Himpunan
Pos Di Laman Facebook Rasmi
Ahmed Alhasan احمد الحسن / 2 November 2014:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Hadil El-Khouly menulis:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Saidi wa Maulai Ahmad Al-Hassan
Sejak kecil saya
meminati isu-isu kemasyarakatan dan hak asasi manusia. Ada masih banyak lagi
penderitaan dan kezaliman dalam masyarakat kita yang menyakitkan bagi saya. Saya
bekerja di beberapa buah institusi sosial dalam bidang hak asasi manusia, dan
dalam tempoh terakhir pekerjaan saya berkaitan dengan hak-hak wanita dalam
Islam secara khusus.
Saya percaya
bahawa Syari’at Allah dan hukum-hukum Allah SWT semuanya adalah rahmat,
keadilan dan dijamin sebagai kemuliaan manusia di setiap waktu dan tempat. Tetapi
melalui pekerjaan saya, saya menghadapi beberapa persoalan berkaitan hak wanita
dalam Islam yang membingungkan saya dan saya tidak dapat menemui jawapannya. Saya
tujukan kepada tuan, ya saidi beberapa pertanyaan ini kerana agama sering
digunakan untuk membenarkan kezaliman terhadap wanita dan prasangka terhadap
hak mereka. Saya berpaling kepada tuan, ya saidi kerana saya benar-benar
mencari kehendak dan kebijaksanaan Allah yang sesungguhnya, dan saya ingin
benar-benar mengerti, kerana dalam kehendak dan kebijaksanaan Allah adalah
satu-satunya cara untuk menghilangkan penderitaan dan kezaliman dari manusia. Saya
meminta maaf terlebih dahulu atas kejahilan saya dan ingin memperbaikinya
dengan ilmu tuan.
Saya mohon kepada
Allah agar menjadi perhiasan bagi tuan, Ahl Al-Bait, dan agar menunjukkan tuan, ya Maulai dengan pembukaan yang
nyata, insya Allah:
1- Adalah tertulis
di dalam Kitab Al-Syarai3 dalam bab nikah bahawa seorang wanita dilarang
bersama sebelum dia mencapai usia sembilan tahun. Dari kenyataan ini saya faham
bahawa dibenarkan bersama seorang gadis, bermula dari 9 tahun.
Melalui pekerjaan
dan persekitaran saya, saya menghadapi banyak kes di mana seorang gadis
mengalami kecederaan fizikal yang serius kerana tubuhnya belum bertolak ansur
dengan hubungan seksual dengan suaminya. Juga, dalam masyarakat kita hari ini,
seorang gadis dengan usia seperti itu masih dianggap sebagai anak, dan dia
tidak mempunyai kematangan mental dan fizikal yang cukup untuk memikul tugas
dan tanggungjawab yang sedemikian pentingnya. Jadi mengapa Allah SWT
mengizinkannya untuk berkahwin dengan gadis di usia awal ini? Adakah benar
bahawa boleh mengahwini seorang gadis sejak lahir?
2 - Adakah berubah
sebahagian hukum-hukum Syariah yang berkaitan dengan keadaan peribadi dalam
beberapa kes sesuai dengan perubahan keadaan sosial dan ekonomi dari masa ke
masa?
Saya faham bahawa
seorang lelaki mempunyai lebih banyak hak daripada seorang wanita kerana
tanggungjawab dan tugasnya lebih daripada seorang wanita, tetapi bagaimana jika
seorang lelaki melanggar tanggungjawab ini dan tidak menunaikannya, maka adakah
hak-hak ini berlanjutan atau gugur? Sebagai contoh, seorang suami yang tidak
memberi nafkah pada keluarganya dan tidak menjaga anak-anaknya dan tidak mengasuh
atau menyediakan keperluan dalam hidup mereka, maka jatuh ketergantungan
tanggungjawab dan pendidikan seluruhnya pada wanita, maka adakah suami masih
mempunyai hak seperti ketaatan, memimpin dll?
Malangnya, dalam
masyarakat Arab dan Islam, terdapat fenomena keluarga yang diketuai oleh
wanita, hanya kerana keseorangan atau ketiadaan suami, atau kehilangan atau
bersama dengan suami disebabkan keadaan ekonomi meruncing dan penguasaan yang
menindas. apa kesannya pada keadilan yang disebutkan di atas (suami mempunyai
lebih banyak hak kerana dialah yang bertanggungjawab)?
3. Dia SWT
berfirman:
﴿وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا
فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ
خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ
الشُّحَّ ۚ وَإِن تُحْسِنُوا
وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا ﴾
Dan jika seorang
wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak
mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan
perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya
kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu
(dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha
Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [Al-Nisa’:128]
Apakah had-had nusyuz
seorang suami? Adakah hukuman di dalam Syariah bagi suami yang nusyuz? Apakah hukum
bagi suami yang mengabaikan rumahnya, isteri dan anak-anaknya?
4- Ketika kita
berbicara tentang pemukulan isteri yang nusyuz dalam konteks agama, semua orang
bersetuju bahawa itu adalah penderaan yang tidak adil, tetapi ketika kita
sampai pada kenyataan hidup, situasinya sangat berbeza, dan pemukulan yang
teruk dan penderaan fizikal terhadap isteri meningkat. Apakah batasan memukul
isteri, khususnya, dan apakah hukuman bagi suami yang melanggar batasan ini?
Dan tidakkah membetulkan dan memperbaiki diri menjadi lebih berkesan dan lebih
baik dengan sabar dan perlakuan yang baik dan bukannya menyakitkan badan yang
menimbulkan perasaan terhina, terutama jika ia terhadap orang yang lebih lemah dan
dalam perlindungan dan penjagaannya?
5- Apa peranan
wanita beriman dalam dakwah Al-Yamani yang diberkati pada saat bangkit Al-Qaim
(as) dan bermulanya perang melawan musuh-musuh keluarga Muhammad (as)? Adakah
mereka patut hadir di medan perang? Bagaimana mereka sebenarnya tentera Imam
Al-Mahdi (as) pada tahap itu?
Hadeel Al-Khouli,
Mesir
Jawapan /
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
1- Berkenaan dengan kebenaran perkahwinan
untuk seorang gadis pada usia sembilan tahun dalam Islam, ini adalah pernyataan
mengenai had kedudukan syar’eiyah, dan bukan undang-undang yang boleh digunakan
oleh pemerintah ilahiyah Sekiranya khalifah Allah dapat memerintah dan
menetapkan undang-undang keadaan kedudukan peribadi.
Oleh itu, Sekiranya perkara itu dibentangkan
kepada khalifah Allah, dia boleh menetapkan larangan yang menghalang
perkahwinan seorang gadis di bawah usia di mana dia biasanya menjamin
selesainya perkembangan alat kelamin orang perempuan, seperti menetapkan
keperluan untuk perkahwinan ini dan bahawa keadaan fizikal gadis itu menurut
pemeriksaan perubatan rasmi sesuai untuk perkahwinan ... dll. Secara umumnya, disyari’atkan
perhiasan untuk perkahwinan jenis ini dalam syari’at Islam tidak bermaksud
bahawa ia adalah keadaan semula jadi yang ternyata, tetapi ia hanyalah had
maksimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu, misalnya jika
kita membayangkan bahawa bencana telah berlaku di bumi dan tinggal hanya beberapa
individu umat manusia atau dari orang-orang yang beriman, maka masalah
perkahwinan awal dan kelahiran anak awal – adalah mengambil langkah keselamatan berjaga-jaga
- suatu keperluan untuk memelihara umat manusia atau untuk memelihara
orang-orang yang beriman. Jika tidak, umat manusia akan cenderung pupus, dan
sesiapa yang memahami teori evolusi dan bagaimana sistem genetik berfungsi dalam
memahami apa yang saya katakan. tidak ada kepentingan untuk perkahwinan awal - atau
untuk menyampaikan kesediaan seorang wanita untuk hamil pada usia muda dalam
pemeliharaan umat manusia pada satu masa - lebih awal dalam evolusi Homo,
ketika tubuh wanita berkembang dengan cara ini sehingga bersedia untuk persenyawaan
pada usia muda.
Adapun mengenai masalah sebilangan umat
Islam sendiri yang menerapkan undang-undang ini tanpa sekatan dan menyebabkan
bahaya fizikal terhadap anak-anak perempuan, ini adalah kesalahan mereka dan
bukan kesalahan Syariah, sehingga mereka atau fiqih mereka tidak memenuhi
syarat untuk menerapkan Syariah. Tidak ada pengetahuan tentang hadnya
sepenuhnya, dan itulah sebabnya mengapa Allah menjadikan pelaksanaan khalifah Allah
itu penting di bumiNya.
.
2- Perubahan hukum-hukum adalah milik khalifah
Allah setiap masa, kerana hukum-hukum dapat diubah dan dibatalkan, dan ini
adalah sesuatu yang saya sebutkan sebelumnya [1].
3- Isu tentang nusyuz suami, seperti yang
saya sebutkan dalam "Al-Syarai3" [1], iaitu dia menafikan
hak (perempuan)nya atau sebahagian haknya dan dia mungkin akan menuntutnya.
4- Memukul isteri bukanlah keadaan semula
jadi atau keadaan di mana sah diamalkan pada kebiasaannya, Sebaliknya, dalam Daulah
Al-Ilahiyah, jika isteri mengajukan tuntutan saman terhadap suami yang mendera,
dia akan diperiksa, dan jika suami didapati bersalah, dia akan dihukum.
5- Wanita boleh berperanan pada banyak
tempat dalam Daulah Al-Ilahiyah jika dikehendaki Allah dan menetapkan pada
waktu tertentu, kerana wanita tidak kurang cekap daripada lelaki pada banyak
tempat dan pekerjaan, bahkan dalam sebahagian pekerjaan wanita jauh lebih baik
daripada lelaki. Dan Islam tidak meletakkan sekatan pada pimpinan seorang
wanita bahkan untuk jawatan memimpin masyarakat ketika dia memenuhi syarat
untuk itu dan melakukan pekerjaan dengan lengkap dan betul.
____________
[1] Lihat, sebagai contoh: Kitab
Mutasyabihat: J. 3, Soalan No. 86.
[2] Al-Syed Ahmad Al-Hassan berkata: [Dan
jika suami nampaknya nusyuz untuk menafikan haknya, maka dia boleh membuat tuntutan,
dan penguasa berhak untuk mewajibkannya, dan dia dapat yang telah ditinggalkan sebahagian
hak-haknya, dari merayu pembahagian dan nafkah. Dibolehkan bagi suami untuk mengabulkannya.]
Syarai3 Al-Islam, J. 3, pada mengatakan nusyuz.
✡✡ ✡✡ ✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan