Bab 2.2 Membincangkan Hipotesis Abiogenesis
Pertama: Membincangkan Teori Abiogenesis
Tiada satu pun dari teori abiogenesis (asal
usul) telah dibuktikan dengan pembuktian saintifik. Malah semuanya adalah teori-teori
dan hipotesis-hipotesis yang tidak terbukti.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 67
DNA dan RNA wujud di dalam sel hidup dan
dianggap sebagai pendua (replicator). DNA, RNA serta protein yang boleh
menduakan dirinya, terdiri dari unit atau molekul yang besar. Jika kita
menganggap kebarangkalian untuk semua molekul ini untuk membentuk atau
berhimpun secara tidak sengaja, hanya sekali, dengan cara betul yang
membolehkan replikasi / penduaan, kita akan mendapat hasil jumlah yang tidak
boleh dicapai secara saintifik dalam tempoh yang kita ketahui di muka bumi ini.
Walaupun jika kita mengandaikan bahawa
abiogenesis bermula dengan protein yang paling ringkas, yang dapat memastikan
proses replikasi kendiri dapat berlaku (kita andaikan ia sangat ringkas dan
terdiri dari asid amino yang terdiri dari 32 urutan), memandangkan wujud lebih
dari 20 jenis asid amino yang dapat membentuk urutan ini, jumlah kebarangkalian
yang kita akan perolehi adalah (4.294967296e+41) atau lebih kurang 4
x 1041, iaitu nombor 4 diikuti 41 jumlah sifar. Ini adalah bilangan
yang sangat besar, dan menunjukkan kebarangkalian terjadi yang sangat rendah.
Malah, ini membuatkan Dr. Richard Dawkins
membuat andaian yang tidak realistik di dalam bukunya, “The Blind Watchmaker”,
dalam satu cubaan terdesak untuk mengurangkan jumlah nombor sifar pada satu
bahagian dan meningkatkan jumlah sifar pada bahagian yang lain. Dengan cara
ini, kebanyakkan ateis mengurangkan puluhan jumlah sifar di sini dan
menambahkan puluhan jumlah sifar di sana secara tidak saintifik dan cuai,
membuat andaian khayalan dengan harapan untuk mencapai kebarangkalian yang
mereka anggap boleh diterima dan dapat dicapai dalam had masa di bumi, lebih
kurang satu bilion tahun maksimal.
Sekarang mari kita andaikan terjadinya
keajaiban pertama: iaitu asid amino terbentuk di bumi di dalam keadaan luar
biasa, yang sesuai dengan kemunculan atau kehadiran mereka, dan asid tersebut
berada di dalam persekitaran yang sesuai untuk satu percubaan kemunculan
protein mereplikasi sendiri untuk setiap saat selama satu bilion tahun,
Bilangan percubaan yang boleh diadakan adalah (31,449,600,000,000,000) atau
lebih kurang 3 x 1016 bilangan percubaan. Jika kita menolak
nombor ini dari bilangan percubaan yang diperlukan, kita masih memerlukan
3.9999999999999999999999997e+41 percubaan, ringkasnya 3.9 x 1041,
untuk ia menjadi kemungkinan yang berjaya. Seperti yang kita lihat, satu
percubaan untuk satu saat selama satu bilion tahun tidak mempunyai sebarang
kesan kepada nombor ini. Oleh itu jika kita mengira masa yang diperlukan agar
kemungkinan itu mencukupi untuk satu percubaan per saat, tempoh waktunya adalah
lebih kurang 4 x 1041 saat, atau 1034 tahun, iaitu nombor
1 dengan 34 sifar selepasnya. Ini adalah nombor yang sangat besar, jauh
melangkaui umur bumi, malah umur alam semesta ini.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 68
Umur bumi dianggarkan 4.6 bilion tahun, iaitu
sebuah nombor bersama sembilan digit selepasnya, sementara umur alam ini adalah
13.7 bilion tahun, iaitu digit bersama 10 digit selepasnya.
Jika kita mengiranya dengan cara yang lain,
dengan mengira berapa banyak percubaan sesaat untuk satu bilion tahun yang
diperlukan bagi mendapatkan protein yang mereplikasikan diri dalam had
kebarangkalian, bilangan percubaan sesaat adalah hasil daripada membahagikan
bilangan percubaan yang diperlukan dengan masa yang ada, iaitu satu bilion
tahun. Hasilnya adalah:
(12,718,762,718,762,718,762,718,762.718763),
atau kira-kira 1025 percubaan, bermakna kita memerlukan 1 dengan 25
jumlah sifar, atau hampir 10 juta, juta, juta, juta percubaan setiap saat
selama satu bilion tahun dalam usaha untuk menjadikan ia mungkin. Ini adalah
nombor khayalan.
Bukan itu sahaja, malah kebarangkalian bahawa
asid amino yang sedia ada di bumi ini menepati syarat juga sangat rendah.
Terdapat dua jenis asid amino: kidal kiri dan kidal kanan. Protein yang wujud
di dalam struktur makhluk hidup hanya terdiri daripada asid amino kidal kiri
sahaja. Oleh itu, percubaan kita sebelum ini untuk mendapatkan protein hanya
akan berjaya dengan pembentukan asid amino kidal kiri. Ini bermakna
bahawa kebarangkalian mendapat protein yang diperlukan adalah satu setengah
kuasa kepada bilangan asid amino dalam protein tersebut. Sebagai contoh, jika
bilangan asid amino dalam protein yang diperlukan adalah 50, maka
kebarangkalian semua daripada protein tersebut protein kidal kiri adalah setengah
daripada kuasa 50. Ini adalah kebarangkalian yang sangat rendah. Dengan
menggabungkan kebarangkalian yang amat rendah pada setiap peringkat proses yang
diperlukan untuk pembentukan sebuah protein, kemungkinannya hampir hilang dan
menjadi hampir mustahil.
Walau bagaimanapun, terdapat ateis yang
mengira secara mundur untuk mendapatkan nombor yang diperlukan supaya akhirnya
ia akan menjadi munasabah. Sebagai contoh, untuk menyelesaikan masalah pertama
iaitu kewujudan asid amino, mereka menggunakan hipotesis tertentu yang
dicadangkan oleh penyelidik, seperti hipotesis yang mengatakan amino yang
terbentuk akibat dari keadaan bumi di waktu yang lepas serta kewujudan banyak
kilat di waktu tersebut kerana bumi sedang dalam proses terbentuk.
Sebuah lagi hipotesis yang tidak realistik
adalah bumi telah dibom oleh meteor-meteor yang membawa asid amino empat bilion
tahun yang lalu. Apabila mereka mendapati asid amino ini perlu dalam bentuk
kidal kiri, sesetengah dari mereka mencadangkan sebuah lagi hipotesis yang tidak
logik, dengan mengatakan meteor-meteor ini terdedah kepada cahaya bintang
neutron dalam perjalanan ke bumi dan seterusnya. Oleh itu, keseluruhan
pendakwaan mereka dibina di atas hipotesis yang tidak realistik demi untuk
membuktikan pembentukan protein mereplikasi sendiri
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 5
di bumi berbilion tahun yang lepas adalah agak
normal. Walaupun semua hipotesis ini tidak realistik, dan peluang untuk hanya
satu darinya terjadi adalah berkemungkinan rendah, apatah lagi untuk semuanya
terjadi secara berturutan, sesetengah ateis merasakan mereka boleh berkata
semua kemungkinan ini logik dan boleh diterima.
Bagi para ateis, mereka menerima kemunasabahan
sejumlah besar meteor yang membawa sejumlah besar asid amino dan seterusnya
memilih bumi secara khusus, iaitu ibarat sebutir pasir di gurun berbanding
dengan alam semesta ini, walaupun ia satu kemungkinan yang hampir tidak
mungkin.
Ateis juga menerima kemunasabahan
meteor-meteor ini telah didedahkan kepada cahaya sebuah bintang neutron dalam
perjalanan mereka ke bumi lalu membentuk asid amino kidal kiri. Mereka
merasakan semua hipotesis, yang hampir mustahil terjadi, sebagai sangat
munasabah. Namun, mereka tidak pula merasakan kemunasabahan wujudnya seorang
penggubal undang-undang di sebalik perundangan yang mencipta protein yang
mereplikasi sendiri atau DNA, serta wujud seorang penutur di belakang bahasa
pelan genetik!
Saya percaya apa yang telah dibentangkan ini
memadai untuk merumuskan isu ini. Adakah seorang yang waras, yang mengetahui
sebuah kemungkinan yang hampir mustahil terjadi, walaupun dengan
memfaktorkan umur keseluruhan alam semesta, masih akan mengatakan kejadian ini
masih normal untuk terjadi di antara satu hingga satu setengah bilion tahun
sebelum kemunculan hidupan di bumi, namun dalam masa yang sama tidak mahu
membincangkan kemungkinan bahawa peristiwa ini adalah satu keajaiban /
mukjizat?
Seterusnya, beliau cuba mencari apa sahaja
cara untuk membuktikan hipotesisnya, jadi apabila beliau mendapati bukti
saintifik bahawa ada meteor yang telah menghentam bumi pada suatu masa, beliau
pergi jauh untuk mengatakan bahawa meteor ini datang dari galaksi jauh dan
penuh dengan asid amino. Namun sekadar bersangka begitu tidak memadai, maka
mereka menambah bahawa dalam perjalanan ke bumi, meteor yang penuh dengan asid
amino ini telah melalui sebuah bintang neutron dan cahaya tersebut telah
mengubah asid tersebut kepada asid amino kidal kiri dan kidal kanan. Hipotesis
mimpi ini terus bersambung kepada hipotesis yang lain demi untuk melarikan diri
dari dilema kebarangkalian.
Ada juga hipotesis yang lain berkenaan
pembentukan RNA atau DNA, seperti yang diperkenalkan oleh sesetengah ahli kimia
dan biokimia, yang mencadangkan bahawa ia tidak bermula dengan protein atau asid
nukleik, tetapi bermula dengan bahan kimia tidak hidup seperti polimer dan
partikel tanah yang terbentuk dengan cara tertentu yang boleh mereplikasi.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 70
“Kita boleh
mengatakan bahawa alat survival mereka telah diambil alih oleh DNA pada
peringkat seterusnya. Jika benar, replikator yang asal telah dimusnahkan,
kerana ia tidak meninggalkan apa-apa tinggalan dalam alat survival moden.
Berkaitan dengan perkara ini juga, A.G Cairns-Smith telah memberikan pandangan
yang menarik bahawa nenek moyang kita, replikator pertama itu, boleh sahaja
berbentuk molekul bukan organik, sebaliknya adalah kristal bukan organik
seperti mineral, dengan sedikit tanah kering.”[1]
Ini adalah hipotesis yang tidak realistik dan
akan terus kekal sebagai sebuah hipotesis yang tidak bersandarkan kepada data
saintifik yang tepat. Kebergantungan kepada apa yang berlaku dalam tindak balas
kimia pada kristal yang nampak seolah-olah mereplikasikan dirinya adalah tidak
lebih dari kebergantungan kepada fenomena yang tidak ada kena mengena dengan
topik kajian. Hakikatnya replikasi dan perwarisan maklumat tidak berlaku sama
sekali dalam tindak balas kimia. Dalam bidang sains teori dan eksperimental,
ini tidak lebih dari hipotesis yang masih belum dibuktikan secara saintifik.
Tiada beza antara mereka (pent: para saintis yang mempercayai perkara
ini) dengan “Roh Agung di langit” yang menyusun batu-batu di pantai, seperti
yang dipercayai oleh orang-orang primitif dalam buku Dr. Dawkins.[2]
Oleh itu saya tidak melihat sebarang sebab untuk membincangkan atau menafikan
hipotesis ini, memandangkan ia hanya andaian yang tidak mencapai peringkat
saintifik yang layak dibincangkan atau diberi respon.
Dengan mengambil kira semua perkara, jika kita
mengubah topik ini ke peringkat sub-biologikal, yakni peringkat tindak balas
kimia, adalah lebih baik jika diskusi bersama ateis diubah kepada membincangkan
prinsip-prinsip tindakbalas kimia yang telah terbukti, sifat fizik atomik dan
partikel sub-atomik, empat daya (pent: interaksi dasar) - nuklear lemah,
nuklear kuat, graviti dan elektromagnetik. Oleh kerana kita membincangkan
tentang daya atomik dan sub-atomik, diskusi kita perlu berkenaan membuktikan
kewujudan tuhan pada peringkat sub-biologikal ini, samada tahap molekular, atomik
atau sub-atomik.
Menurut hipotesis yang menyebutkan bahawa
polimer atau sesuatu yang serupa dengan polimer, mula mereplikasikan dirinya
secara tetap dan berevolusi sehingga ia menghasilkan kehidupan seperti hari
ini, maka hidupan sepatutnya bermula dari polimer tersebut, bukan dari protein
atau pelan genetik. Jika ini adalah perkaranya, maka adalah lebih baik jika
diskusi tersebut lebih menjurus kepada asal usul jirim. Kita akan tanggapi
perkara ini apabila kita membincangkan topik Dentuman Besar. Kami akan
membuktikan kewujudan Tuhan pada tahap
________________
[1] Sumber (Dawkins, The Selfish Gene): ms 38
[2] Jika anda berjalan di pantai kerikil ke
sana ke mari, anda akan perasan bahawa batu kerikil tidak disusun secara rawak.
Petak yang lebih kecil biasanya cenderung terletak di kawasan berasingan di
sepanjang pantai, dan petak yang lebih besar di kawasan atau garisan yang
berbeza. Batu kerikil disusun, diatur atau dipilih. Suku kaum yang tinggal
berhampiran pantai mungkin kagum dengan bukti penyisihan atau organisasi di
dunia ini, dan mungkin mencipta legenda untuk menerangkannya, mungkin
mengembalikannya kepada hantu gergasi dengan fikiran yang teratur dan rasa
tertib (The Blind Watchmaker - Dawkins. Ini akan dibincangkan kemudian dalam
buku ini.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 71
sub-atomik ini, dan ia mencukupi untuk
membuktikan kewujudan tuhan tanpa mengira adanya kehidupan fizikal dan evolusinya,
samada ia telah wujud melalui campur tangan tuhan atau tidak, samada ia
berevolusi secara rawak atau tidak rawak, ada tujuan atau tanpa tujuan.
Ada juga teori atau hipotesis yang
mencadangkan bahawa hidupan datang dalam keadaan telah sempurna dalam meteor
atau batuan tertentu beberapa ratus juta tahun selepas pembentukan planet bumi.
Terkait hipotesis ini, beberapa eksperimen telah dijalankan untuk menentukan
samada adakah mungkin bagi organisme hidup atau replikator utama untuk
terselamat dalam suhu sejuk dan panas yang ekstrem serta pelanggaran yang
teruk. Turut terbukti adalah sesetengah organisme multi-selular mampu hidup
dalam keadaan hibernasi tanpa air pada suhu rendah yang ekstrem.
Teori dan hipotesis yang lain adalah
replikator pertama muncul di pinggiran paya dan lautan yang terdedah kepada
kitaran kering dan lembab serta pasang-surut teruk akibat dari bulan yang lebih
dekat dengan bumi pada waktu tersebut berbanding sekarang. Hal ini ditambah
pula dengan matahari, mungkin menyebabkan asid amino untuk terkumpul dalam
kolam-kolam kecil, seterusnya membantu pembentukan sup primordial yang sesuai
untuk kemunculan replikator pertama.
Teori atau hipotesis seterusnya pula berkait
rapat dengan persekitaran ekstrem dan mengandaikan abiogenesis terjadi samada
di kolam air panas atau persekitaran berasid tinggi. Hipotesis ini
diperkenalkan kerana penemuan beberapa bentuk hidupan di kedalaman lautan yang
mampu terus hidup dalam persekitaran bersuhu tinggi dan berasid tinggi. Oleh
itu, replikator pertama mungkin muncul dalam keadaan yang sama, tambahan pula
keadaan ini normal dalam ratusan juta tahun pertama umur bumi.
Sebenarnya seorang yang adil dalam penilaian
akan nampak dengan jelas bahawa teori abiogenesis yang dipersembahkan
sebenarnya bukanlah satu persembahan saintifik yang berdasarkan fakta dan
realiti. Hakikatnya ia adalah sebuah penyelidikan yang berdasarkan sebuah asas
dan hipotesis bahawa entiti yang benar wujud hanyalah alam ini dan semua
perkara lain harus diterangkan dalam had kewujudannya walaupun ia hanyalah
beberapa siri hipotesis khayalan, satu demi satu. Kemungkinan untuk mencapai
hanya salah satu dari hipotesis tersebut sahaja sudah mustahil, apatah lagi
untuk mencapai semuanya dalam bentuk berturutan. Malah logik akal mengkehendaki
bahawa jika semua hipotesis berkemungkinan rendah ini dapat dicapai dalam
bentuk berturutan, ia menunjukkan satu bentuk keajaiban, yang seterusnya akan
menunjukkan sesuatu entiti telah mentadbir dengan jalan ini untuk mencapai
hasil yang dikehendaki, iaitu kewujudan kehidupan di muka bumi ini.
Oleh kerana tiada satu pun teori saintifik
yang menerangkan abiogenesis (asal-usul) dengan penerangan saintifik yang boleh
diterima dan didukung oleh bukti yang kukuh, sehingga
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 72
Dawkins di dalam bukunya “The Blind Watchmaker”,
terpaksa membincangkan kemungkinan kejadian separa keajaiban telah terjadi,
seperti seseorang yang disambar kilat pada waktu yang tepat seperti yang
dijangka, atau seperti seseorang yang disambar kilat enam kali seperti yang
direkodkan dalam Buku Rekod Dunia Guinness. Dawkins berkata, sesuatu yang
dianggap sebagai keajaiban dalam tempoh pendek tidak semestinya dianggap
sebagai ajaib dalam tempoh panjang, dengan kata lain, apabila masa yang
mencukupi itu ada.
Ini bermakna beliau menganggap kemunculan sel sebagai
satu keajaiban, namun keajaiban yang relatif kepada masa. Untuk membantah
tanggapan ini, adalah memadai dengan mengatakan kemungkinan kebarangkalian
kemunculan organisme yang mereplikasi diri adalah hampir tiada dalam had masa
yang kita ketahui. Malah, jika beliau mahu mengira kebarangkalian pada tahap
seluruh alam semesta ini, bilangan planet yang berpotensi sesuai untuk kejadian
ini tidak akan membantu kerana kita harus menyertakan kebarangkalian meteor
membawa amino asid, kebarangkalian ia akan melanggar bumi, kebarangkalian
bahawa asid amino tersebut adalah kidal kiri dan kebarangkalian bahawa asid nukleik
dan protein mereplikasi diri akan muncul, menjadikan semua ini layak disebut
sebagai suatu keajaiban,[1] luar biasa dan tidak alami. Inilah sebabnya,
walaupun jika seseorang itu adalah pendukung kuat idea bahawa kemunculan
pertama kehidupan moden adalah kejadian alami, beliau akan mengatakan bahawa ia
hanya terjadi sekali dan tidak terjadi lagi. Ini adalah pengakuan tidak
langsung bahawa abiogenesis adalah keajaiban atau sekurang-kurangnya, sebuah
dakwaan yang sukar dicapai.
Organisme (makhluk
hidup) tidak mungkin tidak berkaitan antara satu sama lain, kerana amat pasti,
________________
[1] Mengetahui bahawa semua ini tidak akan
menghasilkan sel dengan nukleus sebenar yang layak untuk pembangunan dan
kepelbagaian, sebaliknya ia akan menghasilkan protein transcriber untuk dirinya
sendiri, dan dalam keadaan terbaik katakan protein ini boleh mencapai melalui
evolusi kepada sel bakteria hidup dan bakteria adalah berbeza daripada sel-sel
organisma haiwan dan tumbuhan yang lain yang mempunyai nukleus sebenar; Kerana
organisma yang diketahui secara saintifik dibahagikan kepada: bakteria, dan
nukleus sebenar, yang mengandungi sel-sel kecil kecil, dan transformasi
kehidupan daripada bakteria kepada sel dengan nukleus sebenar yang layak untuk
pembangunan dan kepelbagaian juga merupakan isu yang kompleks, dan
kebarangkalian kejadiannya juga tidak besar, dan kita boleh masuk ke dalam
labirin yang sama dengan kemungkinan sebelumnya jika kita mengiranya, teori
Margolis berkata: Sel dengan nukleus sebenar seperti kita adalah hasil daripada
gabungan jenis bakteria, sebagai dalam sel kita, contohnya, terdapat
mitokondria dalam nukleus dan mereka mempunyai DNA mereka sendiri, yang berbeza
daripada DNA utama sel, bermakna terdapat kesatuan yang berlaku sebelum ini,
Itulah sebabnya terdapat lebih daripada DNA dalam sel, dan mitokondria menyalin
dirinya sendiri, bermakna terdapat lebih daripada satu mesin penyalin dalam sel
dengan nukleus sebenar, tetapi mitokondria biasanya dihantar dari induk hanya
kerana telur mempunyai ruang dan kapasiti untuk pergerakannya, tidak seperti
sperma, yang kecil dan tidak mempunyai ruang dan kapasiti untuknya, dan untuk
ini ia boleh dikesan nenek moyang wanita melalui DNA terdapat dalam
mitokondria, dan nenek moyang lelaki boleh dikesan melalui gen jantina y kerana
ia terdapat dalam sperma lelaki sahaja, dan dalam sel tumbuh-tumbuhan dengan
nukleus sebenar terdapat bahan Lain yang dipanggil kloroplas juga mempunyai DNA
mereka sendiri selain daripada DNA utama.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 73
bahawa kehidupan yang
kita ketahui hanya muncul sekali di muka bumi ini.[1]
Kesimpulannya, tiada penjelasan logik dan
saintifik berkenaan kemunculan kehidupan yang disokong oleh bukti, malahan yang
diterima oleh saintis.
Mungkin dalam teori sup primordial[a]
pula, mengandaikan keajaiban atau campur tangan ghaib untuk menerangkan
kewujudan sup primitif (sup purba) yang sesuai untuk kemunculan kehidupan tidak
lebih daripada mengandaikan ketersediaan sup dengan cara semula jadi, dan
kemunculan protein seterusnya.
Dan kita boleh katakan: Penolakan akan lebih
logik dalam kes mengandaikan mukjizat ketuhanan - setelah kita buktikan
kewujudan tuhan - daripada mengandaikan pengganda kristal atau pengganda tanah
liat.
Sebaliknya, jika dikatakan ia terbentuk dan
digandakan tanpa sebarang campur tangan luar sehingga menghasilkan kehidupan,
ini bermakna ia mesti membiak berkali-kali selepas penggandaan pertama itu dan
terus menghasilkan kehidupan baru atau sekurang-kurangnya beberapa jenis
pengganda utama setiap tempoh masa sehingga hari ini selama mana bahan mentah
ada untuk proses tersebut, Ini tidak terjadi sebelumnya, juga tidak terjadi
sekarang. Maka andaian ini tidak betul.
Perkara yang sama turut terpakai kepada teori
sup primordial. Walaupun jika kita cuba mencipta semula sup primordial (sup purba)
di dalam makmal, ia tidak dijangka menghasilkan protein yang mereplikasi (mengganda)
sendiri, atau asid ribonukleik, tanpa campur tangan kita lebih daripada persediaan
sup pertama. Oleh itu, kita harus mengandaikan campur tangan luar menggabungkan
bahan-bahan kimia, kristal, partikel tanah atau asid amino kepada gabungan
bahan yang mampu mereplikasi sendiri, mengganda dan menghasilkan hidupan
pertama. Jika ini berlaku, mengapa tidak kita anggap campur tangan ini bersifat
ketuhanan, campur tangan ghaib, terutamanya setelah kita membuktikan kewujudan
Tuhan dalam bab-bab selanjutnya?!
Maka, masalah Abiogenesis (asal-usul) tidak
mempunyai penjelasan saintifik. Ia merupakan satu jurang yang tidak dapat
dilangkau sains dan saintis walaupun dengan kecanggihan makmal yang ada pada
hari ini, yang mana dalam eksperimen, telah menyediakan semua keadaan yang
sesuai untuk meniru apa sahaja tempoh masa yang dijangka oleh ahli biologi dan
biokimia akan munculnya kehidupan, seperti mana ketika empat
________________
[1] Sumber (Dawkins - The Blind Watchmaker):
ms 343
[a] Sup primordial adalah teori asal pada
sel pertama. Teori ini ialah bahawa molekul anorganik menjadi tertumpu di kolam
air hangat yang tertutup. Kemudian daripada kekacauan dan gangguan molekul
rawak sel pertama dibentuk.
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 74
bilion tahun yang lepas atau kurang.
Berkenaan apa yang telah dibincangkan
sebelumnya, objektif saya bukanlah untuk menolak hipotesis abiogenesis atau
pembentukan protein pertama yang mereplikasi diri melalui cara tertentu jika
wujud bahan, keadaan dan masa. Malah saya mempercayai apa yang disebutkan oleh
para Imam (as), dan apa yang diramalkan oleh ahli-ahli kosmologi dan biologi:
bahawa alam semesta ini dipenuhi dengan organisme dan kita tidak berseorangan
di alam ini. Apa yang saya mahu jelaskan adalah abiogenesis (asal-usul) merupakan
sebuah dilema yang tidak dapat diselesaikan oleh sains, kerana sains tidak
dapat mencari jalan keluar untuk menyediakan bahan dan syarat yang sesuai untuk
kemunculan kehidupan - atau kita katakan, seperti yang kita percaya,
perlaksanaan pelan genetik yang pertama atau benih pelan genetik - dari bahan
kimia bukan organik yang berevolui sehingga ia mencapai matlamatnya: iaitu
penciptaan manusia dan pelan genetik manusia.
Kesimpulannya, tidak wujud hipotesis yang
mempunyai nilai saintifik untuk menerangkan tentang kemunculan kehidupan di
muka bumi ini dengan cara yang logik dan boleh diterima tanpa mengandaikan
kejadian-kejadian yang secara saintifiknya mustahil. Oleh itu, wujud penjelasan
yang logik dan dapat diterima, sekurang-kurangnya setakat ini, untuk mengandaikan
campur tangan Tuhan dalam aspek-aspek yang tidak dapat dilihat, dalam
menjelaskan abiogenesis bersama hipotesis mereka yang mustahil untuk terjadi
dan bersifat separa-keajaiban.
Bagaimanapun, mari kita meneliti hipotesis
yang dipegang pihak penentang, - pihak ateis - iaitu pereplikasi (pengganda)
tidak organik, primordial dan kimia, dibuat dari kristal atau tanah,
menghasilkan protein, atau bumi adalah seperti kawah yang dipenuhi dengan sup
asid amino kidal kiri, dan bilangan percubaan adalah mencukupi (tanpa mengambil
kira penjelasan saintifik, logikal dan tidak mustahil berkenaan kewujudan
bahan.)
Dan seterusnya, kita memperolehi protein yang
hanya terdiri daripada asid amino kidal kiri. Jika ini terjadi, adalah ia akan
membatalkan kebenaran yang cuba diabaikan oleh Dr. Dawkins dan ateis lain yang
serupa dengan beliau? Kebenaran bahawa pelan genetik adalah berbentuk kompoun,
kompleks, mengikut suatu peraturan dan mencapai matlamatnya - yang
akan kami tunjukkan nanti - maka ia menunjukkan kewujudan pembuat peraturan
dan penutur. Jika mereka menolak Dia atau wakilNya adalah penggubal peraturan
untuk pelan genetik, dan menolak bahawa Dia adalah sebab tersembunyi kemunculan
pelan genetik di bumi ini, dan jika mereka berkeras bahawa sebab kemunculannya
hanyalah sebab-sebab semulajadi, maka bagaimana mereka menafikan atau menutup
mata terhadap fakta yang memberi sebab kepada matlamatnya, patuh pada suatu
peraturan dan menuturkan suatu bahasa, semuanya dalam rangka agar menjadikan ia
berfungsi dan menunjukkan suatu entiti bermatlamat yang mencipta dan menuturkan
perundangannya?!!!
Adakah logik bagi kita untuk mengatakan pelan
bagi sebuah bangunan atau jambatan, apabila ia berjaya dilaksanakan, menuruti
suatu peraturan, ditulis di dalam bahasa kejuruteraan, maka kita katakan
sesiapa yang menulisnya adalah entiti yang waras, namun dalam masa yang sama,
kita tidak mengatakan perkara yang serupa apabila melihat pelan genetik
dilaksanakan dan berfungsi? Bukankah bahasa kita menunjukkan kesedaran kita dan
mempunyai maksud, namun bagaimana pula bahasa genetik tidak menunjukkan kepada
penciptanya
Delusi Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 75
atau suatu penutur yang sedar lagi waras, yang
bertujuan untuk mencapai maksud atau matlamat tertentu dengannya?!!!!
Saya percaya mana-mana orang yang rasional
akan mengatakan jika bahasa kita menunjukkan kita mampu bertutur, dan berniat
untuk mencapai maksud tertentu, maka bahasa genetik juga menunjukkan wujudnya
penutur dan entiti bermatlamat di belakangnya, terutamanya apabila ia telah
mencapai matlamat jelas yang diketahui oleh kita sekarang, seperti kecerdikan -
mesin survival yang terbaik.
Sebelum
✡✡
Kandungan
✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan