Soalan / 380: Rampasan Khalifah - Imam
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Saidi dan Hujah saya Ahmad Al- Hassan, padamu
selawat dan salam... Saya datang kepada tuan, demi Allah, kerana bingung dalam
beberapa perkara yang berkehendakkan maklum balas tuan. Ia adalah:
Saudara saya dari mazhab Ahli Sunnah, saya
telah berbincang dengan beliau mengenai apa yang dilakukan Abu Bakar dengan mengambil
dalil dari kitab (Kemudian Saya Mendapat Petunjuk), kitab ini menunjukkan dalil
yang berpengaruh dari kitab-kitab Ahli Sunnah seperti Bukhari, Muslim.
Saya berkata kepada saudara saya, bahawa
Abu Bakar memerangi golongan umat Islam yang berhenti dari membayar zakat,
Rasulullah (shalla Allah 3alaihi wa Ahlihi wa sallam, Al-Aimmah minhum wal-Mahdiyin)
melarang memerangi dan membunuh semua yang mengucapkan La IIaha llla Allah - tidak
ada Tuhan selain Allah, dengan mengambil dalil dari kitab - Bukhari dan Muslim,
dia menjawab dengan berkata: bahawa ianya adalah hukum-hukum syari’ah, maka
mengapa Al-Quran perintahkan membunuh orang berzina demi mengukuhkan orang
Islam?
Saya bertanya kepada tuan untuk menjelaskan
masalah ini, walaupun Rasulullah (shalla Allah 3alaihi wa Ahlihi wa sallam,
Al-Aimmah minhum wal-Mahdiyin) melarangnya, dan mengapakah Imam Mahdi (as)
memerangi orang-orang munafik?
Soalan 2: Saya bercakap dengan ibu saya mengenai
dakwah tuan dan dia keliru dengan seruam dakwah tuan tetapi dia bawakan kepada
saya beberapa hadits, saya tidak tahu apa yang akan saya balas, dan sebahagian
hadits-hadits itu adalah: Rasulullah (S) bersabda dalam hadits pada malam Mikraj
baginda, Dia SWT berfirnan .... (Dan Aku berikan padamu bahawa akan keluar dari
sulbinya sebelas Mahdi-mahdi, semua mereka dari keturunanmu dari Al-Bukr Al-Batul
dan yang terakhir dari mereka akan solat di belakangnya Isa putera Maryam, Dia
akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana sebelumnya ia telah dipenuhi
dengan kezaliman dan penindasan, dia akan melepaskan dari kemusnahan, dan dia
akan membimbing dari kesesatan, dan mencelikkan yang buta, dan menyembuhkan yang
sakit).
Dalam hadits yang lain: (Imam selepasku ada
dua belas orang, yang pertama daripada mereka engkau ya Ali, dan yang terakhir daripada
mereka adalah Al-Qaim, Allah SWT memberi keputusan disebut di tangannya di
seluruh dunia timur dan barat).
Juga: Dari Jabir bin Abdullah Al-Ansari,
berkata: (Aku masuk menemui Fatimah (as) dan di tangannya papan tulis, padanya
terdapat nama-nama aushiak dari anak-anaknya, Bilangannya dua belas orang, yang
terakhir daripada mereka adalah Al-Qaim, tiga orang daripada mereka Muhammad
dan empat orang daripada mereka Ali (shalawatu Allah 3alaihim ajma3in)).
Apa yang akan saya jawab, tuan, dengan hadits-hadits
sedemikian?
Akhir sekali, kita semua mengetahui bahawa Al-
Rasul (shalla Allah 3alaihi wa Ahlihi wa sallam, Al-Aimmah minhum wal-Mahdiyin)
menyebut imam-imam dengan nama-nama dan menyebutkan nama Mahdi pertama tetapi
tidak menyebutkan sebelas nama-nama Mahd-mahdi.
Soalan 3: Tuan, Hujahku dan Imamku Ahmad
Al-Hassan, 3alaika salam, apakah akan saya jawab kepada Ahli Sunnah jika mereka
mengatakan bahawa khalifah Abu Bakar, Umar dan Utsman adalah benar, Dan mereka
mengambil dalil dari Al-Quran Al-Karim
﴿وَشَاوِرْهُمْ
فِي الأَمْرِ﴾
dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam
urusan itu. [162]
dan juga
﴿وَأَمْرُهُمْ
شُورَى بَيْنَهُمْ﴾
sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
musyawarat antara mereka[163]
Maha Benar Allah Yang Maha Agung.
Saya harapkan penjelasan dari tuan, semoga
Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan baik ... Saya harapkan penjelasan
dari tuan 3alaika salam,... Dengannya saya sangat berterima kasih
وصلى الله وسلم على سيدنا محمد وعلى آله
الأئمة منهم والمهديين.
Pengirim: Khalid – Kuwait
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً
.
السلام عليكم أخي العزيز ورحمة الله وبركاته.
السلام عليكم أخي العزيز ورحمة الله وبركاته.
Jawapan 1: Dasar (asas) percakapan mesti pertamanya
pada perlantikan Al-Hujah dari Allah SWT, dan apabila terbukti semua
hujah-hujah betul dan tidak boleh dicabar, dan dia boleh melawan mana-mana golongan
yang menimbulkan ancaman kepada Islam dan umat Islam, tetapi orang yang tidak menguatkan
hujjahnya dan kepimpinannya membawa mereka untuk menuntut sesuatu yang tidak
dibenarkan untuk beliau pada asalnya untuk menerbitkan apa-apa penghakiman tidak
kira berapa kecilnya, dan Abu Bakar adalah seorang perampas jawatan khalifah. Siapakah
dia untuk menghukum dan menumpahkan darah orang Islam?
Kemudian mengenai merejam penzina yang telah
berkahwin adalah hukum yang sah, Adakah sah apabila Abu Bakar menghukum
mengikut Al-Quran atau Sunnah apabila membunuh orang yang berhenti dari daripada
menunaikan Zakat ?!
Mengenai mengapakah Imam Mahdi (as)
memerangi orang-orang munafik dan orang-orang kafir itu adalah untuk
membersihkan bumi dan menegakkan daulah keadilan Ilahi, tidak tersembunyi lagi kepada
anda bahawa Al-Rasul Muhammad (S) telah diperintahkan Ali bin Abi Talib (as)
untuk memerangi orang-orang yang meninggalkan kepercayaan dan orang-orang yang
sesat ... dan lain-lain, Tambahan pula bahawa Imam dilantik oleh Allah,
tidak ada seorang pun yang boleh menolak terhadap tindakannya; kerana dia
maksum dan tidak berperangai buruk dan tidak melakukan kesalahan, dan ini
adalah perkara yang paling penting, maka perbahaskan semula perlantikan Allah
SWT dan mengenai khilafah Al-Rasul Muhammad (S) siapakah khalifah yang benar
dan siapakah perampas yang mengambil alih kuasa.
Jawapan 2: Tidak pernah ada perselisihan di
antara sebutan sebahagian daripada riwayat mengenai nama-nama para imam dua
belas (as) dan riwayat-riwayat yang menyebut dua belas mahdi-mahdi dari
keturunan Imam Mahdi (as), Maka riwayat-riwayat yang khusus dengan menyebut dua
belas imam-imam (as) dilihat kepada kedudukan (maqam) imamah, yang berbeza dari
kedudukan imamah mahdi-mahdi dari keturunan Imam Mahdi (as) dari segi kelebihan,
Mahdi-mahdi juga adalah imam-imam tetapi kedudukan mereka pastinya bukanlah kedudukan
imam-imam dua belas, maka urusan Mahdi-mahdi itu adalah rahsia-rahsia
tersembunyi yang merupakan ujian akhir zaman, Maka cukuplah Al-Rasul Muhammad
(S) dan para imam (as) menyebut tentang mereka secara isyarat kepada mereka
dengan beberapa riwayat untuk memelihara rahsia yang besar ini, Amirul Mukminin
(as) telah bercakap mengenai fitnah yang mendahului Al-Qaim (as) sehingga
sampai bangkitnya Al-Qaim (as) berkata:
(jangan ditanya padaku selepas itu kerana ia adalah janjiku kepada kekasikuh Rasulullah
(S) untuk tidak memberitahu sesiapa pun tentang itu, melalunkan Ahli Baitku.).
Maka persoalan imamah selepas Imam Mahdi (as)
adalah mengenai perkara-perkara yang disembunyikan oleh Ahl Al-Bait (as).
Dan petunjuk kepadanya adalah beberapa riwayat
untuk membimbing orang-orang yang beriman dan untuk menegakkam hujah terhadap para
penentang dan orang-orang munafik.
Cukuplah untuk perkara ini wasiat Al-Rasul (S)
pada malam kewafaran baginda dan riwayat-riwayat lain yang menyebutkan Mahdi-mahdi.
Dan diperolehi riwayat-riwayat yang menyebut
dua belas imam-imam (as) tidak mengatakan bahawa tiada imamah sesudah mereka.
Maka dengan tegas dikatakan, bahkan apabila digabungkan riwayat-riwayat yang
menjadi nash ke atas imam-imam dengan riwayat-riwayat yang menjadi nash ke atas
mahdi-mahdi diperolehi bahawa terdapat dua belas imam-imam dan selepas mereka ada
dua belas mahdi-mahdi; kerana jauh bagi Ahl Al-Bayt (as) bercanggah dalam
kata-kata mereka, terutamanya dalam perkara imamah dan aushiak (as).
Mengenai yang pertama dari mahdi-mahdi dari
keturunan Imam Mahdi (as) telah di-nash-kan oleh Al-Rasul (S) di dalam
wasiatnya bahawa dia (orang yang pertama beriman) dan tidak akan membenarkan ciri-ciri
ini pada yang pertama dari mahdi-mahdi melainkan wujud sebelum bangkitnya Imam
Mahdi (as), seperti mana Amirul Mukminin (as) disifatkan sebagai orang yang pertama
beriman, kerana ia wujud sebelum diumumkan risalah Al-Rasul Muhammad (S). Maka dia
mendahului mereka semua dalam membenarkan baginda dan membantu baginda. Maka dia
(as) adalah washi dan orang kanan (Yamani) baginda dan - orang yang pertama
beriman dengan baginda.
Dan dapatkan lebih terperinci dalam kitab (Al-Washiah
Wal-Washi Ahmad Al-Hassan) salah satu terbitan absar Imam Mahdi (as).
Saya mohon maaf atas jawapan yang singkat
ini.
Jawapan 3: Mengenai Al-Sunnah pada firman
Allah,
﴿وَشَاوِرْهُمْ
فِي الأَمْرِ﴾
dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam
urusan itu.
Ia adalah urusan Al-Rasul Muhammad (S) untuk
bermusyawarah dengan sahabatnya, seperti yang berlaku dalam Peperangan Khandak
ketika Salman Al-Muhammadi mencadangkan supaya menggali parit,. Atau kedudukan
Al-Hujjah ianya bukannya perlantikan atau cara perlantikan Al-Hujjah.
Dalam erti kata lain, ayat ini ialah
petunjuk untuk Al-Hujjah selepas kekosongan sesiapa sebagai hujah dan kedudukan
di hadapan (oleh) Allah, bukan berkenan dengan ia adalah satu pendekatan cara untuk
memilih Al-Hujjah dan perlantikanmya. Maka Al-Hujjah yang perlaksanaan perlantikanmya
di hadapan (oleh) Allah SWT dengan petunjuk Allah kepada perundingan (permesyuaratan)
para sahabat, Maka apakah yang dimaksudkan dengan urusan yang dimesyuaratkan antaea
mereka??
Jika anda melihat betul-betul ayat itu pada
zahirnya ianya sangat jauh dari masalah pelantikan dan pemilihan Khalifah:
﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ
وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ
عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ﴾
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu
berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi
berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu
maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan
mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka
bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang
bertawakkal kepada-Nya. [164].
Menyatakan bahawa bermusyawarah adalah
suatu perkara Kelonggaran dan untuk ia mengikut dan keinginan iman mereka dan
... maka Allah berfirman selepas itu:
﴿فَإِذَا
عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ﴾
Kemudian apabila kamu telah membulatkan
tekad, maka bertawakkallah kepada Allah
Iaitu bahawa urusan selepas bermusyawarah kembalikanlah
kepada Al-Rasul Muhammad (S), Jika dia
mahu beramal dengan musyawarah mereka dan mestilah beramal dengan sesuatu, yang
dilihat baginda (S). Maka di manakah dari perkara ini yang dikatakan kepada mereka
yang melanggar hukum Allah dan Rasul-Nya dan kepada para Imam?!!
Adapun mengenai firman Allah
﴿وَأَمْرُهُمْ
شُورَى بَيْنَهُمْ﴾
sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
musyawarat antara mereka.
Di sini dimaksudkan itu adalah urusan manusia,
dan adalah diketahui bahawa Khilafah dan Imamah bukanlah urusan manusia
walaupun ia sesuatu yang mereka boleh mesyuaratkan, tetapi ia adalah urusan Allah
yang diberikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari makhluk-Nya.
Dia SWT berfirnan:
﴿وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ
مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia
kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka. Maha Suci
Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan. [165].
Dia SWT berfirnan:
﴿وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ
إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ
أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً﴾
Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang
mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya
telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain)
tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka
sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata.
[166].
FirmanNya lagi:
﴿إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di muka bumi [167].
FirmanNya lagi:
﴿وَإِذِ
ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ
لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي
الظَّالِمِينَ﴾
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya
dengan beberapa kalimat, lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman:
"Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia".
Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah
berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang yang zalim".[168].
FirmanNya lagi:
﴿أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلإِ مِن بَنِي
إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا
مَلِكاً نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ
عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلاَّ تُقَاتِلُواْ قَالُواْ وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ
فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا
كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللّهُ
عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ﴾
Apakah kamu tidak memperhatikan
pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada
seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami
berperang di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika
kamu nanti diwajibkan berperang, kamu tidak akan berperang". Mereka
menjawab: "Mengapa kami tidak mau berperang di jalan Allah, padahal
sesungguhnya kami telah diusir dari anak-anak kami?". Maka tatkala perang
itu diwajibkan atas mereka, merekapun berpaling, kecuali beberapa saja di
antara mereka. Dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang zalim. [169].
Dengan itu menjadikan dan melantik, adalah
di tangan Allah dan tidak mewakilkannya melainkan kepada seorang Nabi yang diutus atau tidak kepada malaikat yang hampir,
maka bagaimana boleh mewakilkannya kepada
seorang yang selain mereka, atau kepada orang yang melakukan
kesalahan lebih daripada menjejaskan?? !!
Memperkatakan perkara ini akan menjadi panjang,
saya berharap agar merujuknya dalam kitab (Hakimiyah
Allah) oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), dan kitab (Mulhimah
Al-Fikr Al-Islami Wal-Fikr Al-Dimuqrathi) terbitan ansar Imam Mahdi (as).
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy
✡✡✡✡✡
---------------------------
[162]- Aal 3imran 3:159.
[163]- Al-Syura 42:38.
[164]- Aal 3imran 3:159.
[165]- Al-Qashash:28:68
[166]- Al-Ahzab 33:36
[167]- Al-Baqarah 2:30.
[168]- Al-Baqarah 2:124 .
[169]- Al-Baqarah 2:264.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan