4 = 37
Oleh itu, dari perkara di atas ia menjelaskan
kepada saudara bahawa Ahmad adalah utusan Mahdi, dan dia adalah Kitab Allah,
dan dia adalah Al-Quran yang berkata-kata dan melalui cara yang sama saudara
telah tetapkan sebagai bukti pada kemunasabahan kajian (ilmu) huruf dalam buku
saudara (Permulaan Perang Amerika terhadap Imam Al-Mahdi (as)), kerana
itu takutlah kepada Allah dan berpeganglah dengan kata-kata Amirul Mukminin Ali
(as) dengan Hak Aali Muhammad (as): (Dan jangan mengajar mereka kerana
mereka lebih berilmu daripada kamu).[4]
Oleh itu, mematuhi Al-Hujjah yang saudara
tentukan dalam buku saudara, sehingga saudara menghindari dan menahan diri dari
menjawab tidak dapat diterima dari saudara.
Saya akan menjelaskan kepada saudara sesuatu
tentang rahsia nombor (37)
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ
وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ
أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾
{Kemudian berpuasa tiga hari
dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali. Ia adalah
lengkap sepuluh [hari]. Ini adalah untuk mereka yang keluarganya bukan petugas
di Al-Masjid Al-Haram}.[5]
Sepuluh adalah tujuh langit-langit (Al-3arsy
Al-3adzim). Al-Kursiy (Takhta), Al-3arsy Al-A3dzam (Singgahsana Terbesar)
dan Surodiq Al-3arsy Al-A3dzam (Lembayung Singgahsana Terbesar); Ketiga-tiga
ini adalah Baitullah dan Kota Kesempurnaan Ilahiyah dalam penciptaan, dan Kota
Ilmu (Muhammad (S)). Maka termasuk dari Aali Muhammad, semuanya 'sepuluh'
dalam mengerjakan Haji iaitu di Baitullah, iaitu di Kota Ilmu, iaitu di Bait
Al-Nubuwah dan teras risalah. Untuk maklumat lanjut dan untuk gambaran yang
lebih jelas kepada saudara, sila baca Mutasyabihat
Bhg. 3 – Soalan mengenai Rahsia 40, Soalan mengenai Al-3arsy
dan Al- Kursiy)
(Soalan tentang rahsia empat puluh, soalan
mengenai Al-‘’Arasy dan Al-Kursiy).
1 - Nombor (37) terdiri daripada dua angka
(3,7), dan jumlahnya adalah (10). Ia adalah sepuluh Tauhid. Yang dipenuhi
apabila pergi menunaikan haji ke Baitullah dan menziarahi Kota Ilmu (Madinah
Al-Ilm) dan disempurnakan akalnya dan adalah dari 313, adalah dari kami Ahlul
Bait. Ini telah diriwayatkan dari bapa-bapaku (3alaihimu Al-salam): (Iman
adalah sepuluh darjat [6], dan Salman dapat memenuhi darjat
yang kesepuluh (solawat Allah ke atas Salman), maka Salman adalah
dari kami Ahlul Bait) [7]. Bagi kami Ahlul Bait, sepuluh kami
berada dalam ibadah haji dan dalam Baitu Allah.
2 - Nombor (37) terdiri daripada (10 +27).
Sepuluh adalah sepuluh haji dan dua puluh tujuh adalah ilmu yang dibenarkan disebarkan
di kalangan manusia seperti [diriwayatkan] dari mereka (as). Bagi yang
menyempurnakan sepuluh haji (sepuluh iman), dia akan dapat memegang dua puluh
tujuh (27) huruf Tauhid yang disebarkan Imam Al-Mahdi (as).
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي
الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴾
(Dan Kami mahu memberikan
pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu dan menjadikan mereka Imam
dan menjadikan mereka pewaris).[8]
Orang-orang yang dikehendaki Allah dijadikan
mereka Imam-imam adalah Aali Muhammad (as); Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi (as),
serta tiga ratus tiga belas sahabat Imam Al-Mahdi (as). Rahsianya adalah di
awal Surah Al-Qishash, iaitu (طسم - Tha, Sin, Mim) dan Jika saudara kira bilangan pecahan Huruf-huruf
ini dengan penjumlahan besar adalah:
(طسم)
Tha + Sin + Mim
9 + 60 + 40 = 109
Hasilnya ialah (100 + 9) dan jika saudara
tukar ke dalam penjumlahan kecil (1 + 9) jumlahnya akan menjadi (10), dan ia
adalah sepuluh haji yang berkaitan dengan Imam (yang Tiga ratus tiga belas)
yang disebut dalam ayat ini, dan ia adalah Sepuluh Tauhid seperti pergi berhaji
ke Baitullah, akan dikurniakan dan disempurnakan akalnya dan menjadi yakin
dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya Yang Maha Suci (Huwa), dan jika
saudara kira huruf (هو - Huwa), saudara akan dapati:
Ha + Wau
5 + 6 = 11
Ia adalah (1 + 10). Sepuluh saudara sudah
tahu, ia adalah sepuluh haji dan iman, dan Satu adalah Yang Maha Tinggi.
Jadi, sesiapa yang dikurniakan 10, dia akan
menjadi yakin dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya dan KetunggalanNya.
Secara ringkas, saya menjelaskan pada saudara bahawa
pada nombor (37) ini adalah sepuluh Haji dan Tauhid serta sebagai (27) huruf
dari Ilmu Tauhid. Oleh itu, sesiapa yang pergi menunaikan haji dan dikurniakan
sepuluh tempat, dia akan membawa makrifah (27) huruf yang telah disebarkan di
kalangan manusia. Ia adalah rahsia yang tidak boleh dipikul kecuali oleh nabi
yang diutus, atau malaikat yang rapat atau orang yang beriman yang telah diuji
Allah hatinya dengan iman. Hasilnya adalah dia yakin akan keesaanNya dan
KetunggalanNya SWT (Huwa - هو).
Untuk membolehkan saudara mengetahui lebih
lanjut, jika saudara kira (Tha-Sin-Mim) menggunakan penjumlahan kecil:
(طسم)
Tha + Sin + Mim =
9 + 6 + 4 = 19
Bilangan huruf Basmalah adalah (19), dan
Basmalah adalah Ayat Tauhid.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً
أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي
الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾
(Dan Kami telah letakkan di
atas hati mereka penutup, supaya mereka tidak memahaminya, dan pada telinga
mereka pekak. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al-Quran, mereka
berpaling kembali pada kebencian).[9]
Ini bermakna kata Basmalah: بسم الله الرحمن الرحيم seperti yang
diriwayat dari mereka (as)[10].
Saudara tahu bahawa (Tha-Sin-Mim) merujuk
kepada orang-orang Tauhid, tiga ratus tiga belas orang, dan dengan itu bilangan
huruf dalam Ayat Tauhid (بسم
الله الرحمن الرحيم ) adalah
sama dengan bilangan ayat orang-orang Tauhid itu (طسم - Tha-Sin-Mim)
dan ahli neraka adalah orang-orang musyrik, dengan itu dijadikan atas mereka
bilangan Ayat Tauhid itu.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ ۞ وَمَا
جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ
إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ
وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً وَلا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا
الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ
وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاً كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ
مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ
وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾
(Padanya sembilan belas * Dan
Kami tidak menjadikan penjaga neraka melainkan malaikat. Dan Kami tidak
menjadikan bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi orang-orang kafir
- bahawa orang-orang yang telah diberikan Kitab akan yakin dan akan bertambah orang-orang
yang beriman akan imannya dan tidak akan ragu-ragu orang-orang yang telah
diberi Kitab dan orang yang beriman dan akan berkata mereka yang di dalam
hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir, "Apa yang dikehendaki Allah
dengan bilangan ini sebagai contoh?" Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa
yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.
Dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia. Dan tidak menyebutnya
(neraka) melainkan satu peringatan kepada manusia. [11]
Pengamal Tauhid mereka adalah para sahabat kanan (Ashhab Al-Yamin) dalam Surah Al-Muddatstair [74:39] ; orang-orang yang masuk syurga tanpa hisab, dan mereka adalah sahabat Al-Yamani (Ashhab Al-Yamani), Washi dan utusan Imam Mahdi (as).
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ
رَهِينَةٌ * إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾
Tiap-tiap diri, untuk
apa yang ia telah usahakan, akan dikekalkan.* Kecuali para sahabat kanan). [12]
Baca Kenyataan terbaru Yamani untuk gambaran
lebih jelas kepada saudara dan untuk menjadi lebih pasti -jika saudara adalah
seorang pencari kebenaran dan dari orang-orang yang telah diberikan Kitab atau
orang-orang yang beriman kepada kitab - Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً
لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ
الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً﴾
(Dan Kami tidak menjadikan
bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi orang-orang kafir - bahawa
mereka yang telah diberikan Kitab itu akan yakin dan orang-orang yang beriman
akan bertambah imannya). [Al-Muddatstsir 74:31]
- Mari kira bersama saya: perkataan (Washi),
(Al-Yamani), (Siapakah dia Al-Yamani), (Dia adalah Washi), (dia adalah Washi
Al-Mahdi), (para sahabat kanan).
Tetapi sebelum kita mula dengan pengiraan,
marilah kita mengkaji apa yang ada di tangan saudara yang telah ditulis dalam
buku saudara (Mulanya Perang Amerika Terhadap Imam Mahdi)
Fasal Kedua, seperti yang saudara kata: (abad
keenam, ramalan ke 33:
Tangannya akhirnya
belumuran darah Al-ALUS,
Dia tidak akan dapat
melindungi dirinya di laut,
Dia akan takut kuasa
tentera di antara dua laut (Mesopotamia),
dan lelaki hitam yang
marah itu akan membuat dia menyesal apa yang dia lakukan),
kemudian saudara lihat pula di dalam buku
saudara kata-kata:
Ini adalah salah satu
ramalan yang pelik yang disebut oleh Nostradamus kerana ia dengan jelas
menyebut Imam Al-Mahdi (as) dalam bentuk yang tidak jelas, Saya tertanya-tanya
di mana para penterjemah ramalan dalam maksud nama yang terkandung di dalam
ramalan dan kebanyakan penterjemah menyebut nama sebagai (ALUS), bahkan
sebahagian daripada mereka telah memadamkannya terutama dalam terjemahan bahasa
Inggeris, tetapi ia terdapat dalam Salinan Perancis yang asal, dan di sini
penterjemah menterjemahkan perkataan (ALUS) yang disebut dalam ramalan sebagai
(AL-ALUS) (menambah artikel 'Al', bahasa Arab) tanpa mengetahui apa maknanya
dan dia meninggalkan teka-teki itu pada masa untuk menyelesaikannya apabila
peristiwa berlaku kelak. Manakala saya akan mendedahkan apa yang dimaksudkan
Nostradamus mengenainya.
Bahawa di sini Nostrdamos seperti biasa
menggunakan ubahsuai dengan mengalih Huruf atau mencorakkannya apabila bertemu
kepada nama-nama orang atau nama keluarga mereka. Jadi dia padam huruf (I=i)
pada akhir nama tersebut; kerana jika kita menambah huruf ini, perkataan
menjadi (ALUSI) (الوصي – AL-WASHI) dan maksudnya akan menjadi
sangat jelas, seperti yang kita tahu bahawa nama Washi-washi ditetapkan kepada
dua belas Imam-imam Ahl Al-Bait (as) dan Imam Mahdi (as) adalah salah seorang dari
Washi-washi yang boleh dipanggil sebagai (Al-Washi). Sekali lagi, Nostradamus
bersetuju dengan Syiah.
Di sini, Nostradamus menggambarkan orang
tertentu yang boleh menjadi ketua perang atau presiden sebuah negara yang cuba
untuk membunuh Imam Mahdi (as) atau menghapuskan kuasa-kuasanya dan dia takut
kuasa tentera (tentera Imam Mahdi) di Mesopotamia (Iraq), tetapi seorang lelaki
tentera Imam Mahdi (digambarkan sebagai berkulit hitam yang bermakna dia adalah
(Syiah); kerana pakaian hitam melambangkan Syiah, atau dia mungkin seorang
lelaki Arab Muslim dari Afrika (hitam) yang akan membunuhnya dan menghapuskan kuasa-kuasanya
ketika mereka berada di laut (mungkin dalam salah satu armada perang atau di
salah satu daripada pesawat pengangkut, dan dia akan memusnahkannya).
Sebelum saya mula membuat pengiraan, saya
mempunyai ulasan di atas kata-kata saudara terlebih dahulu. Washi yang disebut dalam
ramalan Nostradamus bukan Imam Mahdi (as), tetapi dia adalah Washi Imam Mahdi
(as) dan yang pertama daripada Mahdi-mahdi bagi dua belas Washi-washi Imam
Mahdi (as). Serta dia adalah utusan Imam Mahdi (as) dan pemimpin yang akan
menjayakan urusannya seperti yang disebut dalam riwayat,[13]
dan dia adalah Yamani Aali Muhammad yang dijanjikan yang menyeru kepada
kebenaran dan yang berpaling darinya adalah termasuk dari ahli neraka seperti
yang dinyatakan dalam riwayat mereka (as).[14]
Dalam wasiat Rasulullah (S): (Dari Abi
Abdillah (as), dari bapa-bapa beliau, dan dari Amirul Mukminin (as), katanya:
Rasulullah (S) bersabda pada malam kewafatan baginda kepada Ali (as): [Wahai
Aba Al-Hassan, bawakan kertas dan tinta. Rasulullah (S) menentukan kepadanya
wasiat sehingga beliau sampai perkara berikut dan bersabda: [Wahai Ali, akan
ada dua belas imam selepas ku dan dua belas Mahdi selepas mereka. Kamu, Ali,
adalah yang pertama daripada dua belas Imam. Kemudian dia terus mengarahkan
dengan bersabda: Al-Hassan (as) memindahkan kepada anaknya Muhammad (م ح م د) Al-Mustahfadz
dari Aali Muhammad (S) dan itu adalah dua belas orang Imam. Kemudian, akan ada
dua belas Mahdi-mahdi selepasnya. Sekiranya dia akan meninggal dunia (Imam yang
kedua belas), maka hendaklah dia memindahkannya kepada anaknya, Mahdi pertama.
Dia akan mempunyai tiga nama; satu seperti namaku dan nama seperti ayah ku ia
adalah Abdullah dan Ahmad, dan nama yang ketiga adalah Al-Mahdi. Dia akan
menjadi orang yang mula-mula beriman).[15]
Dari Al-Shadiq (as) berkata: (dari kalangan
kami selepas Al-Qaim akan ada dua belas Mahdi-mahdi dari keturunan Al-Hussain
(as)) [16].
Dari Al-Shadiq (as) berkata: (dari kalangan
kami selepas Al-Qaim akan ada sebelas Mahdi-mahdi dari keturunan Al-Hussain
(as)) [17].
Dalam riwayat ini, Qaim adalah Mahdi Pertama,
bukan Imam Mahdi (as); kerana Imam (as) mempunyai dua belas Mahdi-mahdi datang
selepas beliau
Al-Baqir (as) menyebut aifat-sifat Al-Mahdi
Pertama: (... Bahawa seseorang yang mempunyai pipi merah, mata yang tenggelam,
kening yang terpisah dan bahu yang bidang serta berkelumumur di kepalanya dan
tanda di wajahnya, Rahmah Allah pada Musa...) [18]
Dari Amirul Mukminin (as) dalam satu kenyataan
(khabar) yang panjang berkata: (... yang pertama adalah dari Basrah dan yang
terakhir dari Al-Abdal ...) [19].
Dari Al-Shadiq dalam satu kenyataan (khabar)
yang panjang (as) menamakan sahabat Al-Qaim (as): (... Daripada Basrah ...
Ahmad ...) [20]
Dari Imam Al-Baqir (as) dia berkata: (Dia
mempunyai dua nama-merujuk kepada Al-Qaim satu yang tersembunyi dan lain
dinyatakan. Sebagai satu yang tersembunyi ia adalah Ahmad dan yang yang
dinyatakan adalah Muhammad). [21] Ahmad adalah nama Mahdi
Pertama dan Muhammad adalah nama Imam Mahdi (as) seperti yang dinyatakan dalam
wasiat Rasulullah (S).
Diriwayatkan dari Baqir (as): (Allah SWT
mempunyai harta di Thaliqaan, ia bukan emas atau perak tetapi terdiri daripada
dua belas ribu (lelaki) di Khurasan, mempunyai slogan kata "Ahmad!
Ahmad!". Mereka akan diketuai oleh seorang lelaki muda Bani Hashim
menunggang keldai kelabu dan memakai serban merah. Aku hampir boleh melihat dia
menyeberangi Furat, apabila kamu mendengar kedatangannya, bersegera kepadanya
walaupun kamu perlu merangkak di atas salji) [22]. Ahmad nama
Mahdi Pertama dan Washi Imam Al-Mahdi (as), dan dia adalah orang yang pertama
beriman kepada Imam Mahdi (as) pada awal kemunculannya, dan dia adalah utusan
Imam Mahdi (as) kepada semua manusia.
Dalam doa Hari Ketiga Syaaban (Hari Lahir Imam
Al-Hussain (as)) diriwayatkan dari Imam Mahdi (as): (Ya Allah aku bermohon kamu
dengan kebenaran orang yang dilahirkan pada hari ini ...
mengimbangi (membalas) kematiannya demi Imam keturunan beliau, dan dengan
ubat di tanah dan dengan kemenangannya semasa beliau kembali. Dan Washi
keturunannya selepas Al-Qaim mereka dan keghaibannya, sehingga mereka mencapai
Al-Utar dan menghukum dengan keredhaan Al-Jabbar dan menjadi ansar terbaik.
Semoga Allah akan bersama-sama mereka dengan perubahan malam dan siang. Ya
Allah dengan haq mereka Aku mohon pertolonganMu ...).[23]
Jika saudara merenung doa tersebut, saudara
akan menyedari bahawa yang dimaksudkan dengan Aushiak mereka dari adalah
Aushiak (Washi-washi) Imam Mahdi (as), mereka dari bapa mereka, yang pertama
dari Mahdi-mahdi yang disebut dalam riwayat-riwayat, dan yang disebut dalam Ramalan
Yahudi Nostradamus, supaya ia akan menjadi hujjah yang menarik terhadap orang
Yahudi dan Kristian dan dunia Barat yang percaya pada ramalan ini, kerana ia
menepati banyak peristiwa-peristiwa yang lepas dan kerana ia adalah dari
seorang lelaki berbangsa Yahudi, orang Barat dari Perancis.
Kini, selepas dijelaskan kepada saudara bahawa
Washi yang disebut dalam ramalan adalah Washi Imam Mahdi (as), saya akan
membawa saudara kepada pengiraan:
Pertama: (Yamani adalah Washi)
Perkataan Washi:
1 - Wa Shad Ya - و
ص ي
6 + 90 + 10 = 106 menggunakan penjumlahan
besar dan ia ditukar kepada penjumlahan kecil:
(6 + 100) supaya ia akan menggunakan hasil
tambah penjumlahan kecil (6 + 1) = (7)
2 - Wa Shad Ya - و
ص ي
6 + 9 + 1 = 16 menggunakan penjumlahan kecil
Perkataan (Al-Yamani - اليماني):
1) Alif + Lam + Ya + Mim + Alif + Nun +
Ya
1 + 30 + 10 + 40 + 1 + 50 + 10 = 142
menggunakan penjumlahan besar dan ditukarkan
kepada penjumlahan kecil, (2 + 40 + 100) maka ia akan menggunakan penjumlahan
kecil (2 + 4 + 1) = 7
2) Alif + Lam + Ya + Mim+ Alif + Nun +
Ya
1 + 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 16
menggunakan penjumlahan kecil
Oleh itu, ia menjelaskan kepada saudara dari
pengiraan di atas bahawa perkataan:
(Washi itu) = (Al Yamani) = (7)
[(وصي) = (اليماني) = (7)]
selepas pengiraan ia menggunakan penjumlahan
besar dan menukarnya kepada penjumlahan kecil.
(Washi itu) = (Al-Yamani) = (16) selepas
pengiraan menggunakan penjumlahan kecil.
Kedua: Apabila ditanya mengenai peribadi Al-Yamani,
kita katakan: [Siapakah dia Al-Yamani (من هو
اليماني)]. Jika Al-Yamani adalah Washi Imam Mahdi
(Maksudnya jika Mahdi pertama disebut dalam wasiat Rasulullah), jawapannya
menjadi: [Dia adalah Washi Al-Mahdi (هو وصي
المهدي)] atau [Dia adalah Washi (هو
وصي)].
Bilangan Mahdi adalah seperti berikut:
Alif Lam Mim Ha Dal Ya (ا
ل م هـ د ي)
1 + 30 + 40 + 5 + 4 + 10 = 90
Dengan menggunakan penjumlahan besar dan
menukarnya kepada penjumlahan kecil (90) menjadi (9) = 9.
Sekarang kiraan:
(Siapakah dia Al-Yamani) من هو اليماني - Man Huwa Al-Yamani
Mim Nun Ha Wau + (Alif Lam Ya Mim Alif Nun Ya)
4 + 5 + 5 + 6 + (7) = 27
(Dia adalah Washi Imam Mahdi) هو
وصي المهدي
Waw + (Wau Shad Ya) + (Alif Lam Mim Ha Dal Ya)
5 + 6 + (7) + (9) = 27
Dia adalah Washi (هو وصي)
Ha Wau + (Wau Shad Ya)
5 + 6 + (16) = 27
Oleh itu, ia menjelaskan kepada saudara bahawa
jumlah: (Siapakah Yamani) = (Dia adalah Washi Imam Mahdi) = (Dia adalah Washi).
Kira bilangan (هو اليماني - Dialah Yamani) menggunakan penjumlahan kecil dan saudara akan
mendapati ia sama dengan (27) huruf dari Ilmu yang disebarkan Al-Qaim (as)
kepada manusia.
Abi Abdillah (as) berkata: (Ilmu ada dua puluh
tujuh huruf. Semua yand didatangkan kepada rasul dua huruf. Manusia tidak mengetahu
sehingga hari ini melainkan dua huruf ini. Tetapi jika Qaim kita bangikit,
beliau akan membawa keluar dua puluh lima huruf untuk disebarkan di kalangan
manusia dan ditambah dua huruf untuk disebarkannya dan menjadi dua puluh tujuh
huruf).[24]
هـ و ا ل ي م ا ن ي
Ha + Wau + Alif + Lam + Ya + Mim + Alif
+ Nun + Ya
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 27
Kemudian kira bilangan (أصحاب اليمين - sahabat Al-Yamani) di
dalam ayat:
﴿كُلُّ
نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ * إِلَّا
أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾
(Tiap-tiap diri, untuk apa yang ia telah
usahakan, akan dikekalkan * Kecuali para sahabat yang kanan, [25]
Al-Yamin dikira menggunakan penjumlahan besar
dan ditukar kepada penjumlahan kecil dan hasilnya akan menjadi:
أصحاب
اليمين
Alif + Sad + 'Ha + Alif + Ba + (Alif Lam Ya
Mim Ya Nun)
1 + 9 + 8 + 1 + 2 + (1 + 4 + 1) = 27
Saudara tahu bahawa bilangan (27) mewakili
huruf dua puluh tujuh dari ilmu (mengenal Allah dan mentauhidkanNya Yang Maha Suci)
yang Imam Mahdi (as) akan sebarkan kepada manusia.
Saudara sudah tahu daripada pengiraan
sebelumnya bahawa Al-Yamani adalah Washi Imam Mahdi (as) dan Mahdi Pertama,
adalah bekas kepada dua puluh tujuh huruf ilmu. Kerana dia adalah mangkuk
(bekas) yang menerima limpahan dari Imam Mahdi (as) dan dicurahkan kepada
sahabatnya. Oleh itu, Al-Yamani dinisbahkan kepada Imam Mahdi (as).adalah
(huruf - نْ) Nun dan titik Nun.
Allah berfirman:
﴿نْ
وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ۞ مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ
بِمَجْنُونٍ ۞ وَإِنَّ
لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ ۞ وَإِنَّكَ
لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ ۞ فَسَتُبْصِرُ
وَيُبْصِرُونَ ۞ بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ ۞ إِنَّ
رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ
بِالْمُهْتَدِينَ﴾
Nun. Dengan pena dan
apa yang mereka tulis, * Engkau - Dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu -
bukanlah seorang gila. * Dan sesungguhnya, bagi kamu adalah ganjaran yang tidak
putus-putus. * Dan sesungguhnya, kamu mempunyai akhlak yang sangat mulia. *
Jadi, kamu akan melihat dan mereka akan melihat * Siapakah di antara kamu yang
menderita. * Sesungguhnya Tuhan kamu amat mengetahui siapa yang sesat dari
jalan-Nya, dan Dia amat mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk..[26]
Al-Yamani dinisbahkan pada 313 sahabat Imam
Mahdi adalah huruf Ba (ب), dan
dia adalah titik Ba dalam بسم الله الرحمن الرحيم. Ia
mempunyai dua makam Risalah dan Wilayah, dan pada zaman ini dia mewakili
Muhammad dan Ali, (Shalawat Allah 3alihima) dan masing-masing adalah Kota dan
Pintunya, jadi ke mana kamu hendak pergi?
﴿وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ
رَجِيمٍ * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ * لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ* وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ
الْعَالَمِينَ﴾
Dan ia bukanlah
perkataan syaitan, yang direjam. * Jadi ke mana kamu hendak pergi? * Ia tidak lain
hanyalah peringatan kepada seluruh alam * Bagi sesiapa yang dikehendakiNya di
antara kamu untuk mengambil jalan yang lurus. * Dan kamu tidak berkehendak
kecuali dikehendaki Allah - Tuhan sekalian alam. [27]
Saudara akan tahu daripada pengiraan
sebelumnya bahawa Ashhab Al-Yamin (sahabat kanan), mereka adalah para sahabat
Al-Yamani juga, ianya adalah mangkuk berisi dua puluh tujuh huruf Ilmu, kerana
mereka adalah mangkuk yang menerima limpahan dari Yamani, Washi dan utusan Imam
Mahdi (as) kepada semua manusia, maka mereka mencurahkan ilmu kepada manusia,
mereka adalah 313.
Untuk membolehkan saudara tahu lebih lanjut:
Ada banyak bukti-bukti seruan dakwah, saya
datang dengan apa yang telah ditugaskan kepada para Nabi dan para Rasul (as),
Muhammad (S) dan Imam-imam (as). Salah seorang daripada saudara-saudara Ansar
Imam Mahdi, adalah Encik Dhia’ Al-Zaidi, telah menyusun sepuluh dalil-dalil
dalam kitabnya Al-Nur Al-Mubin (Cahaya Yang Menerangkan), yang telah dicetak
dan saudara boleh melihatnya, begitu juga Al-Balagh Al-Mubin (Risalah
Penerangan) Bahagian 1 disusun oleh Syeikh Nazim Al-‘Uqaili (semoga Allah
mememeliharanya). Sebahagian daripada bukti-bukti Dakwah adalah:
1 – Riwayat dari Nabi
Muhammad (S) dan para Imam yang menyebut nama, negara dan sifat-sifat. [28]
2 – Ilmu yang jelas
[muhkam] dan kiasan [Mutashabah] dan laluan (jalan) langit-langit, ia adalah
daripada keunikan (khusus) dan rahsia-rahsia Aimmah (as).
3 - Mubahilah / sumpah Li'an (Qism Al-Barrah)
/ dakwah kepada kebenaran, dan lain-lain
4 – Al-Kasyaf
(diperlihatkan) semasa sedar dan rukya (mimpi benar) dilihat semasa tidur oleh
sejumlah besar manusia terhadap Al-Rasul Muhammad , Ali (as), Al-Zahrah (as)
dan Aimmah (as) kerana mereka mengekalkan kebenaran dakwah ini, dan rukya
mereka absah (tsabit), dan ia adalah benar dari Al-Quran dan riwayat-riwayat
[hadith] daripada mereka (as).[29]
Di samping itu dengan apa yang saudara telah
putuskan dan yang saudara lakukan mengenai ramalan Nostradamus dalam buku
saudara, bab kedua, di mana saudara memetik teks ini:
(Abad Ketiga, ramalan ke 94
selama lima ratus
tahun lagi mereka akan memberi perhatian kepada beliau
kerana beliau adalah
hiasan di zamannya,
maka semua pendedahan
yang besar yang secara tiba-tiba,
akan yang dihantar akan
membuat orang-orang abad tersebut gembira).
Jadi apakah ilham (wahi) yang lebih besar
selain rukya (pengelihatan –mimpi benar) yang
dilihat oleh sebilangan besar manusia dan yang menunjukkan kebenaran
pemiliknya?
Saudara baca dengan teliti, dan carilah
kebenaran di hadapan mata saudara, dan cari dengan teliti dan saksama oleh diri
sendiri dan jauhkan diri dari api neraka. Saya memohon kepada Allah untuk
memberi hidayah kepada saudara jika saudara menginginkannya, dan untuk
menunjukkan kepada saudara yang benar sebagai kebenaran supaya saudara
mengikutnya, dan untuk menunjukkan kepalsuan itu palsu supaya saudara
mengelaknya.
والحمد
لله وحده
Dan pujian hanya kepada Allah
Ahmad Al-Hassan
Jamaadi Al-Awwal / 1426 H...
✡✡✡✡✡
---------------------------
[1] – Hud 11:103-104.
[2] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 164-166 Hadits
127, dan ahhalaman 336 Hadits 282, Dalail Al-Imamah oleh Al-Thabariy (Al-Syi3i):
halaman 529-530 Hadits 504, Al-Ikhtishash oleh Al-Syeikh Al-Mufid: halaman 209,
Al-Hidayah Al-Kubra oleh Al-Hussein Bin Hamdan Khashibiy: halaman 362 dengan
jalan yang berbeza.
[3] - Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: halaman 279,
Jamal Al-Usbu3: halaman 306, Mishba7 Al-Kaf3amiy: halaman 547, Mafati7
Al-Jinan: halaman 618.
[4] - Amirul Mukminin (as) dalam satu
khutbahnya: (... dan ketahuilah oleh mu bahawa belajar menghafal dari para
sahabat Rasulullah (S). Sesungguh aku dan Ahli Baitku disucikan dari perkara
keji, telah berkata Rasulullah (S) Janganlah kamu mendahului mereka nanti kamu
tersesat, Janganlah bersaing dengan mereka nanti kamu mendapat kesukaran,
Janganlah kamu meninggalkan mereka nanti kamu dimusnahkan, Dan jangan mengajar
mereka kerana mereka lebih berilmu daripada kamu, yang besar Yang lebih pandai
dari kamu kecil ...) Mishba7 Al-Balaghah, Mustadrak Nahj Al-Balaghah: Jilid 1
halaman 142.
[5] - Al-Baqarah 2:196
[6] - Abd Al-3aziz Al-Qirathisiy berkata: Aku
masuk menenui Abi Abdillah (as), maka aku menyebut kepadanya sesuatu mengenai urusan
seorang syi’ah dan pendapat-pendapat mereka, Beliau berkata: (Wahai Abd
Al-3aziz bahawa iman mempunyai sepuluh
darjat yang berbeza seperti menaiki mata tangga, setingkat demi setingkat,
Maka janganlah orang yang berada di mata tangga pertama berkata sesuatu pada
orang yang di mata tangga kedua, janganlah orang yang di mata tangga kedua
berkata sesuatu pada yang di mata tangga ketiga bahawa darjat kamu rendah sehingga
akhir yang kesepuluh. Beliau berkata Salman pada darjat kesepuluh, Abu Zhar
kesembilan dan Al-Miqdad pada darjat kelapan, wahai Abd Al-3aziz...).
Al-Khishal Al-Syeikh Al-Shaduq. Halaman 448
Dan dari Abi Abdillah (as): (Iman mempunyai sepuluh
darjat, Adalah Al-Miqdad dalam darjat kelapan, Abu Zhar kesembilan, dan Salman
dalam darjat kesepuluh) Bihar Al-Anwar: Jilid 22 halaman 341.
Dan Nabi (S): (Salman dari kami Ahl Al-Bait) 3uyun
Akhbar Al-Redha (as):. Jilid 1 halaman 70
Diriwayatkan oleh Al-Shaduq dengan sanad dari
Musayyib bin Najabh, dari Ali (as) bahawa yang berkata kepadanya: (Diceritakan
kepada kami dari sahabat-sahabat Muhammad (S), Diceritakan kepada kami Abu Zhar
Al-Ghifari. Beliau berkata:. Belajar ilmu dan kemudian bersandaran dengannya
dan diikat dengan ikatan yang kuat. Mereka berkata:. Diriwayatkan Huzaifah katanya:
mengetahui nama-nama orang-orang munafik, mereka berkata: telah diriwayatkan
Ammar bin Yasser, katanya: orang yang beriman penuh dengan ketulenan iman,
lupa, jika ingat ia berzikir dikatakan. diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud
beliau berkata:. membaca Al-Quran maka dihidangkan di sisinya, berkatalah mereka: Diceritakan kepada kami Salman Al-Farisi, beliau
berkata, dia mengetahui ilmu awal dan akhir, ia adalah lautan yang tidak kering,
dan ia adalah dari kami Ahl Al-Bait) Al-Amali:. halaman 324.
[7] diriwayatkan Al-Shafar dalam Mukhtashar Bashair
Al-Darajat dari Musa bin Omar bin Yazid Al-Shiqal dari Al-Hasan bin Mahbub dari
Sholeh Ibn Hamzah dari Aban dari Abi Abdillah (as) katanya: (Ilmu ada dua puluh
tujuh huruf. Semua yang didatangkan kepada rasul dua huruf. Manusia tidak mengetahuinya
sehingga hari ini melainkan dua huruf ini. Tetapi jika Qaim kita bangikit,
beliau akan membawa keluar dua puluh lima huruf untuk disebarkan di kalangan
manusia dan ditambah dua huruf untuk disebarkannya dan menjadi dua puluh tujuh
huruf) Mukhtashar Bashair Al-Darajat:. halaman 117.
[8] - Al-Qashash 28:5
[9] – Al-Israa’ 17:46
[10] - dari Harun, dari Abi Abdillah (as),
beliau berkata kepadaku: (Mereka menyembunyikan Bismi Allahi Al-Rahmani
Al-Rahim, demikian oleh Allah, yang terbaik daripada nama-nama mereka yang
tersembunyi. Dan apabila Rasulullah (S) memasuki rumahnya dan Quraisy
berkumpul terhadapnya baginda kuatkan suara akan membaca Bismi Allahi
Al-Rahmani Al-Rahim dan menaikkan suaranya dengannya. Jadi Qurash berpaling
dalam penerbangan, dan Allah AWJ menurunkan ayat mengenainya:
﴿ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ
عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾
dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka
dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan
apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Quran, niscaya mereka berpaling ke
belakang karena bencinya, [Al-Israa’17:46]) Al-Kafi:
Jilid 8 halaman 266.
Dan Abi Hamzah katanya, Ali Bin Al-Hussein (as)
berkata: (Ya Tsimali apabila sholat kamu dirikan syaitan akan datang mendampingi
Imam lalu berkata: Adakah mengingat Tuhannya?. Jika ia berkata ya ia akan pergi
dan jika dia berkata tidak, ia akan menunggang di atas bahunya maka adalah imam
kaum itu sehingga mereka meninggalkannya, dia berkata: lalu aku berkata, semoga
aku menjadi tebusan tuan: mereka tidak membaca Al-Qur'an beliau berkata: ya betul,
bukan di mana arah kamu pergi Ya Tsimali, tetapi ia adalah jihar (bacaan kuat) Bismi
Allahi Al-Rahmani Al-Rahim) Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait) - Al-Hurr Al-3amali:
Jilid 6, halaman 75.
[11] Al-Muddatstsir 74:30-31
[12] Al-Muddatstsir 74:39-40
[13] Al-Mufadhdhal bin ‘Umar telah berkata:
Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (Pemilik Urusan akan mempunyai dua
keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan
mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah dibunuh, dan
sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang
tinggal melainkan sedikit . Dan tiada seorang pun yang mengetahui
urusannya hatta anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula
yang akan memenuhi urusannya.) Al-Ghaibah oleh Al-Syeikh Al-Thusi: halaman 161-162
hadits no. 120.
[14] Dari Imam
Al-Baqir (as) dalam riwayat yang panjang sehingga sampai pada kata: (Tiada pada
panji-panji itu panji memberikan petunjuk selain dari panji Al-Yamani, ia adalah
panji-panji hidayah, kerana ia menyeru kepada pemilik kamu, Apabila Al-Yamani keluar,
diharamkan penjualan senjata kepada manusia dan seluruh muslim, dan apabila Al-Yamani
keluar pergilah kepadanya, kerana sesungguhnya panjinya adalah panji hidayah,
ia tidak dibenarkan bagi seorang Muslim pun berpaling darinya, sesiapa yang
berbuat demikian dia adalah dari ahli neraka, kerana ia menyeru kepada
kebenaran dan ke jalan yang lurus) Al-Ghaibah Al-Nu’mani:. halaman 264.
[15] Ghaibah Al-Thusi: halaman 150, Ghaiyah Al-Maraam:
Jilid 2 halaman 241, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 147.
[16] - Ghaibah Al-Thusi: halaman 385,
Al-Burhan: Jilid 3 halaman 310, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 148.
[17] - Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman
38, Ghaibah Al-Thusi: halaman 478, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 halaman 145.
[18] - Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 223, Bihar
Al-Anwar: Jilid 51 halaman 40, Mu3jam A7adits Imam Mahdi (as): Jilid 3 halaman
237.
[19] - Basyarah Al-Islam: halaman 148, lampu
kompaun: p 331, Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 174.
[20] - Basyarah Al-Islam: halaman 181.
[21] - Kamal Al-Din: halaman 653, Jami3
A7adits Al-Syi3ah: Jilid 14, halaman 568, Mu3jam A7adits Imam Mahdi (as): Jilid
3 halaman 41.
[22] - Muntakhab Al-Anwar Al-Madhiah: halaman
343.
[23] - Misba7 Al-Mutahijad: halaman 826,
Misbaa7 Al-Kaf3amiy: halaman 543, Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 35,
Mafati7 Al-Jinan: halaman 215.
[24] - Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman
117, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 336.
[25] - Al-Muddatstsir 74:38-39
[26] – Al-Qalam 68:1-7
[27] –
Al-Takwir 81:26-29
[28] - Terdahulu disebutkan beberapa riwayat
tersebut darinya (as), untuk mengetahui lanjut lihat terbitan ansar Imam Mahdi
(as).
[29] – Adapun Al-Quran telah menyebutkan
banyak mengenai rukya, Allah berfirman:
﴿وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ
بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً
لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا
يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَاناً كَبِيراً﴾
Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu, bahawa
sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia; dan tiadalah Kami menjadikan pengelihatan
(rukya) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi
manusia; dan pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut maka
semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau.
[Israa’ 17:60].
Dia berfirman:
﴿لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا
بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ
مُحَلِّقِينَ رُؤُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ
تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَتْحاً قَرِيباً﴾
Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan
benar RasulNya dalam perkara mimpi (rukya) itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu
sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haram - insya Allah - dalam
keadaan aman dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting
sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut kerana Ia mengetahui yang kamu
tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum itu, satu kemenangan yang
dekat. [Al-Fath 48:27].
Dia Yang Maha Suci berfirman dengan membawa tentang kisah Nabi Ibrahim (as):
﴿فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا
بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى
قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ
الصَّابِرِينَ﴾
Maka ketika anaknya itu sampai (umur) berusaha
bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anakku! Sesungguhnya
aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa
pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang
diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang
yang sabar". [Al-Shaffaat 37:102].
Maka Allah memuji Ibrahim; kerana membenarkan
rukya:
﴿قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا إِنَّا كَذَلِكَ
نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴾
"Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi
yang engkau lihat itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang
yang berusaha mengerjakan kebaikan. [Al-Shaffaat 37:105].
﴿إِذْ قَالَ يُوسُفُ لَأَبِيهِ يَا أَبَتِ
إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ
لِي سَاجِدِينَ﴾.
ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya:
"Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari
serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku". [Yusuf
12:4].
Allah SWT telah wahyukan kepada ibu Musa (as)
dengan rukya (mimpi):
﴿وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ
أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَلا تَخَافِي وَلا
تَحْزَنِي إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَجَاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ﴾
Dan Kami wahyukan kepada ibu Musa:"
Susukanlah dia; dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya,
maka lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan
pula berdukacita; sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu, dan Kami
akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul Kami. [Al-Qashash
28:7].
Sebagaimana raja Mesir melihat penglihatan
(rukya) yang menjadikan Nabi Allah Yusuf (as) memperlihat kebenaran rukya dan
mengatur ekonomi Mesir,
﴿وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ
بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلاَتٍ خُضْرٍ
وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ
لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ﴾
Dan raja Mesir berkata: "Sesungguhnya aku
bermimpi melihat: tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang
kurus, dan aku melihat tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau dan tujuh tangkai
lagi yang kering. Wahai ketua-ketua kaum (yang hadir, terangkanlah kepadaku
tentang mimpiku ini, kalau kamu orang yang pandai menafsirkan mimpi". [Yusuf 12:43]..
Adapun apa yang datang dari Nabi dan
keluarganya adalah banyak, disampaikan sebahagian daripadanya:
Al-Rasul (S) bersabda: (tiada kenabian
selepasku, melainkan Al-Mubasyirat. Dikatakan:. Wahai Rasulullah, apakah
Al-Mubasyirat? Baginda bersabda: Rukya orang-orang yang sholeh) Al-Dae
Al-Mantsur: Jilid 3 halaman 312, Bihar Al-Anwar: Jilid 58 halaman 192. Dan juga
ia diriwayatkan dalam Jilid (Juzuk) yang sama halaman 177 dengan perkataan ini:
Tiada lagi kenabian melainkan Al-Mubasyirat, mereka berkata, Apakah Al-Mubasyirat...
hingga akhir. diriwayatkan juga dalam kata-kata yang berbeza daripada
sumber-sumber ini: Kitab Muwatta: Jilid 2 halaman 957, Musnad Ahmad:. Jilid 5
halaman 454, dan Jilid 6 halaman 129, Sahih Bukhari: Jilid 8 halaman 69, Majma3
Al-Zawaa'id: Jilid 7 halaman 173, 3amdah Al-Qari: Jilid 24 halaman 134,
Al-Mu3jam Al-Kabir:. Jilid 3 halaman 197, dan sumber-sumber lain.
Dari Nabi (S) sabdanya: (tidak akan keluar
Mubasyirat kenabian melainkan Rukya orang-orang yang sholeh tetapi penglihatan
yang baik dilihat oleh seorang Muslim atau melihatnya) Bihar Al-Anwar: Jilid 85
halaman 192, Sahih Muslim:. Jilid 2 halaman 38, Sunan Al-Nasa’ei:. Jilid 2
halaman 217, Sahih Ibn Hibban:. Jilid 13 halaman 411, Kanz Al-3ummal: Jilid 15
halaman 368..
Dan Al-Redha (as) berkata: (Diceritakan oleh
bapaku dari datukku, dari ayahnya bahawa Rasulullah (S) bersabda: ... Bahawa
Rukyah yang benar (Al-Shadiqah) satu per tujuh puluh bahagian kenabian) 3uyun
Akhbar Al-Redha (as): Jilid 1 halaman 288, Man La Yahdhuru Al-Faqih Jilid 2
halaman 585, Bihar Al-Anwar: Jilid 49 halaman 283, dan sumber-sumber lain..
Dan Al-Redha (as) berkata: berkata: (Rasulullah (S) jika baginda selepas
(sholat) subuh Baginda bersabda kepada para sahabatnya: Apakah sesiapa
mempunyai Mubasyirat? Iaitu yang mempunyai rukya) Al-Kafi: Jilid 8 halaman 90, Bihar
Al-Anwar: Jilid 58 halaman 177.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan