Manusia Menurut Ulasan Seorang Ansar
Difardhukan pada manusia supaya menjadikan jalannya (kehidupannya)
menuju Allah Azza Wa Jalla, iaitu jalan untuk menjadi sempurna (Kamil) iaitu
berakhlak dengan Akhlak Allah dan menghiasi dengan semua sifat-sifat Allah. Sebagai
manusia dia mempunyai perlindungan bersifat kebendaan dan ia adalah:
·
tubuh jasmani,
·
dia mempunyai perlindungan
mitsaliyah (perwakilan sempurna)
·
ia juga adalah diri (nafs),
·
martabatnya lebih rendah
dari roh,
Oleh itu, manusia umumnya apabila mencari kesempurnaan maka ia
mempertingkat roh (rohani) dan tubuh jasmaninya. Tubuh dapat dipertingkat
dengan melibatkan cahayanya, Takat penghujung akhirannya adalah Langit Dunia,
dan Roh akan menikmati kemakmuran (kebahagian) di Kerajaan Syurga-syurga (Jinan
Al-Malakutiyah), Ia telah dinyatakan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dalam
Kitab Al-Mutasyabihaat dalam menerangkan bagaimana penciptaan Adam dan buah
pohon yang dimakannya.
Beliau berkata: (Jika Adam (as) diciptakan daripada tanah,
maknanya dari muka bumi ini. Walau bagaimanapun beliau tidak tinggal hanya di
bumi ini, malahan dia naik sehingga ke langit rendah (Al-Sama’ Al-Dunya) iaitu
dia naik ke langit pertama atau di pintu Langit Kedua di Syurga Kerajaan
(Al-Jannah Al-Malakutiyah) atau seperti yang dinyatakan dalam riwayat Ahlul
Bait (as),
"Dia diletakkan di Pintu Syurga (iaitu
Kerajaan Syurga) dibawa malaikat. "
Dan kenaikan tanah Adam ini memerlukan tanah beliau disinar oleh cahaya
Tuhan dan yang akan menyenangkannya. Oleh itu, apabila Allah meniupkan roh pada
Adam buat kali pertama tubuhnya merasa senang, menikmati Syurga Kebendaan
Jasmani, dan tidak ada kegelapan di syurga ini yang memerlukan pelepasan
kekotoran dari tubuh Adam (as).
Bagi roh Adam (as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), atau Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:
﴿جَنَّاتٍ
تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawah}
Dan Syurga Jasmani dan Kerajaan Syurga adalah dua yang disebut dalam
Surah Al- Rahman :
﴿وَلِمَنْ
خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ... ذَوَاتَا أَفْنَانٍ﴾
{Tetapi orang yang takut Kedudukan (maqam) Tuhannya hendaklah
disediakan baginya dua syurga... yang berjenis-jenis (pohon dan buah-buahan)}
dan ia juga,
﴿وَمِن
دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ... مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi ... kedua-duanya hijau
gelap (subur tanamannya)}.
Dan kenaikan ini merupakan kenaikan tajalli (perwujudan) kezahiran dan
bukan kenaikan kasar (bertempat - lokasi).
Oleh itu Adam bukanlah tidak wujud di bumi jasmani (jisim-jisim) [sebelum
diturunkan ke bumi] yang kita hidup di dalamnya, sebaliknya dia wujud di
dalamnya , dan jika dia tidak wujud di dalamnya [bumi fizikal], dia telah mati.
Oleh itu , Adam (as) hidup di dunia ini dengan badan yang menyenangkan
(Jisim Lathif – jisim halus) pada mulanya, tetapi dia kemudian kembali ke bumi
yang padat apabila dia mengingkari Tuhannya SWT setelah sebelumnye dia
dinaikkan.) Kitab Al-Mutasyabihaat: Jilid1
/ jawapan soalan (3).
Ulasan Syeikh Shadiq Al-Muhammadi
Pada jawapan Dalil-Dalil
Utusan Kepada Al-Mahdi, Isa, Elia Dan Khidir (as) Menurut Taurat, Injil
dan Quran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan