Majlis Nicea dan Bidah Gereja
Isa (as), seperti semua nabi-nabi (as), datang, menyampaikan, dan berdakwah kepada Allah
Yang Esa Yang Satu, Yang Tunggal, Yang Kaya Mutlak, yang tidak mengambil pasangan
mahupun anak ... Dan di atasnya ada wasi-wasinya,
rasul-rasulnya, dan orang-orang yang beriman kepadanya (as), dan kami tidak
dapati dalam Injil walau satu ayat pun di mana Isa (as) berkata mengenai tiga oknum...
Sebilangan orang Kristian awal menafikan ketuhanan mutlak pada Isa (as), dan
masih ada hingga ke hari yang menafikannya juga...Mungkin orang yang paling
terkenal yang menafikan kepercayaan palsu ini ialah Arius..
Konsil Nicea 325 M Bidah Gereja
(Pembukaan majlis itu dihadiri oleh Maharaja Constantine I, dan
Majlis Nicea memulakan sesinya pada 20 Mei 325. Majlis itu diadakan atas arahan
Maharaja Constantine I untuk mengkaji perbezaan antara Arius dan
pengikutnya pada satu pihak, dan Gereja Alexandria yang diwakili oleh
Alexandros I (Paus Alexandria) dan pengikutnya di pihak yang lain, tentang
sifat Yesus (Isa), adakah sifat yang sama seperti Tuhan atau sifat manusia?
Arius menafikan ketuhanan Yesus. Dia percaya bahawa ada
masanya Yesus tidak hadir, dan menganggapnya tinggi di antara makhluk Allah dan
ciptaannya, dan dia juga menganggap bahawa Roh Kudus adalah ciptaan Tuhan juga.
Sementara Alexandros I (Paus Alexandria) menekankan bahawa sifat Kristus (Isa Al-Masih)
adalah sifat yang sama dengan Tuhan, dan pendapat Alexandros I (Paus
Alexandria) menang melalui pengundian, yang berada di bawah kuasa Maharaja
Constantine, yang menyokong Paus. dari Alexandria Arius dan dua imam enggan
menandatanganinya, dan kemudian mereka diasingkan ke Elera (kini Balkan) dan
buku-buku Arius telah dibakar, dan doktrinnya dipanggil bidaah Arius, dan
pengikutnya telah mendapat stigma sehingga hari ini sebagai musuh agama
Kristian.
Majlis Nicaea menghasilkan bentuk pertama kepercayaan
dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih), ketuhanan mutlak, dan hubungan gereja
dengan pihak berkuasa mula terbentuk selepas ia menjadi entiti keagamaan. Selepas
tiga abad perkembangan pemikiran gereja dan percampurannya dengan idea dan
agama sekeliling ke semua arah, termasuk panganisme Rom, agama Constantine
sebelumnya, gereja yang disokong oleh Maharaja Rom, menjadi rujukan dan kuasa
dalam menentukan siapa termasuk dalam skop iman atau tidak. Kenyataan ini
hampir sama dengan semua yang dilaporkan tentang gereja dan dari segi sejarah
tentang majlis ini, sudah tentu mengikut kelakuan, saya tidak fikir bahawa
seorang penyelidik yang adil akan mengabaikan pengiktirafan Constantine kepada
Alexander dan pengesahan kepercayaan pangannya dalam agama Kristian. Selepas
separuh daripada paderi Kristian menyokong Arius, ketakutan terhadap penindasan
Constantine membuatkan mereka berundur. dan siapa yang tidak tahu siapa
Constantine. Dan bagaimana dia menjadi perkasa dan menindas mereka yang
menentangnya? Dan jika dia adalah orang yang paling dekat dengannya, hendaklah
dia meninjau sejarah zalim ini yang menyebarkan agama Kristian yang menyeleweng
di Eropah, dan yang tidak teragak-agak untuk membunuh kerabatnya dan orang yang
paling dekat dengannya jika mereka menderhaka kepadanya. Walaupun pengusiran
dan penganiayaan terhadap Arius dan larangan kepercayaannya selepas majlis itu
sudah memadai untuk mengetahui tujuan dan matlamat mengadakan majlis ini, iaitu
penghapusan Arius dan kepercayaan bahawa Kristus hanyalah makhluk dan
penyebaran kepercayaan pagan. dalam Kristus dan bahawa dia adalah Tuhan.
Inilah yang ditegaskan di Konsili Nicea:
(Terjemahan teks Yunani:
Kami percaya kepada satu Tuhan, Bapa Yang Maha
Kuasa atas segala sesuatu, Pencipta segala sesuatu yang kelihatan dan tidak
kelihatan, dan kepada satu Tuhan Yesus Kristus (Isa Al-Masih), Anak Tuhan, Anak
Tunggal Bapa, iaitu, dari dzat Bapa, Tuhan dari Tuhan, Cahaya dari Cahaya,
Tuhan sebenar dari Tuhan sebenar, diperanakkan bukan diciptakan, sama dalam zat
dengan Bapa, yang bagi kita manusia dan untuk keselamatan kita turun dan
menjelma, menjadi manusia, menderita dan bangkit pada hari ketiga yang
dengannya segala sesuatu ditemukan, mereka yang ada di langit dan yang ada di
bumi [dan] telah naik ke langit langit, datang untuk menghakimi orang yang
hidup dan yang mati dan oleh Roh Kudus. Adapun orang-orang yang berkata:
"Ada suatu masa ketika (Firman) tidak ada," dan: "Sebelum Dia
diperanakkan, Dia tidak ada," dan bahwa Dia ada dari yang tidak ada, atau
mereka mengatakan tentang wujud, Anak Tuhan bahawa ia adalah daripada yang lain
atau zat lain atau (iaitu “dicipta”)! (Atau bahawa dia diubah atau berubah,
(mereka ini) Gereja universal mengucilkan mereka.
Dan semua uskup yang hadir menandatangani syahadat ini
kecuali dua orang daripada mereka - mungkin lebih – dengan ditambah, tentu
saja, Arius dan jamaahnya).
Paus Ortodoks di Mesir, Shenouda III, berkata dalam
bukunya The Nature of Christ (Arios menafikan ketuhanan Kristus, dan percaya
bahawa dia lebih rendah daripada Bapa pada zatnya, dan bahawa dia diciptakan.
Akar Arianisme masih wujud sehingga sekarang. Walaupun selepas Majlis
Ekumenikal Nicaea mengecamnya pada 325 M, Arius dan The Arians selepasnya
menyebabkan keletihan, perselisihan, dan keraguan bagi Gereja Suci) dan sudah
tentu Shenouda III di sini mempersembahkan kepada Saksi-Saksi Yehuwa doktrin
Kristian yang telah tersebar luas di Dunia Kristian, terutamanya di Barat. Saksi-Saksi
Yehuwa tidak mengakui banyak kesesatan Gereja, seperti Triniti, dan bahawa
Firman itu adalah Tuhan dan bidah lain. Apa yang menunjukkan bahawa kepercayaan
dalam ketuhanan Kristus (Isa Al-Masih) adalah bidaah yang telah dibuktikan di
Konsili Nicea adalah bahawa separuh daripada mereka yang hadir di Majlis Nicea menyokong
Arius atau berkecuali, dan kepercayaan itu bahawa Isa (as), (Jesus) hanyalah
makhluk yang tersebar luas dan berleluasa pada zaman Arius, dan ini adalah
sesuatu yang diakui oleh para imam dalam kitab mereka dan sehingga hari ini: Ia
datang dalam penyelidikan dalam Majlis Ekumenikal Kristian - oleh Uskup Agung
Bishoy: (…… 4- Majlis Nicea: 1 Syarat-syarat persidangannya……….
B - Adapun alasan langsung untuk mengadakan majlis itu,
itu adalah bidaah Arius, kerana empayar hampir berpecah kerana bidaah
itu...........
Majlis Ekumenikal telah diadakan atas perintah Raja
Constantine kerana takut akan perpecahan yang tajam dalam empayar akibat ajaran
sesat Arius. Perjumpaannya diadakan pada tahun 325 M di Nicea, dengan sejumlah
318 uskup, seperti yang disebutkan oleh St. Athanasius, yang merupakan saksi
mata dan salah seorang anggota Sinode, dalam ucapannya kepadanya. Pada mulanya,
16 uskup berada di memihak kepada Arius, dan 22 uskup memihak kepada Pope
Alexandros, dan selebihnya kedudukan mereka belum ditentukan. Bagi penghujung
majlis itu, hanya dua uskup yang kekal menyokong Arius, iaitu Secondos dan
Theonas, yang enggan menandatangani kepercayaan dewan dengan para imam yang
melekat pada mereka berdua. Pada zaman St Epiphanius, tandatangan 318 orang yang
hadir di Nicea masih ada. Ini adalah kelebihan kepada penjelasan St. Athanasius
tentang iman dan tindak balasnya terhadap fitnah Arius, dan dalam hal ini kita
melihat kehebatan pertahanan Alexandria dalam dewan. Mencapai keputusan majlis
bukanlah satu perkara yang mudah, sebaliknya ia memerlukan usaha yang hebat ………….
5- Konsili Nicea: 2) Arius dan bidaahnya……….
Sudah ada saatnya ketika hampir seluruh dunia telah menerima
faham Arius jika bukan karena Athanasius. Pada satu masa, maharaja memecat paus Rom dan
melantik seorang lagi menggantikannya untuk menandatangani syahadat Arian (Arius),
dan apabila paus kembali dari penjara ke takhtanya, dia menandatangani syahadat
Arian, yang dia enggan menandatanganinya sebelum ini. Ini adalah peringkat di
mana hanya Athanasius dan para uskupnya kekal di Mesir yang berpegang kepada
iman yang benar. Oleh itu, tidaklah pelik bagi nabi Yesaya untuk berkata:
“Diberkatilah umat-Ku Mesir” (Yesaya 19:25). Tetapi dalam banyak masa lain,
Takhta Rom menyokong Paus Alexandria, seperti paus-paus sezaman dengan Paus
Athanasius, yang menyokongnya.
Kekristianan runtuh di seluruh dunia dan tunduk
kepada kezaliman Arian, dan hanya kerusi Alexandria yang tinggal, diwakili oleh
Paus Iskandariah yang dibuang dan para uskup Mesirnya. Kita mesti mengikut
jejak langkah nenek moyang kita. ) Majlis Ekumenikal Kristian - Majlis
Ekumenikal dan Bidah - Uskup Agung Bishoy.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI
2 daripada 4
Bani Israil sedang menantikan kelahiran Nabi Musa (as)
Sebelum diutus Musa (as), Bani Israel berada dalam keadaan menantikan nabi agung ini dan pembaharu yang dinanti-nantikan, dan mereka menyampaikan berita kelahirannya dan bahkan bersiap untuk menerima bayi baru yang diberkati ini, yang akan menyelamatkan mereka. daripada...
Siapakah Yesus Kristus – Isa Al-Masih (as)
Hakikatnya adalah bahawa dakwah Isa (as) adalah salah satu jenis dakwah kepada Tuhan Yang Maha Suci yang paling kompleks dan sukar, kerana ia berada dalam masyarakat yang sepatutnya menjadi komuniti iman yang kepercayaannya tidak dicemari oleh penyembahan berhala yang jelas, sebagaimana...
Ummu Al-Qa'im (as) dalam Injil
Soalan: Disebutkan dalam lawatan Umm al-Qaim (as): ((Assalamu ‘alaika, wahai kamu yang diterangkan dalam Injil)) Di manakah julukan ini disebut dalam Injil? Dan selawat dan salam ke atas Muhammad dan keluarganya, para imam dan para Mahdi...
Penyelewengan Taurat dan Injil
Dalil-dalil penyelewengan Taurat dan Injil oleh Yahudi dan Nasrani ada banyak, dan saya tidak akan menyelidikinya, kerana penyelewengannya tidak tersembunyi dari orang yang membacanya dengan renungan, bagi orang yang bersifat yang semulajadi dan pemikiran yang lurus, dan menyemak semula apa yang ditulis oleh seseorang...
Isa (as), seperti semua nabi-nabi (as), yang datang untuk menyampaikan dakwah kepada Allah, Yang Esa, Tunggal, Yang Sendirian, Yang Kekal, Yang Kaya Mutlak, yang tidak mempunyai pasangan mahu pun anak...dan demikian ada para pemegang wasiat (aushia’), rasul-rasulnya, dan orang-orang yang beriman kepadanya (as), dan kami tidak dapati...
Roh Kudus adalah roh suci atau maksum. Jika hamba itu ikhlas niatnya kepada Allah Subhanahu wa Taala dan menghendaki wajah Allah, Allah mengasihinya dan Allah telah mempercayakan kepada KerajaanNya yang memasukkannya ke dalam setiap kebaikan dan mengeluarkannya dari setiap...
Adakah ketuhanan mutlak itu sah untuk selain daripada Allah?
Allah adalah maha sempurna yang dilahap kepadanya untuk mengisi kekurangan dan mencapai kesempurnaan, ertinya dia ditujukan kepadanya dan ditakdirkan, dan Tuhanlah yang mengisi kekurangan orang lain dan menyempurnakan yang lain, dan ketuhanan dan ketuhanan bukanlah. khusus bagiNya, Maha Suci Dia...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan