Halaman

Isnin, 15 November 2021

Pembuktian dari Laman Rasmi Al-Mahdyoon 19.8

Bencana Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya

رزية يوم الخميس ووصية رسول الله (ص) ليلة وفاته

 

Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya 

Mereka mengarang sebuah hadits bahawa Rasulullah (S) ingin menulis untuk Abu Bakar dan tidak menuliskannya: Dari ‘Aisyah: “Bahawa Rasulullah (S) berkata: Panggil aku bapamu dan saudaramu agar aku dapat menulis surat untuk Abu Bakar suatu tulisan, karena aku takut seseorang akan mengatakan dan berharap. Dan Allah dan orang-orang beriman menolak, kecuali Abu Bakar.”[13] Dan dari dia (‘Aisyah) pada kata-kata: “Aku telah bermaksud atau ingin mengirim kepada ayahmu dan saudaramu, karena aku memerintahkan dan membuat perjanjianku, Jangan serakah pada perkara orang yang tamak, dan jangan katakan mereka yang menginginkan atau berharap untuk mereka yang menginginkannya. Kemudian dia berkata: Tidak, Allah menolak dan orang-orang mukmin menolak – atau 

 

1. Hadits bencana hari Khamis, dan Wasiat Rasulullah (S) di malam kewafatan baginda

2. dakah Al-Rasul (S) benar-benar tidak berniat untuk menulis suatu apa pun, tapi baginda hanya mahu menguji kata-katanya saja tidak lebih dari itu?

3. Apakah Urusan Al-Rasul (S) Adalah Urusan Bermesyuarat Dengan Para Sahabatnya?

4. Apakah Umar berpendapat lebih utama meninggalkan dari membawa tinta dan kertas?

5. Apakah Umar takut bahawa Nabi (S) menulis hal-hal manusia yang tidak boleh dijelaskan?

6. Adakah Umar takut nanti orang-orang munafik memperkecilkan kesahan penulisan wasiat itu?

7. Adakah Umar memahami Arahan Nabi (S) dengan cara yang berbeza?

8. Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya

9. ... Dan aku lupa yang ketiga

10. Tetapi adakah ditulis Wasiat itu?

11. Dalil Wasiat mesti ditulis:

Pertama - Ayat-ayat Al-Quran

Kedua: Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.

Ketiga: sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya

Keempat: isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan pelantikan kepimpinan ilahi

12. Inilah Wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda


orang-orang mukmin menolak dan orang-orang mukmin enggan – dan sebahagian dari mereka berkata dalam sebuah hadits: Allah menolak kecuali Abu Bakar. Dalam kata-kata Ibn Abi Al-Hadid, dari Urwah, dari ‘Aisyah: “Rasulullah (S) bersabda: Panggilkan aku ayahmu sehingga aku dapat menuliskan suatu tulisan untuk Abu Bakar, karena aku takut seseorang akan mengatakan dan dia berharapkan harapan, tetapi Allah dan orang-orang beriman akan menolak kecuali Abu Bakar.”[14] Dalam pada lafaz Ibn Abi Malikah, dari ‘Aisyah, dia berkata: “Ketika Rasulullah (S) memberat (sakitnya) baginda memanggil Abd Al-Rahman bin Abi Bakar, baginda bersabda: Bawakan aku tulang belikat (unta) agar aku dapat tulis sesuatu tulisan kepada Abu Bakar yang tidak ada berbeza pendapat ke atasnya.” Maka Abd Al-Rahman bangun dan berkata: Duduklah, Allah dan orang-orang mukmin enggan berselisih pendapat tentang Abu Bakar. Pada lafaz hadits lain. Hadits ini – Sebagai tambahan kepada apa yang dikatakan oleh Ibn Abi Al-Hadid tentang ia dibuat, dan kepada apa yang terdapat dalam lafaz hadits tentang pertentangan dan perbezaan. – ia jauh karena jika tujuannya adalah untuk mengangkat Abu Bakar menjadi Wali Al-Amr, dia tidak akan menentang Umar. Penjelasan tentang tujuan dikatakan dalam kisah melepaskan diri: Bagaimana dia dapat membayangkan Umar yang mencemarkan kepimpinan Abu Bakar, memandangkan apa yang dia tahu tentang keterlaluan dalam pemujaannya dan dipersulit dengan bai’ah kepadanya. dan dari menjadi khalifah dengan penggantinya, dan diriwayatkan bahawa ketika Abu Bakar menulis wasiatnya kepada Umar dan mengirimkannya dengan tangan dua orang untuk membacanya kepada orang ramai, mereka berkata kepada orang ramai: Ini adalah apa yang ditulis Abu Bakar. Jika Anda menerimanya, kami membacanya, jika tidak kami menolaknya. Thalha berkata: Bacalah, meskipun ada Omar di dalamnya. Umar berkata kepadanya: Dari mana kamu tahu bahwa aku disebutkan di dalamnya? Thalha berkata: Aku berharap semalam dan aku berharapkan kamu hari ini. Tidaklah tersembunyi sokongan ‘Umar terhadap kekhalifahan Abu Bakar dan ijtihadnya dalam timbang tara dan tindakannya, Jadi bagaimana ia bercanggah dengan Al-Kitab jika yang dimaksudkan adalah melantik Abu Bakar, seperti yang mereka katakan? Sebagaimana mereka mengatakan “Dan ‘Umar adalah orang yang membai’ah. Abu Bakar, dan memaksa orang-orang yang tidak sependapat padanya, sehingga dia mematahkan pedang Al-Zubair ketika dia menanggalkannya, menolak dada Al-Miqdad, dan dia melangkah masuk ke dalam saqifah, Sa’ad bin ‘Ubadah, dan berkata: "Bunuh Sa’ad, semoga Allah membunuh Saad." dan mematahkan hidung Al-Habbab bin Al-Munzhir, yang mengatakan pada hari Al-Saqifah, 'Aku adalah kepercayaannya (ansar) lagi berpengalaman, dan dia mengancam orang-orang Bani Hasyim yang mencari perlindungan di rumah Fatimah (as), dan mengusir mereka darinya, dan jika bukan kerana dia, tidak akan kukuh urusan Abu Bakar, dan dia tidak bangun membelanya.”[15]. Dan untuk ini, Muawiyah menunjukkan dalam menjawab Muhammad bin Abi Bakr [16]: “Kami dan ayahmu bersama kami dalam kehidupan Nabi kita, kami melihat hak Ibn Abi Thalib sangat diperlukan bagi kami, dan kelebihannya. Lebih menonjol dari kami, maka ketika Allah memilih untuk Nabi-Nya apa yang dia miliki dan memenuhi apa yang dia janjikan kepadanya... Ayahmu dan orang yang sangat ditakutinya adalah orang pertama yang memerasnya dan tidak setuju dengannya dalam hal itu, mereka setuju dan bergabung. . Jika yang kita bicarakan ini benar, maka ayahmu yang memulainya, dan jika itu salah, maka ayahmu yang menetapkannya. . . Bahkan ‘Umar telah mengakui hakikatnya kepada Ibn Abbas: Ibn Abbas meriwayatkan dari ‘Umar dalam sebuah kisah yang terjadi antara dia dan ‘Umar, dia berkata: “Dia ingin menyebutkannya (iaitu keinginan Rasulullah (S) menyebutkan Ali) untuk urusan (kekhalifahan) ketika baginda sedang sakit, Maka aku menghalangnya daripadanya kerana takut akan fitnah dan penyebaran urusan Islam, maka Rasulullah (S) mengetahui apa yang ada dalam diri aku, maka aku menahan diri, dan melampaui Allah melainkan apa yang tidak dapat dielakkan.” [17]. Dan dalam riwayat lain: Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa dia berkata: “Aku mendatangi Umar pada awal kekhalifahannya dan... . . Dia berkata: Dari mana asalmu, Abdullah? Aku berkata: Dari masjid. Dia berkata: Bagaimana kamu meninggalkan sepupumu? Jadi aku fikir yang dia maksudkan adalah Abdullah bin Jaafar. Aku berkata: Aku meninggalkannya bermain-main dengan teman-temannya. Dia berkata: Aku tidak bermaksud begitu, tapi maksud aku yang terbesar dari kamu, Ahl Al-Bayt. Aku berkata: Aku meninggalkannya di Barat di atas pohon kurma si fulan dan membaca Al-Qur’an. Beliau berkata: Wahai Abdullah, darah badan ada padamu, jika kamu menyembunyikannya, adakah masih ada dalam dirinya pada urusan khalifah? Aku berkata: Ya. Dia berkata: Mendakwa bahawa Rasulullah (S) ada nash atasnya. Aku berkata: Ya, dan aku akan menambahkan kepadamu. Aku bertanya kepada ayahku apa yang didakwanya, dan dia berkata: benar. Lalu ‘Umar berkata: Sesungguhnya Rasulullah (S) memiliki banyak ucapan baginda yang tidak membuktikan hujjah atau kata putus sebagai mengemukakan alasan, dan baginda menjauh dari dalam urusannya[18]. Pada ketika, apabila baginda sakit, dia ingin menyebut namanya, tetapi aku menghalang daripada berbuat demikian, kerana belas kasihan dan kewaspadaan terhadap Islam, tidak demi Tuhan susunan ini, Quraisy tidak akan pernah bersatu dengannya.”[19]. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa dia berkata: “Aku pergi bersama ‘Umar ke Syam. . . Dia berkata kepadaku: Wahai Ibnu Abbas, aku mengadu kepadamu tentang sepupumu, aku memintanya untuk pergi bersamaku, tetapi dia tidak melakukannya, dan aku melihatnya masih mengharapkannya. Aku berkata: Wahai Amirul Mukminin, tahukah kamu. Dia berkata: Aku fikir dia masih muram karena kehilangan kekhalifahan. Aku berkata: Itulah dia. Dia mendakwa bahawa Rasulullah (S) ) menginginkan urusan (kekhalifahan) itu untuknya. Dia berkata: Wahai Ibnu Abbas dan Rasulullah menginginkan urusan itu, maka bagaimana jika Allah Ta’ala tidak menghendakinya!? Allah menghendaki selain darinya! Maka terlaksanalah perintah Allah, dan Dia tidak melaksanakan keinginan Rasul-Nya, atau apabila Rasulullah menghendakinya, adalah. . .“[20]. ‘Umar mengakui bahawa Nabi (S) menginginkan urusan (kekhalifahan) itu untuknya, dan berkata, "Bahawa perkataan Rasulullah (S) bertaburan." dan bahawa dia menghalangnya daripada berbuat demikian, kerana belas kasihan dan kewaspadaan terhadap Islam. Dan dia berbelas kasihan dan berwaspada terhadap Islam lebih daripada Nabi (S)!! Dia telah menilai tindakannya itu bersekali dengan kehendak Allah Ta’ala di waktu lain. Dan yang menguatkan apa yang telah kami sebutkan adalah bahawa jika dia yang inginkan menetapkan hukum dari hukum-hukum, tidak ada alasan untuk menghalang Umar, dan juga jika tujuan baginda (S) adalah kekhalifahan Abu Bakar, karena jika yang dimaksudkan adalah untuk nash pemerintah seorang individu atau sekumpulan, itu tidak penting baginya untuk menyebabkan baginda membantah dan bercakap apa yang baginda katakan, serta jika niat baginda adalah untuk menulis kekhalifahan Abu Bakar, karena ‘Umar adalah pembangun tiang-tiang kekhalifahannya, dan penguat dasar-dasar pemerintahannya, Merujuk hakikat kepada apa yang dirancang dan kepada penubuhan sistem pemerintahan itu sendiri, sebagaimana yang dituturkan oleh Amirul Mukminin (as): “Aku memerah susu untuk kamu, separuh daripadanya.” Tidak ada alasan pada masa itu untuk menyanggahnya, kerana larangan Umar dan ahlinya dan pembantunya menunjukkan bahawa tujuan baginda (S) adalah untuk menuliskan nash khalifah ke atas Ali (as) dan para imam dari anak-anaknya. Hal ini juga didukung oleh penyesalan Ibnu Abbas dan pandangannya bahawa tidak ada penulisan bencana dan bencana apapun yang di tangisi oleh orang yang berduka, hingga kerikil air matanya membasahi pipi. Dan dari itu menjadi jelas bahawa baginda (S) tidak akan berwasiat pada urusan furuk, sebagaimana yang mereka riwayatkan, Dari Ali bin Abi Thalib: “Ketika sakit Rasulullah (S) semakin berat, baginda bersabda: Wahai Ali, bawakan aku sebuah piring (dakwat) di mana aku akan tuliskan apa yang membuat umatku tidak akan tersesat selepasku. baginda bersabda: Aku takut ia akan mendahuluiku. Aku berkata: Aku jaga di lengan dari lembaran. Katanya Kepalanya berada di antara lenganku dan lengan atas aku, maka baginda berwasiat tentang sholat dan zakat. . sampai kamu melakukannya sendiri”[21]. Ibn Al-Atsir berkata pada akhirnya: Dan dari itu adalah hadits tentang penyakit Nabi (S), mereka mengatakan: berkenaan dengan baginda sedang mengigau (meracau), iaitu: Kata-katanya berbeza kerana sakit, sebagai persoalan, iaitu, apakah kata-kata baginda berubah dan bercampur karena penyakitnya, dan ini adalah hal yang terbaik untuk dikatakan tentang baginda, Dan jangan dijadikan khabar (keadaan) itu sesuatu yang keji (cemar) atau bicara tak karuan, dan orang yang mengatakannya adalah Umar, dan dia tidak menyangka demikian [22]. Aku katakan: Dia menjadikan kedudukan mulia sebagai anggapan untuk mengalihkan perkataan daripada maknanya kepada tanda tanya, walaupun menamakan perkataan ini kepada Rasulullah (S) dan menisbatkannya, walaupun ia mempersoalkan secara ingkar (kufur), Wal-‘Iyazha Billah (semoga dilindungi Allah), sama seperti menghubungkannya dengan Rasulullah (S) adalah tidak dibenarkan, seperti ini adalah secara kemungkinan dan persoalan. Memang, Umar mengatakan bahawa seperti yang dia katakan: “Bahawa perkataan Rasulullah (S) bertaburan. . . Dan baginda penasaran untuk beberapa waktu. . Karena disifatkan penasaran kepada Rasulullah (S) tidak kurang dari nisbah menyebut meracau (mengigau) ditunjukkan kepada baginda. Meskipun sebagian besar riwayat yang diriwayatkan dalam riwayat Ubaidullah dan Sa’eid adalah ungkapan (ayat) perkhabaran, dan hadits itu satu, dan kata-katanya satu, tetapi para perawi mengubahnya untuk menjaga kemuliaan orang yang mengatakannya,  sebagaimana dikatakan oleh sebahagiannya, Umar berkata: baginda meracau (mengigau) seperti di dalam Syarah Al-Khafaji dan Al-Tharaif, atau dia mengatakan baginda diliputi oleh rasa sakit atau rasa sakit yang semakin parah. Atau bahawa seseorang itu meracau (mengigau). Maka marilah kita bertanya kepada orang yang mengatakan dalam artikel ini: Apakah dia tidak mendengar firman Yang Maha Tinggi:

﴿وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ

(Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul melainkan untuk ditaati.) [23].

﴿مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ﴾

Dan firman-Nya, Yang Maha Tinggi: (Barangsiapa yang mentaati Rasul itu, sesungguhnya ia telah mentaati Allah.)[24]. Dan firman Yang Mahakuasa:

﴿وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ*  إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ ﴾‏

(Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya).) [25].

Dan firman Yang Mahakuasa:

                                                             ﴿إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ﴾

(Aku tidak mengikut kecuali apa yang diwahyukan kepadaku.)[26].

Dan firman Yang Mahakuasa:

﴿إِنَّمَا أَتَّبِعُ مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ﴾

(Sesungguhnya aku hanya mengikut apa yang diwahyukan kepadaku)[27]

dan banyak lagi ayat-ayat yang lain. Ya, mereka mendengarnya, tetapi mereka tidak berpegang dengannya dan tidak berpegang apa manfaat dari ayat-ayat tersebut tentang kedudukan kemuliaan Rasulullah (S), yang mengangkat gelaran kesempurnaan, dari kesalahan, kekeliruan dan kegelinciran. Bahkan mereka tidak beriktiqad bahawa baginda tidak berhajatkan pendapat dan pandangan mereka

*﴿أَفَمَن يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن يُتَّبَعَ أَمَّن لَّا يَهِدِّي إِلَّا أَن يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴾‏

(Maka apakah orang-orang yang menunjuki kepada kebenaran itu lebih berhak diikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberi petunjuk? Mengapa kamu (berbuat demikian)? Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?)*[28].

Dan untuk itu, mereka mengatakan apa yang mereka katakan tentang Hudaibiyah hingga Ibn Abi Al-Hadid berkata: “Dia berkata kepada Nabi (S): Bukankah kamu mengatakan kepada kami: Kamu akan memasukkannya dalam kata-kata yang kami benci ceritanya sehingga Nabi (S) mengadu kepada Abu Bakar?”[29] Dan dia berkata dalam mengharamkan dua hal: "Aku adalah rakan Muhammad" [30].

 

_______________

[13] - Thabaqat Ibn Sa`ad 3 / Qaf 1: 127

[14] - Syarah Al-Nahj 6:13

[15] - Ibn Abi al-Hadid 1: 174 dan lihat 2:27.

[16] - Muruj Al-Zhahab 3:20 dan Bahj Al-Shabbaghah 4:229 mengenainya dan dari Abu Al-Faraj dan Nashr bin Muzahim. Kami menyebut lafaz dua kitab dan sumbernya dalam Mawaqif Al-Syiah 1:261-263. Ibn Abi Al-Hadid berkata 2:27: “Qadhi Al-Qadhah berkata: Dan adakah sesiapa yang ragu? Dalam keagungan Umar terhadap Abu Bakar dan ketaatannya kepadanya, dan keharusan keadaan Umar diketahui menghormati dia dan mengucapkan kepimpinannya dan berpuas hati dengan ikrar taat setia kepadanya dan memujinya.

[17]- Dan ya, apa yang dikatakan oleh pentahqiq Al-‘Alamah, pengikut, Al-Syed Ali bin Musa bin Al-Thawus, dalam Al-Tharaif: “Telah diberikan bahawa mereka meragui keadaan Nabi mereka dan menyangka bahawa baginda meminta untuk menuliskan kepada mereka dengan cara keliru, maka mereka biarkan dan memberi izin kepada Nabi mereka untuk menulisnya, kerana jika baginda menulis apa yang sesuai untuk mereka amalkan mengikutnya. Jika baginda sesuatu yang kacau seperti yang disebutkan Umar, mereka akan menutupinya, sebagaimana kebiasaan orang-orang yang belas kasihan dengan orang-orang yang setia kepadanya dan memuliakannya, dan Dan tidak boleh bagi mereka meninggalkan Nabi mereka wafat, dan keinginan ini dalam dirinya tidak disampaikan kepada mereka, dan itu adalah perjanjian terakhir dengan mereka dan masa yang memerlukan keredhaan mereka.

[18] - Al-Zayi’ (penasaran): kecenderungan: “Bukan penasaran hati,” ertinya: tidak menyimpang dari iman. Dia menyimpang dari jalan, apabila menyimpang dia menggantikannya, Al-Majlisi, semoga Allah merahmatinya, berkata (30:556). Al-Zayi’ (penasaran) cenderung tidak adil dari kebenaran. Dan kata ganti nama dalam masalahnya merujuk kepada Ali (as) yang bermaksud bahawa Rasulullah (S) telah menyimpang dari kebenaran dalam urusan (kekhalifahan) Ali (as). kerana cinta baginda kepadanya.

[19] - Al-Bihar 8: 266 Tha Hijri dan Ibn Abi Al-Hadid 12:21 tentang Tarikh Baghdad oleh Ahmad bin Abi Thahir dan tujuan destinasi kedua yang dimaksudkan: 595 dan catatan kaki Nahj Al-Haqq: 273 dan Shirath Al-Mustaqim 3: 5 dan Al-Bihar 8: 266 dan 292 Tha Hijri dan 30: 556 dan 557 Tha Jadid mengenai syarah Al-Nahj dan Tarikh Baghdad dan Kamus Al-Rijal 6: 398 dan 7: 188 dan Nahj Al-Shabaghah 4: 381 dan 6: 244.

[20] - Ibn Abi Al-Hadid 12: 78 dan 79

[21] - Al-Thabaqat 2 / Qaf 2: 37, Musnad Ahmad 1: 90, Kanz Al-‘Umal 7: 180 dari Ibn Sa’ad, 9: 120 dari Ahmad, Wal-Bidaya Wal-Nihaayah 5: 238, Musnad Ali: 56, dan Majma` Al-Zawa'id 3: 63.

[22] - Rujuk At-Thara’if: 432. Begitu juga dalam Lisan Al-Arab, sebuah artikel: pengabaian

[23] - Al-Nisa’: 64.

[24] - Al-Nisa’: 80.

[25] - Al-Najm: 4.

[26] - Al-An’am: 50, Yunus: 15, dan Al-Ahqaf: 9.

[27] - Al-A’raf: 203.

[28] - Yunus: 35.

[29]-) Ibn Abi Al-Hadid 1:183 iaitu Umar berkata kepada Nabi (S).

[30] - Al-Thabari 4:25



 

Kembali Ke Laman Untuk Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan