Soalan / 293: Azan dan Iqamah:
بسم
الله الواحد القهار ...
Dengan nama Allah Yang Maha Esa lagi Maha
Penakluk...
Wahai saudaraku, dan demi hak Muhammad. hati
kami kepada anda untuk kata-kata Al-Syed, tetapi kami ingin memastikan hati kami
lebih tenang selepas ini. Adakah Takbir dan Iqamah wajib pada solat mustahab?
Pengirim: Haidar – Iraq
Jawapan:
Saudara yang mulia, berserahlah kepada Allah
dengan segenap hatimu, dan mintalah kepada-Nya agar diperlihatkan kepadamu yang benar itu benar lalu ikutilah ia
dan yang batil itu batil lalu jauhlah ia. Kerana ia adalah pembimbing ke jalan
yang benar. Kami bermohon kepada Allah agar menenangkan hati anda dan melapangkannya
kepada kebenaran dan cahaya.
Mengenai soalan anda, di sini adalah
jawapannya, ia dipetik daripada Kitab Syarai3 Islam dari Al-Syed Al- Yamani
dari Kitab Solat mengenai Azan dan Iqamah:
(Dalam Azan dan Iqamah: dan pertimbangkan:
empat perkara:
Pertama: Bila Azan dan Iqamah. Kedua-duanya
adalah diwajibkan pada Lima Waktu Sholat-sholat Fardhu, tunai atau qadha, bagi
sendirian atau berjamaah, bagi lelaki dan perempuan tetapi disyaratkan
diperlahankan (sir) bagi perempuan, dan kedua-duanya dilaksanakan dengan suara
kuat (jihar), dan yang lebih kuat lagi pada waktu pagi dan Maghrib Tiada Azan
untuk Sholat-sholat Nawafil dan juga sholat-sholat yang lain daripada
Sholat-sholat Fardhu Lima Waktu, tetapi muazzin hanya berkata Al-Sholah (الصلاة) tiga kali.
Dan ditetapkan bagi Sholat-sholat Lima
Waktu melafazkan Azan masing-masing sekali dan Iqamah, sekiranya melafazkan
Azan bagi sholat yang pertama kemudian memadai Iqamah bagi yang berikutnya, dan
ia bukanlah yang utama (afdhal). Dan sholat pada hari Jumaat Al-Dzohor dengan
Azan dan Iqamah dan 3ashar dengan Iqamah, dan demikianlah juga untuk
Sholat-sholat Dzohor dan 3ashar di Arafah. Kalaulah Imam Jumaat mendatangkan
yang lain tanpa Azan dan Iqamah ia adalah makruh, dan selagi tidak bersurai ia
lebih utama, tetapi jika bersurai (meninggalkan tempat) shaf (barisan) mereka
hendaklah Azan dan Iqamah yang lain. Jika Azan untuk sendiri (seorang) dan
kemudian hendak berjamaah mustahab Azan dan Iqamah semula.
Kedua: Pada Muazzin. Seorang Muazzin
mestilah: seorang yang berakal, Islam, beriman, dan seorang lelaki, dan
tidaklah disyaratkan sudah baligh tetapi memadai yang mumaiyiz (boleh membeza).
Dan mustahab: seorang yang adil, bersuara lantang dan terang, dapat melihat
(menentukan) waktu-waktu, dalam keadaan sudah bersuci (berwudhu) dan berdiri di
tempat yang tinggi. Seorang perempuan adalah dibenarkan Azan untuk orang-orang
perempuan. Jika bersholat seorang diri dan tidak Azan - terlupa - teruslah
melakukannya selepas sholat. Dan muazzin diberikan saguhati dari Bait Al-Mal
jika tidak ada wang secara sukarela untuknya.
Ketiga: Kaifiat (cara) Azan.
Jangan Azan melainkan selepas masuk waktu,
dan dibolehkan mendahulukannya pada waktu Shubuh tetapi wajib mengulangi
kembali selepas terbit fajar.
Bahagian-bahagian (lafaz) Azan
adalah: bertakbir
(الله
اكبر) empat kali,
dan kemudian membaca Syahadah Al-Tauhid
(أشهد
أن لا اله إلا الله),
kemudian membaca Syahadah Al-Risalah
(أشهد
أن محمداً رسول الله),
kemudian membaca Syahadah Al-Wilayah
(أشهد
أن علياً والأئمة من ولده حجج الله),
kemudian membaca Syahadah Al-Hidayah
(أشهد
أن المهدي والمهديين من ولده حجج الله),
dan kemudian membaca:
(حي
على الصلاة)،
dan kemudian membaca:
(حي
على الفلاح)
dan kemudian membaca:
(حي
على خير العمل)
dan kemudian membaca: Takbir
(الله
اكبر)
dan kemudian membaca Al-Tahlil
(لا اله إلا الله)
setiap bahagian dibaca dua kali.
Lafaz Azan
|
|
1. Allahu Akbar – 4 kali
Allah Maha Besar
|
الله اكبر
|
2. Asyhadu An La Ilaha Ilallah
- 2 kali
Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan
Allah
|
اَشْهَدُ أن لا اله
إلا الله
|
3. Asyhadu Anna Muhammada
r-Rasulullah – 2 kali
Aku bersaksi bahawa Muhammad Adalah
Pesuruh Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ
مُحَمّدًا الرّسولُ الله
|
4 Asyhadu Anna 3aliyyan Wal Aimmata
Min Wuldihi Hujajullah– 2 kali
Aku bersaksi bahawa Ali dan para Imam
dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ عَليّا
وّ الْاَئِمَةٍ مّنْ وُّلْدِهِ حُجَجُ الله
|
5.
Asyhadu Anna Al-Mahdi Wal Mahdiyyina Min Wuldihi Hujajullah– 2
kali
Aku bersaksi
bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-Mahdi dari anak-anaknya
adalah Hujjah Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ
الْمَهْدی وَ الْمَهْديّينَ مِنْ وُّلْدِهِ حُجَجُ الله
|
6. Haiya 3ala al-Salah– 2 kali
Marilah solat
|
حَيَّ عَلَى الصَّلاةِ
|
7. Haiya 3ala al-Falah– 2 kali
Marilah menuju Kejayaan
|
حَيَّ
عَلَى الفلاح
|
8. Haiya 3ala Khairi l-3amal– 2
kali
Marilah kerjakan sebaik-baik amalan
|
حَيَّ عَلَى خير العمل
|
9 Allahu Akbar.– 2 kali
Allah Maha Besar
|
الله اكبر
|
10.La Ilaha Ilallah – 2
kali
Tiada Tuhan Melainkan Allah
|
لا اله إلا الله
|
Lafaz Iqamah
|
|
1. Allahu Akbar – 2 kali
Allah Maha Besar
|
الله اكبر
|
2. Asyhadu An La Ilaha Ilallah
- 2 kali
Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan
Allah
|
اَشْهَدُ أن لا اله
إلا الله
|
3. Asyhadu Anna Muhammada
r-Rasulullah – 2 kali
Aku bersaksi bahawa Muhammad Adalah
Pesuruh Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ
مُحَمّدًا الرّسولُ الله
|
4 Asyhadu Anna 3aliyyan Wal Aimmata
Min Wuldihi Hujajullah– 2 kali
Aku bersaksi bahawa Ali dan para Imam
dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ عَليّا
وّ الْاَئِمَةٍ مّنْ وُّلْدِهِ حُجَجُ الله
|
5.
Asyhadu Anna Al-Mahdi Wal Mahdiyyina Min Wuldihi Hujajullah– 2
kali
Aku bersaksi
bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-Mahdi dari anak-anaknya
adalah Hujjah Allah
|
اَشْهَدُ اَنّ
الْمَهْدی وَ الْمَهْديّينَ مِنْ وُّلْدِهِ حُجَجُ الله
|
6. Haiya 3ala al-Salah– 2 kali
Marilah solat
|
حَيَّ عَلَى الصَّلاةِ
|
7. Haiya 3ala al-Falah– 2 kali
Marilah menuju Kejayaan
|
حَيَّ
عَلَى الفلاح
|
8. Haiya 3ala Khairi l-3amal– 2
kali
Marilah kerjakan sebaik-baik amalan
|
حَيَّ عَلَى خير العمل
|
9. Qad qamati sh-Shalah– 2 kali
Akan didirikan solat
|
قَدْ قامَةِ الصَّلاةِ
|
10 Allahu Akbar.– 2 kali
Allah Maha Besar
|
الله اكبر
|
11.La Ilaha Ilallah – 2
kali
Tiada Tuhan Melainkan Allah
|
لا اله إلا الله
|
Tertib susunan dan syarat sah Azan dan
Iqamah.
Ada tujuh perkara mustahab padanya:
1. Hendaklah menghadap
kiblat,
2. berhenti di
bahagian-bahagian akhir,
3. berlama (panjang) dalam
Azan dan mempercepat di dalam Iqamah,
4. tidak berkata-kata
dalam tempoh melafazkan kedua-duanya, dipisahkan di antara keduanya dengan
sholat dua rakaat atau duduk atau sujud kecuali pada Sholat Maghrib, yang lebih
utama yang dipisahkan di antara peringkat bahagian-bahagiannya atau saktah
(berhenti seketika)
5. meninggikan suara jika
ia lelaki, dan semua itu mengukuhkan Iqamah.
6. makruh mengulang-ulangi
Azan melainkan yang dikehendaki syara3
7. haram mengucapkan
kata-kata berikut: الصلاة خير من النوم.
Ash-sholatu Khairum Mina n-Naum -Sholat lebih baik daripada tidur.
Ash-sholatu Khairum Mina n-Naum -Sholat lebih baik daripada tidur.
Keempat: Hukum\hukum dalam Azan.
Masalah -masalah:
1. Tertidur ketika Azan atau Iqamah dan
kemudian terbangun mustahab baginya memperbaharuinya semula, dan dia boleh juga
melengkapkannya, begitu juga jika pengsan.
2: Apabila Azan, kemudian diulang kembali
dibolehkan untuk melaksanakan yang lain, walaupun mengulang kembali ketika
sedang Azan dan kemudian kembali memulakannya semula.
3: Adalah mustahab bagi orang-orang yang
mendengar Azan supaya mengulangi untuk dirinya.
4: Apabila muazzin berkata: (قد قامت
الصلاة), Qad qamati sh-Shalah – [Akan
didirikan sholat] adalah sangat makruh berkata-kata melainkan mematuhinya
dengan bersegera untuk mendirikan sholat.
5: Makruh bagi muazzin memalingkan muka
arah kiri dan kanan, tetapi terus menghala kiblat dalam Azannya.
6: Apabila orang-orang berpaling daripada
Azan maka datang untuk memberitahukan orang yang paling takwa, dan samalah
jua Allah akan memilih dengan Al-Quran.
7: Apabila mereka berjamaah boleh
melafazkan Azan secara beramai-ramai, dan adalah lebih afdhal jika masa
mencukupi, Azanlah lepas seorang seorang.
8: Apabila Imam mendengar muazzin Azan ia
boleh cukup untuk berjamaah, walaupun hanya dengan muazzin.
9: Untuk melakukan seruan Azan atau Iqamah
yang baru, cuci diri diambil untuk melafazkan Azan, dan begitu juga dengan
Iqamah, lebih afdhal untuk mengulangi Iqamah itu selepas bersuci.
10: Untuk mendirikan sholat yang baru
bersucilah semula, dan tidak perlu mengulangi Iqamah semula melainkan setelah
berkata-kata.
11. Sesiapa yang bersholat di belakang
seorang imam tidak dibenarkan mengikuti lafaz Azan dan Iqamah untuk dirinya.
Jika ditakut hilang (tumpuan) sholat hadkan kepada dua takbirat (1+2+2+2). Dan
pada mengatakan: (قد قامت الصلاة), Qad
qamati sh-Shalah. Jika sesuatu yang melepasi dari bahagian-bahagian (lafaz)
Azan adalah mustahab bagi makmum melafazkannya.
Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah
menempatkannya di bumi.)
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan