Halaman

Ahad, 8 Ogos 2021

Kajian Ilmiah

Kajian Ilmiah

·        Hubungan antara sumbang mahram dan evolusi

·        Kenyataan bahawa Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam

·        Dalam pendekatan ilmiah

·        Kajian kehamilan Maryam (as)

·        Homoseksual

·        Perhambaan dan eksploitasi seksual

·        Pengorbanan dan altruisme

·        Gen dan hubungan dengan lebih daripada satu wanita

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 42

 

Kajian Ilmiah >> Hubungan antara sumbang mahram dan evolusi

 

S: Mengapa Qabil membunuh Habil? Adakah benar bahawa Adam mahu masing-masing mengahwini pasangan kembar yang lain, tetapi Qabil menolak? Oleh itu, Adam memerintahkan mereka untuk mempersembahkan korban untuk memastikan perkara ini?!

J / [Bismillahi r-Rahmani r-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina.

Terdapat banyak kekeliruan tentang hal ini, dan kebenarannya adalah Allah SWT melarang perkahwinan adik-beradik dalam Ummul Kitab,[1] dan semua Syari’at  dan Kitab As-Samawiyah menyatakan ianya adalah haram, dan dalam Syari’at Adam juga seperti itu. Jadi masalah perkahwinan anak-anak Adam (as) adalah seperti berikut: Hawa melahirkan anak-anal Adam (as) Qabil dan kemudian Habil, Qabil berkahwin dengan seorang wanita yang mana Allah SWT telah ciptakan untuknya dan dia seorang wanita tidak baik, dan Habil berkahwin dengan seorang wanita yang Allah telah ciptakan untuknya dan dia adalah seorang wanita solehah. Dan Allah menciptakan kedua-dua isteri seperti mana Dia sebelum ini telah menciptakan Adam dan Hawa, yang bermaksud Allah telah mencipta dua isteri untuk Qabil dan Habil dengan KudratNya SWT.

Kemudian Allah memerintahkan Adam (as) untuk melantik Habil (as) sebagai penggantinya (washiy). Oleh itu, apabila Qabil tahu perkara ini, beliau membantah perintah pelantikan tersebut, jadi Adam memaklumkan kepadanya bahawa perintah itu adalah dari Allah dan bukan dari dirinya sendiri, dan beliau memerintahkan mereka untuk mempersembahkan korban kepada Allah. Lalu Habil mempersembahkan domba (biri-biri) yang gemuk manakala Qabil mempersembahkan gandum yang rusak, jadi persembahan Habil diterima dan dijilat api. Maka niat jahat Qabil terhadap Habil membara dalam jiwanya, dan syaitan (laknahu Allah) membisikan supaya membunuh saudaranya. Dan jiwanya, yang cenderung kepada kejahatan, dia cenderung untuk membunuh saudaranya. Maka Qabil membunuh Habil kerana hasad dengki, kerana dia adalah pengganti (washiy) Adam. Oleh itu janji yang dibuat oleh Iblis (laknahu Allah) akan menggoda,

 ___________________

[1] - Diriwayatkan Zaraarah dari Abi Abdillah (as): (Adam (as) mendapat anak Syets dan namanya hadiah Allah, dia adalah washiy pertama yang dilantik sebagai washiy umat manusia di atas bumi. Kemudian dilahirkan selepas Syets, Yafits, dan apabila Allah Azza wa Jalla menetapkan dan sampai kepada perkembangan kelahiran apa yang kamu lihat dan apa yang terjadi adalah yang berkembang dari Al-Qalam dan melarang apa yang diharamkan Allah Azza wa Jalla (perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki. Diturunkan selepas ‘Ashar hari Khamis Hauraa’ (bidadari) dinamakan dan diberikan kedudukannya dari syurga, Allah Azza wa Jalla memerintahkan Adam mengahwinkan Syets sebagai isteri dengannya, dan kemudian diturunkan selepas ‘Ashar esoknya Hauraa’ (bidadari) daripada Syurga dengan suatu kedudukan dan Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam mengahwinkan Yafits sebagai isteri dengannya, Syets dikurniakan anak lelaki dan Yafits dikurniakan anak perempuan, maka Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam dengan menetapkan supaya anak perempuan Yafits berkahwin dengan anak Syets, maka dilaksanakan, maka anak-anak yang terpilih dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah dari keturunan mereka. Dengan itulah Allah melarang supaya apa yang mereka katakan Perintah (perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki) Man La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid. 3, halaman  381 hadits 4337.

                  

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 43

 

lalu dia menggoda Qabil dan dia (pemilik badannya) dijangkiti dengan penyakit Iblis iaitu mementingkan diri  (Al-Ana, keakuan-ego) dan keangkuhan, dan salah satu perkara yang mengiringi "keakuan" adalah penyakit hasad dengki.

Bagi keturunan seterusnya, isteri Habil yang mengandung melahirkan anak lelaki, dan kemudian, Syets dan Yafits dilahirkan untuk Adam (as). Jadi isteri Syets melahirkan seorang anak lelaki dan seorang perempuan dan isteri Yafits melahirkan seorang anak perempuan, maka anak Habil berkahwin dengan anak perempuan Syets, dan anak Syets berkahwin dengan anak perempuan Yafits. (sepupu – pent)

Keturunan nabi-nabi (as) adalah dari mereka, dan ini adalah kata yang muktamad, dan apa-apa jua perkataan luar dari kenyataan ini hanyalah datang dari orang yang akan berdusta kepada Allah dan Rasul-Nya.[1]

Al-Syed Ahmed Al-Hassan (as) menjelaskan hubungan antara zina yang haram (sumbang mahram) dan evolusi dalam buku kitabnya Wahmu l-Ilhad:[2]

[Mereka yang mendakwa mewakili agama telah menghadapi kesukaran apabila cuba untuk mengenalpasti isteri kepada anak-anak Adam (as). Kebanyakan dari mereka bukan sahaja meyakini yang saudara lelaki mengahwini saudara wanita, malah mereka turut mengatakan bahawa Hawa dicipta dari rusuk Adam. Idea ini wujud dalam agama Yahudi dan Kristian, dan akhirnya berjangkit kepada mazhab Sunni. Mereka telah menjadikan umat manusia sebagai hasil dari perkahwinan Adam dengan tubuh badannya sendiri, dan hasil dari perhubungan sumbang mahram antara saudara lelaki dan perempuan. Isu ini telah digunakan oleh ateis yang mendukung evolusi ke atas pendukung agama yang meyakini idea penciptaan terus. Secara saintifiknya telah diketahui bahawa mawas-mawas peringkat atas akan mengelak dari melakukan sumbang mahram. Jadi mengapa Allah menciptakan manusia yang mengamalkan sumbang mahram di awal penciptaannya?!

Penghujahan seperti ini tidak boleh digunakan ke atas para Imam Ahl Al-Bayt (as) kerana mereka telah lama menolak fitnah ini ke atas Adam dan keturunannya. Walau bagaimanapun, malangnya sesetengah ahli tafsir Quran Syiah telah menggunapakai fitnah ini atas sebab ia berselari dengan makna literal (zahir) Quran yang dibayangkan oleh mereka, serta ia turut disebutkan di dalam sesetengah riwayat, walaupun para Imam telah menerangkan bagaimana kaedah menyelesaikan percanggahan.

 __________________

1 - Kitab Mutasyabihaat Jz 4, hlm 204

2 - Kitab Ilusi Atheisme (Wahmu l-Ilhad): Kajian Ke Atas Kaitan Antara Sumbang Mahram Dan Evolusi- (Edisi 3) hlm 166-185

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 44

 

Oleh itu, bagaimana orang-syiah Syiah ini boleh mengabaikan urusan Taqiyah dan kaedah yang telah ditetapkan oleh para Imam, iaitu “kebenaran terletak bertentangan dengan musuh” apabila kita dihadapkan dengan percanggahan ini? Kami akan memberi jawapan kepada isu ini dengan memeriksa pendapat dan menjelaskan kebenaran.

 

Yahudi dan Kristian:

Orang Yahudi dan Nasrani percaya bahawa keturunan Adam (as) adalah hasil dari sumbang mahram dan perkahwinan saudara lelaki dengan saudara perempuan, dan mereka percaya bahawa Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam dan mereka adalah asal-usul kepercayaan yang rosak ini, dan dari mereka dipindahkan ke Al-Sunnah dan sebahagian orang-orang Syiah.

Ia disebutkan dalam Perjanjian Lama - Taurat mengenai penciptaan Hawa:

Lalu Tuhan Al-Ilah (Al-Rabb Al-Ilah) membuat manusia itu tidur nyenyak; ketika ia tidur, Tuhan Al-Ilah mengambil salah satu rusuk dari padanya, lalu menutup tempat itu dengan daging.

Dan dari rusuk yang diambil Tuhan Al-Ilah dari manusia itu, dibangun-Nyalah seorang perempuan, lalu dibawa-Nya kepada manusia itu. [1]

Anthony Fekry mengatakan dalam penafsirannya mengenai ayat ini dari Taurat:

"Hawa dibuat oleh Allah dari tulang rusuk Adam, tulang rusuk di sebelah jantung, dan di bawah lengan, sehingga Dia akan mengelilinginya dengan cintanya dan melindunginya dengan lengannya. Dia bukan dari kepala Adam sehingga melonjak ke atasnya, atau bukan dari kakinya sehingga Adam boleh menginjak-injaknya Lalu Allah mengambil tulang rusuk dari Adam, ia adalah mulia dari yang lain, iaitu salah satu tulang rusuk Adam, tetapi apa yang diberikan kepadanya selepas itu adalah menjadi temannya. Demikianlah, segala yang dimuliakan oleh Allah kepada kita sebagai membalas jasa, Dia memberi kita berkah dua kali lipat[2].

Bapa Tadros Yaqoub berkata:

"Dia memberitahu kami tentang penciptaan Hawa sebagai satu-satunya isteri Adam, dia membawanya kepadanya dari sisinya setelah dia jatuh dalam keadaan lesu dan dia tidur ... Adam melihat bahawa dia adalah tulang dari tulangnya dan daging dari dagingnya, dan dia memanggil dia wanita kerana dia berasal dan diambil dari seorang lelaki (manusia).” [3].

_________________________

[1] Perjanjian Lama Kejadian 2: 21-22

[2] Tafsiran Alkitab - Perjanjian Lama - Pastor Anthony Fekry

[3] Tafsiran Kitab Suci - Perjanjian Lama - Bapa Tadros Yacoub

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 45

 

Itu disebutkan dalam Perjanjian Lama - Taurat - mengenai keturunan Adam:

"Dan Qabil bersetubuh dengan isterinya dan mengandunglah perempuan itu, lalu melahirkan Henokh; kemudian Qabil mendirikan suatu kota dan dinamakan kota itu menurut nama anaknya Henokh."[1].

Dalam penjelasannya mengenai ayat ini dari Taurat - Perjanjian Lama, Anthony Fekry mengatakan:

"Isteri Qabil adalah saudara perempuannya, dan Allah pertama kali membiarkan ini membesarkan keturunan. Henok adalah yang ketiga dari Adam dalam hubungannya dengan Qabil, dan dia mempunyai nama yang sama, Akhnokh yang hampir sama, yang ketujuh dari Adam dalam hubungannya dengan Seth [2].

Satu pernyataan akan muncul mengenai bagaimana kepercayaan yang rosak ini bertentangan dengan fakta-fakta yang ada dalam ilmu biologi, dan bagaimana kepercayaan rosak ini meletakkan manusia pada tahap di bawah cimpanzi, gorila dan beberapa haiwan lain yang menghindari sumbang mahram.

Kata-kata ulama Al-Sunnah:

Banyak ulama Al-Sunnah dan ahli tafsir mereka bersetuju dengan kepercayaan Yahudi dan Kristian mengenai penciptaan Hawa dan keturunan Adam, kerana pada mereka Hawa isteri Adam (as) yang diciptakan dari tulang rusuknya, dan anak lelaki Adam menikah dengan anak perempuannya, dan dengan demikian mereka membuat Adam berkahwin antara mereka, dan para nabi dan aushiak serta keturunan Adam adalah hasil dari sumbang mahram, dan ini adalah contoh (model) fatwa dan qaul (kata-kata/pendapat) mereka.

Wanita diciptakan dari tulang rusuk bengkok:

S / Nabi Al-Mustafa (S) bersabda:

اِسْتَوْصُوْا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ
Sampaikanlah pesan kebaikan pada para wanita karena sesungguhnya wanita itu diciptakan dari tulang rusuk. Hadits ittifaq.

Syeikh Syu'aib Al-Arna'uth berkata: dalam tahqiq (pemeriksaan) dan ta’liq (ulasan) terhadap Kitab (Riyadhu Al-Shalihin) karangan Imam Al-Nawawi di bawah hadits ini, mengulas hadits ini dengan mengatakan: Kata-kata di sini adalah tamsil (perumpamaan).

_______________________

1 - Perjanjian Lama Kejadian 4:17

2 - Penjelasan Alkitab - Perjanjian Lama - Pendeta Anthony Fikri

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 46

 

[Dan dalam riwayat yang disebutkan dalam kitab Ash-Shahihain:

المَرأةُ كالضِّلَعِ إنْ أقَمْتَهَا كَسَرْتَهَا، وَإن اسْتَمتَعْتَ بِهَا، اسْتَمتَعْتَ وفِيهَا عوَجٌ 

"Wanita itu seperti tulang rusuk, jika kamu meluruskannya, maka kamu boleh mematahkannya, dan jika kamu hanya ingin bersenang-senang dengannya maka kamu boleh merasa puas tetapi dia akan tetap bengkok."] (pent.)

Kesamarannya adalah seperti yang dinyatakan dalam riwayat kedua:

(المَرأةُ كالضِّلَعِ) Wanita itu seperti tulang rusuk. Bukanlah wanita itu diciptakan dari tulang rusuk Adam kerana sebahagian dari mereka memahamkannya, dan pada Al-Sunnah ianya sesuatu yang tidak sahih.

Fadhilatu Al-Syeikh: Inilah yang dikatakan oleh Syeikh Al-Arna'uth dengan satu huruf (abjad), walaupun Nabi Al-Mustafa (S), berkata dengan satu huruf dan dengan jelas: Bahawa wanita itu diciptakan dari tulang rusuk dan ini membenarkannya - saya kira - pada firman Yang Maha Tinggi:

﴿الذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾

Yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan menciptakan dari padanya isterinya; [Surah Al-Nisaa’ ayat 1] dan pada firmanNya SWT

﴿هُوَ ا لذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾

Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya, [Surah Al-A’raf ayat 189] dan pada firmanNya SWT

﴿وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا﴾‏

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, [Surah Al-Rom ayat 21] dan pada firmanNya SWT

﴿وَالله جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا﴾

[Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari diri-diri kamu sendiri] [Surat Al-Nahl, ayat 72]

Tetapi ahli tafsir mengkatakan: Bahawa: wanita, adalah Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam (as).

Fadhilatu Al-Syeikh: Apakah apa yang dikatakan oleh Syeikh Al-Arna'uth itu benar atau salah? Dan apakah arahan kamu untuk hadits yang menuntutnya:

المَرأةُ كالضِّلَعِ إنْ أقَمْتَهَا كَسَرْتَهَا، وَإن اسْتَمتَعْتَ بِهَا، اسْتَمتَعْتَ وفِيهَا عوَجٌ 

"Wanita itu seperti tulang rusuk, jika kamu meluruskannya, maka kamu boleh mematahkannya, dan jika kamu hanya ingin bersenang-senang dengannya maka kamu boleh merasa puas tetapi dia akan tetap bengkok."?

Menghasilkankepada kita pendapat yang tidak adil.

Jawapan 1: Makna zahir hadits adalah bahawa wanita - apa yang dimaksudkan adalah Hawa (as) - diciptakan dari tulang rusuk Adam, dan ini tidak bertentangan dengan hadits lain di mana wanita itu disamakan dengan tulang rusuk. Sebaliknya, dia menggunakan perumpamaan mesra. Dan ia bengkok misalnya, kerana asalnya ia darinya. Maknanya: bahawa wanita itu diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok, maka tidak dinafikan kebengkokannya. Sekiranya suaminya ingin meletakkannya di jalan untuk menghilangkan bengkoknya, ini membawa kepada perselisihan dan perpisahan, iaitu mematahkannya. Dan jika dia bersabar dengan keadaan buruknya dan fikirannya yang lemah seperti kebengkokannya, perkara itu akan berlanjutan dalam pergaulan mereka. Seperti yang dijelaskan dalam huraian hadits ini, di antaranya Al-Hafidz Bin Hajar dalam (Al-Fath) (6/368) rahimhu Allah bagi kesemuanya. Dengan demikian adalah jelas bahawa menafikan penciptaan Hawa dari tulang rusuk Adam adalah tidak betul. Semoga Allah memberikan kejayaan, dan semoga Allah berkatilah Nabi kita Muhammad, keluarga dan sahabatnya dan salam sejahtera.

Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa

Ketua: Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

Naib Ketua: Abdul Aziz Aali Al-Sheikh

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 47

 

Ahli: Abdullah bin Ghadian

Ahli: Saleh Al-Fawzan

Ahli: Bakr Abu Zaid [1]

 

Mengenai perkahwinan saudara lelaki dan perempuan (sumbang mahram), Ibn Katsir berkata di dalam tafsirnya:

"Adalah dikhabarkan dari kedua-dua golongan salaf dan khalaf (dahulu dan kemudian), bahawa Allah Ta’ala mensyari’atkan kepada Adam (as), untuk menikahkan anak-anak perempuannya kepada anak-anak lelakinya kerana keperluan (dharurat). Tetapi mereka mengatakan: Seorang lelaki dan seorang perempuan dilahirkan setiap kali dikandungnya, jadi dia menikahkan yang perempuan dari satu kandungan dengan lelaki dari kandungan yang lain. dan saudara perempuan Habil adalah gadis buruk, dan saudari Qabil yang rendah hati, jadi dia ingin merebutnya daripada saudaranya, tetapi Adam menolak untuk melakukan itu kecuali mereka memberikan persembahan qurban, jadi barang siapa yang diterima qurbannya, dia menjadi miliknya. Maka mereka persembahkan qurban, dan qurban dari Habil diterima, dan tidak diterima dari Qabil, dan perkara mereka berdua diceritakan oleh Allah di dalam Kitab-Nya.

Berikut ini diebutkan kata-kata pentafsir:

As-Sudai mengatakan - seperti yang disebutkan - dari Abu Malik, dari Abu Salih, dari Ibnu Abbas - dan dari Murrah, dari Ibn Mas’ud - dan dari beberapa orang para sahabat Nabi (S); Bahawa tidak tumpah darah bayi yang baru dilahirkan kecuali lahir bersamanya seorang budak perempuan, lalu akan dinikahkan budak lelaki satu rahim dengannya dengan budak perempuan rahim yang lain ini, dan budak perempuan satu rahim dengannya akan dinikahkan dengan budak lelaki pada rahim yang lain. Sehingga dia mempunyai dua anak lelaki, kedua-dua mereka dipanggil: Qabil dan Habil. Qabil adalah anak sulung dari mereka, dan dia mempunyai saudara perempuan yang lebih baik daripada saudara perempuan Habil, dan jika Habil meminta untuk menikah dengan saudara perempuan Qabil, lalu dia menolaknya dan berkata: Dia adalah adikku, dia dilahirkan bersamaku, dan dia lebih baik daripada adikmu, dan aku lebih berhak menikahinya. Oleh itu, bapanya memerintahkannya supaya dinikahkannya dengan Habil, tetapi dia menolak, dan kedua-dua mereka mempersembahkan korban kepada Allah AWJ, mana di antara mereka lebih layak untuk budak perempuan itu, dan Adam, (as) jauh dari mereka berdua, dia pergi ke Makkah melihatnya, Allah AWJ berfirman: Adakah engkau tahu bahawa Aku mempunyai rumah di bumi? Dia berkata: tidak Ya Allah. Dia berfirman: Aku mempunyai rumah di Makkah, maka pergilah ke sana. Adam berkata kepada langit: Peliharalah anakku dengan amanah, tetapi dia menolaknya. Dan dia berkata ke bumi, ia menolak. Dan dia berkata kepada gunung, ia menolak. Dia berkata kepada Qabil, Lalu Qabil berkata: Ya, bapa pergi dan kembali dan temui keluarga bapa sesuka hati. Ketika Adam berangkat untuk mempersembahkan korban, dan Qabil merasa bangga dengannya, dia berkata: Aku lebih berhak mendapatkannya daripada kamu.

___________________

[1] Kitab Fatwa Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa. Ketua Ibn Baz. Fatwa No. (20053)

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 48

 

Dia adalah adikku, dan aku lebih tua daripada kamu, dan aku adalah washiy bapaku. Dan ketika mereka berkorban, Habil korbankan unta muda yang gemuk, dan Qabil korbankan setangkai gandum, dan pada dia mempunyai gandum yang baik, tetapi dia menuai (meleraikan) dan memakannya. Maka api itu turun dan memakan korban Habil, dan meninggalkan korban Qabil, sehingga dia marah dan berkata: Aku akan membunuhmu supaya engkau tidak menikah adikku. Habil berkata: Allah hanya menerima orang bertaqwa. Diriwayatkan oleh Ibn Jarir.

Ibnu Abi Hatim berkata: Al-Hasan bin Muhammad bin Al-Sabah beritahu kepada kami, Hajjaj memberitahu kami, dari Ibn Juraij, Ibn Khutsaim beritahu padaku, katanya: Saya datang bersama Sa’eid bin Jubair, dan dia memberitahu ku dari Ibnu Abbas, dia berkata: Dilarang mengahwini wanita dari saudaranya kembarnya, dan dia memerintahkan agar menikah selain dari saudara kembarnya, seorang lelaki dan seorang wanita dilahirkannya dalam rahim yang sama, Walaupun mereka seperti itu, dia dilahirkan oleh seorang wanita sederhana, dan seorang lagi anak (lelaki) yang jelek dan buruk dilahirkannya. Lalu yang buruk berkata: Tidak, aku lebih berhak untuk adikku, maka mereka mempersembahkan korban, diterima dari pemilik kibasy, dan itu tidak diterima dari pemilik tanaman, lalu dibunuhnya. sanadnya baik[1].

Akan diterangkan kerosakan aqidah ini, kesalahan dan penyelewengan ilmunya dari aqidah yang benar, dan akan diterangkan bagaimana ianya meletakkan manusia pada tahap di bawah haiwan yang lain.

Pernyataan sebahagian fuqaha’ Syiah:

Ada sebahagian fuqaha’ Syiah yang mengikuti para ulama Al-Sunnah dan mereka tidak melihat apa-apa yang salah dengan mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara kandung (sumbang mahram), dan cukup bagi saya memetik sebahagian dari ucapan mereka:

Dalam Tafsir Al-Mizan, Muhammed Husain Al-Thabathaba’ei mengatakan:

"Ucapan mengenai pembiakan peringkat kedua manusia”:

Peringkat pertama manusia, iaitu Adam dan isterinya, dikandung oleh pasangan, dan melahirkan anak lelaki dan perempuan (saudara kandung lelaki dan perempuan), begitu juga keturunan ini dengan berpasangan di antara mereka, dan mereka adalah saudara kandung lelaki dan perempuan, atau dengan kaedah lain? Pada zahirnya terpisah dari firman Yang Maha Tinggi, dan Dia berkembang biak dari keduanya ramai lelaki dan wanita dari apa yang dikemukakan oleh ayat itu, berdasarkan apa yang telah disebutkan di atas dari pendekatan bahawa ada keturunan manusia yang

 

______________________

1 - Ibn Katsir - Tafsir Ibn Kathir: Tafsir al-Ma'idah Ayat 27-31

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 49

hanya berakhir dengan Adam dan isterinya tanpa orang lain, lelaki atau perempuan, turut serta dalam hal itu, dan Al-Quran tidak menyebutkan berkembang biaknya kecuali salah satu dari mereka walaupun ada bersama orang lain dalam hal itu, dia akan mengatakan dari keduanya dari mereka dan orang lain berkembang biak, atau dia menyebutnya dengan pengucapan yang sesuai. Sudah diketahui umum bahawa prinsip keturunan dibatasi pada Adam dan isterinya, yang mengharuskan anak lelaki mereka berkahwin dengan anak perempuan mereka.

Adapun hukum yang diharamkan dalam Islam, dan juga syari’at yang mendahuluinya, menurut apa yang dikatakan, itu adalah hukum disyari’atkan yang mengikuti pembaikan dan perosakan, itu bukanlah bahagian yang tidak dapat diubah, dan kawalannya berada di tangan Allah Yang Maha Suci yang melakukan apa yang Dia kehendaki di mana ada kemungkinan suatu hari Dia akan mengizinkannya untuk dipanggil keperluan tersebut. Kemudian melarangnya selepas itu kerana meningkatnya keperluan dan tindak balas terhadap penyebaran maksiat dalam masyarakat.[1]

Al-AThabathaba’ei menyimpulkan bahawa manusia adalah hasil sumbang mahram antara putera dan puteri Adam (as) dengan bayangan yang jelas dari FirmanNya SWT:

﴿وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً﴾

Dan dari pada keduanya Allah lahir laki-laki dan perempuan yang banyak.

Dengan menganggap bahawa ayat itu tidak menyebut asal usul keturunan lain selain mereka berdua.

Dan sebenarnya pada zahir ayat itu berbicara tentang jiwa-jiwa (diri-diri) di langit pertama atau di syurga di mana Adam (as) diciptakan, jadi walaupun kita mengatakan: Ayat itu menunjukkan bahawa keturunan itu terbatas pada Adam dan Hawa, masih ada ayat yang berbicara tentang jiwa-jiwa (diri-diri), dan itu adalah bukti jelas bahawa jiwa Hawa diciptakan dari jiwa Adam (as), jadi ciptaan ini bermaksud pecahan jiwanya dari jiwa Adam (as), dan bukan bahawa tubuh Hawa diciptakan dari bahagian tubuh Adam (as) seperti dalam Taurat dan seperti yang dipercayai oleh beberapa ulama Al-Sunnah.

Penciptaan Adam (as) di bumi atau turunnya ke bumi lebih lewat daripada penciptaan dirinya.

Diri (jiwa) Adam (as) diciptakan di langit dari tanah liat yang diangkat dan roh ditiupkan padanya. Kemudian dari jiwa Adam (as) diciptakan jiwa Hawa (as).

________________

1 - Tafsir Al-Mizan oleh Syed Al-AThabathaba’ei - Jz 4, hlm. 144 145

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 50

 

Kemudian dari mereka diciptakan jiwa anak-anak Adam (as) yang selebihnya, dan jiwa isteri dua anak lelaki Adam, adalah dari jiwa-jiwa ini.

Ini jelas ditunjukkan oleh ayat itu, dia SWT  berfirman:

﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا﴾

Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan darinya dicipta isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.[1]

Secara umum, makna yang jelas dari ayat itu tidak dapat menjadi bukti bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara kandung lelaki dan perempuan (sumbang mahram), seperti yang mereka dakwa, sehingga mereka yang tidak menerima apa yang telah dikemukakannya - dengan kejelasannya yang kuat - dalam makna ayat dan bahawa ia berbicara tentang jiwa (nafs) sebagaimana yang dijelaskannya. [menciptakan kamu dari seorang diri (nafs), dan darinya dicipta isterinya] juga mematuhi bahawa apa yang telah kami kemukakan adalah cara untuk memahami maksudnya yang jelas, dan dengan itu penjelasannya menjadi serupa dengannya dan dia tidak dapat menganggapnya sebagai sandaran aqidahnya, maka tidak diambil aqidah itu dari yang serupa.

Juga: Kami memetik pendapat lain dari salah seorang ulama Syiah, Nasir Makarim Syirazi:

Bagaimana perkahwinan anak-anak Adam?:

Yang Maha Suci berfiman: "dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak." Ungkapan ini diarahkan dari fakta bahawa penyebaran keturunan Adam, dan pembiakannya, hanya berlaku melalui Adam dan Hawa, iaitu, tanpa ada yang ketiga mengganggu itu.

Dengan kata lain: bahawa keturunan manusia yang ada berakhir dengan Adam dan isterinya, tanpa penyertaan lelaki atau perempuan lain dalam hal itu.

Ini mensyaratkan bahawa anak-anak Adam (lelaki dan perempuan) berkahwin sesama mereka, kerana jika keturunan dilipatgandakan dengan cara perkahwinan mereka dengan orang lain dari mereka, itu tidak benar dan tidak betul untuk mengatakan: "Dari keduanya."

_________________

[1] Surah An-Nisa: 1

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 51

 

Tajuk ini juga telah disebutkan dalam beberapa hadits, dan tidak ada alasan untuk terkejut atau kagum, kerana menurut kesimpulan yang datang dalam sekumpulan hadits yang disebarkan dari dari Ahl Al-Bayt (as), bahawa jenis perkahwinan ini diizinkan, kerana belum ada hukum tentang haramnya "saudara menikahi saudaranya – (saudara kandung)."

Sangat jelas bahawa kesucian sesuatu bergantung pada larangan Allah Yang Maha Suci terhadapnya, jadi apa yang menghalangi keperluan mendesak dan kepentingan tertentu yang dikehendaki sesuatu itu dibenarkan pada satu masa, dan kemudian dilarang pada waktu yang lain.

Namun, dia telah dinyatakan dalam hadits-hadits lain bahawa anak-anak Adam tidak mengahwini saudara perempuan mereka, dan ianya sangat dipersalahkan bagi mereka yang berpegang pada pendapat ini dan mengikuti ajaran ini.

Dan jika, ketika hadits-hadits saling bertentangan, kita harus memberi keutamaan kepada yang bertepatan dengan makna yang jelas dari Al-Qur'an, maka kita harus memilih kelompok pertama, kerana ia bertepatan dengan makna yang jelas dari ayat ini . Seperti yang saya diberitahu sebelum ini.

Kemudian ada kemungkinan lain yang mengatakan: Anak-anak Adam mengahwini manusia yang tinggal yang mendahului Adam dan keturunannya, kerana Adam - menurut beberapa riwayat - bukan manusia pertama yang mendiami bumi.

Kajian dan penyelidikan ilmiah hari ini telah menunjukkan bahawa spesies manusia telah hidup di bumi sejak zaman yang sangat kuno, sedangkan tarikh kemunculan "Adam" di bumi belum lama berlalu. Oleh karena itu, mesti diterima teori yang mengatakan: bahawa ada kehidupan di bumi sebelum Adam, manusia lain bila dibandingkan ketiadaan mereka yang lain dengan penampilan Adam kita, jadi apa yang menghalang "anak-anak Adam" dari menikahi sisa-sisa spesies manusia sebelumnya pada akhir kepupusannya?

Tetapi kemungkinan ini juga tidak sesuai dengan makna yang jelas dari ayat ini dan kajian ini perlu lebih meluas lagi kerana ia tidak dapat menampung bidang ini.[1]

__________________

[1] Surah An-Nisa: 1

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 52

Mereka mengatakan: Ada sekumpulan riwayat yang mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil dari sumbang mahram, dan mereka mengungguli riwayat perkawinan sumbang mahram kerana sesuai dengan bukti Al-Quran yang mereka bayangkan, Oleh kerana mereka menganggap ayat itu berbicara mengenai jasad dan hanya menyebutkan Adam dan Hawa, sedangkan pada zahirnya jelas bahawa ia berbicara tentang jiwa (diri-nafs) dan bukan tentang jasad. [menciptakan kamu dari satu diri, dan darinya dicipta isterinya]. Pada masa yang sama, mereka lupa atau mengabaikan bahawa riwayat yang mereka ungguli sesuai dengan aqidah orang-orang yang menentang keluarga Muhammad (as). Dan banyak riwayat mereka yang dipersetujui dengan orang-orang yang menentang, tetapi taqiyah dikeluarkan, dan ada aturan yang bijak dalam perselisihan mereka. Yang pertama adalah tiada keutamaan pada riwayat yang mengatakan sumbang mahram. Kerana ini sesuai dengan penentang keluarga Muhammad (as) dan sesuai dengan orang-orang Yahudi dan Nasrani, dan mereka adalah pemilik aqidah dan panduan yang tidak betul dalam perselisihan mereka yang bertentangan, jadi yang pertama adalah megambil riwayat yang menafikannya.

Tambahan kepada apa yang ditemukan oleh Al-AThabathaba’ei sebagai bukti dalam mempertimbangkannya, ia adalah riwayat Al-Ihtijaj:

"Dalam Al-Ihtijaj, dari Al-Sajjad (as) dalam percakapannya dengan Qurashi di mana dia menggambarkan perkahwinan Habil dengan Loza, saudara perempuan Qabil, dan perkahwinan Qabil dengan Aqlima saudara perempuan Habil, katanya: Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ia anak-anak mereka berdua? Dia menjawab:Ya. Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ini adalah amalan orang-orang Majusi pada hari ini. Lalu katanya lagi: orang-orang Majusi melakukannya setelah ada larangan dari Allah, Kemudian lalu berkata kepadanya: Jangan mengingkarinnya, ia adalah syari’at yang diberikan Allah, bukankah Allah menciptakan isteri Adam darinya dan kemudian menghalalkan padanya? Itu adalah syari’at yang disyari’atkan kepada mereka, lalu Allah menurunkan larangannya selepas itu - dari hadits.

Saya katakan: Inilah yang disebutkan dalam hadits yang sesuai dengan makna yang jelas dari Al-Kitab (Al-Quran) dan pertimbangannya, dan ada riwayat lain yang bertentangan dengannya, dan ianya menunjukkan bahawa mereka meng dikahwinkan dengan orang yang diturunkan kepada mereka dari bidadari dan jin-jin, dan kamu tahu kebenarannya.[1]

Sekiranya kita meneliti riwayat Al-Ihtijaj, kita akan dapati bahawa ia menyebutkan masalah lain, iaitu bahawa Hawa diciptakan dari bahagian tubuh Adam, dan ini bererti bahawa mereka juga mempercayai perkara ini, jadi riwayat yang mereka percaya adalah jelas di dalamnya

______________________

[1] Tafsiran Al-Mizan oleh Syed Al-AThabathaba’ei: Tafsiran Surat Al-Nisa, Ayat: 1

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 53

bahawa dia mengatakan bahawa Hawa diciptakan dari bahagian tubuh Adam, seperti dalam Taurat dan seperti yang katakan orang awam.

Dari Abi Hamzah Al-Tsimali, dia berkata: [Aku mendengar Ali bin Al-Husain (as) berbicara dengan seorang lelaki dari kaum Quraisy, katanya: Apabila Allah mengampunkan Adam, Adam telah mengadakan perhubungan badan dengan Hawa, dan beliau tidak pernah lakukannya sejak mereka diciptakan. Beliau hanya melakukan perkara tersebut di bumi setelah Tuhan mengampunkan beliau. Adam kemudiannya akan menyucikan Al-Bait dan kawasan suci sekitarnya, dan jika beliau ingin bersama dengan Hawa, beliau akan meninggalkan Al-Haram (kawasan suci) tersebut, dan membawa Hawa bersamanya. Apabila Al-Haram dibenarkan, mendatanginya dilonggarkan lalu mereka berdua bersuci (mandi) untuk mengagungkan Al-Haram, kemudian kembali ke halaman (Baitullah) Al-Haram. Adam mempunyai 20 orang anak lelaki dan 20 orang anak perempuan, seorang lelaki dan seorang perempuan setiap kali Hawa hamil. Pada kehamilan pertama, Hawa melahirkan Habil dan seorang bayi perempuan bernama Aqlima. Pada kehamilan kedua, beliau melahirkan Qabil dan Loza. Loza adalah anak perempuan Adam yang paling cantik.  Apabila mereka cukup umur, Adam berasa risau akan terjadi perselisihan antara Habil dan Qabil, maka beliau memanggil mereka dan bersabda: "Aku akan mengahwinkan kamu wahai Habil dengan Loza, dan mengahwinkan kamu wahai Qabil dengan Aqlima." Qabil berkata: "Aku tidak bersetuju dengan perkara ini. Mengapa kamu mengahwinkan aku kepada adik perempuan Habil yang hodoh dan mengahwinkan Habil kepada adik perempuan ku jelita?" Adam bersabda: "Aku akan membuat keputusan ini dengan undian. Jika undian Qabil jatuh kepada Loza,. Jika undian Habil itu jatuh kepada Aqlima, maka aku akan mengahwinkan kamu dengan beliau." Mereka berdua bersetuju dengan cadangan Adam (as), lalu mereka membuat undian. Undian Habil jatuh kepada Loza, adik kepada Qabil, sementara undian Qabil jatuh kepada Aqlima, adiknya Habil. Maka Adam mengahwinkan mereka seperti yang Allah kehendaki.

Kemudian Allah mengharamkan perkahwinan sesama saudara selepas itu. Katanya: Beliau ditanya (Al-Qurashi) samada kedua mereka mempunyai anak? Dia menjawab:Ya. Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ini adalah amalan orang-orang Majusi pada hari ini. Lalu berkata Ali bin Al-Husain (as): orang-orang Majusi melakukannya setelah ada larangan dari Allah, Kemudian Ali bin Al-Husain (as) berkata kepadanya: Jangan mengingkarinnya, ia adalah syari’at yang diberikan Allah, bukankah Allah menciptakan isteri Adam darinya dan kemudian menghalalkan padanya? Itu adalah syari’at yang disyari’atkan kepada mereka, lalu Allah menurunkan larangannya selepas itu.[1]

___________________

.[1] Al-Ihtijaj oleh Syeikh Al-Tabarsi: Jilid 2, ms 43-44

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 54

 

Dan akan ada riwayat-riwayat yang jelas dari keluarga Muhammad (shalawatu Allah 3alaihim), mereka yang mengingkari perbuatan ini, dan ada orang-orang yang mengatakan bahawa anak-anak Adam melakukannya walaupun haiwan-haiwan menghindarinya. Ini telah terbukti secara ilmiah sekarang dalam masyarakat cimpanzi dan gorila, kerana mereka sering menghindari sumbang mahram, jadi bagaimana mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai orang agama mengaitkan perbuatan ini kepada manusia ?!

Adakah diterima akal bahawa mereka menentang evolusi kerana mereka enggan memiliki nenek moyang yang sama antara manusia dan cimpanzi atau mereka menolak asal-usul tubuh manusia yang jauh dari kera, dan pada masa yang sama, mereka menempatkan manusia moden - dan khususnya Adam dan anak-anaknya - pada tahap yang jauh di bawah tahap kera, sehingga pembiakan saudara kandung lelaki dan perempuan yang biasanya dielakkan oleh masyarakat cimpanzi dan gorila selama berjuta-juta tahun dipraktikkan dan dipersetujui di kalangan manusia, dan mana-mana manusia; Nabi Allah Adam dan anak-anak aushiak mereka (as)?!

Masalah sumbang mahram dan keserasian antara agama dan evolusi:

Saya meletakkan masalah ini dan menjawabnya untuk menyatakan kebenaran dan menyempitkan jalan keluar penentangan.

Maksud masalah sumbang mahram berkaitan evolusi adalah: Sekiranya ada evolusi, Sekiranya ada perkembangan (evolusi), maka Adam atau salah seorang dari bapa-bapa yang sedarah dengannya yang mendahuluinya kemungkinan besar merupakan hasil sumbang mahram, jadi tidak ada syari’at (undang-undang) yang melarangnya, jadi mengapa sumbang mahram tidak berlaku pada masyarakat tersebut, seperti yang memungkinkan jika tiada syari’at yang melarangnya?!!!

Orang yang dapat mengatasi masalah ini adalah orang yang tidak mempercayai bahawa manusia adalah hasil sumbang mahram yang berlaku antara putera dan puteri Adam. Para ulama agama tidak dapat mengarahkan masalah ini kepada masalah yang dipersetujui antara evolusi dan agama; Kerana mereka menganggap bahawa sumbang mahram pada zaman Adam adalah masalah semula jadi dan menganggapnya sebagai perkahwinan yang disyari’atkan. Oleh itu, masalah ini tidak wujud di kalangan ulama Yahudi dan Kristian, dan kebanyakan ulama dan ahli tafsir Al-Sunnah, dan ramai ulama dan ahli tafsir Syiah; Kerana mereka menganggap bahawa seluruh umat manusia berasal dari hasil sumbang mahram, menurut kepercayaan mereka bahawa anak-anak lelaki dan perempuan Adam berkahwin satu sama lain, dan kemanusiaan adalah hasil pembiakan ini yang bahkan bertentangan dengan bahagian biologi tubuh yang menolak sumbang mahram.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 55

 

Mengenai keluarga Muhammad, ini adalah pernyataan yang salah dan tidak benar, dan para imam dari keluarga Muhammad (as) telah menyatakan bahawa ia adalah palsu (batil), dan riwayat-riwayat yang diterima dari keluarga Muhammad (as). menyangkal penyelewengan ini terhadap Adam dan keturunannya dan sumbang mahram itu dilarang dalam syari’at Adam (as).

Diriwayatkan Zaraarah dari Abi Abdillah (as): (Adam (as) mendapat anak Syets dan namanya hadiah Allah, dia adalah washiy pertama yang dilantik sebagai washiy umat manusia di atas bumi. Kemudian dilahirkan selepas Syets, Yafits, dan apabila Allah Azza wa Jalla menetapkan dan sampai kepada perkembangan kelahiran apa yang kamu lihat dan apa yang terjadi adalah yang berkembang dari Al-Qalam dan melarang apa yang diharamkan Allah Azza wa Jalla (perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki. Diturunkan selepas ‘Ashar hari Khamis Hauraa’ (bidadari) dinamakan dan diberikan kedudukannya dari syurga, Allah Azza wa Jalla memerintahkan Adam mengahwinkan Syets sebagai isteri dengannya, dan kemudian diturunkan selepas ‘Ashar esoknya Hauraa’ (bidadari) daripada Syurga dengan suatu kedudukan dan Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam mengahwinkan Yafits sebagai isteri dengannya, Syets dikurniakan anak lelaki dan Yafits dikurniakan anak perempuan, maka Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam dengan menetapkan supaya anak perempuan Yafits berkahwin dengan anak Syets, maka dilaksanakan, maka anak-anak yang terpilih dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah dari keturunan mereka. Dengan itulah Allah melarang supaya apa yang mereka katakan Perintah (perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki.[1]

 

Apa yang disebutkan dalam beberapa riwayat mengenai perkahwinan dari anak-anak Adam yang soleh, bahawa mereka adalah para bidadari, maka apa yang dimaksudkan di sini adalah sifat diri mereka yang berhubung dengan tubuh mereka, sama seperti jiwa (diri) Adam terhubung dengan tubuh manusia bumi, dan itu adalah permulaan perjalanan Adam dan keturunannya di bumi, walaupun jiwa (diri) ini dicipta di langit dari tanah yang dipertingkatkan dan ditiup (roh) sebelum diturunkan dan berhubung dengan badan.

Jawapan kepada masalah:

Dari yang disebutkan di atas jelas bahawa mereka yang dapat mengemukakan masalah seperti itu adalah mereka yang mempercayai apa yang dikatakan oleh para imam bahawa umat manusia bukan hasil dari perzinaan atau sumbang mahram.

______________________

1 - Man La Yahdhuruhu Al-Faqih: Jilid. 3, halaman  381 hadits 4337.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 56

Mengenai tanggapan itu, cukup untuk mengatakan: Tidak ada dalil atas tidak adanya Syariah yang mengharamkan perkahwinan sumbang sebelum Adam (as) di antara kaum-kaum awal dari mana Adam (as) turun. Mungkin ada kewajipan awal untuk umat-umat ini setimpal dengan kemampuan penjagaan mereka, Sudah pasti bahawa orang atau kumpulan manusia yang mendahului bapa kita Adam (as) mempunyai tanggung jawab, walaupun tanggung jawab mereka sederhana yang sesuai dengan keadaan mereka. dan tidak ada yang dapat memastikan bahawa larangan perkahwinan sesama muhrim bukan merupakan bahagian dari undang-undang mereka, tetapi sebenarnya larangan tersebut sudah pasti dan pena dijalankan sesuai dengan riwayat-riwayat dan apa yang ditulis oleh Al-Qalam, maka ia adalah undang-undang yang berlaku untuk Adam dan anak-anaknya atau mereka yang mendahului mereka yang diberi tanggung jawab.

Adapun jawapan kepada masalah ini dari sudut ilmu, telah terbukti bahawa evolusi biologi pada umumnya cenderung mencegah sumbang mahram dengan memilih genetik yang membawa kepada pencegahannya, atau mari kita katakan bahawa badan yang dibina dengan peta genetik yang mengandungi genetik yang mendorong tubuh menahan diri dari melakukan sumbang mahram akan lebih cenderung bertahan, Dan bahawa dalam masalah yang terdapat secara semula jadi, evolusi berjaya mencegah dengan nyata dan jelas, dan genus (genetik) Homo itu dari hal-hal tersebut, dan kami percaya bahawa pertumbuhan peta genetik dikawal selia untuk menjangkau badan-badan menahan diri dari perkara ini.

Dan jika kita melihat spesies kera besar yang paling dekat dengan manusia, ia adalah cimpanzi, kita akan mendapati bahawa cimpanzi betina, ketika dia mencapai usia dewasa, meninggalkan keluarganya untuk pergi dan berkahwin dengan keluarga lain, kata Dr. Jane Caudall [1], salah seorang pakar yang terkenal mengenai masyarakat cimpanzi:

“No Consortships, either observed or inferred, have involved mothers and sons or maternal siblings. No male has ever been observed to try to take his mother or sister on a consortship.

____________

[1] Dr. Jane Caudall adalah ahli primatologi, etiologi dan antropologi Britain, yang dianggap sebagai pakar cimpanzi terkemuka di dunia, dan terkenal kerana kajiannya selama 45 tahun mengenai interaksi sosial dan rahsia cimpanzi liar di Taman Negara Gombe Stream di Tanzania.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 57

 

Because the father – daughter relationship is not known, there are likely to be occasions when such pairs go off together. But again, the fact that the older males tend to be less sexually interested in young females of their own community can reduce the likelihood of incestuous consortship of this sort”.

 “Tidak ada hubungan yang berterusan antara ibu dan anak mereka atau antara saudara kandung ibu yang disimpulkan atau diperhatikan. Juga, tidak ada percubaan yang jantan untuk terlibat dalam hubungan yang berterusan dengan saudara atau ibunya. Kerana hubungan ayah - anak yang betina tidak diketahui dan jelas bagi mereka, kes-kes yang melibatkan hubungan antara mereka adalah mungkin. Tetapi sebenarnya, lelaki yang lebih tua cenderung kepada kurang berminat secara seksual terhadap betina yang muda dalam komuniti mereka, dan ini mengurangkan kemungkinan berlaku sumbang mahram seperti ini (iaitu antara ayah dan anak betina [1].

"Cimpanzi betina muda kadang-kadang enggan untuk berhubungan dengan jantan yang jauh lebih tua dan ianya menunjukkan bahawa ini boleh menjadi mekanisme lain untuk meminimumkan perkawinan sumbang mahram"

Cimpanzi betina muda kadang-kadang menolak dari melayan untuk berpacaran dengan jantan yang jauh lebih tua dari mereka. Beberapa sarjana percaya bahawa ayat ini adalah untuk mengurangkan kadar berlaku sumbang mahram. [2]

"Di Gombe ada peralihan tetap, atau pendatang (cimpanzi betina yang meninggalkan komuniti kelahiran mereka untuk bergabung dengan komuniti jiran), dan peralihan sementara, atau pengunjung (cimpanzi betina yang mengunjungi komuniti kejiranan untuk jangka masa pendek, biasanya dalam jangka waktu kitaran kesuburan pembiakan, kemudian mereka kembali ke kumpulan masyarakat asal

__________________

[1] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 470

[2] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 469

                   

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 58

 

Di samping itu, cimpanzi betina kecil tertentu boleh terus bergerak maju dan mundur di antara komuniti. "

"Dalam bentuk gabungan bagi menjauhkan diri, ada pergerakan cimpanzi betina yang tetap. Mereka adalah pendatang (cimpanzi betina yang meninggalkan komuniti kelahiran untuk bergabung dengan komuniti jiran) atau pengunjung yang melakukan pemindahan sementara (cimpanzi betina yang mengunjungi komuniti jiran untuk jangka masa yang agak pendek, biasanya dalam jangka waktu kitaran kesuburan pembiakan dan kemudian kembali ke kumpulan asal mereka) Oleh itu, sebahagian cimpanzi betina terus bergerak maju-mundur di antara komuniti.[1]

"Pada cimpanzi yang hidup bebas, Jane Goodall telah memerhatikan pantang larang sumbang mahram. Ibu cimpanzi tidak membenarkan anak cimpanzi jantan mereka untuk mengawan (hubungan seks) mereka, cimpanzi betina tidak mengawan dengan saudara cimpanzi yang jantan dan cimpanzi betina tidak mengawan cimpanzi jantan yang lebih tua dalam kumpulan keluarga mereka. Oleh itu cimpanzi-cimpanzi ini tidak ada kaitan secara biologi, mereka telah membesar dalam kumpulan keluarganya dan tidak menunjukkan tingkah laku seksual antara satu sama lain."

Jane Goodall menyatakan bahawa cimpanzi yang hidup bebas menganggap sumbang mahram sebagai pantang larang, kerana ibu tidak membenarkan anak mereka berkahwin dengan mereka, saudara yang betina tidak mengawan dengan saudara cimpanzi jantan mereka, dan cimpanzi betina tidak mengawan dengan cimpanzi jantan yang lebih tua dalam kumpulan keluarga. Walaupun cimpanzi ini tidak ada hubungan secara biologi, mereka dibesarkan dalam kumpulan keluarga yang sama dan tidak menunjukkan tingkah laku seksual antara satu sama lain.[2]

Sekiranya anggota komuniti cimpanzi mengelakkan sumbang mahram dan fenomena penghindaran sumbang mahram berlaku di dunia haiwan, apa yang menghalangnya daripada hadir dan biasa di masyarakat Homo - boneka -

_____________________

[1] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 86

[2] Laman web rasmi Central Washington University, Amerika Syarikat

Central Washington University. Chimpanzee and Human Communication Institute, Soalan Lazim. Terdapat di: http://www.cwu.edu/chci/frequently-askedquestions


 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 59

 

dan keadaan mereka sebelum Adam (as) benar-benar menjauhkan diri dari sumbang mahram!

Terutama dengan adanya penghalang biologi untuk sumbang mahram. Tubuh badan yang dibina di atas peta genetik yang mengandungi genetik yang menyebabkan tubuh badan dapat mengelakkan sumbang mahram akan menjadi peta genetik yang berjaya secara semula jadi yang akan mempersilakan pemilihan semula jadi, yang bermaksud bahawa ia akan menjadi keadaan yang paling mampu bertahan; Kerana peta genetik yang tidak mengandungi genetik ini akan mengalami kepupusan dan hilangnya kerana akan mematikan genetik terpendam yang kesannya akan dapat dilihat melalui sumbang mahram atau perkahwinan muhrim, kerana tubuh badan yang dibangun di atas peta genetik yang tidak mengandungi genetik untuk mencegah sumbang mahram tidak akan dapat membesarkan keturunan seperti yang lain; Kerana sumbang mahram akan menyebabkan peningkatan kemungkinan terjadinya bencana gen mematikan laten yang menyebabkan pembunuhan keturunan, dan oleh itu peta genetik yang membenarkan sumbang mahram akan hilang di hadapan peta genetik yang tidak membenarkannya dalam perlumbaan evolusi dan kelangsungan hidup, dan seiring dengan berjalannya waktu, kelangsungan hidup adalah untuk peta genetik yang membina badan yang mengelakkan sumbang mahram, dan untuk ini adalah wajar bahawa apabila cimpanzi dan gorila betina mencapai usia dewasa, keluarga mereka berhijrah untuk menikah dengan keluarga dan cimpanzi asing yang lain.

"Genetik mematikan adalah genetik yang membunuh pembawanya. Adapun mematikan genetik terpendam, seperti mana-mana genetik terpendam, kesannya tidak jelas melainkan diberikan dalam dos berganda. Sebenarnya, mematikan genetik terpendam berjaya dalam kumpulan genetik kerana kebanyakan individu yang membawa genetik ini hanya mempunyai satu salinannya, dan oleh itu sama sekali tidak mengalami kesannya. Tambah pula bahawa mana-mana genetik mematikan jarang berlaku kerana jika ia berlaku dan menjadi biasa, ia menemui salinannya sendiri dan akan membunuh pembawanya.

Tetapi banyak jenis genetik mematikan mungkin tersedia ada, yang bermaksud kita mungkin masih akan dewasa dengannya. Anggaran dalam beberapa buah buku menunjukkan kehadiran dua genetik mematikan sebagai purata pada setiap orang. Dan jika pasangan lelaki dan wanita secara rawak, kemungkinan besar adalah bahawa dua genetiknya yang mati tidak sepadan dengan dua genetik yang mematikannya, sehingga mereka yang muda tidak akan mengalami kesan genetik yang mematikan. Tetapi jika seorang saudara mengahwini adiknya, atau seorang ayah mengahwini anak perempuannya, Keadaan akan berbeza secara tidak menyenangkan.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 60

 

Apa pun mematikan genetik terpendam sangat jarang terjadi pada seluruh komuniti, kemungkinan yang masih tinggi yang membimbangkan adalah genetik yang sepadan dengan genetik yang dapat menandinginya. Dan jika anda mengira jumlahnya, anda akan melihatnya, pada mematikan genetik terpendam yang dibawa, jika saya berkahwin dengan adik saya, 1/8 anak kecil mati akan mati ketika lahir atau mati ketika masih kecil. Dan sehubungan dengan itu, kematian pada masa dewasa lebih dahsyat lagi, pada tahap genetik, daripada kematian ketika lahir. Genetik mati ketika lahir tidak membuang banyak masa dan tenaga yang penting  pada ibu bapanya. Tetapi tidak kira bagaimana anda melihat kepahitannya, sumbang mahram tidak terlalu berbahaya, tetapi ia boleh terjadi. Oleh itu, pemilihan berdasarkan mengelakkan sumbang mahram sama kuatnya dengan tekanan pemilihan yang diukur secara semula jadi.

Mungkin sekarang ahli antropologi yang keberatan dengan penafsiran Darwin untuk mengelakkan sumbang mahram tidak menyedari isu Darwin yang mereka lawan. Sebenarnya, hujah-hujah yang mereka kemukakan kadangkala terlalu lemah sehingga tidak bernilai mengemukakan permohonan peribadi peribadi yang terdesak. Mereka mengatakan, sebagai contoh, jika eklektikisme (teori permilihan) Darwin benar-benar membuat kita tidak suka melakukan sumbang mahram, kita tidak perlu melarangnya. Pantang larang itu hanya tumbuh kerana nafsu yang berkaitan dengan sumbang mahram menimpa individu. Oleh karena itu, tidak mungkin aturan menentang sumbang mahram memiliki fungsi (biologis), Sebaliknya, ia jelas semata-mata (keseronokan). Tetapi bantahan ini mungkin serupa dengan: "Tidak perlu meletakkan kunci." pada suis permulaan (penghidup) automatik bagi kereta, kerana kereta dilengkapi dengan kunci di pintunya. Oleh itu, kunci pemula (penghidup) tidak boleh menjadi alat anti-kecurian, tetapi ia mempunyai kepentingan aturan adat semata-mata. "Untuk tujuan ini, ahli antropologi cenderung menekankan bahawa pantang larang berbeza mengikut budaya yang berbeza, dan definisi kekeluargaan juga berbeza. Mereka nampaknya percaya bahawa ini akan melemahkan cita-cita Darwin dan penyokongnya untuk menjelaskan penghindaran sumbang mahram. Tetapi kita mengatakan bahawa hasrat seksual tidak boleh menjadi fenomena niat yang disesuaikan Darwin kerana budaya yang berbeza lebih suka melakukan hubungan seksual dalam situasi yang berbeza. Nampaknya sangat mungkin bagi saya untuk mengelakkan sumbang mahram pada manusia, Seperti pada haiwan lain, ini adalah hasil dari pemilihan pengesanan Darwin yang kuat.

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 61

 

Dan yang terburuk bukan hanya menggauli dengan orang yang dekat dengan anda secara genetik. Pergaulan dengan orang asing juga mungkin buruk kerana ketidaksesuaian genetik antara pelbagai kaum. Ada pun had purata keadaan yang terbaik, tidak mudah untuk menjangkanya dengan tepat. Adakah anda sepatutnya berkahwin dengan sepupu pertama, kedua atau ketiga?

Patrick Bateson telah berusaha untuk mengetahui apa yang lebih disukai burung puyuh Jepun dalam hal ini. Dalam eksperimen pembentukan struktur anatomi yang disebut alat Amsterdam, burung diminta memilih pasangan lawan jenis yang disusun di belakang tingkap kaca kecil, dan didapati bahawa burung lebih suka sepupu kelas pertama daripada adik beradik jantan dan betina dan burung yang tidak berkaitan dengan sebarang hubungan (keluarga). Percubaan tambahan juga menunjukkan bahawa burung puyuh muda belajar memantau ciri-ciri pasangannya, dan kemudian cenderung pada tahap selanjutnya dalam hidupnya untuk memilih pasangan seksualnya sehingga menyerupai pasangannya, tetapi tidak pada tahap yang besar..

Oleh itu, nampaknya burung puyuh menghindari sumbang mahram dengan tidak adanya hasrat dalamannya terhadap burung yang membesar bersamanya. Sebaliknya, haiwan lain melakukan hal yang sama dengan mematuhi peraturan sosial, khususnya peraturan penyebaran yang dimandatkan secara sosial. Singa jantan, misalnya, menjauhkan diri dari kelompok patriarki (ketua jantan), kerana yang betina tetap dari kerabatnya untuk menggodanya dan tidak kahwin kecuali mereka berjaya menaklukkan kumpulan lain. Dalam masyarakat cimpanzi dan gorila, kecenderungan bagi wanita untuk pergi mencari pasangan dalam kumpulan lain. Sebenarnya, kedua pola penyebaran ini, serta sistem yang diterapkan oleh burung puyuh, dijelmakan dalam budaya manusia yang berlainan.[1]

Dengan kata lain, hasilnya adalah bahawa kita secara biologi membina tubuh kita untuk mengelakkan sumbang mahram, dan ini adalah hasil semula jadi evolusi dan kelangsungan hidup genetik yang paling mampu bertahan dalam persaingan di antara mereka, dan perkara beberapa haiwan mengelakkan sumbang mahram dibuktikan dengan eksperimen, dan dengan demikian membuktikan terbatalnya kepercayaan orang Yahudi,

______________________

[1] The Selfish Gene (Genetik Keakuan) oleh Dr. Dawkins: hlm. 173-174

                                                         

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 62

 

orang-orang Kristian, ulama Al-Sunnah, dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan ajaran ini dari ulama Syiah, dan terbukti kebenaran yang diungkapkan oleh keluarga Muhammad (as) lebih dari seribu tahun yang lalu.

Adakah orang yang berlaku adil terhadap keluarga Muhammad (as):

Sekiranya ada seseorang yang mencari kebenaran mencukupilah baginya khabar (riwayat) dari keluarga Muhammad (as) lebih dari seribu tahun yang lalu mengenai hakikat perkara ini yang dibuktikan oleh Ilmu Hadits, dan menentang mereka (as) untuk mengawal kepalsuan pada zaman mereka, yang mengatakan: Kemanusiaan adalah hasil perkahwinan adik beradik (saudara lelaki dan perempuan) - sumbang mahram. sementara mazhab-mazhab Muslim yang lain mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara lelaki dan perempuan, kita dapati keluarga Muhammad (as), mereka dengan jelas menerangkan bahawa adalah tidak benar bahawa kedua-dua putera Adam mengahwini wanita yang tidak berkaitan dengan darjat kekeluargaan yang diharamkan berkahwin.

Sheikh Al-Saduq meriwayatkan dalam "3illal Al-Syarai3" - Bab mengenai cara memulakan keturunan:

Diceritakan kepada kami Muhammad Ibn Al-Hasan Bin Ahmad Bin Al-Walid (ra), katanya: diceritakan kepada kami Ahmad Bin Idris dan Muhammad Bin Yahya Al-Attar, mereka semua berkata: diceritakan kepada kami Muhammad bin Ahmad bin Yahya bin Imran al-Ash'ari diceritakan kepada kami, dia berkata: Ahmad bin al-Hasan bin Ali bin Faddal memberitahu kami dari Ahmad bin Ibrahim bin Ammar.Dia berkata: Kami diberitahu oleh Bin Nuwayh, yang menceritakannya dari Zurarah, yang berkata: Abu Abdillah (as) ditanya bagaimana keturunan Adam (as) bermula, kerana kita mempunyai orang-orang yang mengatakan: Allah TWT , mewahyukan kepada Adam (as) supaya mengahwinkan anak perempuannya dengan anak-anak lelakinya, dan bahawa seluruh ciptaan ini berasal dari saudara lelaki dan perempuan?

Jadi Abu Abdullah (as) berkata: "Maha Suci Allah yang jauh lebih Tinggi KebesaranNya dari yang demikian itu; katanya, “bahawa Allah Azza wa Jall menciptakan ciptaan-Nya yang dikasihi-Nya, para nabi dan rasul dan orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan dan laki-laki Muslim dan perempuan dari yang haram?! Tidak mempunyai keupayaan mencipta mereka dari yang Halal?! Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia mereka pada kehalalan, yang suci bersih dan baik. Demi Allah aku telah mengetahui bahawa salah seekor dari adik haiwan (betina) telah disembunyikan dari abangnya, maka apabila dia bersama dengan adiknya yang betina itu dan telah didedahkan kepadanya. Maka, apabila dia tahu itu adalah saudaranya, dia tarik keluar bahagian peribadinya dan dipegang digigitnya dengan giginya sehingga putus, maka dia jatuh lalu mati.

Zurarah berkata: Kemudian dia (as) ditanya tentang penciptaan Hawa, dan dikatakan kepadanya: Beberapa orang di antara kita mengatakan bahawa Allah AWJ menciptakan Hawa dari memindahkan tulang rusuk kiri Adam?

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 63

 

Dia berkata: "Maha Suci Allah yang jauh lebih Tinggi KebesaranNya dari apa yang dikatakan demikian itu; katanya, “bahawa Allah TWT menciptakan bagi isteri Adam bukan dari tulang rusuknya, dan menjadikan jalan bagi salah seorang dari orang-orang aib untuk berbicara, mengatakan bahawa Adam berkahwin dengan sebahagian darinya dari tulang rusuknya. Apa yang ditentukan Allah antara kita dan mereka, lalu dia berkata: Bahawa apabila Allah TWT menciptakan Adam dari tanah dan memerintahkan para malaikat sujud kepadanya, lalu mereka jatuh (bersujud), kemudian menciptakan seorang makhluk untuknya, lalu diletakkan lubang kecil di antara pinggulnya, sehingga wanita itu akan mengikuti lelaki itu. Lalu dia datang untuk bergerak, maka diperhatikan dia bergerak, dan ketika dia memperhatikannya, dia dipanggil untuk menjauh darinya, dan ketika memandang perempuan itu, dia melihat peribadi yang baik yang menyerupai rupanya, kecuali dia seorang wanita. Maka dia bercakap dengannya dalam bahasanya (Adam) sendiri. Adam berkata kepadanya: Siapa kamu? Dia berkata: Allah menciptaku seperti yang kau dapat lihat. Adam berkata pada saat itu: Ya Tuhan, siapakah mahluk yang baik ini siapa yang membuat aku lupa dan mendekatinya dan memandangnya? Lalu Allah berfirman: Ini adalah umatku, Hawa, dan dia suka bersamamu, dia akan menghiburmu, berbicara kepada kamu, dan mengikut perintahmu. Dia berkata: Ya, wahai Tuhan, dan bagi-Mu pujian dan terima kasih selama aku ada. Lalu Allah TWT berfirman: Oleh itu, lamarlah dia kepadaku, kerana dia adalah hambaku, dan dia juga memperbaiki untuk syahwat. Dan Allah meletakkan syahwat padanya, dan sebelum itu mengajarkan padanya makrifah, sehingga dia berkata: Ya Tuhan, aku melamarnya kepadaMu, maka apakah Engkau redha demikian itu? Dia berfirman: RedhaKu agar engkau mengajarnya sebagai pengajar agamaKu. Adam berkata: Itu untukmu, ya Tuhan, jika kamu menghendakinya. Dia berfirman: Engkau telah menghendakinya, dan aku telah menikahkannya, jadi dia menyertai kamu. Adam berkata: Datanglah kepadaku. Hawa berkata: Bahkan engkaulah yang datang kepadaku, Allah AWJ memerintahkan Adam untuk berdiri di hadapannya, lalu Adam pergi berdiri di sisinya. Dan jika bukan kerana itu, wanita akan pergi kepada lelaki sehingga keduanya berbicara, maka ini adalah kisah Hawa (as).[1]

Dia juga meriwayatkan: [Bapaku, semoga Allah merahmatinya, berkata: Diceritakan kepada kami Muhammad bin Yahya Al-Attar, dari Al-Husayn bin Al-Hasan bin Aban, dari Muhammad bin Auramah, dari Al-Nawfali, dari Ali bin Daud Al-Yaqubi, dari Al-Hasan bin Muqatil, yang mendengar Zurarah berkata: Abu Abdullah (as) telah ditanya mengenai permulaan Keturunan Adam, bagaimana ianya, dan [bagaimana] permulaan pembiakan keturunan Adam, bagi orang-orang di kalangan kita mengatakan bahawa Allah Azza wa Jall mewahyukan kepada Adam untuk mengahwinkan anak-anak perempuannya kepada anak-anak lelakinya, dan semua penciptaan ini berasal dari adik beradik.

______________________

[1] 3illal Al-Syarai3 oleh Syeikh Al-Shaduq - Jz 1 hlm 17-18

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 64

 

Maka Abu Abdullah (as) berkata: "Maha Suci Allah yang jauh lebih Tinggi KebesaranNya dari yang demikian itu; katanya, “Bahawa Allah Azza wa Jall menciptakan ciptaan-Nya yang dikasihi-Nya dan para nabi dan rasul dan orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan dan laki-laki Muslim dan perempuan dari yang haram?! Tidak mempunyai keupayaan mencipta mereka dari yang halal?! Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia mereka pada kehalalan, yang suci bersih dan baik. Demi Allah aku telah mengetahui bahawa salah seekor dari adik haiwan (betina) telah disembunyikan dari abangnya, maka apabila dia bersama dengan adiknya yang betina itu dan telah didedahkan kepadanya. Jadi, apabila dia tahu itu adalah saudaranya, dia tarik keluar bahagian peribadinya dan dipegang digigitnya dengan giginya sehingga putus, maka dia jatuh lalu mati. Dan haiwan lain ibunya telah disembunyikan darinya supaya dia melakukan perkara yang sama! Jadi bagaimana pula dengan manusia yang mempunyai sifat manusia yang utama dan berpengetahuan?! Adakah itu satu generasi dari penciptaan ini - yang kamu lihat - yang mahukan pengetahuan dari kalangan ahli keluarga nabi-nabi mereka, dan mereka mengambil pengetahuan dari punca yang mereka tidak diperintahkan untuk mengambilnya, jadi akhirnya mereka berada dalam apa yang kamu lihat dalam kesesatan dan kejahilan ilmu, [seperti] perkara-perkara yang lepas sejak awal penciptaan Allah, dan itu amat mustahil.

Kemudian beliau berkata: Celakalah mereka! Di manakah Fuqaha’ penduduk Hijaz dan Fuqaha’ penduduk Iraq yang tidak berbeza mengenainya, bahawa Allah Azza wa Jall memerintahkan pena (Al-Qalam), jadi ia berlari (menulis) di Lauh Mahfudz (Papan Terpelihara) yang melindungi semua apa yang akan berlaku sehingga hari kiamat, [iaitu] dua ribu tahun sebelum dicipta Adam. Dan semua Kitab-kitab Allah di mana Al-Qalam berlari, termasuk Larangan (perkahwinan) adik-adik bersaudara antara lelaki dan perempuan adalah Haram. Dan kita lihat empat Kitab-kitab terkenal di dunia ini; Taurat, Injil, Zabur, dan Furqan, Allah telah turunkan kepada mereka dari Lauh Mahfudz kepada Rasul-Nya (as), ia adalah Taurat kepada Musa, Zabur kepada Nabi Daud, Injil kepada Isa, dan Al-Qur'an kepada Muhammad, dan kepada Nabi-nabi (as), dan Kitab-kitab tersebut tidak pernah menghalalkan [adik-beradik dan saudara-saudara berkahwin]. Saya mengatakan bahawa sesiapa yang mengatakannya atau yang serupanya hanyalah mahu mengukuhkan hujah-hujah oleh golongan Magi. (Majusi). Apakah mereka mahu memerangi Allah...) [1]

__________________

[1] 3illal Al-Syarai3 oleh Syeikh Al-Shaduq - Jz 1 hlm 17-18

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 65

 

Naluri dan sumbang mahram

 

Mereka yang mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara kandung (sumbang mahram), menganggap tindakan keterlaluan yang dikutuk oleh para imam (as) ini sebagai tidak bertentangan dengan naluri semula jadi.

Al-Thabathaba’ei berkata:

"Dalil bahawa naluri tidak menafikannya dari segi penghindaran naluri adalah peredarannya di kalangan orang Majusi dalam masa yang panjang, menurut apa yang diceritakan oleh sejarah, dan hukumnya tersebar di Rusia, menurut apa yang dikatakan, serta berlakunya kejadian sumbang mahram bukan dengan jalan berdua-duaan yang sah di Eropah."[1]

Dengan kata lain, Al-Thabathaba’ei mengatakan: Amalan sebahagian manusia untuk suatu tindakan tertentu untuk jangka waktu yang panjang dan pengaturan suatu hukum untuk diamalkan di antara mereka adalah dalil bahawa masalah tersebut tidak bertentangan dengan sifat manusia atau penghindaran naluri.

Saya tidak fikir bahawa saya perlu memberi komen mengenai bukti tahap kegilaan ini, tetapi untuk menarik perhatian kepada penyebaran perkahwinan sesama jenis (liwat dan lesbianisme), terutama pada zaman sekarang, sehingga masalah di banyak negara di dunia datang untuk menghalalkannya dengan undang-undang sivil. Homoseksual dan lesbianisme (secara sah di beberapa negara tidak bertentangan dengan naluri dari segi penolakan naluri mengikut kaedah Al-Thabathaba’ei dengan cara membuat kesimpulan?!.[2]

_____________________

[1] Tafsir Al-Mizan oleh Syed Al-Thabathaba’ei - Tafsir Surat Al-Nisa, ayat: 1

[2] Kitab Ilusi Atheisme (Wahmu l-Ilhad): Tanda-tanda Ketuhanan di Alam Semesta - (Edisi 3), hlm.186 - 187 

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

                                          

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan