Selasa, 19 Januari 2021

Mubahalah Nasser Muhammad - Persoalan Khayalan Atheis – Tamsil seorang mullah

 

Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi

احمد الحسن Ahmed Alhasan / 17 Disember 2012:

 

Saya dapati di halaman ini ada seseorang menyalin surat yang ditujukan kepada saya dari orang bernama Nasser Muhammad yang mendakwa secara dusta sebagai Al-Mahdi dan memalsukannya tanpa dalil syar’ei, kerana dia seperti Musailamah, Sajah dan para pendusta lain pada zaman Muhammad Rasulullah (S). Dalam pernyataannya, pendusta Muhammad Nasser ini, meminta mubahalah (sumpah laknat) saya, dan dalam pernyataannya, dia menulis mubahalah dalam bentuk lain daripada bentuk Syari’ah, karena kejahilannya dalam bentuk Syari’ah untuk bermubahalah. Secara umum, dia mempermudah kita melalui mubahalahnya dan apa yang dia tetapkan untuk membuktikan kebenaran kita kepadanya dan orang lain yang tertipu dengan keikhlasannya, dan dia memudahkan kita untuk membuktikan kepalsuan dan kebohongannya kepada mereka.

Nasser Muhammad telah berkata dalam kenyataannya:

 

(Dan setelah kita bermubahalah pada keadaan kedua dan pertama setelah pemanjangan mubahalah, Sekiranya Allah tidak merubah bentuk kamu menjadi babi, maka saya bukan Mahdi yang dinanti sebenarnya)

 

Dan dia juga berkata :

 

(Allah tidak turunkan mengenai Muhammad Al-Hassan Al-Askari dari keterangan, tidak juga kepada Ahmad Al-Hassan Al-Iraqi dan yang menyebut dirinya Al-Yamani dari keterangan, sehingga Ahmad Al-Hassan Al-Iraqi takut untuk bermubahalah di laman web ini atau laman web saya, laman web Imam Nasser Al-Yamani, setelah takut dan berakhirlah mubahalah, dalam tempoh kedua, jika Ahmad Al-Hassan Al-Yamani tidak berubah menjadi babi, maka Nasser Muhammad Al-Yamani adalah yang paling jahat, dan bukan Imam Mahdi yang dinanti.)

 

Dia juga mengatakan:

 

(Dan biarkanlah Nasser Muhammad Al-Yamani dan Ahmad Al-Hassan Al-Yamani untuk dipertimbangkan mana pendusta yang paling jahat, kerana dia tidak akan, tidak akan, dan tidak akan takut (dikutuk)).

 

Jadi inilah saya hadir untuk bermubahalah setelah pernyataan Nasser Muhammad sampai kepada saya:

 

Dan ternyata dengan kehadiran saya bahawa dia adalah pendusta.

Dia mengulang-ulang perkataan "Lan – tidak akan" tiga kali, seperti yang dikatakan sebahagian mereka dalam bahasa Arab, menunjukkan pantang larang yang bermaksud kata-kata itu membawa makna

peristiwa yang disebutkan itu tidak akan pernah berlaku, tidak kira berapa lama atau masa berlalu. Maka Nasser Muhammad mengatakan dia tidak akan, tidak akan, dan dia tidak akan hadir, dan di sini saya telah hadir, untuk bermubahalah, dan menjadi jelas bahawa Nasser Muhammad adalah pendusta.

 

Ini adalah mubahalah saya kepada orang yang mendakwa sebagai (Nasser Muhammad). Saya menulisnya sendiri dan menerbitkannya di halaman saya dan di laman webnya seperti yang diminta, untuk membuktikan bahawa saya benar dan Nasser Muhammad adalah pendusta jahat dan mengikut syaratnya, iaitu:

 

)اللهم رب السماوات السبع ورب الأرضين السبع، عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم، إن كان أحمد الحسن جحد حقا وادعى باطلا فأنزل عليه حسبانا من السماء أو عذابا أليما، وإن كان ناصر محمد جحد حقا وادعى باطلا فأنزل عليه حسبانا من السماء أو عذابا أليما(.

 

Ya Allah, Tuhan Tujuh Lelangit dan Tuhan Tujuh Bumi-bumi, Yang Mengetahui yang Ghaib dan Yang Nyata, Yang Maha Pemurah, Yang Maha Penyayang. Jika Ahmad Al-Hassan menyangkal kebenaran dan mendakwa secara batil, maka turunkanlah kepadanya perhitungan dari langit, atau azab yang pedih. Dan jika Nasser Muhammad menyangkal kebenaran dan mendakwa secara batil, maka turunkanlah kepadanya perhitungan dari langit atau azab yang pedih.)

 

Mubahalah ini sesuai dengan teks Al-Quran, Dia SWT berfirman:

 

﴿فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ﴾

Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): "Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta. [Aali Imran 3:61] 

 

Dan setelah saya menulis Mubahalah dalam kehendak Syari'ah [1] dan menerbitkannya, tidak ada yang berlaku kecuali yang baik kepada saya, dan di sinilah setelah saya bermubahalah dengan pendusta ini, saya gembira dengan nikmat dan rahmat Allah, kerana sekarang menjadi jelas bagi Nasser Muhammad dan orang-orang yang tertipu bahawa saya benar dan bahawa Nasser Muhammad adalah pendusta yang jahat menurut syaratnya sendiri semasa dan apabila Nasser Muhammad telah mengatakan:

 

(Tidak ada yang boleh bermubahalah dengan saya kecuali Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, orang yang mengatakan bahawa dia adalah Utusan Imam Mahdi, dan Allah telah menyaksikan bahawa dia adalah utusan syaitan yang direjam. Jadi apabila dia mengemukakan untuk bermubahalah dan Allah tidak memalukannya menjadi babi, dan pada yang kedua setelah melakukan mubahalah, dia membuktikan bahawa dia sesungguhnya, utusan Imam Al-Mahdi Muhammad Al-Hassan Al-Askari, yang telah membuktikan kehadirannya di ruang bawah tanah (Sirdab) di Samara, dan telah membuktikan bahawa Nasser Muhammad Al-Yamani adalah pendusta paling jahat).

 

Jadi di sini saya telah memubahalah Nasser Muhammad, dan dengan ini telah membuktikan kepada Nasser Muhammad dan mereka yang teripu bahawa saya benar dan bahawa bapa saya Muhammad ibn Al-Hassan adalah benar dan wujud, dan dia telah membuktikan bahawa Nasser Muhammad pendusta jahat menurut apa yang dia syaratkan pada dirinya sendiri.

 

Oleh itu, dakwaannya terbatal sama sekali dan terasing, dan tidak ada hujjah di hadapan Allah bagi mereka yang mengikutinya atau mempercayainya setelah hari ini dan setelah dia membuktikan dengan dalil muktamad bahawa dia adalah pendusta jahat dan sesuai dengan syaratnya sendiri. Mengenai pengulangan pendustaan Muhammad Nasser ini dari pendustaan ajaran Wahhabi dan Ibn Taimiyyah bahawa orang-orang Syiah mengatakan Imam Muhammad ibn Al-Hasan Al-Askari (as) berada di ruang bawah tanah (Sirdab), itu meningkatkan pemahaman orang ramai tentang pendustaannya dan penyelewengannya dari kebenaran. Ini adalah zaman Internet, dan sesiapa sahaja dapat memperoleh maklumat dengan mudah, dan buku-buku Syiah ada dan dapat dirujuk kepadanya untuk melihat bahawa mereka tidak mengatakan bahawa Imam Muhammad bin Al-Hassan berada di ruang bawah tanah dan bahawa ini adalah pembohongan yang diulangi-ulangi oleh orang-orang Wahabi dan pendusta Naseer Muhammad ini, semoga Tuhan menghinanya.

 

Akhirnya, saya menyeru Nasser Muhammad bertaubat dan kembali dari tuntutan kesyaitanan yang batil, kerana akibatnya akan terjadi kesudahan yang lebih buruk daripada hukuman bagi para pendusta yang mengaku sebagai nabi pada zaman datuk saya, Muhammad Rasulullah (S). Dan Allah akan menghinanya di dunia dan akhirat, Dia SWT berfirman

  

﴿وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَن نُّؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّـهِ ۘ اللَّـهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِندَ اللَّـهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ﴾

                

Apabila datang sesuatu ayat kepada mereka, mereka berkata: "Kami tidak akan beriman sehingga diberikan kepada kami yang serupa dengan apa yang telah diberikan kepada utusan-utusan Allah". Allah lebih mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan. Orang-orang yang berdosa, nanti akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan siksa yang keras disebabkan mereka selalu membuat tipu daya. [Al-An3am 6:124]

________________________

1. Al-Kulaini meriwayatkan:) Ali bin Ibrahim dari bapanya dari Ibn Abi Umair dari Muhammad bin Hakim dari Abu Masruq dari Abi Abdillah as katanya, Aku mengatakan bahawa kami bercakap dengan orang-orang yang membantah terhadap firman Allah AWJ:

  ﴿ أَطِيعُوا الله وأَطِيعُوا الرَّسُولَ وأُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ﴾

Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.

Maka katakan pada mereka, telah diturunkan pada para Amir Saraya, bagi menghujah mereka dengan mengatakan firman Allah AWJ:

﴿إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله ورَسُولُه ...

Sesungguhnya wali kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya hingga akhir ayat

Maka mereka mengatakan telah diturunkan pada orang-orang yang beriman, bagi membantah mereka dengan mengatakan firman Allah AWJ

﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْه أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى

Katakanlah: Aku tidak meminta kepadamu sesuatu ganjaranpun atas seruanku kecuali kasih sayang pada kerabatku.".

Maka mereka mengatakan telah diturunkan pada kekeluargaan orang-orang Islam. Dan dia berkata, Aku tidak meninggalkan perkara-perkara yang dia sebutkan kepadaku dan ia adalah sama melainkan aku mengingatnya.

Dan dia berkata kepada ku, jika demikian, jemput mereka untuk mubahalah. Aku bertanya: Bagaimana melakukannya?

Dia berkata, perbaiki diri kamu pada tiga perkara, dan saya rasa dia berkata, berpuasa, bersihkan diri dan bertekad, kamu dan dia berada di tanah, kemudian temukan (letakkan) jari dari tangan kanan kamu dengan jari-jarinya, Kemudian lakukan dengan adil dan mulakan dengan diri sendiri dan katakan,

اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ ورَبَّ الأَرَضِينَ السَّبْعِ عَالِمَ الْغَيْبِ والشَّهَادَةِ الرَّحْمَنَ الرَّحِيمَ إِنْ كَانَ أَبُو مَسْرُوقٍ جَحَدَ حَقّاً وادَّعَى بَاطِلاً فَأَنْزِلْ عَلَيْه حُسْبَاناً مِنَ السَّمَاءِ أَوْ عَذَاباً أَلِيماً ثُمَّ رُدَّ الدَّعْوَةَ عَلَيْه فَقُلْ وإِنْ كَانَ فُلَانٌ جَحَدَ حَقّاً وادَّعَى بَاطِلاً فَأَنْزِلْ عَلَيْه حُسْبَاناً مِنَ السَّمَاءِ أَوْ عَذَاباً أَلِيماً ثُمَّ قَالَ لِي فَإِنَّكَ لَا تَلْبَثُ أَنْ تَرَى ذَلِكَ فِيه فَوَاللهَّ مَا وَجَدْتُ خَلْقاً يُجِيبُنِي إِلَيْه(

Ya Allah, Tuhan Tujuh Lelangit dan Tuhan Tujuh Bumi-bumi, Yang Mengetahui yang Ghaib dan Yang Nyata, Yang Maha Pemurah, Yang Maha Penyayang. Jika Abu Masruq (perawi) menyangkal kebenaran dan mendakwa secara batil, maka turunkanlah kepadanya perhitungan dari langit, atau azab yang pedih. Kemudian giliran doa (dakwaan) kepadanya, dengan dia mengatakan:

Dan jika Fulan menyangkal kebenaran dan mendakwa secara batil, maka turunkanlah kepadanya perhitungan dari langit atau azab yang pedih. Kemudian dia berkata kepada ku, "Kamu tidak ragu-ragu melihat sesuatu padanya. Demi Allah, aku belum menemukan penciptaan yang tidak diberikan jawapan kepadanya) Al-Kafi: Jz 2, hlm. 513.

 

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

احمد الحسن Ahmed Alhasan /

17 Disember 2012:

 

Saya akan cuba mengemukakan tajuk ilmiah yang berkaitan dengan penciptaan dan membuktikan adanya atau tidak adanya tuhan.

Tajuk ilmiah ini penting dan apa yang saya dapati dalam bidang saintifik adalah bahawa ateisme secara saintifik menang dengan perbezaan yang sangat besar berbanding orang-orang yang mengaku mewakili agama. Orang-orang yang memanggil mereka sebagai saintis, sama ada Muslim Syiah, Sunni, Wahabi, Kristian atau Yahudi, bertindak balas terhadap tajuk ilmiah tanpa memahami apa yang dikemukakan oleh ahli biologi evolusi dan yang lain. Mereka seperti seseorang yang telah mendengar tetapi salah memahami jawapannya. Itulah sebabnya saya telah menulis sebuah buku yang hampir lengkap sekarang dan membincangkan teori-teori ilmiah terpenting yang terbukti secara eksperimen atau matematik dan teori.

Dan, insya Allah, saya akan menerbitkannya apabila saya mendapati bahawa ada orang-orang yang berkelayakan secara kognitif untuk memahami apa yang telah saya tulis kerana ia memerlukan pengetahuan sains yang baik seperti geologi sejarah (atau sejarah Bumi), sejarah kuno dan arkeologi (kaji purba), biologi evolusi, teori fizik dan kosmologi (ilmu alam semesta). Dan antropologi, kejuruteraan genetik, perubatan, falsafah dan lain-lain.

 

Soalan untuk perbincangan:

 

Apakah pandangan para sarjana Syiah, Sunni, Wahhabi dan Kristian mengenai teori evolusi saya dan evolusi, atau sebagai masyarakat umum mengenalinya sebagai teori evolusi atau teori Darwin?

Apakah tindak balas saintifik terhadap penafiannya?

Apakah cara untuk membuktikan kewujudan Tuhan (Ilah) dalam batas kehidupan duniawi bagi mereka yang menerima teori evolusi?

Apa pendapat mereka mengenai teori gen keakuan (egois/Ananiah)?

Apa pendapat mereka mengenai bidang Higgs dan boson Higgs, yang bertanggung jawab untuk pemerolehan jisim benda oleh zarah-zarah jirim di alam semesta, yang akhirnya ditemui oleh eksperimen Large Hadron Collider?

Apa pendapat mereka mengenai teori membran atau teori atau adanya lebih dari empat dimensi di alam semesta ini, sebelas dimensi sejauh ini?

Apa pendapat mereka mengenai apa yang baru-baru ini dikemukakan oleh Profesor Stephen Hawking mengenai asal usul dan permulaan alam semesta dan teorinya atau teori kuantum itu mencukupi

untuk menjelaskan kemunculan alam semesta dari ketiadaan dan bahawa ia tidak memerlukan kemunculan alam semesta dari tiada selain kewujudan hukum graviti yang hanya tersedia dari awal menurut teori segala sesuatu atau teori atau bahawa alam semesta adalah mungkin untuk muncul tanpa berhajat kepada keperluan wujudnya tuhan?

Apa pendapat mereka tentang apa yang dikatakan oleh ahli fizik bahawa jumlah tenaga positif dan jirim dengan tenaga negatif dan bahan gelap (atau antimateri) di alam semesta fizikal sama dengan sifar?

Bilakah Adam tinggal di bumi ini? Saya tidak mahu tarikh yang tepat dari mereka, tetapi penjumlahannya, misalnya, mereka mengatakan puluhan ribu, ratusan ribu, atau berjuta-juta tahun lalu.

 

Di manakah banjir Nuh berlaku?

 

Bilakah banjir Nuh berlaku? Saya tidak mahu tarikh yang tepat dari mereka, tetapi yang umum, iaitu, mereka mengatakan puluhan, ribuan, ratusan ribu, atau berjuta-juta tahun.

Bagaimana hal itu terjadi, dan bagaimana gelombang seperti gunung, seperti yang disebutkan dalam Al-Qur'an?

Adakah banjir merangkumi seluruh bumi?

Adakah semua makhluk hidup di Bumi binasa oleh banjir Nuh?

Dan jika jawapan mereka adalah bahawa ia merangkumi semua bumi dan semua makhluk hidup atau sekurang-kurangnya binatang di bumi binasa, apakah penjelasan mereka tentang kewujudan hanya binatang pulau terpencil seperti marsupial Australia dan fossa di Madagascar dan banyak lagi?

 

Soalan saintifik ini berkaitan dengan bukti atau penolakan tentang kewujudan Tuhan. Oleh itu, mereka yang mengaku mewakili agama mesti menjawab semuanya dengan jawapan yang bersesuaian dengan sains moden, dan bukan jawapan kepada teks naratif atau agama yang disyaki mempunyai asal usul atau konotasi dan bertentangan dengan realiti yang terbukti secara saintifik secara kategoris, seperti fakta sejarah geologi Bumi dan lapisan-lapisannya. Teks agama sama ada tidak betul atau ia ditafsirkan bertentangan dengan fakta saintifik yang telah terbukti.

 

Oleh itu, para sarjana agama diharuskan mempunyai jawapan saintifik untuk soalan di atas dan saya fikir bahawa mereka sama sekali tidak dapat memberikan jawapan yang bernilai secara ilmiah, tetapi semua yang saya lihat dan temui adalah pemahaman yang salah mengenai persoalan saintifik dan tindak balas mereka terhadap pemahaman mereka yang salah, iaitu, mereka misalnya memaksakan bahawa teori evolusi mengatakan seperti itu dan seperti ini dan bertindak balas terhadap pendapat ini dan mereka menganggap diri mereka telah bertindak balas terhadap teori evolusi sementara mereka menanggapi kata-kata mereka dan pemahaman mereka yang salah mengenai teori evolusi dan bukan kepada apa yang sebenarnya dikatakan oleh teori evolusi.

Apa yang saya fikirkan adalah tahap di mana kita hidup hari ini dan apa yang disajikan dalam tajuk ilmiah ini yang secara langsung berkaitan dengan agama dan membuktikan kewujudan Allah SWT jauh lebih besar daripada mereka yang mengaku sebagai sarjana agama.

Tulisan dan ucapan fuqaha’ Syiah, Sunni dan Kristian yang telah saya baca adalah tulisan dan ucapan naif yang hanya berlaku untuk pesaran tempatan sahaja dan hanya untuk menipu sebilangan pengikutnya yang tidak peduli dan puas hati kerana kejahilan. Tanggapan mereka tidak dapat meyakinkan seseorang yang cukup mengenal biologi, genetik dan fizik perkembangan, misalnya, tetapi mereka akan dilihat sebagai naif, jahil dan pendusta. tidak lebih.

 

Dan, insya Allah, saya akan membincangkan dengan anda beberapa ucapan dan tulisan mereka di halaman ini, sehingga anda dapat melihat sendiri tahap ilmiah mereka dan apa yang mereka lakukan dengan baik, dan anda akan belajar mengapa mereka tidak menemui cara saintifik untuk menghadapi Ahmad Al-Hassan, sehingga mereka menggunakan pembohongan dan fitnah atau meminta pertolongan tentera yang setia kepada mereka untuk menyerang pejabat Ahmad Al-Hassan di Najaf atau menyerang rumah Ahmad Al-Hassan dengan kekuatan ketenteraan yang besar, jadi alasannya sekarang akan jelas bagi anda, iaitu bahawa kehadiran Ahmad Al-Hassan dapat dilihat oleh manusia, memperlihatkan dan menunjukkan kejahilan mereka.

Dan saya akan menunjukkan kepada anda, insya Allah, di halaman ini kekosongan ilmiah dan intelektual mereka.

Dan yang saya harapkan bagi yang berpendidikan adalah nagi mereka ia sedikit melelahkan bersama saya dengan belajar dan membaca, kerana oleh Allah menyakitkan kita untuk menjadi mangsa eksploitasi tipu daya mereka yang tidak tahu mengenai masalah ilmiah atau agama tertentu dan mengalihkan perhatian mereka dari kebenaran, seperti yang berlaku hari ini ketika para fuqaha’ yang sesat menipu mereka dengan kebohongan tentang perlunya bertaqlid kepada yang bukan maksum.

Dan barangsiapa mengambil pendapat tertentu dari pendapat mereka itu, biarkan dia membawanya ke sini, dan Insya Allah, saya akan melihat apa yang dia tulis dan berinteraksi dengannya dalam tulisan saya.

 

Setahu saya, soalan-soalan ini dan banyak lagi, saya menjawabnya dalam buku "The Illusion of Atheism" (Khayalan Atheis) dan, insya Allah, saya akan menerbitkannya tidak lama lagi, yang juga mengandungi apa yang boleh disebut sebagai perbahasan ilmiah dengan Profesor Richard Dawkins, yang dianggap sebagai salah seorang ahli biologi perkembangan kontemporari terbesar dan Profesor Stephen Hawking, salah seorang ahli fizik teori terbesar dan matematik terapan dan pakar dalam kosmologi dan mempunyai teori yang terbukti dalam radiasi Lohong hitam atau lubang gelap.

 

Saya sedang menunggu jawapan dari para marajik terhadap semua soalan ini sehingga perdebatan akan bermula antara saya dan mereka mengenai hal itu sekiranya mereka menolak tajuk yang saya kemukakan sebelumnya.

 

                     

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

احمد الحسن Ahmed Alhasan /17 Disember 2012:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمد لله رب العالمين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Saya suka menceritakan kepada anda apa yang berlaku suatu hari kepada saya:

Suatu hari saya melihat Syeikh Haidar Al-Ziyadi, semoga Tuhan memeliharanya, menunjukkan kesakitan dan kegusaran di dalam dirinya. Lalu saya berkata kepadanya apa masalah anda. Maka dia berkata, "Dari apa yang saya lihat sesuatu sedang berlaku pada tuan dan tuan di hadapan orang-orang jahil yang memperdaya manusia seperti Abu Haiyah (Haiyah bermaksud ular) yang menipu masyarakat. Oleh itu, saya kata: apa ceritanya, Maka Syeikh Haidar - semoga Allah memeliharanya - bercerita:

(Di sebuah desa di kawasan luar bandar ada seorang mullah (seorang pengajar agama) yang membaca kepada penduduk di masjid yang kadang-kadang berdusta kepada mereka, dan ketika pendidikan mulai berkembang, negara mengirim seorang guru ke kampung itu untuk mengajar penduduknya membaca dan menulis. Apabila didegar oleh mullah itu perkara tersebut, katanya jika diajarkan kepada mereka membaca dan menulis maka mereka akan membaca buku dan mengetahui bahawa saya berbohong kepada mereka. Mungkin mereka tidak akan menghormati saya dan saya akan diberhentikan kerja, jadi dia memutuskan untuk menipu orang yang diajar, lalu mengumpulkan orang-orang dan guru yang dihantar oleh negara untuk mengajar mereka membaca dan menulis, dan dia berkata kepada orang-orang yang hadir: Tuan-tuan sekelian, bahawa guru ini tidak tahu membaca dan menulis, maka bagaimana dia akan mengajar kamu dan mengajar anak-anak kamu? Guru itu berkata kepadanya, Bagaimana saya tidak tahu pada hal saya lulusan Institut Perguruan. Dia mengatakan kepada mullah, sekarang kita akan melihat dan orang ramai akan mengadilinya. Kemudian mullah itu bangun memberikan kertas dan sebatang pen kepada guru dan berkata kepadanya: Tulislah حية (Haiyah=ular), sehingga guru itu menuliskan satu perkataan حية dengan jelas dengan tiga huruf, kemudian mullah itu melukis gambar Haiyah (ular) di atas kertas lain dan menunjukkan kedua kertas itu di hadapan orang yang tidak tahu membaca dan menulis dan dia berkata kepada mereka, Tuan-tuan sekelian tentukan sama ada apa yang ditulis di dalam kertas saya Haiyah (ular), atau apa yang ada di dalam kertas guru. Dengan itu, mereka berkata, Bahkan di dalam surat kamu, wahai mullah, lalu dia berkata kepada mereka, Bukankah aku telah katakan bahawa guru ini tidak tahu membaca dan menulis, sehingga mereka bangun dan mengusirnya, kerana tidak ada manfaat darinya, maka mereka bangkit dan mengusir guru itu.)

 

Saya harap mereka yang menggelar diri mereka sebagai "Marajik" atau "Mullah Abu Haiyah" tidak akan berjaya dengan saya kali ini dan menyampaikan tipu daya mereka kepada manusia dan membuatkan manusia manusia dalam kejahilan.

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

            

احمد الحسن Ahmed Alhasan /17 Disember 2012:

 



 

✡✡ ✡✡ ✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

Tiada ulasan: