Mengenali Imam Ahmad as dari Ir Hussein Al Manshuri
هكذا
عرف المهندس حسين المنصوري الامام احمد الحسن (ع(
Beginilah cara Jurutera Hussein Al-Manshuri mengenali Imam
Ahmad Al-Hassan (as)
بسم الله الرحمن الرحيم
وصلى الله على محمد وال محمد
الائمة والمهديين
Nama saya Hussein Ali Abbas Al Manshuri
Dari bandar Basrah - Iraq
Tarikh Percakapan ini adalah antara Syawal 1424 Hijrah – hingga
sebelum Muharram Al-Haram 1429 Hijrah.
Beginilah saya mengenali Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Saya pulang ke kota saya dan pergi ke rumah Al-Syed Abu
Zahraa’, yang menerima saya dan mendudukkan saya di bilik tetamu. Saya sedang
menunggu, tiba-tiba pintu bilik tetamu terbuka dan ada seseorang masuk
mendapatkan saya... Penampilan orang ini tidak menyerupai penampilan orang lain
dan matanya tidak seperti mata biasa...seorang pemuda yang tinggi lampai dengan
tubuh yang tidak terlintas di fikiran anda. Apabila anda melihatnya, apa yang
anda gambarkan hanyalah seorang pejuang Al-Abbas (as). Dia persis Al-Abbas (as),
terutama pada pandangan matanya. Sebaik sahaja anda melihatnya... anda berasa
terpesona... Matanya menceritakan tentang keteguhan, keazaman dan
perancangannya yang tidak dapat digoyahkan oleh semua tentera dunia. Mata yang
tidak mempunyai syak atau keraguan... Teguh pandangan dan tahu apa yang ia mahukan
dan sangat dalam sehingga anda berfikir bahawa Allah sedang melihat keduanya.
Kami saling memberi salam dan bersalaman lalu duduk. Dari
sini perjalanan bermula dengan Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan ia adalah
perjalanan yang mudah bagi kami dan sangat sukar baginya.
Dia adalah orang suci, yang disucikan, diutus untuk mengajar
manusia tentang Tauhid, dan kita melihat diri kita sendiri, membawa warisan
masa lalu... masa lalu yang buruk dan menyeleweng... masa lalu dengan kepercayaan
yang salah... bahkan pendidikan masa lalu yang buruk... masa lalu kita yang
serba kekurangan dan melalaikan kita.
Dialah yang diutus untuk menerbangkan bumi dengan
kebijaksanaan dan pedang....dan kita, penduduk bumi, berada di antara mereka para
pemeluk yang pengecut dan mereka yang boleh membawa pedang tetapi tanpa
kebijaksanaan.
Dia dan kita..... sedangkan dia mahu kita semua seperti yang
dikehendaki Allah.
Dia (as) duduk bersama kami di dalam bilik di mana anda
tidak dapat menemui alat pemanas atau penyejuk moden... Dia duduk bersama kami
di atas permaidani berperabot.
Dan saya mula menyoalnya, dan dia (as) menjawab dengan pengetahuan terus, yang dalam kata-katanya anda tidak mendapati sebarang keraguan,
melainkan jawapan yang mudah dan jelas.
Saya secara tidak sopan mengeluarkan rokok saya untuk dihisap,
lalu dia merendah diri meletakkan tempat habuk rokok di hadapan saya.
Sejauh manakah jurang antara dia dan mereka yang mendakwa
sebagai Marajik?
Anda akan menjawab tanpa teragak-agak dan ringkas.
Dan mereka mesti memintas pengawal dan penjaga pintu untuk
melihat mereka dan menawarkan kepada mereka kewajipan taat sebelum kita
bertanya kepada mereka, kemudian di akhir urusan dia menyuruh kamu pergi kepada
syeikh yang ditugaskan untuk menjawab soalan atau, atau, atau???
Mereka menghulurkan tangan untuk dicium seperti yang
dilakukan oleh raja-raja... manakala anda menawarkan tangan anda untuk berjabat
tangan, kerana ia adalah tangan kanan yang dihulurkan untuk dicium.
Mereka tinggal di rumah mewah yang dilengkapi dengan
kemudahan terkini... semasa anda bertemu orang ramai dan mengetahui peluh mereka
mengalir daripada anda.
Mereka pergi kepada orang-orang yang dibebankan dengan
kewajipan ketaatan dan penyerahan, maka jika ada orang yang membantah mereka,
mereka mengusirnya dan memperbodohkan perkataannya, sama ada dia benar atau
salah .... Sedangkan kamu datang kepada manusia antara keraguan dan
pertengkaran dan antara seorang mukmin, tetapi dia membawa idea dan pendapatnya
dan mahu anda menyampaikannya kepadanya dan mengakuinya untuknya, mendidik dan
mengajarnya tanpa menyakitinya atau mengakui sesuatu yang salah yang dibawanya dan
mereka menyeru kepada diri mereka sendiri... dan kamu menyeru kepada Al-Mahdi
(as).
Maka perbezaan kamu dengan mereka ialah seperti bumi dan
langit.... perbezaan seperti dunia dan akhirat... perbezaan seperti dua rumah
yang rusak tidak dapat dibina semula.
Setelah aku duduk bersamanya (as), dan aku bertanya
kepadanya, dan dia menjawabnya, dan aku bercakap dan berbual dengannya, dia
ingin meninggalkan rumah Abu Zahraa’, maka dia berdiri sambil memakai jubahnya.
Lalu aku juga bertanyakan kepadanya soalan lain dan dia menjawabnya secara
spontan, maka akupun bergegas kepadanya lalu memeluknya.
Dia memelukku... Dia tidak menghindari ku atau menolakku.
Akhirnya, kami mempunyai seorang pemimpin yang hatinya menyentuh
hati kami, yang mengerti kami, dan kami merasakan keselamatan dan menjadi harapan
kami
Kemudian kami bersalaman dan dia (as) pergi dan mengucapkan
selamat tinggal.
Dan pada hari-hari berikutnya, pertemuan dengannya
diteruskan di rumah Abu Zahraa’.
Dalam beberapa hari berikutnya, sahabat saya Mustafa Abu
Ahmad datang bersama saya menemui Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan duduk
bersamanya dan juga bertanya kepadanya tentang dakwah sedangkan imam (as) membimbingnya
untuk bertanya kepada Allah tentang dakwah ini. Ketika Mustafa berkeras untuk
bertanya tentang dalil tersebut, Imam (as) berkata kepadanya, “Seandainya ada
kerikil di sebelahku, itulah buktinya.” Saya tidak akan memberikannya kepada
anda, yang menimbulkan sedikit kemarahan Mustafa, lalu beliau berkata dengan
agak gugup, mengapa anda tidak memberi saya bukti bahawa anda diutus oleh Imam (as),
dan Imam (as) menjawabnya dengan sedikit kemarahan, dengan berkata, "Aku
berkata kepadamu, kembalilah kepada Allah, maka apa yang kamu mahu?"
Jika kamu tetap mengikuti hamba-hamba itu....apakah kamu
belum cukup menyembah hamba....kembalilah kepada Allah dan bertanyalah
kepada-Nya, dan jika Allah mengatakan kepadamu bahawa dakwah ini batil,
datanglah dan aku akan mencium di antara kedua mata kamu.
Dan yang menghairankan, saya melihat selepas itu.
Segera, Mustafa menyerah, dan mengakui kehebatan Imam (as), dan
coraknya berubah dari kata-kata Imam (as), dan dia berkata secara langsung atas
perkataan tuan ini, Aku bersama tuan dari sekarang.
Selepas itu sekumpulan peribadi telah berbai’ah....Al-Syahid
Syeikh Jalal... Al-Syahid Mujtaba... ‘Alaa... Muhammad... Aiman... Syeikh
Jihad... Abu Jaafar dan juga telah berbaiah Abu Maryam dan kumpulannya,
kira-kira lima orang, yang juga melalui jalan ghaib langsung dengan Imam (as).
Dan kami hampir semua datang menemui Imam (as), di dalam
bilik kecil itu, dan mungkin dia menanam di dalamnya, kerana kami tidak dapat
bangun dan pulang ke rumah kami kerana manisnya apa yang kami dengar dan lihat daripadanya
(as). Juga, ramai ansar yang datang dari wilayah lain, dan pada satu ketika
jumlahnya menjadi begitu besar sehingga bilangan selimut tidak mencukupi. Jadi
dia (as) memastikan bahawa semua orang telah mengambil selimut dan dia (as) dan
saya tinggal dengan sehelai selimut, jadi dia menutup saya dengannya, dan
walaupun saya mendesak dia (as) mengambilnya, tetapi dia berkeras supaya saya
mengambilnya, saya tidak mendapati perlu untuk menyerahkan kepadanya, dan ia
adalah musim sejuk dan ansarnya di sekelilingnya semuanya memakai selimut
semasa dia (as) melemparkan jubahnya ke atasnya dan tidur seolah-olah tidak
sejuk?!
Mengenai hubungannya dengan kami, kata-kata tidak akan dapat
menggambarkannya, kerana dia demi Allah, seperti yang dikatakan oleh penyair
Dia seorang yang sangat pemalu dan
memiliki wibawa yang tinggi..
Dan tidaklah ia berbicara kecuali
dengan hamparan senyuman.
Seperti yang dikatakan Dharar dalam menggambarkan Ali (as):
Dari Abu Shalih Maula Ummu Hani, dia berkata: Dharar bin Dhamrah
Al-Kinani masuk menemui Muawiyah bin Abi Sufyan pada suatu hari dan berkata
kepadanya, “Wahai Dharar, sifatkan aku tentang Ali.” Dia berkata, “Atau maafkan
aku mengenainya?” Muawiyah berkata, “Aku tidak akan memaafkan kamu.” Dharar
berkata, “Adapun jika yang demikian itu perlu, maka sesungguhnya demi Allah, jauh
jangkaunya, dia sangat kuat, dia berkata dengan jelas dan menilai dengan adil, ilmu
meledak dari sisinya dan hikmah (bijaksana) yang diucapkan di lidahnya. Dia terasing
dari dunia dan bunga-bungaannya, dan merasa tenang dengan malam dan
kegelapannya, dan demi Allah, berlimpah air mata, panjang dalam berfikir, membolak-balikkan
telapak tangannya dan berbicara kepada dirinya sendiri. Dia menyukai pakaian
yang pendek dan makanan yang dikisar (Jasyab). Allah bersama kami, dia
mendekati kami apabila salah seorang dari kami datang kepadanya dan dia menjawab
soalan kami jika kami bertanya kepadanya.
Dan dia sangat mesra dan sangat dekat dengan kami sehingga
kami tidak bercakap dengannya kerana mengkaguminya. Jika dia tersenyum, maka
dia seperti mutiara yang indah. Dia memuliakan ahli agama dan mengasihi orang
miskin. Orang yang kuat tidak akan mempersendakannya dan orang yang lemah tidak
berputus asa dari keadilannya. Saya bersaksi kepada Allah bahawa saya telah
melihatnya. dalam beberapa keadaannya. Malam mengendur melepaskannya, dan
bintang-bintang juga cemburu di mihrabnya, mencengkam janggutnya, resah gelisah
dan tangisan sedih, seolah-olah aku mendengar dia berkata, "Wahai dunia, aduhai
dunia, ayahku bertemu dengan ibu yang kurindui. Tidak mungkin, tidak lain
daripadaku. Tidak, sudah tiba masanya untuk kamu mempunyai tiga anak perempuan.
Umurmu pendek, kebaikanmu rendah, dan bahayamu tidak besar, aduhai
dari kekurangan bekalan, selepas mengembara, dan betapa sunyinya perjalanan...................
Bihar Al-Anwar J: 33 hlm: 275
Malah, ia adalah satu keajaiban besar apabila beliau (as)
dapat mengurus kami bersama-sama di dalam bilik itu walaupun berbeza pendapat
dan melepaskan cita-cita kami. Tugas ini tidak mudah sama sekali, lebih-lebih
lagi kami tidak menumpukan perhatian pada masa itu untuk memikul tugasnya (as) di
atas bebanan yang berat ini, kerana dia tidak sekali pun merungut malah tidak
membuat kami terganggu dengan perbuatan kami... Masalah kami dan pelbagai yang
boleh difikirkan oleh seseorang itu jika kita memberi contoh ketua keluarga
yang mempunyai lima orang anak, berapa banyak beban yang akan dia tanggung
untuk mendidik mereka walaupun peluangnya lebih besar semasa mereka tinggal
bersamanya dan dia mempunyai kuasa keibubapaan ke atas mereka yang membuatkan
anak-anak mematuhinya secara pasti... Dan tugas di sini adalah lebih sukar...
Kami bukan lima orang kanak-kanak .... tetapi kumpulan besar di Basrah sahaja
serta di seluruh wilayah ... dan kami tidak tinggal bersamanya .... dan
walaupun pertemuan kami berulang dengannya (as), mereka dipisahkan beberapa
hari dan mungkin seminggu ... dan kami bukan lagi kanak-kanak.. .... Kami bukan
kertas kosong untuk dia menulis apa yang dia mahu tanpa sebarang masalah...
Sebaliknya, kami adalah halaman yang orang lain telah menulis, dan dia (as) sangat
berhati-hati untuk memadamkan apa yang mesti dipadam tanpa merosakkan kertas
itu, dan dia melakukannya secara ajaib... Dia melakukannya tanpa pernah dia berkata
atau memerintah seperti yang dilakukan oleh para pemimpin terhadap rakyat atau
tentera mereka.. .. Dia tidak menetapkan undang-undang di bibir... dan dia
tidak mempunyai kuasa eksekutif kerana negeri mempunyai polis... tetapi dia
mempunyai kedudukan itu ... kedudukan kebenaran yang pernah mengenakan kekuatannya
dan penguasaannya ke atas semua orang tanpa kata-kata ... dan dia mempunyai
kebijaksanaan yang membuat semua orang tidak berfikir untuk melanggarnya ...
dan dialah yang terpercaya yang membuat semua orang tunduk kepada kekuasaannya
tanpa pedang yang tergantung di leher.. Dia menunjukkan contoh yang paling
indah bagi manusia yang sempurna.... Dia adalah seorang bapa yang kami rindukan
pada bapa-bapa kami, dan seorang ibu yang kami rindukan pada zaman kami, maka
kami tidak ada pilihan selain mematuhinya, bukan kerana takut kepadanya, tetapi
kerana kasih kepadanya dan keinginan untuk dia mendidik kami untuk berjaya
mencapainya walau hanya sebahagian daripada kesempurnaannya.
Dan keinginannya adalah terkandung di dalam pendidikan yang
mudah dan ringkas... tetapi ia rumit... Ya... Dia (as) sederhana dalam
pembentangannya, tetapi dia tidak pernah seperti itu... Saya masih ingat
bagaimana Abu Jaafar pernah bertanya kepadanya tentang kata-kata Firaun: Ana
Rabbukumu l-A3laa - "Akulah tuhanmu yang paling tinggi".... Imam (as)
terus berkata.. Rabbukumu l-A3laa Muhammad.. Kemudian beliau terus
menjawab soalan Abu Jaafar.. beliau menyampaikan maklumat yang sesuai mengikut
maqam... maklumat yang sangat berat bagi orang ramai...tetapi dia tidak
mengatakan bahawa mereka mungkin memakainya jika anda mengatakannya...inilah
Ahmad Al-Hassan (as) yang kami kenali... sebagaimana beliau (as) katakan... Kami
bergembira atas orang yang datang dan tidak bersedih hati terhadap orang yang
pergi.....walaupun Abu Jaafar baru seminggu atau sebulan berlalu sejak memasuki
dakwah ini, dan selepas masa yang singkat, di sambar petir lagi.. Sambaran
petir oleh musuhnya. Jika tidak, ansarnya tidak akan ragu-ragu, maka aku ingat
dan dia berlindung dengan Allah dari Al-Ana dalam jawapannya mengenai Rabbukumu
l-A3laa - "Tuhanmu yang paling tinggi" dan apa yang aku akan bacakan
kepadamu, aku tersenyum kepada mereka berdua, dan aku dipenuhi dengan kehebatan…
Aku berada di Husainiyah Najaf ketika itu, maka Imam (as) mengeluarkan lukisan
pada sekeping kertas yang lakaran copnya diberikan kepada para ansar dan
menyuruh mereka membuat cop seperti itu... Kami melihat cop itu, dan terdapat
bintang berbucu enam di dalamnya.. Saya sebenarnya tersenyum ketika itu... dan
saya sangat gembira... Dia bukan sahaja seorang pembaharu (pengislah)... tetapi
dia juga bertekad untuk memusnahkan seluruh kuil (berhala) palsu tanpa rasa
takut... Menzahirkan kebenaran berat kepahitannya di kalangan musuh-musuhnya
dan memuliakan Bintang Nabi Daud (as) di tengah-tengah negara yang hanya boleh
diperangi dan hanya kerana kamu mengatakan ia adalah Bintang Daud.... Aduh...
inilah orangnya???
Dia tahu bahawa pembelaannya terhadap kebenaran keseluruhannya
yang bermakna bahawa atas semua ketidakadilan ... iaitu, seluruh alam ... akan
menentangnya ... namun begitu, dia hanya mempertahankannya seolah-olah dia
berkata kepada mereka: Kamu semua anggaplah kamu menentang saya, tetapi kamu salah
... kamu menentang Allah dan sesiapa yang Allah bersamanya, dia tidak akan peduli
... atau seperti yang dia (as) katakan pada suatu hari ... Saya adalah batu, maka
jika seseorang menimpakan dirinya pada saya, dia akan menderita, dan jika saya
menimpa pada seseorang, dia akan menderita... maka tiada siapa yang memusuhinya
tanpa menderita??
Dan dia (as) benar-benar begitu, sehinggakan pada
sifat-sifat fizikalnya. Sebaik sahaja penglihatan kamu jatuh kepadanya, kamu akan
ingat negara perang... Seolah-olah dia tidak diciptakan seperti orang lain,
oleh Allah, dan dia (as) adalah seperti yang dia sendiri katakan pada suatu
hari ketika dia sedang menulis salah sebuah kitabnya.... Dia melemparkan pena
ke atas kertas dan berkata saya adalah seorang pejuang dan bukan ahli pena.
Tetapi seseorang seperti saya harus membantah (menghujjah) mereka... Maka apakah
kerugian yang lebih berat bagi pembela dan penyokong (Syiah), tidak pula mereka
berkumpul di sekelilingnya dan beriman kepadanya untuk mendapatkan pembalasan
yang mereka tunggu-tunggu, dan tidak pula mereka membaca kitab-kitabnya untuk
terpengaruh dengan petikan-petikan di dalamnya, dan dialah orang yang tidak
menulis sepatah perkataan di atas kertas dan kemudian memadamkannya ... Ya, itulah
hakikatnya.. itulah untuk apa yang dia (as) tulis....Dia meletakkan pen di atas
kertas, kemudian dia menulis dan menulis dengan menjelaskan atau menerangkan
sesuatu secara terperinci. Apabila dia menghabiskan penulisan kitabnya itu, dia
mengangkat kepalanya untuk berkata, "Ambillah, cetakkanlah." Maka
jika seorang ansar mengambilnya dan membalikkan kertas-kertas itu, mereka tidak
menjumpai huruf yang ditulisnya, lalu dia tersilap menghapuskannya.... bagaimana
tidak, dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. Ucapannya
itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya). Di antara ciri-ciri
yang menonjol dalam didikannya kepada para ansarnya (as) ialah beliau pernah
mendidik (mentarbiyah) mereka dalam akidah, berbeza dengan semua dakwah di
sekeliling kita yang berkaitan dengan kupasan hukum-hakam syari’ah, Sebagai
contoh, dalam bentuk klasik (asli) sehingga jika diwajibkan supaya mengikut dakwah-dakwah
tersebut menggunakan arahan (pendekatan) ketua mereka sedangkan sebenarnya akan
kekal sebagai kulit Islam, tetapi dalaman mereka gelap dan jauh dari Islam. ...sementara
beliau (as) mementingkan bentuk akidah dan mengeluarkannya dari Al-Quran dan riwayat-riwayat
dan memenuhi jiwa insan dengan akidah yang benar yang bersinar di dalam
dirinya, ia mesti bersinar dan zahirnya kehidupan hakiki oleh kehidupan
Muhammad dan keluarga Muhammad (S).. Maka kamu lihat dia menerangkan sholat
dengan amalan di sisi Al-Qaim dan begitu juga tasbih dan.. dan .. dan... Dia
menterjemah segala-galanya ke dalam amalan...tetapi bukan sebarang amalan.
Sebaliknya, ia adalah tindakan berdasarkan pengetahuan (makrifah) dan amalan yang
berpunca daripada iktiqad, dan bukan hanya pergerakan yang pelakunya tidak
mengetahui sebab dia melakukannya, atau mungkin tujuan melaksanakannya ialah
dia ingin masuk syurga..
Ia adalah satu beban yang berat, di antara mendidik (mentarbiyah)
ansarnya dan mengarahkan mereka agar kuat beramal dengan serangan sisa-sisa
musuh-musuh Ahmad Al-Hassan (as) untuk dipenjarakan... Ya, sebenarnya dia
adalah tahanan penjara kerana dia tidak seperti Muqtada Al-Sadr dan mewarisi
tentera orang yang bertaqlid pada bapanya, dan tidak juga seperti Al-Sistani
mewarisi tentera pendahulunya Al-Khoei, tidak juga seperti Al-Khamenei mewarisi
tentera dan kerajaan dari menggantikannya Al-Syed Al-Khomeini …... Semua mereka
mewarisi tentera dan kekayaan... Baginya, dia (as) bermula sebagai seorang
individu menghadapi semua orang, dan hari ini individu ini telah menjadi sebuah
negara selepas usaha dan kepayahan yang besar, dan esok seluruh dunia akan berjihad
dengannya dan berkorbanan dengannya (as).
Apakah antara amarannya (as), tentang musuh-musuhnya, yang
bukan sebahagian besar daripada mereka dan percubaan mereka yang paling teruk
untuk membubarkannya (as), secara fizikal dan peribadi, dan antara tarbiyahnya
terhadap ansarnya dan membimbing mereka pada masa yang sama kepada apa yang mereka
lakukan untuk menyebarkan dakwah ini. Dia adalah neraca timbangan keadilannya
dengan teguh dengan bijaksana, kerana dia bergerak antara wilayah untuk tindakan
lanjutan semua ansarnya dan hadir di kalangan mereka untuk menyelesaikan
masalah mereka satu persatu dan kumpulan demi kumpulan dan pada masa yang sama
tanpa memberi peluang kepada musuhnya menjadikan sasaran mudah bagi mereka.... Dia
tidak mempunyai konvoi perlindungan (keselamatan), mahupun pengawal dalam
kereta pikap yang mengikutinya, tetapi dia selalu keluar dengan satu kereta
model lama yang kosong kecuali ansar dan pedangnya, yang sering dibawanya pada
awal dakwah.... Ya, pedang besi, dan kadang-kadang tongkat Musa (as). yang dipukulkannya
ke laut, lalu terbelah dua menjadi seperti bukit yang besar....Mungkin ada yang
terkejut dengan perkara ini, tetapi sebenarnya di tangannya ada tongkat Musa (as)
dan yang satu lagi, sebaik sahaja anda melihatnya, anda merasakan kaki dan kehebatannya,
dan dia sentiasa membawa Al-Quran dan tasbihnya juga... Inilah yang dimulakan
oleh Ahmad Al-Hassan (as) secara zahir, tetapi dalamannya dia membawa Al-Quran dan
Aali Muhammad (as), atau seperti yang dia (as) katakan pada suatu hari, bahawa
Imam (as) berkata kepadanya:
مَعَاذَ اللّهِ أَن نَّأْخُذَ إِلاَّ مَن
وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِندَهُ
“Aku mohon perlindungan kepada Allah daripada menahan
seorang, kecuali orang yang kami temukan harta benda kami padanya [Yusuf:79],...
Suatu perkataan yang Imam (as) mengetahuinya. ertinya selepas itu… Dia (as) tidur
dengan Al-Quran di dalam saku sisi pakaiannya dan semasa dia tidur, Al-Qur’an yang
dibalut pakaiannya betul-betul berada di atas jatung hatinya. Apabila dia
bangun, Imam (as) tahu maksud perkataan Al-Quran itu... kesenangannya adalah
Al-Quran.
Ini adalah antara perincian yang Imam (as) berikan tumpuan
dalam pengajarannya kepada kami iaitu kami mendengarkan Allah dalam segala-galanya.
Beliau pernah mengajar kami tentang memperhatikan tanda-tanda (Al-Tawassam –
gerak gempa pada tubuh). Jadi jika anggota badan bergerak ataupun sesuatu akan berlaku...
Dia berkata ini bermakna begini dan begini, ia akan berlaku dan benar-benar
seperti yang dia (as) katakan, dan dengan memperhatikan tanda-tanda itu, kapal ansar
belayar sebagai tambahan kepada perkara-perkara lain. Lain-lain, termasuk rukya
yang semuanya kami temui, atau kami sedang tidur, dan kami dalam jaga, kami bertanya
dia (as) adakah ia berita gembira, maka kami ceritakan kepadanya, kemudian dia
menceritakan pada kami apa yang dilihatnya atau rukya ansar dari wilayah lain.
Dan apabila saya mendengar apa yang dia (as) katakan, saya
sangat gembira dan berkata kepada diri saya sendiri, Betapa gembiranya saya,
orang lain tidak mendengar perkataan ini ... Kemudian takdir menentukan supaya
saya pergi pada satu hari bersamanya (as) dan turun lebih daripada satu
kumpulan daripada ansar dan kami duduk dan setiap kali dia (as) singgah pada
ansar dia mengulangi perkataan yang sama. Ya, perkataan yang sama tanpa ada
yang berubah, seolah-olah dia telah menghafalnya, dia memberitahu kami di Basrah,
kemudian kami pergi ke Nasiriyah dan dia memberitahunya secara terperinci, dan
seterusnya baki tempat-tempat lain... Rukya yang sama... Isyarat-isyarat yang
sama dan perkataan yang sama... Ini adalah kejujuran Ahmad Al-Hassan (as), yang
saya semakin yakin apabila kitabnya mula dicetak, dan setiap kali saya menyemak
imbas halaman kitab, saya akan berkata... Oh, inilah yang dia beritahu pada kami,
dan saya berkata apabila saya mendengarnya secara lisan, betapa bertuahnya saya
dan betapa malangnya, manusia yang tidak mendengarnya..... Maka hinggakan dalam
pengetahuan pun dia jujur.... Dia memberikan ansarnya dan orang-orang yang
menyeru kepada kebenaran, bahkan orang-orang yang memusuhinya... Bahkan,
walaupun dengan mereka yang berpaling dari dakwahnya... Jadi saya masih ingat
pada suatu hari bagaimana salah seorang ansar bertanya kepadanya tentang Syeikh
As’ad Al-Bashri, yang merupakan salah seorang yang murtad dari dakwahnya dan
merupakan Pengurus pejabat Muqtada Al-Sadr. pada masa itu.... saya tidak mendengar
dia mengkritiknya walaupun dengan satu perkataan atas kemurtadannya???
Ini adalah Imam Ahmad Al-Hassan (as), yang diminta oleh
Syiah untuk dipancung dengan pedang dalam keimanan mereka, dan mereka beramai-ramai
memusuhi musuh-musuh mereka terhadap kawan-kawan mereka, sangat sengsara bagi
orang yang memberi syafaatnya adalah lawannya pada Hari Kiamat.
Kata-kata tidak dapat menggambarkan kesusahan yang
ditanggung oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan masih menanggungnya. Bagaimana
saya boleh menggambarkan kesungguhan yang dilakukan oleh seorang lelaki yang
memulakan dakwahnya dari Hussainiyah yang dibina dari tanah liat bersama ansarnya
dengan sumbangan dunia mereka, sehinggakan salah seorang wanita mukminah
memberi suaminya emas kecilnya untuk dijual dan kemudian digunakan untuk
membina Hussainiyah itu yang diperbuat daripada tanah liat...di atasnya ada bonggol
hijau muda. Maka orang-orang Najaf itu melumpuhkannya (merobohkannya) apabila
terpancar cahaya daripadanya yang mendedahkan kegelapan dan kezaliman mereka
yang meliputi dunia?
Ya, mereka menyembelih unta betina Saleh di akhir zaman,
yang di atasnya terdapat bonggol yang ringan. Dan Tsamud, mereka adalah
kumpulan Syiah, sebagaimana yang diceritakan oleh keluarga Muhammad (as).
Beginilah Ahmad Al-Hasan (as). Apa pun yang berlaku, akan berlaku
atau terjadi, tetapi dia berkata, "Kamu dapati ia ada di dalam riwayat ini
atau ayat Al-Quran itu."
Akhirnya dia bercakap dengan isterinya untuk menjual cincin
pertunangannya, jadi dia menanggalkannya dan menjualnya untuk mencetak penjelasan-penjelasan
Imam (as), dan menyebarkannya kepada orang ramai. Orang-orang lain yang pernah
tinggal di Husainiyah Najaf, dan apabila pagi tiba, mereka tidak mempunyai
makanan untuk bersarapan dan tidak mempunyai wang untuk membeli makanan.
Beginilah seruan dakwah yang benar ini bermula dengan
kesusahan dan keperitan yang tidak kita rasakan, kerana Ahmad Al-Hassan (as), pernah
kelaparan di hadapan kita dan menjadi teladan kepada kita.
Saya masih ingat kerana perjalanan pertama atau kedua saya
bersamanya pada hari kami keluar tanpa sarapan dari Najaf ke Basrah dengan
beberapa orang ansar dan kemudian di tengah jalan (kami membeli bebola falafel
- bebola kacang kuda) itu adalah hari pertama saya berasa sangat lapar,
sehinggakan saya hampir menangis kelaparan jika perasaan malu tidak
menghalang saya.
Kami belajar bahawa ini adalah perkara yang paling mudah di
jalan Allah, jadi apa yang orang lihat adalah kesengsaraan adalah kebahagiaan bagi
kami yang kami tidak tahu bagaimana untuk hidup tanpanya.. Ya, maka Ahmad
Al-Hassan (as), telah mengajar kami. bahawa hidup dalam kesakitan (penderitaan)
di jalan Allah adalah syurga yang kekal, kerana Allah melihat kamu dengan pandangan
redha, bahkan ia mengajar kami bekerja kerana Allah menghendakinya, bukan
kerana ingin syurga atau takut Neraka, tetapi kerana kami adalah hamba dan
hamba hanya perlu taat kepada perintah tuannya, dan dia tidak berkehendak atas
kehendak tuannya.
Dan dia (as) sendiri pernah memberikan contoh yang paling
indah tentang ini...Saya melihat dia pada suatu hari memakai pakaian yang singkat
dari tanah, hampir lima jari tapak tangan, jadi saya tertanya-tanya adakah
Rasulullah (S) seperti ini dalam pakaiannya dan Imam (as) memakainya, yang menjadi
kebiasaan sunnah datuknya?
Ya, beginilah kami selalu menonton semua yang dia (as) lakukan,
dan rasa malu sering menghalang kami untuk bertanya kepadanya... Saya terus
tertanya-tanya dalam diri saya sehingga saya menyedari bahawa dia (as) telah
menukar pakaiannya selepas perjalanannya dan tidak memakai pakaiannya, tetapi
dia pakai baju dari tuan rumah iaitu abangnya... Adakah dia (as) hanya ada sehelai
baju sahaja... Saya tak tahu hakikatnya dan tak hairan kalau dia seperti itu.
Sebaliknya, tidak hairanlah dia membawa pakaian bersamanya
ketika dia dalam perjalanan, tetapi para ansar meminta darinya, maka dia (as) memberikannya
kepada mereka... kerana dia (as) memberikan segalanya kepada ansarnya.. Bahkan
pakaian yang dipakainya.. Sering kali ansar datang kepadanya dan berkata
kepadanya: Kami mahu pakaian tuan yang tuan pakai ini, jadi dia meninggalkannya.
Kemudian dia kembali dengan memakai pakaian lain dan memberikan apa yang dia
pakai kepada pemintanya.
Ya, inilah Ahmad Al-Hassan (as), yang ketika saya duduk
bersamanya, saya merasai perasaan aneh. Saya berasa pentingkan diri sendiri,
saya berasa malu dan saya harap saya tidak ada lagi di sini... Dia berkata
(as), bahawa Ali (as), apabila dia bercakap tentang kezalimannya dalam doanya,
dia bermaksud kewujudannya... Maka Ali (as) menganggap kewujudannya adalah berdosa...
dan dosa inilah yang diampunkan kepada Muhammad (S), ketika dibukakan kepadanya
sebesar lubang jarum, maka ia bergetar dengan hijab yang ada di antara dia dengan
Allah... Hakikatnya orang ramai yang mungkin tidak memahami kata-kata ini...
begitulah bagaimana Ali (as) menganggap kewujudannya sebagai berdosa... Tetapi
siapa yang duduk dengan Ahmad Al-Hassan (as) akan tahu bagaimana kewujudan
seorang hamba dengan kewujudan tuannya adalah satu dosa besar... sesuatu yang
dia rasa jauh di dalam dirinya, menjerit tentangnya dan berkata: Adakah kamu
melihat bagaimana dia sempurna dan kamu kekurangan, dia hebat dan kamu hina,
dia berilmu dan kamu jahil? Dia … dan kamu … Kemudian kamu mengakui dan mengenal
bahawa kewujudan kamu bersama kewujudan Ahmad (as) adalah satu dosa besar..
Dan apa yang meningkatkan hubungannya dengan kamu.... maka jika
dia tidak terlibat dan menjerit kepada kamu dan berkata kepada kamu, kamu yang
hina, mungkin sebahagian daripada kesakitan ada pada kamu ... tetapi dia
tersenyum kepada saya dan mengasihi kamu dan menghormati kamu dan menghargai kamu
dan kamu merasakan bersamanya kemanusiaan kamu kerana kamu tidak merasakannya
sepanjang hayat kamu... Ya saya seorang hina yang tidak penting...Siapa saya
untuk membuat awak tersenyum kepada saya...Saya orang yang berdosa, penjahat,
tempatku di Neraka... Tetapi Allah melimpahkan kurnia-Nya kepada saya yang
tidak mempunyai jasa, tetapi saya duduk bersama wali Allah... Maka saya mesti berharap
kewujudan saya bukan untuk saya tinggal dan menjadi orang yang tidak mahu
dibakar dalam api hakikat, sedangkan dia melihatnya di hadapannya?
Dia (as) duduk bersama kami, dan jika dia memasuki kawasan
pedalaman yang tidak pernah dilihat sebelumnya, dia tidak dikenali kerana dia
sangat merendah diri, dan kerana dia tidak membezakan dirinya daripada ansarnya
pada pakaian, makanan, minuman, atau apa jua....... Dia adalah mereka dan
mereka adalah dia....dan dia adalah dia dan mereka.. mereka.......... Saya
masih ingat kali pertama saya melihatnya bersama sekumpulan ansar... Pada waktu
pagi, maka saya pergi ke rumah Al-Syed Abu Zahraa’. Apabila saya memasuki bilik
tetamu dan mendapati Imam (as) dan bersamanya Syeikh Habib dan Syeikh Nadzim,
sedang bersarapan di sekeliling dulang kecil (sajian makanan). Mereka bersarapan
bersama-sama, dan ketiga-tiga mereka berpakaian hitam.. Saya memberi salam dan terus
duduk supaya mereka tidak bangun dari menikmati makanan tersebut. Lalu saya duduk
di belakang Imam (as). Dia terus beralih tempat duduknya kerana menghormati kedudukan
saya supaya dia tidak membelakangkan saya dan dia mula bercakap dengan saya dan
meminta saya untuk berkongsi sarapan dengan mereka..... Pada masa itu, saya
memberitahu beliau, orang mahu bukti daripada tuan, tetapi cara duduk tuan yang
sederhana dengan ansar tuan adalah sebagai bukti... dan ia benar-benar bukti
(dalil) berapa ramai orang mungkin melihatnya jika mereka melihat kepadanya?
Oleh itu dia (as), tidak suka kita menyucikannya dalam bentuk-bentuk khayalan, tetapi kamu melihat dia menyampaikan ilmunya kepada ansarnya, dan mereka tidak menyusahkan diri mereka, maka sesiapa yang letih boleh bersandar pada bantal dan mendengar atau berbaring sambil mendengar, terutamanya apabila beliau (as) pernah membentangkan ilmunya dari saat kami bangun pagi sehinggalah lewat malam yang panjang sementara dia tidak meninggalakan majlis barangkali hanya untuk dua jam atau kurang untuk dia tidur, namun yang peliknya dia duduk tegak (bersandar) ke belakang dalam tempoh itu... Perbuatan yang sungguh membingungkan, bagaimana seseorang boleh duduk selama itu dengan belakang yang lurus itu? Hakikatnya ia bukanlah dimaksudkan suatu soalan yang perlu dijawab, tetapi lebih kepada soalan untuk memberi peringatan, jika tidak, Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengingatkan anda tentang Allah melihatnya....Ya...Ya. .... Allah melihat anda di telapak tangannya dan dia menunjukkannya ... dalam raut wajah ketika dia bercakap ... dalam keadilannya, dia mengalihkan pandangannya sama rata kepada para ansarnya ... dalam diamnya, bisikannya, dan dalam redha kemarahannya... dalam semua itu, Allah Jalla Jalalah mengisahkannya.
Mahupun pada waktu makan...kalau kami berkumpul di
sekeliling makanan, kami tidak akan rasa dia tidak makan sehingga selepas dengan
penuh teliti, iaitu dia makan sesuap dan bercakap ungkapan begini dan begini,
dan anda mendapati kami sibuk antara makan dan mendengar ilmunya... Jadi setelah
kami menghabiskan makanan kami dan mengangkat hidangan dan kami fikir dia makan
seperti kami. Sedangkan sebenarnya dia hanya makan sedikit... dan saya ingat
bagaimana dia pernah meletakkan sayuran terung kepada kami. Dia (as) berkata,
bahawa sayuran terung adalah pohon pertama yang mengakui keesaan Allah SWT. dan
bahawa ia adalah penyakit bagi orang yang menganggapnya sebagai penyakit dan
penawar bagi mereka yang menganggapnya sebagai penawar, dan dia mula bercakap
tentang apa yang disebut di dalamnya dari riwayat lain, seolah-olah lidahnya
berkata, "Lihatlah." sayuran (buah-buahan) ini, yang merupakan hasil
tanaman yang paling murah di Iraq semasa pengepungan (kesempitan)… Berapa
banyak anda mengisi perut orang Iraq dan berapa banyak anda menyelamatkan
mereka dari kelaparan, tetapi bagaimana mereka bertemu dengannya... Malahan rakyat
Iraq membuat jenaka tentang terung kerana mereka banyak merungut tentang
memakannya, yang terpaksa dimakan, walaupun ia sebenarnya menyelamatkan mereka...
Beginilah selalunya penghuni bumi berhadapan dengan orang-orang tauhid,
walaupun mereka datang untuk menyelamatkan mereka.
Suatu ketika kami berjalan bersamanya, (as), dari Najaf ke
Karbala untuk menziarahi Al-Hussein (as), dan dia merasakan keletihan itu
menimpa kami, jadi dia berkata: "Duduk dan berehatlah." Salah seorang
ansar duduk di atas tanah busut (bukit kecil), dan berdekatan dengan sarang
semut.. Semut-semut melewatinya, lalu semut-semut itu mengganggunya dan dia
memijak dengan kakinya. Ketika itu, keadaan Imam (as) berubah seperti keadaaan
seseorang telah membunuh seseorang, lalu beliau memerintahkan para ansar untuk
bangun dan menjauhi semut-semut tersebut dan bercakap dengannya dengan tegas.
Ya....inilah Ahmad Al-Hasan (as), yang adil walau dengan seekor
semut dan sebatang pohon...suatu kali dia (as), berbicara tentang binatang peliharaan, maka
beliau (as) berkata: Sehingga semua haiwan pada hari ini pun, manusia telah
mengubah hidup mereka kepada kekeliruan, maka jenis yang asalnya makan bahan
ini, makan yang lain dan jenis itu, makan bahan makanan yang lain pula..
Suatu ketika beliau membicarakan tentang gunung-gunung dan
bagaimana ia merupakan pasak-pasak yang menjadikan bumi tetap stabil walaupun
dalamannya cair dan dirinya sendiri berputar berkeliling, sehingga Syeikh Jalal
rahimahu Allah terkesan dengan kata-katanya, dan dia berkata kepadanya: Tuan berapa
banyak teori-teori yang telah saya baca, tetapi saya tidak membaca kata-kata
seperti itu, kemudian dia memuji kata-kata Imam (as), maka warna wajahnya (as) berubah.
Dan Syeikh Jalal berkata, “Sekiranya tuan tidak saya sayang di hati, saya akan
menaruh kotoran di muka tuan, sebagaimana sabda Rasulullah (S),… Tetapi hati
saya menyayangi tuan, jadi jangan diulangi perkara seperti itu.”
Jadi, kita tidak bercakap tentang seorang pemimpin agama
dalam gaya klasik bagi hauzah-hauzah (pusat pengajian)
Tidak... Sebaliknya, kita bercakap tentang seorang pemimpin atas
nama Allah yang Allah beri kepadanya ilmu tentang perkara-perkara yang diperintah
dengannya dia memimpin dan apa yang mengislah keadaan mereka... Kita bercakap
tentang seseorang yang mencapai keadilan kepada pokok itu, gunung dan semut,
begitu juga dengan manusia... Makhluk-makhluk ini juga ada haknya yang jika
tidak diberikan, mereka meluahkan kemarahannya dengan tsunami atau penyakit
yang disebarkan, atau… atau, atau.
Dan inilah hakikat langit dan bumi apabila ia memerangi
manusia yang tidak beriman, kerana ia juga mempunyai bahagiannya terhadap kezaliman
manusia dan ia mempunyai hak untuk membalas tuntutan keadilan yang dicarinya dalam
keikhlasan Ahmad Al-Hassan (as)... Jika manusia mahu mempertahankan kebenaran
ini, maka siapakah yang akan menghalanginya daripada berperang di jalan
kebenaran, jika Allah mengizinkannya?
Mungkin ini adalah salah satu sebab yang menjadikan ansar
Imam (as) mempercayai sepenuhnya pemimpin mereka dan menyerah kepada
didikannya, iaitu apabila kita menemui jalan buntu dalam masalah sukar yang
tidak dapat diselesaikan, dan dia (as)
mendengarnya dan menyelesaikannya dengan mudah… Ya dengan mudah… Dia
kata buatlah begini dan begitu...
Dalam satu ayat, ia sering menyelesaikan masalah yang paling
sukar sehingga kita terus buntu...Di manakah fikiran kita tentang penyelesaian
ini selama kita berfikir sebentar?
Sebenarnya ada fakta saintifik untuk hari ini yang mereka
tidak dapat memahami, dan dia (as) menyelesaikannya dalam satu ayat ...
contohnya, virus-virus yang diketahui bahawa ia adalah jisim-jisim yang mati.
Jika ia masuk ke dalam tubuh manusia, ia mula hidup merayap dalam tubuhnya. Dan
sains untuk hari ini tidak dapat menjelaskan persoalan ini, sedangkan Imam (as)
menyelesaikannya dalam satu kalimat. Beliau berkata kebanyakan penyakit yang
menimpa manusia adalah dari jin.
Jadi kita bercakap tentang seseorang yang dikelilingi oleh
perkara-perkara yang pengetahuannya tidak terhad kepada yang halal dan haram,
dan kita tidak bercakap tentang ia dirujukkan kepada Marajik Syiah atau Sunnah,
tetapi kita bercakap tentang pemimpin Ilahi dan penyelamat umat manusia yang di
tangannya ada kunci kerehatan duniawi dan keabadian, atau seperti yang
dikatakan oleh Al-Zahraa’ (as) dalam khutbahnya: “Seandainya mereka walau Ali (as)
sekalipun, mereka tidak akan makan dari atas kepala mereka dan dari bawah kaki
mereka.”
Inilah Ahmad Al-Hassan (as), yang dakwahnya di Hauzah-hauzah pernah diperolok-olokkan dan dia membalasnya dengan Al-Quran... Contohnya, apabila dia mendedahkan kitabnya Al-'ijl (Berhala Anak Lembu), para Marajik menjadikannya sebagai olok-olokan dan mengatakan bagaimana washi dan utusan imam menamakan kitabnya dengan nama sempena nama binatang.... Seperti yang anda lihat, perkara paling mudah yang diperkatakan tentang permasalahan ini adalah bahawa ia lari daripada menjawab pengetahuan yang terdapat dalam kitab kepada memperdaya manusia dengan jalan menikam namanya, yang merupakan bentuk yang membodohkan kebenaran.... Tetapi apabila sampai ke telinga Imam (as), katanya dalam Al-Quran terdapat surah dengan nama haiwan. Ada Surah Al-Baqarah, Surat An-Naml, dan Surat Al-Fil.... Perhatikan bahawa Imam (as) tidak mengatakan ini persoalan bodoh..... Bagaimana anda sepatunya berhadapan dengan saya semasa saya adalah washi dan utusan Imam (as), sebaliknya anda memberi jawapan yang mengelirukan permasalahan ini. Beliau (as) sentiasa memberi jawapan terhadap bentuk-bentuk percubaan Syaitan yang membuat manusia marah, walaupun bentuk-bentuk ini adalah bentuk-bentuk percubaan bodoh... kerana dia (as) prihatin untuk menyelamatkan sebilangan terbesar manusia dan membawa mereka dari godaan Iblis (laknahu Allah), ke halaman rahmat Allah.
Adapun ibadatnya (as), Allah menjadi saksi bahawa saya
melihatnya pada suatu hari di mihrabnya berdoa kepada Allah dengan dia
menghulurkan tangannya meminta seperti orang miskin meminta makan. Dan jika dia
(as) menegakkan kakinya untuk sholat, disebutkan oleh Al-Sajad (as), bagaimana
riwayat mengatakan bahawa dia adalah seperti sepotong kayu, padanya hanya
pakaiannya yang bergerak, dan Allah menjadi saksi bahawa saya dibangunkannya
pada suatu malam ketika kami tidur bersamanya di atas bumbung rumah salah
seorang ansar di Najaf, maka dia (as), duduk tegak, kemudian mengangkat
kepalanya ke langit seolah-olah dia telah meninggalkan tanah airnya, lalu sujud
sambil berkata, “Segala puji bagi Allah yang telah mengembalikan rohku ke dalam
jasadku untuk memuji dan menyembah-Nya. … Sehingga saya yakin dia (as) berada
di langit dan saya melihat langit turun bersama rohnya ke bumi dekat dengan
jasadnya sebelum dia sujud.
Dia (as) pernah mengajar kami supaya tidak memandang rendah sesiapa
yang bercakap, walaupun dia masih kanak-kanak, dan dia berkata, mungkin bahawa Allah
ingin menyampaikan sesuatu kepada anda melalui lidah kanak-kanak itu. Betapa
besarnya kerugian jika kamu meremehkan perkataannya atau meremehkannya, kerana
dengan itu kamu akan meremehkan Allah Jalla Jalalah…Saya teringat suatu ketika
dahulu bagaimana Al-Syahid Syeikh Jalal rahimahullah memberi cadangan ketika
kami membincangkan masalah pembinaan Husseiniyah untuk ansar-ansar di Basrah.
Saya dapati cadangan beliau amat sukar dan pada pendapat saya ia tidak dapat
dicapai, maka saya bercakap dengannya dengan gugup, maka Imam (as) berpaling
kepada saya dan berkata, "Mengapa anda bercakap kepadanya seperti
ini?"... Tidakkah kamu tahu bahawa Imam (as) memenggal kepala salah
seorang sahabatnya kerana perkara seperti ini?”
Sebelum itu, saya melihat dua rukya... salah satu darinya
terdapat Imam Al-Mahdi (as), dan yang satu lagi, Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan
dalam kedua-dua rukya itu Imam (as) memberitahu saya bahawa saya akan memimpin
ansar di Basrah pada peringkat itu... dan saya tidak memberitahu sesiapa pun
tentang kedua-dua rukya itu.. Kemudian selepas beberapa hari saya pergi ke
rumah Abu Zahraa’. Imam (as) hendak meninggalkan rumah itu, jadi saya terserempak
dengannya di pintu rumah, dan Mazin salah seorang saudaranya ada bersamanya, lalu
dia meletakkan tangannya di bahu saya dan mengatakan perkataan yang sama kepada
saya seperti di dalam mimpi (rukya). Abu Zahraa berkata, "Semua ansar akan
diberitahu tentang hal ini, maka aku memberitahunya bagaimana aku melihat
kedua-dua rukya itu dan tidak membicarakannya." Kemudian dia (as) pergi
dan ucapkan selamat tinggal.
Terdapat banyak gambaran dalam ingatan saya, tetapi saya
tidak boleh membuat setiap satunya di bawah tajuk tertentu, tetapi setiap satu
dengan sendirinya adalah pembelajaran yang besar... Pada suatu hari, Imam (as) mendengar
tangisan anak perempuan saya yang suci, jadi dia berkata. , “Siapakah anak
perempuan ini?”... Saya beritahu dia anak saya... Dia berkata mengapa awak
menangis? Saya memberitahunya bahawa dia selalu menangis seperti ini sejak
lahir, jadi dia berkata: Mengapakah kamu tidak menuliskan untuknya Hirz
(Azimat)? Saya memberitahunya, saya tidak tahu bagaimana menulisnya.. Jadi dia
mengeluarkan kertas dan pen dan menulis Hirz (Hiriz) untuknya... Dan anak saya
sebenarnya bertambah baik dan mula berhenti menangis apabila kami meletakkan Hiriz
itu kepadanya.
Pada hari yang lain, dia berada di rumah Syed Rafid di Basrah,
dan hari itu adalah hari Sabtu pada waktu makan tengah hari, maka Syed Rafid
meletakkan di meja makan dan hidangannya adalah ikan, dan ansar yang ada mula
makan bersama Imam (as), tiba-tiba Imam (as) mendengus dengan makanan dan tidak
memasukkan suapan ke dalam mulutnya dan meminta Syed Rafid keluar ke taman. Sehingga
kami semua sangat takut kepadanya, dan Syed Rafid juga menjadi sangat takut
kepadanya.. Semasa Imam (as) pergi ke taman, Syeikh Jalal bercakap dan berkata,
Adakah kamu tahu apa yang berlaku?
Imam yang maksum tidak makan ikan pada hari Sabtu,
sebagaimana Ali (as) berkata, saya sama sekali tidak memegang sebegitu. Oleh
itu, Al-Syed (as) malu untuk berkata demikian dan cuba memakannya, tetapi
walaupun demikian tubuhnya tidak menerima makanan itu.
Kemudian Imam (as) kembali seperti biasa, lalu dia datang
dan duduk bersama kami, tetapi dia tidak makan. Kebanyakan ansar menjauhi
makanan itu, kerana dia (as) tidak akan makan, maka dia bercakap dengan saya
dan berkata di Iraq, Hussein makanlah, jadi saya mula makan.
Pada suatu hari, beliau sholat Jumaat bersama kami di
Husainiyah Basrah, dan jumlah yang hadir adalah ramai, dan saya masih ingat
hari itu dengan jelas. Beliau (as) berdiri menghadap ahli jamaah sholat,
menyampaikan khutbah kepada mereka. Hussainiyah pada masa itu belum siap
sepenuhnya. Hanya pagar luar blok. Dan saya, berlindung dengan Allah dari
Al-Ana, sangat jauh darinya dan walaupun tiada pembesar suara pada masa itu
kerana kami tidak mampu untuk membelinya, jadi apabila dia (as) bercakap,
suaranya sampai dengan jelas, walaupun dia tidak menjerit dengan mengeluarkan semua
suaranya, tetapi dia bercakap dengan kuat... dan suaranya menembusi udara dan sampai
dengan sangat jelas.
Pada hari yang lain, saya sedang duduk bersama Syed Aiman di
Husseiniyah, kira-kira jam enam pagi, dan Aiman berkata bahawa dia merindui
Imam (as). Tiba-tiba, dia melihat pintu Husseiniyah terbuka dan dia (as) masuk menemui
kami, kemudian dia berpaling ke arah panji (bendera) yang ada di pintu
Husseiniyah dan berkata: Beginikah panji Imam (as)?
Kerana panji itu bersaiz besar, ia tidak berkibar di udara,
malah ia kemudiannya ditukar kepada panji bersaiz biasa dan ia mula berkibar di
udara... Beginilah Imam (as). Dia sendiri mengikuti segala-galanya.
Suatu ketika, ketika kami berjalan di antara Najaf dan Karbala
untuk menziarahi Al-Hussein (as), kaki Imam (as) mulai berdarah karena banyak
berjalan, dan kami tidak membawa sehelai kain pun bersama kami. untuk menahan (menutup)
tempat yang berdarah itu, jadi saya meminta dia meletakkan wang kertas saya untuk
melindungi bawah kakinya dan membungkus sesuatu di atasnya supaya pendarahan
dari tapak kaki berhenti, lalu dia menoleh kepada saya dan berkata,
"Sekiranya begitu kamu menjaga orang miskin, kami akan baik-baik
saja."
Sesungguhnya, selepas pembinaan Husseiniyah Basrah, ramai
anak-anak yatim dan balu-balu datang mengambil apa yang memenuhi keperluan
mereka daripada sumbangan para ansar, dan ramai daripada mereka mula memberi
sebahagian besar daripada apa yang mereka kumpulkan untuk memenuhi keperluan
anak-anak yatim dan melakukan urusan dakwah seperti percetakan, penerbitan dan
mengadakan seminar dan lain-lain.
Adapun ilmunya (as), sebagaimana yang telah saya sampaikan,
kami biasa mendengar langsung dari beliau jawaban-jawaban atas
pertanyaan-pertanyaan tersebut, dan semuanya adalah jawaban-jawaban yang sama
yang dipublikasikan dalam kitab-kitab beliau (as), termasuk ketika saya
bertanya kepadanya (as), tentang ayat-ayat Al-Quran, saya benar-benar keliru
dalam memahaminya, dan ianya adalah:
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿١﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿٢﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿٣﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿٤﴾
[1] Demi matahari dan cahayanya di
pagi hari, [2] dan bulan apabila mengiringinya, [3] dan siang apabila
menampakkannya, [4] dan malam apabila menutupinya, [Al-Syams: 1-4]
Beliau (as) terus menjawab:
Matahari itu Rasulullah (S), dan bulan adalah Ali, dan siang
itu adalah Imam Mahdi, dan dialah tajalli matahari yang mendedahkan kebenaran
dan keutamaannya kepada manusia di akhir zaman.
Dia (as) menerangkan kepada kami perkara-perkara yang
menyelesaikan masalah dan memberikan contoh yang mudah dan menarik yang
memudahkan pemahaman.
Sebagai contoh, masalah perkahwinan Nabi (S) dengan ramai
wanita, yang didakwa oleh Barat kepada Rasulullah, yang mana umat Islam tidak
mendapat sebarang jawapan, beliau (as) berkata mengenainya:
Jika anda mempunyai spring (spiral) yang tergantung pada
siling rumah, berapakah berat yang anda perlukan untuk mengekalkannya di tanah
(lantai)?.... Tentulah, beratnya hendaklah mengikut kekuatan spring (spiral).
Dan Rasulullah (S) rohnya dihubungkan dengan perhimpunan tertinggi (Al-Malaa’ Al-A3laa), maka untuk dia kekal di bumi untuk melaksanakan risalah, dia memerlukan beban untuk mengekalkannya di sini (bumi), dan itulah sebabnya mengapa baginda berkahwin dengan isteri-isteri (as) yang ramai. Sebagai contoh, ketika Allah ingin mengangkat Isa (as), dia hanya perlu menahan makan (berpuasa) selama tiga hari, lalu dia diangkat ke langit.
Pastinya, nukilan ucapan saya sekarang bukanlah seolah-olah
seseorang duduk di hadapannya (as) dan mendengarnya terus daripadanya.
Sepanjang perjalanan kami bersama beliau (as), beliau bukan sahaja memberikan tafsiran pada Al-Quran atau hanya bercakap tentang kezuhuran Imam Al-Mahdi (as) sebagai realiti yang difardhukan dan manusia harus mematuhi apa yang beliau (as) katakan, tetapi dia membincangkan hampir segala-galanya. Beliau membincangkan pengajian falsafah dan Penerangan (Teosofi), minda (akal) dan roh, kurikulum hauzah, dan penyelewengan praktikal (amalan) dan kewangan. Sudah tentu, garis-garis ini tetap tidak mampu memenuhi kebenaran, tetapi sebagai contoh, saya sebutkan bagaimana Syeikh Jihad, apabila dia melihat Imam (as) dia mula bertanya kepadanya tentang permulaan hikmah dan pengakhiran hikmah. dan yang lain, maka Imam (as) menjawabnya tentang segala-galanya dan bagaimana Mulla Sadra dalam Kesaksian Ketuhanan (Al-Syawahid Al-Rububiyah) mengumumkan taubatnya dari mengikuti falsafah dan menjadi jelas kepada kita bahawa dia (as) telah membaca semua kitab-kitab mereka dan mempunyai jawapan pada setiap pertanyaan. Beliau (as) bukanlah seorang ulama (alim), sebagaimana yang dibayangkan oleh sebahagian orang dalam apa yang beliau katakan dan didiktekan (tuliskan) dalam kitab-kitab beliau saja, melainkan demi Allah, sebagaimana yang dikatakan oleh salah seorang dari mereka. Ketika Imam Al-Baqir (as), ditanya tentang satu masalah, Al-Baqir (as) berkata kepadanya: Penduduk Iraq berkata begini dan begitu, dan penduduk Madinah berkata begini dan begitu dan, dan, dan... Akhirnya orang yang bertanya berkata: Ia benar dari orang yang berkata dan yang paling arif ialah orang yang paling mengetahui perselisihan manusia… Imam Ahmad Al-Hassan (as), sebenarnya merangkumi semua ilmu ini dari semua bidang, oleh itu dia mengetahui kelemahan mereka, kesilapan dalam penerapan sebahagian daripada mereka, dan perselisihan sebahagian daripada mereka terhadap Islam, dan kebanyakan daripada kenyataan itu saya gagal untuk menjelaskannya.
Dan saya masih dalam kegelapan untuk menggambarkan cahaya
Muhammad dan keluarga Muhammad (S).
Dan saya tidak pernah melihat dia (as) bergurau, walaupun begitu
tidak bermakna dia tidak tersenyum di hadapan orang yang baik dalam pergaulan...
Sebaliknya, dia tersenyum dan ketawa tetapi tidak ketawa terbahak-bahak... Dia
adalah seorang ayah yang berbelas kasihan, namun dia tidak berkompromi dengan
sesiapa pun dalam kebatilan, walaupun orang itu yang paling dekat dengannya..
Dia (as) redha dengan kamu pada masa ini kerana kamu baik dan dia marah pada masa
yang lain, walaupun dia tidak mengenali kamu dahulu kalau datang dengan kebatilan...dan
kalau dia (as) marah... walaupun kemarahannya bukan kepada para ansar, sebaliknya
disebabkan kejadian buruk yang dilakukan oleh para Marajik misalnya, dia
mengecam dan marah-marah mengenainya...., Pada masa itu, kami rasa dinding pun
bergegar, dan kami berharap kami menjadi debu kerana takut kepadanya (as),
walaupun ia bukan tentang kami, jadi bagaimana jika saya dan saya berlindung
dengan Allah dari Al-Ana, siapakah yang dimaksudkan? Kita memohon ampun kepada
Allah.
Perlu juga diperhatikan bahawa ucapan saya bahawa Imam (as) telah
menerbitkan apa yang dia katakan kepada kami, tidak bermakna dia menulis
segala-galanya. Sebaliknya, terdapat juga pandangan dan kata-kata dia (as),
selepas beliau menceritakannya, meraka berkata: Jangan membicarakannya kepada
sesiapa pun, dan ia sama ada perkara-perkara yang akan datang yang beliau
beritahu kepada kami berkaitan dengan nasib dakwah atau perjalanannya, dan
sebahagian daripadanya telah berlaku dan masih berlaku di hadapan mata kami,
tetapi kami berpegang kepada arahannya (as), dan kami tidak mengisytiharkannya.
Saya masih ingat hari Republik mahu mengumpulkan, membahaskan
kami, maka saya berkata demikian kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as), maka kami
keluar dengan kereta Abu Zahraa’ bersama kami dan Aiman dan saya memandu kereta
itu kerana Abu Zahraa’ tidak dapat ikut kami ketika itu… Dia (as) keluar
bersama kami dan kami pergi ke bangunan dan kami duduk di sana bersama puak
Syeikh Nadzim dan kami membawanya dan kemudian kami kembali ke Basrah dan dalam
perjalanan pulang saya tidak tahu apa yang berlaku kepada saya... Tetapi pemanduan
saya sangat keliru, mungkin kerana saya tidak pandai memandu ketika itu. Apabila
penukaran gear adalah manual, kemudian dia (as) berkata kepada saya, “Mengapa
dengan kamu?” Saya memberitahunya, “Saya tidak boleh menguasai kereta ini
kerana ini dan ini.” Dia menyuruh saya melakukan ini dan itu. ... .setakat ini
kami lalai, dan dia (as) mengajar kami dan bersabar terhadap kami.
Kemudian kami kembali dengan Syeikh Nadzim dan meneruskan perdebatan,
dan dia (as) mengikuti segala-galanya. Kemudian apabila dia selesai rakaman
videonya dan memberikan pemerhatiannya daripadanya, dia berkata kepada Syeikh
Nadzim, jika kamu berdebat lagi, buanglah kerisauan di leher kamu kerana tidak
membuangnya menyebabkan penyakit sopak (kusta) dan melontar berpengalaman (atau
kemahiran) dalam perbahasan adalah salah satu sebab kemenangan (pertolongan) padanya.
Beliau (as) juga mengatakan bahawa Syeikh Nadzim sedang menguruskan perbahasan
dan perbahasannya dengan jarinya, dan yang membahasnya ialah As’ad Al-Bashri,
seorang syeikh yang terkenal. di Hauzah dan pengarah pejabat Muqtada Al-Sadr
pada masa itu.
Imam (as) juga berkata kepada Syeikh Nadzim apabila dia
melihat bagaimana As’ad Al-Bashri meminta kepada Syeikh Nadzim riwayat-riwayat
yang mengingatkannya kepadanya (as)... bahawa dia sepatutnya memberinya riwayat-riwayat
dari tajuk ini ... kerana dia (as) sedang memberikan pemerhatiannya tentang
segala-galanya.
Keesokan harinya, As’ad Al-Bashri menarik diri daripada
perbahasan
Dan suatu ketika saya melihatnya di rumah Abu Hussein di
Najaf, dan dia (as) menulis pada waktu itu, setelah kami memberi salam dan kami
duduk dan saya pada waktu itu menangis, menangis kerana dia (as) dalam gelap,
dan aku tidak dapat berhenti menangis, dan di penghujung perkara itu saya mengganggunya
semasa dia menulis, maka saya berkata kepadanya: Bolehkah saya memberi salam
kepada tuan lagi? Dia berkata ya, maka saya datang kepadanya dan memberi salam
dan memeluknya dan mula menangis, kemudian saya kembali ke tempat duduk saya
dan dia (as) kembali meneruskan tulisannya.
Pada suatu ketika, saya berjumpa dengan beliau (as) di rumah
Syeikh Haidar di Nasiriyah, dan Syeikh Haidar sedang duduk di depan komputer,
beliau (as) berkata kepadanya, supaya bangun dari computer. Kemudian beliau
duduk bersama saya di hadapan komputer dan memainkan filem serupa dan mula
menerangkannya kepada saya semasa kami menonton filem itu. Akhirnya, dia
bertanya kepada saya jika saya boleh membuang adegan yang terdapat di dalamnya
Maryam (as), dalam filem tanpa tudung kepala, jadi saya memberitahunya,
insya-Allah, dan sesungguhnya, apabila saya kembali ke Basrah, saya
mengeluarkan klip menggunakan salah satu program, dan ia adalah kerja pertama
saya dalam pengeluaran video, dan apabila saya bertemu beliau (as), saya
memberitahunya bahawa saya telah melakukan kerja itu. Dia bertanya,
"Bagaimana kamu lakukan?" Saya memberitahunya, "Saya melakukan
ini dan ini." Dia (as) ketawa dan berkata kepada saya, "Saya melakukan
tipu daya program itu." Kemudian dia mengarahkan kami untuk menerbitkan
filem itu, yang mana kami memadamkan dalam filem itu, klip yang mengandungi
klip membuka kepala.
Dan apabila saya bersama beliau (as), di rumah Abu Zahraa’,
maka beliau menghidupkan radio pada siaran Radio Iran untuk mendengar berita
tersebut. Apabila muzik yang mereka letakkan di awal buletin berbunyi, beliau (as)
memdiamkan bunyi tersebut sehingga muzik tamat, kemudian dia mula mendengar
berita itu.
Setelah sampai di rumah Syeikh Haidar, matahari hampir
terbenam, dan Syeikh Habib sangat mengantuk, lalu dia berbaring untuk tidur,
dia (as) berkata kepadanya: Bangunlah dan jangan tidur pada waktu ini, kerana
tidur pada waktu ini akan mewarisi penyakit gila.
Dan apabila ada seseorang mandi, aku tidak ingat siapa dia,
dan ketika dia masuk berjumpa kami, ada diantara ansar berkata kepadanya,
"Suatu kenikmatan." Maka mereka menjawab, "Allah memberi kepada
kamu, sebagaimana permusuhan kami di Iraq. Imam (as) berkata, "Tidaklah
seperti yang kamu katakan itu, melainkan sunnah Ahlul Bait (as), hendaklah mengatakan
kepada orang-orang yang mandi, apa yang disucikan daripada kamu, lalu hendaklah
dijawab, disucikan apa yang memberi kesenangan pada kamu."
Dan dia (as) sering berdoa dengan doa ini semasa qunut sholat:
يا هو يا من لا هو الا هو صلي على
محمد وال محمد وانصرنا على القوم الكافرين
Ya Hua Ya Man La Hua Illa Hua, Shalli 3alaa Muhammad Wa
Aali Muhammad Wanshurna 3ala Al-Qaumi L-Kafirin
Wahai Dia yang tiada lain melainkan Dia, selawatlah atas Muhammad
dan keluarga Muhammad, dan berikanlah pertolongan kepada kami terhadap kaum
yang kafir.
Dia biasanya kami pisahkan antara Maghrib dan ‘Isyaa’ dengan
Ziarah Asyura dan membaca Yasin, dan apabila saya tidur dengannya (as), kami
melihatnya bagaimana dia sholat malam. Dan dia (as) sering memisahkan antara
rakaat-rakaat, contohnya, dia akan sholat empat rakaat kemudian tidur atau
mengajar kami, kemudian selepas itu dia sholat empat lagi atau dua rakaat, dua rakaat.
Beliau juga pernah memisahkan sholat zuhur dan ‘ashar dengan memberi nasehat dan berkata, “Ini adalah sunnah
Rasulullah (S), kerana apabila baginda (S) selesai pada waktu zuhur, baginda akan
berpaling kepada sahabat-sahabatnya memberi nasehat kepada mereka
seketika, kemudian selepas itu baginda sholat ‘ashar. Dan beliau (as) pada
waktu itu pernah memberikan kepada kami kewajipan-kewajipan ibadah untuk kami
lakukan setiap hari dalam tempoh tertentu, seperti membaca surah-surah dari
Al-Quran dan Doa
Al-Zhakhirah, Sholat
Nasyiah Al-Lail (Shalat Nasyiata l-Lail), dan lain-lain.
Dan terdapat banyak lagi pertemuan di Husainiyah Basrah dan
Najaf dan rumah-rumah ansar, termasuk sekali di rumah Abu Sajad di Najaf. Salah
seorang ansar berkata kepada Imam (as) bahawa dia ingin berkahwin lagi. Dia (as)
berkata kepadanya, "Tidakkah kamu mendengar sabda Rasulullah (S): Pada
akhir zaman muncul hidup membujang, dan dia menyebut perkataan dari salah
seorang imam (as), yang maksudnya para ansar bingung dengan isteri dan
anak-anak mereka, akan mengangkut mereka dari satu puncak gunung ke puncak
gunung yang lain?
Dan apabila kami bertemu dengannya (as), dia selalunya menghidangkan
makanan biasa, jika bukan kacang-kacangan buah kecil
kering atau yang sederhana, dan dia (as) akan makan bersama kami.
Dia tidak memakai pakaian yang memalukan (rosak), bukan pula
pakaian bermegah-megah, bukan juga pakaian yang boleh dicela orang, dan dia (as)
sangat pemalu... Saya masih ingat bagaimana salah seorang ansar bertanya
kepadanya - dan dia baru sahaja beriman pada masa itu - untuk menunjukkan
padanya Tanda Khatamun Nubuwah di belakangnya, sehingga wajah Imam (as) berubah
kerana malu dan tidak menyukai permintaannya. Dia (as) berkata kepadanya, dalam
bentuk sangkalan, adakah kamu mahu saya menanggalkan pakaian saya? Maka ansari itu
berkata, “Ya.” Dia (as) berkata kepadanya, “Aku tidak biasa seseorang melihatku
kecuali dengan semua pakaianku.” Maka ansari itu terdiam.
Ramai antara kami adalah pelajar dari sekolah, kolej dan
institut, jadi dia selalu bertanya tentang pelajaran kami dan menggesa kami
untuk berjaya dan mengambil sijil.
Dia pernah menasihati para perokok antara kami supaya
berhenti merokok.
Inilah antara yang saya ingat hingga hari ini dari hidup
saya bersama Imam Ahmad Al-Hassan (as). Saya minta maaf kerana saya banyak
terlupa lalu saya banyak memendekkan kenyataan saya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan