Soalan 291: Persoalan Wasiat, Washi dan
Bai’ah
Al-Salamu 3alaikum,
Apakah maksud kamu Imam Muhammad Ibn Al-Hassan
Al-Askari mati dan anaknya berada di tempatnya?
Pengirim: Ali – Iraq
Jawab:
الجواب: بسم الله الرحمن الرحيم،
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد
وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Ia tidak bermaksud bahawa Imam Mahdi (as)
telah mati dan anaknya (menggantikan) tempatnya, tetapi yang kami maksudkan adalah
Imam Mahdi (as) masih hidup dan anaknya adalah utusan dari beliau dan untuk
mempersiap kebangkitannya yang diberkati, dan kami telah huraikan kata-kata ini
dalam berpuluh-puluh sumber-sumber terbitan ansar Imam Mahdi (as) yang anda
boleh semak pada laman web ansar Imam Mahdi (as).
Saya akan menyebuttkan kepada anda sebahgian
dari riwayat dan ulasan dari kitab (Al-Washiah Wal-Washi Ahmad Al- Hassan):
Dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata:
(Rasulullah (S) bersabda – oada malam kewafatan baginda - kepada Ali (as): ... Ya
Ali, bahawa akan ada selepasku dua belas imam-imam, dan selepas mereka ada dua
belas Mahdi-mahdi,., Engkau Ya Ali adalah yang pertama dari dua belas imam-imam...
hingga sampai kepada sabda: Dan apabila maut menghampirinya, (iaitu
Imam Mahdi (as)) maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang
pertama (dari Mahdi-mahdi). Baginya ada tiga nama: nama seperti namaku dan
nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga
adalah Al-Mahdi, dia adalah yang pertama beriman (dengan zuhur Imam Mahdi as).
Di sini kita harus memberi perhatian kepada
dua perkara:
Perkara pertama:
yang sesuai dengan yang pertama dari Mahdi-mahdi dari keturunan Imam Mahdi (as)
dengan Imam Ali (as), Maka sebagaumana Imam Ali (as) adalah washi pertama bagi
Al-Rasul (S) dan yang pertama menerima wasiat dari baginda dan dimuliakan dengan
tarbiyah Al-Rasul (S) begitu juga bagi Al Mahdi Pertama dia adalah washi
pertama imam Mahdi (as), yang menerima wasiat langsung darinya - sebagaimana
dinyatakan dalam riwayat - dan dimuliakan dengan tarbiyah Imam Mahdi (as)
secara langsung, dengan seterusnya seluruh Mahdi-mahdi dari keturunan Imam
Mahdi (as), Ini adalah penghormatan yang besar, penghormatan Allah kepada Mahdi
pertama dengan menyerupai Amirul Mukminin (as), dan menjadikannya washi pertama
bagi Imam Mahdi (as).
Perkara kedua: Berarti
Mahdi pertama adalah orang yang pertama beriman dengan dakwan Imam Mahdi (as)
kepada sabda Al-Rasul (S) mengenainya di dalam wasiat (Awwal Al-Mukminin
- yang pertama beriman), dan dalam hal ini juga ia sama seperti Amirul Mukminin
(as), sebagaimana Amirul Mukminin (as) adalah orang pertama yang beriman dengan
Al-Rasul Muhammad (S) dan membantunya, begitu pula Mahdi pertama (as) diberi penghormatan
oleh Allah sebagai yang pertama membenarkan Imam Mahdi (as) dan beriman kepadanya
dan membantunya.
Menyedari perumpamaan (yang pertama beriman)
menjelaskan, maksud Al-Rasul (S) bahawa dia adalah orang pertama yang beriman
kepada Imam Mahdi (as) apabila dia bangkit, dan ini memerlukan kehadiran Mahdi
pertama sebekum Imam Mahdi (as) untuk membenarkan beliau adalah orang pertama
beriman; kerana jika ia tidak wujud sebelum bangkitnya Al-Qaim (as) maka
tidaklah dia menjadi orang pertama yang beriman, bahkan ia membenarkan gambaran
sebagai ansar pertama Imam Mahdi dari tiga ratus tiga belas orang, bahkan semua
ansar Imam Mahdi (as) telah didahului oleh anaknya sebagai washi yang beriman
kepada Imam Mahdi (as), maka mereka yang pertama dengan penerangan ini. Jadi
mestilah washi pertama Imam Mahdi (as) dilahirkan sebelum dia (as) bangkit dan dari
keturunannya, dan adalah diketahui bahawa makna anak terus kepada anak dari
keturunan sebagai anak terus secara langsung, maka telah dibawakan
berpuluh-puluh riwayat yang meneranglan imam-imam adalah dari keturunan Imam
Ali (as) dan bahawa mereka adalah anak-anak Rasulullah (S) bukan kerana mereka
adalah anak-anak baginda secara langsung, tetapi kerana mereka adalah dari keturunan
anak perempuan baginda Fatimah Al-Zahra’ (as), dan ini adalah perkara yang
jelas tidak perlukan keterangan yang lebih lanjut, dan sesiapa yang mahu keterangan
lebih lanjut dia perlu rujuk pada kitab saya (Al-Rad Al-Hasim) dan (Samiri 3ashar
Al-Dzuhur) telah menjelaskan masa;ah ini secara terperinci.
Jika washi Imam Mahdi (as) - yang pertama
dari Mahdi-mahdi - wujud sebelum bangkitnya Imam Mahdi (as) perlu ada yang menjadi
Al-Hujah kepada manusia selepas Imam Mahdi (as) dan beliau adalah panji-panji hidayah
yang mempersiapkan atau tidak ada hujah atasnya selain Imam Mahdi (as); Kerana
mustahil seorang washi menjadi pengikut kepada seseorang atau dipegang oleh
seseorang selain imam yang telah menerimanya Perkara ini jelas kepada semua orang yang
telah melihar aqidah Ahl Al-Bayt (as), dan oleh itu mesti ada washi Imam Mahdi iaitu
Al-Yamani yang dijanjikan, yang membawa riwayat-riwayat kepada manusia untuk
menyokong beliau dan pengikut-pengikutnya - Seperti yang akan diterangkan - dan
sesiapa yang cuba mengubah perkataan dari kedudukannya dan berkata: bahawa ungkapam
(orang yang pertama beriman) tidak bermaksud orang yang pertama beriman dengan
Imam Mahdi sebelum bangkitnya. Ia mungkin mempunyai makna yang kedua.
Saya katakan kepadanya: Ini adalah
bertentangan dengan zahir perkataan Rasulullah (S) dan bertentangan dengan maksud
yang diperkenalkan dari Al-Maksumin apabila mereka memperkatakan ungkapam ini,
dalam banyak riwayat, Tetapi sebaliknya maknanya bertentangan dengan sebahagian
ayat Al-Quran dan di sini dinyatakan kepada anda:
Allah Taala menceritakan kisah Nabi Musa
(as):
﴿... فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ
جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ موسَى صَعِقاً فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ
إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ﴾
... Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada
gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan.
Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku
bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman". [366],
dan untuk kita melihat maksud daripada (orang
yang pertama beriman) dalam ayat yang mulia ini, Dan ia melalui riwayat-riwayat
yang didatangkan dalam tafsirnya.
Dari Imam Ali (as): Dalam mentafsirkan
kata-kata nabi Allah Musa (as): (Wa Ana Awwal Al-Mukminin - dan
aku orang yang pertama-tama beriman).
Beliau berkata: (.....Wa Ana Awwal
Al-Mukminin - dan aku adalah yang pertama mengikrarkan bahawa Engkau
Melihat dan tidak dapat dilihat, dan Engkaulah tempat penglihatan yang
tertinggi." ) [367].
Daripada Imam Al-Ridha (as) di dalam hadits
yang panjang, berkata tentang mentafsirkan kata-kata Nabi Musa (as): Wa
Ana Awwal Al-Mukminin "...dia berkata aku telah kembali daripada
kejahilan kaumku kepada makrifatku tentangMu Wa Ana Awwal
Al-Mukminin dan aku adalah yang awal pertama beriman di kalangan mereka
bahawa Engkau Melihat dan tidak dapat dilihat [368].
Apa yang dapat kita fahami daripada
kedua-kedua riwayat berkenaan dengan tafsir Wa Ana Awwal Al-Mukminin,
adalah mendahului dalam beriman kepada Allah Taala dan kembali kepadanya,
terutamanya di dalam riwayat kedua apabila Imam Al-Ridha (as) berkata:
"dan aku adalah yang awal pertama beriman di kalangan mereka bahawa Engkau
Melihat dan tidak dilihat." Atau dengan kata lainnya aku adalah yang awal
pertama beriman dari kalangan kaumku yang meminta untuk melihat Engkau dan yang
pertama mengakui dan mendahului bahawa Engkau tidak dapat dilihat.
Dari Ibn Abbas pada firman Allah AWJ:
﴿فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ
إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ﴾
Maka setelah Musa sedar kembali, dia
berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang
pertama-tama beriman". Katanya,
Musa berkata: Maha Suci Engkau, aku
bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman kerana
sesungguyhna Engkau Melihat dan tidak dilihat) [369].
Dibawakan dari Rasulullah (S) mengenai
makna ungkapan ini (Awwal Al-Mukminin) apabila baginda
menyifatkan Amirul Mukminin, agar tidak berpaling darinya orang-orang yang iri
hati terhadap Amirul Mukminin, diterangkan Al-Rasul (S) bahawa makna yang disifatkan
kepada Amirul Mukminin sebagai orang yang pertama beriman, iaitu: orang yang pertama
yang mendahului iman dan Islam dan berikrar dengan kenabian Nabi Muhammad (S),
bukan makna yang lain seperti mana musuh Al-Syed Ahmad Al-Hassan cuba untuk
mentakwilkan kata-kata Rasulullah (S) pada kebenaran washi Imam Mahdi sebagai
orang yang pertama beriman. Mereka telah cuba mentakwilkannya dengan makna selain
yang mendahuluui iman dan mengakui dakwah Imam Mahdi (as) !!!!
Dari Al-Rasul (S), baginda bersabda kepada
Ali (as): (Engkau adalah orang yang pertama beriman dalam iman dan Islam) [370].
Dan dari Abi Zhar (rahimahu Allah) berkata:
Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda kepada Ali: (Engkau adalah yang pertama beriman
denganku dan membenarkanku) [371].
Dan Al-Rasul (S), bersabda kepada Ali (as):
(Wahai Ali, engkau adalah orang-orang yang pertama beriman dalam iman, dan yang
pertama dalam Islam, dan kedudukan engkau di sisiku seperti kedudukan Harun di
sisiku Musa) [372].
Dan dari Abdullah bin Abbas, beliau
berkata: Rasulullah (S) bersabda kepada Ali bin Abi Talib (as): (Wahai Ali, engkau
dibandingkan dengan tujuh sifat perbandingan tiada yang seperti mereka: engkau orang
yang pertama beriman denganku dalam iman, yang teragung dalam jihad, dan yang
paling mengerti dari mereka dengan ayat-ayat Allah ... ) [373].
Dalam semua riwayat dan yang lain Al-Rasul
(S) mengesahkan makna (Awwal Al-Mukminin) bahawa dia adalah yang mendahului
kepada iman, membenarkan dan berikrar, dan ia selalu berkata selepas (Awwal
Al-Mukminin): (dalam iman) atau (dalam iman dan Islam) atau (denganku
dalam iman) atau (yang pertama beriman denganku dan membenarkanku), terutama
dalam riwayat terakhir untuk Al-Rasul (S) menjadikan sifat (Awwal
Al-Mukminin) daripada hujah-hujah yang dengannya dikatakan kepada
Amirul Mukminin (as) tidak terkalahkan, adakah benar bagi orang yang mengatakan
bahawa Amirul Mukminin yang dikatakan Al-Rasul pada anda bahawa anda adalah (Awwal
Al-Mukminin) tidak menunjukkan anda adalah orang yang pertama beriman
dengannya dan membenarkannya, adakah mungkin ia menunjukkan maksud lain? !!!
Apabila ia tidak sah sebagai mana bantahan
kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan tidak benar bahawa kata-kata Rasulullah (S) terhadap
washi pertama Imam Mahdi, dan menyifatkannya sebagai (Awwal Al-Mukminin)
tidak menunjukkan kepada orang yang pertama beriman dan membenarkan Imam Mahdi
(as) dan menyokong beliau, dan oleh itu ia adalah jelas bahawa anda mahu ungkapam
(Awwal Al-Mukminin) dalam Al-Quran dan Sunnah adalah orang pertama
yang mendahului dalam iman, pembenaran, ikrar dan pertolongan, tetapi siapa
yang cuba untuk mencipta pentakwilan (tafsiran) batil dia telah mengikut orang-orang
Yahudi dan Kristian yang mula-mula menyebut tentang sifat Al-Rasul (S) di dalam
kitab kitab-kitab mereka, mereka tidak mengetahui dengan apa yang dapat
digunakan kepada baginda atau seperti orang awam (ahli sunnah) yang mentakwil
Kata-kata Al-Rasul (S) pada Hari Al-Ghadir: (Sesiapa yang aku adalah maulanya, maka
Ali ini adalah maulanya) [374], mereka mengatakan ia tidak
menunjukkan kepada Imamah dan khilafah, tetapi ia menunjukkan kepada sahabat
dan kasih dan maula dalam agama kepada takwilan batil lain yang diilhamkan oleh
bisikan syaitan (kita berlindung kepada Allah daripadanya).
Dan ini membuktikan bahawa pengertian sabda
Al-Rasul (S) pada washi pertama bagi Imam Mahdi (as) adalah sebagai orang yang pertama
beriman, iaitu: yang pertama beriman dan membenarkan bangkitnya Imam Mahdi (as)
pada akhir zaman, dan ini mestilah kelahirannya sebelum bangkitnya Imam Mahdi
(as) untuk mengesahkannya penerangan ini sejajar.
Riwayat kedua: Hudzaifah
bin Al-Yaman, berkata: Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda - menyebutkan Al-Mahdi-:
(Bahawa ia akan membai’ah di antara rukun dan maqam, namanya Ahmad, Abdullah
dan Al-Mahdi, dan ini adalah tiga nama-namanya) [375].
Hadits ini terpakai kepada washi Imam Mahdi
(as) Mahdi pertama dari keturunannya, dan jelas ia boleh digunakan apabila
membandingkan Hadits ini dengan wasiat Rasulullah (S) dalam menerangkan washi Imam
Mahdi (as) di mana baginda bersabda: (...Baginya ada tiga nama: nama seperti
namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya
yang ketiga adalah Al-Mahdi, dia adalah yang pertama beriman.)
).
Ahmad adalah Muhammad kedua-duanya adalah
satu nama, dan nama kedua Abdullah dan nama ketiga adalah Al-Mahdi, dalam ungkapan
lain: baginda (S) bersabda: (dia adalah Abdullah dan Ahmad) penjelasan dan
pecahan kata sebelumnya: (namanya seperti namaku dan nama bapaku).
Kesesuaian di antara kedua-dua riwayat
jelas, terang, mempunyai maksud sejajar yang dibawakan oleh Al-Rasul (S), dan
bukan secara kebetulan, kerana untuk mengatakannya secara kebetulan bukanlah dari
prinsip-prinsip Islam, tetapi prinsip-prinsip materialis, atheis dan ahli bid’ah.
Dari Jabir Al-Ja’fi, katanya, Muhammad bin
Ali (as) berkata kepadaku: (Wahai Jabir, Bahawa bagi Bani Al-Abbas ada panji
dan bagi selain mereka ada panji-panji. berhati-hatilah dan kemudian berhati-hatilah
- tiga kali - sehingga kamu melihat seorang lelaki dari keturunan Al-Hussein
(as) berbai’ahlah kepadanya di antara rukun dan maqam, bersamanya ada senjata Rasulullah
(S) dan pengampunan Rasulullah (S) dan perisai ...) [376].
Lelaki dari keturunan Al-Hussein dalam riwayat
ini tidak mungkin adalah Imam Mahdi (as), jika ia dimaksudkan kepada Imam Mahdi
(as) adalah dilarang mengikuti mana-mana panji sebelum bangkitnya Al-Qaim
Al-Hujah Ibn Al-Hasan (as), dan pemahaman ini bercanggah dengan riwayat-riwayat
yang memerintahkan supaya mengikut Al-Yamani dan membantunya, maka tentulah lelaki
dari keturunan Al-Hussein orang yang dibai'ah kepadanya di antara rukun dan
maqam dalam riwayat sebelumnya adalah Al-Yamani yang dijanjikan dan washi Imam
Mahdi, Ahmad, yang mempunyai tiga nama: Ahmad, Abdullah dan Al-Mahdi.
Lelaki dari keturunan Al-Hussein ini yang disebut
dalam riwayat sebelumnya dan diperintahkan untuk taat kepadanya sahaja dan diberi
bai'ah kepadanya di antara rukun dan maqam adalah lelaki dari keturunan
Al-Hussein yang sama dalam riwayat berikutnya yang digambarkan bahawa dialah
yang diperintahkan untuk taat kepadanya sahaja tidak kepada panji-panji ganjil yang
lain yang dilarang untuk diikuti, dan ia juga menerangkan bahawa dengan bersamanya
adalah janji Rasulullah (S), iaitu: wasiat baginda diwasiatkan ketika baginda menghampiri
kematian.
Dari Abi Jaafar dalam sebuah khabar yang panjang,
dia berkata: "... Kepada kamu ada keganjilan dari keluarga Muhammad (as),
bahawa bagi keluarga Muhammad dan Ali ada panji dan ada pula panji-panji yang lain
yang diperlukan di bumi. Janganlah sekali-kali kamu mengikuti salah satu
daripada mereka sehingga kamu melihat seorang lelaki anak Al-Hussein (as)
kerana bersamanya ada janji, panji dan senjata Nabi Allah, Maka janji Nabi
Allah pergi kepada Ali bin Al-Hussein, kemudian menjadi janji kepada Muhammad
bin Ali, dan Allah melakukan apa yang Dia kehendaki Maka sertailah mereka
ini selamanya, dan kepada engkau dan kepada yang mengingatkan engkau... "[377]..
Demi Tuhan mereka mengatakan: bahawa ini
adalah bertentangan dengan banyak riwayat, yang menyatakan bahawa yang dibai'ah
di antara rukun dan maqam adalah Imam Mahdi, dan bukan Mahdi pertama dari keturunannya
(washi).
Aku katakan: Tidak ada percanggahan antara riwayat
ini dan riwayat-riwayat lain selepas memberi perhatian kepada gambaran mereka
yang terlibat untuk membai'ah washi Imam
Mahdi (as) di antara rukun dan maqam dan kedua-duanya adalah benar dan tidak
ada masalah atasnya:
Pertama, selepas
melaksanakan bai'ah kepada Imam Mahdi (as) di antara rukun dan maqam bai'ah juga
diambil dari ansarnya untuk washinya Mahdi pertama dari keturunannya. Ini
adalah sunnah yang mengikuti satu kelangsungan yang sama dengan Imam Ali (as) washi
Rasulullah (S) dan Mahdi pertama dan washi Imam Mahdi (as), maka Rasulullah (S)
telah mengambil bai’ah umat Islam untuk washinya Ali bin Abi Talib (as) Dalam
kejadian di rumah baginda ketika baginda memanggil kaum kerabatnya dan memasakkan
mereka kaki kambing, serta pada hari Ghadir yang terkenal itu.
Dan ini tidak ada apa-apa percanggahan
antara riwayat-riwayat terutamanya jika kita memperhatikan bahawa berlaku bai’ah
washi tidak membatalkan bai’ah Imam Mahdi (as) dan tidak boleh mengatakan
bahawa bai’ah washi adalah satu-satunya bai’ah atau memandang ringan bai’ah di
antara rukun dan maqam, Fikirkanlah.
Kedua, Imam
Mahdi (as) mewakilkan washinya untuk mengambil bai’ah bagi pihaknya dari Ansar di
antara rukun dan maqam, dan dalam keadaan ini, bai’ah bergabung dengan Imam
Mahdi (as), kerana seruan dan pengurusan mereka dan adalah bergabung kepada washi,
ia diambil terus dari Imam Mahdi (as) [378].
Dan makna ini terkandung dalam Al-Quran,
kekerapan yang disebabkan oleh penangkapan kehidupan kepada Allah:
﴿اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ
مَوْتِهَا﴾
Allah memegang jiwa-jiwa (diri) ketika
matinya, [379]
dan kadang-kadang mengaitkan mengambil
nyawa kepada Malaikat maut:
﴿قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ
الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ﴾
"Katakanlah: "Malaikat maut yang
diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikanmu) [380],
Dan ketiga kalinya dikaitkan mengambil
nyawa oleh malaikat:
﴿تَوَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ﴾
malaikat mencabut nyawa mereka [381], dan Kalam
Allah tidak bercanggah. Maka dikaitkan mencabut nyawa kepadaNya SWT kerana Dia pengatur dan
Dialah yang mengawalnya, Malaikat dan Malaikat maut tentera di sisiNya, mereka tidak
akan mendahuluiNya dengan perkataan atau dengan perintahNya, mereka bekerja dan
pekerjaan mereka adalah pekerjaan Allah; kerana mereka ditugaskan kepadanya
untuk mengambil nyawa, dan juga pekerjaan mereka dikaitkan dengan mereka untuk
memindahkan tugas ini. Maka bai’ah di antara rukun dan maqam boleh menjadi satu
perlakuan oleh washi Imam Mahdi (as) bagi pihaknya, maka ia adalah bai’ah kepada
Imam Mahdi (as), kerana ia melaksanakan perintahnya, dan bai’ah kepada washinya
adalah arahannya, terutamanya jika kita memperhatikan bahawa terdapat beberapa riwayat
yang nashnya untuk itu.
Riwayat berikut menyatakan bahawa ada penolong
kepada Imam Al-Mahdi (as) Dia menolong Imam Mahdi (as) menerima bai’ah dari
manusia:
Dari Al-Baqir (as), dia berkata dalam satu hadits
yang oanjang: (... dan kemudian bangkit seorang lelaki dari sulbi bapanya, Dia seorang
manusia yang hebat tubuhnya dan hatinya memberi semangat kepada mereka yang
bertentangan dengan pemilik urusan ini, dia berkata: Apa yang akan engkau
perbuat, Demi Allah engkau akan mengejutkan manusia, mengejutkan binatang
ternak, adakah ia janji dari Rasulullah atau apa?! berkata Maula, yang
merupakan penguasa bai’ah,: Allah akan mendiamkan, atau untuk memberhentikan, yang
ada pada kedua matamu . Lalu Al-Qaim berkata: Diamlah wahai Fulan, Demi
Allah bahawa bersamaku ada janji Rasulullah (S) Lalu mereka berkata: Semoga Allah
menjadikan aku tebusanmu, hulurkan kepalamu agar aku menciumya, maka dihulurkan
kepalanya lalu aku mencium antara kedua matanya, kemudian berkata: Semoga Allah
menjadikan aku tebusanmu, perbaharui bai’ah kamu, lalu mereka memperbaharui bai’ah...)
[382].
Selepas melihat sesuatu yang penting dalam riwayat
ini, saya tinggalkan pada waktunya yang saya katakan, Maula penguasa bai’ah telah
menyebutkan bagi pihak Imam Mahdi (as) dan ia kelihatan bahawa perjanjian yang
dikeluarkan oleh Imam Mahdi (as), bagi menunjukkan wasiat Rasulullah (S) pada malam
kematian baginda; kerana ianya adalah perjanjian yang dinyatakan dalam kebanyakan
riwayat.
Juga dinyatakan sebutan Maula ini di dalam
beberapa riwayat, termasuk riwayat yang berikut, yang menerangkan keghaiban
Imam Mahdi (as) dan mengarahkan satu-satunya Maula, yang menunjukkan kedudukan
Imam Mahdi (as).
Riwayat ketiga:
Dari Hazhlam bin Bashir katanya: Aku berkata kepada Ali Bin Al-Hussein (as): susunkan
padaku keluarnya Al-Mahdi dan kenalkan padaku dalil-dalil dan alamat-alamatnya,
beliau berkata: (akan berlaku sebelum kemunculannya adalah kemunculan seorang
lelaki, namanya ialah Auf Al-Silmy di bumi Al Jazirah (Iraq), tempat tinggalnya
di Tikrit dan pembunuhannya adalah di masjid Damsyik, kemudian adalah
kemunculan Shuaib bin Saleh dari Samarqand, dan kemudian Al-Sufyani yang terlaknat
akan muncul dari Wadi Al-Yabis dan beliau adalah anak kepada Utbah bin Abi
Sufyan, apabila Al-Sufyani muncul, Mahdi akan akan menghilang dan akan muncul
selepas itu.) [383].
Imam Sajjad (as) mengatakan pada akhir riwayat
ini: (apabila Al-Sufyani muncul, Mahdi akan akan menghilang dan akan muncul
selepas itu) tafsirannya menghangatkan sebahagian ulama dan para pengkaji,
kerana ia tidak terpakai kepada Imam Mahdi (as), kerana riwayat ini yang
menyatakan bahawa Imam Mahdi (as) telah wujud sebelum kemunculan Al-Sufyani,
dan ini adalah bertentangan dengan banyak riwayat dan yang mutawatir, yang
menyatakan bahawa Al-Sufyani keluar sebelum bangkitnya Imam Mahdi (as) pada
tempoh lima belas bulan atau sekurang-kurangnya lapan bulan, iaitu: Al-Sufyani adalah
alamat dari alamat-alamat sebelum bangkitnya mam Mahdi (as) iaitu sebelum
bangkitnya (as). Bagaimanakah Imam Mahdi muncul sebelum keluarnya Al-Sufyani dan
kemudian menghilang ketika dia keluar dan kemudian muncul selepas itu? Sesetengahnya
telah terpaksa mentakwilkan riwayat ini
dengan cara yang jauh dari kenyataan.
Sebenarnya ini adalah perkara-perkara yang para
imam cuba sembunyikan di dalam kata-kata mereka dan menyamarkan manusia sebagai
dalil bahawa apa yang dimaksudkan dengan (Al-Mahdi) dalam riwayat ini dan
seumpamanya bukanlah Imam Al-Hujah Muhammad bin Al-Hasan (as), kerana ia muncul
selepas Al-Al-Sufyani bukan sebelumnya, tetapi maksudnya ia adalah Mahdi pertama
dari keturunan Imam Mahdi (as) yang disebut oleh Al- Rasul (S) dalam wasiat
baginda, menyifatkan orang yang pertama beriman dan Mahdi yang pertama, dan
dialah yang menerima wasiat dari Imam Mahdi (as) apabila dia mati, dan beliau
juga berkata bahawa dia dibai’ah di antara rukun dan maqam.
Dengan cara ini rahsia itu didedahkan dan
percanggahan antara riwayat ini dengan riwayat-riwayat yang lain diselesaikan dan
menjadikan maksudnya adalah washi kepada Imam Mahdi (as) dan Mahdi yang pertama
dari keturunannya, yang akan keluar sebelum Al-Sufyani kemudian menghilang
apabila keluar Al-Sufyani dan kemudian muncul semula selepas itu dan memerangi Al-Sufyani
dan menolong dan membuka jalan bagi bangkit bapanya Imam Mahdi (as) .
Riwayat keempat:
dikeluarkan oleh Al-Syeikh Al-Mufid (rahumahu Allah) dalam Al-Irsyad dari Al-Redha
(as), beliau berkata: (Seolah-olah aku sedang melihat panji-panji berwarna
hijau yang datang dari Mesir, sehinggalah kemudiannya akan keluar lelaki dari
Shams, yang semakin mendekati anak Pemilik wasiat) [384].
Selepas menyedari apa yang dinyatakan
sebelum ini kajian menunjukkan bahawa riwayat ini terpakai kepada washi Imam
Mahdi (as), yang membuka persediaan negara bapanya, Imam Mahdi (as) tidak
terpakai kepada orang lain, sebab ia adalah anak kepada Pemilik wasiat, iaitu: wasiat-wasiat
para nabi dan imam-imam (as), yang ia dimantapkan oleh Al-Qaim Al-Hujah Ibn Al-Hasan
(as), oleh itu yang dinyatakan dalam wasiat Al-Rasul (S) sebagai (Simpanan Aali
Muhammad), dan dalam riwayat Imam Al-Shadiq (as): (Penyimpan belum diserahkan),
iaitu Penyimpan (pemelihara) kepada wasiat-wasiat para nabi dan imam-imam (as),
dia adalah pewaris mereka.
Disebutkan riwayat bahawa panji-panji
petunjuk diberikan kepada anak Pemilik wasiat, iaitu dibai’ah anak dan washi Imam
Mahdi (as), dan bai’ah yang ditekankan oleh Al-Rasul (S) dan para Imam (as)
dalam beberapa riwayat yang dipetik sebahagian daripadanya sebelum ini (maka berbai’ah
kepadanya kerana dia adalah Khalifah [Allah] Al-Mahdi) dan (Maka datanglah
kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji). Sebagai tambahan kepada
riwayat yang diwajibkan mengikut Al-Yamani dan menolongnya, Seperti yang akan
dinyatakan, InsyaAllah, berakhir [385]-
Dan lebih banyak lagi terdapat dalam kitab
ini dan kitab-kitab ansar Imam Mahdi (as) yang lain.
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy
✡✡✡✡✡
----------------------------
[366] - Al-A3raf 7:143.
[367] - Kifayat Al-Atsar, hal 262.
[368] – Al-Ihtijaj, jilid 2, hal 221].
[369] - Al-Amal oleh Al-Shaduq: hal 601, Al-Tauhid:
hal 118.
[370] - Mishbah Al-Faqahah Al-Muhaquq Al-Khoei:
J 2 hal 511 N. Kaki 2.
[371] - Dhakhair Al-3uqba: hal 58.
[372]- Al-Arba3un Haditsan oleh Muntajib Al-Din
Bin Biabawaih: hal 20.
[373] - Al-Irsyad hal; 138.
[374] - Musnad Ahmad:.. J 1, hal 84, Sunan
Ibn Majah: J 1, hal 45, Mujma3: Al-Zawaid J 7 hal 17, hakhair Al-3uqba: hal hakhair
Al-3uqba: hal 67..
[375] - Ghaibah Al-Tusi: hal 305.
[376] – Al-Usul Al-Sitta 3asyr hal 79.
[377] - Ilzam Al-Nashib: J 2 hal 96.
[378] - Abu Abdullah (as), beliau berkata: (Bahawa
Allah mewahyukan kepada Imran sesungguhnya Aku mengurniakan buat kamu zikir
yang sama rata...sehinggalah kepada katanya: Apabila kami berkata mengenai seoarang
lelaki dari kalangan kami, dan dia adalah anak atau anak kepada anaknya maka
janganlah kamu ingkari yang demikian itu.) Al-Kafi : 1 hal. 535
Daripada Abi Abdillah (as) telah berkata:
Apabila kami telah berkata pada seorang lelaki akan satu percakapan, yang tidak
akan terjadi padanya melainkan pada anak atau anak kepada anaknya, maka
janganlah kamu ingkari yang demikian itu, sesungguhnya Allah Taala berbuat apa
yang dikehendakiNya.”) Al Kafi :. J 1, hal 535.
Dari al-Fadhil ibn Yasar, dari Abi Jaafar (as),
katanya, dia berkata: Aku berkata kepadanya: Adakah ini masanya? Dia berkata:
"Mereka mendustakannya, mereka mendustakannya, bahawa Musa (as) ketika dia pergi mengunjungi Tuhannya dan berjanji kepada mereka tiga puluh hari, Orang-orangnya
berkata kepadanya: Musa telah meninggalkan kami, dan mereka melakukan apa yang
mereka lakukan,, Maka apabila kami bercakap dengan kamu dan bercakap tentang
apa yang berlaku kepada kami, mereka berkata: Maha benar Allah, dan jika kami bercakap
dengan kamu, itu bertentangan dengan apa yang kami katakan kepada kamu, mereka
berkata: Maha benar Allah, pahala mereka dua kali) Ghaibah Al-Nu3mani:.
hal 305.
Dari Abu Jaafar berkata dalam hadith dia
berkata: "Tetapi jika kita mengatakan sesuatu seperti itu, maka seperti
yang kami katakan, mereka berkata: Maha benar Allah dan Rasul-Nya. Sekiranya
tidak, mereka berkata: Maha benar Allah dan Rasul-Nya pahala dua kali ....) Bihar
Al-Anwar: J 4 hal 99..
Dan dari Abi Khadijah, berkata: Aku
mendengar Aba Abdillah (as) berkata: (Barangkali lelaki itu menegakkan keadilan atau menganiaya dan dikaitkan dengannya dan
dia tidak berbuat demikian, sehingga anaknya atau anak-anak selepanyas maka dia
adalah dia,) Al-Kafi :. J 1, hal 535.
Dari Abi Hamza Al-Tsamali katanya, berkata Abu
Jafar dan Abu Abdullah (as): (Wahai Aba Hamzah jika kami berbicara
kepada kamu perkara yang datang dari sini lalu ia datang
dari sini Maka sesungguhnya Allah menjadikan apa yang Dia kehendaki, dan jika
kami berbicara kepada kamu hari ini dengan
ucapan yang khilaf esoknya Maka sesungguhnya Allah berpaling dari apa yang Dia
kehendaki dan meneguhkannya) Bihar Al-Anwar: J 4 hal 119.
Dan dari Abi Ubaydah Al-Hada’, beliau
berkata: Aku bertanya kepada Aba Jaafar (as) mengenai perkara ini, bila akan
terjadi? Beliau berkata: (Jika kamu berharap bahawa dia akan datang kepadamu
dari muka kamu, maka dia akan datang kepadamu dari muka kamu, jadi janganlah
kamu menafikannya) Al-Imamah Wal-Tabshirah:. hal 94.
[379] - Al-Zumar 39: 42.
[380] - Al-Sajdah 32:11.
[381] – Muhammad 47:27.
[382] - Bisyarah Al-Islam: hal.227
[383] - Ghaibah Al-Tusi: hal 294..
[384] - Al-Irsyad, hal 250.
[385] - berdasarkan dari buku Al-Washiah Wal-Washi
.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan