Halaman

Selasa, 3 Ogos 2021

Wanita dalam Al-Quran dan Hadits

 Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 32

 

 Wanita dalam Al-Quran dan Hadits

 

      Wanita kurang akal dan agama?!

      Salah bermusyawarat dengan mereka

      Semua wanita jahat?

      Suara wanita adalah aurat?

      Hanya empat orang wanita sempurna?

      Wanita yang tidak melahirkan

 

Wanita kurang akal dan agama?!

 

S / Al-Salamu 3alaikum .

Apa tafsiran riwayat:

"النساء ناقصات عقل ودين"

"Wanita kurang akal dan agama"[1], apa pendapat tuan, Maulana, tentang menekan bakat wanita dan mengasingkannya dari masyarakat sebagai hujjah terhadap riwayat ini?

Semoga Allah memberi ganjaran kebaikan dan pahala kepada tuan.

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.

Ia diriwayatkan oleh penentang (Al-Mukhalafun) keluarga Muhammad (as), dan ia tidak benar.] [2]

______________________

[1] Rujukan kepada riwayat yang terdapat dalam Sahih Muslim - Muslim Al-Naisaburi - jilid 1, hlm. 61:

)عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ وَأَكْثِرْنَ الِاسْتِغْفَارَ فَإِنِّي رَأَيْتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ فَقَالَتْ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ جَزْلَةٌ وَمَا لَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ قَالَ تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ وَمَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَغْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَالدِّينِ قَالَ أَمَّا نُقْصَانُ الْعَقْلِ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ تَعْدِلُ شَهَادَةَ رَجُلٍ فَهَذَا نُقْصَانُ الْعَقْلِ وَتَمْكُثُ اللَّيَالِي مَا تُصَلِّي وَتُفْطِرُ فِي رَمَضَانَ فَهَذَا نُقْصَانُ الدِّينِ(

Dari Rasulullah (S): " Wahai kaum wanita, bersedekahlah kalian dan perbanyaklah istighfar (memohon ampun). Kerana aku melihat kalian lebih banyak menjadi penghuni neraka. Seorang wanita yang cerdik di antara mereka bertanya: Wahai Rasulullah, kenapa kaum wanita yang lebih banyak menjadi penghuni neraka? Rasulullah (S) menjawab: Kalian banyak mengutuk dan mengingkari kebaikan suami. Aku tidak melihat kurangnya akal dan agama yang lebih menguasai manusia dari kalian. Wanita itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah kekurangan akal dan agama itu? Rasulullah (S) menjawab: Yang dimaksud dengan kurang pada akal adalah kerana dua orang saksi wanita sama dengan seorang saksi laki-laki. Ini adalah kekurangan akal. Wanita menghabisi waktu malamnya tanpa mengerjakan solat dan tidak puasa di bulan Ramadhan (kerana haid), ini adalah kekurangan pada agama. (Hadits Marfu’).

[2] - Pertanyaan mengenai wanita dan kehidupan perkahwinan di forum ansar Imam Mahdi (as) - Pergi ke topik di forum

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 33

 

Salah bermusyawarah dengan mereka

 

S / Apakah salah bermusyawarah dengan lelaki? Kerana selalunya lelaki, ketika tajuknya membicarakannya dan seorang wanita bersama mereka dan memberikan pendapatnya, mereka mengatakan bermusyawarah dengan mereka adalah salah. dan ini membuat hati bingung dan kecewa; Kerana mereka menghujah kami dengan, Ahl Al-Bayt (as).

J / [Adalah bodoh untuk mengatakan, "bermusyawarah dengan seseorang adalah salah." Sebaliknya, itu adalah kurang adab, dan tidak semua yang diriwayatkan dari Ahl Al-Bayt (as) adalah sahih. Kerana ada kesalahan dalam memindahkannya dari mereka. Dan ada yang bermaksud memfitnah mereka untuk menyinggung perasaan mereka. Dan apa yang anda dapati bertentangan dengan Al-Qur'an dan tidak secocok dengan Al-Qur'an, sudah pasti ia tidak dikeluarkan oleh Ahl Al-Bayt (as), melainkan ia adalah penyebaran atau salinan yang salah, atau memalsukan ucapan mereka (as).][2]

_____________________

[1] Rujukan kepada riwayat dalam Kitab Bihar al-Anwar, Jz 100, hlm. 262: Dari Harun bin Musa, dari Muhammad bin Ali, dari Muhammad bin Al-Hasan, dari Ali bin Asbath, dari Ibn Fadhdhal, dari Al-Shadiq, dari bapanya, dari bapa-bapanya (as), dari Nabi (S) baginda bersabda. [Tolak dari bermusyawarah dengan wanita, kerana menolaknya adalah berkat.]

[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Jz 6, hlm.62

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 34

 

Semua Wanita Jahat?

 

S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh, (Wanita semuanya jahat, dan kejahatan dari apa yang ada padanya mestilah darinya) [1].

Sejauh mana benar hadits ini, dengan sanad dan matan yang kuat, diriwayatkan dari Amirul Mukminin dalam "Nahj Al-Balaghah" dan "Ghurar Al-Hikam"? Dan jika hadis itu sahih, apa maksudnya dan apakah keadaan sejarah semasa ia dikatakan?

Terima kasih banyak-banyak, tuan.

J / [Tidak sahih.] [2]

____________________________

1 - Rujukan kepada riwayat dalam Nahj al-Balaghah - Jz 3, ms 206: [Wanita semuanya jahat, dan kejahatan dari apa yang ada padanya mestilah darinya.]

2 - Kitab Al-Jawab Al-Munir Jz 4, hlm.36

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 35

 

Suara wanita adalah aurat?

 

S / Saya berlindung kepada Allah dari diri saya sendiri bahawa saya ketagih di bilik ansar Imam Al-Mahdi [1], dan saya mendapat banyak komen dari penentang (Al-Mukhalafin) ketika saya menerima mikrofon, dan saya mendengar bahawa bapa dan Imam Ahmad (as) yang dikasihi mengatakan bahawa suara wanita bukanlah aurat, dan Allah lebih mengetahui, semoga jiwa saya menjadi  tebusan di kaki tuan, saidi wa maulai, perhatian saya adalah agar murka Tuhan tidak akan menimpa atas saya, dan saya tidak mendurhakai perintah tuan, atau saya menjadi penghalang di jalan orang-orang yang ingin mendapat petunjuk. Terserah pada tuan, untuk mengarahkan mereka yang tidak layak mendapat jawapan tuan.

J / [Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan semoga keamanan dan rahmat Allah diberikan kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, para imam dan para Mahdi.

J Pertama: Untuk suara wanita, oleh itu, dia boleh bercakap dengan lelaki dan cara berbicara dengan lelaki, inilah yang dijelaskan dalam Al-Quran,

﴿يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا

Wahai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik,[2]

﴿....  وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا﴾

Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka. Dan tidak boleh kamu menyakiti (hati) Rasulullah dan tidak (pula) mengawini isteri-isterinya selama-lamanya sesudah ia wafat. Sesungguhnya perbuatan itu adalah amat besar (dosanya) di sisi Allah.[3]

﴿فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا﴾

Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: "Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusiapun pada hari ini".[4]

________________________________

1 - Ini adalah ruang sembang audio di program Paltalk, yang merupakan salah satu program komunikasi di Internet.

2- Surah Al-Ahzab: 32

3- Surah Al-Ahzab: 53

4 - Surah Maryam: 26

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 36

 

Maka ayat-ayat ini jelas menunjukkan seorang wanita dibenarkan untuk berbicara dengan seorang lelaki, tetapi dengan syarat yang akan saya jelaskan kemudian, Insya Allah, dan dalam ayat terakhir jelas bahawa Maryam (as) dulu bercakap dengan mereka dan tidak ada keberatan untuk berbicarakan dengan mereka kemudian, tetapi hanya sekarang dia enggan berbicara dengan mereka, kerana dia bernazar untuk berpuasa, dan oleh itu hanya pada masa itu dia tidak akan bercakap dengan salah seorang dari mereka.

Juga, jika anda membaca sirah Al-Zahraa’ (as) dan Zainab (as), kedua mereka (as) berbicara dan mempertahankan hak para khalifah Allah di bumi-Nya dan menghadapi taghut penzalim dan para pengikut mereka, dan Al-Zahraa’ (as) bahkan mendedahkan kepada manusia dalam menentang taghut penzalim yang merampas kekhalifahan Allah di bumi-Nya sehingga banyaknya bahaya. Sehingga mereka ingin membakar rumahnya dan membunuh dia dan anak-anaknya, dan menyerbu rumahnya dan mematahnya tulang rusuknya, dan kesakitan tidak menghalangnya untuk terus mempertahankan kebenaran sehingga dia mati syahid, Shalawatu Allah 3alaiha.

Adapun Zainab (as), sikapnya sebelum dan semasa kejadian Karbala dan sesudahnya sama dengan sikap ibunya, Al-Zahraa’ (as).

Masih ada wanita yang menghadapi taghut penzalim, dia yakin bahawa dia mengalami penganiayaan dengan cara yang berbeza, kerana mereka adalah syaitan dari benih kesyaitanan, dan syaitan juga menghasut mereka. Apa yang dituntut kepada orang beriman adalah tidak tunduk dalam kata-kata dan untuk menjadi kuat di sisi Allah dalam menghadapi taghut penzalim, jika anda menjumpai seseorang yang bercakap dengan  kata-kata kotor atau bahkan mengemukakan riwayat yang tidak tepat bahawa seorang lelaki membincangkannya dengan seorang wanita, maka tolaklah ia dengan sangat tegas, kerana anda berada di Paltalk, misalnya, katakan kepadanya poin saya, misalnya : (Sekiranya anda seorang anak yang halal, anda tidak akan berani atau berusaha untuk berani mendebati wanita), atau pernyataan menghina kepadanya seperti yang akan saya katakan (anda adalah seperti apa yang disifatkan, Allah Ta’ala:

﴿أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ ۚ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ ۖ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا ﴾

Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya itu.[1],

Kamu lebih sesat dari binatang itu.) Agar orang-orang ini tidak berani melawan wanita yang beriman dan mereka memperhitungkan kamu mengikut jawapan mereka, kerana jika mereka ini beriman dengan hukuman, mereka akan melanggar adab. dan mereka tidak hanya peduli dengan poin kotor dan pengusiran, tetapi mereka mesti dihina, semoga Allah memalukan mereka sehingga mereka dihina. Bahkan, ianya adalah salah satu cara syaitan untuk mencegah wanita yang beriman dari berjihad, meninggikan kalimat Allah yang tertinggi dan mencegah mereka meninggikannya, dan kerana itulah Syaitan dilaknat oleh Allah.

______________

1 - Surah Al-Furqan: 44

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 37

 

Dia ingin mencapai tujuan jahatnya melalui kekejian ini untuk mencegah wanita yang beriman meneladani Al-Zahraa’ (as) dan Zainab (as).

Dan sungguh sayang wahai anak-anakku, bahawa orang-orang ini, yang merupakan makhluk terburuk dari ciptaan Allah, berani menyerang mukminah yang suci dengan kata-kata, ungkapan, atau perbincangan yang secara moral tidak dapat diterima atau tidak senonoh. Tetapi saya tidak dapat menghalang wanita beriman dari meneladani Al-Zahraa’ (as) dan Zainab (as). Sebaliknya, saya mesti menggalakkan mereka untuk mengikuti jalan yang diberkati ini, dan jika ada yang menentang mereka, mereka mendapat ganjaran terbaik yang didapati oleh Al-Zahraa’ (as), Zainab (as), Khadijah (as), Fatimah binti Asad (as), Narjis (as), Maryam (as), dan Asiyah, isteri Firaun, dan senarai panjang wanita yang mengambil kedudukan yang diberkati dalam menyokong kebenaran dan yang ditentang di jalan Allah Yang Maha Suci. [1]

__________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Jz 4, hlm. 42

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 38

 

Hanya empat orang wanita sempurna?

 

S / Tuan, saya datang kepada tuan dengan satu persoalan yang selalu membingungkan fikiran dan saya telah menghabiskan banyak masa dan usaha untuknya namun tidak saya temui jawapan atau maknanya, dan persoalan itu adalah: "Mengapa hanya empat orang wanita sahaja yang sempurna!!! Sayidah Mariam, Asiah, Khadijah, dan Sayidah Fatimah Al-Zahraa’ yang suci dan dimuliakan, Shalawatu Rabbi 3alaiha.[1]

Sebagai anak kesayangan bonda Fatimah, bolehkah tuan beritahu secara ilmiah dan aqidah. Supaya saya dapat kembali kepada sahabat saya dengan senang dan gembira dengan jawapannya, bawakanlah kepada saya dari sumber ilmu dan putera Nabi yang paling agung, Shalawatu Rabbi 3alaih? Saya menunggu jawapan dari tuan dan saya teringin sekali bertemu serta berkhidmat dan meraih kemenangan Jihad di bawah panji tuan.

Semoga Tuhan atas segala yang mempertuhankan (Rabb Al-Arbaab) dan sebab dari segala sebab melindungi serta merahmati dan meneguhkan langkah tuan, dan semoga tuan sentiasa di bawah perlindungan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

J / [Bismillahi r-Rahmani r-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima

Adalah tidak benar bahawa hanya empat wanita sahaja yang sempurna dan maksud yang betul ialah setiap manusia, berdasarkan pengetahuan dan keikhlasannya, mempunyai makam yang tertentu di sisi Allah SWT, baik lelaki mahupun wanita. Adapun keutamaan bagi orang tertentu bahawa dia adalah lebih baik daripada semua orang yang mendahuluinya atau lebih baik daripada orang-orang di zamannya atau bahkan lebih baik daripada semua orang, ia tidak disahkan melainkan dengan nash dari Allah SWT melalui Rasul-Nya, dan telah disahkan bahawa Fatimah (as) adalah Penghulu bagi sekalian wanita seluruh alam berdasarkan perkhabaran Rasulullah (S) yang datang dari Allah yang mengetahui segala yang ghaib. Sungguhpun telah terbukti bahawa Mariam, Asiah dan Khadijah mempunyai keutamaan dan makam yang tinggi di sisi Allah SWT, namun ia tidak terhad kepada mereka sahaja melainkan terdapat ramai wanita yang dirahmati dan mempunyai makam yang tinggi di sisi Allah SWT,

 ____________________

1 - Penanya merujuk kepada riwayat: bahawa Nabi (S) bersabda: [Tidak ada wanita sempurna kecuali empat orang: Asiyah binti Muzahim, Maryam binti Imran, Khadijah binti Khuwaylid, dan Fatimah binti Muhammad (S).] Kanz Al-Ummal, Jilid 12, H 34408, dan Majma` Al-Bayan: Jilid 10, hlm 480

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 39

 

bahkan terdapat seorang wanita yang lebih baik daripada mereka ini iaitu Zainab (as) puteri imam Ali (as) yang merupakan wanita yang terbaik dari semua wanita setelah ibunya Fatimah (as).

Jadi ucapan anda bahawa wanita yang terpilih hanyalah empat orang sahaja adalah tidak tepat, dan ketahuilah bahawa pintu langit sentiasa terbuka sehingga hari kiamat untuk setiap wanita menjadi salah seorang wanita terbaik di seluruh alam dengan amalan dan keikhlasannya.
______________________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Jz 6, ms 40

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 40

 

Wanita yang tidak melahirkan

 

S / Ada riwayat yang disampaikan dari Rasulullah (S) yang isinya adalah bahawa wanita yang tidak melahirkan anak, tikar di sudut rumah lebih baik darinya. Adakah riwayat ini sahih atau tidak?[1]

J / [Jauh Rasulullah, pemilik akhlaq yang agung, untuk menyifatkan wanita dengan sifat ini.] [2]

____________________

1 Dari Ahmad, dari Amr bin Hafs dan Abu Bashir, dari Muhammad bin Al-Haytsam, dari Ishaq bin Najih, dari Hushaif, dari Mujahid, dari Al-Khudri, dari Rasulullah (S) dalam sebuah hadits yang baginda katakan kepada Ali (as): [Tikar di sudut rumah lebih baik daripada seorang wanita yang tidak melahirkan anak] Mustadrak Al-Wasail Al-Mirza Al-Nuri - J 14, hlm 176

2 - Komen - Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - pada:5 Julai 2018

 

 

✡✡ ✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan