Memperkenalkan Buku (Kitab)
Akhirnya, dan untuk pertama kalinya dalam
sejarah, perdebatan "serius" bermula antara iman dan ateisme.
Kenapa saya katakan kali pertama?
Ia semata-mata kerana saya berpendapat bahawa
semua perbincangan sebelum ini tidak boleh dianggap sebagai perdebatan yang
sebenar atau tindak balas sebenar terhadap keilmuan ateisme, dan kerana ia
adalah perdebatan dan perbincangan antara mereka yang mendakwa mewakili agama
dan mempunyai pandangan dan pemahaman khusus tentang teks agama dengan para
ateis yang menolak agama yang dikemukakan oleh alim ulama dan bukan kepada
agama itu sendiri..dan mungkin kata-kata saya tidak akan memuaskan hati
sesetengah pihak!
Siapakah di antara kita yang tidak melemparkan
pertanyaan, walaupun untuk sementara waktu dalam hidupnya, bertanyakan
soalan-soalan eksistensial[1] dan mencari jawapan untuk memuaskan
rasa ingin tahu manusia dalam pencariannya yang berterusan tentang punca dan
asal-usul sesuatu, sama ada soalan-soalan ini berada pada tahap kehidupan di
bumi ini, seperti: "Mengapa kita wujud?", "Adakah kehidupan
mempunyai makna?", "Siapakah manusia?" dan "Dari manakah
tamadun kita berasal?", atau pada peringkat seluruh alam semesta, seperti:
"Bagaimanakah kita dapat memahami alam semesta tempat kita hidup?”, atau
“Adakah alam semesta memerlukan Pencipta?”.
Ia mungkin ada terlalu banyak jawapan dan
sangat pelbagai, tetapi nampaknya ia akhirnya terhad kepada memilih antara
dua perkara: Tuhan atau ilmu... Kepercayaan
kepada Tuhan atau kepercayaan kepada ilmu (sains)?
...Adakah kita benar-benar tidak perlu memilih
antara kepercayaan kepada tuhan atau kepercayaan kepada ilmu (sains)?
_________________
[1] Kebolehan untuk memahami dan menimbangtara
perkara-perkara berunsur falsafah yang berkaitan dengan kewujudan Tuhan dan
fitrah makhluk.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 4
Sebenarnya saya melihat ateisme hari ini, atas
alasan logik, bergembira dengan kemenangan saintifiknya ke atas agamawan.
Mereka yang mendakwa mewakili agama bertindak balas terhadap topik saintifik
yang mereka lihat sebagai bertentangan dengan agama, tanpa memahami teks-teks
agama mahupun teori saintifik. Saya secara peribadi mendapati, dengan membaca
maklum balas agamawan, atau melalui pemerhatian saya terhadap pertemuan-pertemuan
atau program visual, bahawa mereka sering mendapat pemahaman yang benar-benar
terpesong dan salah dan kemudian membalas salah faham mereka dengan kata-kata yang
tidak cerdik (naif) dengan beberapa campuran kekeliruan dan simpati.
Siapa yang tidak pernah mendengar ayat ini: "Evolusi mendakwa bahawa manusia berasalnya dari beruk"! Yang mana dengan cara ini adalah salah sama sekali, atau "Evolusi mahu kita percaya bahawa semua yang kita lihat adalah kebetulan!" Malangnya, ia adalah perkataan yang salah, tetapi ia mempunyai penyokongnya! Kata-kata ini dikeluarkan oleh agamawan atau pengikut mereka, sama ada tidak mempunyai pengetahuan atau secara tidak sedar, dan hasilnya adalah sama.
Akhirnya, sebahagian agamawan, di bawah
pengaruh kekuatan bukti teori saintifik (ilmiah), telah mula menyerah dan
mengakui bahawa mereka benar di satu sisi, dan bahawa mereka tidak bercanggah
dengan agama di sisi yang lain!
Tetapi..... bagaimana ia tidak bertentangan
dengan agama!?
Teori-teori saintifik yang dilihat oleh ateis
kini mewakili tesis bersepadu (saling menyempurna) yang melukis satu lagi
gambaran tentang asal usul dan perkembangan (evolusi) alam semesta dan
kemunculan dan perkembangan kehidupan di bumi tanpa memerlukan hipotesis (perkiraan)
"kewujudan tuhan". Bahkan gambaran itu juga memuatkan kisah asal usul
dan perkembangan agama sebagai yang dihasilkan oleh manusia.. Oleh itu,
penciptaan adalah kisah ilmiah yang mereka tidak perlukan pendapat kesedaran
dan matlamat kewujudan Tuhan untuk menulisnya. Bolehkah seorang saintis yang
waras mengatakan bahawa dengan pengumpulan kisah ilmu semasa adalah lengkap
seratus peratus, dengan kepercayaan kepada Tuhan, tanpa memberikan penyelesaian
kepada percanggahan antara keduanya?
Kami mempunyai dua tafsiran berbeza yang
kelihatan bercanggah, dan pandangan ini mengingatkan kita tentang teori lima
rentetan,[2] yang dibangunkan untuk menggabungkan teori kuantum[2a]
dan relativiti am[3], kerana ia kelihatan berbeza dan bercanggah, maka
teori segala-galanya atau teori M didatangkan untuk menerangkan bahawa semuanya
adalah pendapat-pendapat yang berbeza untuk kebenaran yang sama.
.
Buku "Delusi Ateisme" menyingkirkan percanggahan
dan meletakkan setiap bahagian pada tempatnya supaya anda dapat melihat
"segala-galanya" dalam satu gambaran yang harmoni!
___________________
[2] Teori rentetan adalah teori matematik yang cuba
menjelaskan fenomena tertentu yang tidak dapat dijelaskan di bawah model fizik
kuantum standard.
[2a] Teori kuantum adalah teori yang menerangkan sifat
objek pada tahap atom. Menurut teori kuantum, tenaga, momentum, dan momentum
sudut adalah nilai diskrit; kami menyebutnya "dikuantisasi". Di sini,
objek mempunyai sifat gelombang dan zarah. Kadang-kadang, ini adalah
satu-satunya teori yang dapat menggambarkan tingkah laku zarah subatom -
elektron, proton, dll.
[3] Relativiti am adalah teori graviti yang
dibangunkan oleh Albert Einstein.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 5
Ahmed Al-Hassan tahu dengan baik bagaimana
untuk membangkitkan perhatian dan minat pembaca yang bukan khusus bidangnya,
dan bagaimana untuk menyampaikan maklumat saintifik kepadanya, dan pada masa
yang sama dia tahu dengan baik bagaimana untuk menghentikan saintis khusus pada
titik (poin) yang harus dihentikannya!! Ia adalah satu tugas yang sukar untuk dilaksanakan.
Buku ini membincangkan dengan cara yang tiada
tandingan, tepat dan saintifik (ilmiah) teori yang paling penting dan terbukti secara
empirik (berdasarkan pemerhatian atau eksperimen) atau secara matematik
dan teori, dan terdedah kepada pelbagai ilmu seperti: ilmu evolusi
(perkembangan) biologi, kejuruteraan genetik, perubatan, antropologi, geologi
sejarah, sejarah purba, arkeologi, teori fizik, kosmologi, falsafah, dan lain-lain.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa
buku ini sebenarnya mengandungi perbahasan saintifik peringkat tinggi dengan
Profesor Richard Dawkins, yang dianggap sebagai salah seorang ahli biologi
perkembangan kontemporari yang paling hebat, dan perdebatan dengan Profesor
Stephen Hawking yang juga merupakan salah seorang ahli teori fizik dan
matematik gunaan, pakar yang paling hebat dalam kosmologi, yang mempunyai teori
yang terbukti dalam Radiasi (Sinaran) Lubang Hitam, diselangi dengan perdebatan
saintifik dengan penyelidik dalam tamadun purba yang mengikuti kaedah Profesor
Samuel Kramer dalam membaca sejarah manusia purba, yang menyimpulkan bahawa
agama adalah hasil keluaran manusia. yang timbul beribu-ribu tahun dahulu dan
berkembang dengan orang-orang Sumeria dan Akkadia, kemudian kepada orang-orang Islam,
melalui orang-orang Yahudi dan Kristian.
Dan tidak keterlaluan jika saya katakan: Bahawa
buku ini membawa anda dengan cara yang indah dan jelas ke tahap yang
menakjubkan dalam perjalanan penerokaan yang bermula dari "manusia"
untuk kembali kepada "manusia", menghubungkan masalah-masalah saintifik
terdalam yang berkaitan dengan asal usul kehidupan, manusia dan sifat alam
semesta di satu sisi, dan sebagai tujuan bijaksana tentang kewujudan Tuhan di
sisi yang lain. Ia membuatkan anda sekurang-kurangnya buat sementara waktu
yakin bahawa tiada perkara lain yang lebih penting daripada mengenal perkara Ketuhanan
ini. Sebuah perjalanan yang terdiri daripada enam bab yang menarik perhatian
anda dari halaman pertama hingga halaman terakhir, di mana Ahmad Al-Hassan
membuktikan bahawa sains tidak diletakkan sebagai menerima dengan kewujudan
Tuhan.
Para agamawan banyak kali menolak teori
saintifik tanpa pemahaman, seperti yang telah saya sebutkan sebelum ini. Dan ia
adalah pilihan yang berjaya dibuat oleh penulis, kerana dia membuka pada bab
pertama dengan menjelaskan peranan berbahaya yang dimainkan ini dan masih
dimainkan oleh ulama dari latar belakang yang berbeza, dari agama Yahudi,
Kristian, Muslim, Sunnah dan Syiah.. Dalam bab ini anda akan menemui contoh
yang menyatakan beberapa jawapan daripada wakil agamawan, terutamanya yang
berkaitan dengan teori evolusi,. Penulis bukan sahaja menyenaraikan contoh-contoh,
tetapi menganalisisnya dan memberikan jawapan kepada mereka sebagai seorang
saintis yang khusus.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 6
Ia menerangkan kekosongan saintifik mereka dan
tahap kenaifan mereka yang dikesali dan memalukan pada masa yang sama. Kemudian
penulis menerangkan selepas itu kemustahilan apa yang dikatakan oleh sebahagian
daripada mereka hari ini tentang kemungkinan menggabungkan pernyataan evolusi
secara mutlak dan kepercayaan kepada Tuhan tanpa menghapuskan percanggahan yang
nyata.
Penulis tidak mengabaikan sedikit pun keadilan
pembaca, mahupun kewajaran para ulama agama yang mengkritik kedudukan mereka
dalam bab pertama. Sama ada pembaca percaya bahawa teori evolusi itu tidak
betul atau ia hanya "hipotesis" atau teori yang tidak terbukti, masih
ada harapan bahawa akan ada sesuatu "mungkin tidak lama lagi" yang
akan membatalkannya dan memusnahkannya, sehingga para alim ulama agama yang
mengingkarinya akhirnya menang. Atau anda seorang ulama agama dengan kedudukan
yang serupa dengan salah satu kes yang dikritik dalam bab pertama, kemudian
Ahmad Al-Hassan dalam bab kedua menerangkan teori-teori evolusi dan menunjukkan
bukti (dalil-dalil), dalam bentuk - saya secara peribadi percaya - bahawa ia boleh
digunakan dalam pengajaran atau seperti ilmu evolusi yang dipemudahkan, seperti
anatomi perbandingan, fosil, evolusi dalam siri organisma yang sedia ada, peraturan
umum evolusi kosmik, kemerosotan atau melemah dan kehilangan organ dan
ekosistem terpencil, kehadiran sistem kehidupan yang berbeza di dalamnya,
kehadiran ciri-ciri yang tidak normal dalam sesetengah organisma, penjinakkan dan
pembiakan, dan bukti genetik seperti penyepaduan kromosom kedua pada manusia,
dan perkaitan antara manusia dan seluruh primat (mamalia) dalam retrovirus.[4]
Dalam bab ini, beliau menjawab masalah paling
penting yang timbul di sekitar teori, kemudian menyentuh perkara yang rumit,
iaitu hipotesis (tekaan/andaian intelek) kemunculan kehidupan di Bumi dan
ketiadaan sebarang teori saintifik yang menjelaskannya dengan penjelasan
saintifik yang boleh diterima dan disokong oleh bukti, dan ini sebenarnya
adalah kelemahan dalam persepsi ateis bersepadu yang dikatakan.
Pada penghujung bab ini, atau mungkin sebelum itu,
anda akan mempunyai idea yang baik untuk mengambil kedudukan terakhir anda
mengenai teori evolusi di satu sisi, dan mengenai jawapan mereka yang mendakwa
mewakili agama di sisi yang lain.
Teks agama tetap tidak bercanggah dengan teori
evolusi, dan penulis menerangkan perkara ini dalam bab ketiga dan yang paling
bijak daripada teks-teks agama yang paling penting yang sesetengah penganut
agama bayangkan bahawa ia bertentangan dengan teori evolusi dan mustahil sahih
bagi sebahagian yang lain, kemudian - untuk pertama kalinya - menerangkan
tempat agama Adam dalam kisah saintifik (ilmiah) perkembangan kehidupan dan
hubungannya dengan seluruh umat manusia terdahulu dan bagaimana tubuh manusia
akan berkembang yang mana akan dikaitkan dengan roh kemanusiaannya dalam cadangan
unik yang tidak pernah disokong oleh sesiapa pun dengan bukti-bukti saintifik
dan sejarah.
Ia juga membincangkan dalam bab yang sama apa
yang dibayangkan oleh sesetengah orang tentang kisah penciptaan tubuh Hawa (as)
dari
__________________
[4] virus RNA membentuk DNA semasa mereplikakan
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 7
tubuh Adam (as) dan menjawab kisah sumbang
mahram antara anak-anak lelakinya.
Dalam bab ini, beliau juga telah menjawab
salah satu masalah agama yang paling kompleks dan sukar dipecahkan yang
dipercayai oleh kedua-dua orang-orang Kristian dan Muslim dan yang tidak pernah
dijawab oleh sesiapa pun setakat ini, yang merupakan penjelasan saintifik yang
mungkin tentang kisah kelahiran Isa (as) tanpa bapa.
Memandangkan teori evolusi mewakili bagi
mereka yang melihat ateisme sebagai satu teori bersepadu (lengkap) yang
menerangkan asal usul dan perkembangan kehidupan dan tidak perlukan kewujudan
tuhan, di manakah tempat ketuhanan di dalamnya bagi penganut agama yang
menerimanya? Bab keempat menggerakkan kita untuk membuktikan kewujudan Tuhan
daripada teori evolusi yang sama, yang tertakluk kepada peta genetik dan
kesahihan evolusi atau kemajuan pemilihan semula jadi dan matlamatnya yang
membawa anda, sekurang-kurangnya untuk menafikan dengan pasti bahawa Tuhan tidak
ada!
Sebaliknya, bab ini membentangkan
"Pendekatan Reka Bentuk Pintar" di mana penyokongnya cuba membuktikan
reka bentuk pintar dalam rantaian organisma hidup dan bahagian-bahagiannya, dan
dengan itu membuktikan kewujudan tuhan. Tetapi reka bentuk pintar menghadapi
satu set kelemahan utama. Jika perancangnya adalah "Allah", maka ilmunya
adalah mutlak dan kuasanya adalah mutlak, dan sesiapa yang seperti itu, reka
bentuknya mesti disepadukan dan tidak mengandungi kelemahan, contohnya
pemanjangan. saraf laring, jadi apakah penjelasan untuk "kesilapan"
ini adalah reka bentuk dalam (perancangan)?
Kemudian dia melengkapkan perjalanan
epistemologi[5] untuk tiba di bab
kelima kepada jenis pembangunan lain "pembangunan budaya". Hakikatnya
ia adalah lonjakan budaya dan keupayaan spesies manusia untuk menghadapi arus
keegoisan genetik yang luar biasa, yang tidak mempunyai matlamat selain
kelangsungan hidup, dengan moral (akhlak) dan altruisme[6] sejati, bahkan teori memes[7] pun tidak dapat menjelaskan dan mennerangkan asal usulnya dan meneruskan
kewujudannya. Apakah sebab lonjakan budaya ini dalam beribu-ribu tahun yang
lalu sahaja?
Untuk menjawab soalan-soalan ini, Ahmad
Al-Hassan membawa kita kepada tamadun dan budaya pertama yang muncul di bumi
ini melalui epik dan kisah Sumeria yang mewakili lonjakan budaya besar yang
tiba-tiba muncul di Mesopotamia. Kami bertanya kepada panel dan personaliti; kami
bertanya kepada Gilgamesh dan Demozi..!! Dan kami membaca epik mereka dengan
bacaan baru dan unik yang mengubah sudut pandangan teks-teks ini sebanyak 180
darjah, untuk mengetahui dengan cara yang tidak begitu mengejutkan, kisah
lengkap agama ilahi sejak zaman itu, dengan semua butiran dan kelebihannya.
Kemudian dia membawa kita bersamanya kepada Nuh dan kisah banjir besar yang
diceritakan oleh kitab-kitab samawi sebagai penjelasan, dan juga - untuk
pertama kalinya - bagaimana ia berlaku, masa dan tempatnya, dan sama ada ia
termasuk seluruh bumi dan binasa semua yang bernyawa dengan banjir ini seperti
yang dipercayai oleh sesetengah ulama agama,
___________________
[5] Epistemologi adalah penyiasatan ke atas sifat
pengetahuan itu sendiri. Kajian epistemologi memberi tumpuan kepada cara kita
untuk memperoleh pengetahuan dan bagaimana kita dapat membezakan antara
kebenaran dan kepalsuan.
[6] Altruisme: Amalan untuk mengutamakan
orang-orang lain berbanding diri sendiri
[7] Memes, serupa dengan genetik, berbeza-beza
kemampuannya untuk meniru; meme yang berjaya kekal dan tersebar, sedangkan yang
tidak sesuai terhenti dan dilupakan
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 8
mereka yang tidak dapat menjelaskan masalah
yang paling mudah, seperti kehadiran haiwan terpencil di pulau sahaja, dan
masalah besar bagaimana Nuh mengumpul ribuan haiwan yang berbeza saiz, spesies
dan persekitaran, sambil makan dan minum, tanpa menyebut jutaan spesies
serangga yang ada, dan tentang sumber dan nasib air yang membanjiri seluruh
dunia... Semua perkara yang tidak dapat difahami ini mendapat penjelasannya,
dengan cara menggabungkan ketepatan saintifik dan teks agama yang terbukti,
dalam Bab Lima.
Selepas membincangkan teori kemunculan dan
perkembangan kehidupan di Bumi dan hubungannya dengan kepercayaan kepada Tuhan
dan tafsiran lonjakan budaya dalam sejarah manusia, bab keenam membincangkan
teori kemunculan dan perkembangan alam semesta secara automatik daripada
"tiada sesuatu”. Perbincangan ini bukan sahaja memerlukan pandangan baru
tentang realiti dan perkara, tetapi juga teori saintifik yang mampu menangani tahap
penyesuaian (ukuran) yang lain, saiz, jarak, masa, darjah tenaga, suhu dan
seumpamanya. Alam semesta tempat kita hidup sekarang atau (pemandangan
daripadanya) adalah jauh lebih besar daripada bumi dan galaksi yang merupakan
galaksi kita "Bima Sakti" yang mengandungi bilangan yang sangat
besar, dan ia pada permulaannya sangat kecil lebih kecil daripada atom terkecil
dalam sel kita, tetapi jauh lebih kecil, hanya satu titik, dan kelahirannya ditentukan
oleh keadaan tenaga dan ketumpatan yang melampau, dan dalam beberapa peringkat
awal ia mengembang pada kelajuan yang jauh melebihi kelajuan tertinggi yang
dibenarkan untuk cahaya bergerak melaluinya (peringkat mengembang).
Perjalanan mencari asal usul kewujudan
menggerakkan kita, dalam bab keenam, untuk memeriksa segala sesuatu yang
mengelilingi kita dari segi ruang, masa, daya, tenaga, jirim, jisim, zarah dan
lawannya, planet, bintang, galaksi, lubang hitam, cahaya, jirim gelap, graviti,
dan tenaga gelap yang aneh. Dalam bab ini, Ahmed Al-Hassan menghentikan kita
pada penemuan saintifik terkini dan tafsiran teori, dan menyelami kita jauh ke
dalam sejarah penciptaan yang mendalam, lebih daripada 13 bilion tahun, dan
membincangkan asal usul alam semesta dan teori Big Bang, melalui relativiti
khas dan am, fizik kuantum dan kepelbagaian alam semesta, dan tiba pada apa
yang mungkin menjadi teori "menyeluruh (komprehensif)",
iaitu Teori M.
Lonjakan besar yang telah diketahui oleh fizik
sejak awal abad yang lalu, terutamanya dengan kemunculan teori relativiti dan
mekanik kuantum, membawa kita untuk mengetahui sejauh mana pemahaman mudah kita
tentang dunia berdasarkan pengalaman harian kita. Dalam fizik moden, terdapat
banyak perkara aneh yang bercanggah dengan pandangan kita tentang realiti dan
perkara yang sukar untuk difahami atau dibayangkan, bagaimana boleh difahami
bahawa zarah (contohnya zarah cahaya atau jirim) tidak mempunyai tempat yang
pasti dan ia adalah sekumpulan zarah hantu atau gelombang kemungkinan kewujudan
hantu
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 9
dan bahawa pemerhati adalah orang yang
mencapainya apabila menghadap atau menyaksikannya? Kemudian ke manakah perginya
kewujudan hantu yang lain sehingga hanya satu daripadanya yang kekal, atau
apabila fungsi gelombang runtuh dan zarah itu kembali berkelakuan sebagai badan
sebenar? Bagaimanakah boleh difahami bahawa penyaksi atau pemerhati
mempengaruhi tingkah laku zarah, memandangkan seluruh dunia terdiri daripada
zarah? Bagaimanakah penghantaran maklumat lebih cepat daripada kelajuan cahaya
boleh difahami dan dijelaskan, walaupun ini adalah mustahil dalam teori
relativiti?
Perkara yang paling menakjubkan tentang ini
dan itu ialah teori alam semesta selari, di mana setiap masa Planck membelah
alam semesta dibahagikan kepada sebilangan besar daripadanya dan penyaksinya
ditentukan oleh salah seorang daripadanya! Lalu siapakah penyaksi ini? Dan
apakah hadnya? Adakah ia syarat awal atau akhir dalam persamaan kewujudan alam
ini?!
Apakah maksud teori membran atau teori M? Apakah
maksud kewujudan lebih daripada empat dimensi di alam semesta ini, sebelas
dimensi setakat ini? Dan apakah tindak balas terhadap apa yang dikemukakan oleh
Profesor Stephen Hawking baru-baru ini tentang asal usul dan permulaan alam
semesta, dan bahawa teori M dan teori kuantum cukup untuk menjelaskan
kemunculan alam semesta daripada tiada. Dan bahawa kemunculan alam semesta dari
tiada tidak memerlukan kewujudan hukum graviti sahaja, yang tersedia sejak awal
mengikut teori segala-galanya atau teori M, Dan bahawa alam semesta boleh
muncul tanpa perlu kewujudan tuhan memaksakannya? Apakah maksud apa yang
dikatakan ahli fizik bahawa jumlah tenaga positif dan tenaga negatif dalam alam
semesta fizikal adalah sifar? Adakah cukup untuk menjawab bahawa sebab kewujudan
alam semesta adalah kewujudan peraturan yang tidak diketahui asalnya dan ruang
primitif yang tidak diketahui asalnya, dan bahawa alam semesta, bahkan alam-alam
semesta, mencipta diri mereka sendiri dan masih mencipta diri mereka secara
automatik dan daripada diri mereka sendiri?!
Bolehkah kita sebagai orang-orang yang berakal,
apabila kita gagal memahami sepenuhnya teori apa yang kita berikan, berpuas
hati dengan menghapuskan sebab musabab atau menangani soalan yang jelas dan
munasabah tentang sebab yang telah dan terus menjadi motif dan jentera
penyelidikan saintifik untuk beribu-ribu tahun, "mengapa"? Adakah
memadai, sebagai contoh, untuk tidak membongkar soalan itu dengan memetik
kata-kata seorang saintis yang menang atau calon untuk Hadiah Nobel, apabila
dia menerangkan "soalan sebab" sebagai soalan "bodoh" atau
"tidak diperlukan"?!
Semua soalan yang sangat penting ini ditangani
oleh Ahmad Al-Hassan dalam buku berharga ini "Wahmu Ilhad - The
Illusion of Atheism - Delusi Ateisme" dengan teks-teks agama
yang adil. Saya tidak fikir sesiapa pun memahami maksudnya sehingga hari ini..
Antara kecuaian dan keterlaluan: "Moss
Ockham dan Moss Lichtenberg".. (Lichtenberg) dalam komuniti saintifik dan
falsafah, di mana terdapat beberapa kawalan dalam menangani teori dan model,
dan saya tidak mahu menyiasatnya, tetapi saya akan menghadkan diri saya kepada
beberapa contoh yang saya perlukan, contohnya: Jika kita mempunyai teori yang
terbukti secara empirik (berdasarkan pemerhatian atau eksperimen) dan
teori yang menerangkan dengan baik semua yang dirumuskan.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 10
Maka kita menganggapnya sebagai teori yang
baik dan kita tidak nampak sebab untuk mencari yang lain, tetapi jika teori itu
gagal dalam beberapa aspek dan berjaya dalam aspek yang lain, dan ada cara
untuk memperbaikinya atau menambahnya, maka perlu mencari yang lain jika boleh,
dan pada masa sukar, teori kedua diletakkan untuk merapatkan kekurangan dan
kedua-dua teori itu mungkin tidak menerima penggabungan, seperti kes relativiti
dan kuantum mekanik.
Tetapi terdapat juga kes di mana kita
mempunyai dua teori, yang kedua-duanya meniru realiti dan pengalaman serta
memberikan ramalan yang sama, dan satu tidak boleh diutamakan berbanding yang satu
lagi, maka yang lebih ringkas dan lebih elegan dipilih. Salah satu komponen
yang paling penting dalam kesederhanaan dan keanggunan ini adalah untuk
menghadkan diri kita agar menganggap hanya apa yang perlu, sebagai contoh: jika
kita menganggap bahawa model aether (medium udara) dan model relativiti adalah
sama dalam setiap aspek (bukanlah demikian), maka sudah pasti bahawa para saintis
akan memilih model relativiti kerana tidak perlu menganggap kewujudan aether (Dan
mungkin ia boleh mempunyai pulangan, atau ia sebenarnya telah kembali, tetapi
dengan cara lain: ketiadaan kuantum). Contoh lain ialah: Pemalar kosmologi
Einstein, yang sebenarnya telah ditinggalkan pada satu ketika, dan keperluan
telah mengembalikannya, dan terdapat contoh lain di mana pemadaman adalah
muktamad..
Ini adalah prinsip metodologi dalam
penyelidikan falsafah dan saintifik, walaupun ia bukan bentuk sepenuhnya sekurang-kurangnya
telah dibuktikan, dan prinsip itu dikenali sebagai "Occam's Moss"
yang memotong semua yang berlebihan, yang dirujuk dalam dialog terkenal yang
dikaitkan dengan Laplace dengan Knapp dan Leon:
«Napoleon: Encik
Laplace, saya dapati dalam sistem anda tidak menyebut tentang Allah!
Laplace: Tuan, saya
tidak memerlukan hipotesis ini.
Para ilmuan lain kesal kerana Laplace berjimat
cermat menggunakan hipotesis yang boleh menjelaskan segala-galanya!
Laplace menjawab kali ini: Ya, tuan, hipotesis
ini menerangkan segala-galanya, tetapi ia tidak membuat ramalan, dan saya,
sebagai seorang saintis, mesti memberi anda karya yang membolehkan anda membuat
ramalan. » Tamat.
Prinsip ini boleh dirumuskan dalam pelbagai
bentuk, dan ia juga boleh dipanggil dengan banyak nama, dan saya akan
membenarkan diri saya untuk merumuskannya seperti ini: "Penyelesaian yang
paling mudah harus dicari, tetapi tidak keterlaluan atau tidak cuai."
Adapun formula Latin yang dikaitkan dengan William Ockami (yang hidup antara
abad ketiga belas dan keempat belas Masehi) adalah:
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 11
"necessitate sine pluralitas est ponenda
numquam"
Yang secara kasar bermaksud: "Jangan
menganggap bahawa terdapat lebih banyak kewujudan daripada yang
diperlukan."
Tetapi Occam Moss adalah pisau cukur bermata
dua, dan menyalahgunakannya mungkin memberikan hasil yang bertentangan
sepenuhnya, dan penyalahgunaannya adalah menahan diri secara berlebihan
daripada melengkapkan teori dan memaksakan kesempurnaannya dengan menggunakan
tafsiran dengan mengorbankan aksiom[8]. Buku "Wahmu Ilhad -
The Illusion of Atheism - Delusi Ateisme" dihidangkan mengikut
cadangan pengarang, banyak tempat untuk penggunaan sedemikian, sebagai contoh:
tafsiran ortodoks mekanik kuantum berbanding dengan tafsiran kausal (penjelasan
sebab akibat) yang menganggap kewujudan alam-alam semesta lain untuk keperluan
ini. Maka penulis menerangkan bahawa tafsiran adalah satu keperluan dan
hipotesis multiverse[9] tidak berlebihan, sebaliknya ia
diandaikan dalam satu gambaran atau dengan yang lain di tempat lain dalam teori
asal usul alam semesta (Teori M).
Oleh itu, kami membuat kesimpulan bahawa teori
menjawab soalan "mengapa" dengan "jadi tanpa sebab", iaitu,
penggunaan Moss Occam secara salah menjadikannya pisau cukur yang tidak
mempunyai cengkaman dan hanya kekurangan bilah " Moss Lichtenberg".
Buku "Delusi Ateisme"
memberikan penyelesaian, bukan untuk menghapuskan percanggahan antara
teori-teori ini, dan kemudian memberikan tempat yang paling penting di mana
Occam Moss mungkin telah disalahgunakan dalam teori-teori kemunculan dan
perkembangan kehidupan, alam semesta dan budaya manusia!
Anda dapati dia (penulis) seorang lelaki yang
mempunyai pengetahuan yang luas tentang kehidupan dan kaedah perkembangannya
dalam butiran yang lebih tepat perinciannya, kadang-kadang pakar dalam biologi,
pada masa lain dalam arkeologi, kemudian dalam sejarah manusia dan dalam
kepingan tablet (tinggalan sejarah), kemudian anda melupakan semua ini dan
mendapati diri anda membaca buku sederhana yang paling indah dari alam
kosmologi, maka anda dapati dia seorang sarjana moral yang tiada tandingannya,
unggul dalam semua peringkat.
Tidak ada keraguan di dalamnya bahawa pembaca
yang dikasihi akan memberi perhatian kepada salah satu ciri yang paling penting
dalam buku itu, iaitu kejujuran ilmiah (saintifik) yang hebat yang terbukti
dalam semua bab buku itu, kerana semua petikan pengarang adalah lengkap dan
tidak pernah ditinggalkan, dan ini adalah perkara yang sangat penting yang
membuatkan anda berasa yakin dan selesa serta menunjukkan kejujuran dan
keadilan..
Saya tidak boleh tidak mendapati diri saya
jatuh cinta dengan buku ini... Tetapi bukan sahaja untuk sebab-sebab ini,
tetapi mungkin juga oleh kecemerlangan gaya, dan oleh sambungan yang lancar
antara apa yang kelihatan mustahil untuk disambungkan...
_______________
[8] aksiom = dianggap
berharga atau sesuai’’ atau ‘’dianggap terbukti dengan sendirinya
[9] Multiverse adalah kerangka teoretis dalam
kosmologi moden (dan fizik tenaga tinggi) yang membayangkan gagasan bahawa
terdapat banyak potensi alam semesta yang sebenarnya nyata dalam beberapa cara.
Terdapat beberapa jenis alam semesta yang berpotensi - banyak interpretasi
dunia (MWI) fizik kuantum, braneworlds yang diramalkan oleh teori
rentetan , dan model lain yang lebih mewah - dan begitu parameter yang
sama dengan apa yang menjadi multiverse adalah berbeza bergantung kepada siapa
anda bercakap dengan.
Tidak jelas bagaimana teori ini sebenarnya boleh
digunakan secara saintifik, jadi ia masih kontroversial di kalangan ahli fizik
banyak.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 12
Saya juga tidak menyembunyikan bahawa banyak
kekaguman saya adalah disebabkan oleh penghormatan besar pengarang terhadap
manusia dan fikirannya dalam semua makna perkataan tanpa pelanggaran,
keangkuhan atau kepalsuan, yang dia lihat sebagai tidak memuji dalam apa yang
tidak patut dihormati, dan memuji apa yang patut dipuji, buku ini menyeru setiap
orang yang waras hendaklah mencari dan berpuas hati hanya dengan ilmu.
Walaupun saya sepatutnya bersedia ke
penghujung buku, saya terkejut apabila saya mencapai halaman terakhir dan
mendapati bahawa buku itu telah tamat... Setiap bab memberi saya peluang untuk
terus mengetahui lebih lanjut mengenai perkara-perkara tersebut yang dibentangkan
buat pertama kali. Pada halaman terakhir, saya kehilangan harapan untuk mengakhiri
perjalanan saya, yang saya ingin teruskan selama-lamanya..!
Dan mungkin saya banyak kali berkata
"kali pertama" dalam pengenalan saya kepada buku "Delusi
Ateisme", tetapi saya menjangkakan bahawa anda akan memaafkan saya -
pembaca yang dihormati - selepas anda menyelesaikannya atau mungkin sebelumnya,
dan saya meragui bahawa orang yang adil mampu menentang buku ini, dan oleh itu
dia tidak akan kekal untuknya sekurang-kurangnya, dia tidak mempunyai pilihan
selain mengakui kekuatan dan hujah keilmuan dan kesimpulannya.
Walau bagaimanapun, saya tidak pasti secara
peribadi tentang keputusan yang anda akan perolehi selepas anda tama membaca
buku ini, dan sama ada anda akan memilih "ateisme dan ilmu (sains)," atau
"agama dan ilmu (sains)," atau "khurafat - khayalan". Itu
adalah sesuatu yang saya tidak inginkan untuk anda.. Tetapi saya tidak akan
mengambil risiko jika saya berkata: Buku ini pasti akan memberi anda, sebagai
tambahan kepada penjelasan yang mudah dan pada masa yang sama tepat tentang
teori moden yang paling kompleks dan hubungannya dengan kewujudan atau
ketiadaan tuhan, peluang untuk meletakkan perkara yang paling penting dalam
perbalahan dan konflik antara sains dan kepercayaan (ilmu dan iman) kepada
Tuhan pada tempatnya dan untuk mengenal pasti bukti ahli teori tentang ateisme
dan menolaknya dengan cara saintifik yang tepat, dan jelaslah bahawa sisa-sisa
tulisan alim ulama agama amat kurang dalam dirinya, dengan harapan mereka akan
sampai kepada mengetahui khayalan ateisme dan tanda-tanda tauhid..
Mengenai keputusannya, maka penulis Ahmed
Al-Hassan menyerahkannya kepada anda.
Bagi bijak pandai atheis, saya katakan: Buku
ini sebenarnya membuka buat pertama kalinya pintu dialog dan perbahasan atas
dasar sains (ilmiah), dan mencadangkan tafsiran dan penyelesaian baru yang
hanya boleh dipertimbangkan, dinilai dan dibincangkan. Juga, buku itu
mencadangkan kemunduran dan masalah dengan bahagian-bahagian teori saintifik,
dan oleh itu pengarang memindahkan masalah ke arena saintifik (ilmiah), dan
atas sebab ini, mengabaikan atau tidak mempertimbangkan bahan yang dibentangkan
dalam buku atau tidak bertindak balas boleh disimpulkan secara logik dan
ringkasnya tiada kuasa veto terhadap apa yang diterbitkan oleh penulis. Sudah
tentu, pemerhatian dan keputusan yang sama berlaku kepada alim ulama agama.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 13
Sebagai seorang sarjana akademik, saya tidak
dapat tidak, menyatakan kegembiraan saya dengan kewujudan buku sedemikian,
tanpa mengira apa yang dibentangkan di dalamnya, kerana cabaran saintifik yang
hebat adalah jentera utama untuk bergerak ke hadapan dengan penyelidikan
saintifik dan falsafah, dan tanpa semua ini. hasilnya akan menjadi jumud (beku)
dan dan mungkin juga kemunduran intelektual, dan sejarah adalah saksi terbaik
untuk itu.
Katakan bahawa buku "Delusi Ateisme"
adalah hasil daripada dialog bertamadun, dan saya berharap dengan segala
kekuatan dan kerinduan bahawa dialog itu akan berkembang dan bangkit mengikut peraturan
pemilihan saintifik untuk hujah dan bukti yang paling kuat: "Kemunculan
dan kemajuan dialog antara sains dan agama.”
Bacaan yang menyeronokkan.
Dr. Taufiq Masrur[10]
_________________________________
[10] Dr. Taufiq Masrur - memegang ijazah kedoktoran
dalam matematik gunaan di Ecole Nationale des Ponts et Chaussées ENPC Paris -
Perancis pada tahun 1995 dengan ijazah kedoktoran
"Satu keistimewaan yang sangat mulia dengan
ucapan tahniah dekan fakulti ", di bawah pengawasan ahli Akademi Perancis,
Profesor Cearly P.G. Ciarlet.
Sebelum itu, beliau memperoleh ijazah sarjana dalam
Permodelan Matematik dan Analisis Berangka dari Universiti Pierre dan Marie
Curie (Paris 6)) pada tahun 1992. Beliau telah bekerja sejak 1998 dalam
pengajaran dan penyelidikan di Universiti Meknes di Maghribi dengan pasukan
penyelidik "Kecerdasan Buatan Sains Kejuruteraan" di Sekolah Tinggi
Seni dan Profesion Jurutera Kebangsaan (ENSAM), dan juga di Universiti René
Diderot (Paris) (7) di Paris (1995 - 1997) dan juga di University of France
Conte (2001-2003) di Besançon, Perancis.
Bidang minatnya dalam penyelidikan saintifik ialah
model matematik kecerdasan buatan, dan teori kawalan.
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan