Riwayat Banjir Nuh Di Dalam Epik Gilgamesh
“Bab 4
Kisah Banjir Besar
Ia telah diriwayatkan
oleh Utnapishtim yang abadi kepada Gilgamesh
Gilgamesh dan Ur-Shanabi
menaiki bahtera itu,
Mereka melancarkan bahtera
itu ke dalam ombak semasa mereka berada di atas bahtera itu.
Pada hari ketiga,
mereka memutuskan perjalanan biasa selama sebulan dan lima belas hari
Sehinggalah,
Ur-Shanabi mencapai air tenang.
___________________________
. 1. Sumber (Kramer – dari tablet Sumer): ms
245
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 409
Kemudian Ur-Shanabi
memanggil Gilgamesh dan berkata kepadanya:
Ayuh, Gilgamesh, ambil
kayu panjang dan tolak dengannya
Dan berhati-hatilah
supaya tanganmu tidak menyentuh air maut
Cepat, Gilgamesh, dan
ambil kayu kedua, ketiga, dan keempat
Wahai Gilgamesh, ambillah
kayu yang kelima, keenam, dan ketujuh
Ambillah, Wahai
Gilgamesh, kayu yang kelapan, kesembilan, dan kesepuluh
Ambil kayu kesebelas
dan kedua belas
Dan dengan seratus
dua puluh kayu panjang, Gilgamesh menggunakan semua kayu panjang (galah)
Kemudian Gilgamesh
dengan tangannya menanggalkan pakaiannya, dan medepangkan tangannya
Dan
"Utunpishtim" telah melihat bahtera itu dari jauh, jadi dia bercakap
sendiri dengan kata-kata ini
Mengapakah
"Gambar Batu" khas bagi bahtera musnah?
Tidak ada yang
menaiki bahtera itu orang asing selain ahlinya?
Lelaki lain yang
datang bukan pengikutku
Gilgamesh menjawab kata-kata
Uta-Napishti dan berkata kepadanya:
Wahai Uta-Napishti ,
bagaimana mungkin pipiku tidak layu dan mukaku kendur?
Kesedihan memenuhi
hati saya, wajah saya berubah dan menjadi kusut
Betapa letihnya dia
dengan perjalanan yang jauh, dan mukanya hangus panas dan kedinginan,
Wajahku umpama aku
mengembara di hutan belantara, meskipun aku biarkan adikku, yang dikejar luda
belang di
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 410
hutan belantara, dan
diburu harimau bintang di padang pasir,
Enkidu-lah yang
mengatasi segala rintangan dan naik ke puncak gunung.
yang menangkap
banteng (sejenis lembu) langit dan membunuhnya, dan yang mengalahkan Humbaba
yang tinggal di hutan
cedar
Rakanku dan temanku
yang sangat kusayangi yang menemaniku
Dalam semua
kemungkinan dia telah diambil alih oleh nasib manusia
Aku menangisinya
selama enam hari tujuh malam dan aku tidak menyerahkan jenazahnya untuk
pengebumian
Sehingga seekor ulat
berguguran dari mukanya
Kematian menakutkanku
sehingga ia lari ke mukaku di tanah gersang
Musibah yang menimpa
sahabatku telah mati bergelimpangan yang
memberatkan dadaku
Membuatkan aku
tertidur sehingga menuju mengembara di tanah gersang
Bagaimanakah aku boleh
bertenang dan membuat keputusan sendiri, jika kawan yang kusayangi telah
menjadi debu?
Dan aku tidak akan
seperti dia, jadi tidurlah dan jangan bangun setelah itu
Selama-lamanya?
Kemudian Gilgamesh
berkata lebih lanjut mengenai
Uttunpishtim, katanya:
Jadi kau lihat aku
telah datang untuk melihat Utunpishtim, yang mereka panggil "yang
jauh."
kau telah melintasi
semua negeri, melintasi gunung berceranggah, dan menyeberangi semua lautan
Aku tidak menutup
kelopak mata dan tidak merasa nikmat tidur
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 411
Aku lelah berjalan
dan bepergian dan tubuhku yang lemah menjadi letih
Dan aku tidak pasti
sampai rumah "pemilik kedai minuman" sehingga pakaian aku koyak rabak
Aku telah membunuh
beruang, dubuk, singa, harimau bintang, harimau, kijang, rusa, karibu, dan
semua binatang liar
Aku makan dagingnya
dan bungkus bulunya
..........
Utunpishtim berkata
kepada Gilgamesh:
Kematian adalah kejam
dan tiada belas kasihan
Bilakah kita membina
rumah yang kukuh selama-lamanya?
Bilakah kita
memeterai janji yang kekal selama-lamanya?
Adakah
saudara-saudara akan berkongsi warisan mereka untuk kekal sehingga akhir zaman?
Adakah kebencian akan
kekal di bumi selama-lamanya?
Adakah air sungai
akan naik dan banjir sentiasa datang?
Dan rama-rama hampir
tidak keluar dari kepompongnya dan melihat wajah matahari sehingga tiba masanya
Tidak ada masa dan
keabadian sejak zaman dahulu
Aduhai, persamaan
terbesar antara orang yang tidur dan orang mati!
Tidakkah dia
kelihatan seperti mati?
Dan siapakah yang
dapat membezakan antara hamba dan tuan jika tiba masanya?
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 412
Anunnaki, dewi besar,
sudah berkumpul bersama
Dan bersama mereka
adalah “Mamtam”, pembuat takdir, yang dengannya takdir berlaku
Bahagikan kehidupan
dan kematian
Tetapi kematian tidak
mendedahkan harinya
Berkata Gilgamesh
kepadanya, kepada Uta-napishti yang Jauh:
Aku melihat kepadamu,
Uta-napishti
Aku tak nampak rupa
kau berbeza, awak macam saya, tiada beza denganku, kau sama seperti aku,
Ya! Kau tak berubah, kau
pun macam aku
Aku benar-benar
menganggap kau sebagai pahlawan bersedia untuk melawan
Kemudian aku
menyaksikan kau terbiar, berbaring telentang
Katakan padaku,
bagaimana kau masuk ke dalam perhimpunan tuhan-tuhan dan mencapai kehidupan
yang kekal?
Jawab Uta-napishti
kepadanya, kepada Gilgamesh:
Wahai Gilgamesh, aku akan
dedahkan, rahsia yang menjadi tabir,
Aku akan dedahkan
rahsia dari rahsia-rahsia ketuhanan.
‘Kota Shuruppak, sebuah kota yang kamu kenal,
yang terletak di tepi
sungai Furat
Kota itu sudah usang,
perjanjian itu ada di atasnya dan tuhan-tuhan ada di dalamnya
Maka tuhan-tuhan
besar memutuskan untuk menurunkan Banjir, dan hati mereka dihiasi dengannya
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 413
Mereka bertemu dan
bersama mereka "Anu" ayah mereka
Dan Enlil, sang
pahlawan, perunding mereka
dan Ninurta penolong
(dan menteri mereka)
Dan Anoki penjaga
gerbang mereka
Dan dia hadir bersama
mereka "Nen-eki-ku” iaitu "Aya"
Maka dia menyampaikan
kata-kata mereka kepada pondok buluh, wahai tembok, wahai tembok!
Dengarlah, hai pondok
buluh, dan fahami di tepi tembok
wahai Shuruppak, wahai
Ubar-tutu!
runtuhkan rumah dan
bina bahtera (bahtera) kamu
Tinggalkan harta kamu sendiri
Tinggalkan harta dan
selamatkan nyawa kamu
Dan bawa benih setiap
makhluk hidup di dalam bahtera
Dan bahtera yang akan
dibina, perlu sesuai saiznya (ukuran):
Jadikan lebarnya sama
dengan panjangnya
Ia ditutup,
menjadikannya sesuai untuk air yang dalam.
Apabila aku
menyedarinya, aku berkata kepada Tuhanku, "Aya."
Dengarlah, Ya Tuhan,
aku akan memecahkan apa yang Engkau perintahkan kepadaku
Tetapi apa yang boleh
aku katakan kepada orang bandar? Apa aku akan jawab orang ramai dan orang
tua-tua?”
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 414
Aya membuka mulutnya
untuk berkata-kata, berkata kepadaku, hambanya:
“Katakan kepada mereka seperti ini: Saya tahu Enlil membenci saya
Selepas ini aku tidak
boleh tinggal di kota kamu lagi
Dan aku tidak akan
memalingkan muka saya ke tanah Enlil dan tinggal di dalamnya
Sebaliknya, saya akan
kembali kepada "apsu" dan tinggal bersama "Aya" Tuanku
Dan hujan lebat akan
turun ke atas kamu,
Ia adalah perhimpunan
burung dan keajaiban ikan
Dia akan melimpahkan
kepada kamu belenggu-belenggu dan kebaikan-kebaikan
Dan pada waktu petang
orang yang diamanahkan akan menghujani kamu dengan angin puyuh dengan hujan
gandum
Dan apabila cahaya
pagi membawa berita,
Suku-suku kaum berkumpul
di sekelilingku
Mereka membawa
kepadaku korban domba yang paling berharga
Dan mereka membawa
kepadaku persembahan dari ternakan padang rumput
Orang dewasa membawa
semua keperluan lain
Yang kecil membawa
gala (tar)
Dan pada hari kelima,
saya mendirikan Haikalnya (rumah ibadat).
Permukaan tanahnya
"eko" adalah satu, dan ketinggian dindingnya adalah seratus dua puluh
hasta
Panjang setiap sisi
permukaannya ialah empat ratus dua puluh hasta
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 415
Aku tetapkan bentuk
luarannya seperti ini dan binaannya
Ia mempunyai enam
ruang bahagian bawah
Oleh itu, ia
dibahagikan kepada tujuh bahagian (lantai).
Lantai-lantai itu
dibahagikan kepada sembilan bahagian (petak)
Dan disumbatnya dan
dilekatkan dengan "pasak air - gala" di dalamnya
Dan saya meletakkan
"Al-Moradi (cangkuk, galah)" di dalamnya dan menyediakannya dengan
bekalan
Anda menuangkan enam pelekat
tar (gala) ke dalam gulungan
Aku juga menuangkan
tiga pelekat tar (asfalt-gala).
Dan orang-orang yang
membawa rantai membawa tiga (pelekat) dari minyak sapi
Sebagai tambahan
kepada 'pelekat' satu bahagian dari debu minyak sapi digunakan sebagai ‘pasak
air' (gala).
Dan sebahagian minyak
sapi yang disimpan oleh pelayar
Kemudian lembu-lembu
itu disembelih dan dimasak untuk orang ramai
Kambing biri-biri
disembelih setiap hari
Disediakan pembuat
jus anggur, wain anggur merah, minyak dan anggur putih
Dituangkan pembuat
jus melimpah ruah seperti air sungai
Mereka akan kembali
dan bergembira, seperti pada Hari Tahun Baru, dan aku bersihkan tanganku dari
minyak
Bahtera itu siap dibina
pada hari ketujuh ketika matahari terbenam
Membawanya turun (ke
dalam air) adalah sukar
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 416
Mereka terpaksa
menggantikan papan lantai di bahagian atas dan bawah
Sehingga dia
menenggelamkan dua pertiga air
Kemudian aku bawa
semua emas yang kumiliki ke dalamnya
Dan aku bawa semua
makhluk hidup yang ada padaku ke dalamnya
Aku menaiki bahtera
dengan semua keluarga dan kerabatku
Dan dinaikkan haiwan
padang dan binatang liar, dan semua pekerja.
Tuhan Shamash
menetapkan tarikh tertentu untuk dengan berkata:
Apabila penguasa dalam
ribut pada waktu petang hujan azab akan turun
Masuk ke dalam bahtera
dan tutup pintu
Tarikh akhir telah
ditetapkan
Dan pada waktu
petang, penguasa turunkan hujan ribut maut
Aku melihat ke udara,
ia sangat menyedihkan
Aku menaiki bahtera
dan menutup pintuku
Kemudi bahtera itu
diserahkan kepada pelayar "Bozer - Amore".
Aku memberinya
"Binaan Hebat" dan apa yang terkandung di dalamnya
Dan apabila cahaya
sihir muncul
Awan hitam muncul
dari ufuk yang jauh (dari dasar langit).
dan berteriak di
dalamnya adalah Adad Dewa Ribut.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 417
Yang berjalan di
hadapannya ialah "Syulat" dan "Khanish".
Dan Hamel memikul
takhtanya di hadapannya di gunung-gunung dan dataran
Dewa "Errakal"
sedang mencabut tiang tambatan,
Kemudian dewa
"Ninurta" membuat empangan melimpah.
Dewa Anunnaki
mengangkat obor api
Menerangi bumi dengan
cahaya mereka
Tetapi guruh tuhan "Adad"
mencapai langit
Dia mengubah setiap
cahaya menjadi kegelapan
Dan bumi yang luas
hancur berkecai seperti (tempayan) bekas tanah liat
Dan angin puyuh angin
selatan terus bertiup sepanjang hari
Dan semakin kuat
kemarahannya sehingga gunung-gunung tenggelam dalam air
Ia membunuh orang
seolah-olah ia adalah perang bersenjata
Abang tidak melihat
adiknya
Manusia juga tidak dapat
dibezakan dari langit
‘Bahkan dewa-dewa pun takut akan Air Bah,
mereka pergi dan naik
ke Syurga Anu,
Dewa-dewa itu diam
dan membongkok seperti anjing di dinding luar.
Dan Ishtar menjerit,
seperti yang dilihat pada saat dia bersalin
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 418
Para Dewi menangis
teresak-esak, dan dalam suaranya yang merdu berkabung:
Alamak, zaman dahulu
kembali berlumpur
Kerana aku telah
berkata jahat dalam perhimpunan para dewa
Bagaimana mungkin aku
berkata jahat dalam perhimpunan para dewa,
dan menyatakan perang
untuk membinasakan umatku?
Akulah yang
melahirkan, mereka ini milikku!
Dan sekarang, seperti
ikan, mereka memenuhi lautan!”
Dewa Anunnaki sedang
menangis bersamanya,
Dan mereka berkabung,
dan bibir mereka telah kering
Enam hari tujuh malam
berlalu
Angin puyuh masih
bertiup, dan banjir meliputi bumi
Tetapi pada hari
ketujuh apabila ia datang, angin ribut reda, Banjir berakhir.
Ia seperti tentera
dalam perang Awan
Dan kesakitan menjadi
tenang, yang telah meronta-ronta seperti wanita yang bersalin, badai semakin
reda, banjir telah berakhir.
Saya melihat ke
udara, dan melihat kesunyian berkeliling
Saya membuka tingkap,
dan cahaya jatuh ke muka saya
Dan saya melihat
orang ramai, dan mereka semua kembali ke lumpur
Saya melutut dan
menangis, air mata mengalir di muka saya
Saya melihat ke
sempadan (mercu tanda) pantai Yaman
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 419
Aku melihat
tempat-tempat tinggi di bumi muncul dari jarak empat belas jam, dan bahtera itu
bersandar di Gunung Nasir (Nimush).
Jabal Nasir menangkap
kapal itu dan tidak membiarkannya berjalan
Satu hari dan hari
kedua berlalu, dan Gunung Nasir memegang bahtera itu, dan ia tidak lari
hari ketiga dan
keempat, Gunung Nasir (Nimush) menahan bahtera itu dengan kuat, tidak
membiarkannya bergerak,
hari kelima dan hari
keenam, Gunung Nasir (Nimush) menahan bahtera itu dengan kuat, tidak
membenarkannya bergerak.
‘Hari ketujuh ketika ia datang, Aku mengeluarkan burung merpati, aku
melepaskannya:
burung merpati itu
pergi tetapi kemudian ia kembali,
tidak ada tempat
untuk mendarat, jadi ia kembali kepada aku.
Aku mengeluarkan
burung walet, aku melepaskannya:
burung walet itu
pergi tetapi kemudian ia kembali,
tidak ada tempat
untuk mendarat, jadi ia kembali kepada aku.
Aku mengeluarkan
burung gagak, aku melepaskannya:
burung gagak itu
pergi, ia melihat air surut,
Mencari makanan,
rukuk dan terombang-ambing, ia tidak kembali kepada aku.
Aku membawa
persembahan, kepada empat mata angin yang mempersembahkan korban, kemenyan Aku
letakkan di puncak gunung.
Dan tujuh kuali telah
disediakan untuk korban
Di bawahnya aku
menumpuk buluh manis, kayu aras, dan myrtle aku timbun di bawahnya.
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 420
Jadi tuhan-tuhan
mencium baunya (harumannya)
Ya, tuhan-tuhan
mencium baunya harumannya yang dikenalinya dengan baik
Maka berkumpullah
tuhan-tuhan kepada orang yang mempersembahkan korban seakan-akan lalat
Dan apabila
tuhan-tuhan besar (Ishtar) datang
Dia mengangkat kalung
permata yang "Anu" telah buatkan untuknya, mengikut kehendaknya, dan
berkata:
Wahai tuhan-tuhan
yang hadir, kerana aku tidak akan melupakan kalung lapis lazuli ini atas
kebaikanku
Aku akan ingat
hari-hari ini dan saya tidak akan melupakannya
Untuk mempersembahkan
persembahan kepada tuhan-tuhan
Bagi Enlil,
berhati-hatilah bahawa dia mendekati persembahan
Kerana dia tidak
teragak-agak, maka Aku mendatangkan banjir dan menyerahkan ciptaan-ku kepada
kemusnahan
Dan apabila Enlil
datang dan melihat bahtera (kapal itu), dia menjadi marah
Dia marah kepada dewi
Aikiki dan berkata:
Sungguh menakjubkan
bagaimana satu jiwa terlepas, sedangkan ditakdirkan tiada manusia yang akan
diselamatkan daripada kemusnahan?
Ninurta membuka
mulutnya untuk bercakap, berkata kepada pahlawan Enlil:
Siapa, kalau bukan Aya,
boleh menyebabkan perkara sedemikian? Aya sahaja yang tahu bagaimana semua perkara dilakukan.”
Aya membuka mulutnya
untuk bercakap, berkata kepada phalawan Enlil:
Wahai pahlawan
keselamatan adalah tuhan-tuhan yang paling bijak
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 421
Jadi bagaimana, bagaimana
engkau membawa banjir tanpa mengairi?
Pemilik dosa memikul
beban dosanya
Kepada orang yang
melakukan kesalahan, ditimpakan dosanya!
Tetapi belas kasihan
dalam hukuman, supaya dia tidak binasa, dan kamu tidak mengabaikannya, sehingga
dia berdukacita dalam kejahatan.
Dan jika, daripada
menyebabkan banjir, kau perintahkan singa atas manusia, dan kau akan
mengurangkan bilangan mereka
Dan jika bukannya
menyebabkan banjir, kau mengawal serigala dan mengurangkan bilangan manusia
Dan gantikan banjir,
dengan menyebabkan kemarau di negara ini
Atau kau gantikan banjir,
jika Ers (Tuhan Taun) boleh bangkit, membunuh manusia!
aku bukan mendedahkan
rahsia Ketuhanan Agung:
Tetapi aku biarkan
Atra-hasis melihat sebuah visi (rukya), dan dengan itu dia mengetahui rahsia kita.
Dan sekarang,
tentukan apa yang perlu dilakukan dengan dia!”
'Enlil naik ke atas bahtera,
dia memegang tanganku
dan membawa aku ke atas bahtera.
Aku membawa isteriku
ke dalam bahtera dan membuat dia berlutut di sisi aku, dia menyentuh dahi kami,
Kemudian berdiri di antara kami untuk memberkati kami dengan kata:
Pada masa lalu
Uta-napishti adalah seorang manusia fana,
tetapi sekarang dia
dan isterinya akan menjadi tuhan-tuhan seperti kita!
Dan Uta-napishti akan
tinggal jauh dari muara sungai
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 422
Kemudian mereka
membawa saya jauh dari muara sungai.[1]
Kisah banjir di dalam Epik Gilgamesh tidak
berbeza dengan teks kaum Sumer yang disebutkan sebelumnya, iaitu, banjir ini
disebabkan oleh kemurkaan Tuhan. Sementara sebuah bahtera telah dibina untuk
menyelamatkan Utnapishtim (Nuh) dan kaum beriman. Bagaimanapun wujud sebuah
aspek penting dalam teks ini:
Wujud sebuah tanda yang jelas berkenaan tempat
tinggal Nuh. Ia adalah kawasan yang berdekatan dengan air, atau lebih tepat,
kawasan yang banyak tumbuhan Khususnya, kawasan Qasab (buluh), kerana rumah
Utnapishtim diperbuat dari mensiang. Malah, dalam teks yang jelas, bahtera Nuh
turut diperbuat dari Qasab (buluh).
“Maka dia
menyampaikan kata-kata mereka kepada pondok buluh, wahai tembok, wahai tembok!
Dengarlah, hai pondok
buluh, dan fahamilah, hai tembok!”
..................
Runtuhkan rumah dan
bina bahtera (kapal) kamu
Juga: Disebutkan dalam teks Epik Gilgamesh
bahawa punca banjir adalah runtuhnya empangan atau tampungan:
Kemudian dewa
"Ninurta" membuat empangan melimpah.
Sebagai tambahan, Epik Gilgamesh juga
menceritakan bahawa arah atau badai, angin dan terjahan banjir itu, adalah dari
selatan ke utara. Air melimpahi pergunungan, ini bermakna, kawasan itu
dikelilingi oleh tanah tinggi, yang menyebabkan air boleh menenggelamkan
pergunungan ini.
Dan angin puyuh angin
selatan terus bertiup sepanjang hari
Dan semakin kuat
kemarahannya sehingga gunung-gunung tenggelam dalam air
_____________________
1. Sumber (Taha Baqir - The Epic of
Gilgamesh).
Delusi
Ateisme oleh Ahmad Al-Hassan 423
Jika kita sekarang ingin menggabungkan
ciri-ciri di atas dengan kawasan yang berada di Iraq atau kawasan sekitarnya,
satu-satunya kawasan yang dapat kita temui adalah lembah subur sebelum
ditenggelami air, dan menukarkannya kepada Teluk Parsi di hari ini.
Apabila empangan Selat Hormuz moden runtuh,
terjahan banjir itu adalah dari laut ke dalam lembah, atau, dari perspektif
penduduk lembah tersebut, dari selatan.
Kawasan itu rendah dan mempunyai beberapa
tanah tinggi seperti kawasan pergunungan. Muka bumi ini mewakili kawasan
sekitarnya dan kepulauan, sesetengahnya timbul di teluk hari ini, seperti
Bahrain.
Dan oleh kerana kawasan sebelum banjir itu
terdiri daripada lembah yang penuh dengan tasik yang segar di mana air tawar
yang datang kepadanya dari utara mencurah ke dalamnya, adalah wajar bahawa
buluh terdapat di dalamnya, dan rumah Nuh akan dibuat daripada buluh dan
bahtera buluhnya, seperti yang akan ditunjukkan dengan jelas dalam teks
berikut.
Epic of
Gilgamesh, Tablet 11: Story of the Flood. Known as the "Flood Tablet".British
Museum
_____________________
1. Sumber: Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebelum
✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan