Beberapa perkataan di dalam Taurat dan
Injil yang sebahagiannya maksudnya membayangkan Ketuhanan Mutlak bersemayam di
alam penciptaan bersama manusia dan penjelasan hakikatnya.
Firman:
Dalam buku The Divinity of Christ (Ketuhanan Al-Masih)
oleh Shenouda III (Paus of the Orthodox), Shenouda III berkata:
Bab pertama: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya
dalam Holy Trinity - dia adalah Logos (Firman).
(Yohanes 1:1) "Pada mulanya adalah
Firman, dan Firman itu bersama-sama dengan Allah. Firman itu adalah
Allah."
Dan di sini pembicaraan tentang Ketuhanan-Nya
cukup jelas.
Jawapa Balas:
Saya telah menjelaskan dengan jelas dalam tulisan
ini bahawa Isa (as) adalah seorang hamba dan bukan Tuhan Mutlak, dan akan
dibawakan satu bab membicarakannya dari ayat yang muhkam (jelas) dari Injli[1],
dan oleh itu teks ini dan yang lain-lain adalah tidak sahih untuk ditafsirkan
dan difahami dengan berpura-pura bahawa Isa (as) adalah Tuhan mutlak kerana
terbukti adalah juga dikemukakan bahawa Isa (as) atau Yesus (as) tidak boleh
menjadi cahaya tanpa kegelapan di dalamnya, sebaliknya dia adalah cahaya dan
kegelapan, dan jika ini adalah keadaannya, maka dia adalah makhluk yang fakir
dan yang berhajat kepada Ketuhanan Mutlak, Yang Maha Suci.
Tafsiran teks ini:
(Pada mulanya adalah Firman): Ketuhanan Mutlak
Yang Maha Suci, tidak ada permulaan untuk dikatakan pada mulanya, tetapi yang terlibat
pada mulanya adalah makhluk, maka Yesus (Isa (as)) adalah makhluk dan ayat ini
jelas menunjukkan bahawa dia adalah makhluk. Ya, boleh dikatakan yang
dimaksudkan disini ialah makhluk pertama atau akal yang pertama perkara yang
sedang kita bincang
ini, adakah Jesus (Isa (as)) Firman pertama?
Atau adakah Yesus (Isa (as)) Firman daripada firman Tuhan yang lebih lewat
daripada Firman pertama?
(Dan firman itu di sisi Allah): Ketuhanan mutlak
adalah hakikat yang tidak ada perantaraan, dan pernyataan dengan susunannya atau
apa yang lazim dari susunan katanya adalah palsu. Mempercayai bahawa apa yang
dimaksudkan dengan ucapannya (dan Firman itu di sisi Allah) bahawa Firman itu
adalah Ketuhanan Mutlak itu sendiri bermakna Ketuhanan Mutlak adalah perantaraan.
Adapun kepercayaan[2] bahawa Firman itu adalah Allah - iaitu ia adalah
dia dan dia adalah ia tanpa perbezaan - walaupun ia bukanlah suatu perantaraan yang
menjadikan perkataan ini bodoh kosong dan tiada hikmah, maka tidak ada makna
dengan mengatakan bahawa perkara itu ada pada dirinya sendiri.
(Dan Firman itu adalah Allah): di sinilah
tempat syak keraguan dan di sinilah tempat yang samar-samar di mana Shenouda
jatuh ke dalamnya seperti yang dilakukan oleh orang-orang sebelumnya, dan
kebenarannya adalah setelah menjadi jelas bahawa Firman itu adalah sesuatu yang
dicipta dan ia tidak boleh menjadi sama seperti Ketuhanan Mutlak, jadi yang
tinggal ialah Allah di sini bukanlah Ketuhanan Mutlak, tetapi sebaliknya Apa
yang dimaksudkan dengan Allah dalam penciptaan, iaitu imej Allah seperti yang
dinyatakan dalam Taurat atau Perjanjian Lama, (26 Dan berfirman Allah, Kita
menjadikan manusia menurut gambar kita, menurut rupa kita)[3], (maka
Tuhan menciptakan manusia menurut gambar-Nya. Menurut gambar Tuhan dia
menciptakannya)[4].
Emmanuel atau Tuhan bersama kita:
(7 Oleh sebab itu Tuhan naik ke atas mereka
air sungai yang besar dan melimpah, raja Asyur dengan segala kemuliaannya, dan
naik ke atas semua anak sungainya, dan mengalir ke seluruh tebingnya. 8 Dan
mengalir ke Yehuda. melimpah dan melintasi. Ia sampai ke leher, dan sayapnya
akan melebar seluas luasnya negerimu, Imanuel. Semua ujung bumi, berikat dan
dihancurkan, berikat dan dihancurkan. 10 Ambillah nasihat , dan ia akan menjadi
sia-sia. Katakanlah sepatah kata pun, maka ia tidak akan tetap. Kerana Tuhan
bersama kita)[5].
Ya, Allah bersama orang beriman yang setia
kepada Khalifah Allah sepanjang masa.
(22 Semua hal itu terjadi untuk menggenapi
yang pernah dikatakan Allah melalui nabi-Nya. 23 Sesungguhnya, Perawan itu akan
mengandung dan melahirkan seorang anak lelaki, dan mereka akan menamakan Dia
Imanuel, yang tafsirannya ialah Allah bersama kita)[6].
Khalifah Allah di bumiNya adalah wakil Allah,
dan jika dia adalah tangan Allah dan wajah (imej) Allah, maka dia adalah Allah dalam
penciptaan, tetapi dia bukanlah ketuhanan yang mutlak, malah dia adalah makhluk
yang fakir yang memerlukan, dan dia bukanlah cahaya tanpa kegelapan di
dalamnya, malah dia adalah cahaya dan kegelapan.
Walaupun dia menerima semua yang telah
ditambahkan ke dalam Perjanjian Baru dari segi risalah dan amalah, ulama yang
tidak beramal tidak akan dapat membuktikan bahawa seorang manusia adalah Tuhan
Mutlak, melainkan mereka mengikuti apa yang serupa dengan mereka dalam makna
dan tafsiran yang sesuai dengan kehendak mereka. Jika tidak, dia menentang risalah
dan amalan ini dengan cara yang tidak boleh dipertikaikan dan tegas dan
menunjukkan bahawa Isa (as) atau Yesus (as) adalah hamba yang diciptakan. dan
bahkan menentang Perjanjian Lama yang mereka percayai dan pada perkataan semua
nabi terdahulu yang menyeru beriman kepada mereka. Isa (Yesus) (as) tidak
mendakwa, dan juga penganut awal tidak mendakwa bahawa dia adalah Tuhan Mutlak,
sebaliknya perkara itu didesak dan datang selepas beratus-ratus tahun dan telah
dibuktikan di dalam Majlis Nicea pada 325 M.[7].
Ramai yang menentangnya pada masa itu, dan
selepas ia diluluskan di Majlis Nicaea, dan sehingga hari ini terdapat orang-orang
Kristian yang tidak menerimanya atau mengakui penyelewengan ideologi ini.
Allah Menjelma Di Dalam Tubuh
Ini adalah salah satu risalah (mesej) yang
digunakan oleh ulama yang tidak beramal untuk mendatangkan kesesatan dan mereka
mendakwa bahawa Ketuhanan Mutlak menjelma di dalam tubuh.
(1 Paulus, rasul Yesus Kristus, menurut
perintah Allah Juruselamat kita dan Tuhan kita Yesus Kristus, pengharapan kita.
2 kepada Timotius, anakku yang sah di dalam iman: kasih karunia, rahmat dan
damai sejahtera dari Allah Bapa dan Kristus Yesus, Tuhan kita, menyertai
engkau.)[8].
(16) Dan sesungguhnya agunglah rahasia ibadah
kita: "Dia, yang telah menyatakan diri-Nya dalam rupa manusia, dibenarkan
dalam Roh; yang menampakkan diri-Nya kepada malaikat-malaikat, diberitakan di
antara bangsa-bangsa yang tidak mengenal Allah; yang dipercayai di dalam dunia,
diangkat dalam kemuliaan.")[9].
Pertama, bab pertama risalah itu, Isa (as) tidak memberikan apa-apa selain sifat Ketuhanan (rububiyah), dan ia adalah sifat yang tidak diragukan lagi bahawa seorang Nabi dan Rasul disifatkan sebagai pendidik manusia dan lebih berhak memiliki sifat ini daripada bapa yang disifatkannya dan bergelar tuan dalam hubungan dengan keluarganya.
Sebaliknya, ia juga di antara bab yang
menerangkan supaya diutus hanya dengan perintah Allah Yang Maha Suci, dan
bahawa Isa diperintahkan (menurut perintah Allah), maka Isa (as) memerintahkan
dan apa yang diperintahkan oleh perintah Allah. Ertinya Allah lebih tinggi,
lebih berilmu dan lebih berkuasa daripadanya, maka terbuktilah Nabi Isa (as) memerlukan
yang lain dan halaman kewujudannya dalam kekurangan, Jika tidak, tidak masuk
akal baginya untuk diperintah sedangkan dia sempurna dan mutlak, kerana ini
bertentangan dengan kebijaksanaan, jadi apakah yang boleh memberi manfaat
kepada yang sempurna dan mutlak daripada yang lain?!
Adapun yang disebutkan dalam surat (risalah) yang
sama ini dalam bab ketiga, maka perlu - setelah dibuka dengan apa yang telah
kita lihat - dipahami dari penjelmaan Allah dalam tubuh sama seperti kezuhuranNya
di semua alam-alam makhluk. dan tajalli-Nya dan kezuhuranNya Yang Maha Suci.
Ya, terdapat sesuatu yang khusus untuk pernyataan ini di sini; Kerana itu
bermakna Isa itu seperti (kedatangan Allah di Sa'ir), maksudnya dia adalah
tangan Allah, wajah Allah, dan gambaran Allah, tetapi dia adalah hamba yang
diciptakan dan bukan Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi. Terdapat perbezaan
yang besar antara hakikat dan gambaran seepenuhnya seperti perbezaan antara
sesuatu dan ketiadaan.
Allah, seperti yang saya jelaskan sebelum ini,
telah tajalli (menampakkan) di alam-alam penciptaan dan muncul (zahir) di
dalamnya, dan ini tidak bermakna Dia datang ke dalamnya atau semuanya (ianya)
menjadi Ketuhanan mutlak atau sebahagian daripadanya boleh menjadi Ketuhanan
mutlak tidak kira. betapa hebatnya cahayanya; Kerana ia tetap dicipta dan kekal
cahayanya bercampur dengan kegelapan, tahap tertinggi yang dapat oleh manusia
adalah Allah dalam penciptaan
﴿ ….. يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ
تَمْسَسْهُ نَـارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ ….. ﴾
..... yang minyaknya hampir-hampir menerangi,
walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya, ..... [10],
hampir bersinar dari dirinya sendiri - dan itulah sebabnya Ibrahim (as) meragui pada
mulanya sehingga Allah mengenalkannya tentang kebenaran[11] - Tetapi
ia tidak pernah bersinar dari dirinya sendiri.
Dan Hadits Qudsi dari Allah Yang Maha Suci
lagi Maha Tinggi: (Langit-Ku dan bumi-Ku tidak meliputi Aku, dan hati hamba-Ku
yang beriman meliputi-Ku)[12] maksudnya sesungguhnya dia menjadi
Wajah Allah dan Tangan Allah, seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran:
﴿ إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا
يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ ﴾
Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia
kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di
atas tangan mereka, [13],
﴿ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ
وَالْأِكْرَامِ ﴾
Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai
kebesaran dan kemuliaan. [14].
Seperti yang dijelaskan dalam teks-teks Taurat
dan Injil yang dikemukakan.
Anak:
Dalam Taurat dan Injil terdapat kata (Bapaku,
bapa kamu, anak, bapa dan anak-anak Allah).
(4 .... maka beginilah firman Tuhan semesta
alam: "Mereka boleh membangun, tetapi Aku akan merobohkannya; dan orang
akan menyebutkannya daerah kefasikan dan bangsa yang kepadanya Tuhan murka
sampai selama-lamanya."
5 Matamu
akan melihat dan kamu sendiri akan berkata: "Tuhan maha besar sampai di
luar daerah Israel." 6 Seorang anak menghormati bapanya dan seorang hamba
menghormati tuannya. Jika Aku ini bapa, di manakah hormat yang kepada-Ku itu?
Jika Aku ini tuan, di manakah takut yang kepada-Ku itu? firman Tuhan semesta
alam kepada kamu, hai para imam yang menghina nama-Ku ….."[15]
(21 Pada waktu itu juga bergembiralah Yesus
dalam Roh Kudus dan berkata: "Aku bersyukur kepada-Mu, Bapa, Tuhan langit
dan bumi, karena semuanya itu Engkau sembunyikan bagi orang bijak dan orang
pandai, tetapi Engkau nyatakan kepada orang kecil. Ya Bapa, itulah yang
berkenan kepada-Mu. 22 Dia berpaling kepada murid-murid-Nya dan berkata, Semua
telah diserahkan kepada-Ku oleh Bapa-Ku dan tidak ada seorangpun yang tahu
siapakah Anak selain Bapa, dan siapakah Bapa selain Anak dan orang yang
kepadanya Anak itu berkenan menyatakan hal itu." 23 Sesudah itu
berpalinglah Yesus kepada murid-murid-Nya tersendiri dan berkata:
"Berbahagialah mata yang melihat apa yang kamu lihat. 24 Karena Aku
berkata kepada kamu: Banyak nabi dan raja ingin melihat apa yang kamu lihat,
tetapi tidak melihatnya, dan ingin mendengar apa yang kamu dengar, tetapi tidak
mendengarnya." [16]).
(1 Tunduklah kepada Tuhan, hai anak-anak
Allah, berikanlah kemuliaan dan hormat kepada Tuhan, 2 Serahkanlah kepada Tuhan
kemuliaan nama-Nya, sujudlah
Tuhan dengan berhiaskan kekudusan [17].
(1 Ketika Yesus melihat orang banyak itu,
naiklah Ia ke atas bukit dan setelah Ia duduk, datanglah murid-murid-Nya
kepada-Nya. 2 Maka Yesuspun mulai berbicara dan mengajar mereka,
katanya:
3. Berbahagialah orang yang miskin di hadapan Allah, karena merekalah yang
empunya Kerajaan Langit-langit. 4 Berbahagialah orang yang berdukacita, karena
mereka akan dihibur. 5 Berbahagialah orang yang lemah lembut, karena mereka
akan mewarisi bumi. 6 Berbahagialah orang yang lapar dan haus akan kebenaran,
karena mereka akan dipuaskan. 7 Berbahagialah orang yang murah hatinya, karena
mereka akan beroleh kemurahan. 8. Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena
mereka akan melihat Allah. 9. Berbahagialah orang yang membawa damai, karena
mereka akan disebut anak-anak Allah. 10. Berbahagialah orang yang dianiaya oleh
sebab kebenaran, karena merekalah yang empunya Kerajaan Langit-langit. 11
Berbahagialah kamu, jika karena Aku kamu dicela dan dianiaya dan kepadamu
difitnahkan segala yang jahat dan kata dusta. 12 Bersukacita dan bergembiralah,
karena upahmu besar di Langit-langit, sebab demikian juga telah dianiaya
nabi-nabi yang sebelum kamu." ) [18].
Kata-kata ini yang terdapat di dalam Taurat
atau Injil dan saya mengesyaki maksudnya ditafsirkan oleh orang jahil dan oleh
ulama yang tidak beramal - untuk menuntut anak manusia kepada Allah Yang Maha Suci
atau untuk menuntut ketuhanan mutlak seorang manusia - Ketuhanan seseorang
manusia tidak bermakna ketuhanan yang mutlak, sebaliknya, mereka secara
keseluruhannya menafikan sifat anak sebenar mana-mana manusia [19],
dan jika seseorang melihatnya dengan hati terbuka, meminta untuk mengetahui
kebenaran sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi, yang menciptakannya, dia akan melihat bahawa Isa (as) memuji Allah dan memuji
dua kali lipat kepadaNya sebelum dia mengucapkan kata-kata ini, dan jika
seseorang melihat dengan adil, dia akan tahu bahawa perkataan ini berlaku
kepada semua nabi, rasul-rasul dan wasi-wasi yang menjadi hujjah-hujjah Allah
terhadap ciptaan-Nya dan khalifah-khalifahNya di muka bumi-Nya. Setiap hujjah-hujjah
Allah itu adalah yang paling mengetahui di antara umat-umat pada zamannya di
sisi Allah, maka diyakini bahawa dialah yang mengenal Allah berbanding orang
lain dari umat zamannya, dan juga diyakini bahawa dia tidak mengenal khalifah
Allah dan hujjah Allah adalah hak untuk mengenalnya melainkan Allah yang
menciptakannya. (Dan tidak seorangpun mengenal Anak selain Bapa, dan
tidak seorangpun mengenal Bapa selain Anak dan orang yang kepadanya Anak itu
berkenan menyatakannya.) [Matius 11:27] dan [Lukas 10:22].
Ini anda dapati dalam sabda Rasulullah
Muhammad kepada wasinya Ali bin Abi Talib (as): (Wahai Ali, tidak ada yang
mengenal Allah melainkan aku dan kamu, dan tidak ada yang mengenalku melainkan
Allah dan kamu dan tidak ada yang mengenal kamu melainkan Allah dan aku)[20].
Juga, agar manusia mengetahui kebenaran, iaitu
semua makhluk adalah anak-anak Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, maka Dia
mengasihani mereka sebagaimana seorang bapa mengasihani anak-anaknya, malah
lebih mengasihani makhluk daripada seorang ibu kepada anak tunggalnya. Sudah
pasti para nabi, wasi-wasi dan wali-wali yang ikhlas adalah makhluk yang paling
dicintai oleh Allah Yang Maha Suci. Mereka lebih berhak menjadikan Allah Taala sebagai
bapa mereka dalam pengertian ini. Dan kerana mereka taat kepadaNya dan tidak
menderhaka kepadaNya Yang Maha Suci, sama seperti anak yang soleh taat dan
menghormati bapanya, maka adalah betul bahawa mereka adalah anak-anak Allah dalam
pengertian ini, dan mereka bukanlah ketuhanan mutlak melainkan mereka adalah hamba-hamba
yang dimuliakan. Kerana mereka oraang-orang yang bersyukur.
﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً
سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ ﴾
Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha
Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya,
adalah hamba-hamba yang dimuliakan," [21].
﴿ لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ
وَلَداً لاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَـاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ
الْوَاحِدُ الْقَهّـَارُ ﴾
“Kalau sekiranya Allah hendak mengambil anak,
tentu Dia akan memilih apa yang dikehendaki-Nya di antara ciptaan-ciptaan yang
telah diciptakan-Nya. Maha Suci Allah. Dialah Allah Yang Maha Esa lagi Maha
Mengalahkan.” [22].
Dan Al-Quran menjelaskan bahawa mereka adalah
﴿ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ
نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ ﴾
"Yang minyaknya hampir-hampir menerangi,
walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya," yang bermaksud bahawa
mereka adalah Allah dalam penciptaan, iaitu manifestasi (pernyataan) Allah dan
imej Allah. seperti dalam hadits tentang mereka:
( أن الله خلق آدم على صورته )
"Allah menciptakan Adam menurut imej-Nya"[23]
(26). Berfirmanlah Allah: "Baiklah Kita
menjadikan manusia menurut gambar dan rupa Kita, ) [24], dan mereka
bukanlah Allah Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi. Oleh itu, memandang pada mereka
adalah memandang Allah, dan melihat mereka adalah melihat Allah, dan dalam
Alkitab: (Berbahagialah orang yang suci hatinya, karena mereka akan melihat
Allah. 9 Berbahagialah orang yang membawa damai, karena mereka akan disebut
anak-anak Allah.).
Dan di dalam Al-Qur'an anda dapati perkataan
yang sama:
﴿ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ * إِلَى
رَبِّهَا نَاظِرَةٌ ﴾
"Wajah-wajah pada hari itu berseri-seri. *
Kepada Tuhannyalah mereka melihat., memandang kepada Tuhan mereka"[25],
dari Abi Al-Shalt Al-Harawi, dari Imam
Al-Ridha (as), yang berkata: "Nabi bersabda: Sesiapa yang menziarahiku
semasa hidupku atau selepas kematianku telah menziarahi Allah Taala dan
kedudukannya di sisi nabi di dalam syurga, derajat yang paling tinggi, maka
sesiapa yang menziarahinya dalam kedudukannya di dalam syurga daripada rumahnya
telah menziarahi Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Dia berkata: Aku berkata kepadanya:
Wahai anak Rasulullah, apakah maksud berita yang mereka ceritakan: Balasan La
Ilaha Illa Allah - Tiada Tuhan Melainkan Allah – adalah melihat wajah Allah
Taala? Wahai Aba Al-Shalt, sesiapa yang menyifatkan wajah Allah Taala seperti wajahNya
ia telah kafir, tetapi wajah Allah Taala adalah para Nabi-Nya, Rasul-rasul-Nya,
dan hujah-hujah-Nya, semoga selawat Allah ke atas mereka. Mereka itulah
orang-orang yang dengannya dia menghadap Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha
Tinggi, serta kepada agama dan mengenaliNya. Dan Allah Ta'ala berfirman:
﴿ كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ * َيَبْقَى
وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴾
Semua yang ada di bumi itu akan binasa. * Dan
tetap kekal wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.
dan Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ﴾
"Segala sesuatu akan binasa kecuali
wajah-Nya" [26].
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿ قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَنِ وَلَدٌ
فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ ﴾
“Katakanlah, jika benar Tuhan Yang Maha
Pemurah mempunyai anak, maka akulah orang yang mula-mula akan menyembahnya.”[27].
maksudnya Muhammad adalah yang paling dekat
dengan Allah Taala, dan makhluk pertama yang diciptakan Allah Subhanahu Wa
Ta'ala, dan yang pertama menyembah Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Seandainya Allah
Yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, mempunyai seorang anak (Maha Tinggi
Allah dari yang demikian itu), tentu dia adalah Muhammad. Kerana mereka
mengatakan bahawa perkara pertama yang keluar daripada-Nya, Yang Maha Suci lagi
Maha Tinggi, adalah anak atau firman, maka Muhammad yang mengatakan aku adalah
makhluk yang paling dekat dengan Allah Taala, tidak mengatakan adalah aku anak
yang terpisah dari Allah Taala, dia tidak mengatakan aku Tuhan Mutlak. tetapi
dia berkata aku Abdullah (Hamba Allah) dan Ibn (anak) Abdullah (Hamba Allah))
﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً
سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ ﴾
Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha
Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya,
adalah hamba-hamba yang dimuliakan," [28].
Oleh itu sesiapa yang mencari kebenaran Dia mesti
mencari ketepatan dan keikhlasan dalam pencariannya untuk mencapai kebenaran
dan menyelamatkan dirinya daripada kemurkaan Tuhan Yang Maha Suci lagi Maha
Tinggi)
﴿ وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً *
لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً * تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ
وَتَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً * أَنْ دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ
وَلَداً * وَمَا يَنْبَغِي لِلرَّحْمَنِ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَداً ﴾
Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha
Pemurah mengambil (mempunyai) anak". * Sesungguhnya kamu telah
mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, * hampir-hampir langit-langit
pecah karena ucapan itu, dan bumi terbelah, dan gunung-gunung runtuh, * karena
mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. * Dan tidak sepatutnya
bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak. [29].
_______________
[1] - (Tetapi tentang hari atau saat itu tidak
seorangpun yang tahu, malaikat-malaikat di sorga tidak, dan Anakpun tidak,
hanya Bapa saja.") Markus 13:32
[2] - Sebenarnya, mereka tidak percaya akan
hal ini, malah mereka percaya kepada pembezaan, namun, disebabkan banyak
kekeliruan, kenyataan dan perbezaan mereka dalam cuba menampal kecacatan dalam
kepercayaan ketuhanan di sisi mereka, saya terpaksa menjawab apa yang mereka katakan
dan apa yang mereka mungkin katakan..
[3]- Taurat: Kejadian – 1:26.
[4]- Taurat: Kejadian – 1:27.
[5]- Taurat: Yesaya, bab lapan - Perjanjian
Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Gereja-gereja Timur.
[6] - Injil Matius: Bab Satu - Perjanjian Lama
dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.
[7] - (Pembukaan majlis itu dihadiri oleh Maharaja Constantine I, dan Majlis Nicea memulakan sesinya pada 20 Mei 325. Majlis itu diadakan atas arahan Maharaja Constantine I untuk mengkaji perbezaan antara Arius dan pengikutnya pada satu pihak, dan Gereja Alexandria yang diwakili oleh Alexandros I (Paus Alexandria) dan pengikutnya di pihak yang lain, tentang sifat Yesus (Isa), adakah sifat yang sama seperti Tuhan atau sifat manusia?
Arius menafikan ketuhanan Yesus. Dia percaya bahawa ada masanya Yesus tidak hadir, dan menganggapnya tinggi di antara makhluk Allah dan ciptaannya, dan dia juga menganggap bahawa Roh Kudus adalah ciptaan Tuhan juga. Sementara Alexandros I (Paus Alexandria) menekankan bahawa sifat Kristus (Isa Al-Masih) adalah sifat yang sama dengan Tuhan, dan pendapat Alexandros I (Paus Alexandria) menang melalui pengundian, yang berada di bawah kuasa Maharaja Constantine, yang menyokong Paus. dari Alexandria Arius dan dua imam enggan menandatanganinya, dan kemudian mereka diasingkan ke Elera (kini Balkan) dan buku-buku Arius telah dibakar, dan doktrinnya dipanggil bidaah Arius, dan pengikutnya telah mendapat stigma sehingga hari ini sebagai musuh agama Kristian.
Majlis Nicaea menghasilkan bentuk pertama kepercayaan dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih), ketuhanan mutlak, dan hubungan gereja dengan pihak berkuasa mula terbentuk selepas ia menjadi entiti keagamaan. Selepas tiga abad perkembangan pemikiran gereja dan percampurannya dengan idea dan agama sekeliling ke semua arah, termasuk panganisme Rom, agama Constantine sebelumnya, gereja yang disokong oleh Maharaja Rom, menjadi rujukan dan kuasa dalam menentukan siapa termasuk dalam skop iman atau tidak. Kenyataan ini hampir sama dengan semua yang dilaporkan tentang gereja dan dari segi sejarah tentang majlis ini, sudah tentu mengikut kelakuan, saya tidak fikir bahawa seorang penyelidik yang adil akan mengabaikan pengiktirafan Constantine kepada Alexander dan pengesahan kepercayaan pangannya dalam agama Kristian. Selepas separuh daripada paderi Kristian menyokong Arius, ketakutan terhadap penindasan Constantine membuatkan mereka berundur. dan siapa yang tidak tahu siapa Constantine. Dan bagaimana dia menjadi perkasa dan menindas mereka yang menentangnya? Dan jika dia adalah orang yang paling dekat dengannya, hendaklah dia meninjau sejarah zalim ini yang menyebarkan agama Kristian yang menyeleweng di Eropah, dan yang tidak teragak-agak untuk membunuh kerabatnya dan orang yang paling dekat dengannya jika mereka menderhaka kepadanya. Walaupun pengusiran dan penganiayaan terhadap Arius dan larangan kepercayaannya selepas majlis itu sudah memadai untuk mengetahui tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, iaitu penghapusan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus hanyalah makhluk dan penyebaran kepercayaan pagan. dalam Kristus dan bahawa dia adalah Tuhan.
Inilah yang ditegaskan di Konsili Nicea:
(Terjemahan teks Yunani:
Kami percaya kepada satu Tuhan, Bapa Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu, Pencipta segala sesuatu yang kelihatan dan tidak kelihatan, dan kepada satu Tuhan Yesus Kristus (Isa Al-Masih), Anak Tuhan, Anak Tunggal Bapa, iaitu, dari dzat Bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari Cahaya, Tuhan sebenar dari Tuhan sebenar, diperanakkan bukan diciptakan, sama dalam zat dengan Bapa, yang bagi kita manusia dan untuk keselamatan kita turun dan menjelma, menjadi manusia, menderita dan bangkit pada hari ketiga yang dengannya segala sesuatu ditemukan, mereka yang ada di langit dan yang ada di bumi [dan] telah naik ke langit langit, datang untuk menghakimi orang yang hidup dan yang mati dan oleh Roh Kudus. Adapun orang-orang yang berkata: "Ada suatu masa ketika (Firman) tidak ada," dan: "Sebelum Dia diperanakkan, Dia tidak ada," dan bahwa Dia ada dari yang tidak ada, atau mereka mengatakan tentang wujud, Anak Tuhan bahawa ia adalah daripada yang lain atau zat lain atau (iaitu “dicipta”)! (Atau bahawa dia diubah atau berubah, (mereka ini) Gereja universal mengucilkan mereka.
Dan semua uskup yang hadir menandatangani syahadat ini kecuali dua orang daripada mereka - mungkin lebih – dengan ditambah, tentu saja, Arius dan jamaahnya).
Paus Ortodoks di Mesir, Shenouda III, berkata dalam bukunya The Nature of Christ (Arios menafikan ketuhanan Kristus, dan percaya bahawa dia lebih rendah daripada Bapa pada zatnya, dan bahawa dia diciptakan. Akar Arianisme masih wujud sehingga sekarang. Walaupun selepas Majlis Ekumenikal Nicaea mengecamnya pada 325 M, Arius dan The Arians selepasnya menyebabkan keletihan, perselisihan, dan keraguan bagi Gereja Suci) dan sudah tentu Shenouda III di sini mempersembahkan kepada Saksi-Saksi Yehuwa doktrin Kristian yang telah tersebar luas di Dunia Kristian, terutamanya di Barat. Saksi-Saksi Yehuwa tidak mengakui banyak kesesatan Gereja, seperti Triniti, dan bahawa Firman itu adalah Tuhan dan bidah lain. Apa yang menunjukkan bahawa kepercayaan dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih) adalah bidaah yang telah dibuktikan di Konsili Nicea adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir di Majlis Nicea menyokong Arius atau berkecuali, dan kepercayaan itu bahawa Isa (as), (Jesus) hanyalah makhluk yang tersebar luas dan berleluasa pada zaman Arius, dan ini adalah sesuatu yang diakui oleh para imam dalam kitab mereka dan sehingga hari ini: Ia datang dalam penyelidikan dalam Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Uskup Agung Bishoy: (…… 4- Majlis Nicea: 1 Syarat-syarat persidangannya……….
B - Adapun alasan langsung untuk mengadakan majlis itu, itu adalah bidaah Arius, kerana empayar hampir berpecah kerana bidaah itu...........
Majlis Ekumenikal telah diadakan atas perintah Raja Constantine kerana takut akan perpecahan yang tajam dalam empayar akibat ajaran sesat Arius. Perjumpaannya diadakan pada tahun 325 M di Nicea, dengan sejumlah 318 uskup, seperti yang disebutkan oleh St. Athanasius, yang merupakan saksi mata dan salah seorang anggota Sinode, dalam ucapannya kepadanya. Pada mulanya, 16 uskup berada di memihak kepada Arius, dan 22 uskup memihak kepada Pope Alexandros, dan selebihnya kedudukan mereka belum ditentukan. Bagi penghujung majlis itu, hanya dua uskup yang kekal menyokong Arius, iaitu Secondos dan Theonas, yang enggan menandatangani kepercayaan dewan dengan para imam yang melekat pada mereka berdua. Pada zaman St Epiphanius, tandatangan 318 orang yang hadir di Nicea masih ada. Ini adalah kelebihan kepada penjelasan St. Athanasius tentang iman dan tindak balasnya terhadap fitnah Arius, dan dalam hal ini kita melihat kehebatan pertahanan Alexandria dalam dewan. Mencapai keputusan majlis bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya ia memerlukan usaha yang hebat ………….
5- Konsili Nicea: 2) Arius dan bidaahnya……….
Sudah ada saatnya ketika hampir seluruh dunia telah menerima faham Arius jika bukan karena Athanasius. Pada satu masa, maharaja memecat paus Rom dan melantik seorang lagi menggantikannya untuk menandatangani syahadat Arian (Arius), dan apabila paus kembali dari penjara ke takhtanya, dia menandatangani syahadat Arian, yang dia enggan menandatanganinya sebelum ini. Ini adalah peringkat di mana hanya Athanasius dan para uskupnya kekal di Mesir yang berpegang kepada iman yang benar. Oleh itu, tidaklah pelik bagi nabi Yesaya untuk berkata: “Diberkatilah umat-Ku Mesir” (Yesaya 19:25). Tetapi dalam banyak masa lain, Takhta Rom menyokong Paus Alexandria, seperti paus-paus sezaman dengan Paus Athanasius, yang menyokongnya.
Kekristianan runtuh di seluruh dunia dan tunduk kepada kezaliman Arian, dan hanya kerusi Alexandria yang tinggal, diwakili oleh Paus Iskandariah yang dibuang dan para uskup Mesirnya. Kita mesti mengikut jejak langkah nenek moyang kita. ) Majlis Ekumenikal Kristian - Majlis Ekumenikal dan Bidah - Uskup Agung Bishoy.
[8] - Surat Pertama Rasul Paulus, (1 Timotius
1:1-2). - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.
[9] - Surat Pertama Paulus Rasul (1 Timotius 3:16).
- Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 2 - Sinode Gereja-gereja Timur.
[10] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Nur: 35.
[11] - Baca perincian dalam kitab
Al-Mushabihat.
[12] - Bihar Al-Anwar: Bahagian 55, ms 39.
[13] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Fath: 10.
[14] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Rahman: 27.
[15] - Tauraat Maleakhi, bab satu - Perjanjian
Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Jemaat-jemaat Timur.
[16] - Injil Lukas, bab kesepuluh - Perjanjian
Lama dan Baru: Bahagian 2 - Dewan Jemaat-jemaat Timur.
[17] - Mazmur Taurat - Mazmur Dua Puluh
Sembilan - Perjanjian Lama dan Baru: Bahagian 1 Jemaah Jemaat-jemaat Timur.
[18] - Injil Matius, bab lima - Perjanjian
Lama dan Baru: Bahagian 1 - Dewan Gereja-gereja Timur.
[19] - Kerana sebahagian daripada mereka
memanggil satu kumpulan bahawa mereka adalah anak-anak Tuhan, maka adakah
mereka benar-benar anak Tuhan dan tuhan-tuhan yang sebenar berdasarkan mereka
yang menganggap bahawa sebutan Yesus dalam Injil bahawa dia anak Tuhan yang menunjukkan
dia tuhan dan anakNya yang sebenar kepada Tuhan? Jauh Allah dari yang demikian.
[20]- Mukhtashar Bashair Al-Darajat: ms 125.
[21] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Anbia: 26.
[22] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Zumar: 4.
[23] - Al-Kafi: J 1, ms 134, Al-Tawhid oleh
Al-Shaduq: ms 103.
[24] - Taurat, Kejadian bab satu.
[25] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Qiamah: 22-23.
[26] - ‘Uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 2, ms
106.
[27] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Zukhruf: 81.
[28] - Al-Quran, Al-Karim, Al-Anbia: 26.
[29] - Al-Quran, Al-Karim, Maryam: 88-92.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
3 drpd 4
Adakah Yesus Kriatus (Isa Al-Masih) menggunakan perkataan bapa – Aba atau Abi? Dan apakah maksudnya?
Jawapan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as): Ya, Nabi Allah Isa (as) menggunakan perkataan ini Al-Ab, bapa atau bapa kamu, dan perkataan ini juga terdapat dalam Taurat, dan tetapi Isa...
Kepincangan Dalam Aqidah Ketuhanan Uluhiyah Mutlak Pada Tiga Oknum
Dia adalah Tuhan Maha Yang Suci, Yang Maha Esa lagi Tunggal, dan semua selain Dia, diciptakan olehNya Yang Maha Yang Suci lagi Maha Tinggi. Dalam Al-Quran yang mulia, menolak orang-orang yang mengatakan bahawa Tuhan, Maha Yang Suci, mempunyai seorang anak yang terpisah dariNya, dilahirkan atau verasal daripada-Nya ...
Nas-nas Taurat dan Injil membuktikan bahawa Tuhan itu satu, Tunggal dan tidak majmuk
Nas-nas ini diteranglan dengan jelas dan nyata, maka tidak ada gunanya mentakwilkannya supaya secocok dengan nas-nas yang maknanya diragukan oleh ulama yang tidak beramal, maka mereka menyesatkan ciptaan Allah dengan menafsirkannya mengikut hawa nafsu mereka, tafsiran beberapa nas yang salah. dalam Taurat (Perjanjian ...
Perkataan: Dalam buku The Divinity of Christ oleh Shenouda III (Papa of the Orthodox), Shenouda III berkata: Bab Satu: Ketuhanan-Nya dari segi pusatnya dalam Holy Trinity (Tiga Oknum Suci) - adalah Logos...
Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) lebih arif daripada Ahli Kitab pada kitab mereka.
Imam Ahmad Al-Hasan (as) mengajak para ulama untuk berdebat, dan setiap ahli kitab mempunyai kitab mereka sendiri. Al-Syed Ahmad Al-Hasan (as) berkata: ((Aku lebih mengetahui daripada ahli Taurat tentang Taurat mereka, dan lebih tahu daripada ahli Injil tentang Injil mereka, dan aku tahu dari ...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Yudas (Yahuzha) yang Roh ketiga belas
Kami ingin memberi tumpuan kepada beberapa teks yang menunjukkan bahawa orang yang berada semasa penyaliban bukanlah Isa (Jesus) (as) melalui teks-teks, kemudian kita beralih kepada penemuan sejarah Injil Yudas...
Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah anak manusia
Gelaran Kristus (Al-Masih) mewakili konsep yang dikongsi oleh ramai orang, kerana Daud (as) adalah Mesias (Masih): (42 Ya TUHAN Allah, janganlah Engkau menolak orang yang telah Kauurapi, ingatlah akan segala kasih setia-Mu kepada Daud, hamba-Mu itu.)[1]. Dan Saul adalah Mesias (5 dan selepas itu...
Halaman 3 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan