Ahmad Al-Hassan (as) mempunyai janji Nabi
Allah (S), iaitu Wasiat Baginda
Peraturan ilahi untuk mengenal Al-Hujjah (atau
lantikan Allah pada setiap zaman) terdiri daripada tiga Pautan (klik
di sini untuk butiran lanjut). Riwayat-riwayat itu juga mengesahkan dan
menjelaskan tiga syarat utama untuk mengenal Pemilik Urusan, Al-Hujah, atau
penyeru kebenaran dapat dibezakan dia dari pendakwa palsu sepanjang zaman.
Iaitu:
1. Nash
atau wasiat: atau janji Nabi Allah
2. Ilmu dan hikmah:
atau senjata Rasulullah
3. Panji Al-Bai’atu
Lillah - taat setia kepada Allah atau tuntutan kepada pemerintahan Allah: atau
panji-panji Rasulullah
Cara yang paling penting untuk mengetahui Khalifah
Allah di bumiNya ialah
Cara pertama:
Cara mana para malaikat mengenal Adam (as),
yang merupakan nash, kerana Allah SWT menyatakan nash ke atas Adam (as) adalah Khalifah
Allah di bumiNya.
﴿وَإِذْ
قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا
أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ
بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
(Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para
Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka
bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di
bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah,
padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan
Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak
kamu ketahui".)
Dan selepas Adam (as) nash juga merupakan cara
untuk mengetahui Khalifah Allah di bumiNya, tetapi kali ini nash Iahi diketahui
melalui Khalifah sebelumnya, ia menetapkan nash dengan wasiat kepada umatnya
pada Khalifah selepasnya atas perintah Allah SWT, bukanlah dia yang melantik untuk
yang selepasnya, tetapi Allah SWT yang melantik Khalifah Allah di bumiNya pada
setiap zaman, hanya peranan Khalifah sebelumnya yang menyampaikan nash ilahi
ini dengan wasiat, dan menamakan para Khalifah Allah di bumiNya dengan
wasiat-wasiat dari para nabi dan rasul kerana yang terdahulu menyampaikan
wasiat yang berikutnya dan tidak ada nabi dari para nabi (as) atau para imam (as)
melainkan telah ditetapkan nash sebelumnya. Maka Ibrahim (as), Ishak dan Yakub
(as) dan nabi-nabi Bani Israil (as) telah ditetapkan nashnya oleh Musa, dan
Musa dan para nabi (as) telah mewasiatkan kepada Isa (as). Dan Isa mewasiatkan Muhammad
(S), dan Muhammad (S) telah mewasiatkan Ali (as), para imam (as) dan para Mahdi
dari anak-anaknya, maka tidak ada kekosongan yang diisi oleh orang lain selain
mereka (as), tetapi umat-umat telah menyeleweng dari mereka dan muncul di
dalamnya para ulama yang beramal membimbing manusia untuk kembali ke jalan para
washi (pemegang wasiat) (as) dan keperluan mengikuti mereka dan hanya mengambil
dari mereka sahaja, dan juga muncul ulama yang tidak beramal cuba untuk
menyandang peranan sebagai para washi (pemegang wasiat) (as) tersebut.
Apabila Ibnu
Abu Quhafah (Abu Bakar) telah mengenakan pakaian kekhilafahan itu, Amirul Mukminin (as) berkata:
(“Demi Allah, sesungguhnya Ibni Abi Quhafah (Abu
Bakar) telah mengenakan pakaian kekhilafahan itu, padahal ia tahu bahawa
kedudukanku sehubungan dengan itu adalah bagaikan kedudukan gandar roda pada
penggiling. Air bah mengalir dariku dan burung tak dapat terbang sampai
kepadaku. Maka aku mengulur tabir terhadap kekhilafahan dan melepaskan diri darinya.
Kemudian aku mulai berpikir, apakah aku harus menyerang dengan tangan
terputus atau bersabar atas kegelapan yang membutakan, dimana orang dewasa
menjadi tua bangka dan anak kecil menjadi beruban dan orang mukmin yang
sesungguhnya hidup dalam tekanan sampai ia menemui Tuhannya! Maka aku dapati
bahawa bersabar atasnya lebih bijaksana. Maka aku bersabar, walaupun ia menusuk
mata dan mencekik kerongkongan. Aku menyaksikan warisanku dirompak …
Janji Nabi Allah, iaitu nash atau wasiat:
Seterusnya, kami akan menyampaikan riwayat-riwayat
yang menyebutkan janji atau wasiat ini, dan kemudian kami akan menjelaskan
apakah janji yang datang kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).
Dari Abu Jaafar dalam riwayat yang panjang
berkata:
((…dan berhati-hatilah kamu terhadap keanehan
dari keluarga Muhammad (S), kerana keluarga Muhammad dan Ali mempunyai
panji-panji dan untuk mereka yang lain juga mempunyai panji-panji. Maka
berpeganglah kamu di bumi dan janganlah kamu mengikuti seorang lelaki pun
daripada mereka sehingga kamu melihat seorang lelaki daripada anak-anak
Al-Husain (as), bersamanya ada janji Nabi Allah, panji dan senjata baginda,
Kemudian janji Nabi Allah itu diserahkan kepada Ali Bin Al-Hussein (as) dan
kemudian diserahkan kepada Muhammad bin Ali (as), dan Allah melakukan apa yang
Dia kehendaki. Maka hendaklah kamu menyertai mereka selamanya, dan berhati-hatilah
kamu mengingatnya,...)) Ilzam Al-Nashib 2/96-97
Dari Al-Baqir (as) berkata dalam suatu hadits
yang panjang:
((… Kemudian bangkit seorang lelaki dari sulbi
bapanya dan dia adalah salah seorang yang lebih besar tubuhnya dan paling
berani di antara mereka hatinya, dialah pemilik urusan ini. Dia berkata, "Oh,
apa yang kamu lakukan? Demi Allah, kamu mengejutkan manusia, mengejutkan dengan
nikmat, jadi adakah janji dari Rasulullah (S) atau bagaimana?! Kemudian dia
berkata, tuan yang mengambil bai'ah. Dan demi Allah, kamu akan diam atau aku
akan memukul orang yang memandangmu. Al-Qa'im akan berkata, "Diamlah,
fulan." Maksudnya, demi Allah, padaku ada janji daripada Rasulullah (S).
Berikan kepadaku Al-‘Aibah (bekas rotan), maka dia bawakan kepadanya dan
membaca janji daripada Rasulullah (S) dan berkata, "Semoga Allah
menjadikanku tebusanmu." Hadapkanlah kepalamu kepadaku dan aku akan
menciumnya dan dia akan menyuakan kepalanya dan dia akan mencium antara dua matanya.
Kemudian dia berkata, Semoga Allah menjadikanku tebusanmu, kami memperbaharui
janji setia (bai’ah) kami, dan lalu mereka memperbaharui bai’ah mereka ...))
Bisyarah Al-Islam m/s 227-229.
Perjanjian yang dikeluarkan oleh Imam Al-Mahdi
(as) kepada orang yang membantah adalah wasiat Rasulullah (S) pada malam kewafatan
baginda kerana ia disifatkan sebagai janji yang banyak disebutkan dalam riwayat.
Dari Al-Harits bin Al-Mughirah, dia berkata:
Aku bertanya kepada Abi Abdillah (as): Bagaimana dikenali pemilik urusan ini?
Beliau berkata (Dengan ketenangan, martabat (kehormatan; kebolehpercayaan),
ilmu dan wasiat) Basha’ir Al-Darajat - Muhammad bin Al-Hassan Al-Saffar, m/s
509.
Dan dari Abi Abdillah (as), dia berkata:
(Pemilik urusan ini diketahui dengan tiga
sifat yang tidak ada pada orang lain. Dia adalah orang yang pertama daripada
orang sebelumnya, dan dia adalah pemegang wasiatnya, dan dia mempunyai senjata
Rasulullah (S) serta wasiatnya, dan aku tidak membantahnya) Basha’ir Al-Darajat
- Muhammad Bin Al-Hassan Al-Saffar, ms 202.
Dari Imam Al-Shadiq (as) dalam sebuah hadis
beliau berkata:
(...mereka membaiahnya di antara Rukun dan
Maqam, dan bersamanya adalah janji dari Rasulullah (S) yang diwarisi oleh
anak-anak lelaki dari bapa...) Ghaibah Al-Nu'mani, hlm. 282.
Dari Al-Baqir (as) beliau berkata:
(……….. Kemudian keluar di Mekah dia dan
orang-orang yang bersamanya tiga ratus belasan orang yang akan berbai’ah
kepadanya di antara Rukun dan Maqam, bersamanya ada janji Nabi Allah (S) dan
panjinya, senjatanya, dan penolong (wazir)nya bersamanya, dan penyeru akan menyeru
di Mekah dengan nama dan urusannya dari langit, sehingga penduduk bumi dapat
mendengarnya. Semua mereka mempunyai nama dengan nama seorang nabi, aku tidak
mengelirukan kamu, maka janji Nabi Allah (S) tidak mengelirukan kamu, dan
panjinya dan senjatanya, dan jiwa yang bersih dari anak-anak Al-Hussein, maka
jika ia mengelirukan kamu, maka suara dari langit atas nama-Nya tidak akan mengelirukan
kamu dan urusannya, dan berwaspadalah kamu dengan keganjilan dari keluarga
Muhammad (as), kerana keluarga Muhammad dan Ali mempunyai panji-panji dan untuk
mereka yang lain juga mempunyai panji-panji. Maka berpeganglah kamu di bumi dan
janganlah kamu mengikuti seorang lelaki pun daripada mereka sehingga kamu
melihat seorang lelaki daripada anak-anak Al-Hussein, bersamanya ada perjanjian
Nabi Allah, panji dan senjata baginda, Kemudian janji Nabi Allah itu diserahkan
kepada Ali Bin Al-Hussein dan kemudian diserahkan kepada Muhammad bin Ali, dan
Allah melakukan apa yang Dia kehendaki. Maka hendaklah kamu menyertai mereka
selamanya, dan berhati-hatilah kamu mengingatnya, jika seorang di antara mereka
keluar dengan tiga ratus belasan orang, dan bersamanya panji-panji Rasulullah (S),
dia akan pergi ke Madinah sehingga dia melewati Al-Baidaa sehingga mereka
berkata: Inilah tempat orang-orang yang ditelan bumi dan ia adalah ayat yang difirmankan
Allah:
﴿أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا
السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ
الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ﴾
maka apakah orang-orang yang membuat makar
(rencana) yang jahat itu, merasa aman dari ditenggelamkannya di bumi oleh Allah
bersama mereka, atau datangnya azab kepada mereka dari tempat yang tidak mereka
sadari, [Al-Nahl 16:45] ………) Bihar Al-Anwar J 52 hlm. 223
Maka, Imam Al-Baqir (as) setelah beliau menjelaskan di awal riwayat Imam Al-Mahdi (as) dan pembantunya, di akhir riwayat beliau menjelaskan pergerakan persediaannya dan mengarahkan orang ramai kepada seorang lelaki dari anak-anak Al-Hussein (as), dan dia adalah Mahdi pertama, seperti yang jelas daripada kenyataan Al-Yamani dan penerbitan Ansar, dan sebagaimana yang jelas dari riwayat yang sama ini, diterangkan bahawa (bersamanya ada janji Nabi Allah) dan janji itu adalah wasiat.
Mahdi pertama disebut dalam wasiat Rasulullah,
dan namanya adalah Ahmad, dan dia adalah orang pertama yang beriman kepada Imam
(as) pada awal kezuhurannya, seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah (dan
panji-panjinya) adalah panji-panji Rasulullah (S) ikrar taat setia kepada Allah
(Al-Bai’atu Lillah), iaitu seruan dakwah kepada perlantikan Ilahi dan penolakan
segala-galanya (dan senjata Rasulullah) (S). Ia adalah Al-Quran dan Ilmu, dan dakwah
Al-Yamani yang diberkati ini mengandungi semua yang disebutkan oleh Imam Al-Baqir
(as), di mana dia akan sampai kepada kamu dan ke mana kamu akan pergi?
Kemudian Imam Al-Baqir (as) menjelaskan bahawa
orang yang datang ini akan pergi dengan tiga ratus belasan orang dan pergi ke
Madinah, manakala Imam Mahdi (as) akan mengumpulkan untuknya tiga ratus tiga
belas di Makkah, maka merekalah yang berkumpul untuknya di Makkah sebagaimana
yang telah dijelaskan dalam kata-kata dalam riwayat yang terdahulu. Adapun ini
disebut dalam riwayat (sehingga kamu melihat seorang lelaki dari anak Al-Hussein,
bersamanya ada janji Nabi Allah, panjinya dan senjatanya) dia adalah orang yang
mengumpulkan para Ansar dan berbai’ah kepada Imam (as), dan adalah pembantu (wazir)
Imam (as), washinya. dan dia adalah Mahdi pertama dan Al-Yamani yang dijanjikan.
Imam (as) menjadikan lelaki ini bersama tanda-tanda (alamat) Imam (as) dan menjadikan
dalil baginya janji, panji-panji dan senjata kerana dia menjadikannya sebagai dalil
kepada Imam Mahdi (as) pada permulaan kata-kata, dan itu adalah kerana dia
adalah salah seorang hujah dari hujah-hujah Allah. Maka Mahdi-mahdi adalah para
hujah sebagaimana yang dibuktikan oleh nash-nash yang mutawatir, dan Imam Al-Baqir
(as) memerintahkan manusia untuk mengikutinya sebagaimana dia memerintahkan
mereka untuk mengikuti Al-Yamani dan sebagaimana dia memerintahkan mereka untuk
mengikuti (Ahmad) menyeberangi Al-Furat, dan Al-Rasul (S) memerintahkan mereka
dalam wasiat baginda untuk mengikuti Mahdi yang pertama (Ahmad), Dan ini adalah
satu peribadi yang penting iaitu Al-Yamani, washi dan utusan Imam (as) kepada
manusia.
Apakah janji Nabi Allah yang dibawa oleh Al-Syed
Ahmad Al-Yamani (as)?
Ia
adalah wasiat Al-Rasul Al-Akram Muhammad (S) pada malam kewafatan baginda
dan disebutkan di dalamnya namanya dan bahawa dia (Ahmad) adalah orang pertama
yang beriman kepada Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) pada awal penampilan
kezuhurannya. Klik di
sini untuk butiran lebih lanjut.
Dan yang ajaibnya ialah wasiat ini telah sedia ada dalam kitab-kitab selama ratusan tahun, dan tidak ada seorang pun yang datang dan mendakwa bahawa dia adalah Ahmad yang disebut dalam wasiat Rasulullah (S) sehingga kedatangan pemiliknya, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).
Kitab Imam Ahmad Al-Hassan (as). Di Laman Web Al-Mahdyoon – B. Arab
Tidak mahu terjebak dalam kesesatan? Ikutilah wasiat
Al-Rasul Muhammad (S) yang menlindungi umat dari kesesatan.
Sebelumnya ✡✡✡✡✡ Seterusnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan