Sabtu, 22 Januari 2022

AGAMAWAN DAN SAINS Bab 1.6

Bab 1.6 – Para Agamawan Syiah Dan Teori Evolusi:

 

Tidak semua ulama-ulama Syiah telah menolak teori evolusi. Hakikatnya boleh difahami daripada kenyataan-kenyataan mereka bahawa sebilangan dari mereka telah pun menerimanya. Bagaimanapun, saya belum menjumpai sebarang kenyataan tentang penerimaan yang jelas dan nyata daripada mereka yang menerangkan bagaimana ianya selari dengan agama secara umum, atau dalam kitab-kitab agama, dan lebih tepatnya dari Al-Quran.

 

Dalam bab ini, saya akan membincangkan tentang pendapat-pendapat beberapa pihak yang menentang teori evolusi, seterusnya menilai isi kandungan kenyataan-kenyataan mereka di atas neraca sains dan menilai sejauh mana kebenarannya.

 

Syeikh Jaafar Subhani

 

Di dalam buku beliau, AI-Manhaj Al-Tafsiriyah (Kaedah Penafsiran), Syeikh Jafar Subhani[1] menulis:

 

“Charles Darwin telah menerbitkan buku beliau berjudul ‘The Tranformation of Species’ pada tahun 1908. Berdasarkan kajian beliau, beliau membuktikan

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  36

 

bahawa manusia adalah spesis yang terakhir dalam rantaian (salsilah) pengevolusian dan rantaian ini merujuk kembali kepada sejenis haiwan yang menyerupai seekor kera. Lantas beliau memadankan bapa-bapa dan nenek moyangnya pada satu susur galur yang khusus, dengan sebuah puisi yang berbunyi: 

 

"Mereka adalah bapa-bapaku, maka aku juga seperti mereka…” 

 

Ketika teori ini diperkenalkan, ianya kurang diterima oleh rata-rata kumpulan agama di kalangan penganut Kristian, Islam dan Yahudi. Mereka bersepakat bahawa manusia adalah makhluk yang unik di mana rantaiannya (salsilahnya)  merujuk kembali kepada Adam, bapa kepada seluruh umat manusia yang diciptakan dalam bentuk rupa fizikal sekarang tanpa ada sebarang kaitan dengan haiwan-haiwan. 

 

Tambahan lagi, sebilangan kelompok yang naif menggunakan pendekatan hipotesis yang sama sebagai hujah kepada percanggahan antara sains dan agama, dan untuk memisahkan diantara satu sama lain. Mereka mendakwa bahawa urusan agama adalah berbeza dengan sains, walaupun ada kalanya bertepatan dan pada masa-masa yang lain menyimpang darinya. 

 

Terdapat juga sebilangan yang tidak percaya dalam pemisahan sains dari agama, justeru mereka cuba untuk mengaitkan Al-Quran di dalam hipotesis tersebut. Dalam menjayakan usaha ini, mereka telah mentafsirkan pelbagai ayat-ayat Al-Quran yang menyentuh kepada penciptaan manusia tidak lain hanya untuk menepati hipotesis tersebut. 

 

Perdebatan ini menjadi hangat diantara kelompok yang cenderung dalam mengambil hujah-hujah agama secara literal dan kelompok yang cenderung dalam pentafsiran sahaja. sehingga masa membuktikan kepalsuan hipotesis dan andaian yang datang selepasnya tentang penciptaan manusia[2].

 

Kelihatannya seperti Syeikh Jafar, semoga Allah menunjukkan beliau jalan kebenaran - juga gemar berseloroh. Beliau telah menulis, “Mereka adalah bapa-bapaku, maka aku juga seperti mereka,” tanpa menyedari “bapa-bapa” tersebut, sebagaimana yang telah dibahasakan oleh Sheikh Jafar, tidak lain dan tidak bukan secara fizikalnya merujuk kepada nenek moyang yang sama dimaksudkan oleh ahli biologi Charles Darwin. Justeru itu, sekiranya terbukti mereka adalah nenek moyang kepada Darwin, maka mereka juga adalah nenek moyang kepada Syeikh Jafar Subhani, malah nenek moyang kepada setiap manusia di muka bumi ini.

 

Sebaliknya, sekiranya terbukti bahawa mereka adalah bukan nenek moyang kepada Syeikh Jafar Subhani, atau “bapa-bapa”, maka semestinya mereka juga bukan nenek moyang kepada Darwin. 

 

Pembuktian atau penafian perkara ini adalah berhubung rapat dengan sains, yang mana saya meragui Syeikh Jafar dan pendokongnya dari para Marajik Syiah mempunyai kredibiliti untuk memperhalusi dan mengolahnya secara saintifik (ilmiah). Ini ternyata benar jika dilihat pada kenyataan Sheikh Jafar terhadap teori Darwin yang penuh dengan ralat (kesalahan). 

 

Beliau mendakwa Charles Darwin menerbitkan bukunya The Transformation of Species pada 1908, tetapi Darwin hakikatnya telah meninggal pada tahun 1882, dan beliau tidak pernah menulis buku yang bertajuk The Transformation of Species. Walaubagaimanapun, beliau pernah mengarang sebuah buku yang bertajuk 

_____________________

[1] Shaikh Jafar Subhani, lahir pada 1929, adalah ulama syiah yang menerima pendidikannya dari Pusat Keagamaan Islam di Qum. Beliau membangunkan Institut Imam Shadiq di Iran dan telah menulis beberapa buku berkenaan sains Islam.

[2] Sumber (Al-Subhani – Al-Manahij Al-Tafsiriyah - Kaedah Tafsiran): ms 46

 

  Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan  37

 

The Origin of Species (Asal-usul Spesis-spesis), diterbitkan pada tahun 1859, yang mana tidak langsung mengulas perihal asal usul manusia. Beliau menyentuh tentang asal usul manusia dan hubungannya dengan kera di dalam bukunya yang lain berjudul The Descent of Man and Selection in Relation to Sex (Keturunan Manusia dan Pemilihan Berkaitan dengan Seks). Dalam buku ini, beliau membentangkan asal usul manusia dan hubungannya dengan kera besar.

 

Penulis sejujurnya tidak tahu apa lagi yang perlu diperkatakan. Maka adalah lebih baik saya serahkan kepada pembaca untuk menilainya sendiri.

 

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya



Tiada ulasan: