Isnin, 4 April 2022

Isa (as) Diutus


Isa (as) Diutus 

 

Ulama-ulama Bani Israel sangat mencintai harta dan dunia, dan itulah sebabnya manusia sibuk dengan mencari dunia dan harta ini dan mula meninggalkan perintah para nabi (as) di belakang mereka (jika alim ulama rosak, begitu juga rosaklah dunia), dan segala sesuatu yang rosak diperbaiki oleh garam, tetapi jika garam itu rosak?!

 

Dan muncul tingkatan dalam masyarakat sehingga ada yang penuh dengan kemewahan, dan ada orang miskin yang kelaparan sepanjang tahun, pekerja dan petani dibebankan dengan cukai, dan walaupun mereka banyak bekerja, tetapi mereka tidak makan kecuali sedikit. Orang yang bekerja tidak makan, orang lain yang makan pula tidak bekerja, dan ulama yang bermewah-mewah tidak peduli mengubah keadaan yang rosak ini. Dalam bayang-bayang suasana yang mendung itu, Jesus (as) telah diutus untuk memberitahu orang ramai bahawa sesiapa yang ingin mengikut ku hendaklah bersedia untuk mati dan disalib, kerana ia adalah seruan perubahan (revolusi).

 

Diriwayatkan daripada beliau (as) bahawa baginda bersabda: Dan janganlah kamu takut kepada mereka yang dapat membunuh tubuh, tetapi yang tidak berkuasa membunuh jiwa; takutlah terutama kepada Dia yang berkuasa membinasakan baik jiwa maupun tubuh di dalam neraka. (Injil Matius bab 10:28) Dia (as) tahu bahawa dia tidak dapat mengubah banyak kerosakan pada masa itu, tetapi tidak kurang daripada menyebabkan kejutan dalam masyarakat itu, dan bahkan dalam sejarah umat manusia di bumi ini. , dan menunggu hasil yang besar di masa hadapan, sama ada yang dekat selepas diangkat ke langit atau yang jauh selepas kepulangannya dalam Kebangkitan (kiamat) Kecil - iaitu masa kemunculan Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari. (as).

 

Isa (as) telah diutuskan kepada Bani Israel dan yang lain, tetapi syari’atnya tidak dimansuhkan melainkan syari’at Musa (as), dan terdapat beberapa sebab untuk pemansuhan ini. Termasuk: bahawa beberapa ketetapan telah dikenakan ke atas orang-orang Yahudi dengan cara yang sesuai dengan keadaan mereka pada masa ketika Musa (as) diutuskan kepada masa diutuskan Nabi Isa (as), seperti beberapa larangan ke atas Bani Israel adalah disebabkan oleh penindasan mereka dan tindakan berani mereka terhadap para nabi, dan penghinaan mereka terhadap syari’at, jadi ia telah diringankan kepada mereka dengan mengutus Isa (as) Allah Ta’ala berfirman (maksudnya):

﴿وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾‏

Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan segala binatang yang berkuku dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan sesungguhnya Kami adalah Maha Benar. [Al-Quran, Al-An’am 6:146] 

Mungkin sebab yang paling penting untuk pembatalan dan pembaharuan syariat Musa (as) adalah kerana ulama Yahudi mengubah syariat, dan mengharamkan apa yang diizinkan Allah, dan menghalalkan apa yang dilarang oleh Allah, menurut kehendak peribadi dan naluri intelektual mereka, dan mungkin untuk menggembirakan beberapa orang taghut penzalim yang kadangkala mengalahkan mereka, seperti yang terdapat dalam beberapa riwayat, maka orang Samiri itu mengembalikan berhala anak lembu itu kembali. Tetapi kali ini dengan nama baru dan bentuk baru, orang Samiri itu kembali bersama ulama Bani Israel, dan berhala anak lembu itu kembali dengan memutarbelitkan hukum syariat. Walaupun ramai di antara para nabi (as) diutuskan untuk memelihara hukum Musa (as) dan memeliharanya daripada penyelewengan, tetapi arus yang menyimpang, atau dikatakan arus Samiri, menguasai kepimpinan dan melepasi nabi-nabi (as), dan mereka diusir ke belentara dan padang gurun, dan ramai daripada mereka dibunuh sebelum Isa (as) diutus, seperti Zakariya (as), yang dibunuh oleh orang-orang Yahudi sendiri, dan Yahya (as) yang mereka bunuh dengan meninggalkan menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran, dan tunduk kepada penguasa yang zalim dan tunduk kepada penguasa zalim (Herodus) yang menangkap Yahya (as) dan memenjarakannya untuk tempoh tidak lama sebelum dia membunuhnya, dan para ulama Yahudi tidak bertindak apa-apa, tetapi ramai di antara mereka menyambut peristiwa ini dengan sangat gembira, dan walaupun mereka melihat pada penguasa yang zalim itu seorang yang zalim dan keji, mereka mencemarkannya sebaik sahaja mereka memasuki istananya, mereka tidak teragak-agak untuk bekerjasama dengannya untuk membunuh salah seorang dari nabi-nabi (as), atau ulama yang bekerja yang berusaha kerana nabi-nabi (as) di mana mereka tidak akan redha selagi tidak membasmikan orang-orang yang zalim, dan menegakkan pemerintahan ilahiyah di muka bumi, dan membawa akibat hilangnya kewibawaan taghut penzalim dan pemerintahannya dan lenyapnya kewibawaan dan kedudukan ulama yang tidak beramal yang memesongkan syariat dan menggambarkan diri mereka sebagai pewaris para nabi dan washi (as) untuk mencari tempat mereka di hati manusia. Oleh sebab itu, wajarlah bahawa orang pertama yang memusuhi Nabi Isa (as) ialah para penguasa zalim dan alim ulama di kalangan Bani Israel, yang pernah mendakwa bahawa mereka sedang menunggu pengutusan untuk menolongnya, tetapi apabila dia diutus mereka dapati dia berkata: (Khadam-ku ialah tangan-ku, tunggangan-ku adalah kaki-ku, tempat tidur-ku, bumi, bantalku, batu, kehangatanku di musim sejuk adalah di timur bumi, pelitaku di malam hari adalah bulan, makananku kelaparan, lambangku ketakutan, dan pakaianku dari bulu, buah-buahanku dan selasihku adalah apa yang tumbuh di bumi untuk binatang dan ternakan, aku tidur dan tidak punyai apa-apa, pagi aku tidak punyai apa-apa, dan tidak ada seorang pun di muka bumi yang lebih kaya dariku)[2]

 

Mereka mendapati dia menyeru mereka supaya zuhud pada dunia ini, dan untuk memikul dakwah kepada Allah. Ini menyebabkan mereka bertembung dengan taghut penzalim dan penolong mereka, yang menentang dakwah kepada Allah.

 

Mereka dapati dia menyeru pengikut-pengikutnya untuk bersiap-siap menghadapi maut, bersedia terbunuh di jalan Allah, dan menanggung kesukaran dalam jalan dakwah kepada Allah. Mereka dapati dia sedang duduk bersama orang-orang berdosa, memungut cukai untuk memperbaiki mereka, maka Isa (as) tidak datang untuk menguatkan kedudukan dan kewibawaan ulama yang tidak beramal, dan membesarkan nasib mereka dan memanjangkan kezaliman mereka, tetapi malah dia datang untuk mendedahkan mereka dengan ilmu dan kezuhudannya di dunia ini. Maka para ulama Bani Israel mula berbicara mengenainya dan menuduhnya dengan berbagai-bagai tuduhan palsu, ("Kemudian murid-murid-Nya datang kepada-Nya dan berkata, “Apakah Engkau tahu bahwa orang Farisi (ulama-ulama Yahudi) marah karena perkataan-Mu?." Dia (as) menjawab. Biarkanlah mereka itu. Mereka orang buta yang menuntun orang buta. Jika orang buta menuntun orang buta, pasti keduanya jatuh ke dalam lubang.”): Injil Matius, bab 15: 12 dan 14.

 

Oleh itu, bahagian hadapan kebatilan yang dihadapi Isa (as) adalah luas, termasuk ulama Bani Israel dan orang-orang Yahudi yang meremehkan mereka dengan dakwaan palsu mereka, dan penguasa kafir Pilatus dan tenteranya. Mungkin ada di antara mereka yang hairan dan dia mempunyai hak untuk melakukannya, jika mereka mengetahui bahawa permusuhan para ulama yang tidak beramal dari kalangan Bani Israel kepada Nabi Isa (as) lebih keras daripada permusuhan penguasa zalim Pilatus dan tenteranya. Itulah sebabnya Isa (as) mula menerangkan kesesatan ulama yang tidak beramal ke atas ketua saksi-saksi. Beliau (as) berkata, berkata kepada orang ramai dan murid-muridnya: (Ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi telah menduduki kursi Musa, Sebab itu turutilah dan lakukanlah segala sesuatu yang mereka ajarkan kepadamu, tetapi janganlah kamu turuti perbuatan-perbuatan mereka, karena mereka mengajarkannya tetapi tidak melakukannya. Mereka mengikat beban-beban berat, lalu meletakkannya di atas bahu orang, tetapi mereka sendiri tidak mau menyentuhnya, dan mereka Semua pekerjaan yang mereka lakukan hanya dimaksud supaya dilihat orang; mereka memakai tali sembahyang yang lebar dan jumbai yang panjang; mereka suka duduk di tempat terhormat dalam perjamuan dan di tempat terdepan di rumah ibadat; mereka suka menerima penghormatan di pasar dan suka dipanggil Rabi.... Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, karena kamu menutup pintu-pintu Kerajaan Sorga di depan orang. Sebab kamu sendiri tidak masuk dan kamu merintangi mereka yang berusaha untuk masuk. (Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, sebab kamu menelan rumah janda-janda sedang kamu mengelabui mata orang dengan doa yang panjang-panjang. Sebab itu kamu pasti akan menerima hukuman yang lebih berat.). Celakalah kamu, hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata: Bersumpah demi Bait Suci, sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait Suci, sumpah itu mengikat. Kamu orang bodoh yang buta. Manakah yang lebih penting, emas atau Bait? Baitlah yang membuat emas itu menjadi suci... Celakalah kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik, sebab persepuluhan dari selasih, adas manis dan jintan kamu bayar, tetapi yang terpenting dalam hukum Taurat kamu abaikan, yaitu: keadilan dan belas kasihan dan kesetiaan...) Matius pasal 23

 

Benar bagi kita untuk merenungkan kata-kata ini, kerana mungkin suatu hari ia ditujukan kepada Bani Israel dan ulama mereka, dan mungkin hari ini ia ditujukan kepada kita, dan dengan hari-hari para pengikut Isa (as) telah bertambah ramai, dan mereka adalah seperti pengikut mana-mana nabi dari orang-orang miskin dan orang-orang yang lemah, atau menurut apa yang disebut oleh musuh-musuh nabi-nabi

(أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْي)

(orang-orang yang hina dina di antara kami yang lekas percaya saja.) [Al-Quran, Hud: 27.] Dan ulama Bani Israel mula berkomplot untuk membunuh Isa (as) dengan alasan bahawa dia mendakwa sebagai raja dan pengikutnya ramai, dan ini membawa kepada fakta bahawa orang Rom akan menyerang orang Yahudi dan membinasakan mereka, dan oleh itu. ketua ulama Yahudi memutuskan bahawa membunuh Isa (as) dan kehancuran membinasakannya adalah lebih baik daripada membinasakan seluruh manusia, maka (dengan alasan untuk memelihara masyarakat Isa (as) mesti dibunuh.

 

Dan inilah neraca keadilan, dan inilah kebenaran di mata mereka yang menindas, yang menzalimi, pembunuh nabi-nabi, yang melihat kejahatan sebagai kebaikan. Agar orang Rom tidak mengganggu kehidupan mereka, dan tidak meletakkan kepentingan dan nyawa mereka dalam bahaya, Isa (as) mesti dibunuh, kebenaran disekat dan cahaya dipadamkan, dan Untuk menggantikan taghut penzalim, ketidakadilan dan kegelapan. Adalah penting mengekalkan para ulama Israel yang tidak beramal terus hidup.

﴿وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ﴾‏

Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, manusia yang paling loba kepada kehidupan, dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan menjauhkannya daripada siksa. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. [Al-Quran, Al-Baqarah 2:96]

 

Dan mereka cuba dalam segala cara untuk menipu Kaisar, penguasa Rom, dan Pilatus dan pengikutnya yang terkutuk berurusan dengannya untuk membunuhnya, dan kerana mereka pengecut, mereka tidak layak untuk memahami keberanian nabi yang hebat ini. Itu ada dalam Alkitab (Injil). (Mereka mengutus beberapa muridnya kepada-Nya bersama beberapa dari kelompok Herodian. Mereka berkata kepada-Nya, “Guru, kami tahu bahwa Engkau jujur. Engkau mengajarkan kehendak Allah dengan jujur. Dan Engkau tidak peduli terhadap pikiran orang lain dan Engkau juga tidak peduli terhadap kedudukan orang. Katakanlah kepada kami pendapat-Mu: Apakah diperbolehkan membayar pajak kepada Kaisar atau tidak?" Yesus tahu bahwa mereka mau menjebak-Nya lalu kata-Nya, “Mengapa kamu mau menjebak Aku? Kamu orang munafik. njukkan kepada-Ku uang yang kamu pakai membayar pajak.” Mereka memberikan sekeping uang perak kepada-Nya. Kemudian kata-Nya kepada mereka, “Gambar dan nama siapakah itu?” Mereka mengatakan, “Kaisar.” Kemudian kata-Nya kepada mereka, “Kalau begitu, berikanlah milik Kaisar kepada Kaisar, milik Allah kepada Allah.” Mereka heran mendengar itu lalu pergi meninggalkan-Nya.) Matius 22:16-22

 

Oleh itu, mereka mahu dia mengatakan secara terus terang dan terbuka bahawa dilarang membayar cukai kepada kerajaan Kaisar yang terkutuk, jatuh ke tangan penindas yang keji ini. Untuk meletakkannya di tangan penguasa yang zalim ini dan kekejiannya yang terkutuk, sementara mereka membayar cukai kepada Kaisar dan memberi fatwa kepada rakyat, membenarkan mereka membayar kepada Kaisar walaupun ia menguatkan kerajaan yang zalim.

Mereka adalah hamba kepada taghut, dan jiwa mereka memeluk sifat pengecut kerana cinta mereka kepada kehidupan dan keinginan mereka untuk itu. Adapun jawapan Nabi Isa (as) maksudnya: Janganlah kamu memberikan ufti kepada Kaisar kerana gambar dan tulisan pada dinar itu tidak ada nilainya, tetapi nilainya adalah untuk emas yang daripadanya dinar itu ditempa, dan emas itu adalah untuk Tuhan, dan dalam apa jua keadaan akhirnya, ulama Bani Israel menangkap Isa (as). Dan di dalam Injil bahawa mereka meludahi mukanya yang mulia, memukul dan menghinanya, dan menuduhnya menghujat dan berdusta kepada Tuhan Yang Maha Suci, Mereka membelenggu Dia, lalu membawa-nya dan menyerahkan-nya kepada Pilatus, wali negeri itu., dan menuduhnya menuntut raja dan mengancam Empayar Rom. , dan mereka meminta Pilatus untuk membunuh Dia dan menyalibkan Dia dan mendesak-Nya, dan itu disebut dalam Injil (Lalu bangkitlah seluruh sidang itu dan Yesus dibawa menghadap Pilatus. Di situ mereka mulai menuduh Dia, katanya: "Telah kedapatan oleh kami, bahwa orang ini menyesatkan bangsa kami, dan melarang membayar pajak kepada Kaisar, dan tentang diri-Nya Ia mengatakan, bahwa Ia adalah Kristus, yaitu Raja." ”Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya." Kata Pilatus kepada imam-imam kepala dan seluruh orang banyak itu: "Aku tidak mendapati kesalahan apapun pada orang ini." Tetapi mereka makin kuat mendesak, katanya: "Ia menghasut rakyat dengan ajaran-Nya di seluruh Yudea, Ia mulai di Galilea dan sudah sampai ke sini.") Lukas pasal 23:1-5

 

Dan apabila penguasa yang tidak adil Pilatus ingin membebaskan dia pada hari raya Paskah, ulama Yahudi dan orang ramai yang meremehkan dia menolak dan meminta untuk membebaskan salah seorang pembunuh menggantikan dia, dan mereka berkeras untuk membunuh Yesus dan menyalibkan Dia, dan yang peliknya ialah apabila mereka membawa Isa (as) ke istana Pilatus untuk menyerahkannya, mereka tidak masuk ke dalam istana kerana mereka percaya kepada kekafiran Pilatus. Oleh itu, sesiapa di antara mereka yang memasuki istananya akan menjadi najis, namun mereka meletakkan tangan mereka di tangan Pilatus untuk membinasakan Isa (as) Lihatlah bagaimana orang-orang kebatilan berkumpul bersama-sama dengan perselisihan mereka dan berperang sesama sendiri untuk menghapuskan kebenaran.

 

Dan renungkanlah dan jangan menjadi orang-orang yang lalai:

 

Orang-orang yang batil, tidak kira betapa berbeza jalan mereka dan betapa bercanggah kepercayaan dan pendapat mereka antara satu sama lain, ketaatan kepada Syaitan menyatukan mereka, dan cinta kepada dunia menyatukan mereka. Walau apa pun, Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya. Allah tidak mengizinkan mereka untuk membunuh Isa (as), tetapi Dia mengangkatnya ke langit dan menyamakan Dia dengan salag seorang dari mereka, dan mereka menyangka bahawa mereka telah membunuhnya.

Dan Allah Maha Tinggi berfirman:

﴿‏وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً *بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً *وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً﴾

dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahwa yang mereka bunuh itu adalah Isa.* Tetapi, Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.* Tidak ada seorangpun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. [Al-Quran, Al-Nisa’ 4:157-159]

 

Allah Yang Maha Suci telah menyelamatkan Isa (as) hidup sampai akhir zaman, dan dia akan turun dari langit ke bumi (insya Allah), memberi petunjuk kepada jalan yang lurus, dan menjadi wazir kepada washi (pemegang wasiat) penutup, kepada Nabi penutup (S), Al-Mahdi (as) apabila dia menegakkan kebenaran dan menyucikan bumi dari syirik, ateisme, ketidakadilan dan kerosakan, dan menyebarkan Tauhid, keadilan dan rahmat di antara hamba-hamba.

 

Memang benar kita membaca kisah para nabi yang agung (as) ini, untuk memastikan bahawa kebatilan, tidak kira betapa tingginya, adalah seperti mentega, ia akan hilang kerana kering, dan kebenaran itu, tidak kira berapa banyak kebatilan cuba menutupinya, akan kekal dan memberi manfaat kepada manusia. Bagaikan air di bawah buih, firman Allah SWT

﴿أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ﴾‏

Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. [Al-Quran, Al-Ra’d 13:17] 


Dan tidak kira berapa banyak dahan pohon kebatilan bercabang dan merimbun, dan menutupi beberapa cabang pohon kebenaran, dan kamu cuba melemaskannya, akan datang suatu hari di mana pohon kebatilan itu akan dicabut, dan ia akan dicampakkan ke dalam neraka Jahannam tanpa akar dan tanpa umbi. Dan pohon kebenaran, dan jika masih ada satu cabang daripada dahannya yang menjangkau jauh di belakang awan, ia akan tumbuh dan cabang-cabangnya akan bercambah dan menebal sehingga semua orang di bumi dapat berteduh padanya, kerana akarnya melekat pada bumi dan cabang-cabangnya berkibar di langit, firman Yang Maha Kuasa:

﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ * يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾‏

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, *pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat.* Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun.* Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki. [Al-Quran, Ibrahim 14:24] 

 

__________________

[2] - Bimbingan Hati oleh Al-Dailami, Kisah Para Nabi oleh Al-Jazaairi.

 


 Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya



BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI


drpd 4


Pencerahan Dakwah Nabi Isa (as).


Sebenarnya dakwah Isa (as) adalah salah satu jenis dakwah kepada Tuhan Yang Maha Suci yang paling kompleks dan sukar, kerana ia berada dalam masyarakat yang sepatutnya menjadi masyarakat beriman yang kepercayaannya tidak dicemari oleh penyembahan berhala yang jelas, sebagai.... 

Teruskan membaca "

 

Isa (as) Adalah Raja Yang Dinantikan Orang-orang Yahudi Dari Keturunan Sulaiman

 

Isa (as) adalah raja yang dinanti-nantikan oleh orang-orang Yahudi dari keturunan Sulaiman, dia tidak memerintah dan tidak menjadi raja. Tetapi dia adalah raja yang dilantik oleh Allah, dia diangkat sehingga dia turun bersama Imam Mahdi (as), dan dia memerintah dan menjadi raja di...

Teruskan membaca "

 

Isa (as) Putera Maryam, Peribadi Yang Suci (as)

 

Allah Ta'ala berfirman (maksudnya): " Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al-Quran, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, * maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.* Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah, 

Teruskan membaca "

 

Isa (as) diutuskan

 

Ulama-ulama Bani Israel sangat mencintai harta dan dunia, dan itulah sebabnya manusia mencari dunia dan harta ini dan mula meninggalkan perintah para nabi (as) di belakang mereka (jika alim ulama rosak, begitu juga rosaklah dunia), dan segalanya...

Teruskan membaca "

 

Talut dan tenteranya: Siapa yang minum dari sungai dan siapa yang tidak minum?

 

Yang Maha Tinggi berfirman (Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, Teruskan membaca "

 

Fitnahanak lembu pada Bani Israel

 

Allah Ta’ala berfirman (maksudnya): Dan telah diresapkan ke dalam hati mereka itu (kecintaan menyembah) anak sapi karena kekafirannya. Katakanlah: "Amat jahat perbuatan yang telah diperintahkan imanmu kepadamu jika betul kamu beriman (kepada Taurat). 

Teruskan membaca "

 

 

Musa (as) adalah pejuang di jalan Allah, berhijrah kepada Allah dan nabi Penyeru kepada Allah.

 

Nabi Musa (as) memasuki kehidupan dunia, untuk berusaha dengan sungguh-sungguh menghadapi penindasan Fir'aun yang zalim terhadap kaumnya Bani Israil dan orang-orang Mesir yang lemah, dan Musa (as), yang suci dan bersih, dan nabi yang dinanti-nantikan dan dikenali oleh Bani Israel,...

Teruskan membaca "

 

Halaman 1 daripada 4

2 3 4




Tiada ulasan: