Ahmad Al-Hassan (as) mempunyai senjata
Rasulullah (S), iaitu ilmu.
Cara kedua ialah mengenali Khalifah Allah di
muka bumi-Nya, kerana ia adalah senjata para nabi dan washi, dan ia adalah ilmu
dan hikmah, dan ini diketahui dari perkataan mereka dan
perlakuan mereka terhadap masalah dan perkara yang berlaku dan seseorang mesti menahan
keinginan dan keakuannya supaya kebijaksanaan dan pengetahuan mereka (as) dapat
dijelaskan, dan dengannya Allah Taala telah dibantah malaikat.
﴿وَعَلَّمَ
آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ
أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ﴾
(Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama
seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman:
"Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar
orang-orang yang benar!") [Al-Baqarah:31]
Dia adalah dalil terbaik bagi Khalifah Allah
di muka bumi-Nya
Senjata Rasulullah (S)
Para imam (as) menjelaskan bahawa apa yang
datang itu diketahui dengan ilmu atau dengan senjata Rasulullah (S), iaitu
Al-Quran dan Ilmu.
Dari Mufadhdhal bin Omar, dia berkata: Aku
mendengar Aba Abdillah (as), berkata:
(إن
لصاحب هذا الأمر غيبتين يرجع في إحداهما إلى أهله و الأخرى يقال هلك في أي واد سلك
قلت كيف نصنع إذا كان ذلك قال إن ادعى مدع فاسألوه عن تلك العظائم التي يجيب فيها
مثله )
(Pemilik Urusan ini, (Shohib Al-Amr) akan
mempunyai dua keghaiban, salah satu darinya dia kembali kepada keluarganya,
sehingga sebahagian yang lain akan mengatakan dia telah binasa atau (tidak
diketahui) lembah mana yang dia ikuti.” Aku berkata: "Jika itu berlaku,
maka apa yang akan kita lakukan?" Beliau berkata: : "Jika seseorang
berpura-pura bahawa (dia adalah Al-Qa'im), hendaklah kamu bertanya kepadanya
tentang perkara-perkara besar, yang tidak ada yang boleh menjawabnya kecuali
dia (Al-Qa'im).") Ghaibah Al-Nu'mani, ms 173.
Dari Abu Al-Jarud, dia berkata: Aku bertanya kepada
Abu Jaafar (as):
(Sekiranya Al-Imam Al-Qa'im dari Ahl Al-Bait meninggal
dunia, bagaimana dia tahu siapa yang akan datang selepasnya? Dia berkata dengan
petunjuk dan ketenangan (kesungguhan) dan pengakuan keluarga Muhammad tentang keutamaannya
dan dia tidak ditanya tentang sesuatu pun di antara mutiaranya melainkan dia
akan menjawab) Ghaibah Al-Nu'mani ms 242
Dari Al-Harits bin Al-Mughirah Al-Nasri, aku
berkata kepada Abi Abdillah (as) dengan apa yang Al-Qa’im (as) dikenali? Beliau
(as) berkata:
(Dengan ketenangan dan kesungguhan. Saya
berkata: Dan dengan apa lagi. Dia berkata: Kamu mengenalinya dengan yang halal
dan yang haram, dan manusia memerlukannya dan dia tidak memerlukan kepada
seorang yang lain. Dan dia mempunyai senjata Rasulullah (S). Aku berkata:
Adakah yang menjadi selain Washi anak kepada Washi? Dia berkata: Tidak akan menjadi
selain Washi anak kepada Washi.) Ghaibah Al-Nu'mani, hlm. 250.
Dari Abd Al-A’laa, beliau berkata:
((Saya bertanya kepada Abi Abdillah Al-Mutawatsib
(yang dikukuhkan) atas perkara ini yang dituntut padanya, apakah hujah terhadapnya?
Dia berkata: Dia ditanya tentang yang halal dan yang haram)) Al Kafi jld 1 hlm
284.
Telah diriwayatkan daripada Imam Al-Mahdi (as)
mengenai salah seorang pendakwa menjadi dutanya:
(… Dan orang yang batil ini telah mendakwa
berdusta terhadap Allah… Dia tidak mengetahui kebenaran berbanding yang batil,
dan tidak pula boleh me-muhkamkan yang mutasyabihat… sehingga dia berkata:
“Maka mintalah kepada Allah supaya kamu mendapat taufik daripada apa yang telah
aku sebutkan ini kepada kamu dan ujilah dia, dan bertanya kepada-Nya tentang
ayat dari Kitab Allah tentang tafsirannya) (Ilzam Al-Nashib / J 1: 187).
Setakat ini cukup, insya-Allah bagi mereka
yang mencari kebenaran.
Apakah senjata (ilmu) yang dibawa oleh Imam
Ahmad Al-Hassan (as)?
Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjemput sekumpulan
ulama melalui surat khabar yang dikeluarkan oleh ansar Imam Al-Mahdi (as) untuk
berdebat dengan Al-Quran Al-Karim, atau mendengar apa yang dibawanya dari
tafsir Al-Qur'an Al-Karim, supaya mereka dapat menentukan sama ada dia boleh
dikalahkan atau dia mempunyai ilmu khusus pada ahli Bait Al-‘Ishmah (Al-Maksum)
atau sebagai lanjutan dari mereka (as).
Tiada seorang pun daripada mereka menjawab (menyahut)
jemputan itu.
Sebaliknya, sebahagian ulama mengeluarkan
fatwa mencelanya tanpa mendengar apa-apa daripadanya, walaupun tidak ada dalil naqli
(nash) atau aqli (rasional) yang membenarkan penafian mereka di mana dia
mendakwa telah berhubung dengan Imam Mahdi (as)... Dan Imam Ahmad Al-Hassan
(as), mengulangi seruan (jemputan) kepada sebahagian Marajik Al-Taqlidi, untuk
berdebat dengan Al-Quran untuk membuktikan bahawa Ilmu yang dia ada dalam
Al-Quran adalah dari Imam Mahdi (as) dan ia diutuskan. daripada Imam (as)
(lihat kenyataan Kategori).
Beliau juga menyeru agar berdebat dengan ahli
Taurat dengan Taurat mereka dan ahli Injil dengan Injil mereka
Dan tulisan beliau (as), dalam mentafsir Al-Quran
dan memuhkam-kan yang mutasyabih dan dalam akidah dan fiqah... dan apa yang
beliau (as) tulis untuk orang Yahudi dan Nasrani dan... dibuat dan tersedia di
laman web ini (Baca kitab Imam
Ahmad Al-Yamani (as) Arab
atau (muat turun kitab-kitab
Imam Ahmad Al-Yamani (as)).
Tiada siapa yang menjawabnya sehingga hari
ini!
Allah berfirman:
﴿حَتَّى
إِذَا جَاءُوا قَالَ أَكَذَّبْتُمْ بِآياتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْماً
أَمَّاذَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾
(Hingga apabila mereka datang, Allah
berfirman: "Apakah kamu telah mendustakan ayat-ayat-Ku, padahal ilmu kamu
tidak meliputinya, atau apakah yang telah kamu kerjakan?") (Al-Naml: 84)
Semoga Allah melindungi kami dan kamu dari menjadi
orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Allah SWT. Kami memohon kepada Allah
Taala agar menolong orang-orang yang beriman untuk memuliakan jasa Imam Al-Mahdi
(as). Sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Menjawab.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan