Soalan
4 - Dari Kitab Mutasyabihat
Kiriman
oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)
Soalan
4 : Jika Allah swt wujud pada setiap masa dan tempat, dan Dia tajalli (muncul) pada
yang wujud (mutajalli fi al-maujudaat), bagaimana ia boleh dijelaskan bahawa
Dia swt wujud dan tajalliNya pada nisbah najis (kotoran)?
Jawapan:
Hendaklah
diketahui bahawa tajalli Allah dalam semua yang wujud tidak bermakna Dia adalah
sebahagian daripada-nya atau bahawa Dia di dalamnya, sebaliknya, Ia bermakna
bahawa tidak ada penciptaan yang sedia ada akan wujud melainkan Allah, dan (sesuatu)
tidak akan muncul tanpa cahaya Allah, sama ada sesuatu yang sedia ada (wujud)
ini yang paling dekat atau paling jauh dariNya Yang Maha Suci. Dan Allah tidak
ada sesuatu sepertiNya.
Begitulah
pada cahaya matahari wujud di muka bumi ini tidak bermakna wujud matahari di
bumi. Dan hakikat bahawa kita melihat benda-benda di bumi dengan cahaya
matahari tidak bermakna bahawa cahaya matahari itu menetap di bumi. Bahkan,
matahari menjelma di bumi dalam satu cara atau cara lain dan ia mempengaruhi
bumi dalam satu cara atau cara lain, walaupun cahaya dan pengaruhnya sampai ke
bumi dan yang lain-lain. Dan hakikat bahawa cahaya matahari akan menunjukkan
kekotoran kepada kita dalam usaha untuk kita melihat kekotoran dengan mata kita
sendiri itu, tidak bermakna bahawa cahaya matahari telah kotor oleh kekotoran
yang ada atau ia terkesan dengan menyentuhnya (kena padanya).
Untuk
penjelasan lanjut, saya katakan: makhluk yang sedia ada (wujud) sama ada
terdiri daripada cahaya yang mempunyai beberapa kegelapan di dalamnya, atau
kegelapan yang mempunyai cahaya di dalamnya , bergantung kepada mana yang
utama, cahaya atau kegelapan. Dan setiap makhluk yang wujud mempunyai kedudukan
tetap yang tidak berubah, kecuali untuk penciptaan yang diuji seperti Manusia
dan Jin . Setiap satu daripada kedua-duanya mempunyai pilihan untuk menjadi
lebih dekat kepada cahaya dengan mentaati Allah SWT sehingga dia menjadi cahaya
yang mempunyai beberapa kegelapan di dalamnya, masing-masing ke tahap yang
berbeza, atau menjadi lebih dekat dengan kegelapan dengan mengingkari Allah SWT
sehingga dia menjadi kegelapan yang mempunyai cahaya di dalamnya, masing-masing
ke tahap yang berbeza. Manusia adalah unik kerana mereka mempunyai keupayaan
untuk naik ke darajat cahaya sehingga malaikat yang dekat dengan Allah SWT tidak
sedekat mereka [pada taraf kedudukan], maka dengan itu manusia boleh mengatasi
malaikat-malaikat. Manusia juga mempunyai keupayaan untuk menurunkan taraf
kedudukan kepada kegelapan sehingga ke taraf Iblis (laknatu Allah) dan tenteranya
yang bergelumang dengan najis (kotoran).
:
﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ * ثُمَّ رَدَدْنَاهُ
أَسْفَلَ سَافِلِينَ﴾
{Sesungguhnya
Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya ۞ Kemudian,
Kami kembalikan dia menjadi rendah serendah-rendah.} 1
.
Adalah
diketahui bahawa penciptaan tertinggi yang wujud dalam alam-alam cahaya adalah
seorang manusia bernama Muhammad saw, atau Aqal pertama (Al-‘Aqlu Al-Awwal).2
Dan
penciptaan yang paling rendah yang wujud dalam alam kegelapan juga seorang
manusia, yang kedua. Dia adalah Si Jahil yang telah berjalan (pergi) jauh dan
tidak pernah kembali, seperti yang diriwayatkan oleh Ahlul Bayt as.3
Adalah
sedia maklum: Setiap maksiat membawa seorang yang beriman lebih rendah.
Sebaliknya, setiap giliran ke dunia ini, dan setiap kelalaian terhadap Allah,
menjadikan manusia yang turun ke dalam kegelapan, dan disentuh najis dan
kotoran dan api neraka. Itulah sebabnya Allah mewajibkan wuduk dan mandi. Telah
diriwayatkan daripada Ahlul Bayt as, "Seorang mukmin tidak menjadi kotor
(najis), walaupun dia berwuduk dengan sekali sapuan sudah cukup untuknya." 4
Seseorang
yang prihatin akan memahami bahawa dunia ini keseluruhannya adalah najis dan
sesiapa yang mengejarnya juga akan menjadi najis. Dan Allah telah memuliakan
orang beriman, bahawa mereka tidak bernajis (kotor) dengan kemuliaan dariNya SWT.
Amirul
Mukminin Ali as berkata,
"Dunia
ini adalah najis, dan orang-orang yang mengejarnya adalah anjing."5
Beliau
(as) menggambarkannya sebagai:
"Peluh
babi di tangan pesakit kusta." 6
Jangan
menipu diri sendiri dengan berfikir bahawa Ali as adalah membesar-besarkan,
sebaliknya, ini adalah kebenaran yang diperlihatkan (kasyaf) oleh Allah kepada AuliakNya.
۞ ۞ ۞ ۞ ۞
--------------------------------------
1.
At-Tin 95:4-5 .
2.
Abu Jafar as berkata, "Ya Jabir, apabila Allah mula mencipta, Dia mencipta
Muhammad saw, dan keturunannya pemberi panduan." Al- Kafi Jilid. 1page
442. Dan dalam riwayat yang lain di Bihar Al-Anwar , Jilid. 1 halaman 97, Nabi
saw berkata, "Yang pertama diciptakan oleh Allah adalah akal." Dan
juga diriwayatkan sebagai, "Apabila Allah (swt) mencipta akal, Dia
menyuruhnya, ' keluar,' maka ia pun keluar, maka Dia menyuruhnya,
'berjalanlah,' maka ia berjalan jauh, maka Dia swt berfirman, 'Dengan KemuliaanKu
Aku tidak menciptakan ciptaan yang lebih digemari oleh Ku selain kamu. Dengan
kamu saya ganjaran dan oleh anda saya menghukum , dengan kamu Aku mengambil dan
dengan kamu Aku memberi."
3.
Sama'a meriwayatkan bahawa beliau bersama Abu Abdullah as, dan beberapa
pengikutnya yang hadir, dan akal dan kejahilan telah disebut. Jadi dia as
berkata, "Ketahuilah akal ada tentera, dan tahu jahil ada tentera, supaya
kamu mendapat petunjuk. " Jadi Sama'a berkata, "Semoga jiwaku
dikorbankan keranamu, kami hanya tahu apa yang tuan ajar kepada kami." Abu
Abdullah as berkata, "Allah swt menciptakan akal dari cahaya -Nya, dan dia
adalah ciptaan pertama Allah swt dari roh di sebelah kanan Arasy. Dia swt
berfitman kepadanya, "Marilah keluar,' maka ia keluar, dan Dia kemudian
menyuruhnya, ''berjalanlah, 'maka ia berjalan jauh, maka Dia swt
berfirman," Aku telah menciptakan kamu dengan kejadian yang hebat, dan Aku
suka kamu lebih dari semua ciptaan Ku. "Dia swt kemudian mencipta
kejahilan, dari laut air masin, makhluk yang gelap. Dia menyuruhnya,
'berjalanlah, 'maka ia berjalan jauh, maka Dia memanggilnya , 'Marilah ke mari,
‘Tetapi ia tidak datang.’ Dia swt berfirman kepadanya , 'Adakah kamu mempunyai
terlalu banyak kebanggaan?' Maka Dia swt melaknatnya. " Bihar Al-Anwar
Jilid. 1 hal. 110.
4.
Juga diriwayatkan daripada Abu Jafar as bahawa beliau berkata, "Wuduk
hanyalah undang-undang Allah, Allah mengetahui yang taat kepada-Nya dan yang
tidak taat kepadanya, dan sesungguhnya orang yang beriman tidak menjadi kotor
dengan sesuatu, seperti hanya menyapu [air] adalah cukup untuknya. "Al-
Kafi Jilid. 3 hsl 21
5.
Sharh Al-Akhlaq by Al-Haq Al-Mareshi Jilid. 32 hal 237.
6.
Nahj Al-Balagha Jilid. 4 hal 52,Khutbah 236.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan