Sabtu, 28 Ogos 2021

Penceraian yang rumit

S 718:  Penceraian yang rumit

S 718 / Allahumma Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira. Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh

Topik saya sangat spesifik dan mendesak, dan saya mohon anda membawanya kepada Imam, kerana saya meninggalkan golongan orang yang tidak beriman, tidak ada jalan penyelesaian kecuali dari Imam Ahmad (as), kerana dia adalah penjaga saya dan dia lebih layak bagi saya daripada diri saya sendiri. Ke hadapan saya yang dizalimi. Washi bapanya, dan kekasih hati kita hingga akhir nafas, Ahmad Al-Hassan Al-Mansur (yang ditolong) oleh Allah, oleh Muhammad, oleh Ali dan para imam. Saya tidak tahu harus bermula dari mana, tetapi saya harap gambar itu akan sampai kepada anda sebagaimana adanya. Masalah saya adalah dengan suami saya, bapa kepada anak perempuan saya, 7 bulan yang lalu, dan saya tinggal bersama keluarga kerana saya tidak bersetuju dengannya. Oleh kerana dia tidak tinggal di rumah dan tidak mempedulikan saya atau anak perempuannya, dan dia mempunyai hubungan dengan orang lain yang ditemuinya di Internet. Yang penting ialah masalah kami banyak, dan semuanya kerana menjarakkan dirinya dari saya dan rumah dan keasyikannya. Dia mempunyai kehidupan dan pekerjaannya sendiri, seperti yang dikatakannya. Dia tidak mahu kami mempunyai anak kerana dia bercakap mengenai perceraian setiap hari dan dengan setiap masalah, tidak kira betapa remehnya masalah itu. Kadang-kadang saya merasakan bahawa dia mula menimbulkan masalah dengan saya, terutamanya baru-baru ini.

Allah inginkan kami mempunyai seorang anak perempuan yang berusia setahun setengah dan tinggal bersama saya. Dia menegaskan perceraian, dan dia tidak mempunyai alasan kecuali bahawa kami tidak bergaul satu sama lain, dan saya tidak sesuai dengannya dan menimbulkan masalah. Dan kerana saya tahu bahawa perceraian adalah perkara halal yang paling dibenci oleh Allah, saya banyak berusaha dengannya dan keluarga saya berusaha dengannya untuk kembali dan hidup dengan penuh kasih sayang demi Allah, bertoleransi, terutama bahawa kami mempunyai seorang anak perempuan, dan bahawa dia melakukan dosa dan saya tidak membebaskan diri saya, karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan. Dia ragu-ragu kebaikan saya dan dia sangat sombong dan menganggap dialah yang terbaik di muka bumi. Saya mencintainya dengan sepenuh hati dan bersaksi kepada Allah bahawa dia baik dengan saya pada bulan-bulan pertama perkahwinan kami, tetapi dia banyak berubah setelah setahun dan hari ini, setelah 5 tahun berkahwin, dia memutuskan untuk bercerai. Saya sangat sabar dengannya dan tingkah lakunya serta perlakuannya terhadap saya. Tetapi dia hanya mahukan perceraian dan dia memberitahu saya bahawa saya akan diceraikan di hadapan keluarga saya dan keluarganya dan ramai orang tahu bahawa dia tidak mahu kembali setelah mereka berusaha meyakinkannya, jadi saya setuju perceraian itu seperti yang dia mahukan. Tetapi sekarang dia meminta agar saya melepaskan hak-hak saya, termasuk yang terakhir, dan saya diminta menandatangani kepadanya bahawa saya tidak akan berkahwin dan mengembalikan anak kepadanya jika dia berkahwin semula,lagi, Dia hanya duduk bersamanya selama beberapa bulan saya dan dia tidak pernah memberi nafqah kepada saya dan kepada anaknya selama tempoh 7 bulan ini. Dan jika saya melakukannya, dia akan menceraikan saya, dan jika saya tidak menerima syaratnya, yang merupakan salah satu dari hak saya, maka dia akan membiarkan saya tergantung seperti ini 

Ini adalah salah satu hak saya, jadi dia akan membiarkan saya tergantung seperti ini .. Saya tidak pernah memikirkan perkahwinan, tetapi saya tidak mahu menandatangani apa-apa. Maksud saya, saya juga tidak berkahwin atau tidak bercerai .. mengetahui bahawa dia menceraikan saya di mahkamah, tetapi saya ingin diceraikannya menurut Syariah. Kerana saya tinggal di Eropah, keluar bekerja, dan mempunyai keperluan di luar rumah, dan semua ini memerlukan izin dari suami. Saya masih bagi pihaknya atas nama sahaja, dia tidak melihat saya dan tidak bertanya tentang kami. Wahai Imam, Ya Ahmad, saya mahukan jalan penyelesaian... Bagaimana saya berkelakuan dengan lelaki yang separa lelaki? Saya mahukan perceraian dari dia dan saya ingin bebas dan mengabdikan diri untuk membesarkan anak perempuan saya dan menjaga agama saya dan dengan dakwah tuan yang diberkati, kerana saya bosan dengan masalah dan orang-orang yang tidak takut kepada Allah dalam apa-apa. Bolehkah tuan menceraikan saya darimya? Atau, , adakah tuan mempunyai penyelesaian lain? Saya mohon kepada Allah untuk menyampaikan surat saya kepada Imam kerana saya berada dalam keadaan psikologi yang buruk dan begitu juga keluarga saya. Saya seorang ansariah baru dan keluarga saya akan bergabung dengan saya, dengan daya dan kekuatanNya dan segala puji bagi Allah, yang tidak dipuji atas kebencianNya kecuali Dia..

 

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira.

Sekiranya dia telah menceraikan anda di hadapan saksi dari keluarga anda dan keluarganya, dan anda telah mengalami dari kesucian terakhir dengan berpegang pada kesucian terakhir, maka anda diceraikan olehnya secara Syariah, dan jika anda tinggal di rumah keluarga anda selama tempoh peralihan anda dari kesucian di mana berpegang pada hingga kesucian yang terakhir, iaitu, dia tidak hadir pada anda, dalam hal ini Perceraian berlaku walaupun anda sedang haid semasa perceraian, dan jika anda tidak dirujuk kembali selepas perceraian ini sehingga iddah talak telah berakhir, maka anda sekarang telah bercerai dan dia tidak mempunyai apa-apa hak dan anda berurusan dengannya seperti lelaki lain yang bukan muhrim.

Bahkan perceraian di mahkamah, jika dia menceraikan anda di hadapan saksi dan anda berada dalam keadaan suci semasa dia tidak menahannya, maka perceraian itu sah.

Atau apa yang dia minta untuk menyerahkan hak anda walaupun dia yang menceraikan anda, ini adalah tindakan yang batil dan tidak syar’ei dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkan hak-hak syari’ah anda dan hak penjagaan anak adalah hak anda dari segi syar’ei jika bapanya tidak beriman dengan yang hak dan dia tidak berhak meminta anda menyerahkannya. 

Dan sekiranya tidak berlaku perceraian Syar’ei berlaku mengikut syarat-syarat yang telah saya jelaskan di atas kepada anda dan yang dinyatakan dalam Kitab Al-Syarai3 dan anda menginginkan hukum perceraian daripadanya, maka anda dapat menyampaikan kepadanya jawapan ini atau maknanya dan minta dia menyerahkan surat ke laman web ini dalam sebulan dari tarikh pemberitahuan anda kepadanya, menjelaskan kedudukannya seperti yang anda lakukan, kerana hukum itu memerlukan pendengaran dari kedua pihak, semoga Allah memberi anda kejayaan dan membimbing langkah anda, dan sekiranya dia lalai untuk menjawab dalam jangka masa 30 hari, anda kemudian dapat mengajukan surat yang meminta perceraian darinya, sekiranya anda tidak benar-benar bercerai dengannya sebelum ini, dan dalam surat itu tuliskan nama lengkap anda dan nama lengkapnya, dan insya Allah, selepas itu, surat bercerai syar’ei akan dihantar kepada anda.][1]


Tiada ulasan: