Sabtu, 28 September 2019


Islam, Politik Dan Pemerintahan


Usaha taghut-taghut penzalim yang memerintah negara Islam pada hari ini ialah untuk menyebarkan pemikiran (fikrah) di kalangan umat Islam secara umum yang memisahkan agama daripada politik, dan memasyhurkan slogan (agama untuk agama dan politik untuk politik), orang-orang jahil itu bukanlah yang pertama merangka pemikiran (fikrah) ini, tetapi ia datang dari faham kebendaan Barat, dan bukanlah pemikiran kebendaan ini untuk mengikut fahaman Barat di antara Kristian dan Yahudi kalau bukanlah kerana Injil dan Taurat telah diubah-suai, Dan kalaulah bukan  kerana pergaduhan Rahib dan paderi pada masa itu mengenai dunia dan kedudukannya.

Kesalahan ini tidak dapat menipu mana-mana orang Islam yang menerima agama Islam, walaupun secara umum. Agama Islam memberi pertimbangan pada semua perkara kecil dan besar dalam kehidupan manusia, seperti mempertimbangkan semua amal ibadah sepenuhnya, tidak terdapat pertimbangan ekonomi dan sosial melainkan dipertimbangkan dalam ilmu Fiqah Islam, seperti pertimbangan kepada hal-hal ketenteraan dan ketetapan-ketetapan jihad dan berurusan dengan orang bukan Islam, perjanjian, ikatan (kontrak) dan perdamaian. Ia bukan politik, cuma perkara-perkara ini digabungkan. Tetapi penzalim taghut tidak menerimanya; kerana politik pada mereka mempunyai helah dan penipuan yang mereka amalkan untuk menguasai bangsa-bangsa umat Islam sebagai dasar politik mereka terhadap bangsa-bangsa. Dasar siasah (politik) yang dikehendaki Allah untuk maslahah (kepentingan) bangsa-bangsa, dan sesiapa yang mahu menyimpang dari dasar politik (siasah) yang ditetapkan oleh Allah dalam Islam maka ia telah keluar (dan masuk) ke dalam kegelapan jahiliyah:

Firman Allah:

﴿أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾

Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [37].

Firman Allah lagi:

﴿وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ﴾

Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.[38].

FirmanNya lagi:

﴿وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾

       
Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.[39].

FirmanNya lagi:

﴿وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾

Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik. [40].

Dasar politik (siasah) ini berkait rapat dengan hukum dan pemerintahan. Sementara dasar politik (siasah) taghut penzalim adalah helah, penipuan dan menyalahgunakan bangsa-bangsa manusia, serta mengepung budaya, pemikiran (intelektual) dan ekonomi, menyebarkan keburukan (kerusakan ) dan ketidakadilan di kalangan rakyat.

Ada pun dasar politik (siasah) Nabi (S) atau Imam maksum atau wakil mereka, mereka menggunakan kasih sayang antara manusia dan ibadah kepada Allah dan mengangkat manusia ke arah berhemah dan renungan (tafakkur) dan penyebaran keadilan dan kesaksamaan dalam masyarakat, menyediakan makanan manusia dan melicinkan ekonomi.

Matlamat taghut penzalim adalah mengekalkan kekuasaannya sendiri, sementara matlamat Nabi (S) pada manusia adalah mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya dan menyebarkan keadilan di antara mereka.

Dan jika perkara itu sedemikian rupa, adakah mungkin Allah SWT meninggalkan umat Islam selepas wafat Rasulullah (S) dengan melantik mereka tanpa pimpinan maksum untuk memelihara agama mereka dan menyebarkan keadilan di antara manusia?!

Bagaimana? Dia Maha Bijaksana tentang perkhabaran, yang tidak meninggalkan keluarga kecil tanpa pemimpin dan telah dinashkan dalam Al-Quran bahawa kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita!!

Adakah diterima akal bahawa Allah SWT meninggalkan umat Islam tanpa pemimpin yang dilantik dengan ditakwil perkara itu kepada musuh-musuh Allah, seperti yang dilakukan Yazid bin Muawiyah bagi membunuh Al-Hussein (as), dan merosakkan Madinah Al-Munawarah dan menyerang Baitu Allah dengan minjanik (lastik besar - alat perang masa dulu)?!!

Kemudian jika ada manusia yang mempunyai sebuah kapal kecil dengan sekumpulan pekerja (kelasi kapal), adakah mereka ditinggalkan tanpa dilantik seorang nakhoda (kapten) kapal? Lalu apabila dibiarkan tanpa nakhoda hingga kapal itu tenggelam adalah pengabaian sesetengah manusia yang jahil dan tidak bijaksana? Bagaimana kita boleh menerima bahawa Allah SWT telah meninggalkan kapalNya - yang dipenuhi dengan hamba-hambaNya - berkeliaran di ruang kapal tanpa nakhoda!

Peperangan nuklear antara hamba-hamba itu hari ini dapat menenggelamkan kapal ini dan mengubahnya menjadi kepingan (debu) bertaburan di angkasa. Adakah bijak membiarkan para penumpang kapal ini dan diteruskan tanpa menggubal undang-undang Ilahi, dan tanpa seorang pemimpin yang adil lagi maksum yang melaksanakan undang-undang Syarak ini? Jauhlah Allah SWT, Yang Maha Bijaksana lagi Maha Adil Al-Maliku l-Quddus dari semua perkara tersebut.

Kita sebagai umat Islam bersetuju bahawa undang-undang Syarak pada masa ini adalah agama Islam penutup bagi agama-agama, Allah SWT telah melantik pemimpin yang adil dan suci dari para maksum yang menegakkan urusan dunia dan agama dengan keadilan dan kesaksamaan, tetapi taghut penzalim merampas hak mereka dan merampas tampuk pentadbiran kepimpinan dengan kekuatan yang kejam. Orang-orang yang mengkhianati pemimpin yang suci ini tidak membantu mereka, maka nasib mereka disia-siakan dan Tuhan amat murka kepada mereka.

Umat Islam bersetuju (sepakat) bahawa bilangan mereka dua belas orang, seperti yang dinyatakan di dalam hadits Nabawi yang sahih lagi mutawatir [41], yang mengatakan: Bahawa yang pertama daripada mereka ialah Ali (as) dan penutupnya adalah Al-Mahdi (as) dan tidak boleh dicapai hadits ada dua belas khalifah-khalifah selepasku ini melainkan dengan mereka, dan didakwa semua daripada mereka adalah Imamah dan kepimpinan ummah, agama dan duniawi, dan nash untuk yang selepas baginda sebagaimana nash untuk mereka dari Nabi (S) dengan nama-nama.

Dan telah disepakati ahli-ahli pada setiap zaman bahawa mereka lebih sempurna, lebih berilmu dari ahli-ahli pada zaman mereka, dan tidak tertulis seorang daripada mereka semua mencari ilmu daripada orang lain, tetapi ilmu laduni yang diilhamkan oleh Allah, mereka adalah keturunan Muhammad (S), dan dari keturunan Ibrahim (as) yang dinashkan Al-Quran menyatakan imamah mereka, dan dijanjikan sesiapa kufur dengannya akan ke neraka jahanam, dengan firman Allah:

﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكاً عَظِيماً *  فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَكَفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً﴾

Ataukah mereka dengki kepada manusia (Muhammad) lantaran kurnia yang Allah telah berikan kepadanya? Sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab dan Hikmah kepada keluarga Ibrahim, dan Kami telah memberikan kepadanya kerajaan yang besar. * Maka di antara mereka (orang-orang yang dengki itu), ada orang-orang yang beriman kepadanya, dan di antara mereka ada orang-orang yang menghalangi (manusia) dari beriman kepadanya. Dan cukuplah (bagi mereka) Jahannam yang menyala-nyala apinya.[42].

Umat Islam bersetuju (sepakat) penutup Imamah mereka adalah Al-Mahdi (as). Jika sesiapa yang kafir (ingkar) dengannya adalah seperti kafir (ingkar) kepada Rasulullah, dan hadits-hadits yang menyebutnya mencapai bilangan beratus-ratus. Malangnya, ramai yang menggelarkan diri mereka dengan nama Islam akan mengingkarinya apabila kemunculannya yang diberkati yang akan berdiri menentang Al-Sufyani pemimpin sesat yang mendakwa untuk mempertahankan Islam dan umat Islam, Allah berfirman:

﴿أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ﴾

Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran? [43].

Mereka ini akan mengenal ayat-ayat (tanda-tanda) dan mukjizat-mukjizat, tetapi mereka akan mentakwilnya, Maka kejahatan Tentera Al-Sufyani mereka akan menjadikannya sebagai kejadian biasa seperti yang terjadi sebelum mereka pada kematian Tentera Abrahah dari Habsyah disebabkan wabak dan ia bukanlah suatu hukuman Ilahi.

Dalil-dalil yang membawa kepada imamah pertama iaitu Ali (as) banyaknya tidak dapat dihitung, dan di antara sabda-sabda Rasulullah (S) adalah:

أقضاكم علي (ع)

(Orang yang paling pantas menjadi hakim di antara kalian adalah Ali  (as)) [44], dan

سلموا عليه بإمرة المؤمنين

(diserahkan kepadanya dengan memimpin orang-orang mukmin (Amir Al-Mukminin)) [45], dan


أنت الخليفة من بعدي

(Engkau adalah khalifah selepasku) [46], dan

أنت ولي كل مؤمن ومؤمنة بعدي

(Engkau adalah wali bagi setiap yang mukminin dan mukminah selepasku) [47], dan

أنت مني بمنزلة هارون من موسى

(Engkau di sisiku adalah seperti kedudukan Harun di sisi Musa) [48],

dan Harun adalah khalifah Musa semasa hidupnya. Dan diri Ali adalah (sama) seperti diri Nabi di dalam Al-Quran dalam Ayat Mubahalah, Allah berfirman:

﴿فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ﴾

Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): "Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, wanita-wanita kami dan wanita-wanita kamu, diri-diri kami dan diri-diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta. [49].

Para pentafsir telah sebulat suara menyebutkan bahawa Nabi keluar bersama Ali, Fathimah dan Al-Hasanain. Fathimah (as) adalah wanita; kerana dia adalah penghulu wanita yang pertama dan yang akhir, Allah berfirman mengenai Ibrahim, Bahawa umat yang mempunyai peribadi yang satu [50]. Dan Al-Hasanain (Al-Hassan dan Al-Hussein) adalah anak-mereka, dan ini tiada perselisihan di dalamnya. Dan Ali adalah (sama dengan) diri Nabi (S) [51].

Bagi dakwaan bahawa diri (Al-Nafs) dalam ayat bermaksud (sama dengan) diri Nabi (S) ini mengikuti keinginan dan menjadikan Kalam Allah Yang Maha Suci adalah (perkataan) yang sia-sia, jauhlah Allah SWT Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar itu dari semua perbuatan yang sia-sia  apabila ia tiada makna kerana manusia mendakwa dirinya sendiri dan ia.datang dari sisiNya.

Allah berfirman:

﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ﴾


Sesungguhnya wali kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, dan mereka rukuk. [52].

Dan kebanyakan ahli-ahli tafsir menyatakan turunnya ayat ini mengenai Ali (as) apabila dia memberikan sedeqah ketika dia sedang rukuk [53]. Dan digabungkan untuk dimasukkan sebelas orang anak-anak selepasnya maka dianggaplah untuk dia (as) dan sebelas anak-anak lelakinya (as) - Mereka adalah anak-anak nabi dari Fathimah (as) - mereka selepas baginda lebih utama dari orang-orang mukmin selepas Rasul Allah (S), di mana wilayah mereka dari wilayah Rasulullah (S), dan wilayah baginda diperolehi dari wilayah (kuasa) Ilahiyah.

Dan apabila dipadankan ayat ini dengan wilayah Allah tidak ada makna untuk diberikan selain kepada wilayah kerajaan yang berperanan dan mengurus urusan-urusan agama dan urusan dunia, dan Allah berfirman:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ﴾

Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan Uli l-Amri di kalangan kamu [54].

Uli l-Amri di sini mereka adalah imam-imam Al-Ma’shumin (as) dua belas orang selepas Rasulullah (S), walaupun orang lain selain mereka diberikan ketaatan bagi kaum yang derhaka atau tersasar suatu ketaatan mutlak; kerana mereka berpadanan dengan ketaatan kepada Allah SWT, dan ini tidak benar; kerana ia membawa maksud bahawa Allah memerintahkan kita untuk taat kepada musuh-musuhNya, dan sekurang-kurangnya, ia membawa maksud menyuruh kepada bermaksiat (mengingkari) Allah, Semoga dilindungi Allah.

Ternyata bahawa perintah-perintah mentaatiNya selepas (kewafatan) Nabi (S) adalah Ali dan anak-anaknya para maksum (as). Dan mengingkarinya adalah dosa-dosa yang ditetapkan Al-Quran, Allah berfirman:

﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾

Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya. [55].

Nash Nabi (S) bahawa mereka adalah Ali, Fathimah dan Al-Hasanan (as), seperti yang dinyatakan dalam tafsiran kebanyakan ahli-ahli tafsir [56].

Nabi (S) semasa Haji Wada' di Ghadir Khum pada waktu Dzohor:

(أيها الناس ألست أولى بكم من أنفسكم؟ قالوا: بلى يا رسول الله، قال: فمن كنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وأدر الحق معه حيثما دار)

(Wahai manusia, bukankah aku lebih utama pada kamu dari diri kamu sendiri? Mereka berkata: Ya, wahai Rasulullah.: Baginda bersabda: Barang siapa yang menjadikan aku sebagai maulanya, maka Ali adalah maulanya. Ya Allah, tolonglah orang yang menolongnya dan musuhilah orang yang memusuhinya, dokonglah orang yang mendokongnya dan rendahkanlah orang yang merendahkannya dan kebenaran senantiasa berputar bersamanya”.) [57].
          

Dalam hadits nabi ini membuktikan Nabi (S), wilayah baginda bagi Ali bin Abi Talib (as), Nabi (S) lebih utama pada orang-orang beriman dari diri mereka sendiri, dan hadits ini mutawatir dari Nabi (S) dan berpuluh-puluh sumber dari kitab umat Islam mengemukakan bahawa Nabi meminta umat Islam untuk berjanji setia (berbai’ah) kepada Ali bin Abi Talib (as) selepas berucap pada Haji selamat tinggal di Ghadir Khum, Abu Bakar, Umar telah berbai’ah (berjanji setia) dan menyerahkannya pimpinan ke atas orang-orang mukmin [58], dan kami akan bertanya dan bertanya mereka pada hari harta dan anak-anak tidak berguna melainkan orang-orang yang menghadap Allah dengan hati yang bersih,.

Ada pun para imam dari anak-anak Ali (as) ada nash dari Nabi (S) atas mereka seperti yang diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah Al-Ansari (ra), baginda bersabda atas apa yang difirmankan Allah Taala:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan Ulil Amri di antara kamu. Maka jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. [59]

Aku berkata: Wahai Rasulullah (S) kami mengenal Allah lalu kami mentaatinya dan kami mengenal engkau lalu kami mentaati engkau. Maka siapakah Ulil Amri orang-orang yang diperintahkan oleh Allah mentaati mereka... baginda bersabda

(Mereka adalah khalifah-khalifahku Wahai Jabir, dan Auliak Al-Amr selepasku, yang pertama saudaraku Ali (as) dan kemudian selepasnys Al-Hasan (as) dan anak-anak Ali selepas Al-Hussein (as) kemudian Ali bin Al-Hussein (as), kemudian Muhammad bin Ali (as) dan engkau akan sampai pada kedudukannya  Wahai Jabir Jabir Jika engkau sampai padanya, sampaikan salamku dan kemudian Ja'far bin Muhammad (as), kemudian Musa bin Jaafar (as), kemudian Ali ibn Musa Al-Ridha (as), kemudian Muhammad bin Ali (as), kemudian Ali bin Muhammad (as) Al-Hassan bin Ali (as) kepada mereka, kemudian Muhammad bin Al-Hassan (as) yang memenuhi bumi dengan kemakmuran dan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi kekejaman dan kezaliman) [60].

Baginda (S) juga bersabda terhadap
Al-Hussain (as): (Anakku Al-Hussain ini adalah Imam, anak kepada Imam, abangnya imam dan bapa kepada sembilan orang Imam dan Imam yang sembilan daripada mereka Qaim yang terbaik daripada mereka) [61].

Surah Al-Qadr adalah Surah yang menunjukkan (dalil) Imamah mereka (as) dan diturunkan urusan dengan para malaikat dan roh pada mereka dalam Malam Al-Qadr selepas Rasul Allah (S), selain untuk mengatakan penerusan kesinambungan (daripada baginda, dan ia adalah batil untuk menolak pewarisan dengan mengekalkan kelangsungan selepas baginda (S), dan ia adalah pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan [62].

Dalil-dalil atas Imamah Ali dan anak-anaknya (as) daripada dua belas orang maksum selepas Nabi (S) ini ada banyak, dan alasan-alasannya tidak sedikit disebutkan dari Allah dan Rasul-Nya dan para Imam (as) serta orang yang beriman untuk diabaikan. Tiada alasan lagi bagi mereka yang menyeleweng dan mengikut orang-orang yang merampas hak mereka dan adalah diketahui bahawa urusan itu kepunyaan mereka dan sama sekali bukanlah urusan yang boleh dicampuri, Amirul Mukminin (as) berkata:

(Ada pun, Demi Allah sesungguhnya Si Fulan (yakni Abu Bakar) mengenakan pakaian pada dirinya dengannya (pakaian khalifah) dan ia pasti tahu bahawa kedudukanku sehubungan dengan itu adalah sama seperti kedudukan paksi putaran kilang- pengisar. Limpahan air mengalir turun dariku dan burung tidak boleh terbang di atasku. Aku meletakkan tabir terhadap kekhalifahan dan terus sendirian terlepas darinya. Kemudian aku mula berfikir sama ada aku patut menyerang atau bertahan dengan tenang seksaan kegelapan zulumat itu, yang mana yang sedang membesar dijadikan lemah dan yang muda menjadi tua dan yang benar imannya yang sibuk ditekan hingga dia bertemu Allah (atas kematiannya). Aku dapati bertahan adalah langkah yang lebih bijak. Lalu aku pakai jubah kesabaran walaupun ia menusuk mata dan menyesak kerongkong (nafas)  , Sehinggalah pergi yang pertama dengan jalannya maka ditetapkan pula pada Si Fulan (iaitu Omar bin Al-Khattab) selepasnya. Kemudian diwakili perkataan yang berpandangan malap:
:
Terdapat perbezaan pada setiap hari mula memegangnya... dan pada hari datangnya saudara yang tidak layak secara rasmi:

Melalui keajaipan di antara yang dia perkatakan di dalam hidupnya (di mana Abu Bakar berkata di atas mimbar - أقيلوني فلست خيركم وعلي فيكم - Lepaskanlah aku dan aku bukanlah orang yang terbaik daripada kalangan kamu.) Beliau telah berjanji pada yang lain selepas kematiannya untuk mengukuhkan sesetengah yang menyusuinya. Maka dibentuk dalam memegangnya dengan kekasaran untuk menguatkan kata-katanya dan menyentuhnya dengan kasar serta memperbanyak ketelanjuran (tergelincir) dan alasan-alasan mereka, Maka sahabatnya sukar sebagai penumpang jika digantungnya akan mengakibatkan lubang. Dan yang paling lembut telah dipanggang.
padaku manusia seperti Umar dibutakan dan disilaukan Allah:

(Iaitu terkeluar dari jalan Allah yang lurus; kerana Umar menghalal dan mengharamkan sesuka hati dengan mengharamkan Mut3ah wanita dan Haji (Nikah Mut’ah dan Haji Tamattu’), dan meninggalkan lafaz

حي على خير العمل
Haiya 3ala Khairi L-3amal

Pada Azan dan yang akan hilang  dari diwarisi hilang  kegilaan),

dan mereka membaca dengan bantahan (pembuangan) itu, Bersabar dalam tempoh yang panjang dan parahnya pengalaman pahit itu. Meskipun masa lalu sebagai suatu cara dibuatkannya pada masyarakat bahawa dia salah seorang daripada mereka yang besumpah kepada (demi) Allah dan demi Syuraa. Sekali ia membantah meragui pada yang utama daripada mereka (iaitu Abu Bakar) sehingga menjadi begitu terikat kepada pendapat ini (penghinaan itu tidak penting bagi mereka), Tetapi turun ketika mereka turun, dan terbang ketika mereka terbang maka kebencian seorang dari mereka untuk membencinya (Sa’ad bin Abi Waqas), dan harta lain untuk saudaranya (iaitu Abdul Rahman bin Auf) mereka ada bersama (menunjukkan kejahatan sesuatu kaum) bangun pula yang ketiga kaum secara tergesa-gesa yang membawa jawapannya antara yang merendahkannya atau memberi rumput - menolongnya (merujuk kepada Osman contoh pada dabbah (binatang) yang tidak mempunyai kepentingan selain makanan dan najis) dan bangun bersamanya keturunan bapanya (iaitu bani Umaiyah (la3nahumu Allah) mereka adalah pokok yang dikutuk dalam Al-Quran) Orang-orang mengerumuni harta Allah seperti kumpulan unta mengerumuni mata air, untuk mengingkari dengan memusingkannya dan menyelesaikan kerjanya dan dengan mengikat perutnya (iaitu untuk mengorbankan perutnya yang dipenuhi dengan harta Allah yang yang diperoleh secara tidak sah). Apa yang memeranjatkan hanyalah orang yang bersifat seperti dubuk untuk menggelincirkan Ali dari setiap sisi sehinggalah juga menginjak-injak kedua-dua Al-Hasan dan Al-Hussein (Al-Hasanan) yang membuka kasih sayang, berkumpul di sekeliling seperti biri-biri yang dipimpin, dan apabila bangkit dengan perintah pelbagai pihak yang memungkiri dan; menembusi yang lain dan begitu juga yang lain-lain, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar firman Allah, yang berbunyi:

﴿تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِي الْأَرْضِ وَلا فَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ﴾

Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerusakan di (muka) bumi. Dan kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa. [63].

Bahkan, demi Allah mereka telah mendengar dan menyedarinya, tetapi mereka menghiasi dunia di mata mereka dan menyempurnakan hiasannya.

"Demi Dzat yang membelah biji-bijian dan menciptakan segala yang hidup, kalau bukan adanya umat yang memaksaku untuk berbaiah dengan berdirinya hujjah mereka bahawa aku dapat menegakkan syariat dan menjadi penolong, dan juga melihat bahawa Allah memerintahkan ulama agar tidak berdiam atas kezaliman yang berkuasa dan kelaparan yang menindas orang-orang lemah, maka sungguh aku akan meletakkan (khilafah/jabatan ini) dan tidak memperdulikannya. Dan sungguh kau akan mendapati bahwasannya dunia yang kau junjung tinggi ini lebih hina dari sekedar air liur kambing (penggunaan ibarat atas sesuatu hal yang paling tidak berguna)." [64].

Beliau (as) berkata: (Wahai manusia, Dengarkanlah perkataanku ini dan perhatikanlah.kata dariku, Sesungguhnya perpisahan itu dekat. Aku imam bagi makhluk, dan washi sebaik-baik penciptaan, dan suami penghulu wanita umat ini dan bapa kepada keturunan suci (3itrah Al-Thahirah), Imam-imam pembimbing (Al-Hidayah), Aku adalah saudara Rasulullah (S), washi baginda, wali baginda, wazir baginda dan sahabat baginda, kekasih baginda dan pendamping rapat baginda, Aku Amirul Mukminin, dan pemimpin golongan bercahaya anggota wuduk dan penghulu para washi, yang memerangiku akan diperangi Allah, yang berdamai akan didamaikan Allah dan mentaatiku akan mentaati Allah dan berwilayah padaku adalah berwilayah pada Allah, dan syiahku adalah auliak Allah, dan yang menjadi ansarku adalah Ansar Allah, Demi Allah yang menciptakan daku tidak adalah perkara yang aku telah belajar dari pemeliharaan para sahabat Muhammad (S) yang tidak setia; yang sesat dan murtad (membuat bidaah) yang mengutuk lisan nabi orang-orang yang buta huruf, dan celakalah apa yang diada-adakan itu) [65].

Dan ketika mana jawatan Khilafah datang kepada Amirul Mukminin Ali (as) orang-orang Islam cuba dibawa kepada jalan Allah dan mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya dan menyebarkan Keadilan selepas penyebaran ketidakadilan di tangan kekuasaan Utsman, tetapi bila saja ia diajukan manusia telah menjadi hamba-hamba dunia dan agama hanyalah sebutan-sebutan di lidah mereka, kecuali hanya sedikit yang masih memegang dengan janji Allah, dan bila saja ia demikian Ibn Abi Sufyan telah melompat kepada kekuasaan pemimpin orang-orang kafir dan dia adalah anak Hindun yang makan hati Hamzah penghulu para syuhada’, dan ia adalah apa yang ia menjadi jihad beliau (as) daripada orang-orang yang tidak setia; yang sesat dan murtad (membuat bidaah) yang dilaknat Allah kepada mereka semua, yang tidak menjadi rahsia kagi kepada sesiapa jua, maka beliau (as) telah menerangkan haknya dan membimbing manusia ke jalan Allah yang lurus supaya manusia tidak menjadikan alasan dalam penyimpangan dari para imam, tetapi mereka membiarkannya dan mereka tidak menolongnya sehingga Muawiyah (laknahu Allah) membunuh Al-Hassan (as), dan Yazid (laknahu Allah) membunuh Al-Hussein (as) dan tiada yang memberikan pertolongan kepada Al-Hussein (as) kecuali tujuh puluh atau lebih sedikit, Dia adalah yang kelima dari ahli Al-Kisa’ dan penghulu pemuda ahli syurga dan anak terakhir dari anak perempuan nabi di muka bumi, dan washi ketiga Rasulullah (S). Dan untuk mengetahui siapakah yang patuh dan menyerah kepada kepada taghut penzalim oleh umat Islam di zaman Al-Hussein (as) yang membawa kepada mengorbankan keturunan Rasulullah (S) dan dirinya yang suci; untuk memberi amaran kepada umat Islam bahawa mereka telah jauh dari agama dan keluar dari wilayah Allah kepada wilayah wilayah taghut penzalim dan Syaitan dengan mematuhi Yazid dan orang-orang yang seumpamanya mereka yang dilaknat Allah.

Dan ini terus berlaku kepada washi-washi Rasulullah (S) selepas Al-Hussein (as) menjalankan jihad di jalan Allah dan menyeru manusia untuk kembali kepada agama Islam yang sebenar (yang asal), yang telah dibawa oleh Muhammad (S), bukan yang dikehendaki oleh para taghut penzalim yang memerintah atas umat ini, dan darah Al-Hussein (as) memberi kesan besar dalam kembalinya ramai orang-orang Islam kepada wilayah Allah SWT, dan bermula sejak masa itu, sebuah pangkalan Islam yang popular terbentuk yang dipimpin oleh keluarga Muhammad (as) mewakili Islam Al-Haqiqi Al-Muhammadi yang sebenar (yang asal), dan mereka (as) meneruskan dakwah kepada Allah, dan para taghut penzalim terus menyampaikan seruan kepada syaitan, dan didapati mereka dibantu oleh mereka yang mencari dunia dengan agama.

Kesusahan washi-washi Nabi (S) adalah sangat menyakitkan dan pembunuhan Syiah mereka dan perlakuan taghut penzalim umat ini terhadap mereka umpama perlakuan Firaun terhadap orang-orang yang beriman dari Bani Israel, dan telah memotong tangan, kaki dan menyalib orang-orang beriman pada batang-batang pokok korma, tetapi kebenaran sangat dialu-alukan, dan setiap kali mereka bertegas kepada orang-orang beriman dengan kesusahan ia akan menyebarluas kepada beribu-ribu manusia.

Apabila Imamah sampai kepada penutup washi-washi Aali Muhammad (as) Allah SWT ingin melindungi beliau mengghaibkan beliau dari mata para pemerintah zalim supaya mereka tidak membunuh beliau sepertimana mereka membunuh bapa-bapanya (as), Beliau terus memimpin Umat Islam selama lebih dari tujuh puluh tahun melalui orang-orang yang ikhlas dari orang-orang mukmin yang berada dalam hubungan langsung dengannya dan menyampaikan soalan orang-orang Islam yang menulis kepadanya dan dia menjawab soalan-soalan yang dihadapkan kepada beliau (as).

Apabila telah tamat tempoh ini, Allah ingin mengghaibkan beliau dengan keghaiban yang lama sehingga Allah mengizinkan kebangkitannya apabila generasi umat ini bersedia untuk menyokong beliau dan menyokong agama Allah untuk dimenangkan ke atas semua agama, dan telah dinyatakan darinya (as) dan dari bapa-bapanya beberapa riwayat yang boleh digunakan untuk kepimpinan umat Islam ini dari segi agama dan dunia diriwayatkan dari hadits-hadits mereka.

Ada yang mentafsirkan riwayat hadits ini; fuqaha yang adil pada masa keghaibannya, Ini dalam keadaan tiada timbalan (safir) khas darinya (as) yang dihantar darinya dan menyampaikan arahan-arahan beliau kepada orang-orang mukmin.

Dalam hal beliau (as) mengutus seorang utusan darinya, ianya harus ditaati sehinggakan kepada para ulama (fuqaha), bahkan mereka mesti menolongnya, dan jika kamu membiarkannya atau melanggar arahan-arahannya maka mereka telah keluar dari wilayah Ahl al-Bait (as), dan tidak wajib mentaati mereka, bahkan perlu menentang mereka dan mentaati utusan yang diutus oleh Imam (as) .

Dipetik dari Kitab Zhakhirah Al-Shalihin oleh Syeikh Abdul Karim Al-Zanjani (rahimahu Allah) hal. 7-8-9 (Adapun wilayah seorang Mujtahid umum bagi syarat-syarat mengeluarkan fatwa-fatwa diperolehi daripada wilayah Imam (as) yang diperolehi daripada wilayah Nabi (S) yang diperolehi daripada wilayah Ilahiyah dan Kekuasaan Rububiyah.

Untuk menjelaskannya: bahawa penjelasan yang telah pasti adalah bahawa Kekuasaan Pencipta telah mendedahkan keupayaanNya kepada makhluk-makhlukNya sebagai jenis Kekuasaan tertinggi dan yang paling menghidupkan wilayah (kekuasaan), telah diperolehi daripada wilayah Ilahiyah ini dan wilayah Kekuasaan Rububiyah wilayah Nabi (S) yang disebutkan dalam ayat:
﴿النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾
Nabi itu lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri  [66], kemudian yang diperolehi daripada wilayah nubuwah ini wilayah Imam (as) seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah (S) dalam Hadits Al-Ghadir diriwayatkan dengan jalan sahih dan mutawatir dalam kitab pada kedua-dua firqah. maka Rasulullah (S) telah menghamparkan bagi wilayah Imam: Baginda bersabda:
ألست أولى بكم من أنفسكم؟ قالوا: بلى، قال: من كنت مولاه فهذا علي مولاه
(Tidakkah kalian tahu sesungguhnya aku lebih utama daripada diri kalian sendiri? Mereka menjawab: Bahkan. Baginda (mengambil tangan Ali) dan bersabda: Barangsiapa yang menjadikan aku sebagai pemimpinnya (maulanya), maka inilah Ali pemimpinnya. [67] dan lain-lain .. Dalam usaha untuk persediaan sokongan yang muktamad ini maka baginda (S) menginginkan makna yang lebih utama (Al-Ula) dengari perilaku perkataan pemimpin (Al-Maula) dan menunjukkan bahawa wilayah Imam (as) cabang (furu3) wilayah Nabi (S) dan martabat kedudukannya.

Dan disokong oleh apa yang datang dalam hadits-hadits yang begitu banyak dari Al-Imam (as) sebagai hujah Allah kepada manusia, dan bahawa dia (as) kekuasaannya adalah mutlak ke atas rakyat di hadapan Allah Taala, dan wilayah ini adalah asas iman (kepercayaan) dan ia adalah tiang yang dibina padanya

Dan daripada cabang wilayah Imam (as) wilayah faqih menyeluruh sebagai syarat-syarat berfatwa diringkaskan dalam tafsiran yang dikaitkan dengan Imam Al-Askari (as) dengan ungkapan ini:

(وأمّا من كان من الفقهاء صائناً لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه، مطيعاً لأمر مولاه فللعوام أن يقلدوه)

(Bagi mereka yang faqih (fuqaha’), yang menjaga dirinya sendiri, yang melindungi agamanya, meski bertentangan dengan keinginannya, harus taat kepada perintah maulanya, maka bagi orang awam harus bertaqlid padanya.) [68].

Imam (as) telah menerangkan hakikat pertentangan dengan keinginan dalam hadits yang diriwayatkan oleh Al-Thabrisi dalam kitab Al-Ihtijaj dengan isnadnya dari Imam Kelapan Al-Redha (as), beliau berkata: (Telah berkata Ali bin Al Hussein (as): Sekiranya kamu melihat seorang lelaki yang baik panggilannya, menjadi petunjuk dan berbeza pembicaraanya dan merendah pergerakannya, lemah-lembut tidak memperdaya kamu, berapa banyak orang yang tidak mampu menangani dunia dan menunggang perkara-perkara yang dilarang padanya kerana kelemahan niatnya, kerendahannya dan hatinya yang pengecut maka berhala-berhala agama memerangkapnya, Dia masih mengganggu manusia pada zahirnya yang jika memungkinkan haram menyerangnya, dan jika kamu dapati dia memelihara dari harta yang haram lalu secara perlahan-lahan kamu tidak tergoda kerana Kehendak hawa nafsu makhluk adalah berbeza-beza. Maka yang lebih banyak ditimpakan  daripada harta yang haram, walaupun ia terlalu banyak, dan ia membawa diri dalam penyimpangan hodoh, maka itu adalah haram, jika kamu benar-benar mencari pengampunan darinya janganlah terpedaya sehingga kamu lihat apa pegangan fikirannya adakah lebih daripada meninggalkan semuanya, dan kemudian tidak kembali kepada fikirannya yang kuat akan merosakkan kejahilannya lebih daripada pemulihan fikirannya dengan usahanya, Jika kamu dapati fikirannya kuat, kamu tidak akan tergoda sehingga kamu melihat atau apakah keinginannya bersama dengan fikirannya? atau apakah fikirannya, bersama keinginannya. dan bagaimana ia sayangkan ketua-ketua yang sesat dan kezuhudannya maka ia adalah manusia yang rugi di dunia dan di akhirat, Dengan meninggalkan dunia untuk dunia dan percaya bahawa kepuasan ketua-ketua yang sesat adalah lebih baik daripada kesenangan harta dan nikmat yang halal dan dibenarkan, maka meninggalkan kesemuanya itu untuk mencari ketua-ketua yang sesat, walaupun dia diberitahu bertaqwa kepada Allah telah membawanya kepada keangkuhan dengan dosa lalu dibalas dengan neraka jahanam dan seburuk-buruk tempat kembali, yang memukul secara membuta tuli, permulaan kesesatannya akan membawanya kepada kerugian yang parah, dan dia dibiarkanTuhannya selepas dia mencari mengikut kadar keangkuhannya, dia menghalalkan apa yang telah diharamkan Allah dan mengharamkan apa yang Allah halalkan. Dia tidak peduli apa yang dia tinggalkan dari dunianya apabila dia menyerahkan kepada ketuanya, yang paling kejam dari kejahilannya, mereka adalah orang-orang yang dimurkai Allah dan mereka dan dilaknat dan disediakan bagi mereka azab yang memalukan. Tetapi itu seorang lelaki adalah orang yang menjadikan keinginannya sebagai menurut perintah Allah dan kekuatannya digunakan untuk keredhaan Allah dan melihat kesederhaan bersama dengan kebenaran lebih dekat kepada kemuliaan yang kekal. Sesiapa yang mulia dalam kebatilan dan mengetahui bahawa sedikit apa yang membawa keredhaan dan menyokongnya kepada mengekalkan kebahagiaan di tempat yang tidak akan binasa dan tidak akan ditembusi, dan banyak yang menyusul kejayaannya, Jika dia mengikuti keinginannya, yang akan membawa kepada siksaan yang tidak putus dan tidak dapat dipulihkan, Begitulah seorang lelaki adalah orang yang terperangkap, dan dengan sunnahnya diteladaninya , Dan kepada Tuhanmu tempat pengharapan, padaNya tempat memohon, Sesungguhnya Dia tidak menolak doa, dan tidak mengecewakan permintaannya [69] .. dan seterusnya.

Di samping itu, unsur-unsur wilayah seorang Mujtahid umum disyaratkan mempunyai tiga kedudukan:

Salah satu daripadanya adalah kedudukan Menerbitkan Fatwa dalam keperluan masyarakat dalam amalannya. Ia menjadi sumber masalah furu3 dan perkara-perkara mendatang dari segi mengatur hukum syar’ei ke atasmya.

Yang kedua ialah kedudukan badan kehakiman dan hukum dalam apa yang ia benar-benar dilihat dalam pendakwaan (plaintif) dan dari kes-kes tertentu yang lain.

Dan yang ketiga: wilayah (kuasa) pengurusan harta benda dan ancaman, yang merupakan martabat kedudukan wilayah umum boleh diwakilkan).

Menurut Kitab Tahzhib Al-Ushul Min Al-Zawaid Wal-Fudhul oleh Al-Syed Abdul-Ali Al-Sabzuari (rahimahu Allah) dalam (J II: hal 128): (Selain itu, hal ehwal Ahli Al-Faqih (hukum) umum disyaratkan tidak terhad kepada keaslian fatwa dan pengaruh hukumnya, tetapi ia juga mempunyai keaslian kewujudan, walaupun secara diam; Kerana ia dibenarkan untuk berhujjah dihadapan Allah SWT pada Hari Kiamat, dan ia adalah wajar baginya untuk mengadu kepada Allah SWT bahawa mereka yang jahil (bodoh) tidak dirujuk kepadanya dalam memahami hukum-hukum. Telah disebutkan dalam hadits: (tiga perkara untuk mengadu kepada Tuhan mereka pada Hari Kiamat diketahui tidak bertanggung jawab baginya – Al-Hadits – yang juga mempunyai wilayah yang teratur termasuk Dunia manusia dan mentadbir mereka dengan sistem ilahi, dengan syarat mereka menguasai segala-galanya dan memperluas kuasa mereka untuk memerintah dari segala bidang - arah).

Oleh itu, kewajipan umat Islam pada zaman keghaiban adalah untuk menolong agama untuk membolehkan timbalan imam yang khusus dihantar darinya (as), atau Faqih Umum dengan memenuhi syarat adil lagi zuhud terhadap dunia dengan ketiadaan timbalan khasnya (as) untuk memperluas kuasa mereka untuk memerintah dari segala bidang - arah.

Ia juga menjadi tugas ulama hari ini untuk menghadapi taghut-taghut penzalim, kerana ia adalah jihad pertahanan untuk memulihkan Islam pada masa ini, taghut-taghut penzalim sedang cuba menghapuskan Islam sepenuhnya, dan mengembalikan negara-negara Islam kepada jahiliyah seperti tindakan Yazid (la) pada zaman Al-Hussein (as), bahkan lebih daripada itu yang memenuhi negara-negara Islam dengan berhala-berhala dan imej-imei yang memerintahkan umat Islam untuk menghormati dan menguduskannya. Kerana mereka mewakili peribadi jahat mereka yang berperangai syaitan, Keadaan ini kenyataan yang paling jelas dari syirik kepada Allah, maka bagi yang berpengetahuan mesti menunjukkan pengetahuannya dan berjuang menentang mereka dan membantu mujahidin, walaupun dengan berfatwa, dan menyampaikannya kepada masyarakat, dan berusaha mendidik masyarakat mengenai agama.

Para ulama atau dikatakan orang-orang jahil oleh kerana orang yang berpengetahuan tidak beramal sebenarnya tidak jahil seperti yang dinyatakan oleh mereka (as) [70], yang bersembunyi di dewan gelap dan tidak membebankan diri mereka walaupun mendengar keadaan masyarakat Islam, atau menaikkan agama Islam dalam pergerakan yang nyata dalam masyarakat atau bergerak secara statik, Mereka tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan firqah (golongan) yang selamat yang masih hidup ini, dan mereka akan mendapati diri mereka pada hari kiamat di dewan gelap yang sama dengan wajah gelap mereka, Rasulullah (S) bersabda yang bermakna: (Sejahat-jahat manusia pada hari kiamat adalah orang berlmu yang tidak bermanafaat ilmunya).[71]

Daripada semua di atas, didapati bahawa agama Islam mempunyai teori politik yang bersepadu dalam undang-undang dan pelaksanaan, dan umat Islam tidak harus meninggalkannya kerana ia adalah teori politik yang paling lengkap yang diketahui oleh manusia, dan tidak ada teori politik yang hidup sampai kepada tahapnya, kerana pengarang dan pembuat undang-undangnya adalah Allah SWT Yang Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana. orang yang wajib melaksanakannya adalah Nabi (S) atau Imam maksum (as) selepas baginda atau yang Faqih tentang ketuhanan yang menyeluruh sejajar dengan syarat-syarat adil lagi zuhud pada dunia dalan keadaan Keghaiban Imam (as), dan ketiadaan timbalan khas darinya (as), Wal-Hamdu Lillahi Wahdah.




✡✡✡✡✡
                             
-----------------------
[37] - Al-Maidah 5:50.
[38] - Al-Maidah 5:44.
[39] - Al-Maidah 5:45
[40] - Al-Maidah 5: 47.
[41] - Diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya: Rasulullah (S) bersabda: (Agama ini senantiasa tegak sehingga dua belas khalifah dari Quraisy) J5: hal 86, juga diriwayatkan dari Jabir bin Samra, katanya: (Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda semasa Haji Al-Wada3: Agama ini senantiasa menang atas penentangnya, tidak ada perpecahan dan perselisihan sehingga berlalu dua belas khalifah. dan kemudian bersabda dengan sesuatu yang aku tidak faham, jadi aku berkata kepada ayahku apa yang baginda katakan? Katanya, Mereka semua dari Quraisy.) J 5: hal 87. Dan diriwayatkan oleh Muslim dalam Shahihnya - dengan sedikit perbezaan: J 6: hal 3, dan diriwayatkan oleh Abu Daud dalam Sunan-nya, dengan tambahan, lihat: Sunan Abu Dawud:. J2: hal 309. Begitu juga riwayat ada khalifah-khalifah selepas Nabi seramai dua belas orang selain tersebut di atas. Sila rujuk
[42] - Al-Nisa’ 4:54-55.
[43] – Al-Jatsiyah 45:23.
[44] - Syarah Nahj Al-Balaghah oleh Ibn Abi Al-Hadid: J 1, hal 18, Ahkam Al-Quran oleh Ibn Al-Arabi: J 4, hal 43, Tafsir Al-Qurthubi: J 15, hal 162, Al-Mustashfa oleh Al-Ghazali: hal 170, Tarikh Dimasyq: J 51, hal 300....
[45] - Al-Iqtishad oleh Al-Thusi. hal 203, Al-Nakkat Al-I3tiqadiyah oleh Al-Mufid: hal 41, Al-Yaqin oleh Ibn Thawus: hal 312, Bihar Al-Anwar: J 37, hal 111...
[46] – Al-Rasail Al-3asyr oleh Al-Thusi. hal 97. diriwayatkan oleh Al-Hakim Al-Haskani dalam Syawahid Al-Tanzil: Anas berkata: bintang telah jatuh pada masa Rasulullah, Maka Nabi (S) bersabda: (Lihatlah ke rumah mana bintang ini jatuh dia adalah khalifah selepasku. Maka kami lihat ia jatuh di rumah Ali bin Abi Talib, maka berkata sekumpulan orang: telah keliru Muhammad dalam mengasihi Ali, Lalu Allah menurunkan ayat:
وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَىٰ ﴿١ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ ﴿٢ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ ﴿٣ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
Demi bintang ketika menghilang.* kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak pula keliru. * dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. *, Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya) [Al-Najm 53:1-4]  Syawahid Al-Tanzil: J 2, hal 276.
[47] – Yanabi3 Al-Mawaddah:.. J 1, hal 112, Al-Rasail Al-3asyr oleh Al-Thusi: hal 97, dan telah diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam banyak sumber, sila rujuk.
[48] ​​- Musnad Ahmad: J 1, hal 179, dan J 6, hal 396, Sahih Muslim: J 7, hal 120, dan diriwayatkan Bukhari dengan sedikit perbezaan: J 4, hal 208.
[49] – Aali Imran: 61.
[50] – Telah ditunjukkan (as) mengenai ayat:
﴿إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّـهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ﴾
(Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan),) Al-Nahl 16:120.
[51] - Mencukupi dengan apa yang disampikan Fakhf Al-Razi, beliau berkata: (diriwayatkan bahawa beliau (as) memberi dalil-dalil ke atas orang-orang Kristian Najran, maka mereka berkeras atas kejahilan mereka, beliau (as) berkata: Allah telah memerintahkanku jika kalian tidak menerima hujah supaya bermubahalah dengan kalian, mereka berkata: wahai Aba Al-Qasim, berilah kesempatan pada kami kembali dahulu untuk perkara ini. Sesampainya di luar, mereka bertembung dengan seorang ‘Aqib (hamba Al-Masih). memberi pandangan, Mereka berkata: “Wahai hamba Al-Masih (Aqib), bagaimana pendapatmu mengenai tentangan Mubahalah ini?” Si ‘Aqib menjawab: “Demi Allah, kalian wahai kalangan Nasrani, sungguh sudah diketahui bahawa Muhammad adalah Nabi yang terutus. Ia juga telah berbicara dengan benar tentang kedudukan pemilik kamu (Isa)”. “Demi Allah” – lanjut Aqib, “Tiada satu kaum-pun di dunia ini yang berani menyambut tentangan Mubahalah seorang Nabi kecuali seluruh masyarakatnya akan hancur didera adzab. Jika kalian mengabaikan kebenaran Muhammad, tinggalkanlah dia dan pulanglah ke negara kalian”. Dan pada saat bersamaan, Rasulullah keluar dengan menggendong Al-Husain, memimpin Al-Hasan dan Fathimah berjalan di belakang baginda lalu disusuli oleh Ali bin Abi Thalib (ra) dibelakangnya. Beliau bersabda kepada keluarganya: “Jika aku berdoa, maka Aminilah!”
Bishop Najran berkata: "Ketahuilah, wahai kaum Nasrani, sesungguhnya wajah-wajah yang kulihat, sekiranya mereka bersumpah atas nama Allah agar melenyapkan gunung dari tempatnya, nescaya Allah akan melenyapkannya. Oleh kerana itu, berhati-hatilah kalian dengan 'Mubahalah melawan mereka. Sesungguhnya kalian pasti akan binasa dan takkan ada lagi kaum Nasrani yang akan tersisa setelah itu di atas muka bumi ini.sehingga hari kiamat, maka mereka berkata: Wahai Aba Al-Qasim,: "Kami rasa, kami tidak perlu bermubahalah dengan kamu. Kamu tetap dengan agama kamu dan kami tetap dengan agama kami."  Rasulullah (S) lalu bersabda: "Sekarang kalian telah menarik diri dari bermubahalah. Maka menyerahlah kalian (masuklah Islam) untuk bersama-sama kaum Muslimin dalam keadaan bahagia dan susah." Namun mereka semua tetap menolak.
Baginda (S) bertanya: "Apakah kalian ingin berperang?" Mereka menjawab: "Kami tidak memiliki kekuatan untuk berperang melawan kaum Arab. Kami ingin berdamai dengan kamu agar kamu tidak memerangi kami dan agar kamu tidak menakut-nakutkan kami serta agar kami tidak keluar dari agama kami. Kami akan memberikan ribuan helai pakaian seribu pada bulan Safar dan seribu pada bulan Rajab Tiga puluh perisai besi. Jadi mereka diberikan kebaikan untuk itu, Badinda bersabda, Demi Zhat yang diriku di tanganNya, bahawa telah musnah dan telah jatuh atas penduduk Najran. Dan kalau mereka dilaknat mereka akan berubah bentuk 
menjadi kera dan babi, Dan lembah itu membakar mereka, dan Allah akan menghapuskan penduduk Najran, bahkan burung-burung di pucuk pokok, dan bagaimana jika keadaan kekuatan orang Nasrani, mereka semua juga akan dibinasakan, ..) Tafsir Al-Razi: J 8, hal 85.
[52] - Al-Maidah 5:55.
[53] - Telah dijelaskan oleh ulamak terkemuka Al-Ammah (Sunnah) bahawa ia telah diturunkan kerana Ali (as), dan mencukupi dengan Al-Hakim Al-Haskani dan Fakhr Al-Razi, diriwayatkan dari Abu Zhar Al-Ghafari, bahawa beliau berkata: Aku sholat bersama Rasulullah (S) pada satu hari dari sholat harian DZuhur, Maka seorang peminta meminta dalam masjid tetapi tidak seorang pun memberi kepadanya, lalu peminta itu mengangkat tangannya ke langit dan berkata: ya Allah, aku bersaksi bahawa aku meminta dalam masjid Rasulullah (S) dan tidak seorang pun memberi kepadaku sesuatu. Pada masa itu Ali sedang ruku3 lalu dia membuat isyarat pada jari kanannya - dan ada sebentuk cincin padanya - Lalu peminta itu menerimanya sehingga dia menarik cincin keluar dari jarinya,- dan itu semua diperhatikan oleh Nabi, maka apabila Nabi (S) selesai sholat baginda mengangkat kepalanya ke langit dan berkata: Ya Allah, saudaraku Musa meminta padaMu, dia berkata: Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku, dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, (iaitu) Harun, saudaraku, teguhkanlah dengan dia kekuatanku, dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku, Maka Engkau berikan kepadanya teman jurubicara: (Kami akan membantumu dengan saudaramu) Ya Allah, dan aku Muhammad nabiMu dan pilihanMu. Ya Allah, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku,dan jadikan untukku seorang wazir dari keluargaku, Ali saudaraku sesungguhnya sebagai wazirku. Abu Zhar berkata: Maka demi Allah, belum selesai ucapan Rasulullah (S) tiba-tiba Jibrail turun di utus Allah dan  berkata: Wahai Muhammad berbahagialah [kamu] apa yang Allah berikan saudaramu padamu Baginda bersabda: Apakah itu ya Jibrail? Jibrail berkata: Allah perintahkan umatmu berwilayahkan-nya hingga hari kiamat, dan Allah menurunkan Al-Quran kepadamu:
إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون
(Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, seraya mereka ruku3).) Syawahid Al-Tanzil:. J 1, hal 230, Fakhr Al-Razi dalam tafsirnya: J 12, hal 26.
[54] - Al-Nisa’ 4:59.
[55] - Al-Ahzab 33:33.
[56] - Diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnadnya, dari Shaddad Abi Ammar berkata: Aku masuk menemui Wailah Bin Al-Asqa3 dan bersamanya ada  orang-orang yang menyebut Ali apabila mereka berdiri dan berkata kepadaku: tidakkah kamu diberitahu apa yang aku lihat daripada Rasulullah (S)? Aku berkata, Ya, katanya telah datang Fatimah (ra), dia bertanya tentang Ali. katanya: Aku pergi kepada Rasulullah (S) duduk menunggu baginda sehingga datang Rasulullah (S), dan bersama baginda ada Hassan dan Hussein (ra), kedua-dua tangan baginda memimpin setiap seorang dari kedua mereka sehingga masuk ke rumah, Ali dan Fatimah mendekati dan duduk di hadapan baginda dan baginda mendudukkan Hassan dan Hussein setiap seorang di paha baginda dan kemudian membalut mereka dengan jubah baginda atau dipanggil kisa’, kemudian membaca ayat ini,
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya, dan bersabda: Ya Allah, mereka ini Ahl Al-Baitku, Ahl Al-Baitku) Musnad Ahmad: J 4, hal 107.
Muslim meriwayatkan dalam Shahihnya, beliau berkata: (Aisyah berkata: "Di suatu pagi, Nabi (S), keluar dari rumahnya sambil mengenakan kain yang terbuat dari bulu hitam, Hasan bin Ali menghampiri beliau maka baginda masukkan dia dalam kain itu, kemudian Husein datang dan beliau juga memasukkannya dalam kain, setelah itu Fatimah datang dan beliau juga memasukkannya dalam kain, dan yang terakhir Ali datang dan beliau pun memasukkannya dalam kain, lalu beliau bersabda Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya) Sahih Muslim: J 7, hal 130.
Diriwayatkan oleh Al-Tirmizhi dari Umar bin Abi Salamah anak tiri Rasulullah (S) berkata: (Tatkala ayat ini diturunkan kepada Nabi (S), Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya di rumah Ummu Salamah baginda memanggil Fatimah, Hassan dan Hussein lalu dimasukkan ke bawah kain (Kisa’) dan Ali di belakangnya lalu dimasukkan ke bawah kain kemudian bersanda: Ya Allah, mereka ini Ahl Al-Baitku maka hilangkanlah dosa mereka dan bersihkanlah mereka sebersih-bersihnya). Umm Salamah berkata:. Aku bersama mereka, wahai Nabi Allah, baginda bersabda: kamu di tempat kamu dan kamu dalam kebaikan) Sunan Al-Tirmizhi: J 5, hal 30.
Dan Fakhf Al-Razi berkata: (Diriwayatkan bahawa baginda (S) apabila keluar baginda mengenakan kain yang terbuat dari bulu hitam, datang Hassan (ra) maka baginda masukkan dia dalam kain itu, kemudian Husein (ra) datang dan baginda juga memasukkannya dalam kain itu, kemudian Fatimah, dan kemudian Ali (ra) dan kemudian baginda bersabda: Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya Al-Ahzab 33:33. Ketahuilah bahawa riwayat ini disepakati atas kesahihannya di antara ahli tafsir dan ahli hadits) Tafsir Al-Razi: J 8, hal 85.
Dan disebut oleh Al-Tsa3labi dalam tafsirnnya: (J 8, hal 38) dari Ibn Hajar katanya: (Ibn Hajar berkata: (Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya) ... kebanyakan ahli tafsir menyatakan ia diturunkan kerana Ali dan Fatimah dan Al-Hassan dan Al-Hussein) Al-Shawa3iq Al-Mahraqah: 143 cet. Mesir, dan cet Beirut: 220 Bab  sebelas, dalam ayat-ayat yang terkandung di dalamnya, ayat tang utama), dan lihat selain sumber di atas.
[57] - Abdul Rahman Ahmad Al-Bakri berkata dalam Kitabnya dari kehidupan Khalifah Omar bin Al-Khattab: (Disebut Muhammad bin Ahmad Al-Biruni Al-Khawarizmi - meninggal dunia pada 440 Hijrah di dalam kejadian bulan Zhu Al-Hijjah Al-Haram katanya: Hari kelapan belas,dinamakan Hari Ghadir Khum, ia adalah nama satu peringkat bagi Nabi (S) apabila baginda bergerak kembali dari Hajjatu Al-Wada3, mengumpul pelana dan pengembara dan apabila terkumpul baginda dengan mengangkat lengan tangan Ali bin Abi Talib (as) dan bersabda:
Wahai manusia, bukankah aku lebih utama pada kamu dari diri kamu sendiri? Mereka berkata: Ya, wahai Rasulullah.: Baginda bersabda: Barang siapa yang menjadikan aku sebagai maulanya, maka Ali adalah maulanya. Ya Allah, tolonglah orang yang menolongnya dan musuhilah orang yang memusuhinya, dokonglah orang yang mendokongnya dan rendahkanlah orang yang merendahkannya dan kebenaran senantiasa berputar bersamanya
Dan diceritakan baginda mengangkat kepalanya ke langit dan berkata:. Ya Allah apakah aku sudah sampaikan diulangnya tiga kali) dari Kehidupan Khalifah Omar bin Al-Khattab:. hal 321.
[58] - Tarikh Dimasyq: J 42, hal 220, Al-Bidayah Wal-Nihayah: J 7, hal 386, dan sumber-sumber lain yang ada menyebut peristiwa Ghadir Khum..
[59] - Al-Nisa’ 4:59.
[60] – Al-Naafi3 Yaumu Al-Hashr pada menerangkan bab ke sebelas: hal 115, Dan diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam: Kamal Al-Din: hal 285, Kifayah Al-Atsar:5/4, Al-Ihtijaj: J 1, hal 87, dan lain-lain....
[61] - Al-Naafi3 Yaumu Al-Hashr dalam menerangkan bab ke sebelas: hal 115, Dan diriwayatkan dengan sedikit perbezaan dalam: Al-Rasail Al-3asyar oleh Al-Thusi: hal 89, Al-Nakkat Al-I3tiqadiyah hal 43, Bihar Al-Anwar: J 36 hal 372, dan lain-lain.....
[62] - Diriwayatkan oleh Kulaini dari Abi Ja'far (as) katanya: Wahai masyarakat Syiah berhujahlah dengan Surah Inaa Anzalnah kamu akan beruntung, Demi Allah Ia merupakan satu hujah Allah TWT atas penciptaan selepas Rasulullah (S) Ia adalah penghulu agama kamu, dan ia adalah maksud kepada pengetahuan kami, Wahai masyarakat Syiah berhujahlah dengan

حم والكتاب المبين إنا أنزلناه في ليلة مباركة إنا كنا منذرين
Haa miim. Demi Kitab yang menjelaskan, sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Ia adalah dikhususkan bagi Kuasa Pemerintah selepas Rasulullah (S),
Wahai masyarakat Syiah, Allah TWT berfirman
وإن من أمة إلا خلا فيها نذير
(Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.)
dikatakan : Wahai Aba Ja’far uanya pemberi peringatan Muhammad (S). Beliau berkata: Kamu benar, Tidakkah ia pemberi peringatan, dan dia diutus di di segala penjuru bumi, Berkata yang bertanya: Tidak, Abu Ja'far (as) berkata Tidakkah kamu lihat utusannya, bukankah ia memberi peringatanmya, dan sebagaimana Rasulullah (S) bukankah dalam pengutusannya dari Allah (AWJ) sebagai pemberi peringatan. dia berkata: Ya, beliau berkata, begitu juga Muhammad tidak mati, melainkan mempunyai utusan pemberi peringatan, Beliau berkata: Sekiranya kamu berkata tidak, Rasulullah (S) telah menyusahkan manusia dari umatnya,, dia berkata, Tidakkah memadai dengan Al-Quran? Beliau berkata: Ya, jika mereka boleh mentafsirkannya, katanya: Apa yang ditafsirkan oleh Rasulullah (S)? Beliau berkata: Ya boleh ditafsirkan dari satu orang, dan menjelaskan kepada umat yang berkehendakkan orang seperti Ali bin Abi Talib (as). Penanya berkata: Wahai Aba Ja’far, adakah ia perintah khas dan bukan tanggung jawab umum? Beliau berkata: Allah tidak mengizinkan menyembah melainkan secara rahsia sehingga datang pada zamannya di mana agamanya muncul, Sebagaumana Rasulullah (S) dengan Khadijah yang bersembunyi-sembunyi sehingga datang pengumuman, Penanya berkata: Mestikah pemilik agama ini menyembunyikannya? Beliau berkata, atau menyembunyikan Ali bin Abi Talib (as) pada hari Islamnya bersama Rasulullah (S) keluar perintahnya? Beliau berkata: Ya, beliau berkata, begitu juga urusan kami sehingga disampaikan pada masanya) Al-Kafi. J 1, hal 249.
Diriwayatkan juga: seorang lelaki bertanya Abi Ja'far (as): Wahai putera Rasulullah, tidakkah Ali marah. Beliau berkata: Mengapa? Dia berkata: Aku hanya ingin bertanya mengenainya, Beliau berkata: Katakanlah, katanya, tidakkah engkau marah? Beliau berkata: Aku tidak marah lalu beliau berkata: tidakkah kamu lihat dikatakan pada malam Al-Qadar, dan diturunkan malaikat dan Roh kepada washi-washi, didatangkan kepada mereka dengan urusan yang tidak diketahui Rasulullah (S)? Atau didatangkan kepada mereka dengan urusan yang diketahui Rasulullah (S)?  Tidakkah kau ketahui bahawa Rasulullah (S) mati dan tidak diketahui sesiapa pun kecuali Ali (as) yang mempunyai penuh perhatian, kata Abu Ja'far (as): Untukku dan kamu, wahai lelaki, yang menjadikan bertemu denganku? Dia berkata: Aku bertemu denganmu untuk penyelesaian pencarian agama, beliau berkata: Adakah kamu faham apa yang aku katakan padamu bahawa Rasulullah (S) yang sekeluarga denganku tidak sebutkan sehingga Allah memberitahunya supaya disebutkan siapa yang mungkin dan apa yang akan diberikan, dan ia mempunyai banyak pengetahuan yang indah, ilmu yang datang dari tafsirnya pada malam Al-Qadar, dan begitu juga Ali bin Abi Talib (as) telah belajar pengetahuan yang indah, ilmu yang datang dari tafsirnya pada malam Al-Qadar, seperti mana ia pada Rasulullah (S), berkata si penaya: Atau tafsirnya yang indah? Beliau berkata: Ya, tetapi ia datang dengan perintah Allah malam Al-Qadar kepada Nabi dan kepada para washi: Dilakukan begini dan begitu. Untuk perkara yang telah diajarkannya kepada mereka. Mereka diperintahkan bagaimana mereka melakukannya? Aku bertanya, jelaskan padaku mengenainya. Beliau berkata: bahawa Rasulullah (S) tidak mati melainkan telah menghafal kalimat dan tafsirannya. Aku bertanya. Maka orang datang kepadanya pada malam-malam Al-Qadar diajarkan tentang apa? Beliau berkata: Arahan ini dan kemudahan apa yang telah telah diajarkan, berkata yang bertanya: Jadi apa yang berlaku kepada mereka pada malam-malam Al-Qadar ilmu yang sama yang diajarkan kepada mereka? Beliau berkata: Ini adalah apa yang diperintahkan kepada mereka elakkan dari menyebutnya, dan tidak diketahui tafsirannya apa yang aku tanyakan mengenainya kecuali Allah (AWJ). berkata yang bertanya: Adakah washi-washi tahu apa yang para nabi tidak tahu? Beliau berkata: tidak bagaimana washi mengetahui ilmu yang tidak diwasiatkan kepadanya, berkata yang bertanya: Bolehkah kita katakan: bahawa salah seorang washi tahu apa yang tidak diketahui oleh yang lain? Beliau berkata: Tidak, tiada nabi yang mati, kecuali mengetahuu dalaman washinya. Sesungguhnya malaikat dan Roh turun pada malam Al-Qadar dengan hukum yang menghukum di antara hamba-hamba, berkata yang bertanya: Dan apa yang mereka tahu hukum itu? Beliau berkata: Ya telah diajarkan kepadanya tetapi mereka tidak boleh meneruskan sesuatu daripadanya sampai diperintahkan pada malam-malam Al-Qadar bagaimana dikerjakan untuk tahun akan datang, berkata yang bertanya: Wahai Aba Ja'far ini saya tidak boleh menafikannya? Berkata Abu Ja'far (as): Sesiapa yang menafikannya bukan dari kalangan kami. yang bertanya berkata: Wahai Aba Jaafar apa pendapat kamu adakah Nabi (S) didatangkan kepadanya pada malam-malam Al-Qadr sesuatu yang tidak diketahuinya? Beliau berkata: Kamu tidak dibenarkan bertanya mengenainya, dan ia mengetahui sesuatu dan apa yang akan terjadi, kerana tidak akan mati seorang nabi mahupun washi melainkan ia mengetahui washi yang selepasnya, tetapi ilmu ini, yang kamu bertanya mengenainya, Allah (AWJ) melarang menampakkan washi-washi melainkan diri mereka sendiri sahaja, berkata yang bertanya: Wahai anak Rasulullah, bagaimana diketahui masa malam Al-Qadr itu setiap tahun? Beliau berkata: Apabila datang bulan Ramadan, maka baca Surah Al-Dukhan setiap malam seratus kali, apabila kamu sampai pada malam dua puluh tiga maka kamu melihat dan membenarkan apa yang kamu tanyakan mengenainya) Al-Kafi:. J 1, hal 251. Dan lihat riwayat yang lain dalam Al-Kafi bab Syan Lailah Al-Qadr:. J 1, hal 242.
[63] – Al-Qashash 28:83.
[64] - Nahj Al-Balaghah dengan syarah Muhammad Abduh: J 1, hal 30, Al-khutbah Al-Syaqsyaqiyah..
[65] - Amali Al-Sbaduq: hal 702, 3ilal Al-Syarai3: J 1, hal 43, Man La Yahdhuruh Al-Faqih:  419, Bihar Al-Anwar J 39, hal 36
[66] - Al-Ahzab 33:33.
[67] - Al-Ghadir:. J 1, hal 8.
[68] - Tafsir Al-Imam Al-Hassan Al-Askari (as): hal 300..
[69] - Al-Ihtijaj: J 2, hal 52.
[70] - Amirul Mukminin (as) mengatakan dalam salah satu khutbah beliau (dan yang lain telah dipanggil seorang alim tetapi tiada padanya Maka dia mengutip kebodohan dari orang yang benar-benar bodoh, Dan khayalan sesat dari yang benar-benar dalam kesesatan. berhala-berhala oleh manusia yang syirik. Dari tali-tali yang memperdayakan dan kata-kata dusta. Telah membawa Al-Kitab sebagai menurut pandangannya. Sayangkan kebenaran dengan mengikut hawa nafsu..... percaya kepada perkara-perkara besar dan meremeh jenayah yang besar. mengatakan kuat pada yang syubhat. Dan itu yang berlaku. menjauhkan diri dari bidaah dan padanya dia bersandar. Rupanya rupa manusia. hatinya hati haiwan. tidak kenal pintu hidayah tetapi mengikutnya. tidak juga pintu samar-samar yang menghalang-halanginya. Itulah mayat yang hidup, maka ke mana kamu pergi) Nahj Al-Balaghah dengan syarah Muhammad Abduh. J 1, hal 153.
[71] - Diriwayatkan dari Rasulullah (S) (hukuman prang yang paling berat pada hari kiamat adalah membunuh nabi, atau membunuh salah seprang daripada ibu bapanya, atau orang alim yang tidak bermanfaat ilmunya) Raudah Al-Wa3izin: hal 10, al-3ilm Wal-Hikmah Fi Al-Kitab Wal-Sunnah : hal 457, mausu3ah al-3aqaid al-islamiiyah: J 2: hal 499.
Dan baginda (S) juga bersabda:. (Ulama umat ini adalah, orang-orang yang Allah datangkan ilmu kepadanya. Beliau bertanya kepadanya. Dia mencari wajah Allah dan perkampungan akhirat serta merendah diri kepada manusia. Tidak mengambilnya secara tamak. dan Tidak menjualnya dengan harga yang sedikit. Yang akan diampunkannya yang berada di lautan dan binatang-binatang di darat dan di laut. Burung-burung di awan dan langit.... . penghulu yang mulia memberi keutamaan pada Allah. Dan membelinya dengan harga yang sedikit, Itu mengekang hari kiamat dengan kekangan api neraka, dan menyeru dari malaikat para malaikat pada ketua saksi-saksi, Si Fulan anak Si Fulan ini didatangkan Allah ilmu kepadanya dalam perkampungan dunia maka kekanglah dia atas hamba-hambanya sehingga dia telah selesai dihisab) Raudah Al-Wa3izin: hal 10 .



Tiada ulasan: