Isa (as) Diutus
Ulama-ulama Bani Israel sangat mencintai harta
dan dunia, dan itulah sebabnya manusia sibuk dengan mencari dunia dan harta ini
dan mula meninggalkan perintah para nabi (as) di belakang mereka (jika alim
ulama rosak, begitu juga rosaklah dunia), dan segala sesuatu yang rosak
diperbaiki oleh garam, tetapi jika garam itu rosak?!
Dan muncul tingkatan dalam masyarakat sehingga
ada yang penuh dengan kemewahan, dan ada orang miskin yang kelaparan sepanjang
tahun, pekerja dan petani dibebankan dengan cukai, dan walaupun mereka banyak bekerja,
tetapi mereka tidak makan kecuali sedikit. Orang yang bekerja tidak makan,
orang lain yang makan pula tidak bekerja, dan ulama yang bermewah-mewah tidak
peduli mengubah keadaan yang rosak ini. Dalam bayang-bayang suasana yang
mendung itu, Jesus (as) telah diutus untuk memberitahu orang ramai bahawa
sesiapa yang ingin mengikut ku hendaklah bersedia untuk mati dan disalib,
kerana ia adalah seruan perubahan (revolusi).
Diriwayatkan daripada beliau (as) bahawa
baginda bersabda: Dan janganlah kamu takut kepada mereka yang dapat membunuh
tubuh, tetapi yang tidak berkuasa membunuh jiwa; takutlah terutama kepada Dia
yang berkuasa membinasakan baik jiwa maupun tubuh di dalam neraka. (Injil
Matius bab 10:28) Dia (as) tahu bahawa dia tidak dapat mengubah banyak
kerosakan pada masa itu, tetapi tidak kurang daripada menyebabkan kejutan dalam
masyarakat itu, dan bahkan dalam sejarah umat manusia di bumi ini. , dan
menunggu hasil yang besar di masa hadapan, sama ada yang dekat selepas diangkat
ke langit atau yang jauh selepas kepulangannya dalam Kebangkitan (kiamat) Kecil
- iaitu masa kemunculan Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari. (as).
Isa (as) telah diutuskan kepada Bani Israel
dan yang lain, tetapi syari’atnya tidak dimansuhkan melainkan syari’at Musa
(as), dan terdapat beberapa sebab untuk pemansuhan ini. Termasuk: bahawa
beberapa ketetapan telah dikenakan ke atas orang-orang Yahudi dengan cara yang
sesuai dengan keadaan mereka pada masa ketika Musa (as) diutuskan kepada masa diutuskan
Nabi Isa (as), seperti beberapa larangan ke atas Bani Israel adalah disebabkan
oleh penindasan mereka dan tindakan berani mereka terhadap para nabi, dan
penghinaan mereka terhadap syari’at, jadi ia telah diringankan kepada mereka
dengan mengutus Isa (as) Allah Ta’ala berfirman (maksudnya):
﴿وَعَلَى
الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ
الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ
ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ
جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾
Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan
segala binatang yang berkuku dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka
lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya
atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang.
Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan sesungguhnya
Kami adalah Maha Benar. [Al-Quran, Al-An’am 6:146]
Mungkin sebab yang paling penting untuk pembatalan dan pembaharuan syariat Musa (as) adalah kerana ulama Yahudi mengubah syariat, dan mengharamkan apa yang diizinkan Allah, dan menghalalkan apa yang dilarang oleh Allah, menurut kehendak peribadi dan naluri intelektual mereka, dan mungkin untuk menggembirakan beberapa orang taghut penzalim yang kadangkala mengalahkan mereka, seperti yang terdapat dalam beberapa riwayat, maka orang Samiri itu mengembalikan berhala anak lembu itu kembali. Tetapi kali ini dengan nama baru dan bentuk baru, orang Samiri itu kembali bersama ulama Bani Israel, dan berhala anak lembu itu kembali dengan memutarbelitkan hukum syariat. Walaupun ramai di antara para nabi (as) diutuskan untuk memelihara hukum Musa (as) dan memeliharanya daripada penyelewengan, tetapi arus yang menyimpang, atau dikatakan arus Samiri, menguasai kepimpinan dan melepasi nabi-nabi (as), dan mereka diusir ke belentara dan padang gurun, dan ramai daripada mereka dibunuh sebelum Isa (as) diutus, seperti Zakariya (as), yang dibunuh oleh orang-orang Yahudi sendiri, dan Yahya (as) yang mereka bunuh dengan meninggalkan menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran, dan tunduk kepada penguasa yang zalim dan tunduk kepada penguasa zalim (Herodus) yang menangkap Yahya (as) dan memenjarakannya untuk tempoh tidak lama sebelum dia membunuhnya, dan para ulama Yahudi tidak bertindak apa-apa, tetapi ramai di antara mereka menyambut peristiwa ini dengan sangat gembira, dan walaupun mereka melihat pada penguasa yang zalim itu seorang yang zalim dan keji, mereka mencemarkannya sebaik sahaja mereka memasuki istananya, mereka tidak teragak-agak untuk bekerjasama dengannya untuk membunuh salah seorang dari nabi-nabi (as), atau ulama yang bekerja yang berusaha kerana nabi-nabi (as) di mana mereka tidak akan redha selagi tidak membasmikan orang-orang yang zalim, dan menegakkan pemerintahan ilahiyah di muka bumi, dan membawa akibat hilangnya kewibawaan taghut penzalim dan pemerintahannya dan lenyapnya kewibawaan dan kedudukan ulama yang tidak beramal yang memesongkan syariat dan menggambarkan diri mereka sebagai pewaris para nabi dan washi (as) untuk mencari tempat mereka di hati manusia. Oleh sebab itu, wajarlah bahawa orang pertama yang memusuhi Nabi Isa (as) ialah para penguasa zalim dan alim ulama di kalangan Bani Israel, yang pernah mendakwa bahawa mereka sedang menunggu pengutusan untuk menolongnya, tetapi apabila dia diutus mereka dapati dia berkata: (Khadam-ku ialah tangan-ku, tunggangan-ku adalah kaki-ku, tempat tidur-ku, bumi, bantalku, batu, kehangatanku di musim sejuk adalah di timur bumi, pelitaku di malam hari adalah bulan, makananku kelaparan, lambangku ketakutan, dan pakaianku dari bulu, buah-buahanku dan selasihku adalah apa yang tumbuh di bumi untuk binatang dan ternakan, aku tidur dan tidak punyai apa-apa, pagi aku tidak punyai apa-apa, dan tidak ada seorang pun di muka bumi yang lebih kaya dariku)[2]
Mereka mendapati dia menyeru mereka supaya
zuhud pada dunia ini, dan untuk memikul dakwah kepada Allah. Ini menyebabkan
mereka bertembung dengan taghut penzalim dan penolong mereka, yang menentang dakwah
kepada Allah.
Mereka dapati dia menyeru pengikut-pengikutnya
untuk bersiap-siap menghadapi maut, bersedia terbunuh di jalan Allah, dan
menanggung kesukaran dalam jalan dakwah kepada Allah. Mereka dapati dia sedang
duduk bersama orang-orang berdosa, memungut cukai untuk memperbaiki mereka,
maka Isa (as) tidak datang untuk menguatkan kedudukan dan kewibawaan ulama yang
tidak beramal, dan membesarkan nasib mereka dan memanjangkan kezaliman mereka,
tetapi malah dia datang untuk mendedahkan mereka dengan ilmu dan kezuhudannya
di dunia ini. Maka para ulama Bani Israel mula berbicara mengenainya dan
menuduhnya dengan berbagai-bagai tuduhan palsu, ("Kemudian murid-murid-Nya
datang kepada-Nya dan berkata, “Apakah Engkau tahu bahwa orang Farisi
(ulama-ulama Yahudi) marah karena perkataan-Mu?." Dia (as) menjawab. Biarkanlah
mereka itu. Mereka orang buta yang menuntun orang buta. Jika orang buta
menuntun orang buta, pasti keduanya jatuh ke dalam lubang.”): Injil Matius, bab
15: 12 dan 14.
Oleh itu, bahagian hadapan kebatilan yang
dihadapi Isa (as) adalah luas, termasuk ulama Bani Israel dan orang-orang
Yahudi yang meremehkan mereka dengan dakwaan palsu mereka, dan penguasa kafir
Pilatus dan tenteranya. Mungkin ada di antara mereka yang hairan dan dia
mempunyai hak untuk melakukannya, jika mereka mengetahui bahawa permusuhan para
ulama yang tidak beramal dari kalangan Bani Israel kepada Nabi Isa (as) lebih
keras daripada permusuhan penguasa zalim Pilatus dan tenteranya. Itulah sebabnya
Isa (as) mula menerangkan kesesatan ulama yang tidak beramal ke atas ketua saksi-saksi.
Beliau (as) berkata, berkata kepada orang ramai dan murid-muridnya: (Ahli-ahli
Taurat dan orang-orang Farisi telah menduduki kursi Musa, Sebab itu turutilah
dan lakukanlah segala sesuatu yang mereka ajarkan kepadamu, tetapi janganlah
kamu turuti perbuatan-perbuatan mereka, karena mereka mengajarkannya tetapi
tidak melakukannya. Mereka mengikat beban-beban berat, lalu meletakkannya di
atas bahu orang, tetapi mereka sendiri tidak mau menyentuhnya, dan mereka Semua
pekerjaan yang mereka lakukan hanya dimaksud supaya dilihat orang; mereka
memakai tali sembahyang yang lebar dan jumbai yang panjang; mereka suka duduk
di tempat terhormat dalam perjamuan dan di tempat terdepan di rumah ibadat; mereka
suka menerima penghormatan di pasar dan suka dipanggil Rabi.... Celakalah kamu,
hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang munafik,
karena kamu menutup pintu-pintu Kerajaan Sorga di depan orang. Sebab kamu
sendiri tidak masuk dan kamu merintangi mereka yang berusaha untuk masuk. (Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, sebab kamu menelan rumah janda-janda sedang kamu mengelabui mata orang
dengan doa yang panjang-panjang. Sebab itu kamu pasti akan menerima hukuman
yang lebih berat.). Celakalah kamu, hai pemimpin-pemimpin buta, yang berkata:
Bersumpah demi Bait Suci, sumpah itu tidak sah; tetapi bersumpah demi emas Bait
Suci, sumpah itu mengikat. Kamu orang bodoh yang buta. Manakah yang lebih
penting, emas atau Bait? Baitlah yang membuat emas itu menjadi suci... Celakalah
kamu, hai ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi, hai kamu orang-orang
munafik, sebab persepuluhan dari selasih, adas manis dan jintan kamu bayar,
tetapi yang terpenting dalam hukum Taurat kamu abaikan, yaitu: keadilan dan
belas kasihan dan kesetiaan...) Matius pasal 23
Benar bagi kita untuk merenungkan kata-kata
ini, kerana mungkin suatu hari ia ditujukan kepada Bani Israel dan ulama
mereka, dan mungkin hari ini ia ditujukan kepada kita, dan dengan hari-hari
para pengikut Isa (as) telah bertambah ramai, dan mereka adalah seperti
pengikut mana-mana nabi dari orang-orang miskin dan orang-orang yang lemah,
atau menurut apa yang disebut oleh musuh-musuh nabi-nabi
(أَرَاذِلُنَا
بَادِيَ الرَّأْي)
(orang-orang yang hina dina di antara kami
yang lekas percaya saja.) [Al-Quran, Hud: 27.] Dan ulama Bani Israel mula
berkomplot untuk membunuh Isa (as) dengan alasan bahawa dia mendakwa sebagai raja
dan pengikutnya ramai, dan ini membawa kepada fakta bahawa orang Rom akan
menyerang orang Yahudi dan membinasakan mereka, dan oleh itu. ketua ulama
Yahudi memutuskan bahawa membunuh Isa (as) dan kehancuran membinasakannya
adalah lebih baik daripada membinasakan seluruh manusia, maka (dengan alasan
untuk memelihara masyarakat Isa (as) mesti dibunuh.
Dan inilah neraca keadilan, dan inilah
kebenaran di mata mereka yang menindas, yang menzalimi, pembunuh nabi-nabi,
yang melihat kejahatan sebagai kebaikan. Agar orang Rom tidak mengganggu
kehidupan mereka, dan tidak meletakkan kepentingan dan nyawa mereka dalam
bahaya, Isa (as) mesti dibunuh, kebenaran disekat dan cahaya dipadamkan, dan Untuk
menggantikan taghut penzalim, ketidakadilan dan kegelapan. Adalah penting mengekalkan
para ulama Israel yang tidak beramal terus hidup.
﴿وَلَتَجِدَنَّهُمْ
أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ
لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ
يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ﴾
Dan sungguh kamu akan mendapati mereka,
manusia yang paling loba kepada kehidupan, dari orang-orang musyrik.
Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang
itu sekali-kali tidak akan menjauhkannya daripada siksa. Allah Maha Mengetahui
apa yang mereka kerjakan. [Al-Quran, Al-Baqarah 2:96]
Dan mereka cuba dalam segala cara untuk menipu
Kaisar, penguasa Rom, dan Pilatus dan pengikutnya yang terkutuk berurusan
dengannya untuk membunuhnya, dan kerana mereka pengecut, mereka tidak layak
untuk memahami keberanian nabi yang hebat ini. Itu ada dalam Alkitab (Injil). (Mereka
mengutus beberapa muridnya kepada-Nya bersama beberapa dari kelompok Herodian.
Mereka berkata kepada-Nya, “Guru, kami tahu bahwa Engkau jujur. Engkau
mengajarkan kehendak Allah dengan jujur. Dan Engkau tidak peduli terhadap
pikiran orang lain dan Engkau juga tidak peduli terhadap kedudukan orang. Katakanlah
kepada kami pendapat-Mu: Apakah diperbolehkan membayar pajak kepada Kaisar atau
tidak?" Yesus tahu bahwa mereka mau menjebak-Nya lalu kata-Nya, “Mengapa
kamu mau menjebak Aku? Kamu orang munafik. njukkan kepada-Ku uang yang kamu
pakai membayar pajak.” Mereka memberikan sekeping uang perak kepada-Nya. Kemudian
kata-Nya kepada mereka, “Gambar dan nama siapakah itu?” Mereka mengatakan,
“Kaisar.” Kemudian kata-Nya kepada mereka, “Kalau begitu, berikanlah milik
Kaisar kepada Kaisar, milik Allah kepada Allah.” Mereka heran mendengar itu
lalu pergi meninggalkan-Nya.) Matius 22:16-22
Oleh itu, mereka mahu dia mengatakan secara terus terang
dan terbuka bahawa dilarang membayar cukai kepada kerajaan Kaisar yang
terkutuk, jatuh ke tangan penindas yang keji ini. Untuk meletakkannya di tangan
penguasa yang zalim ini dan kekejiannya yang terkutuk, sementara mereka
membayar cukai kepada Kaisar dan memberi fatwa kepada rakyat, membenarkan
mereka membayar kepada Kaisar walaupun ia menguatkan kerajaan yang zalim.
Mereka adalah hamba kepada taghut, dan jiwa
mereka memeluk sifat pengecut kerana cinta mereka kepada kehidupan dan
keinginan mereka untuk itu. Adapun jawapan Nabi Isa (as) maksudnya: Janganlah
kamu memberikan ufti kepada Kaisar kerana gambar dan tulisan pada dinar itu
tidak ada nilainya, tetapi nilainya adalah untuk emas yang daripadanya dinar
itu ditempa, dan emas itu adalah untuk Tuhan, dan dalam apa jua keadaan
akhirnya, ulama Bani Israel menangkap Isa (as). Dan di dalam Injil bahawa
mereka meludahi mukanya yang mulia, memukul dan menghinanya, dan menuduhnya
menghujat dan berdusta kepada Tuhan Yang Maha Suci, Mereka membelenggu Dia, lalu
membawa-nya dan menyerahkan-nya kepada Pilatus, wali negeri itu., dan
menuduhnya menuntut raja dan mengancam Empayar Rom. , dan mereka meminta
Pilatus untuk membunuh Dia dan menyalibkan Dia dan mendesak-Nya, dan itu
disebut dalam Injil (Lalu bangkitlah seluruh sidang itu dan Yesus dibawa
menghadap Pilatus. Di situ mereka mulai menuduh Dia, katanya: "Telah
kedapatan oleh kami, bahwa orang ini menyesatkan bangsa kami, dan melarang
membayar pajak kepada Kaisar, dan tentang diri-Nya Ia mengatakan, bahwa Ia
adalah Kristus, yaitu Raja." ”Pilatus bertanya kepada-Nya: "Engkaukah
raja orang Yahudi?" Jawab Yesus: "Engkau sendiri mengatakannya."
Kata Pilatus kepada imam-imam kepala dan seluruh orang banyak itu: "Aku
tidak mendapati kesalahan apapun pada orang ini." Tetapi mereka makin kuat mendesak, katanya:
"Ia menghasut rakyat dengan ajaran-Nya di seluruh Yudea, Ia mulai di
Galilea dan sudah sampai ke sini.") Lukas pasal 23:1-5
Dan apabila penguasa yang tidak adil Pilatus
ingin membebaskan dia pada hari raya Paskah, ulama Yahudi dan orang ramai yang
meremehkan dia menolak dan meminta untuk membebaskan salah seorang pembunuh
menggantikan dia, dan mereka berkeras untuk membunuh Yesus dan menyalibkan Dia,
dan yang peliknya ialah apabila mereka membawa Isa (as) ke istana Pilatus untuk
menyerahkannya, mereka tidak masuk ke dalam istana kerana mereka percaya kepada
kekafiran Pilatus. Oleh itu, sesiapa di antara mereka yang memasuki istananya
akan menjadi najis, namun mereka meletakkan tangan mereka di tangan Pilatus
untuk membinasakan Isa (as) Lihatlah bagaimana orang-orang kebatilan berkumpul
bersama-sama dengan perselisihan mereka dan berperang sesama sendiri untuk
menghapuskan kebenaran.
Dan renungkanlah dan jangan menjadi orang-orang yang lalai:
Orang-orang yang batil, tidak kira betapa
berbeza jalan mereka dan betapa bercanggah kepercayaan dan pendapat mereka antara
satu sama lain, ketaatan kepada Syaitan menyatukan mereka, dan cinta kepada
dunia menyatukan mereka. Walau apa pun, Mereka memikirkan tipu daya dan Allah
menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya. Allah
tidak mengizinkan mereka untuk membunuh Isa (as), tetapi Dia mengangkatnya ke langit
dan menyamakan Dia dengan salag seorang dari mereka, dan mereka menyangka
bahawa mereka telah membunuhnya.
Dan Allah Maha Tinggi berfirman:
﴿وَقَوْلِهِمْ
إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا
قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا
فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ
وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً *بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ
عَزِيزاً حَكِيماً *وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ
قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً﴾
dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya
kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal
mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang
diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih
paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang
dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu,
kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahwa yang
mereka bunuh itu adalah Isa.* Tetapi, Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya.
Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.* Tidak ada seorangpun dari
Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di
hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. [Al-Quran, Al-Nisa’
4:157-159]
Allah Yang Maha Suci telah menyelamatkan Isa (as)
hidup sampai akhir zaman, dan dia akan turun dari langit ke bumi (insya Allah),
memberi petunjuk kepada jalan yang lurus, dan menjadi wazir kepada washi (pemegang
wasiat) penutup, kepada Nabi penutup (S), Al-Mahdi (as) apabila dia menegakkan
kebenaran dan menyucikan bumi dari syirik, ateisme, ketidakadilan dan
kerosakan, dan menyebarkan Tauhid, keadilan dan rahmat di antara hamba-hamba.
Memang benar kita membaca kisah para nabi yang
agung (as) ini, untuk memastikan bahawa kebatilan, tidak kira betapa tingginya,
adalah seperti mentega, ia akan hilang kerana kering, dan kebenaran itu, tidak
kira berapa banyak kebatilan cuba menutupinya, akan kekal dan memberi manfaat
kepada manusia. Bagaikan air di bawah buih, firman Allah SWT
﴿أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ
أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي
النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ
يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا
الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا
مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ
يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ﴾
Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. [Al-Quran, Al-Ra’d 13:17]
Dan tidak kira berapa banyak dahan pohon
kebatilan bercabang dan merimbun, dan menutupi beberapa cabang pohon kebenaran,
dan kamu cuba melemaskannya, akan datang suatu hari di mana pohon kebatilan itu
akan dicabut, dan ia akan dicampakkan ke dalam neraka Jahannam tanpa akar dan
tanpa umbi. Dan pohon kebenaran, dan jika masih ada satu cabang daripada dahannya
yang menjangkau jauh di belakang awan, ia akan tumbuh dan cabang-cabangnya akan
bercambah dan menebal sehingga semua orang di bumi dapat berteduh padanya,
kerana akarnya melekat pada bumi dan cabang-cabangnya berkibar di langit,
firman Yang Maha Kuasa:
﴿أَلَمْ
تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ
أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ
بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ
يَتَذَكَّرُونَ * وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ
مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ * يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ
آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ
وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾
Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah
membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh
dan cabangnya (menjulang) ke langit, *pohon itu memberikan buahnya pada setiap
musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk
manusia supaya mereka selalu ingat.* Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti
pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi;
tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun.* Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang
beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat;
dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia
kehendaki. [Al-Quran, Ibrahim 14:24]
__________________
[2] - Bimbingan Hati oleh Al-Dailami, Kisah
Para Nabi oleh Al-Jazaairi.
BUKTI-BUKTI DAKWAH KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN DAN YAHUDI
1 drpd 4
Pencerahan Dakwah Nabi Isa (as).
Sebenarnya dakwah Isa (as) adalah salah satu jenis dakwah kepada Tuhan Yang Maha Suci yang paling kompleks dan sukar, kerana ia berada dalam masyarakat yang sepatutnya menjadi masyarakat beriman yang kepercayaannya tidak dicemari oleh penyembahan berhala yang jelas, sebagai....
Isa (as) Adalah Raja Yang Dinantikan Orang-orang Yahudi Dari Keturunan Sulaiman
Isa (as) adalah raja yang dinanti-nantikan oleh orang-orang Yahudi dari keturunan Sulaiman, dia tidak memerintah dan tidak menjadi raja. Tetapi dia adalah raja yang dilantik oleh Allah, dia diangkat sehingga dia turun bersama Imam Mahdi (as), dan dia memerintah dan menjadi raja di...
Isa (as) Putera Maryam, Peribadi Yang Suci (as)
Allah Ta'ala berfirman (maksudnya): " Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al-Quran, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, * maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.* Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah,
Ulama-ulama Bani Israel sangat mencintai harta dan dunia, dan itulah sebabnya manusia mencari dunia dan harta ini dan mula meninggalkan perintah para nabi (as) di belakang mereka (jika alim ulama rosak, begitu juga rosaklah dunia), dan segalanya...
Talut dan tenteranya: Siapa yang minum dari sungai dan siapa yang tidak minum?
Yang Maha Tinggi berfirman (Apakah kamu tidak memperhatikan pemuka-pemuka Bani Israil sesudah Nabi Musa, yaitu ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang di jalan Allah". Nabi mereka menjawab: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, Teruskan membaca "
Fitnahanak lembu pada Bani Israel
Allah Ta’ala berfirman (maksudnya): Dan telah diresapkan ke dalam hati mereka itu (kecintaan menyembah) anak sapi karena kekafirannya. Katakanlah: "Amat jahat perbuatan yang telah diperintahkan imanmu kepadamu jika betul kamu beriman (kepada Taurat).
Musa (as) adalah pejuang di jalan Allah, berhijrah kepada Allah dan nabi Penyeru kepada Allah.
Nabi Musa (as) memasuki kehidupan dunia, untuk berusaha dengan sungguh-sungguh menghadapi penindasan Fir'aun yang zalim terhadap kaumnya Bani Israil dan orang-orang Mesir yang lemah, dan Musa (as), yang suci dan bersih, dan nabi yang dinanti-nantikan dan dikenali oleh Bani Israel,...
Halaman 1 daripada 4
Tiada ulasan:
Catat Ulasan