Himpunan
Pos Di Laman Facebook Rasmi
Ahmed Alhasan الحسن احمد / 25 Mac 2015:
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Ali Alansari menulis:
ألسلام عليكم مولاي ورحمة الله وبركاته
Harapan saya, dari
Allah AWJ, adalah untuk melapangkan tuan, maulai, dalam waktu yang dekat dan mempercepat
dan menyenangkan hati ibumu Fatimah Al-Zahraa’ (as) sesungguhya Dia Maha Dekat dan
mengabulkan.
Saidi wa maulai, kerap
kali ketika kami berdialog dengan orang-orang ateis mengenai dalil untuk
membuktikan kewujudan Allah, kita melihat mereka berpindah ke hal-hal yang berkaitan
dengan beberapa mukjizat yang disebutkan dalam Al-Quran, termasuk umur hidup para
nabi (as) yang panjang, terutama Nabi Allah Nuh (as). Saya dapati soalan-soalan
ini ditujukan kepada tuan di forum Ansar Al-Imam Al-Mahdi (as) pada saudara
kita Isa dari Republik Serbia dan saya suka memanjangkannya kepada perhatian
tuan. Saya harap tuan akan memberi keutamaan untuk menjawabnya kerana
manfaatnya dalam berdiskusi dengan orang-orang ateis, Maulai, saya minta maaf,
saya telah mengambil waktu tuan, dan kami meminta Allah agar menjadikan kami
orang-orang yang berpegang kepada Wilayah Muhammad dan keluarga Muhammad - Shalawatu
Rabbi 3alaihim Ajma3in - Dan menjadi para syuhada di bawah panji tuan.
Soalannya:
ألسلام عليكم ورحمة الله وبركاته مولاي
Saya harap tuan untuk
menjawab soalan ini, kerana saya sukar untuk memahaminya ... kerana Homo sapiens (manusia
moden) berkembang (berevolusi) dari jenis yang lebih
rendah, melalui proses evolusi, dan dari satu generasi ke generasi yang lebih
maju berikutnya, sehingga ia otak mencapai ukuran dan kapasiti (keupayaan)
orang yang dicari. Bagaimana mungkin menafsirkan umur panjang nabi-nabi terdahulu
seperti kehidupan Nabi Nuh (as), di mana Allah Yang Maha Suci berfirman dalam
Al-Qur'an Al-Karim bahawa dia berdakwah kepada umatnya selama 950 tahun. Adakah
ini tahun-tahun di dunia ini? Terdapat juga riwayat-riwayat dari mereka (as),
bahawa Nuh hidup 2000-2500 tahun. Begitu juga Kitab-kitab Al-Maqdis menyatakan
bahawa manusia zaman dahulu hidup lebih lama daripada manusia hari ini ...
Adakah ini benar, tuan? Adakah Allah Yang Maha Suci memanjangkan umur orang
yang dipilihnya seperti Nuh (as)? Dan jika demikian, adakah kerabat baru Adam
mempunyai umur yang lebih panjang? Atau adakah ini mutasyabih dan bagaimana ia
sesuai dengan teori evolusi ini? Saya harap tuan menjelaskannya. Semoga Allah SWT
mempercepat kelapangan tuan, insya Allah, dan saya sangat merindukan tuan.. Isa
/ Republik Serbia)
Jawapan:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،
Saya bermohon kepada Allah agar menjayakan saudara
dan membimbing langkah-langkah saudara dan saudara Isa.
Semoga Allah memberi ganjaran yang terbaik kepada
orang-orang yang membuat kebaikan.
Oleh kerana kita telah membuktikan perlunya
kewujudan Tuhan dan dengan bukti ilmiah, kita telah membincangkan ilmu ateisme
dalam ruang lingkup ilmu pengetahuan. Adalah biasa mana-mana ateis mestilah
seorang yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan berdasarkan petunjuk ilmu (sains)
untuk menolak perbincangan ilmiah saya. dan pembuktian saintifik dengan bentuk ilmiah
yang betul dan tepat, atau untuk mengakui bahawa apa yang telah dibuktikan
adalah benar, jika tidak, ia hanyalah suatu kedegilan, perdebatan dan bukan
untuk mencari pengetahuan hakiki sebagaimana adanya, iaitu orang yang enggan
menerima, tidak lebih.
Mengenai usia manusia pada masa lalu, ia
diketahui secara saintifik dan tepat, kerana genetik manusia diketahui hari ini
secara terperinci, dan para saintis mengetahui sebab genetik, mengapa dan bila
sel-sel usia dan tubuh manusia runtuh, dan mereka melakukan penyelidikan dalam
usaha untuk menyebabkan mutasi genetik memanjangkan umur manusia, sesuatu yang
dapat mereka capai suatu hari nanti. Akibatnya, mereka juga mengetahui secara
pasti bahawa seseorang pada zaman Nuh dan sebelumnya tidak menjalani kehidupan
seribu tahun, bahkan tidak ada nombor yang hampir dengan nombor ini, sama
seperti saudara mengetahui panjang pembaris di tangan saudara.
Walau bagaimanapun, isu umur Nuh atau
masalah lain yang bertentangan dengan realiti saintifik tidak menimbulkan
masalah dengan apa yang telah kita buktikan, iaitu adanya Tuhan. Kerana kita
dapat mengatakannya dengan singkat: Tidak ada masalah dengan Allah yang
melakukan mukjizat, bahkan jika sebahagian di antaranya bertentangan dengan
realiti ilmiah, kerana itu adalah kes terpencil yang bertujuan untuk meletakkan
umat manusia pada awalnya di jalan beriman kepada Tuhan yang mencipta alam
semesta, ini tentu saja walaupun ada di antaranya bukan mukjizat tetapi masalah
sukar difahami bagi mereka yang tidak tahu Bahasa penutur dalam bahasa Al-Quran
tidak dapat difahami oleh mereka yang tidak mengenali alam-alam tinggi dari
mana Al-Quran diturunkan.
Untuk menjelaskan masalah secara saintifik,
saya katakan secara ringkas: Apa yang dilihat oleh pemerhati luaran dalam
sistem fizikal berbeza dengan apa yang dilihat oleh pemerhati dalaman, dan oleh
itu apabila berlaku pengembangan atau pengecutan, misalnya dalam sistem
fizikal, pengukuran pemerhati di dalam sistem akan sama sekali berbeza dari
pengukuran pemerhati luaran, dan alasannya adalah bahawa pemerhati dalaman
adalah sebahagian dari sistem, oleh itu, ia dilindungi oleh pengembangan dan
pengecutan sistem, serta peralatan pengukurannya yang diliputi oleh
pengembangan dan pengecutan sistem, dan ini menjadikannya tidak dapat
mengetahui atau mengukur perubahan menyeluruh keseluruhan sistem.
Ini tidak menghalang jika dia memiliki
kehidupan psikologis (jiwa), seperti kita, untuk merasakan perasaan jiwa bahawa
ada perubahan dalam sistem atau ada percepatan atau perlambatan kerana banyak
orang hari ini merasakan percepatan waktu walaupun ketika mereka mengukur
mereka tidak mendapati bahawa sesuatu telah berubah.
Sebagai contoh untuk menjelaskan pernyataan
ini: Andaikan seseorang tinggal di sebuah bilik dan mempunyai alat pengukur
panjang (pembaris, misalnya) dan kami memintanya mengukur panjang meja di dalam
bilik dan membandingkan panjangnya dengan lebar dan ketinggian meja, dan
kemudian jika kita menganggap bahawa ruangan dan apa yang ada di dalamnya mempunyai
pengembangan biasa yang merangkumi semua orang dalam perkadaran yang sama, jadi,
jika kita memintanya mengukur panjang meja, dia akan dapati panjangnya tidak
berubah, dan jika kita memintanya untuk membandingkan panjangnya dengan lebar dan
tinggi meja, tidak ada perubahan yang akan diperhatikan, dan alasannya adalah
bahawa ia diregangkan serta bandingan pengukur pada kadar yang sama dengan
meja.
Sekiranya ini jelas, maka dapat difahami
bahawa mana-mana pemerhati yang dapat memerhatikan dari luar sistem kosmik di
mana kita tinggal akan memiliki ukuran yang berbeza dari kita yang tinggal di
dalam sistem, jadi jika tingkah laku alam semesta fizikal secara keseluruhan
berubah dalam beberapa cara sehingga pada masa, sebagai dimensi kosmik keempat,
berkembang atau berkontrak - atau dalam bahasa mudah, melambatkan atau mempercepat
- dalam sistem secara keseluruhan, kita tidak akan dapat mengukurnya atau
mengetahui perubahan ini, tetapi seorang pemerhati yang dapat memerhatikan dari
luar sistem kosmik di mana kita hidup akan dapat mengukur perubahan ini dan
apabila dia bercakap dia akan memberi kita nombor yang berbeza dari apa yang
telah kita ukur, dan ini secara ringkas menjelaskan kepada saudara bahawa
seorang pemerhati dari luar sistem (Allah SWT atau malaikat, misalnya) apabila saudara
bertanya kepadanya atau berbicara tentang umur Nuh dan umatnya, dia akan
memberi saudara nombor yang berbeza dari apa yang saudara tinggal di dalam
ukuran sistem, dan ketika saudara memintanya untuk membandingkan umur seseorang
hari ini dan usianya sebelum lima belas ribu tahun, dia akan memberi saudara
nombor yang berbeza walaupun saudara tidak menemui perbezaan yang boleh diukur
dalam had fizikal di mana saudara tinggal.
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan