Imam Ahmad Al-Hasan (As) Adalah Yudas (Yahuzha)
Roh Ketiga Belas
Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa
teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa kejadian penyaliban
bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada
penemuan sejarah Injil Yudas, yang muncul dalam masa ini sebagai saksi kepada
Imam Ahmad Al-Hassan (as):
Pertama jawapannya apabila dia ditangkap:
(Lalu kata Imam Besar itu kepada-Nya:
"Demi Allah yang hidup, katakanlah kepada kami, apakah engkau Mesias
(Al-Masih), Jawab Yesus: "Engkau telah mengatakannya ...), (...Lalu Yesus
dihadapkan kepada wali negeri. Dan wali negeri bertanya kepada-Nya:
"Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri
mengatakannya." ...), (...Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah
raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya. …”),
(…Kata mereka semua: "Kalau begitu, Engkau ini Mesias (Al-Masih)?"
Jawab Yesus: "Kamu sendiri mengatakan, bahwa Akulah dia ...)"
(… 33 Maka kembalilah Pilatus ke dalam gedung
pengadilan, lalu memanggil Yesus dan bertanya kepada-Nya: "Engkau inikah
raja orang Yahudi?" 34 Jawab Yesus: "Apakah engkau katakan hal itu
dari hatimu sendiri, atau adakah orang lain yang mengatakannya kepadamu tentang
Aku?" 35 Kata Pilatus: "Apakah aku seorang Yahudi? Bangsa-Mu sendiri
dan imam-imam kepala yang telah menyerahkan engkau kepadaku; apakah yang telah
engkau perbuat?" 36 Jawab Yesus: "Kerajaan-ku bukan dari dunia ini;
jika kerajaan-ku dari dunia ini, pasti hamba-hamba-ku telah melawan, supaya aku
jangan diserahkan kepada orang Yahudi, akan tetapi kerajaan-ku bukan dari
sini." 37 Maka kata Pilatus kepada-nya: "Jadi engkau adalah
raja?" Jawab Yesus: "Engkau mengatakan, bahawa Aku adalah raja. Untuk
itulah Aku lahir dan untuk itulah Aku datang ke dalam dunia ini, supaya Aku
memberi kesaksian tentang kebenaran;...").[Injil Yohanes 18:33-37]
Orang yang disalib (as) ketika ulama Yahudi
dan penguasa Rom bertanya kepadanya: Adakah kamu Raja orang Yahudi? Dia hanya
menjawab: Engkau yang mengatakannya, atau mereka berkata, atau engkau berkata,
dan dia tidak mengatakan ya, jawapan yang aneh bagi mereka yang jahil tentang
kebenaran, tetapi sekarang ia telah dijelaskan.
Dia tidak berkata: Ya, kerana dia bukan Raja
orang Yahudi, tetapi Isa (as) yang diangkat Allah, dan dia adalah yang diserupakan
yang turun untuk disalib dan dibunuh menggantikan Isa (as).
Dalam teks terakhir ini, seorang pemegang wasiat
(wasi) menjelaskan bahawa dia bukanlah salah seorang daripada penduduk bumi
pada masa itu, sebaliknya dia turun ke sana untuk mencapai misi iaitu tebusan Isa
(as), seperti yang anda lihat bahawa pemegang wasiat ini berkata: (tetapi kerajaan-ku
bukan dari sini) (tetapi sekarang kerajaan-ku bukan dari sini) (dan untuk
itulah aku datang ke dalam dunia ini, supaya aku memberi kesaksian tentang
kebenaran.)
Yesus (as) memohon kepada Allah agar dikecualikan
dan dipalingkan dari penyalibannya
Isa adalah nabi yang diutus dan dia memohon
kepada Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi agar dikecualikan dan dipalingkan dari
disalib, disiksa dan dari dibunuh, dan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi tidak
menolak permohonan seorang nabi yang diutus, Allah mengabulkannya dan mengangkatnya
dan menurunkan seorang pemegang wasiat (wasi) yang disalib dan dibunuh sebagai menggantikannya.
Dalam Injil, terdapat beberapa teks di mana Isa (as) berdoa agar penyaliban dan
pembunuhan dielakkan daripadanya.
Ia adalah:
(…Maka dia maju sedikit, lalu sujud dan
berdoa, kata-Nya: "Ya Bapa-Ku, jikalau sekiranya mungkin, biarlah cawan
ini lalu dari pada-ku, ….”) [Matius 26:39]
(...Ia maju sedikit, merebahkan diri ke tanah
dan berdoa supaya, sekiranya mungkin, saat itu lalu dari pada-nya. * Kata-nya:
"Ya Abba, ya Bapa, tidak ada yang mustahil bagi-Mu, ambillah cawan ini
dari pada-ku, ...). [Markus 14:35-36]
(...Kemudian Ia menjauhkan diri dari mereka
kira-kira sepelempar batu jaraknya, lalu Ia berlutut dan berdoa, kata-nya: * Ya
Bapa-ku, jikalau Engkau mau, ambillah cawan ini dari pada-ku ..."). [Lukas
22:41]
Yang akan dusalib pergi untuk disembelih
secara senyap
Dan dalam Taurat, kitab Yesaya, dan dalam Injil,
Kisah Para Rasul, bab lapan, teks ini: (... Seperti seekor domba ia dibawa ke
pembantaian; dan seperti anak domba yang kelu di depan orang yang menggunting
bulunya, demikianlah ia tidak membuka mulutnya. ...) [Yesaya 53:7] [Kisah Para
Rasul 8:32]
Dan semua nabi dan para wasi yang diutus
bercakap, tidak seorang pun dari mereka pergi dan diam untuk disembelih, malah
mereka diutus untuk bercakap, menegur dan menyusun manusia, dan Isa (as)
khususnya, betapa kamu menangisi ulama dan manusia. Dan betapa dia menasihati
mereka, sehingga dia tidak percaya bahawa dia akan pergi untuk disembelih secara
senyap.
Sebaliknya, orang yang pergi untuk disembelih secara
senyap adalah seorang pemegang wasiat (wasi): (yang diserupakan seperti Isa)
yang disalib dan dibunuh tanpa berkata-kata, atau meminta Tuhan untuk
menghilangkan azabnya dari penyaliban dan pembunuhan, dan tanpa bercakap dengan
manusia. Sebaliknya, jika mereka mendesaknya dan bertanya kepadanya dengan
bersungguh-sungguh, siapakah kamu, adakah kamu Al-Masih, dia tidak akan
menjawab kecuali dengan perkataan, kamu mengatakannya.
Maka dia pergi untuk diseksa, disalib dan dibunuh
secara senyap, redha dengan perintah Allah, melaksanakan apa yang diturunkan
kepadanya, iaitu disalib dan dibunuh sebagai ganti Isa (as).
Dan kerana belum tiba masanya untuk diutus dan
menyampaikan kepada manusia dan bercakap dengan mereka, dia pergi: seperti
domba yang dibawa ke penyembelihan, seperti domba yang diam di hadapan orang
yang menyembelihnya, jadi dia tidak membuka mulutnya.
Dokumen Sejarah: Injil Yudas (Yehuzha)
Dokumen sejarah yang sangat penting telah
ditemui, iaitu "Injil Yehuzha (Injil Yudas)", yang bermula pada abad
ketiga Masihi dan jelas menunjukkan bahawa yang disalibkan adalah yang diserupakan
dengan Isa, yang namanya "Yehuzha", yang bermaksud (Ahmad), dan dia
juga dipanggil "Roh Ketiga Belas" dan bahawa dia akan datang untuk
menguasai alam, iaitu, ia adalah dari masa yang lain, tambahan pula akan
menjadi milikinya. Peemuan ini adalah kesaksian yang hebat. Kami memohon kepada
Allah Maha Suci, bahawa setiap orang Kristian yang adil, bahkan setiap orang
yang adil, memberi perhatian kepadanya, kerana ia adalah dokumen sejarah dan
bukan sahaja bersifat keagamaan. Kesulitannya telah diselesaikan selepas Imam
Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as) menjelaskan kisah tentang siapa dia yang diserupakan
dan yang disalib … Teruskan ikuti kami
Kisah ini bermula apabila manuskrip Injil ini
berbahasa Qibti (Koptik) ditemui di padang pasir Bani Mazar di Mesir oleh
petani di sebuah gua, pada tahun 1972. Jadi mereka menjualnya kepada salah
seorang peniaga barang antik yang menyeludup keluar dari negara itu, ia adalah
senaskah Injil yang diketahui terdapat dalam koleksi dokumen Nag Hammadi.
Manuskrip ini adalah pada papirus (bahan menyerupai kertas tebal), dalam cara Codex,
yang bermaksud bahawa ia berasal dari abad ke-2 Masihi.
Selepas manuskrip itu ditemui oleh beberapa
petani, mereka menjualnya kepada peniaga barang antik, dan mereka bergerak
dengannya dari satu tempat ke tempat lain untuk mencari harga tertinggi. Dalam
perjalanan ini, papirus itu disimpan di dalam perbendaharaan bank selama
bertahun-tahun, dan ia mula haus dan terhakis... Akhirnya, manuskrip itu sampai
ke tangan para ulama, yang mula mengumpulkannya dengan usaha keras, untuk diketahui
pada akhirnya bahawa itu adalah "Injil Yudas."
Injil ini telah dipulihkan selepas ditemui
lebih 15 tahun yang lalu. Ia telah diterjemahkan daripada bahasa Qibti (Koptik)
ke dalam bahasa Inggeris pada penghujung tahun 2005. Terjemahan ini dikeluarkan
pada 6 April 2006 M, dan Bible ini kini dijual di pasaran.
Injil ini membuat sensasi media yang besar,
kerana ia mengulas tentang watak bernama (Judas - Yehuzha), yang terjemahan
literalnya adalah Yudas (Ahmad) dan bahawa dia adalah yang paling dekat dengan Isa
Al-Masih (as) (dan ada yang mengesyaki dia mungkin Yudas Iskariot yang
menyerahkan Isa Al-Masih (as) kepada penguasa tertinggi orang Yahudi seperti dalam
adegan terakhir dari Injil yang sama.. tetapi perbandingan mudah antara dua
watak menunjukkan bahawa Yudas yang disalibkan bukanlah Yudas Iskariot.
Sila lihat petikan dari Injil Yudas ini:
(Yesus bercakap tentang mereka yang dibaptis
dan pengkhianatan Yudas: Yudas berkata kepada Yesus: "Lihat, apakah yang akan
dilakukan oleh mereka yang dibaptis dengan namamu? Yesus berkata: Sesungguhnya aku
berkata kepadamu bahawa baptisan ini adalah dalam namaku [kira-kira sembilan
baris yang hilang] untukku. Sesungguhnya, Aku berkata kepadamu, Yudas: Mereka
yang berkorban ialah Tuhan Scalas [tiga baris hilang], semuanya jahat “Tetapi
kamu akan melampaui mereka semua, kerana kamu akan mengorbankan orang yang memakai
pakaianku, dan tandukmu akan naik serta-merta, dan akan menyala hukuman ilahi
padamu, dan bintangmu akan kelihatan bersinar…))
Yudas berkata, “Wahai tuan, sebagaimana engkau
telah mendengarkan mereka semua, sekarang dengarkanlah aku, karena aku telah
melihat suatu penglihatan (mimpi) yang besar.” Ketika Yesus mendengar hal itu,
tertawalah dia dan berkata kepadanya: “Wahai Roh Ketiga Belas, mengapa engkau
bersusah payah? Katakanlah, dan aku akan bersabar dengan kamu "))
Yudas berkata, “Wahai tuan, bolehkah
keturunanku berada di bawah kekuasaan para penguasa?” Yesus menjawab dan
berkata kepadanya, “Mari, Aku [dua baris hilang], tetapi kamu akan sangat sedih
apabila kamu melihat kerajaan itu dan segalanya. turun-temurun.” Ketika Yudas
mendengar hal itu, berkatalah Yudas kepadanya: “Apakah kebaikan yang telah kuterima,
karena engkaulah yang menjauhkan aku dari generasi itu?” Yesus menjawab dan
berkata, “Engkau akan menjadi yang ketiga belas, dan engkau akan terkutuk. oleh
generasi-generasi yang lain, tetapi kamu akan datang untuk memerintah mereka.”
Yudas di sini atau (Ahmad) siapa dia?
Namanya Ahmad
Kedua, orang yang memburukkannya bererti
bertolak ansur dengan tempat Isa Al-Masih (as) iaitu yang diserupakan yang
disalib, yang dikatakan mengenainya Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi.
﴿
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ
وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ
اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا
اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا(157) بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ
وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا(158)﴾
dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya
kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal
mereka tidak membunuhnya dan tidak menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan
dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang
Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak
mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan
belaka, mereka tidak yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. (157) Tetapi,
Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana. (158) [Al-Quran, Al-Karim,Al-Nisa: 157-158]
Isa memanggilnya roh dan ini mengingatkan kita
tentang dakwah sang penghibur yang akan datang pada akhir zaman yang akan
memerintah, iaitu zaman Imam Mahdi (as): (Yohanes 15): (26 Jikalau Penghibur
yang akan kuutus dari Bapa datang, yaitu Roh Kebenaran yang keluar dari Bapa,
Ia akan bersaksi tentang aku. 27 Tetapi kamu juga harus bersaksi, karena kamu
dari semula bersama-sama dengan aku.")
Ketiga belas: Apakah yang dimaksudkan
dengannya? Bukankah yang 13 dari wasi-wasi Rasul Muhammad (S), iaitu Mahdi
pertama, Ahmad? (Walaupun ia mungkin kelihatan untuk pertukaran kepada seorang
pelajar yang akhir yang menyertai pelajar lain, tetapi ia berlaku selepas
penyalibannya membuat kita menolaknya dalam erti kata pertama).
Akan datang: Maksudnya, dia akan kembali
selepas penyalibannya, dan masa sebenar dia adalah masa yang akan datang.
Untuk mengalahkan mereka: Maksudnya, bahawa
dia akan memerintah pada masa hadapan dan bahawa dia akan datang untuk
memerintah.. Siapakah selain Mahdi pertama, wasi dan utusan Imam Mahdi dan
penghibur yang dijanjikan?
Saya berpendapat bahawa perkara itu lebih
jelas daripada matahari pada pukul empat, dan ia bercakap tentang Imam Ahmad Al-Hassan
Al-Yamani (as), wasi (pemegang wasiat) dan utusan Imam Al-Mahdi (as) dan dia adalah
Al-Yamani yang dijanjikan, sang penghibur, roh kebenaran yang diwar-warkan. Dialah
yang diserupakan dan orang yang menebus Isa Al-Masih (as).
Saya harap setiap orang Kristian dapat berlaku
adil kepada dirinya sendiri.. Bahkan setiap manusia, kerana dokumen itu adalah
sejarah, sejak abad ketiga Masihi.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
3 drpd 4
Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?
Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Ab, bapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...
Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum
Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...
Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk
Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...
Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...
Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.
Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas
Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia
Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...
Halaman 3 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan