Soalan / 382: Para ulama dusta dan tidak mahukan kebenaran
السلام عليكم
Saudara-saudaraku yang tersayang .. Saya
harap anda dapat membantu saya dalam mencari kebenaran, adakah benar bahawa
para ulama Syiah semuanya dusta dan mereka yang tidak mahukan kebenaran muncul
supaya tidak mengganggu takhta mereka? Saya bertanya kepada anda bahawa
seseorang cuba meyakinkan saya untuk dalwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan. Saya amat
berterima kasih kepada anda, salam dari saya.
Dihantar: Pencari Hidayah
Jawab:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Saudari yang dumuliakam: tidakkah anda tahu
tentang ulama akhir zaman , seperti seperti yang khabarkan oleh Muhammad dan Aali
Muhammad (as), Ada banyak riwayat yang telah menerangkan keadaan mereka yang akan
disebutkan kepada anda sebahagian daripadanya, tetapi sebelum itu anda perlu tahu
bahawa prinsip, yang merupakan tanda yang membezakan bagi Syiah Ahl Al-Bayt
adalah iman mereka dalam perlantikan ilahi untuk pemerintah. Iaitu mereka beriman
bahawa pemerintah tidak dikantik oleh manusia, tetapi Allah Taala yang melantiknya,
dan sekarang anda melihat bagaimana fuqaha Syiah telah meninggalkan prinsip ini
di belakang mereka dan mengampu Amerika dan mereka masuk bersama dalam
permainan demokrasi, yang bermaksud bahawa pemerintah dipilih oleh manusia. Dan
anda, Insyaallah, tahu bahawa pelanggaran agama Allah dan syari’ahNya,
khususnya masalah penentuan Imamah dan perlantikan pemerintah adalah ketetapan-ketetapan
yang tidak boleh dilanggar dengan alasan bahawa keadaan memerlukannya, Imam Al-Hussein
(as) menunjukkan dirinya yang suci sendiri, diri-diri keluarganya, dan para
sahabatnya adalah manusia terbaik untuk yang berjuang dan berkorban atas
prinsip ini, Dia tidak tedha Yazid (laknahu Allah) sebagai pemerintah yang
menegaskan bahawa pemerintah hanya dilantik oleh Allah sahaja..
Riwayat-riwayat:
Dari Huzhaifah bin al-Yaman dan Jabir
Al-Ansari, dari Rasulullah (S), bahawa baginda bersabda: (Celakalah, celakalah bagi
umatku dari Syura Kubra dan sughra (syura besar dan syura kecil!)” Nabi ditanya
tentang keduanya, lalu baginda menjawab, “Syura besar itu berlaku di negeriku
(yakni Madinah) setelah kewafatanku untuk mengambil alih kekhalifahan saudaraku
(Ali as) dan merampas hak putriku (Fatimah as). Sedangkan syura kecil itu berlaku
di Zaura` pada masa ghaib kubra (Imam Mahdi (as)) untuk mengubah sunnahku
dan menggantikan hukum-hakamku.” [178]
Dan syura sughra maknanya adalah pihanraya
yang berlaku di Iraq, Zaura` adalah dari nama-nama Baghdad.
عن رسول الله (ص) في حديث المعراج، قال: (قلت: إلهي فمتى يكون ذلك - أي الفرج - فأوحى إليّ (عز وجل): يكون ذلك إذا رُفع العلم، وظهر الجهل، وكثر القراء، وقل العمل، وكثر الفتك، وقل الفقهاء الهادون، وكثر فقهاء الضلالة الخونة)
Dari Rasulullah (S), dalam hadits Al-Mikraj
baginda bersabda:: " Ilahi, bilakah berlakunya demikian – iaitu Al-Faraj (kelapamgam)
– Lalu Dia (AWJ) mewahyukan kepadaku: Apabila ilmu diangkat, kejahilan tampak
jelas, ramai yang membaca dan sedikit yang beramal, banyak kemusnahan; sedikit
ulama yang memberi bimbingan dan ramai ulama yang sesat yang berkhianat) [179].
Dan dari Rasulullah (S): (Akan datang satu
masa (zaman) apabila umatku tiada apa yang tinggal dari Al-Quran selain
tulisannya dan tiada apa yang akan tinggal dari Islam selain namanya. mereka
dinamakan dengannya dan mereka adalah orang-orang yang paling jauh daripadanya.
masjid mereka akan dihias indah tetapi jauh dari petunjuk (hidayah). Ulama
zaman mereka adalah ulama yang paling buruk di bawah naungan langit; Fitnah
akan datang daripada mereka dan kepada mereka (fitnah itu) dikembalikan.) [180].
Dalam Bisyarat Al-Islam hal 246: (...
musuh-musuhnya bertaqlid kepada fuqaha ahli Al-Ijtihad, kerana pendapatnya
tentang hukum adalah bertentangan dengan apa yang dikeluarkan oleh para imam).
Dan dari Abu Ja’far (as): (Ketika Al-Qaim
(as) bangkit, ia akan berangkat ke Kufah dan orang-orang akan keluar dari kota
itu seramai sepuluh ribu orang yang menyeru Al-Batriyah (pemotongan), Mereka
berkata kepadanya: kembalilah dari mana engkau datang. Kami tidak memerlukan
Anak-anak Fatimah,) dan dilampirkan Al-Kurani pada hadits ini dengan
mengatakan: (Nampaknya mereka pada Al-Batriyah itu adalah orang Syiah) 181].
Dan dari Rasulullah (S), dalam hadits Al-Mikraj
(Aku bertanya:Ilahi, bilakah berlakunya demikian – iaitu Al-Faraj (kelapamgam) –
Lalu Dia (AWJ) mewahyukan kepadaku: Berlakunya demikian apabila ilmu diangkat,
kejahilan tampak jelas, ramai yang membaca dan sedikit yang beramal, banyak
kemusnahan; sedikit ulama yang memberi bimbingan dan ramai ulama yang sesat
yang berkhianat.) [182]
Ini adalah sebahagian hadits mengenai para
ulama akhir zaman, dan terdapat banyak lagi di dalam kitab-kitab hadits dan
kitab-kitab Ansar. Sekiranya anda merujuk kepada kitab-kitab persaudaraan ansar,
anda akan dapati banyak dalil yang menunjukkan bahawa dakwah Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as) dakwah kebenaran. Mudah-mudahan anda akan tahu bahawa zaman kita adalah kezuhuran
seperti yang dibuktikan oleh banyak tanda-tanda, dan bahawa pada zaman ini
perlu zahir Al-Yamani yang membuka jalan (mempersiap)
asas bagi Imam, dan Al-Yamani kita mengenalinya
melalui perkara-perkara yang disebut oleh Ahl Al-Bayt (as).
Abu Abdillah (as) telah ditanya: Dengan apa
kita mengenal Al-Imam? Beliau berkata: (Dengan wasiat yang jelas dan dengan
keutamaan (kelebihan), Bahawa imam tidak boleh dicabar pada mulut atau perut
atau Faraj dengan mengatakan: dia pendusta dan makan harta manusia dan apa yang
serupa dengannya) [183].
وعن أحمد بن أبي نصر، قال: (قلت لأبي الحسن الرضا (ع): إذا مات الإمام بم يُعرف الذي بعده ؟ فقال: للإمام علامات منها: أن يكون أكبر ولد أبيه، ويكون فيه الفضل والوصية...)
Dan dari Ahmad bin Abi Nashr, beliau
berkata: "Aku berkata kepada Abi Al-Hasan Al-Redha (as): Jika imam mati,
dengan apa diketahui siapa selepasnya? Beliau berkata: Imam itu ada
tanda-tandanya, antaranya: Dia anak yang paling besar pada bapanya, dan dia
yang terunggul dan diwasiatkan ...) [184].
Dan dari Abdul A3la, dia berkata: Aku
berkata kepada Abi Abdillah (as): "Siapa yang terikat dengan urusan ini
adalah yang mendakwanya, apakah dia Al-Hujjah?" Dia berkata: Tanyakan
tentang halal dan haram. Katanya lagi: Kemudian dia menghadap kepadaku dan
berkata: Tiga perkara pada Al-Hujjah yang tidak berkumpul (ada) pada sesiapa
pun kecuali pemilik urusan ini: Menjadi manusia yang lebih utama yang ada di
hadapannya, yang memiliki senjata (ilmu), dan pemilik wasiat yang jelas ...) [185].
Dari Ahmad bin Umar, dari Al-Redha (as):
dia berkata: (Saya bertanya kepada beliau mengenai tanda (petunjuk) pemilik
urusan, dia berkata: Tandanya: keunggulan, keutamaan dan wasiat...) [186].
Dan dari Abi Bashir berkata: "Aku
berkata kepada Abi Al-Hasan (as):" Semoga aku menjadi tebusanmu, dengan
apa Imam dikenali? katanya: Beliau berkata: dengan sifat-sifat; Yang pertama
adalah sesuatu yang telah disampaikan oleh bapanya sebagai isyarat kepadanya untuk
menjadi hujjah ..." [187].
Dan dari Harits bin Al-Mughirah Al-Nadhri,
berkata: (Kami berkata kepada Abi Abdullah (as): dengan apa dikenal pemilik
urusan ini. Beliau berkata: dengan
ketenangan, kesungguhan (Al-Waqaar), Ilmu dan wasiat) [188].
Dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan berhujjah
dengan wasiat
Rasulullah (S) yang saya sebutkan ... dsb.
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Profesor Razak Al-Ansari
Sya3ban Al-Khair / 1430 AH
✡✡✡✡✡
--------------------
[178] - Munaqib Al-3itarah/ Wa Mi’atan Wa Khamsun
3alamat: hal 130 .
[179] - Bihar Al-Anwar: J 52 hal
27-28.
[180] - Bihar Al-Anwar: J 52 hal
90.
[181] – Al-Mu3jam Al-Maudhu3i: hal 570.
[182] - Bihar Al-Anwar: J 52 hal
27 dan yang selepasnya
[183] - Al-Kafi: J 1 hal 314 - 315.
[184] - Al-Kafi: J 1 hal 314.
[185] - Al-Kafi: J 1 hal 314.
[186] - Al-Kafi: J 1 hal 315.
[187] - Al-Kafi: J 1 hal 315.
[188] - Bihar Al-Anwar: J 52 hal
138.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan