Soalan
35:
بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا محمد وآله
الطيبين الطاهرين،
Dengan
nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang, dan pujian kepada Allah,
dan selawat dan salam kepada Muhammad penghulu kita dan keluarga sucinya, Al-Syed
Ahmad Al-Hasan ....
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Assalamu alaikum warahmatullah wabarakatuh
Assalamu alaikum warahmatullah wabarakatuh
Saya
pengarang kajian tentang Imam Al-Mahdi (as) di bawah tajuk: (Bermulanya
Perang Amerika Terhadap Imam Al-Mahdi (as)), buku ini boleh didapati di
laman web berikut:
Salah
seorang ikhwan memberitahu saya tentang seruan tuan, dan memberikan saya pautan
ke laman web tuan supaya saya dapat maklumat mengenai pandangan dan tuntutan
tuan. Sebenarnya saya - dan maafkan saya demi kata-kata saya - tidak berjumpa
dalam dakwaan tuan kecuali kata-kata yang tidak berguna, dan ia adalah
kata-kata yang didakwa oleh ramai orang dari masa ke masa, Ia tidak membuktikan
kepada saya bahawa Imam Al-Hujjah (Semuga Allah swt menyegerakan bantuan mulia
beliau) akan menghantar utusan kepada manusia, tetapi saya tahu beberapa
perkara yang saya tidak sebut dalam buku ini, jadi jika tuan adalah benar
seperti apa yang tuan dakwa maka tentu tuan mengetahuinya; kerana tuan mendakwa
antara orang paling berilmu di kalangan manusia hari ini mengenai kitab Allah
SWT, dan soalan saya ialah:
Terdapat
dua nama yang tersembunyi di dalam Surah Al-Fatihah dan berasal darinya, dan ia
ditulis tidak seperti apa yang diketahui mengetahuinya. Salah satu darinya ditulis
dari kanan ke kiri, dan yang satu lagi dari kiri ke kanan. Jadi apakah
kedua-dua namanya, dan apakah cara untuk menunjukkannya? Jika saya menerima
jawapan daripada tuan mengenai soalan saya, saya akan jadi salah seorang dari
mereka yang berikrar setia kepada tuan, Insya Allah. Tetapi jika saya tidak
menerima apa yang berfungsi sebagai jawapan, maka ini adalah tanda dari tuan
tentang ketidaksahan dakwaan tuan.
و الحمد لله رب العالمين الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن
هدانا الله، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين.
Dan
Segala puji bagi Allah yang membimbing kita kepadaNya dan kita tidak akan
diberi petunjuk jika Allah tidak memberi hidayah kepada kita. Selawat dan salam
ditujukan kepada Muhammad Penghulu kita dan keturunan baginda yang disucikan.
Majid
Al-Mahdi
24
/ Rabi3 Al-Tshani / 1426 H
Jawapan:
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi
Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dari Allah ke atas Muhammad dan
keturunannya, para Imam dan para Mahdi.
﴿إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِمَنْ خَافَ
عَذَابَ الْآخِرَةِ ذَلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَذَلِكَ يَوْمٌ
مَشْهُودٌ * وَمَا نُؤَخِّرُهُ
إِلَّا لِأَجَلٍ مَعْدُودٍ﴾
103.
Sesungguhnya pada kejadian yang demikian, ada tanda (yang mendatangkan iktibar)
bagi orang yang takut kepada azab akhirat, iaitu hari yang dihimpunkan manusia
padanya. dan hari yang demikian ialah hari yang dihadiri oleh sekalian
makhluk.104. Dan tiadalah Kami lambatkan hari kiamat itu melainkan untuk suatu
tempoh yang tertentu. [79]
1
- Jika saudara lihat sepintas lalu dan tidak dengan terperinci pada kitab Mutasyabihaat, Fatihah, Pencerahan,
Al-3ijl dan lain-lain buku di laman web, yang menurut saudara adalah tidak
bernilai, saudara akan dapati saya menunjukkan bahawa semua nama-nama Allah SWT
dalam surah Al-Fatihah, dan nama Nabi (S), Ali (as), Fatimah (as), para Imam
dan para Mahdi (as) adalah tidak bernilai juga.
2
- Jika kata-kata saya adalah tidak bernilai maka permohonan maaf tidak perlu
dan hanya akan menjadi kata-kata kosong, dan jika ia adalah bertentangan maka
tidak ada permohonan maaf kecuali untuk bertaubat dan meminta ampun dari Tuhan
Yang Satu Yang Menakluk.
3
- Ia tidak terbukti kepada tuan bahawa Imam Mahdi akan menghantar utusan kepada
manusia, bukankah Muhammad Jiwa Suci [Al-Nafs Al-Zakiyyah] seorang rasul?
Bukanlah 'Tuan yang akan menjayakan perkaranya' seorang rasul? Yamani bukan
rasul? Bukan yang muncul dari Timur itu rasul? (Bacalah hadith yang telah diriwayatkan
oleh Aali Muhammad yang mana Sheikh Nazim Al-Uqaili (Semoga Allah melindungi
beliau) telah menyebut di dalam kitabnya Al-Rad Al-Qashim (The
Shattering Reply), ia adalah satu perbahasan dengan Al-Syed Al-Sistani dan
pejabat beliau dan Pusat Kajian Aqidah yang dimiliki oleh beliau), mungkin
Allah akan menyinari hati saudara dan membimbing saudara kepada kebenaran, dan
ini adalah permata dari Lautan Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib yang menyebut
mengenai saya.
Diriwayatkan
dari Al-Ashbagh bin Nabatah berkata: [Satu hari, saya datang kepada Amirul
Mukminin, Ali (as) semasa dia sedang bermenung dan mengais tanah, dan saya
bertanya kepadanya: “Wahai Amirul Mukminin, mengapa tuan mengais tanah? Adakah
kerana tuan mempunyai keinginan kepadanya?” Beliau menjawab: “Tidak, demi
Allah! Tidak sekali aku menginginkan Bumi atau keseronokan duniawi! Aku sedang
berfikir akan bayi baru lahir yang akan lahir dari keturunan kesebelas
keturunanku, beliau adalah Al-Mahdi yang akan memenuhi dunia ini dengan keamanan
dan keadilan seperti ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia akan
hilang (diragukan) dan ghaib di mana sesetengah orang akan sesat dari kebenaran
dan beberapa orang lain akan mencari jalan mereka ke jalan yang betul.” Saya
kemudian bertanya: “Wahai Amirul Mukminin, berapa lama akan hilang (diragukan)
dan ghaib ini akan berlalu?” Beliau menjawab: “Enam hari, enam bulan,
atau enam tahun. Saya menjawab: Adakah ini benar? Beliau menjawab: Ya, seperti
yang sudah ditakdirkan. Apa faedah perkara ini kepada saudara? Mereka adalah
yang terbaik dari umat ini dan yang paling bertakwa di antara keturunan ini.”
Aku berkata: “Kemudian apa yang akan berlaku selepas itu?” Beliau berkata:
“Kemudian Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya, kerana Dia mempunyai permulaan,
kerelaan, kemahuan dan penamatan).”[80]
Yang
ke sebelas dari keturunan Amirul Mukminin (as) adalah Imam Al-Mahdi (as), dan
salah satu daripada keturunannya adalah Mahdi Pertama daripada dua belas
Mahdi, dan dia adalah Washiy dan utusan Imam Al-Mahdi (as).
Dalam
doa Imam Al-Ridha (as) untuk Imam Al-Mahdi (as): (... Ya Allah berikan kepadanya,
keluarganya, anak-anaknya, keturunannya, umatnya dan seluruh rakyatnya yang
membuat dia gembira ...)[81], maka anaknya khasnya Imam Al-Ridha
(as) telah menyebut di dalam doanya adalah Mahdi Pertama, Washiy dan utusan
Imam Al-Mahdi (as). Saya berterima kasih kepada Allah yang membuat saya disebut
oleh Allah dan oleh bapa saya Nabi Besar Muhammad, Amirul Mukminin dan para
Imam dan tidak membuat saya dilupakan.
Oleh
itu, di dalam buku saudara yang diberikan tanda perlunya diutus seorang Rasul
oleh Imam Al-Mahdi, jadi apa yang berubah? Dan ini adalah tulisan kata-kata saudara
dalam Bab III: (Saya harap pembaca tidak akan menjadi seperti orang-orang yang
berkata kepada Nabi Allah Musa (as) Allah menunjukkan kepada kita secara
terang-terang. Sekarang jika kita menganggap bahawa Allah SWT mahu menjadikan
ia jelas kepada manusia bahawa zuhurnya Imam Mahdi tidak lama lagi, insya Allah
dan bahawa mereka mesti menyokong beliau untuk menaikkan panji-panji لا إله إلاّ الله محمد
رسول الله ',
bagaimanakah menyempurnakan penjelasan ini atau menyampaikannya? Oleh itu, ini
perlu disempurnakan perkara itu dengan sungguh-sungguh kerana Allah SWT
berkehendak dari hamba-hambaNya untuk menunjukkan apa yang Dia kehendaki di
tanganNya dan pada masa yang betul, kerana kepentingan untuk mengetahui perkara
ini dan pada masa ini khususnya, supaya dia akan mengadakan hujjah yang kuat
pada Hamba-hambaNya).
Jadi
adakah saudara lupa atau berpura-pura lupa apa yang tangan saudara tulis di
dalam buku saudara!
4
- Bagaimana saudara membuat keputusan bahawa jika saya tidak terlibat dalam
pengiraan yang telah saudara libatkan [dan menterbalikkan perkataan] yang saudara
fikir ia adalah betul, bahawa saya telah membuat dakwaan secara palsu, tidak
seperti ini wahai Sa’ad cara mengeluarkan unta [[ungkapan asalnya berbunyi: أوردها سعد وسعد مشتمل ** ما هكذا يا سعد تورد
الإبل - Sa’ad
mengeluarkannya dan Sa’ad dalam keadaan berselimut- tidak seperti ini wahai
Sa’ad cara mengeluarkan unta. - Ungkapan ini disebutkan untuk setiap orang yang
memaksakan diri untuk melakukan sesuatu yang tidak dia pahami dan kuasai,
- pent]]
5
- Jika saudara melakukan cara pengiraan saudara dan yang pasti daripadanya dan dengan
kebenarannya, maka mengira melalui cara saudara yang sama dan melalui pengiraan
nombor yang terbukti kepada saudara dan saudara mahu membuktikannya kepada
orang ramai melalui pengiraan:
من هو أحمد = هو رسول المهدي، كما حسبت من هو محمد = هو نبي الله، في
كتابك الموسوم الفصل الثالث. ويحسب (المهدي) بالجمع الكبير وعدده (90)، ويحول إلى
الجمع الصغير فيصبح (9)، كما حسبت في كتابك (محمد).
Siapakah
Ahmad = Beliau adalah utusan Al-Mahdi, cara yang sama saudara kira, Siapakah
Muhammad = dia adalah nabi Allah, dalam buku saudara yang dinyatakan di
atas bab tiga. Dan (Al-Mahdi) dikira dengan penjumlahan besar dan
nombornya (90), ia ditukar kepada penjumlahan kecil maka ia menjadi (9), cara
yang sama saudara kira (Muhammad) di dalam buku saudara.
م + ن + هـ + و + ا + ح + م + د
4 + 5 + 5 + 6 + 1 + 8 + 4 + 4 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + (ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 + (9) = 37
4 + 5 + 5 + 6 + 1 + 8 + 4 + 4 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + (ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 + (9) = 37
وكذلك اِحسب: (ما هو كتاب الله) ستجده يساوي (هو رسول المهدي) كما
حسبت في كتابك ما هو كتاب الله، هو القرآن الكريم
Juga
mengira (Apa dia kitab Allah), saudara akan dapati ia sama dengan (dia adalah
utusan Mahdi) cara yang sama saudara kira di dalam buku saudara, apa dia kitab
Allah, ia adalah Al-Quran.
م + ا + هـ + و + ك + ت + ا + ب + ا + ل + ل + هـ
4 + 1 + 5 + 6 + 2 + 4 + 1 + 2 + 1 + 3 + 3 + 5 = 37
هـ + و + ر + س + و + ل + (ا ل م هـ د ي)
5 + 6 + 2 + 6 + 6 + 3 + (9) = 37
هـ + و + ا + ل + ق + ر + ا + ن + ا + ل + ك + ر + ي + م
5 + 6 + 1 + 3 + 1 + 2 + 1 + 5 + 1 + 3 + 2 + 2 + 1 + 4 = 37
Oleh
itu, dari perkara di atas ia menjelaskan kepada saudara bahawa Ahmad adalah
utusan Mahdi, dan dia adalah Kitab Allah, dan dia adalah Al-Quran yang
berkata-kata dan melalui cara yang sama saudara telah tetapkan sebagai bukti
pada kemunasabahan kajian (ilmu) huruf dalam buku saudara (Permulaan Perang
Amerika terhadap Imam Al-Mahdi (as)), kerana itu takutlah kepada Allah dan
berpegang dengan kata-kata Amirul Mukminin Ali (as) dengan Hak Aali Muhammad
(as): (Dan jangan mengajar mereka kerana mereka lebih berilmu daripada kamu).[82]
Oleh
itu, mematuhi hujjah yang saudara tentukan dalam buku saudara, sehingga saudara
menghindari dan menahan diri dari menjawab tidak dapat diterima dari saudara.
Saya
akan menjelaskan kepada saudara sesuatu tentang rahsia nombor (37)
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ
أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ
ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾
{Kemudian
berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu
kembali. Ia adalah lengkap sepuluh [hari]. Ini adalah untuk mereka yang
keluarganya bukan petugas di al-Masjid al-Haram}.[83]
Sepuluh
adalah tujuh langit-langit (Al-3arsy Al-3adzim). Al- Kursiy (Takhta),
Al-3arsy Al-A3dzam (Singgahsana Terbesar) dan Saraduq Al-3arsy Al-A3dzam (Astaka
Singgahsana Terbesar); Ketiga-tiga ini adalah Baitullah dan Kota Kesempurnaan
Ilahiyah dalam penciptaan, dan Kota Ilmu (Muhammad (S)). Maka termasuk dari Aali Muhammad, semuanya
'sepuluh' dalam mengerjakan Haji iaitu di Baitullah, iaitu di Kota Ilmu, iaitu
di Bait Al-Nubuwah dan teras risalah. Untuk maklumat lanjut dan untuk gambaran
yang lebih jelas kepada saudara, sila baca Mutasyabihat
Bhg. 3 – Soalan mengenai Rahsia 40, Soalan mengenai Al-3arsy dan Al- Kursiy)
(Soalan
tentang rahsia empat puluh, soalan mengenai Al-‘Arash dan Al-Kursiy).
1
- Nombor (37) terdiri daripada dua angka (3,7), dan jumlahnya adalah (10). Ia
adalah sepuluh Tauhid. Yang dipenuhi apabila pergi menunaikan haji ke Baitullah
dan menziarahi Kota Ilmu dan akalnya telah disempurnakan dan adalah dari 313,
dia adalah dari kami Ahlul Bait. Ini telah diriwayatkan dari bapa-bapaku (3alaihim
Al-salam): (Iman adalah sepuluh darjat [84], dan Salman dapat
memenuhi yang kesepuluh (solawat Allah ke atas Salman), maka Salman adalah dari
kami Ahlul Bait) [85]. Bagi kami Ahlul Bait, sepuluh kami
berada dalam ibadah haji dan dalam Rumah Allah.
2
- Nombor (37) terdiri daripada (10 +27). Sepuluh adalah sepuluh haji dan dua
puluh tujuh adalah ilmu yang dibenarkan tersebar di kalangan manusia seperti
[diriwayatkan] dari mereka (as). Bagi yang menyempurnakan sepuluh haji (sepuluh
keimanan), dia akan dapat memegang dua puluh tujuh (27) huruf Tauhid yang Imam
Al-Mahdi (as) sebarkan.
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ
عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً
وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴾
(Dan
Kami mahu memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu dan
menjadikan mereka Imam dan menjadikan mereka pewaris).[86]
Orang-orang
yang dikehendaki Allah dijadikan mereka Imam adalah Aali Muhammad (as);
Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi (as), serta tiga ratus tiga belas sahabat Imam
Al-Mahdi (as). Rahsianya adalah di awal Surah Al-Qishash, iaitu (طسم - Tha, Sin, Mim) dan Jika saudara kira bilangan pecahan
Huruf-huruf ini dengan penjumlahan besar:
Tha
+ Sin + Mim
9
+ 60 + 40 = 109
Hasilnya
ialah (100 + 9) dan jika saudara ditukar ke dalam penjumlahan kecil (1 + 9)
jumlahnya akan menjadi (10), dan ia adalah sepuluh haji yang berkaitan dengan
Imam (yang Tiga ratus tiga belas) yang disebut dalam ayat ini, dan ia adalah Sepuluh
Tauhid seperti pergi berhaji ke Baitullah, akan dikurniakan dan disempurnakan akalnya
dan menjadi yakin dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya Yang Maha Suci
(Huwa), dan jika saudara kira huruf (هو - Huwa), saudara akan dapati:
Ha
+ Wau
5
+ 6 = 11
Ia
adalah (1 + 10). Sepuluh saudara sudah tahu, ia adalah sepuluh haji dan iman,
dan Satu adalah Yang Maha Tinggi.
Jadi,
sesiapa yang dikurniakan 10, dia akan menjadi yakin dan tsabit di sisiNya
dan keesaanNya dan KetunggalanNya.
Secara
ringkas, saya menjelaskan untuk saudara yang ada pada nombor ini (37) adalah
sepuluh Haji dan Tauhid serta sebagai (27) huruf dari Ilmu Tauhid. Oleh itu,
yang pergi menunaikan haji dan dikurniakan sepuluh tempat, dia akan membawa
makrifah (27) huruf yang telah tersebar di kalangan manusia. Ia adalah rahsia
yang tidak boleh dipikul kecuali oleh nabi yang diutus, atau malaikat yang
rapat atau orang yang beriman yang Allah uji hatinya dengan iman. Hasilnya dia
adalah yakin dan keesaanNya dan KetunggalanNya SWT (Huwa).
Untuk
membolehkan saudara mengetahui lebih lanjut, jika saudara kira (Tha-Sin-Mim)
menggunakan penjumlahan kecil:
Tha
+ Sin + Mim =
9
+ 6 + 4 = 19
Bilangan
huruf Basmalah adalah (19), dan Basmalah adalah Ayat Tauhid.
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَجَعَلْنَا عَلَى
قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْراً وَإِذَا
ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾
(Dan
Kami telah letakkan di atas hati mereka penutup, supaya mereka tidak
memahaminya, dan pada telinga mereka pekak. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu
saja dalam Al-Quran, mereka berpaling kembali pada kebencian).[87]
Ini
bermakna kata Basmalah: بسم الله الرحمن الرحيم seperti yang diriwayat dari
mereka (as)[88]. Saudara tahu bahawa (Tha-Sin-Mim) merujuk
kepada orang-orang Tauhid, tiga ratus tiga belas orang, dan dengan itu bilangan
huruf dalam Ayat Tauhid (بسم الله الرحمن الرحيم) adalah sama dengan bilangan ayat orang-orang Tauhid itu (طسم - Tha-Sin-Mim) dan ahli neraka adalah orang-orang musyrik, dengan
itu dijadikan atas mereka bilangan Ayat Tauhid itu.
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
قال تعالى: ﴿عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ @ وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ
النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً
لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ
الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً وَلا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ
وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْكَافِرُونَ
مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلاً كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ
وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِيَ
إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾(
(Padanya
sembilan belas * Dan Kami tidak menjadikan penjaga neraka melainkan malaikat.
Dan Kami tidak menjadikan bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi
orang-orang kafir - bahawa orang-orang yang telah diberikan Kitab akan yakin
dan akan bertambah orang-orang yang beriman akan imannya dan tidak akan
ragu-ragu orang-orang yang telah diberi Kitab dan orang yang beriman dan akan
berkata mereka yang di dalam hatinya ada penyakit dan orang-orang kafir,
"Apa yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai contoh?" Demikianlah
Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu
melainkan Dia. Dan tidak menyebutnya (neraka) melainkan satu peringatan kepada
manusia. [89]
Pengamal Tauhid mereka adalah ahli Yamin (Ashhab Al-Yamin) dalam Surah Al-Muddatstair [74:39] ; orang-orang yang masuk syurga tanpa hisab, dan mereka adalah sahabat Al-Yamani (Ashhab Al-Yamani), Washiy dan utusan Imam Mahdi (as).
Dia
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ *
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾
Tiap-tiap diri, untuk apa yang ia telah
usahakan, akan dikekalkan.* Kecuali para sahabat kanan). [90]
Baca
Kenyataan terbaru Yamani untuk gambaran lebih jelas untuk saudara dan untuk
menjadi lebih pasti -jika saudara adalah seorang pencari kebenaran dan dari
orang-orang yang telah diberikan Kitab atau orang-orang yang beriman kepada
kitab - Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَمَا جَعَلْنَا
عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ
أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَاناً﴾
(Dan
Kami tidak menjadikan bilangan mereka melainkan sebagai satu ujian bagi
orang-orang kafir - bahawa mereka yang telah diberikan Kitab itu akan yakin dan
orang-orang yang beriman akan bertambah imannya). [Al-Muddatstsir 74:31]
Mari
kira bersama saya: perkataan (Washiy), (Al-Yamani), (Siapakah Yamani), (Dia
adalah Washiy), (dia adalah Washiy Imam Mahdi), (para sahabat kanan).
Tetapi
sebelum kita mula dengan pengiraan, marilah kita mengkaji apa yang ada di
tangan saudara yang telah ditulis dalam buku saudara (Mulanya perang Amerika
terhadap Imam Mahdi)
Fasal
Kedua, seperti yang saudara kata: (abad keenam, ramalan ke 33: tangannya
akhirnya belumuran darah Al-ALUS, dia tidak akan dapat melindungi dirinya di
laut, dia akan takut kuasa tentera di antara dua laut (Mesopotamia), dan lelaki
hitam yang marah itu akan membuat dia menyesal apa yang dia lakukan), kemudian saudara
lihat pula di dalam buku saudara kata-kata:
Ini
adalah salah satu ramalan yang pelik yang disebut oleh Nostradamus
kerana ia dengan jelas menyebut Imam al-Mahdi (as), dan penterjemah ramalan
yang hairan dengan makna nama yang disebut dalam ramalan, dan kebanyakan
penterjemah menyebut nama kerana ia adalah (ALUS), walaupun sebahagian daripada
mereka telah memadamkannya dalam terjemahan bahasa Inggeris, tetapi ia terdapat
dalam Salinan Perancis yang asal, dan di sini penterjemah menterjemahkan
perkataan (ALUS) yang disebut dalam ramalan sebagai (AL-ALUS) (menambah artikel
'Al', bahasa Arab) tanpa mengetahui apa maknanya dan dia meninggalkan teka-teki
itu pada masa untuk menyelesaikannya apabila peristiwa berlaku kelak. Manakala
saya akan mendedahkan apa yang dimaksudkan Nostradamus daripadanya.
Bahawa
di sini Nostrdamos seperti biasa menggunakan ubahsuai dengan mengalih Huruf
atau mencorakkannya apabila bertemu kepada nama-nama orang atau nama keluarga
mereka. Jadi dia padam huruf (I=i) pada akhir nama tersebut; kerana jika kita
menambah huruf ini, perkataan menjadi (ALUSI) (الوصي – AL-WASHIY)
dan maksudnya akan menjadi sangat jelas, seperti yang kita tahu bahawa nama Washiy
ditetapkan kepada dua belas Imam Ahl al-Bayt (as) dan Imam Mahdi (as) adalah
salah seorang Washiy supaya dia boleh dipanggil sebagai (Al-Washiy). Sekali
lagi, Nostradamus bersetuju dengan Syiah.
Di
sini, Nostradamus menggambarkan orang tertentu yang boleh menjadi ketua perang
atau presiden sebuah negara yang cuba untuk membunuh Imam Mahdi (as) atau
menghapuskan kuasa-kuasanya dan dia takut kuasa tentera (tentera Imam Mahdi) di
Mesopotamia (Iraq), tetapi seorang lelaki tentera Imam Mahdi (digambarkan
sebagai berkulit hitam yang bermakna dia adalah (Syiah); kerana pakaian hitam
melambangkan Syiah, atau dia mungkin seorang lelaki Arab Muslim dari Afrika
(hitam) yang akan membunuhnya dan menghapuskan kuasa-kuasanya ketika mereka
berada di laut (mungkin dalam salah satu armada perang atau di salah satu
daripada pesawat pengangkut, dan dia akan memusnahkannya).
Sebelum
saya mula membuat pengiraan, saya mempunyai komen di atas kata-kata saudara. Washiy
yang disebut dalam ramalan Nostradamus bukan Imam Mahdi (as), tetapi beliau
adalah Washiy Imam Mahdi (as) dan yang pertama daripada dua belas Mahdi, Washiy
Imam Mahdi (as). Serta dia adalah utusan Imam Mahdi dan pemimpin yang akan
menjayakan perkara itu seperti yang disebut dalam riwayat, dan dia adalah
Yamani Aali Muhammad (as) yang dijanjikan yang menyeru kepada kebenaran dan
yang berpaling darinya adalah dari ahli neraka seperti yang dinyatakan dalam
riwayat mereka (as).
Dalam
wasiat Rasulullah (S): (Dari Abi Abdillah (as), dari bapa-bapa beliau, dan dari
Amirul Mukminin (as), beliau berkata: Pada malam Rasulullah (S) melepaskan
nafas terakhir, baginda bersabda kepada Ali (as): [Wahai Aba Al-Hassan, bawa kertas
dan tinta. Rasulullah (S) menentukan kepadanya wasiat sehingga beliau sampai
perkara berikut dan bersabda: [Wahai Ali, akan ada dua belas imam selepas ku
dan dua belas Mahdi selepas mereka. Kamu, Ali, adalah yang pertama daripada dua
belas Imam. Kemudian dia teruskan mengarahkan dengan bersabda: Al-Hassan
memindahkan kepada anaknya Muhammad (م ح م د) dari Aali Muhammad (S) dan dengan dia Imam akan menyusul
kepada dua belas. Kemudian, akan ada dua belas Mahdi-mahdi selepasnya.
Sekiranya dia akan meninggal dunia (Imam yang kedua belas), maka hendaklah dia
memindahkannya kepada anaknya, Mahdi pertama. Dia akan mempunyai tiga nama;
satu seperti nama ku, nama seperti ayah ku ia adalah Abdullah dan Ahmad,
dan nama yang ketiga adalah Al-Mahdi. Dia akan menjadi orang yang
mula-mula beriman).[91]
Al-Shadiq
(as) berkata: (dari kalangan kami selepas Al-Qaim akan dua belas Mahdi-mahdi dari
keturunan Al-Hussain (as)) [92].
Al-Shadiq
(as) berkata: (dari kalangan kami selepas Al-Qaim akan ada sebelas Mahdi-mahdi dari
keturunan Hussain (as)) [93].
Dalam
riwayat ini, Qaim adalah Mahdi Pertama, bukan Imam Mahdi (as); kerana Imam (as)
mempunyai dua belas Mahdi-mahdi datang selepas beliau
Al-Baqir
(as) menyebut ciri-ciri Al-Mahdi Pertama: (... Bahawa seseorang yang mempunyai
pipi merah, mata yang tenggelam, kening terpisah dan bahu yang bidang serta
liken (kulit berkerak) di kepalanya dan tanda di wajahnya, Rahmah Allah pada Musa...)
[94]
Dari
Amirul Mukminin (as) dalam satu kenyataan yang panjang berkata: (... yang pertama
adalah dari Basrah dan yang terakhir dari Ibdal ...) [95].
Dalam
satu kenyataan yang panjang As-Sadiq (as) menamakan sahabat Qaim (as): (...
Daripada Basra ... Ahmad ...) [96]
Dari
Imam Al-Baqir (as) dia berkata: (Dia mempunyai dua nama-merujuk kepada Qaim
satu yang tersembunyi dan lain dinyatakan. Sebagai satu yang tersembunyi ia
adalah Ahmad dan yang yang dinyatakan adalah Muhammad). Ahmad adalah nama Mahdi
Pertama dan Muhammad adalah nama Imam Mahdi (as) seperti yang dinyatakan dalam
wasiat Rasulullah (S).
Diriwayatkan
dari Baqir (as): (Allah SWT mempunyai harta di Thaliqaan, ia bukan emas atau
perak tetapi terdiri daripada dua belas ribu (lelaki) di Khurasan, mempunyai slogan
kata "Ahmad! Ahmad!". Mereka akan diketuai oleh seorang lelaki muda
Bani Hashim menunggang keldai kelabu dan memakai destar merah. Aku hampir boleh
melihat dia menyeberangi Furat, apabila kamu mendengar kedatangannya, bersegera
kepadanya walaupun kamu perlu merangkak di atas salji) [98].
Ahmad nama Mahdi Pertama dan Washiy Imam Al-Mahdi (as), dan dia adalah orang
yang pertama beriman kepada Imam Mahdi (as) pada awal kemunculannya, dan dia
adalah utusan Imam Mahdi (as) kepada semua manusia.
Dalam
doa Hari Ketiga Syaaban (Hari Lahir Imam Al-Hussain (as)) diriwayatkan dari
Imam Mahdi (as): (Ya Allah aku bermohon kamu dengan kebenaran orang yang
dilahirkan pada hari ini ... mengimbangi (membalas) kematiannya demi Imam
keturunan beliau, dan dengan ubat di tanah dan dengan kemenangannya semasa
beliau kembali. Dan Washiy keturunannya selepas Al-Qaim mereka dan ghaibnya,
sehingga mereka mencapai Al-Utar dan menghukum dengan keredhaan Al-Jabbar dan
menjadi ansar terbaik. Semoga Allah akan bersama-sama mereka dengan perubahan
malam dan siang. Ya Allah dengan kebenaran mereka Aku mohon pertolonganMu ...).[99]
Jika
saudara merenung doa tersebut, saudara akan menyedari bahawa yang dimaksudkan
dengan Aushiak mereka dari adalah Aushiak (Washiy-washiy) Imam Mahdi (as), mereka
dari bapa mereka, yang pertama dari Mahdi-mahdi yang disebut dalam riwayat-riwayat,
dan yang disebut dalam Ramalan Yahudi Nostradamus, supaya ia akan menjadi hujjah
yang menarik terhadap orang Yahudi dan Kristian dan dunia Barat yang percaya
pada ramalan ini, kerana ia menepati banyak peristiwa-peristiwa yang lepas dan
kerana ia adalah dari seorang lelaki berbangsa Yahudi, orang Barat dari
Perancis. Kini, selepas dijelaskan kepada saudara bahawa Washiy yang disebut
dalam ramalan adalah Washiy Imam Mahdi (as), aku akan membawa saudara kepada
pengiraan:
Pertama:
(Yamani adalah Washiy)
Perkataan
Washiy:
1
- Wa Shad Ya
6
+ 90 + 10 = 106 menggunakan penjumlahan yang besar dan ia ditukar kepada
penjumlahan kecil:
(6
+ 100) supaya ia akan menggunakan hasil tambah kecil (6 + 1) = (7)
2
- Wa Shad Ya
6
+ 9 + 1 = 16 menggunakan penjumlahan kecil
Perkataan
(Al-Yamani):
1)
Alif + Lam + Ya + Mim+ Alif + Nun + Ya
1
+ 30 + 10 + 40 + 1 + 50 + 10 = 142 menggunakan penjumlahan besar dan ditukarkan
kepada penjumlahan kecil, (2 + 40 + 100) maka ia akan menggunakan penjumlahan
kecil (2 + 4 + 1) = 7
2)
Alif + Lam + Ya + Mim+ Alif + Nun + Ya
1
+ 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 16 menggunakan penjumlahan kecil
Oleh
itu, ia menjelaskan kepada saudara dari pengiraan di atas bahawa perkataan:
(Washiy
itu) = (Al Yamani) = (7) selepas pengiraan ia menggunakan penjumlahan besar dan
menukar mereka kepada penjumlahan kecil.
(Washiy
itu) = (Al Yamani) = (16) selepas pengiraan menggunakan penjumlahan kecil.
Kedua:
Apabila ditanya mengenai watak Yamani, kita katakan: (Siapakah Yamani). Jika
Yamani adalah Washiy Imam Mahdi (Maksudnya jika Mahdi pertama disebut dalam
wasiat Rasulullah), jawapannya menjadi: (Dia adalah Washiy Imam Mahdi) atau
(Dia adalah Washiy).
Bilangan Mahdi adalah seperti berikut:
Alif
Lam Mim Ha Dal Ya (المهدي)
1
+ 30 + 40 + 5 + 4 + 10 = 90
Sekarang
kira:
(Siapakah
Yamani) من
هو اليماني - Man
Huwa Al-Yamani
Mim
Nun Ha Wau + (Alif Lam Ya Mim Alif Nun Ya)
4
+ 5 + 5 + 6 + (7) = 27
(Dia
adalah Washiy Imam Mahdi) Huwa Washiy Al-Mahdi
Waw
+ (Wau Shad Ya) + (Alif Lam Mim Ha Dal Ya)
5
+ 6 + (7) + (9) = 27
(Dia
adalah Washiy) هو وصي - Huwa
Washiy
Ha
Wau + (Wau Shad Ya)
5
+ 6 + (16) = 27
Oleh
itu, ia menjelaskan kepada saudara bahawa jumlah: (Siapakah Yamani) = (Dia
adalah Washiy Imam Mahdi) = (Dia adalah Washiy).
Kira
bilangan (هو
اليماني - Dialah
Yamani) menggunakan penjumlahan kecil dan saudara akan mendapati ia sama dengan
(27) huruf dari Ilmu yang disebarkan Al-Qaim (as) kepada manusia.
Abi
Abdillah (as) berkata: (Ilmu ada dua puluh tujuh huruf. Semua yand didatangkan
kepada rasul. Tidak mengetahu manusia sehingga hari ini melainkan dua huruf ini.
Tetapi jika Qaim kita bangikit, beliau akan membawa keluar dua puluh lima huruf
untuk disebarkan di kalangan manusia dan menambah dua huruf untuk menyebarkannya
dan menjadi dua puluh tujuh huruf).
هو اليماني
Ha
+ Wau + Alif + Lam + Ya + Mim + Alif + Nun + Ya
5
+ 6 + 1 + 3 + 1 + 4 + 1 + 5 + 1 = 27
Kemudian
kira bilangan (أصحاب اليمين - sahabat
Yamani) di dalam ayat:
﴿كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ *
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ﴾
(Tiap-tiap
diri, untuk apa yang ia telah usahakan, akan dikekalkan * Kecuali para sahabat
yang kanan, [101]
Al-Yamin
dikira menggunakan penjumlahan besar dan ditukar kepada penjumlahan kecil dan
hasilnya akan menjadi:
أصحاب اليمين
Alif
+ Sad + 'Ha + Alif + Ba + (Alif Lam Ya Mim Ya Nun)
1
+ 9 + 8 + 1 + 2 + (1 + 4 + 1) = 27
Kamu
tahu bahawa bilangan (27) mewakili huruf dua puluh tujuh ilmu (mengenal Allah
Yang Maha Tinggi dan mentauhidkanNya) yang Imam Mahdi (as) akan sebarkan kepada
manusia.
Saudara
akan tahu daripada pengiraan sebelumnya bahawa Al-Yamani adalah Washiy Imam
Mahdi (as) dan Mahdi Pertama, adalah bekas kepada dua puluh tujuh huruf ilmu.
Kerana dia adalah mangkuk (bekas) yang menerima limpahan dari Imam Mahdi (as)
dan dicurahkan kepada sahabatnya. Oleh itu, Yamani dinisbahkan kepada Imam
Mahdi (as).adalah (huruf) Nun dan titik Nun.
Allah
berfirman:
﴿نْ وَالْقَلَمِ وَمَا
يَسْطُرُونَ * مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ
رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ *
وَإِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ *
وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ *
فَسَتُبْصِرُ وَيُبْصِرُونَ *
بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ *
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ
بِالْمُهْتَدِينَ﴾
Nun.
Dengan pena dan apa yang mereka tulis, * Engkau - Dengan sebab nikmat pemberian
Tuhanmu - bukanlah seorang gila. * Dan sesungguhnya, bagi kamu adalah ganjaran
yang tidak putus-putus. * Dan sesungguhnya, kamu mempunyai akhlak yang sangat
mulia. * Jadi, kamu akan melihat dan mereka akan melihat * Siapakah di antara
kamu yang menderita. * Sesungguhnya Tuhan kamu amat mengetahui siapa yang sesat
dari jalan-Nya, dan Dia amat mengetahui akan orang yang mendapat petunjuk..[102]
Al-Yamani
dinisbahkan pada 313 sahabat Imam Mahdi adalah huruf Ba (ب), dan dia adalah titik Ba dalam بسم الله الرحمن الرحيم. Beliau mempunyai dua makam Risalah dan Wilayah, dan pada zaman
ini dia mewakili Muhammad dan Ali, dan Muhammad (Shalawat Allah 3alihima) dan adalah
Kota dan Pintunya, jadi ke mana kamu hendak pergi?
﴿وَمَا هُوَ بِقَوْلِ
شَيْطَانٍ رَجِيمٍ *
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ *
لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ *
وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ﴾
(Dan
Al-Quran itu) bukanlah perkataan syaitan, yang direjam. * Jadi ke mana kamu
hendak pergi? * Ia tidak lain hanyalah peringatan kepada seluruh alam * Bagi
sesiapa yang dikehendakiNya di antara kamu untuk mengambil jalan yang lurus. * Dan
kamu tidak berkehendak kecuali dikehendaki Allah - Tuhan sekalian alam. [103]
Saudara
akan tahu daripada pengiraan sebelumnya bahawa Ashhab Al-Yamin (sahabat kanan),
mereka adalah para sahabat Al-Yamani juga, adalah mangkuk berisi dua puluh
tujuh huruf Ilmu, kerana mereka adalah mangkuk yang menerima limpahan dari
Yamani, Washiy dan utusan Imam Mahdi (as) kepada semua manusia, maka mereka
mencurahkan ilmu kepada manusia, mereka adalah 313.
Untuk
membolehkan saudara tahu lebih lanjut:
Bukti-bukti
seruan dakwah banyak, saya datang dengan apa yang telah ditugaskan kepada para Nabi
dan para Rasul (as), Muhammad (S) dan Imam-imam (as). Salah seorang daripada
saudara-saudara Ansar Imam Mahdi, adalah Encik Dhia’ Al-Zaidiy, telah menyusun
sepuluh dalil-dalil dalam kitabnya Al-Nur Al-Mubin (Cahaya Yang Menerangkan),
yang telah dicetak dan saudara boleh melihatnya, begitu juga Al-Balagh Al-Mubin
(Risalah Penerangan) Bahagian 1 disusun oleh Sheikh Nazim Al-Uqaili
(semoga Allah mememeliharanya).
Sebahagian
daripada bukti-bukti Dakwah adalah:
1
– Riwayat dari Nabi Muhammad (S) dan para Imam yang menyebut nama, negara dan
sifat-sifat.
2
– Mengetahui yang jelas [muhkam] dan kiasan [Mutashabah] dan laluan (jalan) langit-langit,
ia adalah daripada keunikan (khusus) dan rahsia-rahsia Aimmah (as).
3
- Mubahilah / sumpah li'an (Qism Al-Barrah) / dakwah kepada kebenaran, dan lain-lain
4
– Al-Kasyaf (diperlihatkan) semasa sedar dan rukya (mimpi) benar dilihat semasa
tidur oleh sejumlah besar manusia terhadap Al-Rasul Muhammad , Ali (as),
Al-Zahrah( as) dan Aimmah (as) kerana
mereka mengekalkan kepada kebenaran dakwah ini, dan rukya mereka absah (tsabit),
dan ia adalah benar dari al-Quran dan riwayat [hadith] daripada mereka (as).
Di
samping itu dengan apa yang saudara telah putuskan dan yang saudara dilakukan
mengenai ramalan Nostradamus dalam buku saudara, bab kedua, di mana saudara
memetik teks ini:
(Abad
Ketiga, ramalan ke 94 selama lima ratus tahun lagi mereka akan memberi
perhatian kepada beliau kerana beliau adalah hiasan di zamannya, maka semua
pendedahan yang besar yang secara tiba-tiba, akan yang dihantar akan membuat orang-orang
abad tersebut gembira).
Jadi
apakah ilham (wahi) yang lebih besar selain rukya (pengelihatan –mimpi benar)
yang dilihat oleh sebilangan besar manusia dan yang menunjukkan kebenaran pemiliknya?
Saudara
baca dengan teliti, dan carilah kebenaran di depan mata saudara, dan cari
dengan teliti dan saksama oleh diri sendiri dan jauhkan diri dari api neraka. Saya
memohon kepada Allah untuk memberi hidayah kepada saudara jika saudara mahukannya,
dan untuk menunjukkan kepada saudara yang benar sebagai kebenaran supaya saudara
mengikutnya, dan untuk menunjukkan kepalsuan sebagai kepalsuan supaya saudara mengelaknya.
والحمد لله وحده
Dan
pujian hanya kepada Allah
Ahmad
Al-Hassan
Jamaadi
Al-Awwal / 1426 H...
✡✡✡✡✡
---------------------------
[79]
– Hud 11:103-104.
[80]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 164-166 Hadits 127, dan ahhalaman 336 Hadits 282, Dalail
Al-Imami oleh Al-Thabariy (Al=Syi3i): halaman 529-530 Hadits 504, Al-Ikhtishash
oleh Al-Syeikh Al-Mufid: halaman 209, Al-Hidayah Al-Kubra oleh Al-Hussein Bin
Hamdan Khashibiy: halaman 362 dengan jalan yang berbeza.
[81]
- Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: halaman 279, Jamal Al-Usbu3: halaman 306, Mishba7
Al-Kaf3amiy: halaman 547, Mafati7 Al-Jinan: halaman 618.
[82]
- Amirul Mukminin (AS) dalam satu khutbahnya: (... dan ketahuilah oleh mu bahawa
belajar menghafal dari para sahabat Rasulullah (S). Sesungguh aku dan Ahli
Baitku disucikan dari perkara keji, telah berkata Rasulullah (S) Janganlah kamu
mendahului mereka nanti kamu tersesat, Janganlah bersaing dengan mereka nanti
kamu mendapat kesukaran, Janganlah kamu meninggalkan mereka nanti kamu dimusnahkan,
Dan jangan mengajar mereka kerana mereka lebih berilmu daripada kamu, yang
besar Yang lebih pandai dari kamu kecil ...) Mishba7 Al-Balaghah, Mustadrak
Nahj Al-Balaghah: Jilid 1 halaman 142.
[83]
- Al-Baqarah 2:196
[84]
- Abd Al-3aziz Al-Qirathisiy berkata: Dia Abi Abdillah (as) berkata kepadaku:
(Wahai Abd Al-3aziz bahawa iman mempunyai sepuluh
darjat yang berbeza seperti menaiki mata tangga, setingkat demi setingkat,
begitulah pada orang yang di mata tangga kedua janganlah berkata pada orang
yang di mata tangga pertama bahawa darjat kamu rendahsehingga akhir yang
kesepuluh. Sebaliknya orang yang melebihi daripada kamu, akan menurunkan kamu.
jika kamu melihat seseorang yang di bawah kamu darjatnya, bantulah dia naik dan
janganlah beri kepadanya sesuatu yang tidak boleh dipikulnya, nanti imannya
akan rusak, dan sesiapa yang merusakkan iman, ia bertangungjawab untuk
memperbaikinya,) Al-Kafi: Jilid 2 halaman 45.
[85]
- Nabi (S) bersabda: (Salman daripada kami Ahl Al-Bayt) 3uyun Akhbar Al-Ridha (as):
Jilid 1 halaman 70.
Dan
dari Abi Abdillah (as): (iman mempunyai sepuluh darjat, Adalah
Al-Miqdad dalam darjat kelapan, Abu Zhar kesembilan, dan Salman dalam darjat
kesepuluh) Bihar Al-Anwar: Jilid 22 halaman 341.
[86]
- Al-Qashash 28:5
[87]
– Al-Israa’ 17:46
[88]
- dari Harun, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata kepadaku: (Mereka
menyembunyikan Bismi Allah i Al-Rahman i Al-Rahim, demikian oleh Allah, yang
terbaik daripada nama-nama mereka yang tersembunyi. Dan apabila Rasulullah (S)
memasuki rumahnya dan Quraisy berkumpul terhadapnya baginda kuatkan suara akan
membaca Bismi Allah i Al-Rahman i Al-Rahim dan menaikkan suaranya dengannya.
Jadi Qurash berpaling dalam penerbangan, dan Allah AWJ
menurunkan ayat mengenainya:
﴿ وَإِذَا ذَكَرْتَ
رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُوراً﴾
dan
Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar
mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al
Quran, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya, [Al-Israa’17:46]) Al-Kafi:
Jilid 8 halaman 266.
[89]
– Al-Muddatstsir 74:30-31
[90]
– Al-Muddatstsir 74:39-40
[91]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 150, Ghaiyah Al-Maraam: Jilid 2 halaman 241, Bihar
Al-Anwar: Jilid 53 halaman 147.
[92]
- Ghaibah Al-Thusi: halaman 385, Al-Burhan: Jilid 3 halaman 310, Bihar
Al-Anwar: Jilid 53 halaman 148.
[93]
- Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 38, Ghaibah Al-Thusi: halaman 478, Bihar
Al-Anwar: Jilid 53 halaman 145.
[94]
- Ghaibah Al-Nu3mani: halaman 223, Bihar Al-Anwar: Jilid 51 halaman 40, Mu3jam
A7adits Imam Mahdi (as): Jilid 3 halaman 237.
[95]
- Basyarah Al-Islam: halaman 148, lampu kompaun: p 331, Ilzam Al-Nashib: Jilid 2
halaman 174.
[96]
- Basyarah Al-Islam: halaman 181.
[97]
- Kamal Al-Din: halaman 653, Jami3 A7adits Al-Syi3ah: Jilid 14, halaman 568, Mu3jam
A7adits Imam Mahdi (as): Jilid 3 halaman 41.
[98]
- Muntakhab Al-Anwar Al-Madhiah: halaman 343.
[99]
- Misba7 Al-Mutahijad: halaman 826, Misbaa7 Al-Kaf3amiy: halaman 543, Mukhtashar
Bashair Al-Darajaat: halaman 35, Mafati7 Al-Jinan: halaman 215.
[100]
- Bashair Al-Darajaat: halaman 117, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 336.
[101]
- Al-Muddatstsir 74:38-39
[102]
– Al-Qalam 68:1-7
[103]
– Al-Takwir 81:26-29
Tiada ulasan:
Catat Ulasan