Halaman

Sabtu, 23 April 2022

Ahmad Al-Hassan (as) mempunyai janji Nabi Allah (S), iaitu Wasiat Baginda

 

Ahmad Al-Hassan (as) mempunyai janji Nabi Allah (S), iaitu Wasiat Baginda


 

Peraturan ilahi untuk mengenal Al-Hujjah (atau lantikan Allah pada setiap zaman) terdiri daripada tiga Pautan (klik di sini untuk butiran lanjut). Riwayat-riwayat itu juga mengesahkan dan menjelaskan tiga syarat utama untuk mengenal Pemilik Urusan, Al-Hujah, atau penyeru kebenaran dapat dibezakan dia dari pendakwa palsu sepanjang zaman.

 

Iaitu:

 

1. Nash atau wasiat: atau janji Nabi Allah

2. Ilmu dan hikmah: atau senjata Rasulullah

3. Panji Al-Bai’atu Lillah - taat setia kepada Allah atau tuntutan kepada pemerintahan Allah: atau panji-panji Rasulullah

 

Cara yang paling penting untuk mengetahui Khalifah Allah di bumiNya ialah

 

Cara pertama:

 

Cara mana para malaikat mengenal Adam (as), yang merupakan nash, kerana Allah SWT menyatakan nash ke atas Adam (as) adalah Khalifah Allah di bumiNya.

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

(Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".)

 

Dan selepas Adam (as) nash juga merupakan cara untuk mengetahui Khalifah Allah di bumiNya, tetapi kali ini nash Iahi diketahui melalui Khalifah sebelumnya, ia menetapkan nash dengan wasiat kepada umatnya pada Khalifah selepasnya atas perintah Allah SWT, bukanlah dia yang melantik untuk yang selepasnya, tetapi Allah SWT yang melantik Khalifah Allah di bumiNya pada setiap zaman, hanya peranan Khalifah sebelumnya yang menyampaikan nash ilahi ini dengan wasiat, dan menamakan para Khalifah Allah di bumiNya dengan wasiat-wasiat dari para nabi dan rasul kerana yang terdahulu menyampaikan wasiat yang berikutnya dan tidak ada nabi dari para nabi (as) atau para imam (as) melainkan telah ditetapkan nash sebelumnya. Maka Ibrahim (as), Ishak dan Yakub (as) dan nabi-nabi Bani Israil (as) telah ditetapkan nashnya oleh Musa, dan Musa dan para nabi (as) telah mewasiatkan kepada Isa (as). Dan Isa mewasiatkan Muhammad (S), dan Muhammad (S) telah mewasiatkan Ali (as), para imam (as) dan para Mahdi dari anak-anaknya, maka tidak ada kekosongan yang diisi oleh orang lain selain mereka (as), tetapi umat-umat telah menyeleweng dari mereka dan muncul di dalamnya para ulama yang beramal membimbing manusia untuk kembali ke jalan para washi (pemegang wasiat) (as) dan keperluan mengikuti mereka dan hanya mengambil dari mereka sahaja, dan juga muncul ulama yang tidak beramal cuba untuk menyandang peranan sebagai para washi (pemegang wasiat) (as) tersebut.

 

Apabila Ibnu Abu Quhafah (Abu Bakar) telah mengenakan pakaian kekhilafahan itu, Amirul Mukminin (as) berkata:

 

(“Demi Allah, sesungguhnya Ibni Abi Quhafah (Abu Bakar) telah mengenakan pakaian kekhilafahan itu, padahal ia tahu bahawa kedudukanku sehubungan dengan itu adalah bagaikan kedudukan gandar roda pada penggiling. Air bah mengalir dariku dan burung tak dapat terbang sampai kepadaku. Maka aku mengulur tabir terhadap kekhilafahan dan melepaskan diri darinya. Kemudian aku mulai berpikir, apakah aku harus menyerang dengan tangan terputus atau bersabar atas kegelapan yang membutakan, dimana orang dewasa menjadi tua bangka dan anak kecil menjadi beruban dan orang mukmin yang sesungguhnya hidup dalam tekanan sampai ia menemui Tuhannya! Maka aku dapati bahawa bersabar atasnya lebih bijaksana. Maka aku bersabar, walaupun ia menusuk mata dan mencekik kerongkongan. Aku menyaksikan warisanku dirompak … 

 

Janji Nabi Allah, iaitu nash atau wasiat:

 

Seterusnya, kami akan menyampaikan riwayat-riwayat yang menyebutkan janji atau wasiat ini, dan kemudian kami akan menjelaskan apakah janji yang datang kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).

 

Dari Abu Jaafar dalam riwayat yang panjang berkata:

 

((…dan berhati-hatilah kamu terhadap keanehan dari keluarga Muhammad (S), kerana keluarga Muhammad dan Ali mempunyai panji-panji dan untuk mereka yang lain juga mempunyai panji-panji. Maka berpeganglah kamu di bumi dan janganlah kamu mengikuti seorang lelaki pun daripada mereka sehingga kamu melihat seorang lelaki daripada anak-anak Al-Husain (as), bersamanya ada janji Nabi Allah, panji dan senjata baginda, Kemudian janji Nabi Allah itu diserahkan kepada Ali Bin Al-Hussein (as) dan kemudian diserahkan kepada Muhammad bin Ali (as), dan Allah melakukan apa yang Dia kehendaki. Maka hendaklah kamu menyertai mereka selamanya, dan berhati-hatilah kamu mengingatnya,...)) Ilzam Al-Nashib 2/96-97

 

Dari Al-Baqir (as) berkata dalam suatu hadits yang panjang:

 

((… Kemudian bangkit seorang lelaki dari sulbi bapanya dan dia adalah salah seorang yang lebih besar tubuhnya dan paling berani di antara mereka hatinya, dialah pemilik urusan ini. Dia berkata, "Oh, apa yang kamu lakukan? Demi Allah, kamu mengejutkan manusia, mengejutkan dengan nikmat, jadi adakah janji dari Rasulullah (S) atau bagaimana?! Kemudian dia berkata, tuan yang mengambil bai'ah. Dan demi Allah, kamu akan diam atau aku akan memukul orang yang memandangmu. Al-Qa'im akan berkata, "Diamlah, fulan." Maksudnya, demi Allah, padaku ada janji daripada Rasulullah (S). Berikan kepadaku Al-‘Aibah (bekas rotan), maka dia bawakan kepadanya dan membaca janji daripada Rasulullah (S) dan berkata, "Semoga Allah menjadikanku tebusanmu." Hadapkanlah kepalamu kepadaku dan aku akan menciumnya dan dia akan menyuakan kepalanya dan dia akan mencium antara dua matanya. Kemudian dia berkata, Semoga Allah menjadikanku tebusanmu, kami memperbaharui janji setia (bai’ah) kami, dan lalu mereka memperbaharui bai’ah mereka ...)) Bisyarah Al-Islam m/s 227-229.

 

Perjanjian yang dikeluarkan oleh Imam Al-Mahdi (as) kepada orang yang membantah adalah wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan baginda kerana ia disifatkan sebagai janji yang banyak disebutkan dalam riwayat.

 

Dari Al-Harits bin Al-Mughirah, dia berkata: Aku bertanya kepada Abi Abdillah (as): Bagaimana dikenali pemilik urusan ini? Beliau berkata (Dengan ketenangan, martabat (kehormatan; kebolehpercayaan), ilmu dan wasiat) Basha’ir Al-Darajat - Muhammad bin Al-Hassan Al-Saffar, m/s 509.

 

Dan dari Abi Abdillah (as), dia berkata:

 

(Pemilik urusan ini diketahui dengan tiga sifat yang tidak ada pada orang lain. Dia adalah orang yang pertama daripada orang sebelumnya, dan dia adalah pemegang wasiatnya, dan dia mempunyai senjata Rasulullah (S) serta wasiatnya, dan aku tidak membantahnya) Basha’ir Al-Darajat - Muhammad Bin Al-Hassan Al-Saffar, ms 202.

 

Dari Imam Al-Shadiq (as) dalam sebuah hadis beliau berkata:

 

(...mereka membaiahnya di antara Rukun dan Maqam, dan bersamanya adalah janji dari Rasulullah (S) yang diwarisi oleh anak-anak lelaki dari bapa...) Ghaibah Al-Nu'mani, hlm. 282.

 

Dari Al-Baqir (as) beliau berkata:

 

(……….. Kemudian keluar di Mekah dia dan orang-orang yang bersamanya tiga ratus belasan orang yang akan berbai’ah kepadanya di antara Rukun dan Maqam, bersamanya ada janji Nabi Allah (S) dan panjinya, senjatanya, dan penolong (wazir)nya bersamanya, dan penyeru akan menyeru di Mekah dengan nama dan urusannya dari langit, sehingga penduduk bumi dapat mendengarnya. Semua mereka mempunyai nama dengan nama seorang nabi, aku tidak mengelirukan kamu, maka janji Nabi Allah (S) tidak mengelirukan kamu, dan panjinya dan senjatanya, dan jiwa yang bersih dari anak-anak Al-Hussein, maka jika ia mengelirukan kamu, maka suara dari langit atas nama-Nya tidak akan mengelirukan kamu dan urusannya, dan berwaspadalah kamu dengan keganjilan dari keluarga Muhammad (as), kerana keluarga Muhammad dan Ali mempunyai panji-panji dan untuk mereka yang lain juga mempunyai panji-panji. Maka berpeganglah kamu di bumi dan janganlah kamu mengikuti seorang lelaki pun daripada mereka sehingga kamu melihat seorang lelaki daripada anak-anak Al-Hussein, bersamanya ada perjanjian Nabi Allah, panji dan senjata baginda, Kemudian janji Nabi Allah itu diserahkan kepada Ali Bin Al-Hussein dan kemudian diserahkan kepada Muhammad bin Ali, dan Allah melakukan apa yang Dia kehendaki. Maka hendaklah kamu menyertai mereka selamanya, dan berhati-hatilah kamu mengingatnya, jika seorang di antara mereka keluar dengan tiga ratus belasan orang, dan bersamanya panji-panji Rasulullah (S), dia akan pergi ke Madinah sehingga dia melewati Al-Baidaa sehingga mereka berkata: Inilah tempat orang-orang yang ditelan bumi dan ia adalah ayat yang difirmankan Allah:

﴿أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ﴾‏

maka apakah orang-orang yang membuat makar (rencana) yang jahat itu, merasa aman dari ditenggelamkannya di bumi oleh Allah bersama mereka, atau datangnya azab kepada mereka dari tempat yang tidak mereka sadari, [Al-Nahl 16:45] ………) Bihar Al-Anwar J 52 hlm. 223

 

Maka, Imam Al-Baqir (as) setelah beliau menjelaskan di awal riwayat Imam Al-Mahdi (as) dan pembantunya, di akhir riwayat beliau menjelaskan pergerakan persediaannya dan mengarahkan orang ramai kepada seorang lelaki dari anak-anak Al-Hussein (as), dan dia adalah Mahdi pertama, seperti yang jelas daripada kenyataan Al-Yamani dan penerbitan Ansar, dan sebagaimana yang jelas dari riwayat yang sama ini, diterangkan bahawa (bersamanya ada janji Nabi Allah) dan janji itu adalah wasiat.

 

Mahdi pertama disebut dalam wasiat Rasulullah, dan namanya adalah Ahmad, dan dia adalah orang pertama yang beriman kepada Imam (as) pada awal kezuhurannya, seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah (dan panji-panjinya) adalah panji-panji Rasulullah (S) ikrar taat setia kepada Allah (Al-Bai’atu Lillah), iaitu seruan dakwah kepada perlantikan Ilahi dan penolakan segala-galanya (dan senjata Rasulullah) (S). Ia adalah Al-Quran dan Ilmu, dan dakwah Al-Yamani yang diberkati ini mengandungi semua yang disebutkan oleh Imam Al-Baqir (as), di mana dia akan sampai kepada kamu dan ke mana kamu akan pergi?

 

Kemudian Imam Al-Baqir (as) menjelaskan bahawa orang yang datang ini akan pergi dengan tiga ratus belasan orang dan pergi ke Madinah, manakala Imam Mahdi (as) akan mengumpulkan untuknya tiga ratus tiga belas di Makkah, maka merekalah yang berkumpul untuknya di Makkah sebagaimana yang telah dijelaskan dalam kata-kata dalam riwayat yang terdahulu. Adapun ini disebut dalam riwayat (sehingga kamu melihat seorang lelaki dari anak Al-Hussein, bersamanya ada janji Nabi Allah, panjinya dan senjatanya) dia adalah orang yang mengumpulkan para Ansar dan berbai’ah kepada Imam (as), dan adalah pembantu (wazir) Imam (as), washinya. dan dia adalah Mahdi pertama dan Al-Yamani yang dijanjikan. Imam (as) menjadikan lelaki ini bersama tanda-tanda (alamat) Imam (as) dan menjadikan dalil baginya janji, panji-panji dan senjata kerana dia menjadikannya sebagai dalil kepada Imam Mahdi (as) pada permulaan kata-kata, dan itu adalah kerana dia adalah salah seorang hujah dari hujah-hujah Allah. Maka Mahdi-mahdi adalah para hujah sebagaimana yang dibuktikan oleh nash-nash yang mutawatir, dan Imam Al-Baqir (as) memerintahkan manusia untuk mengikutinya sebagaimana dia memerintahkan mereka untuk mengikuti Al-Yamani dan sebagaimana dia memerintahkan mereka untuk mengikuti (Ahmad) menyeberangi Al-Furat, dan Al-Rasul (S) memerintahkan mereka dalam wasiat baginda untuk mengikuti Mahdi yang pertama (Ahmad), Dan ini adalah satu peribadi yang penting iaitu Al-Yamani, washi dan utusan Imam (as) kepada manusia.

 

Apakah janji Nabi Allah yang dibawa oleh Al-Syed Ahmad Al-Yamani (as)?

Ia adalah wasiat Al-Rasul Al-Akram Muhammad (S) pada malam kewafatan baginda dan disebutkan di dalamnya namanya dan bahawa dia (Ahmad) adalah orang pertama yang beriman kepada Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) pada awal penampilan kezuhurannya. Klik di sini untuk butiran lebih lanjut.

Dan yang ajaibnya ialah wasiat ini telah sedia ada dalam kitab-kitab selama ratusan tahun, dan tidak ada seorang pun yang datang dan mendakwa bahawa dia adalah Ahmad yang disebut dalam wasiat Rasulullah (S) sehingga kedatangan pemiliknya, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).

 

Kitab Imam Ahmad Al-Hassan (as). Di Laman Web Al-Mahdyoon – B. Arab

Terjemahan Bebas ke B. Melayu

Tidak mahu terjebak dalam kesesatan? Ikutilah wasiat Al-Rasul Muhammad (S) yang menlindungi umat dari kesesatan.

 

 

Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan