Selasa, 21 Ogos 2018

Keraguan-keraguan Ibn Taimiyah



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...33

Keraguan-keraguan Ibn Taimiyah

Kepada pembaca yang mulia berikut adalah teks apa yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah Al-Harrani di dalam kitabnya Minhaj Al-Sunnah:

(Fasal: Dia berkata, Al-Rafidhi anaknya Maulana, Al-Mahdi Muhammad (as), yang diriwayatkan oleh Ibn Al-Jauzi dengan isnadnya sampai kepada Ibn 'Umar katanya: Rasulullah (S) bersabda: "Akan keluar pada akhir zaman seorang lelaki dari anakku, namanya seperti namaku, nama panggilanku. Dia akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan ketidakadilan ia adalah Al-Mahdi. "

Maka ia mengatakan: Telah menyebut Muhammad bin Jarir Al-Thabari dan Abd Al-Baqi bin Qana3 dan ulama yang lain pada nasab` keturunan dan sejarah bahawa Al-Hassan bin Ali Al-3askari tidak mempunyai keturunan atau anak. Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa dia adalah anak yang mereka dakwa telah masuk ke ruangan bawah tanah di Samarra’. Dia masih kecil. Ada di antara mereka berkata: Dia berusia dua tahun, dan sebahagian daripada mereka berkata, tiga, dan sebahagian yang lain berkata, lima tahun. Dan jika maklumat ini wujud, adalah wajib pada hukum Allah disahkan dengan nash Al-Quran dan Sunnah serta sepakat dalam pemeliharaannya di sisi orang yang memelihara badan dirinya seperti ibu atau ibu kepada ibunya dan yang serupa dengan orang-orang yang memeliharanya, dan tentulah yang menjadi hartanya yang dijaganya sebagai washi (pemegang wasiat) bapanya jika ia  adalah washinya, sama ada washinya atau kerabat, atau wakil kepada Sultan jika ia adalah seorang anak yatim yang kematian ayahnya. Allah Ta’ala berfirman:
﴿وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا ۚ﴾
Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. 

Tidak dibenarkan untuk menyerahkan hartanya itu kepadanya sehingga cukup umur untuk berkahwin dan menurut pendapat mereka telah cerdas seperti yang disebutkan Allah dalam kitabNya, Bagaimanakah seseorang yang layak dikenakan tempoh pengasingan pada tubuhnya dan harta adalah imam untuk semua orang Islam yang maksum? Tidak ada yang boleh percaya kecuali orang yang mempercayainya


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...34


Kemudian jika persetujuan ini daripada mereka, sama saja kadarnya wujud atau tidak yang tidak memberi faedah kepadanya, tidak juga kepada agama dan dunia dan tidak mengetahui satu perkara pun, tidak dikenali sifatnya daripada sifat-sifat yang baik atau jahat. Maka tidak dapat apa-apa maksud kepadanya mengenai Imamah dan tidak juga kebaikan sama ada umum atau khusus bahkan kewujudannya merupakan kemudaratan kepada penduduk dunia itu tanpa faedah yang asas. Jika orang-orang beriman dengannya tidak berfaedah bagi mereka dan mereka tidak mendapat kebaikan (kelembutan) dan tidak ada kepentingannya dan mereka yang mendustakannya akan diseksa. Itu adalah kejahatan yang sebenar dan yang tiada kebaikan di dalamnya, dan penciptaan seperti ini bukanlah dari perbuatan Yang Maha Bijaksana lagi Adil.

Dan apabila mereka berkata: "Bahawa manusia disebabkan kezaliman mereka akan menjadi hijab (tersembunyi) kepada mereka."

Ulasan:

Pertama: Kezaliman wujud pada masa nenek moyangnya dan tidak tersembunyi (terhijab).

Ulasan kedua: Maka orang-orang beriman meliputi (berada di) bumi, bertemu dengan mereka sewaktu-waktu atau dikirim kepada mereka seorang utusan yang mengajar mereka sesuatu dari ilmu dan agama.

Ulasan Ketiga, dia boleh diletakkan di banyak tempat-tempat yang ada Syiahnya, Seperti Pergunungan Syam yang ada pemberontak Al-Rafidhah dan selain itu tiada tempat-tempat bagi pemberontak.

Ulasan Keempat: Jika dia tidak boleh menyebut sesuatu ilmu dan agama kepada seseorang yang menghormatinya kerana takut ini tidak mewujudkan kebaikan (kelembutan) maupun kepentingan yang bertentangan dengan apa yang dibuktikannya kerana adalah mengutus nabi-nabi dan berdusta kerana ia menyampaikan risalah dan bagi yang beriman mendapat kebaikan (kelembutan) dan kepentingan yang merupakan nikmat Allah ke atasnya. Penantian ini tidak akan didapati bagi sebahagian golongan melainkan penantian bagi mereka yang tidak datang dan terus hidup dalam kerugian, kesakitan dan memusuhi dunia dan berdoa kepada Allah yang tidak dikabulkan; kerana mereka tidak mendapat sesuatu darinya.

Kemudian masa hidup seorang muslim kali ini dikenali dengan terbiasa dan sentiasa dalam kehidupan dusta pada umat Muhammad, tidak seorang pun anak-anak yang kenal agama Islam dan hidup seratus dua puluh tahun melampaui umur ini, ia telah terbukti dalam Hadits Shahih bahawa Nabi (S) bersabda, Pada akhir hidup baginda: Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, dari seseorang yang hidup pada hari itu, maka sesiapa yang hidup pada pada masa itu tahunnya seperti itu juga tidak hidup lebih dari seratus tahun,


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...35


Jika umur-umur dalam zaman itu tidak melebihi had ini, maka tiada zaman yang utama darinya pada adat kebiasaan umum, maka umur anak-anak Adam pada kebiasaannya di akhir zaman lebih pendek dan tidak panjang, Nuh (as) hidup seribu tahun bersama kaumnya hanya sekitar lima puluh tahun, Adam (as) hidup seribu tahun sebagaimana yang telah terbukti dalam hadits sahih riwayat Al-Tirmizhi dan disahihkannya. Umur pada zaman itu adalah lebih panjang dan umur umat ini antara 60-70 dan lebih kurang boleh berlaku, seperti dibuktikan pada hadits sahih dan mereka membantah kehidupan Khidir. bantahan yang tidak sah atas kepalsuan yang diterima dari kelangsungan hidup Khidir, Dan di mana semua ulama lain telah mengesahkan bahawa dia mati dan takdir kelangsungan hidupnya, ia bukanlah dari umat ini, dan dia terus (masih) hidup kerana bukan dari umat ini, Itulah sebabnya terdapat banyak pendusta dari kalangan jin dan manusia yang mendakwa sebagai pribadi Khidir dan menyangka bahawa ia adalah Khidir, dan ia adalah dari hikayat-hikayat yang sahih yang kita tahu yang diterangkan panjang lebar di sini, dan begitu juga Muhammad bin Al-Hasan yang dinanti-nanti, maka ramai orang yang mendakwa masing-masing darinya menyatakan bahawa ia adalah Muhammad bin Al-Hasan, Sebahagian mereka yang menyatakan dalam sekumpulan manusia. Sebahagian daripadanya ia menyembunyikan tidak menyatakannya kecuali kepada satu atau dua orang, dan tidak kurang mereka yang menyatakan hanyalah suatu pembohongan sebagai mana mereka menyatakan pembohongan pada mendakwa ia adalah Khidir).[1]


-----------------------      
1- Minihaj Al-Sunnah: J 4 hal 86


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Ahad, 19 Ogos 2018

Para Ulama yang menentang Ibn Taimiyah Al-Harrani:


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..27

Para Ulama yang menentang Ibn Taimiyah Al-Harrani:

Para pencari kebenaran yang memandu mereka menuntut kebenaran untuk membuat kritikan terhadap pemikiran dan pendapat Ibn Taimiyah jauh dari ilmu yang sama dengan sikap taksub dan kecenderungan (kecurangan) peribadi, dan para ulama di Syam dan Mesir, yang menganggap pandangan beliau yang bertentangan dengan ajaran agama dan mereka menolak pemikiran-pemikiran beliau dan memberi kritikan secara ilmiah:

1.   Al-Syeikh Shafiy Al-Din Al-Hindi Al-Urmawi (644 - 715 H).
2.   Al-Syeikh Syahab Al-Din Ibn Jahbal Al-Kalabi Al-Halabi (Wafat 733 H)
3. Qadhi Al-Qadhah Kamal Al-Din Al-Zamlakani (667 - 733H).

_________________________
1. Al-Bidayah Wal-Nihayah: J 4 hal 14
2 - Maraah Al-Jinan: J 4 hal 240 dan hal 277 Fi Hawadits Sanah: 728


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..28

4.   Syams Al-Din Muhammad bin Ahmad Al-Zhahabi (Wafat 748 H).
5.   Shadar Al-Din Al-Marahhil (Wafat, 750 H.)
6.   Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki (Wafat 756 H).
7.   Muhammad bin Syakir Al-Kutbi (Wafat 764 H).
8.   Abu Muhammad Abdullah bin As'ad Al-Yaf'ei (698 – 768 H).
9.   Abu Bakr Al-Hushni Al-Dimasyqi (Wafat 829 H).
10.        Shihab Al-Din Ahmad bin Hajar Al-Asqalani (Wafat 852 H.)
11.        Jamal Al-Din Yusuf bin Taghri Al-Atabaki (812 874 H.)
12.        Shihab Al-Din ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H).
13.        Al-Mulla Ali Al-Qari Al-Hanafi (Wafat 1016 H.)
14.        Abu Al-‘Ais Ahmad bin Muhammad Al-Muknasi, yang dikenali sebagai Abi Al-Qadhi (960-1025 H).
15.        Yusuf bin Ismail bin Yusuf al-Nabhani (1265-1350 H).
16.        Syeikh Muhammad Al-Kuthari Mesir (Wafat 1371 H)
17.        Syeikh Salamah Al-Qudha’ei Al-‘Azami (Wafat 1379 H)
18.        Syeikh Muhammad Abu Zahrah (1316 - 1396 H).

Sesetengah ulama telah menulis kitab khusus untuk mengkritik pemikiran-pemikiran beliau dan menolaknya seperti Taqiy Al-Din Al-Subki yang menulis untuk menolak Ibn Taimiyah dalam dua buah kitab: yang pertama di bawah tajuk (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah Sebaik-Baik Makhluk Hidup - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam)
Dan sebuah lagi: (Sekitar Yang Terlepas Dalam Menolak Ibn Taimiyah – Al-Durrah Al-Madhiyah Fi Al-Radd 3alaa Ibn Taimiyah).

Agar para pembaca berdiri untuk menentang pandangan orang-orang sezaman dengannya dan yang lain-lain dari ulama Ahl Al-Sunnah dan penilaian mereka tentang lelaki ini dan pemikiran-pemikiran yang datang dengannya, yang kami temui dari kalimat tersebut:


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..29


Perkataan Al-Hafidz Syams Al-Din Al-Zhahabi (Wafat 749 AH):

Al-Hafidz Al-Zhahabi dari ulama terkemuka Ahl Al-Sunnah telah menyusun hadits dan ilmu pengetahuan, dan mengaitkan beliau dengan mazhab Ibn Taimiyah, di mana kedua-duanya dari Mazhab Hanbali, Al-Zhahabi telah menulis surat yang panjang kepada Ibn Taimiyah menasihati beliau dan menerangkankan kepadanya ketidakseimbangan dalam pendekatan pemikiran dan ilmiah, dalam surat itu dinyatakan: (Lihatlah debu halus di mata saudaramu dan lupakan selumbar di matamu? "Berapa banyak pujian atas dirimu dan memuji-mujimu dan ungkapanu dan engkau menghina ulama dan engkau ikuti ciri peribadi manusia?! Dengan ilmumu untuk menyalahi Nabi (S)).

Kemudian Al-Zhahabi berpaling untuk menilai pengikut Ibn Taimiyah dan murid-muridnya, beliau berkata: (Apakah sebagian besar pengikut kamu hanya suka terikat dengan fikiran mudah?! Atau buta akan kepalsuan, malas berfikir?! Atau aneh terdiam kerana kuatnya rencana?! Atau gersangnya kebaikan tidak dapat difahami?! Maka sekiranya engkau tidak mempercayaiku, marilah pertimbangkannya dengan adil.

Kemudian Al-Zhahabi pindah kepada menyatakan gaya dan pendekatan akhlaq, beliau berkata: (Berapa banyak dirimu bersahabat dan membahayakan orang-orang yang baik?! Berapa banyak engkau bersahabat dan merendahkan orang-orang yang benar?! Untuk berapa banyak engkau mengagungkan dan memperkecil hamba-hamba?! Berapa lamakah engkau akan mengganggu mereka dan membenci orang-orang yang zuhud? Sampai bilakah engkau memuji kata-katamu tanpa cara memuji Allah, kata-kata yang ada dalam hadits-hadits sahih? Aduhai, jika hadits sahih diterima darimu!!)

Kemudian dia berkata: "Bukankah engkau akan menjauhi dosa? Bukankah telah datang waktunya untuk engkau bertaubat dan kembali? Bukankah engkau berada pada tujuh puluhan dan hampir pergi? Ya, Demi Allah, aku tidak tahu adakah engkau mengingati kematian, tetapi engkau merendahkan mereka yang menyebut kematian, saya tidak fikir engkau menerima kata-kataku dan tidak mendengarkan nasihatku.)

Selepas hasil dakwah Al-Zhahabi menunjuk kepada pekerjaan jenaka, di mana beliau berkata: (Sekiranya ini berlaku padaku dan aku adalah penyayang dan belas kasihan, bagaimanakah engkau dengan musuhmu?! Dan musuh-musuhmu, demi Allah mereka orang-orang soleh dan orang-orang bijaksana dan orang-orang mulia, dan para penolongmu menyalakan kedustaan kejahilan, kebatilan dan memecah janji. Aku telah redha denganmu
kerana engkau mengutukku secara terbuka, dan menggunakan maqalah (artikel)ku secara rahsia, semoga rahmat Allah sebagai sesuatu yang dihadiahkan kepada kekuranganku. [1]

Al-Hafiz Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki (Wafat 756 Hijrah):

_________________________
-1 Al-Saif Al-Shaqil: hal 217


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..30


Dan ia adalah salah satu jawapan kepada Ibn Taimiyah dengan menulis sebuah kitab yang dipanggil (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah Sebaik-Baik Makhluk Hidup (atasnya selawat dan salam) - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam (3alaihi sh-shalatu wa s-salam)) dan mungkin dipanggil (Serangan Pada Mereka Yang Menyangkal Perjalanan Untuk Berziarah - ((syana l-gharati 3alaa man inkari l-safar li-ziyarah)) [1], Dia berkata: (... Ketika ia berhenti mencampur adukkan perkara dengan Ibn Taimiyah, Dan menyoal kepada sahabatnya untuk menjelaskan perkara yang yang membara itu, manakala pintu jalan yang mendekatkan ditutup, dan menafikan menutup perjalanan hanya untuk ziarah, dan tidak berangkat keluar berjalan kaki sehingga ditolong pemilik tempat berlindung yang tidak melanggar, telah hampir mengekalkan dia supaya dikeluarkan. Dia hampir menghambat secara paksa sumber tunggangan. dan kamu bereras memaksa seperti hati dengan syubhah yang hampir terpercikan padanya, seperti dihadkan oleh khayalan khayalan ... Bagaimanakah ziarah sebuah masjid dapat bersembunyi dari penghuninya atau tersembunyi dari ibu jari? Dan bagi berwalikan padanya (as) tidak tahu keutamaan masjid itu, Dan bagi berwalikan padanya jika menguduskan wali itu bukanlah asas kepada taqwa bersujud pada penyeru itu. Allah berterima kasih kepadanya, dalam keperluan apa yang dipegang oleh ijmak ke atasnya.) [2]
                                                             
Beliau juga berkata pada ucapan dalam kitabnya (Sekitar Yang Terlepas Dalam Menolak Ibn Taimiyah – Al-Durrah Al-Madhiyah Fi Al-Radd 3alaa Ibn Taimiyah). ini lafaznya: (Selepas itu, bahawa apa yang diucapkan Ibn Taimiyah mengenai asas-asas aqidah-aqidah, dan merusak daripada pertahanan rukun-rukun Islam dan yang rumit-rumit, Selepas ia tersembunyi oleh bergantung pada Al-Quran dan Al-Sunnah, menunjukkan bahawa ia penyeru kepada kebenaran, yang memberi bimbingan untuk ke syurga, lalu keluar dari bid’ah-bid’ah yang menyimpang dari masyarakat Islam dan bertentangan dengan ijmak (persetujuan umum), dan berkata apa yang perlu dikaitkan dengan yang bersifat kebendaan ke dalam zat yang suci, walaupun kekurangan ini bukan sebahagian daripada yang mustahil, dia mengatakan pada penjelmaan yang baharu (makhluk) kepada Zat Allah Ta’ala, dan bahawa Al-Quran Kalam Allah itu baharu (makhluk) kepadaNya selepas tiada padaNya, dan Dia bercakap dan diam, ia berlaku dalam kehendak ZatNya sama seperti makhluk, Dan dia pergi lebih jauh lagi kepada terlibat menyediakan alam, Dia terlibat dengan mengatakan bahawa Dia bukanlah yang pertama bagi makhluk-makhluk, Dia berkata pada yang baharu bukan yang pertama, dan mengesahkan sifat qadim sebagai yang baharu. dan makhluk adalah yang baharu qadim (sedia ada), Tidak ada satu pun dari kedua ayat ini yang dimasukkan dalam agama yang tidak membosankan, tidak ikhlas dari sifat yang tidak wajar, tidak masuk ke dalam firqah dari tujuh puluh tiga firqah yang terpisah dari umat, Dan tidak berdiri bersama umat dari hasrat umat,  Semua ini, walaupun ia adalah keingkaran yang teruk, tetapi dia memindahkan ungkapannya berhubung dengan apa yang diperkatakan pada furu’ (cabang). [3]

Muhammad bin Syakir Al-Kutbi (Wafat 764 H):

_________________________
1- Mu3jam Al-Mathbu3ah Al-3arabiyah: J 1 hal.1004
2- Thabaqat Al-Syafi3iyah: J 10 hal.149
3- Al-Tawasul Bil-Nabii Li Ibn Marzuq: hal.218


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..31


Beliau berkata dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah:. (Ia menulis risalah kelebihan Muawiyah dan pada anaknya Yazid dan dia tidak menghinanya. [1] Ini mencerminkan penerusan bani Umaiyah yang dia telah patrikan di atasnya, jika tidak, kekufuran Yazid diumumkan sebagai ahli neraka seperti yang diketahui,
       
Ia (Yazid) dikenali bermain dengan monyet dan harimau serta minuman keras, dan mengambil milik orang dengan paksaan dan kekerasan.
          
Sejarah menyatakan apa yang dilakukan Yazid dari pembunuhannya atas cucu Nabi (S) dan apa yang dilakukannya dengan perlakuan bebas, yang telah dinafikannya oleh setiap muslim, telah menyatakan kekufurannya tanpa rasa takut atau kesopanan, mengatakan:

(Bani) Hashim bermain-main dengan Kerajaan, Tiada khabar yang datang, tiada wahyu yang turun



Syahab Al-Din Ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H):

Ibn Hajar Al-Makki berkata dalam Al-Fatawa Al-Haditsiyah yang berbunyi: (Ibn Taimiyah seorang hamba Allah yang dikecewakanNya, yang disesatkan, yang dibutakan, yang dipekakkan dan dihinakanNya, Demikianlah, para imam, yang menjelaskan keadaannya melakukan kerosakan, berdusta dalam kata-katanya, dan sesiapa yang menginginkannya haruslah mengkaji perkataan Imam yang tetap mempersetujui akan kepimpinannya dan tahap penjelasan Ijtihad Abu Al-Hassan Al-Subki , Dan anaknya Al-Taj.)[2].

Muhammad Bakhit Al-Muthi'ei Syeikh Al-Islam:

Dia berkata: (Seperti yang ditunjukkan orang-orang pada zaman bertaqlid Ibn Taimiyah dalam aqidah-aqidahnya yang tumpul (tidak laku) dan sokongan kata-katanya adalah melakukan kerosakan... Kami dapati kitab Imam mulia mujtahid terkemuka Taqiy Al-Din Abu Al-Hasan Al-Subki menyelidiki kepada apa yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah, ia meruntuhkan struktur binaannya, mengguncang kestabilan rukunnya, menghapuskan kesannya, sebagai hasil dari kepalsuannya, menampakkan kerosakannya, menunjukkan penentangannya. [3]

Ini adalah sebahagian kecil daripada kenyataan dan pendapat mereka pada Ibn Taimiyah Al-Harrani, dan banyak lagi yang boleh dibentangkan kerana takut terlalu panjang jika disebutkan, apa yang telah disebutkan rasanya mencukupi bagi mereka yang mahu insaf dan takut.

Apa yang dikatakan para ulama Al-Sunnah dalam penilaian mereka terhadap Ibn Taimiyah dapat dijumlahkan sebagai berikut:

1 Menjisimkan (menyifatkan sebagai benda).

_________________________
1- Fawat Al-Wafiyat: J 1 hal.77
2- Syifa' Al-Saqam: hal 38
3- Syifa' Al-Saqam: hal 38


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..32


2 Zindiq (melepaskan diri dari agama dan kewajibannya)
3 Munafiq.
4 Tamak kepimpinan yang hebat.

Ini adalah apa yang kita dapati pada kata-kata Al-Hafiz Ibn Hajar, ia berkata: (Sebahagian daripada mereka dikaitkan dengan menjisimkan apa yang disebutkan dalam aqidah Al-Hamawiyah dan Al-Wasithiyyah dan lain-lain seperti mengatakan bahawa tangan, kaki, betis dan wajah adalah sifat-sifat Allah yang hakiki. Bahawa Dia beristiwa (bersemayam - duduk) di atas ‘Arasy pada ZatNya (diriNya), maka dikatakan baginya perlu yang demikian itu kecenderungan dan dibahagikan, Beliau berkata, "Saya tidak menerima bahawa cenderung dan boleh dibahagikan dari jisim-jisim khusus, maka dia mengecam (kecam) dengan mengatakan kecenderungan pada Zat Allah.

Sebahagian daripadanya dikaitkan dengan ciri-ciri zindiq kerana mengatakan bahawa Nabi (S) tidak bebas dan padanya ada kekurangan demikian dan ditegah daripada mengagungkan Nabi (S), Dan manusia yang paling utama padanya adalah nur kelahiran pertama itu, kerana ada Majlis disebabkan yang demikian, kata sebahagian mereka yang hadir memberi alasan, lalu dia berkata kelahiran pertama tidak bermakna untuk mengatakan bahawa jika dia ada kekurangan dia akan terbunuh dan jika tidak ada kekurangan tidak ada alasan.
                                             
Sebahagian daripadanya dikaitkan dengan ciri-ciri nifaq seperti yang dikatakan pada Ali terdahulu, dan mengatakan bahawa dia tidak meninggalkan dari mengarah kepada mendapatkan jawatan khalifah berulang kali dan tidak berjaya, tetapi dia berjuang untuk jawatan ketua bukannya untuk agama, dan dia mengatakan bahawa Ali sukakan jawatan ketua dan Utsman sukakan harta, mengatakan bahawa Abu Bakr memeluk agama Islam ketika tua yang menyedari apa yang dikatakannya. Dan Ali memeluk Islam ketika masih kanak-kanak dan kanak-kanak tidak sah Islamnya, untuk mengatakannya, dan kata-katanya dalam kisah ucapan anak perempuam Abi Jahl dan meninggal dunia tidak lupa untuk memuji Ali... dan kisah Abi Al-‘Ash Ibn Al-Rabi’ dan tidak diambil dari kefahamannya, Maka sesungguhnya yang mencelanya terlibat dengan kemunafikan kerana sabda baginda (S): (tiada yang membencimu (Ali) melainkan seorang munafik.)

Kadar orang-orang yang mengusahakan kepimpinan besar (Imamah Kubra), adalah dengan terus mencuba sesuatu seperti yang disebut Ibn Tumart, dan berterima kasih padanya. Ini telah disahkan untuk tempoh panjangnya dia dipenjarakan dan mempunyai maklumat terkenal dan jika dia ditangkap dia sering untuk mengatakan, aku tidak melihat ini tetapi aku mahu mengingat kemungkinan yang jauh) [1]

_________________________
1-   Al-Durar Al-Kaminah: J 1 hal 155, Dar Al-Jil,.Beirut.



✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas




Jumaat, 17 Ogos 2018

Ibn Taimiyah Secara Ringkas:



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25

• Ibn Taimiyah Secara Ringkas:

Al-Bahbudi, yang menulis riwayat hidup Ibn Taimiyah berkata: ("Abu Al-Abbas Ahmad" Taqiy Al-Din Ibn Abd Al-Halim Ibn Syeikh Al-Islam Mujidd Al-Din Abi Al-Barakat Abdul Salam bin Abi Muhammad Abdullah bin Abi Al-Qasim Al-Khidir bin Muhammad bin Al-Khidir bin Ali (bin Taimiyah) Al-Harrani, dia dilahirkan pada hari isnin sepuluh atau dua belas Rabi’ei Al-Awwal

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 26

pada tahun enam ratus enam puluh satu, dan meninggal dunia pada malam hari dua belas Zhi Al-Qa’eidah tahun tujuh ratus dua puluh lapan H. [1]

Ahmad ibn Taimiyah yang lahir pada tahun 661 Hijrah di bandar (Harran), telah meneruskan pengajian di sana sehingga berusia tujuh belas tahun, dan pada masa itu dunia amnya dan Syria khususnya menderita dijajah Monggol yang menakutkan jiwa dan menanam kengerian dalam jiwa mereka, yang membawa bapanya untuk pergi dari Harran ke Damsyik.

Ibn Taimiyah tinggal dan kekal di sini sehingga tahun 698 H. Peribadinya tenggelam tidak dikenali tidak pernah didengar mengenainya sedikitpun, dan pada awal abad kelapan Ibn Taimiyah telah mula menerbitkan pemikiran beliau yang menggila (kalut) yang tidak normal (bebas) dan menyeleweng di kalangan orang ramai dan apabila diminta Penduduk Hamah untuk mentafsirkan firman Allah Taala:
﴿الرَّحْمَـٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ
(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas 'Arasy. [2]

Dia mentafsirkannya secara kebendaan (tajsim). Dan mentsabitkan (mengesahkan) bahawa Allah mempunyai tempat di langit, dan Dia duduk di atas takhta [3]

Pengembara Ibn Battutah mengatakan:. (Di Damsyik seorang dari ulama terkemuka Mazhab Hanbali, Taqiy Al-Din Ibn Taimiyah yang besar di Syam bercakap dalam seni yang hanya sesuatu yang ada dalam fikirannya, dan orang-orang Damsyik memuliakan dengan kemuliaan dan mengajar mereka di atas mimbar. Beliau bercakap sesuatu yang dinafikan oleh ulama, dan dia diangkat kepada Al-Malik Nashir, yang mengarahkannya secara khusus pergi ke Kaherah ... kehadirannya pada hari Jumaat, dia mengajar orang-orang di mimbar masjid dan memberi tazkirah kepada mereka, dan di antara kata-kata beliau, adalah: (Allah akan pergi ke langit dunia ini seperti ini), dan turun tangga dari tangga mimbar, ia bertentangan dengan ulama Faqih Maliki yang dikenali sebagai Ibn Al-zahraa’, dan menafikan apa yang diucapkannya. Jadi masyarakat umum datang ke ulama Faqih ini dan memukulnya dengan tangan dan sandal berkali-kali sehingga jatuh serbannya.) [4]

Pada hal Al-Quran berkata:
﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
"Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia," dan:
﴿وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
 "dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".
Yang menolak menjisimkan dan menyerupakan Yang Maha Kuasa dengan makhlukNya, sementara Ibn Taimiyah menjadikan nash dengan menjisimkanNya.

Tafsirannya tentang ayat yang diberkati ditolak hebat dan menjadi kecoh di kalangan umat Islam seperti yang kita lihat dalam kata-kata Ibn Battutah, Sehingga kesannya menuntut ulama Al-Qadhi Jalaluddin Al-Hanafi,

_________________________
1- Asyaf Al-Qana3: J 1, hal 1
2- Taha 20:5
3 - Al-Risalah Al-Hamawiyah: hal, 429 termasuk Majmu3ah Al-Risa’il Al-Kubra.
4- Rehlah Ibn Battutah: hal 112

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 27

membawanya dan membicarakannya, Al-Qadhi tersebut menghadapnya dan menjemputnya tetapi dia enggan menghadiri ruang mahkamah.

Oleh itu Ibn Taimiyah, terus mengemukakan pemikiran-pemikiran yang tidak normal, dan bertentangan dengan aqidah masyhur di kalangan umat Islam sehingga mewujudkan keadaan tegang dan keresahan di dunia Islam, sehingga dia dihukum pada 705 H dan dihantar pulang ke Mesir, lalu ia telah dikeluarkan pada 707 Hijrah dan tidak kembali ke Syria melainkan pada 712 H di mana beliau mula menerbitkan pemikiran-pemikiran dan pandangan-pandangannya yang baru, sehingga dia telah dihukum penjara sekali lagi dalam tahun 721 H. Dan terus dipenjarakan sehingga dia meninggal dunia di penjara pada 728 AH [1].

Kata Abu Muhammad Al Yafei (Wafat 768) dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah: (Mati di tahanan Kubu Damsyik, Taqiy Al-Din Ahmad bin Taimiyah telah dihalang dari dakwat dan kertas sebelum dia meninggal dunia selama lima bulan, dan dari didengari oleh masyarakat, Dia telah mengemukakan persoalan-persoalan ganjil yang bertentangan dan dipenjarakan disebabkan bertentangan dengan mazhab Al- Al-Sunnah, dan pendapatnya yang paling jelik adalah larangan untuk ziarah Nabi, serta aqidahnya di rantau ini. [2]

Para ulama dari Syam dan Mesir telah mengeluarkan pernyataan yang menyatakan ketidakseimbangan dalam ajaran-ajaran aqidah Ibn Taimiyah dan khayalan pemikirannya, dan memadalah kita menyebutnya secara ringkas sebahagian perkataan ulama untuk memberi maklumat kepada pembaca mengenai peranan yang merosakkan yang diilhamkan oleh pemikiran-pemikiran Ibn Taimiyah di dunia Islam.


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Khamis, 16 Ogos 2018

Cara Membuktikan Hal-Hal Sejarah


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani

• Cara Membuktikan Hal-Hal Sejarah:

Tidak ada keraguan bahawa ada cara untuk membuktikan hal-hal sejarah, dan kami boleh mengemukakan dua cara untuk membuktikannya:

Cara pertama: Ia adalah mutawatir (diketahui ramai), ia adalah perkhabaran sekumpulan orang dengan sesuatu yang khusus, dan bukanlah perkhabaran mereka itu mengenai pakatan sulit untuk berdusta atas pertemuan mereka, oleh karena itu, ia dikenal sebagai khabar mutawatir, khabar yang diketahui ramai yang dapat menghalang pendustaan pakatan sulit.

Khabar mutawatir dengan ilmu yang berguna dan ia mententeramkan serta meyakinkan diri untuk mengambil manfaat dan mendapat kepastian dengannya.
                     
Jika khabar sekumpulan orang yang berbeza pada tempat yang tertentu, ia adalah sesuatu yang biasa, tidak dapat membiarkan semua pendustaan ini, tetapi dapat memastikan hasil apa yang mereka khabarkan mengenainya.

Saya suka mendirikan sesuatu yang penting mengenai perkara yang diketahui ramai, yang tidak memerlukan syarat pemberi khabar itu terpacaya (tsiqah) dan adil dalam khabar mutawatir. Ya tsiqah disyaratkan pada khabar selain mutawatir, jika dikhabarkan kepada kita lima puluh orang dengan sesuatu yang menghalang kita dari pakatan sulit untuk berdusta, adalah biasa bagi kita akan digugurkan dan diketahui tidak kira betapa tsiqah (terpacaya) dan adilnya pemberi khabar itu, maka dalam khabar mutawatir tidak disyaratkan kepada perawi tsiqah (terpacaya) atau adilnya.

Rahsianya adalah: bahawa khabar mutawaatir adalah ilmu yang sangat berguna kerana ramainya pemberi khabar, ramainya pemberi khabar menjadikan ilmunya yang sangat berguna, dan setelah mendapatkan ilmu tidak bermakna untuk disyaratkan kepada tsiqah (terpacaya) atau adilnya.
                
Inilah yang dikatakan benteng yang banyak.

Al-Albani mengatakan:. (Tidak disyaratkan dalam Hadits Mutawatir jalan selamat dan jalan yang lemah, kerana kekukuhannya adalah pada keseluruhannya, bukan pada individu-individu, seperti yang dinyatakan dalam istilah [1]

_________________________
1 – Irwaa’ AL-Ghalil: J 6 hal 95


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 22


Ibn Taimiyah berkata: (Dan begitu juga ilmu yang mengikuti khabar, kadang-kadang ia akan menjadi ramai pemberi khabar, dan jika mereka ramai maka boleh memanfaatkan khabar mereka sebagai ilmu, walaupun mereka adalah orang kafir. Dan kadang-kadang mempunyai agama dan kawalan mereka sendiri. [1]

Dan berkata Al-Hakim Al-Hasakani: (Aku berkata: Hadits Mutawatir, Dalam contoh sedemikian tidak memudaratkan kelemahan kesemuanya selain daripada sebahagian.).... [2]

Zakaria Al-Ansari berkata:  (Sebagai yang tsiqah (terpacaya) berbilang-bilang mutawatirnya, walaupun dia seorang fasiq atau seorang kafir, Ibn Al-Raf’ah berkata: Semua ini pada zahirnya, Tetapi pada batinnya, cara yang ada dalam dirinya sendiri samada jujur atau sebaliknya walaupun dia seorang fasiq, seperti yang dikatakan Al-Mawardi) [3]
           
Beliau berkata Al-Zarkasyi dalam Al-Bihar: Salim Al-Razi berkata dalam Al-Taqrib: (tidak disyaratkan dalam sesuatu ilmu pada sifat-sifat perawi Hadits Mutawatir, tetapi ia disyaratkan pada khabar orang-orang Islam, kafir, adil, fasiq, yang bebas, hamba, orang-orang dewasa dan kanak-kanak jika memenuhi syarat atau adalah ungkapan beracun dalam huraian kertas-kertas kecil. Ia adalah mutawatir dengan riwayat perkumpulan ditambah pada yang empat itu telah diterapkan dalam pengumpulan seperti yang diguna pakai dalam kumpulan masyarakat walaupun ia fasiq, kafir, hamba dan orang-orang perempuan termasuk ungkapan kanak-kanak yang mumayiz.) [4]
                    
Selepas semua ini, Keterangan semua yang akan datang dari riwayat-riwayat untuk membuktikan kelahiran Imam Mahdi (as) yang didustakan tetapi bertujuan untuk melarikan dari kebenaran yang nyata, Oleh itu, dakwaan bahawa tidak ada bukti kelahiran Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) adalah kedegilan dan memutar-belitkan dalil-dalil yang jelas yang mengukuhkan kewujudannya, tidak mengingkarinya melainkan mereka yang ingin menolak bukt-bukti kukuh dengan khayalan yang tidak akal, dia berkata firaun:
﴿قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ﴾
Berkata Fir'aun: "Maka bagaimanakah keadaan umat-umat yang dahulu?" [5]
                
Dan sesiapa yang memiliki sifat ini dalam dirinya tidak ada gunanya memberikan dalil ilmiah kepadanya dan sebagaimana tidak memberi manfaat umat-umat kepada Nabi- nabi mereka (as), dan ini sangat sesuai apa yang dikatakan oleh Al-Quran tentang mereka.
_________________________
1- Majmu3 Al-Fatawa: J 18 hal 50
2- Syawahid Al-Tanzil: J 2 hal 40
3- Terbuka Al-Wahab: J 1 hal 410
4- Hawasyi Al-Syarwani: J 2 hal 35
5- ThaHa 20:51

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...23

﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا ﴾ ﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا 

Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dari bumi untuk kami, *atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya,* atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami.* Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari emas, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca". Katakanlah: "Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang diutus?" [1]

Maka riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahiran Imam Mahdi (as) menunjukkan ia mutawatir, dan ia adalah hujah dengan kewujudan nyata dan tidak ada keraguan dari tangkai fikiran, dan mutawatir tidak disyaratkan perawi yang adil, dan tsiqah, aqidah dan imannya atau kafirnya, kerana ia diakoi bahawa semua jenis keahlian.

Berikut ini adalah senarai riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahirannya dalam istilah (ungkapan) yang berbeza:

1.   Riwayat-riwayat yang menjadi nash bagi kelahiran Imam (as), yang ramai pembaca mendapati dalam kitab Kamal Al-Din, Al-Kafi Al-Ghaibah oleh Al-Thusi, Al-Ghaibah oleh Al-Nu3mani, Al-Bihar, Muntakhib Al-Atsar dan dari Mushnaf-mushnaf lain.
2.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan bagaimana dia dilahirkan dan menyebut ibunya yang Suci dan cara dia datang bertemu Imam Al-‘Askari.
3.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan dirahsiakan kelahirannya.
4.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan keghaibannya (as) dan keghaiban bahagian kelahirannya bukannya kelahiran yang tidak dikatakan mengenai keghaiban.
5.   Riwayat-riwayat yang menyebut sholatnya ke atas bapanya dan kisah dikunjungi orang-orang Qom [2]
_________________________
1- Israa’ 17:90-93
2- Diriwayatkan Al-Syeikh Al-Shaduq dalam Kamal Al-Din: hal: 476 Dikhabarkan dari Abu Al-Abbas Ahmad bin Al-Hussein bin Abdullah bin Muhammad bin Mihran bapa Al-3uruhi (ra) meriwayatkan, katanya: Dikhabarkan dari (Abu) Al-Hussein (bin) Zaid bin Abdullah Al-Baghdadi, beliau berkata: Dikhabarkan dari Abu Al-Hassan Ali bin Sinan Al-Mushli, katahya: Dikhabarkan oleh bapaku, katanya:, apabila ditangkap Saidina Abu Muhammad Al-Hasan bin Ali Al-‘Askari (shalawatu Allah 3alaihima) telah datang mengunjungi dari Qom dan pergunungan dan perwakilan harta, yang membawa pembayaran dan kebiasaan. Mereka tidak mendapat khabar kematian Al-Hassan (as). Apabila mereka sampai kepada misteri mereka yang melihat, mereka bertanya mengenai Saidina Al-Hasan bin Ali (as). Dikatakan kepada mereka bahawa dia telah tiada, mereka bertanya, Siapa waris-warisnya? Mereka berkata: Saudaranya Jaafar bin Ali, lalu mereka bertanya mengenainya dan mereka diberitahu dia sudah keluar dan menaiki sampan di sungai Dajlah untuk minum-minum, dan bersamanya para penyanyi, beliau berkata: Lalu orang-orang itu berunding dan berkata: Ini bukan sifat seorang Imam, dan berkata seorang kepada yang lain: mereka membuang masa kita supaya harta ini dikembalikan kepada kepada pemiliknya. Kata Abu Al-Abbas Muhammad bin Jaafar Al-Humairi Al-Qumi: Kami berdiri sehingga orang ini keluar untuk menguji kesahannya. Beliau berkata: Apabila dia pergi, mereka masuk menemuinya dan mereka memberi salam kepadanya dan berkata: Wahai Tuan, kami dari penduduk Qom dan bersama kami sekumpulan Syiah dan lain-lain dan aku membawanya kepada Saidina Abi Muhammad Abu Al-Hasan bin Ali harta-harta, lalu dia berkata : Di mana dia? Mereka berkata: Bersama kami, dia berkata: Bawalah kepadaku, mereka berkata: Tidak, dana ini mempunyai kisah khabarnya, dia berkata: Apakah dia? Mereka berkata: Dana ini dikumpulkan dan ianya adalah dari dinar emas dan wang dinar orang-orang umum Syiah, …


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...24

6.   Riwayat-riwayat yang disebut oleh naib-naibnya pada masa Keghaiban Sughra dan tanda-tanda kemunculannya.
7.   Riwayat-riwayat yang menyebut orang yang melihatnya pada masa Keghaiban Sughra.
8.   Kisah-kisah yang sangat banyak yang disaksikan oleh pemiliknya dengan memerhatikannya dalam Keghaiban Kubra, yang berlaku pada masa yang berlainan dan tempat yang berlainan, iaitu untuk menghalang orang-orang ini berdusta.
9.   Warisan yang dilaporkan daripadanya, sama ada dalam Keghaiban Sughra atau Keghaiban Kubra. Maka tidak patut untuk menggambarkan semua sanadnya lemah atau tidak dikenali nama perawinya atau dalam riwayat-riwayat dari sebahagian yang tidak diketahui dan kerosakan lain yang dikaitkan dengan banyak kerosakannya, maka jika kita telah memberikan hujah dengan cara ini, ia datang dalam riwayat-riwayat selain yang mutawatir tidak dalam riwayat-riwayat yang mutawatir, dan kelahiran Imam Mahdi (as) dibuktikan dengan riwayat-riwayat yang mutawatir.

_________________________
... dan kemudian mereka menjadikannya diketahui dan menyelesaikannya dan kami apabila menyatakan dalam bentuk wang kepada Saidina Abi Muhammad (as). Mereka berkata, Jumlah wang ini sekian sekian dinar, dari Si Fulan sekian dan sekian dari Si Fulan sehingga disebutkan nama semua orang daripada mereka dan mengatakannya sehingga yang terakhir pada tulisan, Lalu Jaafar berkata: Kamu berdusta mengatakan pada saudaraku apa yang tidak dia lakukan, ini adalah pengetahuan tentang yang ghaib dan hanya Allah yang mengetahuinya. Beliau berkata, apabila mendengar Ja’far menyakitkan orang-orang itu yang membuat senahagian daripada mereka memandang yang lain, dia berkata kepada mereka: Bawalah wang ini kepadaku, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk wang majikan kami dan kami tidak menyerahkan wang kecuali kepada tanda-tanda yang kami tahu ia adalah Saidina Al-Hassan bin Ali (as), Maka jika kamu adalah Imam buktikanlah kepada kami, jika tidak kami akan kembalikan kepada pemiliknya, mereka melihat antara satu sama lain. Beliau berkata: Lalu Jafar masuk bertemu khalifah – dan ia terlindung dari pandanganku – Aku bersiap-siap atas mereka, dan ketika mereka dibawakan -Khalifah berkata: bawakanlah wang ini kepada Jafar, mereka berkata: Allah mengislah Amirul Mukminin, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk majikan kami atas wang ini dan ia meninggalkan untuk jamaah dan kami mengurusnya dengan tidak menyerahkannya kecuali kepada tanda-tanda yang ditunjukkan. Dan bahawa diganding dengan kebiasaan Abi Muhammad Al-Hasan bin Ali (as). Khalifah berkata: Apakah tanda yang ada pada Abi Muhammad. Orang-orang itu berkata: Dia menerangkan kepada kami dinar dan pemiliknya dan berapa banyak wangnya? Jika sesiapa berbuat demikian ia akan diserahkan kepadanya, Perwakilan kami telah datang kepadanya berkali-kali, dan inilah tanda-tanda dan petunjuk padanya, dia telah meninggal dunia, Maka jika lelaki ini, adalah pemilik urusan ini, marilah kita melakukan apa yang telah ditetapkan oleh saudaranya. dan jika tidak kami kami akan kembalikan kepada pemiliknya. Jaafar berkata: Wahai Amirul Mukminin, orang-orang ini pendusta dan telah mendustakan saudaraku dan ini adalah ilmu ghaib. Khalifah berkata: orang-orang ini diutus, maka tidak ada kewajiban atas para rasul, selain dari menyampaikan dengan terang. katanya Ja'far teragak-agak dan tidak menjawab, orang-orang itu berkata: Amirul Mukminin mengambil masa untuk mengeluarkan perintahkan kepada mereka yang memecah kita sehingga kita keluar dari bandar ini, katanya, dan mengarahkan mereka dengan ketua mereka supaya keluar dari sana, dan apabila mereka keluar dari bandar ini datang kepada mereka seorang anak muda yang baik wajahnya, dia seperti seorang khadam, memanggil, wahai Fulan bin Fulan dan wahai Fulan bin Fulan Ibn Fulan, jawablah panggilan Maula kamu, Dia berkata: Lalu mereka berkata: Engkau Maula kami? beliau berkata: Semoga dilindungi Allah, aku hamba Maula kamu, mereka lalu berjalan kepadanya, mereka berkata, kami dengan diam-diam (kepadanya) nersamanya sehingga kami masuk ke dalam rumah Maulana Al-Hassan bin Ali (as), maka ketika itu anaknya Al-Qaim (as) duduk di atas katil bagaikan permukaan bulan, berpakaian hijau, kami memberi salam kepadanya, lalu dia menjawab salam kami, kemudian beliau berkata: Jumlah wang sekian dinar, Si Fulan bawa sekian, dan juga Si Fulan sekian, dan dia terus menerangkan kesemuanya. Beliau kemudian menerangkan pakaian dan perjalanan kami dan apa yang ada pada kami dari haiwan kami, Lalu kami bersungkur sujud syukur kepada Allah AWJ kepada apa yang dikenalkan kepada kami, dan kami mencium bumi di hadapannya, dan kami bertanya kepadanya apa yang kami inginkan dan dia menjawabnya, kami bawakan wang kepadanya, dan Al-Qaim (as) memerintahkan kami supaya kami tidak menjadikannya rahsia dari melihat sesuatu selepasnya dari wang itu, kami ditugaskan di Baghdad, sebagai seorang yang membawakan wang kepadanya dan keluar dengannya untuk menanganinya sendiri, mereka berkata: Jadi kami berlepas darinya dan membayar kepada Abi Al-Abbas Muhammad bin Jaafar Al-Qumi Al-Humairi sesuatu dari pengawetan dan kain kapan lalu berkata kepadanya: Semoga Allah memberi ganjaran besar pada dirimu, beliau berkata: Mengapa sampai Abi Al-Abbas dihalang diberhentikan sehingga meninggal dunia (Rahmahu Allah). Dan kemudian daripada itu kami membawa wang tersebut ke Baghdad kepada naib-naib yang dilantiknya dan mereka keluar kepada mereka untuk menanganinya.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25


Jadi, tidak ada makna untuk kita mengatakan bahawa riwayat yang pertama lemah sanadnya kerana tidak bersambung, yang kedua lemah kerana sanadnya tidak dikenal perawinya dan ketiga yang tersirat (tersembunyi), Oleh itu, kaedah ini untuk mengatakan ia dijalankan dalam khabar tidak mutawatir, tetapi dalam khabar yang mutawatir tidak bermakna baginya.

Cara kedua: Khabar Ahad berbahaya sebagai pendamping yang berguna untuk meyakinkan: Jika khabarnya dua atau tiga dengan sesuatu ia tidak dipanggil dengan mutawatir, Tetapi jika ia disertakan dengan pendamping dan bergabung, ia akan menjadi berguna untuk kepastian dan ilmu.

Sebagai contoh: jika seseorang memberitahu kita terdapat seekor singa di suatu hutan, secara semulajadi kita tidak mengganggu kehadiran singa di dalam hutan itu.

Bahkan kita akan mendapat tahap kejujuran itu jika kita dipercaya dan tidak dikenal sebagai seorang pendusta, tetapi kita harus menanggung akibat disyaki darinya, kadar pengesahan akan menjadi 30% sebagai contoh, Tetapi jika kita diberitahu bahawa ada sesuatu yang telah dimakan di hutan yang sama yang diberitahu kepada kita bahawa terdapat singa di sana,
Sudah tentulah, kadar kesahan berita (khabar) akan meningkat disebabkan oleh anggapan ini, oleh itu marilah kita mengandaikan bahawa ia (50%). Sekiranya kita menganggap selepas itu bahawa kita dapati ada kesan kepada haiwan pemangsa, kita tidak dapat memastikan sama ada kesan singa atau sesuatu yang lain,, Di samping itu, kesan ini adalah andaian kebenaran kepada khabar, dan kebarangkalian kejujuran meningkat kepada tahap yang lebih tinggi dan diandaikan (70%). Dan dengan demikian menganjurkan hubungan dengan yang lain sehingga khabar menjadi penuh dengan bukti yang menyaksikan kebenaran khabar itu.

Dan atas dasar ini tidak benar dan tepat untuk mengambil satu riwayat dan menjauhkan diri dari seluruh pendamping (riwayat) yang melihat riwayat itu dan menerangkan kebenarannya.

Jika kita mengkaji riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahiran Imam Mahdi (as) dengan jenis kajian ini, tanpa mengira ianya mutawatir, maka ia juga tidak boleh menafikan kelahirannya melainkan banyak riwayat-riwayat yang mengemukakannya dan mengesahkan kelahirannya (as) dan dengan bahasa yang berbeza seperti yang dikemukakan.


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas